Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 501384
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’incrementen i es traslladen els crèdits, es reobri el termini de sol·licituds i es modifica la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 10 de setembre de 2015, per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a la creació d’empreses de joves agricultors

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 15 de setembre del 2015 es va a publicar al BOIB núm. 136 la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 10 de setembre de 2015, per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a la creació d'empreses de joves agricultors. Aquesta resolució es va modificar per la Resolució del president del FOGAIBA de 26 d'abril de 2016, publicada al BOIB núm. 54, de 30 d'abril de 2016; per la Resolució del president del FOGAIBA de 22 de juliol de 2016, publicada al BOIB núm. 95, de 28 de juliol de 2016; per la Resolució del president del FOGAIBA de 21 de juny de 2017, publicada al BOIB núm. 80, d'1 de juliol de 2017; per la Resolució del president del FOGAIBA de 20 de febrer de 2018, publicada al BOIB núm. 25, de 24 de febrer de 2018; per la Resolució del president del FOGAIBA de 26 de juny de 2018, publicada al BOIB núm. 80, de 28 de juny de 2018 (pàg. 22346); per la Resolució del president del FOGAIBA de 26 de juny de 2018, publicada al BOIB núm. 80, de 28 de juny de 2018 (pàg. 22348); per la Resolució del president del FOGAIBA de 10 d'abril de 2019, publicada al BOIB núm. 48, de 13 d'abril de 2019; per la Resolució del president del FOGAIBA de 14 de juny de 2019, publicada al BOIB núm. 80, de 15 de juny de 2019; per la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 2 de març de 2020, publicada al BOIB núm. 28, de 5 de març de 2020, per la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 24 de setembre de 2020, publicada al BOIB núm. 166, de 26 de setembre de 2020, i per la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 23 de juny de 2021, publicada al BOIB núm. 84, de 26 de juny de 2021.

La Resolució de 10 de setembre de 2015 preveia inicialment un total de nou convocatòries, una primera per a l'any 2015 i dues convocatòries per als anys successius: 2016, 2017, 2018 i 2019. No obstant això, amb posterioritat, mitjançant les resolucions esmentades abans, es van deixar sense efecte les segones convocatòries dels anys 2017, 2018 i 2019, i es va aprovar una nova convocatòria per a l'any 2020, per tant, van quedar un total de set convocatòries.

Les convocatòries aprovades han contribuït al rejoveniment de la població activa agrària i han esdevingut un instrument adequat per assolir els objectius plantejats al Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2015-2020.

L'article 1 del Reglament (UE) 2020/2220, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, acorda la pròrroga dels programes finançats pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) fins al 31 de desembre de 2022, per la qual cosa s'estima convenient prolongar la durada d'aquest règim d'ajudes fins a l'any 2022, obrir un nou termini de sol·licituds i ajustar les condicions establertes inicialment a les circumstàncies actuals. 

Aquesta línia d'ajudes destinava inicialment un crèdit de 6.338.828,00 €, si bé posteriorment es va anar incrementant fins als 21.771.739,98 €. També estableix que si, una vegada s'ha acabat qualsevol dels períodes, no s'ha exhaurit l'import màxim previst inicialment per a cadascun d'aquests, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, és a dir, el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, que s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D'acord amb això, a mesura que s'han anat resolent les primeres convocatòries s'han traslladat a les següents els crèdits sobrants de les convocatòries anteriors i, finalment, mitjançant la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 23 de juny de 2021, esmentada abans, es va assignar a la setena convocatòria un crèdit de 3.000.000,00 €.

D'acord amb l'informe del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural de data 19 d'octubre de 2021 de 2021, una vegada resolta aquesta setena convocatòria, es determina que ha quedat exhaurit el crèdit destinat a la setena convocatòria i, per tant, no existeix sobrant per traslladar a la convocatòria següent.

D'acord amb això i atesa la disponibilitat pressupostària, s'estima convenient incrementar la dotació econòmica, així com modificar la resolució inicial per fer un reajustament de les anualitats previstes inicialment.

Finalment, l'article 28.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la competència s'exerceix per avocació quan els òrgans superiors i directius de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears atreuen el coneixement i la resolució d'un procediment determinat que correspon, per qualsevol títol d'atribució, als seus òrgans dependents. D'acord amb això, en aquest moment, per motius de simplificació i agilitat en la tramitació del procediment, resulta convenient avocar la competència per efectuar el trasllat de crèdits entre la setena i la vuitena convocatòria.

Per tot això, en virtut de les competències que tinc atribuïdes i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Modificar la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 10 de setembre de 2015, per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a la creació d'empreses de joves agricultors, en el sentit següent:

1. El punt 2 de l'apartat primer queda redactat de la manera següent:

“2. Les convocatòries seran un total de vuit.”

2. En relació amb la convocatòria corresponent a l'any 2021, el punt 1 de l'apartat tercer queda redactat de la manera següent:

“1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques que duguin a terme les actuacions que s'esmenten a l'apartat quart d'aquesta resolució i que reuneixin els requisits següents:

a) Tenir complerts els 18 anys i no haver-ne fet 41 a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.

b) Presentar un pla empresarial que ha d'incloure com a mínim el que estableix el punt 8 de l'annex III d'aquesta resolució i que ha de preveure uns ingressos agraris mínims de 12.000,00 €/UTA anuals abans dels tres anys, a comptar des de la concessió de l'ajuda.

c) Posseir la competència i la qualificació professionals adequades, d'acord amb les condicions que defineix l'annex III, o comprometre's a obtenir-les en el termini de 36 mesos, comptats a partir de la data de concessió de l'ajuda.

d) Haver iniciat el procés de primera instal·lació en una explotació agrària en els 24 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajuda, d'acord amb les condicions que estableix l'annex III d'aquesta resolució. Aquest procés s'entendrà iniciat si es compleix algun dels requisits següents:

- Haver sol·licitat inscripció en el registre insular agrari corresponent, bé a títol individual o com a soci segons les condicions que estableix l'annex III.

- Haver realitzat cursos de formació agrària de com a mínim 25 hores, com a màxim durant els 24 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

Abans d'aquest termini el sol·licitant no pot haver estat titular d'una explotació agrària d'una dimensió igual o superior a 0,5 UTA a Mallorca i Menorca i a 0,3 UTA a Eivissa i Formentera, d'acord amb les definicions que estableix l'annex III.”

3. En relació amb la convocatòria corresponent a l'any 2021, el punt 2.b de l'apartat tercer queda redactat de la manera següent:

“Ser viable econòmicament, d'acord amb el que estableix el punt 17 de l'annex III d'aquesta resolució. La viabilitat econòmica s'haurà de complir durant algun dels tres anys posterior al de la seva instal·lació i s'ha de mantenir tres exercicis consecutius.”

4. En relació amb la convocatòria corresponent a l'any 2021, el punt 3 de l'apartat tercer queda redactat de la manera següent:

“3. Els requisits generals esmentats es mantindran durant un termini mínim de tres anys, des del moment de la concessió, sens perjudici del que preveu l'apartat desè d'aquesta resolució.”

5. El punt 2 de l'apartat sisè queda redactat de la manera següent:

“2. Per a l'any 2016, el termini de presentació de sol·licituds de la primera convocatòria serà de l'1 de gener al 30 de juny del 2016 i el de la segona serà de l'1 de juliol al 31 de desembre del 2016.

- Per als anys 2017, 2018 i 2019, el termini de presentació de sol·licituds serà de l'1 de gener al 30 de juny.

- Per a l'any 2020, el termini de presentació de sol·licituds serà del 6 de març del 2020 al 30 de juny del 2020.

- Per a l'any 2021, el termini de presentació de sol·licituds serà del 27 d'octubre del 2021 al 30 de novembre del 2021.”

6. En relació amb la convocatòria corresponent a l'any 2021, el punt 2 de l'apartat onzè queda redactat de la manera següent:

“El termini màxim per notificar i justificar l'inici del pla empresarial és de nou mesos a comptar de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. D'altra banda, el termini per notificar i justificar el compliment del pla empresarial esmentat és de tres anys, a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. No obstant això, aquest termini no podrà superar l'1 de desembre del 2025.”

7. En relació amb la convocatòria corresponent a l'any 2021, el primer paràgraf del punt 3.b de l'apartat onzè queda redactat de la manera següent:

b. Als efectes d'acreditar que ha executat el pla empresarial (màxim 3 anys des de la notificació de la resolució de concessió) s'ha d'aportar la documentació següent, excepte quan ja s'hagi presentat en el moment de la sol·licitud.”

8. En relació amb la convocatòria corresponent a l'any 2021, el punt 8 de l'annex III queda redactat de la manera següent:

“Pla empresarial. Aquest pla ha d'incloure, com a mínim, el següent:

- Una previsió d'ingressos potencials anuals mínims o volum de facturació per cada unitat de treball agrari (UTA) de l'explotació d'almenys 12.000,00 €, com a màxim abans dels tres anys, a comptar des del moment de concessió de l'ajuda.

El volum de facturació s'ha d'acreditar mitjançant la declaració d'Hisenda dels beneficiaris (IRPF) i/o la relació de factures de l'exercici corresponent.

- Una descripció de la situació inicial i la prevista a la realització del pla de l'explotació agrícola, amb indicació de les fases i objectius concrets de desenvolupament de les activitats de l'explotació, que ha d'incloure, almenys, les dades següents abans i després de l'execució:

a) Dimensió i característiques de l'explotació (superfície de l'explotació per cultius, unitats de bestiar, facturació, consum d'energia, consum d'aigua, consum de fertilitzants...).

b) Maquinària, equipament i edificis de l'explotació.

c) Composició de la mà d'obra familiar i assalariada.

d) Ingressos o volum de facturació.

- Informació detallada sobre les inversions necessàries per desenvolupar les activitats de l'explotació agrícola programades, incloses les relacionades amb la sostenibilitat ambiental i l'eficiència de recursos.

- Descripció de la situació de l'explotació en els tres anys després de realitzar la millora. En concret, la producció prevista i la superfície cultivada i/o les unitats de bestiar. També ha de reflectir, si es fa una primera transformació dels productes de l'explotació i/o la venda directa, els productes i quantitats transformats i/o el volum de vendes pròpies previst.

- Grau de viabilitat econòmica i situació de l'explotació en els tres anys posteriors a la realització de la millora.”

9. En relació amb la convocatòria corresponent a l'any 2021, el punt 15 de l'annex III queda redactat de la manera següent:

15. Competències i qualificació professionals adequades. Es considerarà complert el requisit esmentat sempre que quedi acreditat el compliment d'algun dels punts següents o de les seves combinacions:

- Tenir títols acadèmics de la branca agrària, com a mínim de nivell de formació professional agrària de segon grau o un cicle formatiu de grau mitjà o superior.

- Haver exercit l'activitat agrària per compte propi o per compte d'altres durant més de tres anys, amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud. Cada any d'exercici de l'activitat agrària equival a 25 hores de cursos o seminaris de capacitació agrària.

- Haver realitzat cursos o seminaris de capacitació agrària amb una durada mínima de 75 hores lectives.”

10. En relació amb la convocatòria corresponent a l'any 2021, el punt 17 de l'annex III queda redactat de la manera següent:

“17. Viabilitat econòmica de l'explotació: es considerarà que una explotació és viable econòmicament quan tingui com a mínim una dimensió de 12.000,00 € d'ingressos agraris anuals/UTA o la pugui assolir, mitjançant l'aplicació del pla empresarial, en un termini màxim de tres anys des de la concessió de l'ajuda.”

11. Totes les referències fetes al període 2015-2020 s'entendran fetes al període 2015-2021.

12. En relació amb la convocatòria corresponent a l'any 2021, totes les referències fetes a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, s'han d'entendre efectuades a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Segon

Incrementar tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €) el crèdit que preveu la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 10 de setembre de 2015, per la qual es convoquen, per als anys del 2015 al 2020, subvencions per a la creació d'empreses de joves agricultors, publicada al BOIB núm. 136, de 15 de setembre de 2015, per la qual cosa queda destinat un crèdit final a aquesta línia d'ajudes de vint-i-cinc milions dos-cents setanta-un mil set-cents trenta-nou euros amb noranta vuit cèntims (25.271.739,98 €) d'acord amb la distribució anual següent:

Any 2016: 1.953.345,00 €

Any 2017: 502.300,00 €

Any 2018: 5.209.995,00 €

Any 2019: 1.772.585,37 €

Any 2020: 3.069.207,76 €

Any 2021: 9.024.459,34 €

Any 2022: 2.640.193,06 €

Any 2023: 1.099.654,45 €

El crèdit total que preveu la convocatòria esmentada es finançarà de la manera següent:

– Fins a la quantitat de 2.455.645,00 €, en un 41,00% pel FEADER, en un 3,08% per l'AGE i en un 55,92% per la CAIB.

– Fins a la quantitat de 8.629.429,35 €, en un 80,00% pel FEADER, en un 6% per l'AGE i en un 14% per la CAIB.

- Fins a la quantitat de 8.236.665,63 €, corresponent al finançament nacional addicional, en un 100% a càrrec de la CAIB.

- Fins a la quantitat de 5.950.000,00 €, corresponent al finançament nacional addicional, en un 100% a càrrec de la CAIB provinent de l'impost del turisme sostenible (ITS).

Tercer

Avocar la competència per efectuar el trasllat del crèdit romanent i traslladar a la vuitena convocatòria de subvencions que preveu la Resolució del president del FOGAIBA de 10 de setembre de 2015, per la qual es convoquen subvencions per a la creació d'empreses de joves agricultors per als anys 2015 a 2021, l'import de tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €) amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2021.

Quart

Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 22 d'octubre de 2021

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño