Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA

Núm. 13133
Aprovació definitiva modificació Ordenança Fiscal reguladora Impost sobre Activitats Econòmiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Acord del Ple de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia pel qual s'aprova definitivament la Modificació d'Ordenança Fiscal Reguladora de l'Impost sobre Activitats Econòmiques.

En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, des del dia 10/11/20 fins al dia 23/12/20, tots dos inclusivament (BOIB núm. 193, de 10/11/20), queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional d'aquest Ajuntament sobre la modificació d'Ordenança Fiscal Reguladora de l'Impost sobre Activitats Econòmiques,  el text íntegre del qual es fa públic en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

'ORDENANÇA FISCAL DE L'IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES.

Article 1r.- Fet imposable

1. L'Impost sobre activitats econòmiques és un tribut municipal, directe i de caràcter real, el fet imposable del qual és el mer exercici, en el territori nacional, d'activitats empresarials, professionals o artístiques.

2. Es consideren, als efectes d'aquest impost, activitats empresarials les de ramaderia independent, les mineres, industrials, comercials i de serveis.

Article 2n .- Subjectes passius

1. Són subjectes passius les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35,4 de la Llei general tributària sempre que realitzin en territori nacional qualsevol de les activitats que originen el fet imposable.

Article 3r.- Exempcions

1. Estan exempts de l'impost:

A) L'Estat, les Comunitats Autònomes i les entitats locals, així com els organismes autònoms de l'Estat i les entitats de dret públic de caràcter anàleg de les Comunitats Autònomes i de les entitats locals.

B) Els subjectes passius que iniciïn l'exercici de la seva activitat en territori espanyol, durant els dos primers períodes impositius d'aquest impost en què es dugui a terme l'activitat. No es considerarà que s'ha produït l'inici de l'exercici d'una activitat en els següents supòsits:

1) Quan l'activitat s'hagi exercit anteriorment sota altra titularitat, condició que concorre en els casos de:

a) Fusió, escissió o aportació de branques d'activitat.

b) Transformació de societats.

c) Canvi en la personalitat jurídica tributària de l'explotador quan l'anterior titular mantingui una posició de control sobre el patrimoni afecte a l'activitat en la nova entitat.

d) Successió en la titularitat de l'explotació per part de familiars vinculats a l'anterior titular per línia directa o col·lateral fins el segon grau inclusiu.

 2) Quan es tracti de subjectes passius per l'impost que ja estiguessin realitzant en el municipi activitats empresarials subjectes a l'esmentat impost, en els següents casos:

a) Quan l'alta sigui deguda a canvis normatius en la regulació de l'impost.

b) Quan l'alta sigui conseqüència d'una reclassificació de l'activitat que s'estava exercint.

 c) Quan l'alta suposi l'ampliació o reducció de l'objecte material de l'activitat que ja  s'estava realitzant.

d) Quan l'alta sigui conseqüència de l'obertura d'un nou local per a la realització de l'activitat per la qual ja s'estava tributant.

C) Els següents subjectes passius:

- Les persones físiques.

- Els subjectes passius de l'Impost sobre societats, les societats civils i les entitats de l'article 35.4 de la Llei general tributària que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 EUR.

Quant als contribuents per l'impost sobre la renda de no residents, l'exempció només afectarà als que operin a Espanya mitjançant establiment permanent, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 EUR.

A efectes de l'aplicació de l'exempció prevista en aquesta lletra, es tindran en compte les següents regles:

1a)  L'import net de la xifra de negocis comprendrà, segons l'article 191 del Text refós      de la Llei de societats anònimes, aprovat per Reial decret legislatiu 1564/1989, de 22 de desembre, els imports de la venda dels productes i de la prestació de serveis corresponents a les activitats ordinàries de la societat deduïdes les bonificacions i altres reduccions sobre les vendes, així com l'Impost sobre el valor afegit i altres impostos directament relacionats amb l'esmentada xifra de negocis.

2a)  L'import net de la xifra de negocis serà, en el cas dels subjectes passius de l'Impost sobre societats o dels contribuents per l'Impost sobre la renda de no residents, el del període impositiu respecte del qual hagués finalitzat el termini de presentació de declaracions per aquests tributs l'any anterior al de l'acreditació de l'Impost sobre activitats econòmiques. En el cas de les societats civils i les entitats a què es refereix l'article 33 de la Llei general tributària, l'import net de la xifra de negocis serà el que correspongui al penúltim any anterior al de l'acreditació ment d'aquest impost. Si l'esmentat període impositiu hagués tingut una durada inferior a l'any natural, l'import net de la xifra de negocis s'elevarà a l'any.

3a) Per al càlcul de l'import de la xifra de negocis es tindrà en compte el conjunt de les activitats econòmiques exercides pel subjecte passiu. No obstant això, quan l'entitat formi part d'un grup de societats en el sentit de l'article 42 del Codi de Comerç, l'import net de la xifra de negocis es referirà al conjunt d'entitats que pertanyin al grup. A aquests efectes es defineix el grup de societats com l'integrat per la societat dominant i una o diverses societats dominades. Es considera dominant a la societat mercantil que sigui soci d'una altra societat, respecte de la qual:

a) Tingui la majoria dels drets de vot, directament o com a resultat d'acords celebrats amb altres socis.

b) Tingui la facultat de nomenar o destituir la majoria dels membres de l'òrgan d'administració o hagi nomenat, exclusivament amb els seus vots, la majoria dels membres de l'òrgan d'administració.

Són societats dominades les que es trobin en relació amb la dominant en algun dels supòsits anteriors, així com les successivament dominades per aquestes.

4a) En el supòsit dels contribuents per l'impost sobre la renda de no residents, s'atendrà a l'import net de la xifra de negocis imputable al conjunt dels establiments permanents situats en territori espanyol.

D) Les entitats gestores de la Seguretat Social i les Mutualitats de Previsió Social regulades en la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'ordenació i supervisió de les assegurances privades.

E) Els organismes públics d'investigació i els establiments d'ensenyament en tots els seus graus costejats íntegrament amb fons de l'Estat, de les comunitats autònomes, o de les entitats locals, o per fundacions declarades benèfiques o d'utilitat pública, i els establiments d'ensenyament en tots els seus graus que, mancant d'ànim de lucre, estiguin en règim de concert educatiu, inclús si faciliten als seus alumnes llibres o articles d'escriptori o els presten els serveis de mitja pensió o internat, i encara que, per excepció, venguin al mateix establiment els productes dels tallers dedicats a l'esmentat ensenyament, sempre que l'import d'aquesta venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es destini, exclusivament, a l'adquisició de matèries primes o al sosteniment de l'establiment.

F) Les associacions i fundacions de disminuïts físics, psíquics i sensorials, sense ànim de lucre, per les activitats de caràcter pedagògic, científic, assistencials i d'ocupació que per a l'ensenyament, educació, rehabilitació i tutela de disminuïts realitzin, encara que venguin els productes dels tallers dedicats a les esmentades finalitats, sempre que l'import d'aquesta venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es destini, exclusivament, a l'adquisició de matèries primes o al sosteniment de l'establiment.

G) La Creu Roja.

H) Els subjectes passius als que els sigui d'aplicació l'exempció en virtut de tractats o convenis internacionals.

I) A l'empara del que disposa l'article 15.2 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, estaran exemptes, per les explotacions econòmiques detallades en l'article 7 de l'esmentada llei que desenvolupin en compliment del seu objecte o finalitat específica, les següents entitats sense finalitats lucratives, sempre que compleixin els requisits establerts a l'article 3 de la mateixa llei:

a. Les fundacions.

b. Les associacions declarades d'utilitat pública.

c. Les organitzacions no governamentals de desenvolupament a què es refereix la Llei 23/1998, de 7 de juliol, de cooperació internacional per al desenvolupament, sempre que estiguin constituïdes com a fundacions o associacions.

d. Les delegacions de fundacions estrangeres inscrites en el registre de fundacions.

e. Les federacions esportives espanyoles, les federacions esportives territorials d'àmbit autonòmic integrades en les anteriors, el comitè olímpic espanyol i el comitè paralímpic  espanyol.

f. Les federacions i associacions de les entitats sense finalitats lucratives a què es refereixen la lletres anteriors.

2. Els subjectes passius a què es refereixen les lletres A), D), G) i H) de l'apartat 1 anterior no estaran obligats a presentar declaració d'alta en la matrícula de l'impost.

3. Per a l'aplicació de l'exempció prevista en la lletra C) de l'apartat 1 anterior, el Ministre d'Hisenda establirà els supòsits en què s'exigirà la presentació davant l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'una comunicació fent constar que es compleixin els requisits establerts en la lletra esmentada. Aquesta obligació no s'exigirà, en cap cas, quan es tracti de contribuents per l'Impost sobre la renda de les persones físiques.

4. Els beneficis regulats en les lletres B), E) i F) de l'apartat 1 anterior tindran caràcter pregat i es concediran, quan procedeixi, a instància de part.

 5. La aplicació de l'exempció de la lletra I) de l'apartat 1 anterior estarà condicionada al fet que l'entitat comuniqui a l'Ajuntament que s'ha acollit al règim fiscal especial i al compliment dels requisits establerts en la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge.

 Article 4rt.- Bonificacions

 1. A l'empara del que preveu la Llei 20/1990, de 19 de desembre, sobre règim fiscal de cooperatives, gaudiran d'una bonificació del 95 per 100 de la quota les cooperatives, llurs unions, federacions i confederacions, així com les societats agràries de transformació.

2. Els que iniciïn l'exercici de qualsevol activitat professional gaudiran d'una bonificació del 50 per 100 de la quota corresponent, durant els cinc anys d'activitat següents a la conclusió del segon període impositiu de desenvolupament de l'esmentada activitat. Aquest període caducarà una vegada transcorreguts cinc anys des de la finalització de l'exempció prevista en la lletra B) de l'apartat 1 de l'article anterior.

3. Bonificació per al desenvolupament d'activitats econòmiques declarades d'especial interès o utilitat municipal.

S'estableix una bonificació de fins el 95 per 100 de la quota íntegra de l'impost per als subjectes passius que tributin per quota municipal i que desenvolupin activitats econòmiques que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, culturals, històric artístiques o de foment de l'ocupació que justifiquin tal declaració. Aquesta declaració s'acordarà, prèvia sol·licitud del subjecte passiu, pel Ple de la Corporació, amb el vot favorable de la majoria simple dels seus membres. La bonificació s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, en el seu cas, les bonificacions a què es refereix l'apartat 1 de l'art. 88 del TRLRHL i els paràgrafs anteriors de l'apartat e) del mateix art. 88.

Article 5è.- Procediment de concessió de beneficis fiscals

1. Les sol·licituds per al reconeixement dels beneficis fiscals regulats en els articles 4t i 5è d'aquesta ordenança amb caràcter pregat s'han de presentar, juntament amb la declaració d'alta en l'impost, a l'entitat que dugui a terme la gestió censal, i hauran d'anar acompanyades de la documentació acreditativa. L'acord pel qual s'accedeixi a la petició fixarà l'exercici des del qual el benefici s'entén concedit.

2. Els beneficis sol·licitats abans que la liquidació corresponent adquireixi fermesa tindran efectes des de l'inici del període impositiu a què es refereix la sol·licitud, sempre que en la data de l'acreditació del tribut haguessin concorregut els requisits legalment exigibles per al gaudiment de l'exempció.

Article 6è.- Quota tributària.

La quota tributària serà la resultant d'aplicar a les tarifes de l'impost, el coeficients de ponderació regulat en l'article 7è de la present ordenança, així com les bonificacions regulades en l'article 4t.  anterior.

Article 7è.- Coeficient de ponderació

 D'acord amb el que preveu l'article 86 del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el TR de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, sobre les quotes municipals fixades en les tarifes de l'impost s'aplicarà, en tot cas, un coeficient de ponderació, determinat en funció de l'import net de la xifra de negocis del subjecte passiu, segons el quadre següent:

Import net de la xifra de negocis                                      Coeficient

Des de 1.000.000,00 fins 5.000.000,00 euros                              1,29

Des de 5.000.000,01 fins 10.000.000,00 euros                            1,30

Des de 10.000.000,01 fins 50.000.000,00 euros                          1,32

Des de 50.000.000,01 fins 100.000.000,00 euros                        1,33

Més de 100.000.000,00 euros                                                       1,35

Sense xifra neta de negoci                                                            1,31

Als efectes de l'aplicació d'aquest coeficient, l'import net de la xifra de negocis del subjecte passiu serà el corresponent al conjunt d'activitats econòmiques exercides pel mateix i es determinarà d'acord amb allò previst en la lletra C) de l'apartat 1 de l'article 3r d'aquesta ordenança.

Article 8è.- Coeficients de situació

Als efectes del que preveu l'article 87 del TRLHL no s'estableixen coeficients que ponderin la situació física del local dins del terme municipal.

Article 9è.- Període impositiu i meritació

1. El període impositiu coincideix amb l'any natural, excepte quan es tracta de declaracions d'alta; en aquest cas comprendrà des de la data de començament de l'activitat fins al final de l'any natural.

2. L'impost es merita el primer dia del període impositiu i les quotes seran irreductibles, excepte quan, en els casos de declaració d'alta, el dia de començament de l'activitat no coincideixi amb l'any natural, supòsit en el qual les quotes es calcularan proporcionalment al nombre de trimestres naturals que resten per finalitzar l'any, inclòs el de començament de l'exercici de l'activitat.

També, i en el cas de baixa per cessament en l'exercici de l'activitat, les quotes seran prorratejables per trimestres naturals, exclòs aquell en el qual es produeixi aquest cessament. Amb aquesta finalitat els subjectes passius podran sol·licitar la devolució de la part de la quota corresponent als trimestres naturals en els quals no s'hagués exercit l'activitat.

No obstant allò disposat en els paràgrafs anteriors, en els supòsits de fusions, escissions i aportacions de branques d'activitat regulats en el Capítol VIII del Títol VIII de la Llei 43/1995, de 27 de desembre, de l'impost sobre societats, les declaracions d'alta i baixa que hagin de presentar respectivament les entitats que iniciïn i cessin l'exercici de l'activitat, produiran efectes a partir de l'1 de gener de l'any següent a aquell en el qual es produeixi la fusió, escissió o aportació de branca d'activitat de què es tracti. En conseqüència, respecte de l'any en el qual tingui lloc l'operació no procedirà cap devolució o ingrés, derivats del prorrateig de les quotes pels trimestres durant els quals aquestes entitats hagin fet efectivament l'activitat.

Article 10è.- Règim de declaració i d'ingrés

1. És competència de l'Ajuntament la gestió tributària d'aquest impost, que comprèn les funcions de concessió i denegació de beneficis fiscals, realització de les liquidacions que condueixin a la determinació dels deutes tributaris, emissió dels instruments de cobrament, resolució dels recursos que s'interposin contra els susdits actes, i actuacions per a la informació i l'assistència al contribuent.

2. Contra els actes de gestió tributària competència de l'Ajuntament, els interessats poden formular recurs de reposició, previ al contenciós administratiu, en el termini d'un mes a comptar des de:

a) El dia següent al de la notificació expressa, en el cas de liquidacions d'ingrés directe.

b) El dia següent al de finalització del període d'exposició pública del corresponent padró, en el cas que el tribut s'exaccioni mitjançant padró.

3. La interposició de recursos no paralitza l'acció administrativa de cobrament, llevat que, dins el termini previst per a interposar-los, l'interessat sol·liciti la suspensió de l'execució de l'acte impugnat i adjunti garantia suficient. No obstant això, en casos excepcionals, l'òrgan competent pot acordar la suspensió del procediment, sense presentació de garantia, quan el recurrent justifiqui la impossibilitat de presentar-la o demostri fefaentment que hi ha errors materials en la liquidació que s'impugna.

4. Les liquidacions d'ingrés directe han de ser satisfetes en els períodes fixats per la Llei general tributària. Transcorregut el període voluntari de cobrament sense que s'hagi efectuat l'ingrés s'iniciarà la via de constrenyiment i s'aplicarà el recàrrec establert en la Llei general tributària.

 

Disposició final

 La present ordenança entrarà en vigor el dia de la seva publicació al BOIB, començarà a aplicar-se a partir del dia 1 de gener de 2021, i continuarà vigent fins al dia de la seva modificació o derogació de l'acord definitiu en el BOIB

Disposició addicional

Les modificacions produïdes per Llei de pressupostos generals de l'estat o altra norma de rang legal que afectin a qualsevol element d'aquest Impost, seran d'aplicació automàtica dins de l'àmbit d'aquesta ordenança.”

Contra el present acord, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de la Província, davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears

 

Sant Josep de sa Talaia, 29 de desembre de 2020

L'alcalde

Josep Marí Ribas​​​​​​​