Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 13004
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança fiscal 09T.OD reguladora de la Taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l‘Ajuntament en sessió de dia 29 d'octubre de 2020 acordà aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança Fiscal T09.OD reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans per a l'exercici 2021.

L''acord d'aprovació provisional es va publicar, al tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Manacor el día 1 de novembre de 2020, al Diari Ultima Hora de dia 2 de novembre de 2020 i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 189 de dia 3 de novembre de 2020, quedant exposat per un termini de 30 dies hàbils als efectes que els interessats poguessin examinar l'expedient i presentar les reclamacions que estimessin oportunes.

De conformitat amb l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, es va sol·licitar a l'Institut Balear de la Dona el corresponent informe d'avaluació d'impacte de gènere, el qual es va emetre en data 26 de novembre de 2020, 7 (RGE 19649, de 9 de desembre de 2020), incorporant-se al text els suggeriments formulats per l'esmentat organisme.

Dins el termini legalment establert, es presentaren les següents al·legacions:

1.   GRUP  POPULAR DE MANACOR, dia 11 DE DESEMBRE DE 2020 (RGE 19951)

2.   FEDERACIÓ D'ESTÀNCIES TURÍSTIQUES VACACIONALS DE MALLORCA, dia 17 de desembre, (RGE 20539)

En data 18 de desembre de 2020 la TAG de Gestió Tributària va emetre informe desfavorable en quant a les reclamacions presentades, subscrit per l'interventor i el secretari de l'Ajuntament, de data 18 de desembre de 2020.

El Ple de l‘Ajuntament en sessió de  día 30 de desembre de 2020 acordà desestimar les al.legacions presentades i aprovar definitivament la modificació de l'Ordenança Fiscal T09.OD reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans per a l'exercici 2021en els següents termes:

“Acord

Primer. Desestimar les al·legacions presentades pel GRUP POPULAR DE MANACOR, contra l'acord d'aprovació provisional del ple d'aquest Ajuntament, de data 29 d'octubre de 2020, de modificació de de l'Ordenança Fiscal T09.OD reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans per a l'exercici 2021, pels motius exposats a l'informe de data 18 de desembre de 2020 i que resumidament són els següents:

1. L'escrit presentat no es refereix a cap de les modificacions proposades a l'acord d'aprovació provisional, sinó que el que s'al·lega o es reclama és en concret contra un suposat canvi de criteri interpretatiu de l'Ordenança Fiscal en la seva aplicació als habitatges vacacionals. Per tant, entenem que es tracta de posar en tela de judici les modificacions proposades i aprovades provisionalment, sinó la interpretació que, des del punt de vista de la reclamant, s'està realitzant en l'aplicació de l'Ordenança per a aquests immobles en concret.

2. El fet imposable de la taxa està constituït per la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària, acumulació, transport i tractament de fems i de residus sòlids urbans, d'habitatges, allotjaments o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis.

3. D'acord amb la normativa turística d'aplicació, resulta evident que els habitatges els quals es destinen a lloguer vacacional són amb total claredat allotjaments turístics i per tant se'ls ha d'aplicar l'epígraf corresponent a aquesta tipologia. Des del moment en que aquests habitatges necessiten presentar una DRIAT per passar a formar part d'un REGISTRE D'ESTABLIMENTS TURÍSTICS en el qual han de constar d'alta per tal de poder exercir una ACTIVITAT TURÍSTICA a l'immoble, tot complint uns requisits que es troben directament relacionats amb el SERVEI TURÍSTIC D'ALLOTJAMENT (no pas de residència) , i fins i tot obtenir una LLICÈNCIA NUMERADA per poder exercir l' EXPLOTACIÓ TURÍSTICA de l'habitatge, que a més a més es vincula a un determinat NÚMERO DE PLACES TURÍSTIQUES i la obligació de pagament de l'anomenat IMPOST SOBRE ESTÀNCIES TURÍSTIQUES.

4. D'acord amb la informació continguda a l'informe del Tècnic de Medi ambient, en el càlcul de la tarifa de l'epígraf 2 aplicable a hotels, apartaments i altres allotjaments turístics s'ha considerat la generació de 0,59kg/dia de residus, i així com s'indica a la taula 1 de l'annex de l'informe tècnic de 19/10/2020 s'ha calculat estimant una generació de residus superior en un 11% a la calculada per persona i dia d'un habitatge convencional (0,53kg/dia). Com s'explica en l'informe, el motiu d'aquesta distinció és que en el cas dels usuaris d'allotjaments turístics es preveu una menor implicació en la correcta separació de residus que la que pot tenir un ciutadà resident en el municipi, el qual ha pogut rebre informació directa sobre el reciclatge i la separació de residus per part de l'Ajuntament de Manacor.

Les taxes, així com qualsevol altre tribut, es regeixen entre d'altres pel principi de capacitat econòmica al qual es refereix expressament l'article 24.4 del TRLRHL segons el qual, per a la determinació de la quantia de les taxes podran tenir-se en compte criteris genèrics de capacitat econòmica dels subjectes obligats a satisfer-les. En aquest sentit, està clar que els titulars d'immobles (subjectes passiu de la taxa) que tenen la consideració formal i administrativa d'habitatge turístic pel fet de poder utilitzar les mateixes a una finalitat diferent a un “habitatge comú” (com és, l'allotjament turístic), demostren una capacitat econòmica que, tal i com permet l'ordenament jurídic, es va tenir en compte en l'ordenança municipal per la fixació d'una tarifa específica.

5. Per últim, el fet que l'any 2020 hagi estat un any molt complicat per a tothom, no eximeix a n' aquest Ajuntament de la obligació legal de liquidar i recaptar els ingressos públics que formen part dels recursos de les hisendes locals.

Segon. Desestimar les al·legacions presentades per la FEDERACIÓ D'ESTÀNCIES TURÍSTIQUES VACACIONALS DE MALLORCA, dia 17 de desembre, (RGE 20539), contra l'acord d'aprovació provisional del ple d'aquest Ajuntament, de data 29 d'octubre de 2020, de modificació de de l'Ordenança Fiscal T09.OD reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans per a l'exercici 2021, pels motius exposats a l'informe de data 18 de desembre de 2020 i que resumidament són els següents:

1. D'acord amb la informació continguda a l'informe del Tècnic de Medi ambient, en el càlcul de la tarifa de l'epígraf 2 aplicable a hotels, apartaments i altres allotjaments turístics s'ha considerat la generació de 0,59kg/dia de residus, i així com s'indica a la taula 1 de l'annex de l'informe tècnic de 19/10/2020 s'ha calculat estimant una generació de residus superior en un 11% a la calculada per persona i dia d'un habitatge convencional (0,53kg/dia). Com s'explica en l'informe, el motiu d'aquesta distinció és que en el cas dels usuaris d'allotjaments turístics es preveu una menor implicació en la correcta separació de residus que la que pot tenir un ciutadà resident en el municipi, el qual ha pogut rebre informació directa sobre el reciclatge i la separació de residus per part de l'Ajuntament de Manacor.

2. D'acord amb la normativa turística d'aplicació, els habitatges els quals es destinen a lloguer vacacional són amb total claredat allotjaments turístics i per tant se'ls ha d'aplicar l'epígraf corresponent a aquesta tipologia. Des del moment en que aquests habitatges necessiten presentar una DRIAT per passar a formar part d'un REGISTRE D'ESTABLIMENTS TURÍSTICS en el qual han de constar d'alta per tal de poder exercir una ACTIVITAT TURÍSTICA a l'immoble, tot complint uns requisits que es troben directament relacionats amb el SERVEI TURÍSTIC D'ALLOTJAMENT (no pas de residència) , i fins i tot obtenir una LLICÈNCIA NUMERADA per poder exercir l' EXPLOTACIÓ TURÍSTICA de l'habitatge, que a més a més es vincula a un determinat NÚMERO DE PLACES TURÍSTIQUES i la obligació de pagament de l'anomenat IMPOST SOBRE ESTÀNCIES TURÍSTIQUES.

Tercer. Incorporar al text definitiu de les ordenances els suggeriments inclosos a l'informe sobre l'impacte de gènere emès per l'Institut Balear de la Dona a data 26 de novembre de 2020.

Quart. Aprovar definitivament la modificació de l'Ordenança Fiscal T09.OD reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans per a l'exercici 2021. .

Cinquè. Publicar aquest acord definitiu en el BOIB juntament amb el text íntegre de l'ordenança modificada.

Les modificacions aprovades entraran en vigor el dia 1 de gener de 2021 sempre que s'hagi procedit a la publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de l'acord d'aprovació definitiva atès l'article 17.4 del RDL 2/2004 que aprova el TRLRHL.”

El text íntegre de l'ordenança modificada és el següent:

ORDENANÇA O9T.OD TAXA PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE RECOLLIDA I TRACTAMENT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS

ARTICLE 1

FONAMENT LEGAL

De conformitat amb l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 20 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per RDL 2/2004, de 5 de març, s'estableix la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans.

 

ARTICLE 2

FET IMPOSABLE

1. El fet imposable està constituït per la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària, acumulació, transport i tractament de fems i de residus sòlids urbans, d'habitatges, allotjaments o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis.

2. També constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria d´acumulació, transport i tractament de fems i de residus sòlids urbans, d'habitatges, allotjaments o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, ubicats fora dels nuclis de població.

ARTICLE 3

SUBJECTES PASSIUS

1. Son subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats detallades a l'article 35.4 de la Llei General Tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges i locals ubicats en llocs on es presti el servei objecte de la taxa, com a usufructuàries, o arrendatàries, o fins i tot a precari. 2. Tendrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent la persona propietària dels habitatges o locals, que podrà repercutir les quotes satisfetes sobre les persones usuàries o beneficiàries del servei. En matèria de responsabilitat s'estarà al disposat a la Llei General Tributària, i a la resta de disposicions que siguin aplicables.

ARTICLE 4

QUOTA TRIBUTÀRIA

1. 1. La quota tributària quedarà determinada per les següents tarifes en euros:

 

Recollida/Gestió

Tractament

Total

EPÍGRAF 1 HABITATGES

 

 

 

Habitatges

70,83 €

98,28 €

169,11 €

Habitatge foravila (sense recollida)

0,00 €

93,23 €

93,23 €

Habitatges no habitables

15,15 €

14,49 €

29,64 €

EPÍGRAF 2 ALLOTJAMENTS

 

 

 

Hotels, apartaments i altres allotjaments turístics

€/plaça

26,28 €

€/plaça

35,21 €

€/plaça

61,49 €

EPÍGRAF 3 LOCALS COMERCIALS I INDUSTRIALS

 

 

 

Locals comer./industr. < 25 m2

60,59 €

81,16 €

141,75 €

Locals comercials =< 200 m2

98,01 €

131,30 €

229,31 €

Locals comercials 200 ><300 m2

147,01 €

196,94 €

343,95 €

Locals comercials 300=><400 m2

213,39 €

285,87 €

499,26 €

Locals comercials =>400 m2

253,48 €

339,58 €

593,06 €

Locals industrials < 1000 m2

96,67 €

129,50 €

226,17 €

Locals industrials >= 1000 m2

202,69 €

271,54 €

474,23 €

Locals sense activitats

15,15 €

20,29 €

35,44 €

EPÍGRAF 4 ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ

 

 

 

Bar cafès i bodegues =< 100 m2

229,87 €

307,95 €

537,82 €

Bar cafès i bodegu. 100 ><200m2

345,25 €

€/m2

1,85 €

 

Bar cafès i bodegues >= 200 m2

368,41 €

€/m2

1,85 €

 

Cafeteries i pizzeries =< 100 m2

327,43 €

438,65 €

766,08 €

Cafeteries i pizzeries 100><200 m2

501,17 €

€/m2

2,57 €

 

Cafeteries i pizzeries >= 200 m2

534,58 €

€/m2

2,57 €

 

Restaurants =< 100 m2

426,77 €

571,73 €

998,50 €

Restaurants 100 >< 200 m2

710,54 €

€/m2

2,56 €

 

Restaurants 200=><1000 m2

781,82 €

€/m2

2,56 €

 

Restaurants >=1000 m2

888,74 €

€/m2

2,56 €

 

EPÍGRAF 5 ESTABLIMENTS D'ALIMENTACIÓ

 

 

 

Majoristes d'alimentació

444,59 €

595,60 €

1.040,19 €

Supermercats i autoserv. =< 120 m2

240,56 €

322,27 €

562,83 €

Supermercats i autoserv. 120><500m2

270,85 €

€/m2

6,99 €

 

Supermercats i autoserv. 500=><1500 m2

957,79 €

€/m2

8,73 €

 

Supermercats i autoserv. >=1500 m2

1.329,76 €

€/m2

8,73 €

 

EPÍGRAF 6 ALTRES ESTABLIMENTS

 

 

 

Centres d'ensenyam. amb menjador

409,84 €

549,05 €

958,89 €

Centres hospitalaris

710,54 €

€/plaça

23,63 €

 

Cinemes

494,48 €

€/plaça

6,16 €

 

1.2. Aplicació de la tarifa reduïda per adhesió a la correcta separació de residus

Els immobles que als efectes de l' Impost de Béns Immobles estiguin qualificats com a urbans, podran sol·licitar l'aplicació d'una tarifa reduïda per adhesió a la correcta separació de residus.

1.2.1 Sol·licitud.

Per tenir dret a les tarifes reduïdes, el subjecte passiu de la taxa ho haurà de sol·licitar al Departament de Medi Ambient abans del dia 1 de març de l'any d'aplicació,  juntament amb la següent documentació:

a) Sol·licitud d'adhesió de conformitat amb el model que serà facilitat pel Departament de Medi Ambient, en el qual la persona interessada ha d'acceptar les condicions següents:

- Compromís de complir el que estableix l'Ordenança reguladora de la neteja viària, recollida de residus sòlids urbans i gestió dels parcs verds.

- Consentir, en presència seva, que membres de l'Ajuntament de Manacor o qui es designi per part de l'Ajuntament accedeixin al seu habitatge o local per controlar que se separin, efectivament, les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).

- Consentir el control dels residus que dipositin en els contenidors del carrer i en les deixalleries.

b) Acreditació d'estar al corrent de pagament davant l'Administració Municipal.

1.2.2. Comprovació i targeta.

Rebudes les sol·licituds d'adhesió per l'Ajuntament de Manacor i comprovat que estan al corrent en el pagament amb l'administració municipal  se li expedeix la targeta de serveis ciutadans.

La targeta tindrà caràcter personal i s'emetrà a nom de la persona propietària, per a cada immoble amb indicació de la corresponent referència cadastral.

Amb aquesta targeta de serveis ciutadans es podrà accedir a les deixalleries i als contenidors amb obertura electrònica (orgànica), als efectes de procedir a la correcta separació dels residus generats.

1.2.3. Les tarifes reduïdes s'aplicaran de la següent forma:

a) Per aportacions als contenidors d'orgànica i separació correcta de residus: tindran dret a la tarifa reduïda les persones contribuents que realitzin un mínim de 52 d'aportacions de residus al contenidor de matèria orgànica i s'acreditin com a persones usuàries de la targeta de serveis ciutadans. També es comprovarà mitjançant una inspecció tècnica de residus (ITR) la correcta separació dels residus.

En el cas d'habitatges amb autocompostatge, s'especificarà a la sol·licitud, i es comprovarà mitjançant una inspecció tècnica de residus (ITR).

 

Recollida/Gestió

Tractament reduïda

Total reduïda

EPÍGRAF 1 HABITATGES

 

 

 

Habitatges

70,83 €

44,06 €

114,89 €

Habitatge foravila (sense recollida)

0,00 €

62,16 €

62,16 €

Únicament es podrà tenir en compte una aportació cada 24 hores. L'ús correcte de la targeta serà indispensable per comptabilitzar les aportacions.

b) Per habitatges amb correcta separació de residus: tindran dret a la tarifa reduïda les persones contribuents que, localitzades dins zona de recollida porta a porta o que no disposin de contenidors d'orgànica dins el nucli urbà on es troben, o que es trobin en sòl rústic, es comprovi mitjançant una inspecció tècnica de residus (ITR) la correcta separació dels residus.

 

Recollida/Gestió

Tractament reduïda

Total reduïda

EPÍGRAF 1 HABITATGES

 

 

 

Habitatges

70,83 €

44,06 €

114,89 €

Habitatge foravila (sense recollida)

0,00 €

62,16 €

62,16 €

c) Per allotjaments, establiments i locals amb correcta separació de residus: tindran dret a a la tarifa reduïda les persones contribuents que es comprovi mitjançant una inspecció tècnica de residus (ITR) la correcta separació dels residus.

 

Recollida/Gestió

Tractament reduïda

Total reduïda

EPÍGRAF 2 ALLOTJAMENTS

 

 

 

Hotels, apartaments i altres allotjaments turístics

€/plaça

26,28 €

€/plaça

17,61 €

€/plaça

43,89 €

EPÍGRAF 3 LOCALS COMERCIALS I INDUSTRIALS

 

 

 

Locals comer./industr. < 25 m2

60,59 €

46,38 €

106,97 €

Locals comercials =< 200 m2

98,01 €

75,03 €

173,04 €

Locals comercials 200 ><300 m2

147,01 €

112,54 €

259,55 €

Locals comercials 300=><400 m2

213,39 €

163,35 €

376,74 €

Locals comercials =>400 m2

253,48 €

194,04 €

447,52 €

Locals industrials < 1000 m2

96,67 €

74,00 €

170,67 €

Locals industrials >= 1000 m2

202,69 €

155,17 €

357,86 €

Locals sense activitats

15,15 €

11,59 €

26,74 €

EPÍGRAF 4 ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ

 

 

 

Bar cafès i bodegues =< 100 m2

229,87 €

175,97 €

405,84 €

Bar cafès i bodegu. 100 ><200m2

345,25 €

€/m2

1,48 €

 

Bar cafès i bodegues >= 200 m2

368,41 €

€/m2

1,48 €

 

Cafeteries i pizzeries =< 100 m2

327,43 €

250,65 €

578,08 €

Cafeteries i pizzeries 100><200 m2

501,17 €

€/m2

2,05 €

 

Cafeteries i pizzeries >= 200 m2

534,58 €

€/m2

2,05 €

 

Restaurants =< 100 m2

426,77 €

326,70 €

753,47 €

Restaurants 100 >< 200 m2

710,54 €

€/m2

2,05 €

 

Restaurants 200=><1000 m2

781,82 €

€/m2

1,54 €

 

Restaurants >=1000 m2

888,74 €

€/m2

1,54 €

 

EPÍGRAF 5 ESTABLIMENTS D'ALIMENTACIÓ

 

 

 

Majoristes d'alimentació

444,59 €

340,34 €

784,93 €

Supermercats i autoserv. =< 120 m2

240,56 €

184,15 €

424,71 €

Supermercats i autoserv. 120><500m2

270,85 €

€/m2

5,59 €

 

Supermercats i autoserv. 500=><1500 m2

957,79 €

€/m2

6,99 €

 

Supermercats i autoserv. >=1500 m2

1.329,76 €

€/m2

7,86 €

 

EPÍGRAF 6 ALTRES ESTABLIMENTS

 

 

 

Centres d'ensenyam. amb menjador

409,84 €

313,74 €

723,58 €

Centres hospitalaris

710,54 €

€/plaça

18,91 €

 

Cinemes

494,48 €

€/plaça

4,93 €

 

2. En l'aplicació de les presents tarifes es tindran en compte les següents normes:

a) La quota fixa recaurà sobre cada unitat de local de negoci o habitatge. En els casos de desenvolupament de més d'1 activitat en un local no es tributarà per les activitats que suposin les menors tarifes fiscals, sempre i quan es tracti d'activitats dependents i interrelacionades l'una amb l'altre. En cas d'activitats que disposin d'accés independent i/o es tracti d'unitats de negoci independents, es tributarà per cada una de les activitats.

b) En cas de coincidència del domicili particular i del domicili on s'exercitin activitats professionals o mercantils, serà objecte de pagament la quota professional o mercantil sempre que la superfície en m2 declarada per a l'exercici de l'activitat sigui igual o superior a 25m2. En cas contrari, serà objecte de pagament la quota per habitatge.

c) Les baixes produïdes en les activitats comercial e industrials implicaran per l'exercici fiscal següent l'aplicació de la tarifa de local sense activitat.

d) No tindran la consideració d'habitatge aquells que no siguin habitables. Als efectes de la present taxa, es consideren habitatges no habitables els que no disposin, com a mínim d'una cuina i un bany, o que es trobin en situació de ruïna. L' acreditament de la no habitabilitat d'un habitatge recaurà en el subjecte passiu de la taxa, sense perjudici de l'ulterior comprovació per part del servei d'inspecció o dels zeladors municipals.

e) El còmput dels metres quadrats en els locals serà el mateix que l'utilitzat als efectes del càlcul de l'IAE, sense perjudici de la posterior inspecció ocular per part del servei d'inspecció.

f) Les activitats que no es puguin classificar en cap dels epígrafs anteriors, tributaran per l'epígraf més pròxim en funció de la naturalesa de l'activitat.

g) En el supòsit que no es presti el servei de recollida, només s'aplicarà la part corresponent al tractament. Als efectes de la present taxa, es considera que no es presta el servei de recollida  en aquells habitatges emplaçats en sòl rústic.

h) En els supòsits susceptibles de sol·licitar l'aplicació d'una tarifa reduïda per adhesió a la correcta separació de residus, i per tal de comprovar el correcte compliment dels requisits exigits, s'estableix la inspecció tècnica de residus (ITR).

La ITR consisteix en una visita presencial a l'immoble de la persona sol·licitant de la tarifa reduïda per a comprovar la correcta separació i gestió dels residus que genera, sempre amb la presència del titular. Membres de l'Ajuntament de Manacor o qui es designi per part de l'Ajuntament accediran a l'habitatge, local o establiment per controlar que se separin, efectivament, les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).

El resultat de la visita serà un acta de la ITR. La ITR favorable acreditarà la correcta separació de residus de conformitat amb l'Ordenança reguladora de la neteja viària, recollida de residus sòlids urbans i gestió dels parcs verds.

S'acceptarà un màxim d'1 inspecció desfavorable durant el mateix exercici per a què el subjecte passiu tingui dret a la tarifa reduïda. S'entendrà que la ITR és desfavorable quan es determini que no es compleix el regulat en l'Ordenança reguladora de la neteja viària, recollida de residus sòlids urbans i gestió dels parcs verds.

Qui acumuli 2 ITR desfavorables durant el mateix exercici perdrà el dret a percebre la tarifa reduïda. En aquest cas, el departament de Medi ambient de l'Ajuntament de Manacor ho notificarà a l'interessat i al departament de Gestió Tributària, per que tramiti el cobrament de la diferència respecte la tarifa no reduïda.

1.3 Beneficis fiscals. En l'aplicació d'aquesta taxa no s'admetrà cap exempció ni cap benefici tributari, a excepció dels expressament prevists a les normes amb categoria de llei o els derivats de l'aplicació dels tractats internacionals.

ARTICLE 5

PERÍODE IMPOSITIU I MERITACIÓ

1. El període impositiu comprendrà l'any natural, excepte en els supòsits d'altes i baixes d'activitats econòmiques en què el període impositiu serà trimestral.

2. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir, quan s'iniciï el servei o activitat municipal que constitueix el fet imposable, i tot amb independència de què la persona interessada en faci ús.

ARTICLE 6

NORMES DE GESTIÓ

1. La taxa s'exigirà  mitjançant padró anual, en el qual figuraran les persones contribuents afectades i les quotes respectives derivades de l'aplicació de la present ordenança, excepte les altes i les baixes d'activitats econòmiques que podran ser objecte de liquidació trimestral, prèvia i preceptiva comunicació expressa a l'Ajuntament de qualsevol  alteració que pugui afectar a la tarifa, a la meritació de la taxa o a qualsevol altre dels seus elements.

2. Respecte a les altes i les baixes d'activitats econòmiques que es produeixin dins de l'exercici sortiran efectes el primer dia del trimestre natural següent a la data en que s'hagi comunicat prèvia i expressament a l'Ajuntament aquesta alteració.

En el supòsit de què s'hagi pagat l'import anual de la taxa, s'iniciarà el procediment corresponent de devolució d'ingressos, a petició de la persona interessada, que haurà d'adjuntar a la sol·licitud de devolució  la documentació acreditativa de la data d'inici o de baixa de l'activitat, fent constar:

- Justificant de l'alta o baixa dels cens d'activitats econòmiques

- Justificant de sol·licitud de baixa de l'activitat turística de lloguer vacacional, si s' escau.

No obstant l'anterior, les baixes d'activitat suposaran per al següent període fiscal l'aplicació de la tarifa de local sense activitat o habitatge, si n'és el cas.

La durada de les baixes no podrà ser inferior a 12 mesos. En conseqüència, no tindrà la consideració de baixa el tancament temporal de qualsevol establiment o activitat.

3. L'administració podrà d'ofici modificar el padró en base a les alteracions produïdes en el padró de l'Impost sobre Béns Immobles i a la informació censal relativa a l'Import sobre Activitat Econòmiques; sense perjudici de la activitat de camp que es pugui realitzar per determinar el paràmetres a aplicar d'acord amb la present ordenança fiscal.

DISPOSICIÓN FINAL

La present ordenança fou modificada  i aprovada definitivament en data 30 de desembre de 2020. Entrarà en vigor a partir del dia següent de la  seva publicació en el BOIB, atenent a l'article 17.4 del RDL 2/2004, continuant la seva vigència  fins a la seva derogació o modificació.  

 

Manacor, 30 de desembre de 2020

El batle Miquel Oliver Gomila