Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ESPORLES
Núm. 13028
Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, transport i tractament de residus del municipi d'Esporles
Havent-se publicat en el BOIB núm. 145 de dia 14 de novembre de 2020, anunci relatiu a l'aprovació de la següent:
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE RECOLLIDA, TRANSPORT I TRACTAMENT DE RESIDUS
Article 1.- Fonament i naturalesa.
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i en exercici de la potestat reglamentària atribuïda per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que es disposa als articles 15 al 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament modifica i estableix la taxa per recollida i eliminació de residus sòlids urbans que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 de l'esmentat RDL 2/2004.
Article 2.- Fet imposable.
1. Constitueix el fet imposable de la taxa de prestació del servei de recepció obligatòria de recollida i transport de residus municipals d'habitatges, altres edificacions, així com de locals, establiments o terrenys on s'hi efectuïn activitats industrials, comercials, professionals, artístiques o de serveis.
2. A tal efecte es consideren residus els especificats en l'article 3 de la Ley 22/2011 de Residuos y Suelos Contaminados, l'article 4 de la Llei de 8/2019 de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears i al que estableixi l'Ordenança Reguladora Municipal.
3. En aplicació del que determina l'article 9 de la Llei de 8/2019 de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears, “Pagament per generació”, la taxa es desglossa en dos conceptes principals. D'una banda, una part fixa per a cobrir principalment els costos fixos del servei de recollida, transferència i tractament final dels residus; i una part variable que pretén distribuir el cost de l'eliminació del rebuig de forma variable depenent de la quantitat de residu que generi cada subjecte passiu. Es pretén d'aquesta manera incentivar la correcta separació de les fraccions dels residus, de forma que els subjectes passius que generin més rebuig paguin més que els que en generen menys.
Article 3.- Subjectes passius.
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, General Tributària, que ocupin o facin servir els habitatges, els establiments i els locals situats als llocs, places, carrers o vies públiques en les quals es doni el servei, o aquells que es trobin en zona rústica pel servei de Deixalleria, ja sigui a títol de propietari, d'usufructuari, habitacionista, llogater i fins i tot de precari.
2. Tenen la condició de subjecte passiu substitut del contribuent, obligat al pagament de la part fixa de la taxa, segons el que disposa l'article 6, el propietari dels habitatges, altres edificacions, locals, establiments o terrenys, el qual podrà repercutir, en el seu cas, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei.
Article 4.- Responsables i altres obligats al pagament.
1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques a què es refereixen els articles 35 a 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en el supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, de la Llei General Tributària.
3. Actuaran com a obligats al pagament com a deutors principals de la corresponent part variable de la taxa, segons el que disposa l'article 6, els usuaris del servei.
4. Per facilitar la distribució de les bosses estandarditzades la Batlia podrà signar un conveni o acord de col·laboració amb el comerciants i empresaris, on es detallaran les condicions d'ingrés, cessió de bosses i altres aspectes que considerin convenients. En aquest cas, els comerciants i empresaris també actuaran d'obligats al pagament com a deutors principals de la corresponent part variable de la taxa, segons el que disposa l'article 6.
Article 5.- Beneficis fiscals.
1. Exempcions per raó de la capacitat econòmica
a) Estaran exempts del pagament de la part fixa de la taxa sobre habitatges i altres edificacions, segons el que es disposa a l'article 6.2, aquells contribuents que tinguin el Certificat de Circumstàncies Especials o equivalent, emès per l'organisme competent.
b) Per gaudir d'aquesta exempció caldrà adreçar la corresponent sol·licitud al Departament de Serveis Socials, acreditant els ingressos i les condicions familiars. El departament emetrà informe.
2. Bonificació per ús freqüent del Parc Verd dels habitatges i altres edificacions de la part forana amb recollida amb contenidors.
a) Gaudiran d'una bonificació del 30% durant l'exercici corresponent, sobre el pagament de la part fixa de la taxa, segons el que es disposa a l'article 6.2, aquells habitatges i altres edificacions situats en sol rústic que tributen per la quota amb contenidor i que acreditin que durant l'exercici anterior el contribuent ha fet un ús freqüent del Parc Verd.
b) Es considerarà ús freqüent del Parc Verd quan es vagi durant tot l'any com a mínim un pic cada setmana o quatre en tot el mes a deixar-hi residus que, en cas de no ser duts al parc verd, s'abocarien al contenidor. Aquests residus són: paper i cartó, envasos de vidre, envasos lleugers i matèria orgànica. Aquests residus s'hauran de dur degudament separats en cada una de les fraccions. Es considera que la resta de residus voluminosos o perillosos han d'anar obligatòriament al parc verd ja que sinó s'estarà incomplint l'ordenança municipal de residus.
c) Per gaudir d'aquesta bonificació els interessats hauran de sol·licitar aquesta bonificació com a màxim dins el primer trimestre de l'any i s'aplicaran, si s'han complit els requisits, dins l'any següent.
L'incompliment de les condicions anul·larà automàticament la petició i la bonificació.
3. Bonificació per ser família nombrosa o monoparental
a) Les famílies nombroses o monoparentals gaudiran, sobre la part fixa de la taxa, d'una bonificació d'un 10 % per a les de categoria general i del 20% per les de la categoria especial.
b) Per gaudir d'aquesta bonificació els interessats hauran de sol·licitar aquesta bonificació, adjuntant la documentació pertinent que justifiqui el reconeixement oficial de família nombrosa o monoparental. La bonificació s'aplicarà en el Padró de l'exercici següent al del rebut de la petició.
c) Els interessats han de comunicar qualsevol variació de les dades, dins del trenta dies hàbils següents a la data del fet que origini la variació. La pèrdua de la condició de família nombrosa o la no renovació de la documentació que justifica el reconeixement oficial de família nombrosa anul·larà automàticament la petició i la bonificació.
4. La bonificació per família nombrosa pot esser acumulable amb la del punt 2.
5. Vist els informes pertinents, la Batlessa acordarà la concessió o denegació del benefici fiscals, i es notificarà al interessat, indicant si fa el cas, els efectes, renovacions i altres condicions que consideri oportunes amb base a la documentació justificativa aportada.
Article 6.- Base imposable i quota tributària.
1. No es farà pagar per les bosses distribuïdes per a la matèria orgànica. Tampoc per a aconseguir les bosses estandarditzades per a bolquers que es distribuiran als departaments municipals.
2. En els casos dels habitatges i altres edificacions:
a) En el cas dels habitatges en nucli urbà, la quota tributària consistirà en una part fixa més una part variable.
b) La part fixa serà una quantitat que es determinarà per a cada unitat tributària, en funció de la naturalesa i destí dels immobles i fins i tot de la seva superfície.
c) Per a la part variable de la quota, la base imposable dependrà del nombre de les bosses de fems o adhesius emprats per al rebuig. Les úniques bosses de fems i adhesius que podran lliurar-se per a la recollida d'aquesta fracció seran estandarditzades per a l'Ajuntament per a ús específic. Aquesta part de la taxa es pagarà en adquirir les bosses i els adhesius. La quota de la taxa serà el preu d'aquestes bosses estandarditzades.
d) En els casos dels habitatges i altres edificacions en sol rústic, tributaran per la quota de recollida amb contenidors, que consistirà només en una part fixa. S'exceptuaran aquells habitatges o altres edificacions en sòl rústic que tenen el sistema de recollida porta a porta que tributaran de la mateixa manera que els habitatges en nucli urbà, tal i com s'especifica als paràgrafs anteriors a) i c).
e) Per a la recollida de la fracció orgànica serà obligatori l'ús del poalet marró autoritzat. Aquest poalet es podrà adquirir a l'Ajuntament pel valor d'1 € la unitat. La primera unitat per a cada contribuent s'entregarà de forma gratuïta.
A aquests efectes s'aplicaran les tarifes següents:
Part fixa anual
Epígraf |
Import |
---|---|
Habitatges nucli urbà |
90,00 € |
Habitatges en sòl rústic porta a porta |
90,00 € |
Altres edificacions en sòl rústic porta a porta |
90,00 € |
Habitatges en sòl rústic amb contenidors |
170,70 € |
Altres edificacions en sòl rústic amb contenidors |
170,70 € |
Per cada contenidor d'ús exclusiu i per una recollida setmanal |
687,17 € |
Altres edificacions en sòl rústic sense contenidors |
90,00 € |
Part variable per a lliurament del rebuig
Preu de la bossa o adhesiu per al rebuig per a ús dels habitatges i comerciants (estandarditzats per l'Ajuntament):
Adhesiu per a bosses grosses (fins a 120 litres): 5€ cada un
Bossa petita (10 litres): 1€ cada una
3. En els casos de locals, establiments o terrenys:
a) En el cas del locals, establiments o terrenys la quota consistirà en una part fixa més una part variable.
b) La part fixa serà una quantitat determinada en funció de la naturalesa de l'activitat, situació dels immobles i producció de residus de cada tipus de comerç.
c) Per a la part variable de la quota, la base imposable serà el nombre d'adhesius utilitzats per al rebuig. Els únics adhesius que podran lliurar-se per a la recollida d'aquesta fracció seran estandarditzats per a l'Ajuntament per a ús específic. Aquesta part de la taxa es pagarà en adquirir els adhesius. La quota de la taxa serà el preu d'aquests adhesius estandarditzats.
d) Els establiments turístics vacacionals (ETV) que estiguin donats d'alta com a màxim durant 2 mesos a l'any com ETV, s'inclouran dins l'epígraf ETV temporals porta a porta.
A aquests efectes s'aplicaran les tarifes següents:
Part fixa anual
Epígraf |
Import |
---|---|
Allotjament i restaurant sòl rústic |
1.268,62 € |
Allotjaments en nucli urbà |
305,49 € |
Allotjaments en sòl rústic |
600,00 € |
Allotjaments en sòl rústic porta a porta |
480,86 € |
Activitats turístiques en sòl rústic |
6.656,00 € |
Farmàcies |
175,37 € |
Bars |
217,80 € |
Cafeteries |
231,43 € |
Comerç en general i similars en nucli urbà |
101,83 € |
Comerç en general i similars en sòl rústic |
167,46 € |
Comerç en general i similars en sòl rústic porta a porta |
128,57 € |
Per a cada contenidor d'ús exclusiu i per una recollida setmanal |
687,17 € |
Indústries de la construcció sòl rústic |
338,30 € |
Indústries amb local comercial en sòl rústic |
1.109,34 € |
Oficines bancàries i de correus |
320,00 € |
Restaurants +100m2 |
318,86 € |
Restaurants -100m2 |
305,49 € |
Restaurants en sòl rústic |
634,31 € |
Supermercats +300m2 |
514,29 € |
Supermercats -300m2 |
446,91 € |
Tendes comestibles +100m2 |
231,43 € |
Tendes comestibles -100m2 |
217,80 € |
Centres d'investigació |
640,00 € |
Benzinera amb altres activitats |
240,00 € |
ETV anual porta a porta |
15,00 € * núm. Places + 90,00 € |
ETV temporal porta a porta |
2,50 € * núm. Places + 90,00 € |
Part variable per a lliurament del rebuig.
Preu de la bossa o adhesiu estandarditzat per al rebuig per a ús dels locals, establiments o terrenys:
Adhesiu per a bosses grosses (fins a 120 litres): 5€ cada un
Bossa petita (10 litres): 1€ cada una
1. Quan coincideixi en un mateix local una activitat econòmica i un habitatge, correspondrà tributar per la primera.
2. Els interessats podran sol·licitar la tributació per contenidor d'ús exclusiu, i es realitzarà en els casos en que sigui possible el servei.
Article 7.- Meritació i període impositiu.
1. Llevat del que s'estableix a l'article 8.6, la taxa es merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'inicia la realització del servei. Aquesta s'entén iniciada i neix l'obligació de contribuir, donada la naturalesa de recepció obligatòria del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris o en contenidors, encara que els habitatges, altres edificacions i locals a que fa referència l'article 3.1 no s'utilitzin pels contribuents subjectes passius de la taxa.
2. Llevat del que s'estableix a l'article 8.6, una vegada s'hagi establert i funcioni el servei esmentat, les quotes es meritaran el primer dia de l'any natural i el període impositiu comprendrà l'any natural, llevat dels supòsits prevists a l'apartat següent.
3. En els casos d'alta de l'immoble o d'inici de l'activitat econòmica, la quota fixa es prorratejarà per trimestres naturals i la primera quota es meritarà el primer dia del trimestre següent al de la data d'acabament de l'obra nova o de la data d'inici de l'activitat. En el supòsit de cessament de l'exercici de l'activitat econòmica en un local, les quotes es prorratejaran per trimestres naturals.
Article 8.- Declaració i ingrés.
1. El cobrament de les quotes, llevat del que s'estableix a l'article 8.2 i a l'article 8.6 s'efectuarà anualment mitjançant rebut derivat del Padró fiscal anual de la taxa.
2. Dins els trenta dies hàbils següents en que es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius han de formalitzar la seva inscripció en matrícula, presentant a l'efecte, la declaració d'alta corresponent i ingressaran simultàniament la quota que els correspongui, segons el que s'estableix als articles 6. i 7. Les Altes s'incorporaran al Padró de l'exercici següent.
3. Les baixes que es produeixin dins l'exercici s'hauran de comunicar a l'Ajuntament dins del trenta dies hàbils següents a la data del fet que origini la baixa i es retiraran del padró de l'exercici següent.
4. Els interessats han de comunicar qualsevol variació de les dades que figuren a la matrícula dins del trenta dies hàbils següents a la data del fet que origini la variació.
5. Transcorregut el termini per a donar-se d'alta o de baixa, o per comunicar les variacions de les dades que figuren a la matrícula, sense perjudici de les sancions que procedeixin, l'Ajuntament pot efectuar d'ofici les modificacions corresponents en la matrícula del tribut. Les modificacions tindran efecte a partir del període de cobrament següent al de la data que s'hagi realitzat la declaració o s'hagi produït la variació.
6. Atesa l'obligatorietat d'usar bosses o adhesius estandarditzats, per a la recollida d'algunes fraccions, segons el regulat a l'article 6, la meritació i ingrés de la part variable es produeix en el moment d'adquisició de les bosses i adhesius estandarditzats.
Article 9.- Infraccions i sancions.
En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, també com de les sancions que hi corresponguin a cada cas, s'actuarà segons els articles 183 i següents de la Llei General Tributària.
Disposició derogatoria
L'aprovació de la present ordenança implica la derogació de la darrera Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa de Recollida i Eliminació de Residus publicada al boib núm. 168 de data 2/12/2008
Disposició final
La present Ordenança Fiscal, entrarà en vigor i s'aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2021, una vegada feta la publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
I havent transcorregut el termini d'exposició al públic de trenta (30) dies de duració a comptar des de l'esmentat anunci sense que s'hagi presenta cap reclamació o suggeriment, s'entén de conformitat amb el que disposa l'art. 17 del RDL 2/2004 de 5 de març pel que s'aprova el text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, definitivament aprovades.
La qual cosa es fa pública per a general coneixement i als efectes pertinents d'acord amb l'art. 17 de l'esmentat text legal.
Esporles, 21 de desembre de 2020
La batlessa Maria Ramon Salas