Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'INCA
Núm. 13110
Aprovació definitiva del reglament regulador de les assignacions econòmiques als grups municipals (exp. 3018/2020)
Havent finalitzat el termini d'exposició pública del Reglament que desenvolupa el règim de control intern de l'Ajuntament d'Inca i dels seus ens dependents, aprovat inicialment per l'Ajuntament en Ple en sessió extraordinària de dia 16 d'octubre de 2020, i no havent estat formulada cap reclamació contra l'acord d'aprovació inicial, aquest s'eleva a definitiu i en compliment del que preveu l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (LRBRL) es publica a continuació.
REGLAMENT REGULADOR DE LES ASSIGNACIONS ECONÒMIQUES ALS GRUPS MUNICIPALS
PREÀMBUL
El present Reglament té per objecte la regulació de les assignacions econòmiques als grups municipals a què es refereix l'article 73.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
El mateix article 73.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local determina la possibilitat que el Ple de la corporació atribueixi als diversos grups polítics municipals que legalment es constitueixin, a efectes de la seva actuació corporativa, una dotació econòmica, la qual comptarà amb un component fix i un altre de variable, fent referència, a més, que la dita quantitat estarà limitada cada any per la Llei de pressuposts generals de l'Estat.
Seguint aquesta determinació, en desenvolupament de l'article 73.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i amb la voluntat de dotar d'una major seguretat jurídica, transparència i per al compliment del deure de rendició de comptes, expressat aquest terme amb la major amplitud possible, es fa necessari que l'Ajuntament d'Inca, estableixi i reguli una norma de caràcter reglamentari pròpia que concreti el destí d'aquesta aportació econòmica pública, delimitant el que es consideren actuacions pròpies dels grups polítics en l'exercici de la seva funció corporativa, amb la intenció que aquests fons es justifiquin de la millor manera possible i seguint un procediment preestablert.
Article1. Naturalesa jurídica de l'assignació econòmica
L'assignació econòmica a la qual es refereix l'article 73.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local té naturalesa d'aportació econòmica pública en els termes indicats a la normativa de subvencions.
Article 2. Crèdit pressupostari
1. El Ple de l'Ajuntament d'Inca a l'inici de cada mandat podrà establir les quantitats econòmiques que consideri convenients per col·laborar o coadjuvar en les activitats que puguin desenvolupar, així com en despeses de funcionament dels grups polítics constituïts d'acord amb la legislació vigent.
2. Aquestes quantitats econòmiques podran ser revisades durant el mandat i sempre estaran relacionades amb les despeses de funcionament que s'enumeren a l'article 5 del present Reglament.
Article 3. Beneficiaris
1. Seran beneficiaris d'aquesta subvenció els grups polítics municipals que estiguin legalment constituïts.
2. Els regidors i regidores no adscrits perdran els drets econòmics vinculats o que tinguin com a destinataris els grups polítics municipals.
Article 4. Obligacions dels beneficiaris
1. Els grups municipals, per poder ser beneficiaris de la següent assignació econòmica, tindran les següents obligacions:
a. Obtenir un número d'identificació fiscal (NIF) propi i diferenciat del partit polític o partits polítics als quals es trobi vinculat.
b. Obtenir un número de compte corrent de la seva titularitat.
c. Portar una comptabilitat específica de les despeses i ingressos.
d. Conservar els justificants de les despeses i ingressos que recolzin els assentaments comptables.
e. Estar al corrent de les seves obligacions tributàries, amb la seguretat social i amb l'Ajuntament d'Inca.
f. En el cas que, amb càrrec a la dita assignació, els grups abonessin honoraris professionals o altres despeses subjectes a retenció, estaran obligats a practicar les corresponents retencions, així com el seu ingrés en la Delegació de l'Agència Tributària.
Article 5. Destinació de les assignacions econòmiques
Establiment de la consideració com a activitats pròpies dels grups municipals a l'efecte de la seva assignació econòmica.
1. Es consideraran activitats pròpies dels grups polítics municipals les següents:
a. Les despeses de difusió en els mitjans de comunicació, fullets, bustiada i mitjans similars de les iniciatives pròpies del grup.
b. Lloguers i manteniment: d'equips i programes informàtics, d'immobles, d'elements de transport, de tractament de l'efectiu, de mobiliari o d'altres equipaments.
c. Materials i subministraments: d'oficina, de material no inventariable.
d. De comunicacions: de serveis postals, de telèfons, de missatgeria electrònica, de transport de dades.
e. D'energia i aigua: de calefacció, d'energia elèctrica, de consum d'aigua.
f. De serveis externs: serveis informàtics, de vigilància i seguretat, neteja d'immobles, transports i trasllats, sistemes de compensació i pagament, servei d'informació financera, serveis professionals i altres.
g. Despeses diverses de funcionament: despeses de representació, altres atencions socials, despeses de desplaçament, allotjament i locomoció per reunions amb batles i batlesses, regidors i regidores, diputats i diputades, consellers i conselleres, i en general qualsevol acte o reunió de contingut local o sectorial, amb la finalitat de coordinar polítiques o negociar assumptes o qüestions que afectin les funcions i tasques del grup polític municipal.
h. Els actes públics que el respectiu grup de l'Ajuntament realitzi per a la difusió davant la ciutadania, associacions o grups municipals de les seves iniciatives i propostes polítiques impulsades a o des de l'Ajuntament d'Inca i tots aquells d'interès general que contribueixin a impulsar i millorar les condicions de vida i drets de la ciutadania d'Inca
i. Transferències als partits polítics sota les sigles dels quals varen concórrer a les eleccions municipals en virtut de l'article 2.1.e) de la Llei orgànica, de 4 de juliol, sobre el finançament dels partits polítics. Aquesta aportació no podrà superar, en cap cas, el 50 % de l'assignació econòmica concedida per l'Ajuntament d'Inca al grup municipal.
2. L'assignació dels grups polítics no pot destinar-se a remuneracions de personal que presti serveis a l'entitat local, ni a l'adquisició de béns que puguin tenir la consideració actius fixos, de caràcter patrimonial i inventariable. Es consideraran inventariables els que reuneixin les característiques assenyalades en la normativa reguladora de l'estructura pressupostària de les entitats locals per ser imputats al capítol 6 ''Inversions reals''. Es consideraran inventariables i, per tant, no podran ser objecte de despesa aquells que compleixin alguns dels següents requisits:
a) Que no siguin béns fungibles.
b) Que tinguin una duració previsiblement superior a l'exercici pressupostari.
c) Que siguin susceptibles d'inclusió en inventari. d) Que siguin despeses que previsiblement no siguin reiteratives.
Article 6. Comptabilitat específica
1. Cada grup polític haurà de portar una comptabilitat específica de la dotació anual assignada, registrant cada una de les operacions que realitzin i conservant les corresponents factures o documents equivalents en el tràfic mercantil, que contindran els requisits exigits en la normativa vigent i estaran emesos a nom del grup.
2. La comptabilitat específica inclourà el reflex dels moviments de tresoreria.
3. Cada grup polític establirà de forma interna els mecanismes de gestió, autorització i disposició de la sortida de fons.
Article 7. Justificació
1. La justificació del destí de les assignacions s'haurà de fer en tot cas.
2. El termini per presentar la justificació serà abans de dia 1 d'abril de l'exercici posterior al qual es concedeix l'assignació.
3. Dins l'any electoral, amb motiu de la renovació dels grups, cada un d'ells haurà de presentar un compte justificatiu. El grup que es dissol podrà presentar el compte fins al dia 31 de juliol de l'any en curs.
4. Els grups presentaran la justificació de les despeses fetes amb càrrec a aquestes aportacions, així com la comptabilitat corresponent, que ha d'incloure el balanç (de sumes i saldos), el compte de resultats i la memòria econòmica a 31 de desembre, d'acord amb l'article 14 de la Llei orgànica, de 4 de juliol, sobre el finançament dels partits polítics.
5. La justificació de les despeses regulades en els apartats de l'a) a l'i) de l'article 5 s'hauran de justificar de la següent forma:
a. Apartats de l'a) a l'f): factures o documents probatoris equivalents en el tràfic mercantil.
b. Apartat del g) a l'h): factures o documents probatoris equivalents en el tràfic mercantil, a més de la justificació del motiu. Les despeses de manutenció, locomoció i allotjament tindran els límits que es regulen en el Reial decret 462/2002, del 24 de maig, sobre indemnitzacions per raons de servei, excepte que les Bases d'execució del pressupost vigent fixin quanties diferents.
c. Apartat i): aquestes aportacions es podran justificar mitjançant l'instrument jurídic pertinent, en què es determinin les condicions reguladores de l'aportació per despeses de funcionament dels grups i els justificants de les transferències bancàries de la dita aportació.
6. Les factures hauran de ser emeses a nom del grup municipal.
7. Regirà el principi d'anualitat, per tant les despeses que podran ser objecte de subvenció s'hauran de pagar dins l'exercici pressupostari.
8. El mitjà de pagament idoni serà la transferència bancària o el xec nominatiu. En cas que es paguin despeses en efectiu, el límit quantitatiu serà el que determini la normativa reguladora d'aquesta forma de pagament a nivell estatal, i hauran de plasmar-se en la factura els següents requisits:
a. Data de pagament.
b. Diligència/segell de ''pagat en efectiu''.
c. Segell de l'empresa i firma del representant.
9. El compte justificatiu serà aprovat per l'òrgan competent.
Article 8. Pagament i reintegrament
1. L'abonament de l'assignació es farà semestralment i per anticipat, amb acreditació prèvia d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries, amb la seguretat social i amb l'Ajuntament d'Inca.
2. Les quantitats no justificades o justificades indegudament seran objecte de reintegrament a l'Ajuntament d'Inca, amb els interessos de demora corresponents legalment.
Article 9. Control pel Ple de la corporació
La comptabilitat, juntament amb l'informe de fiscalització de l'òrgan interventor, s'haurà de posar a disposició del Ple en el darrer trimestre de l'any posterior al qual s'ha atorgat l'assignació econòmica.
Disposició transitòria
1. Els primers comptes justificatius a presentar, aprovar i fiscalitzar seran els de l'exercici 2021.
Disposició final
El present Reglament entrarà en vigor una vegada publicat íntegrament en el BOIB i transcorregut el termini al que es refereix l'article 65.2 de la Llei 7/1985, reguladora de les Bases del Règim Local.
Inca, 28 de desembre de 2020
El batle-president
Virgilio Moreno Sarrió