Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA I SECTORS PRODUCTIUS

Núm. 13103
Resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 28 de desembre de 2020 per la qual s’aprova, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria pública de subvencions per al foment de la creació de comunitats d’energies renovables locals per a autoconsum promogudes per les administracions locals, les entitats públiques que en depenen i les associacions empresarials privades, que serà objecte de cofinançament dins el Programa Operatiu FEDER 2021-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de l'estalvi i la diversificació energètiques, la implantació d'energies renovables, la millora de l'eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l'ús de l'energia.

La Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, tant amb fonts d'energia convencionals com renovables, i, alhora, impulsar l'estalvi i la racionalització de l'ús de l'energia en cada un dels sectors econòmics per tal de minimitzar, en la mesura que es pugui, l'increment de la demanda d'energia. El Decret 33/2015, de 15 de maig, va aprovar la modificació del Pla Director Sectorial Energètic per tal de disposar d'un document de planificació territorial de les instal·lacions destinades a la producció d'energies renovables, que afavoreix la utilització de cobertes de les edificacions i les petites instal·lacions.

Actualment, està en procés d'aprovació la normativa que regularà l'aplicació dels fons europeus de la Política de Cohesió 2021-2027. La proposta de Reglament núm. 2018/0196, de 29 de maig de 2018, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil i Migració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Gestió de les Fronteres i Visats, preveu, com a data d'aplicació d'aquesta, l'1 de gener de 2021. En l'article 57, relatiu a l'elegibilitat, estableix que «La despesa serà elegible per a una contribució dels fons si, en l'execució d'operacions, el beneficiari o el soci privat d'una operació d'APP hi ha incorregut i l'ha abonat entre la data de presentació del programa a la Comissió, o a partir de l'1 de gener de 2021 si aquesta data és anterior, i el 31 de desembre de 2029».

D'altra banda, la proposta de Reglament núm. 2018/0197, de 29 de maig de 2018, relatiu al Fons Europeu de Desenvolupament Regional i al Fons de Cohesió, planteja que almenys el 30 % de l'ajuda FEDER es destini a l'objectiu polític 2 d'«una Europa més verda i baixa en carboni, promovent una transició energètica neta i equitativa, la inversió verda i blava, l'economia circular, l'adaptació al canvi climàtic i la prevenció i la gestió de riscs». L'actuació objecte d'aquesta convocatòria està clarament alineada amb aquest i contribueix a l'objectiu específic previst en l'article 2.b) del Reglament esmentat de «promoure les energies renovables».

L'import de la subvenció que obtenguin els projectes que s'hi presentin podrà estar cofinançat en el percentatge de cofinançament que es determini en la decisió de la Comissió per la qual s'aprovi el PO FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

Les regulacions normatives en el sector de les energies renovables, com és ara el Reial decret 1699/2011, de 18 de novembre, pel qual es regula la connexió a la xarxa d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica de petita potència, suposen un impuls important per a la implantació d'instal·lacions de generació d'energia solar fotovoltaica i eòlica de petita potència.

La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, en l'article 49 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears han d'incentivar la participació local en instal·lacions d'energia renovable i han de promoure la capacitació de la ciutadania, les comunitats d'energia renovable locals i altres entitats de la societat civil per fomentar la seva participació en el desplegament i la gestió dels sistemes d'energia renovable.

Mitjançant el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica, en el qual s'introdueix l'autoconsum col·lectiu i l'autoconsum d'instal·lacions pròximes, cosa que fa que es puguin desenvolupar projectes de comunitats d'autoconsum mitjançant tecnologies d'energies renovables.

Així doncs, amb aquesta nova convocatòria, adreçada a les administracions locals, les entitats públiques que en depenen i les associacions empresarials privades, s'intenta donar un impuls perquè incorporin aquesta font d'energia renovable amb participació local i, per tant, redueixin el consum d'energia elèctrica procedent de la xarxa i les seves emissions de CO2, al mateix temps que donar resposta a la pobresa energètica.

Per ser subvencionables, les actuacions han de complir els criteris d'elegibilitat que s'han de determinar sobre la base de les normes nacionals, el Reglament de disposicions comunes i el Reglament específic del FEDER per al pròxim període 2021-2027. No obstant això, per permetre l'execució immediata de les actuacions, tenint en compte que l'objecte subvencionable en el marc d'aquesta convocatòria es basa en gran manera en anteriors cofinançades pel programa FEDER 2014-2020, s'aplicaran les condicions de subvencionabilitat actuals de l'Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020.

D'altra banda, les directrius comunitàries sobre ajuts estatals a favor del medi ambient (2008/C 82/01) preveuen, en els apartats 1.5.6 i 3.1.6, l'existència d'ajuts per tal d'augmentar el percentatge de fonts d'energies renovables en la producció energètica total i per tal de facilitar l'accés al mercat d'aquestes fonts renovables.

A més, l'article 7.1 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia estableix que les subvencions regulades en aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el de concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.

L'article 7.3 de l'Ordre esmentada estableix que, no obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions. No obstant això, si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius.

Per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), que inclou aquesta convocatòria en l'apartat V.1.3.

L'objecte de la convocatòria és fomentar les instal·lacions fotovoltaiques i d'energia eòlica de baixa potència, davant la producció d'energia elèctrica amb combustibles més contaminants, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no calen la comparació ni la prelació i que està justificat que s'hagi optat per concedir les subvencions d'acord amb l'ordre d'entrada.

Per tot el que s'ha exposat, vists els informes preceptius, de conformitat amb l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia de les Illes Balears i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria pública de subvencions per al foment de la creació de comunitats d'energies renovables locals per a autoconsum promogudes per les administracions locals, les entitats públiques que en depenen i les associacions privades, que s'estableix en l'annex 1 i que podrà ser objecte de cofinançament dins el nou PO 2021-2027.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 28 de desembre de 2020

El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius

Juan Pedro Yllanes Suárez

 

ANNEX 1

Convocatòria pública de subvencions, mitjançant el procediment de despesa anticipada, per al foment de la creació de comunitats d'energies renovables locals per a autoconsum promogudes per les administracions locals, les entitats públiques que en depenen i les associacions empresarials privades, que podrà ser objecte de cofinançament dins el Programa Operatiu FEDER 2021-2027

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar i regular, mitjançant el procediment de despesa anticipada, els ajuts per al foment d'instal·lacions d'energia solar fotovoltaica, de fins a 99 kWp de potència de pic, i d'energia eòlica de baixa potència, de fins a 50 kW de potència nominal, promogudes per administracions locals, les entitats públiques que en depenen i les associacions privades, en la qual, una vegada concedit l'ajut a l'entitat beneficiària, es creï una comunitat d'energies renovables per a autoconsum formada per les entitats locals o l'associació i els veïns del municipi.

Aquests ajuts podran estar cofinançats amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

Aquesta convocatòria queda condicionada a l'aprovació del Pla Estratègic de Subvencions per a l'any 2021.

Segon

Beneficiaris

Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les administracions locals, les entitats públiques que en depenen i les associacions empresarials privades que promoguin una comunitat d'energies renovables per a autoconsum.

Tercer

Import econòmic

1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 400.000 €. Les subvencions s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per a l'exercici de 2021 i, en funció de la naturalesa dels beneficiaris, per les partides i els imports següents:

— 19701 731A01 76000.00 FF31111 o equivalent...............    300.000,00 €

— 19701 731A01 77000.00 FF31111 o equivalent................   100.000,00 €

L'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida.

 2. Aquesta convocatòria es tramita com a expedient de despesa anticipada, d'acord amb l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2021.

3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Aquests ajuts podran ser objecte de cofinançament amb càrrec al nou Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

Quart

Actuacions i despeses subvencionables

1. Són subvencionables les inversions en noves instal·lacions de producció d'energia elèctrica mitjançant tecnologia fotovoltaica fins a 99 kW de potència nominal destinades a un autoconsum col·lectiu, i que s'ubiquin tant la instal·lació de producció com les instal·lacions de consum associades dins el municipi que sol·licita l'ajut.

2. Són subvencionables les inversions en noves instal·lacions de producció d'energia mitjançant tecnologia d'energia eòlica de baixa potència fins a 50 kW de potència nominal destinades a un autoconsum col·lectiu, i que s'ubiquin en l'àmbit territorial del municipi que sol·licita l'ajut.

Així mateix, s'ha d'incorporar, en un espai públic, una pantalla informativa de dades principals del projecte, sobre les aportacions de l'energia instantània i els beneficis mediambientals que s'estan generant a la instal·lació fotovoltaica o eòlica.

3. Els espais on s'ubiquin les instal·lacions de producció han de complir les condicions següents:

• Ser de propietat municipal, de l'associació empresarial o que estiguin a disposició d'aquestes en la durada del projecte.

• Que permetin complir les condicions d'instal·lacions de producció pròximes a les de consum i associades a aquesta a través de la xarxa establertes en l'article 3.g.ii), 3.g.iii) i 3.g.iv) del Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica.

4. Les administracions locals i les entitats públiques que en depenen i les associacions empresarials han de fer la inversió de la instal·lació de producció mitjançant tecnologies renovables i han d'aplicar la subvenció a la reducció de l'import de la inversió que correspon als consumidors participants en la comunitat d'energies renovables. Les entitats que poden participar en la comunitat d'energies renovables són les que s'estableixen a continuació:

a) Les administracions locals i les entitats públiques que en depenen.

b) Les petites i mitjanes empreses constituïdes legalment següents: persones físiques, persones jurídiques de dret privat i comunitats de béns, que duguin a terme la seva activitat empresarial en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears en els edificis o subministraments relacionats amb aquesta activitat.

c) Les entitats sense ànim de lucre i les associacions empresarials constituïdes legalment, que duguin a terme la seva activitat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears en els edificis o subministraments relacionats amb aquesta activitat.

d) Les persones físiques que tenguin domicili a les Illes Balears i les comunitats de propietaris situades en el municipi de l'entitat que sol·licita l'ajut.

5. Respecte a la comunitat d'energies renovables s'ha de complir com a mínim el següent:

• La comunitat d'energies renovables s'ha de constituir en el document legal corresponent, que ha d'estar subscrit per l'entitat local o entitat empresarial i tots els consumidors participants. En el document de constitució s'han de recollir els criteris de repartiment de l'energia produïda, el repartiment de l'ajut, les obligacions sobre el manteniment de la instal·lació de producció i l'acceptació de les condicions establertes en aquesta convocatòria.

En aquest document legal s'ha designar l'entitat pública o l'associació empresarial com a representant i destinatària del dret de cobrament de l'ajut, i s'hi han de fer constar expressament els compromisos d'execució assumits per cada una de les parts, i el repartiment de l'ajut que farà el representant una vegada percebut.

• La durada del projecte ha de ser la mínima per garantir-ne la viabilitat.

• Tots els consumidors participants en la comunitat d'energies renovables s'han d'acollir a la mateixa modalitat d'autoconsum amb excedents i s'ha de complir el que estableix el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril.

• La suma de tots els coeficients de repartiment ha de ser 1 i hi ha d'haver un mínim de cinc consumidors participants.

6. Les inversions objecte de la sol·licitud s'han de fer dins el període que va des del dia de la presentació de la sol·licitud fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que no pot ser superior al 29 d'octubre de 2021. Computa com a data de sol·licitud la data d'entrada en el Registre de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, en les seves delegacions o en qualsevol dels llocs que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015.

7. No són subvencionables l'adquisició de les instal·lacions o equips mitjançant lísing ni cap altra fórmula d'arrendament financer.

8. L'IVA és subvencionable sempre que no es pugui recuperar o compensar.

 

Cinquè

Sol·licituds i documentació

1. Les sol·iclituds, adreçades a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic de subvencions, juntament amb la documentació següent:

a) El document normalitzat 1 de sol·licitud de subvenció (la presentació de la sol·licitud suposa que el sol·licitant accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent i en l'Ordre de bases [BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008], i també que autoritza l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social; en cas que el sol·licitant denegui expressament aquesta autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social). S'ha d'indicar en l'annex si ha sol·licitat o rebut un altre ajut pel mateix concepte, i s'ha d'especificar l'organisme i la data de resolució de concessió, i també la quantia i les dades bancàries a l'efecte de l'ingrés.

b) Declaració responsable en el qual s'identifiquin tots els participants en la comunitat d'energies renovables i el tipus de consumidor que és: empresa, persona física, vulnerable sever o amb risc d'exclusió, vulnerable, entitat pública, etc.

c) Per als participants en la comunitat d'energies renovables que tenen la condició de vulnerable sever o amb risc d'exclusió, un certificat emès pels serveis socials que tenen aquesta condició.

d) Per als participants en la comunitat d'energies renovables que tenen concedit el bo social en el moment de la sol·licitud, un document acreditatiu que tenen concedit el bo social.

e) El document normalitzat 2, corresponent a les dades tècniques de la instal·lació, emplenat adequadament.

f) El document normalitzat 3, emplenat adequadament, i còpia dels tres pressuposts sol·licitats en cas que l'import de l'actuació no superi la quantia establerta en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors.

g) El pressupost detallat de les actuacions que s'han de fer per partides econòmiques.

h) Quan es tracta d'una administració local o entitats públiques que en depenen, un certificat, emès i signat pel secretari de l'ajuntament, que ha d'incloure la relació dels consumidors, el tipus de consumidor d'acord amb l'apartat novè i les quotes de participació corresponents. També ha d'indicar que totes aquestes autoritzen l'òrgan gestor de les subvencions per obtenir —d'altres administracions— els documents justificatius del compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. Si no hi figura aquesta autorització, cada un dels consumidors participants ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

i) Quan es tracta d'associacions empresarials, s'hi ha d'adjuntar una còpia actualitzada i autenticada dels estatuts i de l'acta de nomenament del president i del representant legal de les associacions sol·licitants. A més, s'hi ha d'incloure una llista de les empreses que formen part de l'associació, que ha de contenir el NIF, el nom o raó social i l'adreça fiscal de l'empresa. Aquesta llista ha d'anar certificada pel secretari de l'entitat.

j) En el cas d'empreses, una declaració expressa en la qual es facin constar tots els ajuts i les subvencions sol·licitats o bé ja concedits per qualsevol institució pública o privada que tengui relació amb la sol·licitud presentada. En el cas d'una actuació relacionada amb un ajut pluriennal, s'ha de declarar tan sols l'import corresponent al període per al qual se sol·licita l'ajut (imprès 3).

k) Acreditació de la titularitat del lloc o de la seva disponibilitat on s'ubicarà la instal·lació de producció.

l) Una còpia de la darrera factura elèctrica dels consums associats que participen en el projecte.

m) L'acord de l'òrgan competent pel qual s'aprova la sol·licitud de l'ajut i en el qual ha de figurar l'anualitat en la qual se sol·licita l'ajut.

n) El certificat de l'òrgan competent en el qual s'ha d'especificar el compromís per a la reserva de crèdit suficient i adequada per fer les actuacions projectades.

En cas que algun dels documents esmentats, amb motiu de la tramitació d'altres expedients a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, ja s'hagi presentat, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar o, si escau, en què es va emetre; que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment corresponent i que no hagi sofert modificacions.

La Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.

D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, els beneficiaris han d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les seves obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

2. En cas que un mateix beneficiari vulgui executar més d'una instal·lació de la mateixa tecnologia (fotovoltaica o energia eòlica de baixa potència), s'ha de presentar una sol·licitud independent per a cada una d'aquestes, i el beneficiari ha de donar prioritat de registre d'entrada a l'actuació que consideri més rellevant. En aquest cas, les altres sol·licituds no prioritàries del mateix beneficiari (enteses com les que no s'han registrat d'entrada en primer lloc) només es resoldran si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic en la partida pressupostària corresponent.

3. El sol·licitant no pot fraccionar un contracte amb la finalitat de disminuir-ne la quantia i eludir així els requisits de publicitat o els relatius al procediment d'adjudicació que corresponguin.

En cas que els beneficiaris directes de les inversions siguin administracions i entitats públiques, les actuacions objecte de la subvenció s'han de dur a terme d'acord amb la Llei de contractes del sector públic. L'expedient de contractació ha de mencionar en tots els documents que es tracta d'una actuació cofinançada amb fons FEDER, i hi ha de figurar l'emblema i el lema de la Unió Europea, inclosa la publicació en el diari oficial i/o en el perfil del contractant.

En cas contrari, quan l'import de la despesa subvencionable no superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a contreure el compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin, o llevat que la despesa s'hagi fet amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.

4. Les notificacions s'han de fer per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; tot això, sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la mateixa Llei.

5. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada.

Sisè

Termini de presentació de les sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds s'inicia l'11 de gener de 2021 i finalitza el 31 de maig de 2021, o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius.

Setè

Procediment per a la concessió de les subvencions

1. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

2. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.

3. Una vegada que els tècnics d'aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució, perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú. Aquestes propostes de concessió i denegació dels ajuts han de contenir els beneficiaris proposats per atorgar-los la subvenció, i també els sol·licitants exclosos, amb el motiu de la causa d'exclusió.

4. La resolució expressa del conseller Transició Energètica i Sectors Productius finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut, terminis per presentar els justificants i enquadrament en el Programa Operatiu FEDER de les Illes Balears 2021-2027 (objectiu temàtic, objectiu específic, camp d'intervenció i organisme amb senda financera), i absència de conflicte d'interessos de qui la dicta.

5. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de tres mesos comptadors a partir de la data de la presentació de la sol·licitud. La resolució s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015, i s'ha de dictar i notificar dins el termini de tres mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud.

6. Si un mateix beneficiari sol·licita més d'una sol·licitud, les següents a partir de la primera només poden ser objecte de subvenció si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic en la partida pressupostària corresponent.

Vuitè

Òrgans competents

La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic és l'òrgan competent per tramitar les sol·licituds d'ajuts d'aquesta convocatòria.

Novè

Quantia dels ajuts

1. S'estableix una quantia de subvenció total d'acord amb la fórmula següent:

Subvenció (€) = å Inv · bi · (Pi/100)

En què:

a) Inv és la inversió màxima admissible de la planta de producció d'energia elèctrica.

En el cas d'instal·lacions fotovoltaiques, el valor d'inversió màxima admissible és d'1,80 €/Wp per a instal·lacions fins 25 kWp, i d'1,5 €/Wp per a la resta.

En el cas d'instal·lacions d'energia eòlica de baixa potència, el valor d'inversió màxima admissible és de 5 €/W.

b) bi és el valor entre 0 i 1 del coeficient de repartiment de cada consumidor participant.

c) Pi és el percentatge de subvenció. En funció del tipus del consumidor participant en la comunitat d'energies renovables, s'estableixen els percentatges següents:

• 100 % si el consumidor participant és un consumidor vulnerable sever o amb risc d'exclusió d'acord amb el que estableix el Reial decret 897/2017, de 6 d'octubre, pel qual es regula la figura de consumidor vulnerable, el bo social i altres mesures de protecció per als consumidors domèstics d'energia elèctrica.

• 85 % si el consumidor participant és un consumidor vulnerable d'acord amb el que estableix el Reial decret 897/2017, de 6 d'octubre.

• 80 % si el consumidor participant és l'administració local o l'entitat pública que en depèn.

• 60 % si el consumidor participant és una persona física, una entitat sense ànim de lucre, una comunitat de propietaris o una associació.

• 40 % si el consumidor és una petita i mitjana empresa.

2.  En cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajuts per a la mateixa activitat o tipus d'actuació, l'import de les subvencions establertes en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada.

3. Aquesta subvenció no és compatible amb altres subvencions cofinançades amb fons europeus.

Desè

Pagament i justificació d'activitats

1. El pagament de la subvenció únicament es pot fer una vegada que s'hagi dictat la resolució corresponent, s'hagi justificat de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada i s'hagi acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció.

2. La documentació per justificar la realització de les activitats és la següent:

a) La sol·licitud de pagament (document normalitzat 4).

b) La memòria econòmica de les actuacions realitzades (document normalitzat 5).

c) La memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts (document normalitzat 6).

d) El document legal constitutiu de la comunitat d'energies renovables en el qual figurin com a mínim els membres participants, la durada, els criteris de repartiment de l'energia produïda, les obligacions sobre el manteniment de la instal·lació de producció i l'acceptació de les condicions establertes en aquesta convocatòria.

e) El document fotogràfic dels elements principals de la instal·lació (plaques solars, convertidor, aerogenerador, etc.). La instal·lació ha d'incorporar l'adhesiu que s'adjunta com a document normalitzat 7 i s'ha d'aportar el document fotogràfic que acrediti que s'hi ha col·locat. Aquest adhesiu ha de tenir una mida mínima DIN A3 i ha d'estar situat a l'entrada de l'edifici o en un lloc visible al públic.

f)  La còpia del document de justificació de la documentació tècnica de la instal·lació fotovoltaica o d'energia eòlica de baixa potència davant la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

g) En cas d'administració local i entitats públiques que en depenen, el certificat del secretari o de l'òrgan competent que les actuacions objecte de l'ajut s'han duit a terme d'acord amb la legislació de contractació de l'Administració pública i del sector públic, i certificat que acrediti que l'IVA de l'operació cofinançada és (o no) recuperable.

h) Si n'hi ha, la còpia dels documents de l'expedient de contractació, per al control i la revisió posterior per part de la direcció general competent en matèria de fons europeus.

i) La memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d'incloure:

1r. Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

2n. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, o amb eficàcia administrativa, que justifiquin les despeses. El contingut mínim de les factures o documents de valor probatori ha d'estar d'acord amb el que estableix el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació, parcialment modificat per la Llei 28/2014, de 27 de novembre, i l'article 24 del Codi de comerç.

3r. El justificant de pagament. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

— Fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar: la data del document; l'import; la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

— Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, juntament amb l'extracte bancari del beneficiari de l'ajut, en el qual ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.

No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA inclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).

4t. Una llista detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import i la procedència.

j) La còpia de la documentació que acrediti l'existència d'un sistema de comptabilitat separada per a les inversions corresponents a l'activitat subvencionada.

3. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents, comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut el requeriment.

4. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.

5. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas pot ser posterior al cinquè dia hàbil des de la data màxima d'execució de l'activitat.

6. En cas que no estigui justificada totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi acomplert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual la subvenció es va concedir, s'ha de revisar i minorar proporcionalment pel que fa al que no s'ha justificat, d'acord amb els criteris de gradació que recull l'article 24 de l'Ordre de bases.

7. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableix la resolució de concessió de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de les que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.

Onzè

Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts estan obligats a:

a) Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions. Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2021-2027 i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

d) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

e) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica; i acreditar-ho en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.

f) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2021-2027, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, les bases reguladores.

h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació.

i) Assegurar les mesures d'informació i publicitat. En totes les mesures d'informació i publicitat s'ha de reconèixer l'emblema de la UE i la referència del FEDER (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web, etc.). La resolució d'aprovació de l'operació cofinançada i les publicacions fetes en el DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: «Aquest projecte està cofinançat amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears».

j) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions. Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari.

k) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

l) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions i ajuts d'Estat (el Reglament [UE] 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014; el Reglament [UE] 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, de minimis, i l'Ordre FP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional, comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.

m) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.

n) Disposar de tots els documents sobre la despesa que siguin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada.

o) Acceptar la inclusió del beneficiari dins una llista d'operacions.

p) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

q) Durant la realització de l'operació s'ha d'informar el públic del suport obtingut pel FEDER. S'ha de fer una breu descripció en el lloc web —si se'n disposa— de l'operació, de manera proporcionada al nivell de l'ajut obtingut, els objectius i resultats, i s'ha de destacar el suport financer de la Unió Europea. Per facilitar el compliment d'aquesta obligació, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic ha de facilitar un codi HTML que ha d'incorporar aquesta informació i que el beneficiari ha d'inserir a la seva pàgina web.

 

Dotzè

Lluita contra el frau

Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat amb relació als projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria, pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a la web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.

Tretzè

Reintegrament

Correspon el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.

Catorzè

Infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

Quinzè

Tramitació telemàtica

La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic; tot això, sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Setzè

Models normalitzats

Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:

• Document 1. Sol·licitud de subvenció.

• Document 2. Descripció de dades tècniques.

• Document 3. Llista de pressuposts sol·licitats.

• Document 4. Sol·licitud de pagament.

• Document 5. Memòria econòmica.

• Document 6. Memòria d'actuació.

• Document 7. Model d'adhesiu per incorporar en les instal·lacions.

 

Dissetè

Normativa aplicable

La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.