Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ENTITAT LOCAL MENOR DE PALMANYOLA

Núm. 395735
Aprovació definitiva de l’ordenança reguladora de les paradetes del mercat municipal i la venda ambulant

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per acord de Junta Veïnal de data 16 de juliol de 2021 es va aprovar provisionalment l'ordenança municipal reguladora de les paradetes del mercat municipal i la venda ambulant. Havent transcorregut els 30 dies d'informació pública sense que s'hagin presentat reclamacions o esmenes, el present acord queda elevat automàticament a definitiu.

Ordenança municipal reguladora de les paradetes del mercat municipal i la venda ambulant                             

Preàmbul

Els mercats municipals son una de les característiques essencials i més emblemàtiques dels municipis. A més, és una de les competències principals regulada en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, que poden exercir les entitats locals a fi de promoure la iniciativa econòmica i social del territori.

En aquest sentit i vist l'increment de sol·licituds de diferents subjectes amb la finalitat d'establir una paradeta de venda els dies de mercat municipal al territori de Palmanyola, es fa necessària dur la regulació dels diferents aspectes legals per autoritzar i executar amb seguretat aquest tipus d'activitat comercial en base a la normativa nacional i autonòmica que en resulti d'aplicació.

Títol I: Disposicions generals

1. Objecte:

La present ordenança té per objecte regular l'exercici de la venda ambulant o realitzada en les paradetes del mercat municipal al territori de Palmanyola d'acord amb la llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears i la resta de disposicions legals que puguin ser d'aplicació.

2. Concepte i Modalitats de venda:

Es considera venda ambulant o no sedentària la realitzada fora d'un establiment comercial, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, a instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga.

En tot cas, aquest tipus de venda únicament es pot dur a terme a mercats periòdics, ocasionals així com a llocs instal·lats a la via pública i venda a camions botiga.

Les activitats de venda ambulant o no sedentària no perden la seva condició pel fet que es duguin a terme sobre sòl de propietat o titularitat privada.

Les modalitats de venta poder ser:

-Venta exercida a les paradetes del mercat municipal, ja sigui de forma puntual o periòdica.

-Venda a la via pública

-Venda mitjançant camions botiga

La resta d'activitats anàlogues hauran d'estar prèviament autoritzades per l'òrgan competent corresponent.

3. Productes permesos per a la venda

Els venedors podran vendre o comercialitzar amb qualsevol tipus de producte/mercaderia sempre que els mateixos estiguin autoritzats per la seva comercialització per les autoritats competents corresponents i es compleixin les condicions necessàries d'higiene, neteja, salubritat i protecció pública.

 

4. Emplaçament i disponibilitat horària

Correspon a l'Entitat Local Menor de Palmanyola la determinació de les localitzacions disponibles amb la finalitat d'establir les paradetes del mercat municipal o l'estacionament dels camions botigues, prèvia sol·licitud dels subjectes beneficiaris.

L'Entitat Local Menor de Palmanyola podrà traslladar les paradetes del mercat o la ubicació del mateix en funció de diverses circumstàncies i atenent a l'interès general.

L'Entitat Local Menor serà l'encarregada d'establir la disponibilitat horària per dur a terme les activitats de la venda ambulant, ja sigui a dies puntuals o al mercat setmanal de Palmanyola.

5.  Subjectes passius

La venda objecte de regulació podrà exercitar-se per tota persona física o jurídica que es dediqui a l'activitat del comerç al detall i reuneixi els requisits exigits en la present Ordenança i uns altres que, segons la normativa, els fos aplicable.

Si l'autorització es concedeix a una persona jurídica, aquesta haurà d'acreditar la condició de la persones o persones que resultin responsables de l'exercici de l'activitat.

6. Requisits i condicions

Els subjectes passius hauran de complir els requisits següents:

a) Haver obtingut la corresponent autorització per a la realització de l'exercici de la venda ambulant i tenir-la a disposició de les persones consumidores i dels organismes pertinents, quan li sigui requerida.

b) Complir amb les mesures i normes legals vigents en relació als usos comercials i sanitàries que els hi siguin d'aplicació.

c) A fi de regular i mantenir un bon clima entre els diferents subjectes passius que duguin a terme alguna d'aquestes activitats, no es permetran realitzar activitats que puguin pertorbar o impedir l'exercici de la resta dels subjectes passius o dels consumidors finals.

d) Tenir a la disposició de l'autoritat competent les factures i comprovants de compra dels productes objecte de comerç.

f) Tenir a la disposició de les persones consumidores i usuàries les fulles de reclamacions, d'acord amb el model reglamentàriament establert.

g) Estar al corrent de les taxes que les Ordenances municipals estableixen per a cada tipus de comerç.

7.  Règim econòmic

Les taxes corresponents per dur a terme cada una de les diferents modalitats de venda ambulant seran establides a la corresponent ordenança fiscal.

Títol II: Autoritzacions

8. Expedició d'autoritzacions

L'Entitat Local Menor serà la responsable d'autoritzar la venda ambulant, prèvia sol·licitud de la persona interessada. També serà la responsable de comprovar que es compleixen tots els requisits i condicions indicats a l'article 6 i de la resta de documentació necessària que s'acrediti en la declaració responsable corresponent.

Com a regla general, les autoritzacions no seran transmissibles. Excepcionalment es podran autoritzar les transmissions de les autoritzacions si l'activitat i la resta de condicions es mantenen inalterables, prèvia sol·licitud i signatura d'ambdues persones interessades.

 Les persones que vagin a sol·licitar l'autorització esmentada, i les que treballin en el lloc en relació amb l'activitat comercial, hauran de complir amb els següents requisits:

a) Estar donat d'alta en l'epígraf corresponent, i al corrent en el pagament de l'impost d'activitats econòmiques o, en cas d'estar exempts, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.

b) Estar donat d'alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui, i al corrent en el pagament de les cotitzacions de la mateixa.

c) Els prestadors procedents de tercers països hauran d'acreditar el compliment de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.

d) Han de subscriure i mantenir en vigor un contracte d'assegurança de responsabilitat civil amb cobertura dels riscos de l'activitat comercial exercida.

e) Estar al corrent en el pagament de les taxes municipals corresponents. f) En el cas de comercialitzar productes alimentaris, disposar d'unes instal·lacions i vehicles adequats a les exigències de caràcter higiènico-sanitàries o d'una altra tipus que estableixin les reglamentacions específiques; així com estar en possessió del carnet de manipulador d'aliments.

g) Complir els requisits de les reglamentacions de cada tipus de productes.

9. Contingut de l'autorització

En les autoritzacions expedides per l'Entitat Local Menor es farà constar:

a) Les dades identificatives de la persona física o jurídica titular de l'autorització per a l'exercici del comerç ambulant i, si escau, les persones amb relació familiar o laboral que vagin a desenvolupar en el seu nom l'activitat.

b) La durada de l'autorització.

c) La modalitat de comerç autoritzada.

d) La indicació precisa del lloc, la data i horari en què es vol exercir l'activitat.

e) La grandària, ubicació i estructura dels llocs on es vol realitzar l'activitat comercial.

f) Els productes autoritzats per a la seva comercialització.

g) Si escau, condicions particulars a les quals es subjecta el titular de l'activitat

10.  Revocació de l'autorització

L'autorització municipal podrà ser revocada:

a) Quan desapareguin les circumstàncies que van donar lloc al seu atorgament o sobrevinguin després de que, si haguessin existit, justifiquessin la seva denegació.

b) Per la concurrència de causes d'utilitat pública o interès general, tals com l'execució d'obres o reestructuració dels emplaçaments en els quals se situï el mercadet, o per incompatibilitat sobrevinguda de la instal·lació amb altres serveis i obres que s'estiguin executant a la zona.

c) Per supressió del propi mercadet o fira o reducció de la seva capacitat.

d) Quan, en relació amb el compliment de la present Ordenança, es cometin infraccions greus o molt greus tipificades en la normativa sectorial vigent o per la imposició d'una sanció que comporti la seva revocació, en els supòsits i amb els procediments previstos en aquesta Ordenança, sense que això doni dret a indemnització o compensació de cap tipus.

11.  Extinció de l'autorització

Les autoritzacions municipals per a l'exercici de les vendes ambulants s'extingiran per les següents causes:

a) El termini pel qual es va atorgar.

b) Renúncia expressa del titular.

c) No aportar, en el termini de 10 dies hàbils, des que va ser requerit, els documents acreditatius de les dades que figuren a la declaració responsable aportada al costat de la sol·licitud d'autorització.

d) Per revocació en els termes establerts en aquesta Ordenança.

e) Per impagament de la taxa a la que estigui obligat.

f) Com a conseqüència de la imposició de qualsevol sanció que comporti l'extinció de l'autorització.

g) La mort del titular de la llicència.

h) L'extinció de la personalitat jurídica de l'entitat o societat titular de la llicència.

Títol III: Procediment d'autorització

12.  Sol·licitud

Els subjectes interessats hauran de presentar al registre de l'Entitat Local Menor de Palmanyola la sol·licitud que haurà d'incloure les dades següents:

a) Per a les persones físiques: nom, cognoms i document nacional d'identitat de l'interessat i, si escau, de la persona que ho representi, així com la identificació del domicili que s'assenyali a l'efecte de notificacions. b) Per a les persones jurídiques: nom, cognoms i document nacional d'identitat del representant legal, així com la identificació del domicili que s'assenyali a l'efecte de notificacions. Així com telèfon, fax, mòbil i adreça de correu electrònic. Així com el nom de les persones autoritzades per a dur a terme l'activitat.

c) Per als ciutadans estrangers: nom, cognoms, document nacional d'identitat o passaport i permís de residència i treball que en cada cas siguin exigits, així com la identificació del domicili que s'assenyali a l'efecte de notificacions.

d) Lloc i dates d'exercici de la venda ambulant.

e) La matrícula, marca, model del vehicle que s'utilitza per a la venda, en el cas de venda amb camions botigues

f) Lloc, data i signatura del sol·licitant.

Juntament amb la sol·licitud hauran d'aportar una declaració responsable on acreditin que compleixen els requisits establerts a l'article 8 i que els posaran a disposició de l'Entitat Local Menor de Palmanyola quan els hi siguin requerits.

13.  Ordre de prelació de les sol·licituds

En el cas de que les autoritzacions establertes en la present ordenança estiguin limitades en funció de l'espai/lloc disponible o en funció d'altres circumstàncies específiques, tal com sanitàries o canvis en la legislació sectorial, les sol·licituds es tramitaran seguint l'ordre establert en el registre d'entrada de l'Entitat Local Menor.

Una vegada quedi disponible una vacant, l'Entitat Local Menor es posarà en contacte amb el primer interessat en l'ordre de prelació per conèixer la seva disponibilitat per començar l'activitat. En cas de desistiment, es seguirà amb el següent subjecte de la llista.

Excepcionalment, el batle pedani podrà alterar l'ordre de prelació atenent a l'interès general.

Títol IV: Drets i obligacions dels beneficiaris

14.  Drets

Les persones adjudicatàries de les autoritzacions gaudiran dels següents drets:

a. Exercir l'activitat de venda ambulant autoritzada per l'Entitat Local Menor amb les condicions establertes en la mateixa (productes, lloc, duració...)

b. Ser informat per part de l'Entitat Local Menor de les possibles actuacions o modificacions que els hi puguin afectar.

c. En el cas de revocació per circumstàncies d'interès general, una vegada sobrepassada la mateixa, els darrers titulars tindran preferència per renovar l'autorització respecte els nous sol·licitants.

15.  Obligacions

a) Al final de la jornada haurà de recollir els desaprofitaments i escombraries originats durant l'exercici de l'activitat.

b) Evitar qualsevol actuació que produeixi molèsties o incomoditat als veïnats.

c) Ocupar tan sols el lloc que se li hagués adjudicat.

d) Acatar les ordres dels Agents de l'Autoritat o altres empleats públics designats a aquest efecte.

e) Complir les disposicions de la present Ordenança i les disposicions de general aplicació a la venda al públic.

f) Haver abonat la taxa corresponent

g) Complir amb tota la normativa vigent en matèria de venda ambulant i tenir un tracte respectuós amb els consumidors.

h) Mostrar als Agents de l'Autoritat o a l'empleat públic designat en el mercadet que ho sol·liciti, l'autorització per a la instal·lació de venda i el justificant d'abonament de les taxes i exposar-la en un lloc visible.

Títol V: Infraccions i sancions

16.  Procediment sancionador

L'Entitat Local Menor serà la responsable de vigilar el compliment de les obligacions i requisits establerts a la present ordenança.

El batle pedani es l'òrgan competent per la imposició de les sancions derivades de la comissió de les infraccions previstes aquesta ordenança.

El procediment sancionador s'iniciarà i s'impulsarà d'ofici quan es tingui constància de la comissió d'algun fet constitutiu d'infracció.

Amb el que no estigui previst en la present ordenança en matèria sancionadora, resultarà d'aplicació la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú i la resta de disposicions legals que siguin d'aplicació.

17.  Responsables

Incorrerà en les sancions previstes en aquesta Ordenança, el titular de l'autorització municipal de venda ambulant que hagués comès les infraccions tipificades o el venedor que exerceixi la venda ambulant sense la preceptiva autorització.

Les responsabilitats administratives que es derivin del procediment sancionador seran compatibles amb l'exigència a l'infractor de la reposició de la situació alterada al seu estat originari, així com, amb la indemnització pels danys i perjudicis causats en els béns de domini públic ocupat o en qualsevol altre que derivi de la conducta infractora.

 

18.  Mesures provisionals

L'Entitat Local Menor podrà adoptar les mesures de caràcter provisional que resultin necessàries per assegurar l'eficàcia de la resolució que pogués recaure, la bona finalitat del procediment, evitar el manteniment dels efectes de la infracció i les exigències dels interessos generals.

19.  Infraccions

Es consideren infraccions administratives les accions i omissions que contravinguin la normativa continguda en la present Ordenança, així com les conductes contràries a les normes de comportament establertes, sense perjudici de l'aplicació directa de la normativa estatal o autonòmica en aquelles matèries en què aquestes accions, omissions o conductes estiguin expressament tipificades.

L'exercici de les accions administratives corresponents per les infraccions contemplades en aquesta Ordenança s'entendrà sempre sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre que puguin concórrer per tals comportaments

20.  Tipificació de les infraccions

Sense perjudici de l'establert en les disposicions sectorials i de l'aplicació preferent al que sigui pertinent dels articles 61, 62 i 63 de la Llei

11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, les infraccions a l'articulat de la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i

molt greus.

1. Es consideren infraccions lleus:

Les simples inobservacions de les disposicions contingudes en la present Ordenança, sense transcendència directa de caràcter econòmic, ni

perjudici per a els/les consumidors/es, sempre que no estiguin qualificades com a faltes greus o molt greus.

2. Es consideren infraccions greus:

a) La reincidència en la comissió d'infraccions lleus.

b) Les que tinguin transcendència directa de caràcter econòmic o causin perjudici els/les consumidors/as.

c) Les que concorrin amb infraccions sanitàries greus.

d) L'exercici de la venda ambulant sense l'autorització municipal preceptiva.

e) La negativa o resistència a subministrar dades o facilitar l'obtenció de la informació requerida per les autoritats i els seus agents amb vista a l'exercici de les funcions de vigilància i control, així com l'aportació d'informació inexacta, incompleta o falsa, quan la negativa o resistència sigui reiterada o vengui acompanyada de coaccions, amenaces o qualsevol altra forma de pressió cap a les autoritats o els seus agents.

f) L'incompliment del requeriment sobre el cessament d'activitats infractores.

g) La instal·lació del trast o la realització de l'activitat o ocupació de la via pública en lloc diferent a l'autoritzat.

h) L'incompliment dels requisits exigits per la normativa reguladora dels productes objecte de comerç.

i) L'incompliment de l'horari establert per a la realització de l'activitat en horari diürn.

j) La utilització d'aparells musicals, de megafonia o altaveus en l'exercici de l'activitat en horari diürn, tret que estiguin expressament autoritzats.

k) La falta de bàscula o contrast en els instruments de pes i mesura en aquells casos en què sigui exigible per les característiques dels productes a la venda.

l) Estacionar el vehicle dins del perímetre delimitat per a la instal·lació del mercat, durant l'horari establert per a la venda, en aquells recintes o llocs no habilitats a aquest efecte.

m) L'ocupació de la via pública en quantia superior a l'autoritzada o fora dels llocs delimitats a aquest efecte.

n) L'exercici de la venda d'articles o productes diferents als permesos en l'autorització municipal corresponent.

3. Es consideren infraccions molt greus:

a) La reincidència en la comissió d'infraccions greus. Es considerarà reincident el subjecte infractor que en el termini d'un any sigui sancionat amb tres o més sancions de la mateixa naturalesa establertes en la present ordenança.

b) Les que concorrin amb infraccions sanitàries molt greus o suposin greu risc per a la seguretat de les persones.

c) Les que originin greus perjudicis als/as consumidors/es.

d) Aquelles infraccions que procurin un benefici econòmic desproporcionat o alterin greument l'ordre econòmic.

e) El comerç per part de persones diferents a les contemplades en l'autorització municipal.

f) La utilització d'aparells musicals, de megafonia o altaveus en l'exercici de l'activitat durant l'horari nocturn, tret que estiguin expressament autoritzats

g) La falta de respecte, coacció o amenaça a altres titulars de llocs o transeünts.

h) La venda d'articles, mercaderies o productes alterats, fraudulents, falsificats o no identificats

i) No acreditar la procedència de la mercaderia quan ho requereixi la Policia Local i/o els Serveis Tècnics Municipals.

j) La no instal·lació del lloc de venda als mercats periòdics durant deu jornades, sense causa justificada.

21.  Sancions

Les infraccions lleus seran sancionades amb:

a. Apercebiment

b. Multa fins a 350€

Les infraccions greus seran sancionades amb:

a. Multa de 351€ fins 900€

Les infraccions molt greus seran sancionades amb:

a. Multa de 901€ fins 2000€.

22.  Graduació de les sancions

Per a la graduació de les sancions es tindrà en compte la naturalesa de la infracció, els perjudicis ocasionats, grau d'intencionalitat, el benefici econòmic obtingut, la reiteració o reincidència i altres circumstàncies concurrents en els fets denunciats

23.  Actuació inspectora

Els Serveis Tècnics Municipals competents o la Policia Local inspeccionaran d'ofici o a instància de part les activitats i instal·lacions compreses en l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança i la resta de la normativa aplicable, a fi de comprovar el compliment de les seves prescripcions.

24.  Prescripció

Les infraccions previstes en aquesta Ordenança prescriuran, si són lleus als sis mesos, si són greus, als dos anys, i les molt greus, als tres anys.

El termini de la prescripció de les infraccions es computarà des del dia en què s'haguessin comès. Interromprà la prescripció, la iniciació, amb coneixement del/la interessat/da, del procediment sancionador, reprenent-se el termini de prescripció si l'expedient sancionador estigués paralitzat per més d'un mes per causa no imputable al/la presumpte/a responsable.

El termini de prescripció de les sancions lleus serà de sis mesos, les greus de 2 anys i les molt greus de 3 anys i començarà a comptar-se des de l'endemà a aquell en què adquireixi fermesa la resolució per la qual s'imposa la sanció.

25.  Extinció de la sanció

L'extinció de la sanció es produirà per les causes següents:

a. Pel pagament, ja sigui en període voluntari o executiu.

b. Per la prescripció.

c. Per compensació.

d. Per condonació.

e. Per la mort de la persona infractora, en el cas de les persones físiques.

Disposició addicional primera

Per lo que no estigui previst en la present ordenança, en resultarà d'aplicació la llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears i la resta de l'ordenament jurídic vigent.

Disposició addicional segona

L'establiment i regulació de les corresponents taxes es regularà en l'específica ordenança fiscal.

Disposició final

La present Ordenança entrarà en vigor una vegada complerts els tràmits previnguts en els articles 65.2, 70.2 i concordants de la vigent Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

Ho mana i firma el Sr. Batle.

 

Palmanyola, 3 de setembre de 2021

El batle

Arnaldo Francisco Llinàs Quintana