Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 13102
Acord del Consell Executiu de 21 de desembre de 2020, relatiu a l’aprovació de la convocatòria i bases del Pla Insular per a la reactivació econòmica en matèria de sostenibilitat i eficiència urbana (Exp. 3130-2020-000082)
El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca de dia 28 de setembre de 2020 va aprovar la ratificació d'un conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca.
L'esmentat conveni, signat el 23 de setembre de 2020, té com a objecte l'aportació d'un fons econòmic comú per a projectes municipals perquè en l'àmbit del Pacte Autonòmic de Reactivació i Transformació Social i Econòmica s'impulsi l'agenda urbana i es reactivin així els objectius estratègics següents:
- la renovació urbana
- la millora dels serveis bàsics urbans
- la sostenibilitat energètica i ambiental en l'eficiència en l'ús dels recursos naturals
- la protecció del territori
- la diversificació d'un model econòmic que requereix sectors amb potencial per crear ocupació qualificada, estable i de qualitat
La clàusula 4.2 de l'esmentat conveni estableix com a obligació del CIM:
- Aprovar durant el 2020 una convocatòria pública de subvencions dirigida a projectes dels municipis que es destinin a les actuacions descrites a la clàusula segona del conveni.
Aquest conveni comporta una aportació, durant l'any 2020, de la CAIB d'un màxim de 1.800.000,00 euros.
En la clàusula 4.2 el CIM es compromet a aportar un màxim de 1.800.000,00 euros, que juntament amb la quantia aportada per la CAIB, s'ha de destinar a finançar els projectes municipals, per un màxim de les dues terceres parts de cadascun dels projectes.
L'aportació màxima del CIM es distribuirà segons el següent quadre de finançament:
L'interventor del CIM, en data 25/09/2020, va emetre un informe favorable sobre la despesa pluriennal derivada d'aquesta convocatòria d'ajuts amb el condicionant que es compti amb la consideració prèvia per part de la Comissió de Govern del fet que ens trobam davant d'un supòsit excepcional i sobre l'increment dels percentatges de despesa futura legalment establerts.
El capítol IV del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa a l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, tot i que va ser posteriorment derogat pel Decret llei 14/2020, de 9 de desembre, de mesures urgents en determinats sectors d'activitat administrativa, estava vigent en el moment de la signatura del conveni entre el Consell Insular de Menorca i el Govern de les Illes Balears. Així mateix, s'ha de tenir en compte que el contingut de l'esmentat capítol del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, està recollit en els mateixos termes en el capítol IV de la vigent Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
La Comissió de Presidents de Corporacions Locals de l'Illa de Menorca, de dia 5 de novembre de 2020, va donar el vistiplau a les bases i a la convocatòria.
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local;
El Consell Executiu, per unanimitat, i en votació ordinària, adopta l'acord següent:
Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca dins el Pla de Reactivació Econòmica 2020/2023 que es transcriuen en l'annex.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent, que es regirà per les bases a què s'ha fet referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim de l'ajut i crèdit pressupostari. L'import màxim que es destinarà als ajuts que constitueixen l'objecte d'aquesta convocatòria és de 3.600.000 euros.
b) Termini de presentació de sol·licituds: a partir del dia hàbil posterior a la publicació de l'extracte de la convocatòria dels ajuts en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i fins a dia 30 de novembre de 2021.
c) Lloc de presentació de sol·licituds: seu electrònica del Consell Insular de Menorca www.cime.es o en qualsevol altre registre electrònic de conformitat amb el que estableix l'art. 16.4 de la Llei 39/2015, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
d) Els criteris de repartiment dels ajuts que es faran servir, i que han de regir la convocatòria, són els que estableix la base sisena.
e) La instrucció del procediment de concessió d'aquests ajuts correspon a la TAE del Departament de Cooperació Local María del Carmen González Roldán, mentre que l'examen de les sol·licituds presentades i l'emissió de l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució d'aquesta convocatòria correspon a la comissió tècnica avaluadora formada per:
Representants del Govern de les Illes Balears
- Tècnic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius: Carlos Llop Sureda
- Tècnic de la Conselleria de Medi Ambient: Margarita Vaquer Caballeria
- Tècnic de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge: Óscar Canalís Hernández
Representants del Consell Insular de Menorca
- Directora insular d'Habitatge i Participació Ciutadana: Paula Ferrando Julià
- Tècnica del Departament de Mobilitat: Ana Fernández Villaverde
- Administratiu del Departament de Cooperació Local: Federico Cardona Orfila
- Tècnica del Departament de Cooperació Local: María del Carmen González Roldán
Aquesta convocatòria restarà condicionada a la prèvia consideració per part de la Comissió de Govern del seu caràcter excepcional mitjançant la qual es doni cobertura a l'increment dels percentatges de despesa futura legalment establerts.
Tercer. Assenyalar, sense perjudici que en l'acord de concessió dels ajuts es periodifiqui la despesa en ordre a adaptar-la al calendari d'execució de les obres, que les aportacions màximes de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca a aquest pla de reactivació econòmica es distribuiran en les quatre anualitats següents:
|
Exercici |
Import |
---|---|---|
Aportació màxima de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears |
2020 |
1.800.000,00 € |
Aportació màxima del Consell Insular de Menorca |
2021 |
600.000,00 € |
|
2022 |
600.000,00 € |
|
2023 |
600.000,00 € |
TOTAL: 3.600.000,00 € |
Quart. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DEL PLA INSULAR PER A LA REACTIVACIÓ ECONÒMICA EN MATÈRIA DE SOSTENIBILITAT I EFICIÈNCIA URBANA EN DESENVOLUPAMENT DEL CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE L'ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS I EL CONSELL INSULAR DE MENORCA
1. OBJECTE I FINALITAT DELS AJUTS
Aquesta convocatòria es fa en el marc del conveni subscrit el dia 11 de setembre de 2020 entre el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca per a la reactivació econòmica per la crisi derivada de la COVID-19 en matèria de sostenibilitat i eficiència urbana.
L'objecte és l'aportació d'un fons econòmic comú per a projectes municipals que en l'àmbit del Pacte Autonòmic de Reactivació i Transformació Social i Econòmica impulsi l'agenda urbana i que es reactivin així els objectius estratègics següents:
- la renovació urbana
- la millora dels serveis bàsics urbans
- la sostenibilitat energètica i ambiental en l'eficiència en l'ús dels recursos naturals
- la protecció del territori
- la diversificació d'un model econòmic que requereix sectors amb potencial per crear ocupació qualificada, estable i de qualitat
La finalitat d'aquesta convocatòria és atorgar subvencions als ajuntaments de Menorca per a l'execució d'obres i actuacions d'inversió de competència municipal.
2. BENEFICIARIS
Poden ser-ne beneficiaris tots els ajuntaments de Menorca que sol·licitin l'ajut dintre del termini establert en la convocatòria i que compleixin els requisits establerts en aquestes bases.
No poden acollir-se a aquesta convocatòria els ajuntaments de Menorca en els quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. ACTUACIONS SUBVENCIONABLES
a. Optimitzar el consum d'aigua
Actuacions a les xarxes i equipaments de tractament, transport i distribució d'aigua o de sanejament encaminades a procurar la minimització del consum de l'aigua, una millor captació d'aigües pluvials, la reducció de fuites en la canalització i/o evitar-ne la contaminació.
b. Incentivar l'estalvi energètic i la implantació d'energies renovables.
Actuacions en els sistemes d'il·luminació, enllumenat públic, senyalística, climatització, aïllament tèrmic i/o automatització encaminades a reduir el consum elèctric, augmentar l'aprofitament de fonts d'energies renovables i/o adequar a la normativa vigent, especialment en matèria de seguretat sobre les persones i el medi ambient, les instal·lacions d'edificis, equipaments i serveis públics municipals.
c. Millores de l'eficiència energètica dels edificis d'ús municipal amb l'objectiu d'assolir edificis de consum quasi nul.
Actuacions encaminades a disminuir la demanda energètica dels edificis d'ús municipal, millorant els aïllaments de sostres, façanes, tancaments, millores en els sistemes de ventilació i qualitat de l'aire, humitat, implantació d'energies renovables, etc.
d. Eliminar barreres a l'accessibilitat universal.
Actuacions en edificis, equipaments i espais públics encaminades a resoldre la plena adequació normativa en matèria d'accessibilitat universal, en condicions de seguretat, comoditat i igualtat per a totes les persones, especialment aquelles amb especials dificultats en la mobilitat i/o en la comunicació.
e. Mobilitat urbana sostenible.
Actuacions que millorin la mobilitat urbana sostenible:
- Conversió en zona de vianants de la xarxa viària del nucli urbà.
- Creació, adequació o ampliació de la xarxa de carrils bici.
- Adquisició de terrenys per a la creació d'aparcaments.
- Desenvolupament d'accions previstes dins el Pla de Mobilitat del municipi.
f. Millora d'espais urbans.
- Creació i millora de parcs urbans i jardins, i esponjament de la trama urbana.
- Millora i manteniment de la xarxa viària urbana: condicionament, mobiliari urbà, tancament al trànsit rodat...
Totes aquestes actuacions subvencionables que es podran finançar en aquesta convocatòria hauran de complir amb el requisit de ser inversió de competència municipal dels articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
També es podrà finançar amb aquestes subvencions l'adquisició de béns immobles per dur a terme les anteriors actuacions i els honoraris de redacció de projectes i de direcció d'obres.
En cap cas l'import de la despesa subvencionable pot ser superior al valor de mercat.
No s'admetran projectes de nova planta de xarxa d'aigua potable ni de clavegueram.
Les subvencions d'aquesta convocatòria es poden destinar a sufragar despeses compreses des del dia següent al de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) fins al dia 15 de març de 2023. Per tant, han de ser actuacions en cap cas iniciades amb anterioritat al dia següent al de la publicació en el BOIB d'aquesta convocatòria, excepció feta de la redacció de projectes, la factura o factures dels quals es podrà haver emès a partir del dia de la proclamació de l'estat d'alarma: 14 de març de 2020.
4. CRÈDIT PRESSUPOSTARI
L'import màxim que el Consell Insular de Menorca destinarà als ajuts que són objecte d'aquesta convocatòria és de 3.600.000 €, amb càrrec a la partida 8-92201-7625201.
L'import total de les actuacions objecte d'aquesta convocatòria és de 5.400.000 €, incloent la part que hauran de finançar els beneficiaris mateixos de les ajudes, dels quals el Consell Insular aporta 3.600.000 € en virtut del conveni subscrit el dia 11 de setembre de 2020 entre el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca per a la reactivació econòmica per la crisi derivada de la COVID-19 en matèria de sostenibilitat i eficiència urbana.
Els ajuntaments hauran de finançar un terç del total de les actuacions a càrrec dels seus pressuposts.
5. NATURALESA DE LA SUBVENCIÓ I LÍMITS
1. Les subvencions d'aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual, i anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes i subvencions que pugui rebre el beneficiari per al mateix projecte subvencionat sempre que el còmput total de les ajudes o subvencions rebudes no superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de desenvolupar.
2. La quantia de la subvenció no podrà superar el 100 % de l'import sol·licitat subvencionable.
6. RÈGIM DE CONCESSIÓ
1. Per a la distribució dels ajuts entre els ajuntaments sol·licitants es tindran en compte els criteris i els paràmetres següents:
a) Assignació fixa. El 35 % del pressupost dels ajuts es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.
b) Cens de població. El 30 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el percentatge que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.
c) Nombre de rebuts de l'impost de béns immobles. El 20 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el nombre de rebuts de l'impost sobre béns immobles de cada municipi representa en relació amb el nombre total de rebuts dels immobles de Menorca, segons les dades oficials de la Direcció General del Cadastre.
d) Cost efectiu dels serveis municipals. El 15 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el cost efectiu dels serveis de cada municipi representa sobre la suma del cost de tots els municipis de Menorca, segons dades oficials publicades pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, en compliment del que disposa l'article 36.2 a de la Llei que regula les bases de règim local, en la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.
La subvenció assignada a cada ajuntament es calcularà de la manera següent:
- Per a l'assignació fixa, es dividirà l'import total (35 % de 3.600.000) entre els vuits ajuntaments de l'illa de Menorca.
- Per a la resta de criteris, en funció de cadascun i d'acord amb les dades dels diferents ajuntaments, se'ls assignarà proporcionalment un nombre de punts per criteri; a aquesta puntuació, se li aplicarà una quantitat d'euros per punt, que s'haurà calculat dividint l'import total dels ajuts (en aquest cas 3.600.000 €) pel nombre màxim de punts (en aquest cas 100), i el resultat final serà l'aportació màxima que rebrà cada ajuntament.
Les actuacions se subvencionaran segons l'ordre de preferència assenyalat pel president de la corporació local a la sol·licitud de subvenció que figura com a annex I de la convocatòria.
Si l'actuació o la suma de totes les actuacions sol·licitades és d'import inferior a la subvenció global que resulti per a cada ajuntament dels criteris determinats en aquest punt, aquesta subvenció global es reduirà automàticament a l'import de les actuacions presentades. En cas que les actuacions presentades fossin d'import superior a la inversió total que pertoqui a cada ajuntament segons els criteris d'aquest punt, la diferència anirà a càrrec de l'ajuntament.
Es concediran els ajuts de referència si es compleixen els requisits de la convocatòria i fins a l'import màxim establert. El CIM farà el pagament de l'ajut sempre que els ajuntaments justifiquin la contractació del projecte, la realització de l'obra o la contractació de l'equipament abans del 15 de març de 2023.
AJUNTAMENT |
QUANTITAT FIXA |
QUANTITAT POBLACIÓ |
QUANTITAT BÉNS IMMOBLES |
QUANTITAT COST SERVEIS |
SUBVENCIÓ CONSELL I GOIB |
APORTACIÓ AJUNTAMENT |
TOTAL |
Alaior |
157.500,00 € |
104.823,50 € |
84.843,96 € |
72.090,30 € |
419.257,76 € |
209.628,88 € |
628.886,63 € |
Es Castell |
157.500,00 € |
85.963,36 € |
49.978,16 € |
26.349,63 € |
319.791,15 € |
159.895,57 € |
479.686,72 € |
Ciutadella |
157.500,00 € |
348.056,05 € |
224.023,35 € |
186.685,14 € |
913.264,54 € |
456.632,27 € |
1.369.896,82 € |
Ferreries |
157.500,00 € |
55.239,03 € |
28.107,44 € |
23.968,09 € |
264.814,56 € |
132.407,28 € |
397.221,84 € |
Maó |
157.500,00 € |
335.805,22 € |
178.287,39 € |
108.302,21 € |
779.894,82 € |
389.947,41 € |
1.169.842,23 € |
Es Mercadal |
157.500,00 € |
58.257,12 € |
78.292,72 € |
42.688,81 € |
336.738,65 € |
168.369,33 € |
505.107,98 € |
Es Migjorn Gran |
157.500,00 € |
16.246,77 € |
14.015,36 € |
8.369,65 € |
196.131,79 € |
98.065,89 € |
294.197,68 € |
Sant Lluís |
157.500,00 € |
78.608,95 € |
62.451,60 € |
71.546,18 € |
370.106,73 € |
185.053,37 € |
555.160,10 € |
TOTAL |
1.260.000,00 € |
1.080.000,00 € |
720.000,00 € |
540.000,00 € |
3.600.000,00 € |
1.800.000,00 € |
5.400.000,00 € |
Font informació: dades pàgina web INE
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds i tota la documentació descrita en el punt 8 s'han de presentar dins el termini establert en la convocatòria. El termini de presentació de sol·licituds començarà l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitzarà dia 30 de novembre de 2021. Si el darrer dia és inhàbil, s'ha d'entendre prorrogat fins al primer dia hàbil següent, d'acord amb les indicacions següents:
- De forma electrònica en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o en qualsevol altre registre electrònic de conformitat amb el que estableix l'art. 16.4 de la Llei 39/2015, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de la subvenció sol·licitada com de la persona sol·licitant, o alguns dels requisits prevists en la Llei 39/2015, es requerirà a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 73.2 de la llei abans esmentada, perquè, en un termini de deu dies hàbils, comptats a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius amb indicació que, si no ho fa així, es tindrà per desistida la petició, mitjançant una resolució expressa prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
8. FORMALITZACIÓ DE SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model oficial (annex I). S'ha de presentar una sol·licitud i tota la documentació que tot seguit es relaciona per demanar la subvenció de les actuacions.
Amb la sol·licitud s'ha d'adjuntar la següent documentació general:
- Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries amb l'Estat i el Consell de Menorca i amb la Seguretat Social (annex II).
2. Per sol·licitar alguna de les actuacions subvencionables al punt 3 de la convocatòria, a més de la documentació del punt 8.1 anterior, s'ha de presentar la documentació següent:
a) Acord de sol·licitud adoptat per l'òrgan competent de l'ajuntament.
b) En el cas que se sol·licitin diversos projectes, obres o equipaments, una relació prioritzada de tots.
A més, per a tots els projectes:
c) Projecte o memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.
d) Certificat d'un tècnic municipal relatiu al fet que el projecte o la memòria valorada compleixen tots els requisits establerts en la Llei de contractes de l'Administració pública.
e) Compromís d'aportació municipal amb càrrec als fons propis de l'ajuntament, o certificat de l'existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament per atendre la despesa, d'una tercera part de l'actuació.
f) Certificat de l'existència o no de sol·licituds o subvencions demanades o rebudes pel mateix objecte.
g) Informe de la persona titular de la secretaria municipal que acrediti l'adaptació de les obres sol·licitades al corresponent planejament urbanístic vigent i a la normativa urbanística i territorial.
h) Informe de Secretaria sobre les corresponents autoritzacions o concessions administratives necessàries perquè es puguin iniciar les obres abans del 30 de novembre de 2022, termini establert en aquestes bases o, si escau, de la no necessitat de les esmentades autoritzacions o concessions per executar l'obra.
Per a la redacció de projectes:
Pressupost estimat redactat pels serveis tècnics de l'ajuntament.
Informe favorable d'un tècnic de l'ajuntament.
Compromís d'aportació municipal amb càrrec als fons propis de l'ajuntament, o certificat de l'existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament per atendre la despesa (1/3 de l'import de l'actuació).
Per a l'adquisició d'equipaments, a més de la documentació general, serà necessari aportar:
a) Memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.
b) Compromís d'aportació municipal amb càrrec als fons propis de l'ajuntament, o certificat de l'existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament per atendre la despesa (1/3 de l'import de l'actuació).
c) Certificat de l'existència o no de sol·licituds o subvencions demanades o rebudes pel mateix objecte.
Pel que fa a l'adquisició d'immobles:
a) Una memòria explicativa de l'actuació sol·licitada firmada per un tècnic/tècnica municipal amb el vistiplau del batle/batlessa de l'ajuntament, amb el contingut següent:
b) Compromís d'aportació municipal amb càrrec als fons propis de l'ajuntament, o certificat de l'existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament per atendre la despesa (1/3 de l'import de l'actuació).
3. El Consell Insular de Menorca té la facultat de sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament les sol·licituds.
9. ÒRGAN INSTRUCTOR I PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE LES SUBVENCIONS
1. El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca és l'òrgan competent per aprovar i resoldre aquesta convocatòria.
2. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria seran analitzades per una comissió tècnica avaluadora, designada en l'acord de convocatòria, que emetrà un informe sobre les sol·licituds. Aquesta comissió haurà de comptar, entre d'altres, amb la participació d'un tècnic en representació de les conselleries de l'Administració autonòmica següents: la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, la Conselleria de Medi Ambient i Territori i la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.
3. La comissió tècnica avaluadora ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. El Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local és el centre gestor responsable del seguiment de les subvencions.
Una vegada examinades les sol·licituds, la consellera cap del Departament elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
5. La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.
6. Si l'ajut implica una despesa pluriennal, la resolució de la concessió, amb un informe previ d'intervenció, ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici.
7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de l'ajut és de sis mesos comptats a partir de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant això, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
8. La concessió de les subvencions es farà seguint els criteris fixats en el punt 6 d'aquesta convocatòria.
9. Els ajuts s'abonaran quan els beneficiaris hagin presentat la justificació d'haver dut a terme l'activitat.
10. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l'obligació de notificar-la individualment als ajuntaments.
10. OBLIGACIONS DE LES ENTITATS BENEFICIÀRIES
Els ajuntaments als quals s'hagi concedit les subvencions estaran obligats a:
a) Comunicar al CIM l'acceptació de l'ajut en els termes en què aquest es concedeixi. En qualsevol cas l'ajut s'entendrà acceptat tàcitament quan hagin transcorregut quinze dies hàbils des que el beneficiari hagi rebut la notificació de l'ajut.
b) Notificar al Consell l'aportació municipal a càrrec de fons propis de l'ajuntament destinada a l'actuació aprovada.
c) Contractar l'activitat abans del 30 de novembre de 2022.
d) Lliurar al CIM el certificat d'adjudicació de cadascuna de les actuacions abans del 5 de desembre de 2022. Una vegada adjudicada l'actuació, la subvenció del Consell de Menorca i l'aportació municipal es reduirà, si s'escau, proporcionalment al percentatge de baixa de l'adjudicació, respectant sempre que l'aportació mínima municipal sigui d'un terç de la despesa a executar.
e) En el cas de contractació d'obres, notificar al Consell Insular la data del replanteig i de la recepció de l'obra amb una antelació mínima de 3 dies hàbils.
f) En el cas de la contractació d'equipaments, notificar al Consell Insular la data de recepció de l'equipament.
g) Dur a terme l'activitat o la inversió que fonamenta la concessió de l'ajut i justificar la realització de l'activitat i el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l'ajut abans del 15 de març de 2023.
h) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duguin a terme els òrgans competents.
i) Comunicar al Consell la concessió d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat i no consignades en la sol·licitud.
j) Fer constar, de manera expressa mitjançant cartells o adhesius, el suport de les administracions públiques que participen en el finançament dels projectes (Comunitat Autònoma de les Illes Balears i Consell Insular de Menorca) en la realització de les activitats subvencionades. Durant tota l'execució de les actuacions, les entitats locals beneficiàries de les subvencions tindran l'obligació d'adoptar les mesures pertinents perquè el contractista adjudicatari d'una obra col·loqui un cartell, a peu d'obra, en un lloc visible des de la via pública, que indiqui l'organisme o organismes que ajuden en l'execució del projecte (Govern de les Illes Balears i Consell de Menorca). El contractista s'ha de fer càrrec sempre del cost del cartell i del de la seva col·locació. L'esmentat cartell ha de tenir les característiques que determini el Consell de Menorca en el seu moment. En tot el material imprès de difusió de les actuacions subvencionades ha de figurar el logotip del Govern de les Illes Balears i del Consell de Menorca.
k) Dur a terme una presentació pública (premsa, ràdio, etc.) conjunta, a la qual han d'assistir representants de l'ajuntament, del Consell i de la CAIB.
l) Fer constar en totes les notícies publicades en premsa o a les xarxes socials el finançament de les administracions públiques que participen en el finançament dels projectes (CAIB i CIM).
m) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte que sigui objecte d'ajuda.
Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s'han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
n) Justificar l'execució en el termini que estableixen aquestes bases.
11. EXECUCIÓ DE LA INVERSIÓ I JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. Correspon als ajuntaments l'execució de la inversió i justificar les despeses abans del dia 15 de març de 2023.
2. En el cas que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin, l'ajuntament haurà d'al·legar els motius d'aquestes causes per escrit. Aquesta sol·licitud de pròrroga per a l'execució o la justificació caldrà que concreti un termini determinat.
La sol·licitud es resoldrà mitjançant una resolució de la consellera d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local.
3. Per tal de justificar les despeses han de presentar davant el Consell Insular la documentació següent:
Per a la redacció de projectes:
- Factura del tècnic redactor, registrada a l'ajuntament i amb la conformitat dels seus serveis tècnics.
- Aprovació de la factura per l'òrgan competent de l'ajuntament, que podrà acreditar-se bé per mitjà d'una diligència del secretari en el cos de la factura o bé amb un certificat emès per l'esmentat funcionari.
Per a la realització d'obres:
A. Si les realitza l'Administració sol·licitant:
- Justificació desglossada de la despesa efectuada.
- Certificat de final d'obra emès per un tècnic competent i aprovat per l'òrgan competent de l'ajuntament.
- Acta de recepció de les obres
B. Si es duen a terme mitjançant contractació externa:
- Acord d'adjudicació de l'obra.
- Certificat de l'obra executada, expedit per un tècnic competent i acompanyat de les corresponents factures, tot això aprovat per l'òrgan competent.
El certificat darrer ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
- Acta de recepció parcial o definitiva de l'obra.
- Acord d'aprovació del certificat.
Per a l'adquisició d'equipaments:
- Factura, registrada a l'ajuntament i amb la conformitat dels seus serveis tècnics.
- Acta de recepció signada i aprovada per l'òrgan competent de l'ajuntament.
Pel que fa a l'adquisició d'immobles:
- Que s'ha formalitzat l'escriptura pública de l'adquisició de l'immoble i s'ha inscrit en el Registre de la Propietat. Així mateix, en l'escriptura pública s'ha de fer constar l'import de la subvenció concedida pel Consell de Menorca i que el període durant el qual el beneficiari ha de destinar el bé immoble al fi concret per al qual s'ha concedit la subvenció és de 20 anys, i que aquests aspectes han estat objecte d'inscripció en el registre de la propietat mitjançant una nota marginal.
- Que figura en l'expedient un informe d'un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent en el qual es fa constar el preu de l'immoble a adquirir.
4. L'ajuntament beneficiari haurà d'acompanyar el certificat d'obra executada o la memòria justificativa de l'acreditació de les mesures de difusió establertes, ja sigui mitjançant la tramesa d'una fotografia del cartell col·locat on s'estigui executant la inversió o mitjançant un certificat del director de l'obra que acrediti la col·locació del cartell.
5. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
6. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'ajuntament. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import de l'ajut obtingut, es reduirà proporcionalment l'ajut concedit.
7. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats objecte dels ajuts, sens perjudici de les competències que puguin correspondre per normativa legal o reglamentària a altres organismes o institucions.
12. IMPORT DE LA SUBVENCIÓ I REINTEGRAMENT
La subvenció s'atorgarà per un import cert. En el cas que la quantia justificada sigui inferior a la concedida, una vegada ajustada a l'import adjudicat de les obres d'acord amb el que s'indica en el punt 10.4 d'aquesta convocatòria, l'import a subvencionar s'ha d'ajustar amb el finalment justificat i, en cas contrari, que la justificació sigui d'import inferior a la subvenció concedida que resulti de l'adjudicació de l'obra, si s'escau, s'haurà de reintegrar la diferència al Consell Insular de Menorca amb els corresponents interessos de demora.
13. ABONAMENT DELS AJUTS
Segons l'article 25.3 c de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, es preveu la possibilitat de fer bestretes de pagament parcial de les subvencions atorgades a petició del beneficiari de la subvenció.
Queda establert el caràcter subvencionable de totes o de part de les despeses efectivament realitzades que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per a l'execució de l'activitat, encara que aquesta no es materialitzi completament, sempre que quedi degudament acreditat que la manca d'execució o l'execució fora de termini siguin conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per afrontar la situació de crisi econòmica.
Els ajuts s'abonaran quan els beneficiaris hagin presentat la justificació d'haver dut a terme l'activitat. La justificació s'ha de lliurar al Consell Insular abans del 15 de març de 2023.
Si el pressupost de l'actuació supera l'ajut assignat, correspondrà a l'entitat beneficiària dur a terme l'aportació complementària per l'excés.
14. CANVIS D'OBRES, MODIFICACIONS, CORRECCIONS I AMPLIACIONS DE TERMINIS
Per les especials característiques d'aquesta convocatòria de subvencions derivades d'un conveni subscrit amb el Govern de les Illes Balears, no s'admetran ampliacions de terminis per a l'acabament ni per a la justificació de les despeses de les subvencions que vagin més enllà del previst en aquestes bases com a data màxima d'execució i justificació.
1. Les modificacions dels projectes per causes justificades, les pròrrogues i les suspensions temporals s'aprovaran a sol·licitud de la corporació interessada.
Les entitats locals beneficiàries de la subvenció poden sol·licitar a l'òrgan que la concedeix, abans que conclogui el termini per dur a terme l'activitat subvencionada, modificacions de l'acord de concessió, reducció o augment de l'import concedit o modificació de l'actuació objecte de l'ajuda, que s'autoritzen quan tenen la causa en circumstàncies imprevistes o són necessàries per al bon final de l'actuació, sempre que no s'alteri l'objecte o la finalitat de la subvenció i no es danyi el dret de tercers.
Tot i la possibilitat de sol·licitar i aprovar pròrrogues dels termines d'adjudicació i d'execució parcial cal tenir en compte que el termini màxim d'execució i justificació són improrrogables.
Aquest tipus de sol·licitud cal que tengui entrada oficial al registre d'entrada del CIM abans del 15 de juny de 2022.
2. Els canvis d'obra només seran autoritzats per causes excepcionals, que han de ser justificades, i els ha de resoldre el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca.
En cap cas es poden sol·licitar canvis d'obra una vegada adjudicades aquestes.
3. La consellera d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local del Consell Insular serà la competent per a l'aprovació de les modificacions dels projectes, així com la concessió de pròrrogues o l'ampliació dels terminis parcials.
15. CRITERIS OBJECTIUS QUE HAN DE REGIR L'ATORGAMENT I QUANTIA DE LES SUBVENCIONS
La concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, objectivitat, igualtat i no discriminació, i s'ha de resoldre segons aquests criteris.
16. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS
Es revocaran els ajuts quan, posteriorment a la resolució de la concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets, incompliment que tindrà com a conseqüència deixar sense efecte l'ajut i el reintegrament de les quantitats que s'haguessin pogut percebre, d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa aplicable.
Si s'incompleix el compromís firmat pel batle de la corporació de destinar l'immoble al fi concret per al qual s'ha concedit la subvenció durant un termini de vint (20) anys comptadors des de la firma de l'escriptura pública sense l'autorització del Consell de Menorca, aquest incompliment serà causa de revocació de la subvenció econòmica concedida (i del corresponent reintegrament) pel Consell de Menorca per a l'adquisició de l'immoble.
17. DELS ROMANENTS
1. Constitueixen els romanents les baixes produïdes en la contractació per part dels ajuntaments, així com les baixes per anul·lació o per reducció del pressupost.
2. Els romanents produïts per baixes en l'adjudicació s'aplicaran:
a) a la mateixa obra que els ha generat.
b) a un altra obra que hagi rebut finançament mitjançant aquesta mateixa convocatòria.
c) a una nova obra que proposi l'ajuntament i que ha de complir els mateixos objectius, documentació a lliurar i terminis d'execució de la convocatòria.
Aquesta aplicació de romanents es durà a terme amb una sol·licitud prèvia de l'ajuntament en què l'ajuntament ha de proposar la seva destinació.
En cap moment l'aportació del Consell Insular de Menorca pot superar les dues terceres parts del cost final de l'actuació.
3. L'aplicació dels romanents es farà mitjançant una resolució de la consellera d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local, excepte quan es tracti del supòsit de la lletra c) del punt 2 anterior, en el qual la competència correspondrà al Consell Executiu.
4. Les sol·licituds d'aplicació de romanents poden tenir entrada al Consell Insular de Menorca fins al 30 de novembre de 2021 per les obres adjudicades dins el 2021 i fins al 30 de novembre del 2022 per les obres adjudicades dins el 2022.
5. La destinació dels romanents s'ha d'ajustar als objectes de la convocatòria i en comportarà les corresponents justificacions.
6. La resta de romanents no disposats quedaran a disposició del Consell Insular.
Les actuacions que rebin romanents han d'estar finalitzades i justificades les despeses de la subvenció al Consell de Menorca el dia 15 de març de 2023.
18. CARTELLS INDICADORS DE LES OBRES I PROPAGANDA INSTITUCIONAL
Els ajuntaments han d'identificar o senyalitzar les obres, els equipaments o les actuacions que duguin a terme amb càrrec a aquest pla mitjançant cartells informatius en els quals consti el suport i el finançament del Consell Insular de Menorca i de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb el model oficial de cartell inclòs en l'annex II d'aquestes bases.
Els ajuntaments poden traslladar aquesta obligació als contractistes, a les empreses o a les persones que duguin a terme les obres, els equipaments o les actuacions, i incloure-la, si escau, en els plecs de condicions o en les clàusules corresponents.
El cartell haurà de figurar a peu d'obra fins que se'n faci la recepció definitiva.
19. INFRACCIONS I SANCIONS
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.
20. RECURSOS
De conformitat amb l'article 44 en relació amb el 46.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra l'acord d'aprovació de la convocatòria de subvencions no es podrà interposar recurs en via administrativa, si bé es podrà formular potestativament requeriment per a la seva anul·lació o revocació en el termini de dos mesos comptadors des del dia següent al de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) amb caràcter previ a la interposició de recurs contenciós administratiu.
El requeriment s'entendrà desestimat si en el termini d'un mes des de la seva presentació no es notifica resolució expressa. El termini per interposar el recurs contenciós administratiu serà de dos mesos comptadors des del dia següent a aquell en el qual es rebi comunicació de la resolució expressa sobre el requeriment previ o aquest s'entengui desestimat de forma presumpta.
Si no es formula requeriment previ, es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des del dia següent al de la publicació de l'acord d'aprovació de la convocatòria en el BOIB.
No obstant l'anterior, es pot interposar, si escau, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.
21. ALTRES DISPOSICIONS
Normativa general aplicable
En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen, de forma supletòria, les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions
- Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19
22. PUBLICACIÓ
El Consell de Menorca, en compliment del previst en els articles 17, 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, remetrà a la base de dades nacional de subvencions informació sobre l'aprovació de la convocatòria de les subvencions i de les resolucions de concessió que es derivin i es publicarà en el BOIB.
ANNEX I:
a) Model normalitzat de sol·licitud (consta en l'expedient)
b) Model d'informe acreditatiu de l'adaptació de l'obra sol·licitada al planejament urbanístic municipal vigent i a la normativa urbanística i territorial (consta en l'expedient)
c) Model d'informe de Secretaria sobre les autoritzacions, els informes i les concessions administratives necessaris perquè es puguin iniciar les obres abans de dia 30 de novembre de 2022 (consta en l'expedient)
ANNEX II. Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries amb l'Estat i el Consell de Menorca i amb la Seguretat Social.
Maó, 28 de desembre de 2020
Per delegació de la presidenta, La secretària Rosa Salord Olèo (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)