Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 12866
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per als anys 2019-2021, les ajudes per a inversions productives en aqüicultura

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Actualment, hi ha molt bones perspectives de mercat per incrementar la producció aqüícola amb noves espècies, nous productes i serveis de valor afegit; per això, hi ha la necessitat de fomentar les inversions productives per aconseguir una aqüicultura sostenible i competitiva, i aprofitar aquesta estirada del mercat que es dona en molts pocs sectors.

La Comissió Europea va aprovar el Programa operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca, d'acord amb el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 2328/2003, (CE) núm. 861/2006, (CE) núm. 1198/2006 i (CE) núm. 791/2007 del Consell, i el Reglament (UE) núm. 1255/2011 del Parlament Europeu i del Consell.

En aquest programa operatiu, dins la prioritat 2, relativa al foment d'una aqüicultura sostenible des del punt de vista mediambiental, eficient en la utilització dels recursos, innovadora, competitiva i basada en el coneixement, es preveu la mesura d'oferir ajudes per a inversions productives en aqüicultura. Amb aquesta mesura es vol fomentar la competitivitat del sector mitjançant inversions productives amb vista a aconseguir una aqüicultura sostenible i competitiva.

En data 4 de juny del 2016, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 70, l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, que a l'article 2.1 assenyala que són subvencionables, entre d'altres, les despeses que es derivin de l'execució de la mesura 2.2.1. Inversions productives en aqüicultura.

D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'instrument financer d'orientació de la pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions orientades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aproven les convocatòries d'ajudes, per als anys 2019-2021, per a inversions productives en aqüicultura, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

2. Les convocatòries seran quatre en total.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la primera convocatòria, es destina un import màxim de cinquanta-sis mil noranta-nou euros amb vuit cèntims (56.099,08 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2019, una quantia que es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. La resta de convocatòries d'ajuda que estableix aquesta resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

En cas que, una vegada finalitzat qualsevol dels períodes, l'import màxim previst inicialment per a cadascun no s'hagi exhaurit, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, la qual s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Les subvencions esmentades les cofinançarà el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP) en un 75% i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el 25% restant.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria els titulars d'empreses aqüícoles ja existents.

També en poden ser beneficiaris les empreses aqüícoles de nova creació que, abans que es dicti la proposta de resolució, disposin d'un pla empresarial. En aquest cas, a més, si el cost de les inversions és superior a cinquanta mil euros (50.000,00 €), han de disposar d'un estudi de viabilitat que inclogui una avaluació de l'impacte ambiental de les operacions.

2. No podran ser beneficiaris de les ajudes del FEMP durant un període de temps determinat, establert de conformitat amb l'apartat 4 de l'article 10 del Reglament 508/2014, els operadors de què es tracti, si l'organisme intermedi de gestió comprova que:

a) Han comès una infracció greu d'acord amb l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell o l'article 90, apartat 1, del Reglament (CE) núm. 1224/2009 o de la normativa de transcripció.

b) Han estat involucrats en l'explotació, la gestió o la propietat dels vaixells pesquers inclosos a la llista de vaixells INDNR de la Unió Europea d'acord amb l'article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats països tercers no cooperants, segons el que disposen l'article 33 del Reglament esmentat o la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

c) Han comès infraccions greus de la política pesquera comuna (PPC) definides com a tals en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i pel Consell o a la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

d) Han comès algun dels delictes que estableixen els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i del Consell, quan es presenti una sol·licitud d'ajuda d'acord amb el títol V, capítol II del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell o la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

e) Han estat considerats per l'autoritat competent culpables d'haver comès un frau, d'acord amb la definició de l'article 1 del Conveni sobre la protecció dels interessos financers de les Comunitats Europees, en el marc del Fons Europeu de Pesca (FEP) o del FEMP.

3. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

El FOGAIBA comprovarà d'ofici que no es tenen antecedents penals, atès que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització, llevat de manifestació expressa en sentit contrari.

4. Els requisits generals que estableix el punt 1 s'han de mantenir durant la tramitació, la concessió, la justificació i el pagament de l'ajuda, i durant els cinc anys següents, a comptar des de la data del pagament final de l'ajuda.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es compleixi el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i abans del pagament.

El FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació comprovaran que es compleixi el requisit esmentat, atès que la presentació de la sol·licitud suposa autoritzar comprovar-la, llevat de manifestació expressa en sentit contrari.

6. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades, els tres darrers anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Són subvencionables les inversions següents que es realitzin a les Illes Balears:

a) productives en l'aqüicultura;

b) per diversificar la producció aqüícola i les espècies cultivades;

c) per modernitzar els centres aqüícoles, inclosa la millora de les condicions de treball i de seguretat dels treballadors del sector aqüícola;

d) de millora i modernització relacionades amb la salut i el benestar dels animals, inclosa l'adquisició d'equips destinats a protegir les explotacions dels predadors salvatges;

e) per reduir l'impacte negatiu o potenciar els efectes positius en el medi ambient, i incrementar l'eficiència energètica;

f) per millorar la qualitat del producte aqüícola o per incrementar-ne el valor;

g) per recuperar estanys o llacunes aqüícoles existents mitjançant l'eliminació del fang o per prevenir els dipòsits de fang;

h) per diversificar els ingressos de les empreses aqüícoles mitjançant el desenvolupament d'activitats complementàries.

En cas que les inversions o els equips es destinin a complir requisits futurs, relatius al medi ambient, la salut humana o la sanitat animal i la higiene o el benestar dels animals, només seran subvencionables mentre aquests requisits no siguin de compliment obligatori.

2. L'ajuda que preveu al punt 1.h es concedirà únicament a les empreses aqüícoles si les activitats complementàries es poden vincular a l'activitat aqüícola principal de l'empresa, inclosos el turisme de pesca esportiva, els serveis mediambientals relacionats amb l'aqüicultura o les activitats educatives sobre l'aqüicultura.

No es concediran ajudes per a la cria d'organismes modificats genèticament ni per a operacions d'aqüicultura en zones marines protegides quan l'autoritat competent hagi determinat, sobre la base d'una avaluació d'impacte ambiental, que l'operació provocaria un efecte mediambiental negatiu significatiu que no es pot atenuar adequadament. 

3. L'ajuda que preveu el punt 1 es podrà concedir per a l'augment de la producció o la modernització de les empreses aqüícoles existents, o per a la construcció de noves empreses, sempre que el desenvolupament sigui coherent amb el pla estratègic nacional plurianual per al desenvolupament de l'aqüicultura a què es refereix l'article 34 del Reglament (UE) 1380/2013.

Per tenir dret a l'ajuda, caldrà que el beneficiari demostri clarament, mitjançant un informe independent de comercialització, que existeixen bones perspectives de comercialització sostenible per al producte.

4. Es podran subvencionar les despeses que el beneficiari hagi realitzat i pagat efectivament, de la manera que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució.

5. No se seleccionaran per rebre l'ajuda aquelles operacions que hagin conclòs materialment o s'hagin executat íntegrament abans que la persona beneficiària presenti la sol·licitud de finançament de conformitat amb el programa, al marge que n'hagi efectuat tots els pagaments que hi estiguin relacionats.

A més, no s'admetran les despeses que es produeixin fora dels terminis que preveu l'article 65 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, és a dir, entre l'1 de gener del 2014 i el 31 de desembre del 2023.

El beneficiari ha d'haver realitzat i pagat l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i el termini que estableix el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució.

6. En tot cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. En qualsevol cas, no es poden subvencionar les despeses següents:

a. Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b. Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

c. Les despeses del procediment judicial.

d. La construcció de nous ports, nous llocs de desembarcament o noves llotges.

e. Les compres de materials i equips usats.

f. El cost d'elements de transport que no estiguin relacionats directament amb l'operació.

g. Les despeses originades per una mera reposició d'anteriors, llevat que aquesta correspongui a inversions diferents de les anteriors, tant si és per la tecnologia emprada com pel seu rendiment.

h. L'adquisició d'edificis o locals, si aquests han estat subvencionats els darrers deu anys.

i. La compra a través d'operacions d'arrendament financer.

j. L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, d'acord amb la legislació nacional sobre l'IVA.

k. Els tràmits per a la creació d'una nova empresa.

l. Les obres que no estiguin vinculades amb el projecte d'inversió, habitatges, menjadors, obres d'embelliment, equips d'esbarjo i similars.

m. Qualsevol altra despesa que es fixi a les bases reguladores o a la normativa nacional o europea d'aplicació.

8. Són subvencionables les despeses dels projectes tècnics, dels estudis tècnics de validació dels projectes i de la direcció d'obra, fins a un límit del 12% del cost subvencionable del pressupost d'execució material de l'obra o actuació.

9. Per a aquelles despeses relacionades amb l'execució material de les obres, l'import corresponent a les despeses generals i al benefici industrial no podrà superar el 18% del total del pressupost d'execució material de l'obra (12% de despeses generals + 6% de benefici industrial).

10. Per tal que es pugui considerar subvencionable, caldrà que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, abans d'efectuar el pagament, serà preceptiu acreditar que es compleixen aquests aspectes, adjuntant la documentació que s'esmenta a l'apartat onzè d'aquesta resolució.

11. En els supòsits d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, inscriptibles en un registre públic, s'ha de fer constar a l'escriptura que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys a comptar des del pagament final de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida; a més, aquests punts han de ser objecte d'inscripció al registre públic corresponent.

L'anotació al registre públic corresponent s'ha d'acreditar, una vegada efectuat el pagament de l'ajuda, a requeriment de l'òrgan gestor.

12. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de quaranta mil euros (40.000,00 €), en cas de cost per execució d'obra, o de quinze mil euros (15.000,00 €), en cas de subministrament de béns d'equipament o de prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o d'assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a contractar el compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, per raó de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L'elecció d'entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en justificar la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, i s'haurà de justificar expressament amb una memòria quan aquesta elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

13. No s'admetran els projectes que no obtinguin almenys un punt en aplicar els criteris generals que estableix el Programa operatiu per a Espanya (POE) del FEMP, que són els següents:

a) Adequació del projecte presentat a l'anàlisi DAFO del POE, publicat a la pàgina web del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA): 1 punt.

b) Aportació del projecte a la consecució dels indicadors de resultat del POE, publicat a la pàgina web del MAPA: 1 punt.

c) Implicació del projecte en altres prioritats, objectius específics o indicadors de resultat, així com en altres plans estratègics del POE, publicat a la pàgina web del MAPA: 1 punt.

 

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes que els beneficiaris rebran correspondrà al 50% de la inversió auxiliable.

2. El percentatge d'ajuda que s'indica al punt anterior s'incrementarà o es reduirà en els casos següents:

- Increment del 50% si el beneficiari és una persona de dret públic o una empresa encarregada de gestionar serveis d'interès econòmic general.

- Increment del 40% si l'operació compleix tots els criteris següents: és d'interès col·lectiu; té un beneficiari col·lectiu i presenta unes característiques innovadores a escala local.

- Increment del 10% si són operacions executades per organitzacions de pescadors o altres beneficiaris col·lectius fora del capítol III, títol V, del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Increment del 25% si són operacions executades per organitzacions de productors, associacions d'organitzacions de productors o associacions interprofessionals.

- Les operacions executades per empreses no incloses en la definició de pime seran objecte d'una reducció del 20% de l'ajuda.

De conformitat amb el que disposa l'article 1 del Reglament d'execució (UE) núm. 772/2014 de la Comissió, de 14 de juliol de 2014, en cas que hi sigui aplicable més d'un increment de punts percentuals, només es podrà aplicar el més alt i, en cas que s'hi apliqui la disminució prevista, no s'hi podrà aplicar cap increment.

3. L'import de l'ajuda, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, no pot superar, en cap cas, el cost de l'activitat subvencionada.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds per a la primera convocatòria serà des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 31 de març del 2020. Per a les convocatòries següents, es podran presentar les sol·licituds en els terminis següents:

- 2a convocatòria: entre l'1 d'abril del 2020 i el 30 de setembre del 2020, ambdós inclosos.

- 3a convocatòria, entre l'1 d'octubre del 2020 i el 31 de març del 2021, ambdós inclosos.

- 4a convocatòria, entre l'1 d'abril del 2021 i el 30 de setembre del 2021, ambdós inclosos.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han d'adreçar les sol·licituds d'ajuda al FOGAIBA (A04013550), d'acord amb el model de l'annex 1, que figura al web del FOGAIBA. Les sol·licituds s'han de presentar, convenientment emplenades, al registre d'entrada del FOGAIBA, al registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o en qualsevol dels llocs que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex 1.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa que la persona interessada accepta tot el que aquesta convocatòria conté, així com les disposicions de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig del 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca i de la normativa restant que sigui d'aplicació.

4. A la sol·licitud, s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia del NIF.

b) Document que acrediti la representació amb què se signa la sol·licitud.

c) Memòria que acrediti la viabilitat tècnica del projecte, en la qual s'han de detallar la coherència del projecte i els seus objectius, la capacitat del sol·licitant per dur-lo a terme, i la capacitat gerencial i la trajectòria de l'entitat. El projecte d'inversió ha d'indicar com contribuirà d'una manera tangible a millorar els serveis diaris dels pescadors i/o aqüicultors que utilitzin el port.

d) Avantprojecte, projecte tècnic, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda.

e) Declaració responsable sobre el compliment de part dels requisits que estableix l'apartat tercer d'aquesta resolució, d'acord amb el model de l'annex 3 que figura a la web del FOGAIBA.

f) En cas que se sol·liciti la subvencionabilitat de l'IVA, caldrà presentar el certificat 036 o la resolució d'exempció.

g) La documentació justificativa del compliment del primer criteri de puntuació que estableix l'apartat setè d'aquesta resolució, si escau.

h) Un pla empresarial, si escau.

i) Un estudi de viabilitat que inclogui una avaluació de l'impacte ambiental de les operacions, si escau.

5. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. La comprovació del DNI del representant, dels certificats conforme s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com que no es tenen antecedents penals, la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per realitzar aquesta comprovació, haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

6. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que se'n facin constar la data i l'òrgan o la dependència en què es va presentar o, si escau, emetre, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Així mateix, tampoc no caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista al Decret 53/2006, de 16 de juny, després de comprovar l'autenticitat del document.

En cas d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant que presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals fa referència el document, abans de formular la proposta de resolució.

7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació que s'assenyala, es requerirà el sol·licitant perquè n'esmeni el defecte o aporti la documentació que manqui en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la sol·licitud i, després de la resolució corresponent, l'expedient s'arxivarà sense cap altre tràmit.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. Els beneficiaris de les ajudes se seleccionaran mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds que s'hagin presentat.

2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda, aplicant-hi els criteris de prioritat següents:

a) Inversió en actius productius: IAP = (Inversió en actius productius/Inversió total en immobilitzat)%

IAP < 25%: 1 punt

25% ≤ IAP < 50%: 3 punts

50% ≤ IAP < 75%: 5 punts

75% ≤ IAP: 7 punts

b) Nombre de llocs de treball creats: fins a 7 punts

Els empats es resoldran prorratejant la quantitat resultant entre els sol·licitants que estiguin empatats.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, o la persona en qui delegui.

- Vocals:

. Director gerent del FOGAIBA, o la persona en qui delegui.

. Director general de Pesca i Medi Marí, o la persona en qui delegui.

. Adjunt a la gerència del FOGAIBA, o la persona en qui delegui.

. Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA, o la persona en qui delegui.

. Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA, o la persona en qui delegui.

. Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, o la persona en qui delegui.

. Un representant del Consell Insular de Mallorca.

. Un representant del Consell Insular de Menorca.

. Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

. Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari/ària: un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar-hi els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant-hi els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o de desistiment de la persona sol·licitant, així com també de desestimació de la subvenció perquè no compleix els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixi, i de la meitat almenys dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni s'hi tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves, a banda dels que les persones interessades hagin adduït. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tindrà caràcter definitiu.

Quan la subvenció tingui per objecte finançar activitats que el sol·licitant desenvoluparà i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, el beneficiari, dins el tràmit d'audiència, podrà modificar la sol·licitud inicial a fi d'ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que les persones interessades hagin formulat, si és el cas, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca, amb l'informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Prèviament a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe que, si és favorable, acreditarà la legalitat de l'ajuda i l'import. En la resolució de concessió de l'ajuda, es farà constar el finançament per part de les diferents administracions.

3. A la resolució de concessió s'adjuntarà el document que estableix les condicions de l'ajuda (DECA), de conformitat amb el que disposa l'article 125.3.c del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, en el qual es recolliran els requisits específics relatius als productes o serveis que s'han d'obtenir, si és el cas; el pla financer, i el calendari d'execució de l'operació, com també el mètode que s'ha d'aplicar per determinar els costos de l'operació i les condicions de pagament de la subvenció, si escau.

Aquest document també especifica que el beneficiari ha de complir i mantenir els requisits específics que s'exigeixen per a l'obtenció de la condició de beneficiari, el manteniment de les inversions, com també les obligacions i dels compromisos assumits, tot això durant un període de cinc anys a comptar des de la realització del pagament final de l'ajuda.

Als requisits específics, s'hi afegiran les mesures antifrau aplicables al cas, com ara avisar que alguns aspectes de la contractació s'ha de considerar banderes vermelles. D'aquesta manera, es preveu aportar més transparència al procés, la qual cosa pot redundar a evitar o prevenir el frau.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Si, transcorregut aquest termini, no s'ha notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre que la seva sol·licitud ha estat desestimada.

5. Contra aquesta resolució, es podrà interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Realitzar les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert.

- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i en els terminis que aquesta resolució determina.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de què es tracti i les específiques que es puguin assenyalar en funció del tipus d'inversió.

- Adoptar les mesures que calgui per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l'ajuda.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la inversió i a la persona beneficiària a què fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

- Mantenir els requisits d'admissibilitat després d'haver presentat la sol·licitud d'ajuda durant tota l'execució de l'operació i durant un termini de cinc anys des del pagament final al beneficiari.

- Mantenir la durada de les operacions relatives a inversions en els cinc anys següents al pagament final a la persona beneficiària i complir les condicions que estableix l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre.

- Mantenir un sistema de comptabilitat separat o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l'operació, tal com estableix l'article 125.4.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Fer constar, en tota informació o en la publicitat que es faci de la inversió objecte de la subvenció, que aquesta està subvencionada pel Govern de les Illes Balears, a través del FOGAIBA, i cofinançada per la Unió Europea mitjançant el Fons Europeu Marítim de Pesca (FEMP). A més, les persones beneficiàries han de complir les mesures i els requisits de publicitat que estableix l'annex XII del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013; el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig, i el Reglament (UE) núm. 763/2014 de la Comissió, d'11 de juliol de 2014.

- En cas de béns inscriptibles en un registre públic, acreditar després del pagament de l'ajuda, a requeriment de l'òrgan gestor de l'ajuda, l'anotació en el registre corresponent relativa a la l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual s'ha obtingut la subvenció per un període mínim de cinc anys des de la data de pagament de l'ajuda, així com l'import de l'ajuda rebuda.

2. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir les que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig del 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com les que es deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, sens perjudici del que estableix la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades en aquesta resolució és de vint-i-quatre mesos, a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, sempre abans de l'1 de desembre del 2023.

Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part de les administracions competents o incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, o per la pròpia naturalesa del projecte d'inversió, els beneficiaris poden sol·licitar que s'ampliï el termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar i resoldre abans que finalitzi el termini d'execució. El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i no se superi l'1 de desembre del 2023. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

2. El beneficiari ha de realitzar i pagar l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han d'adreçar al FOGAIBA (A04013550) les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex 2, que figura al web del FOGAIBA. Les sol·licituds s'han de presentar, convenientment emplenades, al registre d'entrada del FOGAIBA, al registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o en qualsevol dels llocs que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex 2 i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Memòria d'execució comparada amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament. Aquesta memòria ha d'incloure la relació de les diferències existents entre els treballs previstos i no realitzats i, si escau, la justificació de les causes excepcionals de força major.

b) Relació dels justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 4 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

c) Factures que compleixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), o que continguin el desglossament de les inversions efectuades.

En cas de pagament de taxes, n'hi ha prou a aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si cal acreditar aquest aspecte.

d) Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades. El pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

1r. Una fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència, en què figurin la data de la transferència, l'import transferit i la identificació del concepte de la transferència per tal que el pagament de la factura quedi identificat, com també les dades de l'ordenant i les del destinatari, que han de coincidir amb les del beneficiari i les de l'emissor de la factura, respectivament.

2n. Una còpia del xec nominatiu o el pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en què aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'anar acompanyat d'un certificat de l'emissor de la factura en què es deixi constància que el xec o el pagaré esmentats s'han cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora i contenir el nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

3r. L'extracte bancari en què quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

No s'admetran pagaments en efectiu.

e) Indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses, si és el cas.

f) Les llicències o autoritzacions administratives necessàries per dur a terme la inversió objecte de subvenció, si n'hi ha.

g) En cas de realitzar una obra civil, a més de la llicència d'obra, el certificat final d'obra del tècnic director del projecte, si n'hi ha.

h) Els tres pressupostos que el beneficiari hagi sol·licitat, en aplicació de l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, si és el cas.

i) En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha d'aportar una fotocòpia de l'escriptura pública en què consti l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual s'ha concedit la subvenció i l'import d'aquesta. En aquest supòsit, no caldrà aportar el justificant de pagament sempre que se'n derivi el pagament que s'ha efectuat.

4. A petició del beneficiari, se'n pot sol·licitar el pagament parcial, amb la justificació prèvia de les despeses realitzades efectivament, per un mínim del 50% del cost de la inversió o l'actuació objecte d'ajuda, d'acord amb el que estableix el punt 3 d'aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa i el cost total de l'activitat subvencionada.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari per mitjà d'una transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts constitueix un incompliment al qual s'aplica el que disposa el punt 3 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l'aprovada, l'ajuda total concedida s'ajustarà a l'import de la inversió efectuada, sempre que la finalitat de la subvenció, per raó de la seva naturalesa, sigui susceptible d'una satisfacció parcial i sempre que s'acostin significativament al compliment total dels objectius previstos i representin almenys el 50% de l'execució de la quantitat total d'inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida quan la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

Dotzè

Compatibilitat de les subvencions

Les ajudes regulades en aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol tipus d'ajuda procedent de qualsevol administració fins al límit que estableix la normativa comunitària, estatal o autonòmica que s'apliqui i sense superar el cost de la inversió que ha de realitzar el beneficiari, d'acord amb el que disposa l'article 65.11 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, ni la intensitat màxima de l'ajuda que preveu l'article 95 del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

Tretzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per via electrònica a través del canal habilitat a l'efecte pel Servei a l'adreça: http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.asp, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, d'aquest servei.

Catorzè

Règim jurídic aplicable

Pel que fa a aquesta convocatòria, s'aplica el règim jurídic següent:

- Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reial decret 1549/2009, de 9 d'octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de Pesca; pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, pel qual s'estableix l'organització comuna dels mercats en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura, es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1184/2006 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre, sobre la política pesquera comuna, pel qual es modifiquen els reglaments (CE) núm. 2371/2002 i (CE) núm. 639/2004 del Consell, i la Decisió 2004/585/CE del Consell.

- Programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

Quinzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 19 de desembre de 2019

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño