Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA

Núm. 13336
Resolució de la consellera de Presidència de 21 de desembre de 2018 per la qual s’ordena la publicació de l’Acord complementari número 3 de l'Acord de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquestes institucions insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en la sessió del dia 17 de desembre de 2018, va adoptar un acord de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquestes institucions insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona.

El susdit òrgan col·legiat estatutari, en la mateixa sessió plenària, va aprovar un acord complementari —identificat amb el número 3— de l’Acord de traspàs esmentat, sobre termes i condicions de gestió de la dotació addicional a favor dels consells insulars vinculada a les mesures incloses en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere durant el període 2019-2022.

A la fi de donar publicitat a l’Acord complementari esmentat, dict la següent

RESOLUCIÓ

Ordenar la publicació del certificat acreditatiu de l’aprovació pel Ple de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en la sessió duita a terme el dia 17 de desembre de 2018, de l’Acord complementari número 3, el text del qual s’insereix com a annex a la Resolució present, de l’Acord de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquestes institucions insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona, sobre termes i condicions de gestió de la dotació addicional a favor dels consells insulars vinculada a les mesures incloses en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere durant el període 2019-2022.

  

Palma, 21 de desembre de 2018

La consellera de Presidència Pilar Costa i Serra

  

ANNEX

Bartolomé Mora Martí i Rosa Salord Oleo, secretaris de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en representació, respectivament, del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars,

CERTIFICAM:

Que el Ple de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en la sessió del dia 17 de desembre de 2018, ha adoptat l’Acord complementari núm. 3 (sobre termes i condicions de gestió de la dotació addicional a favor dels consells insulars vinculada a les mesures incloses en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere de les Illes Balears) de l’Acord de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona, en els termes que es detallen a continuació:

El Ple de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en la sessió del dia 17 de desembre de 2018, ha acordat el traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona.

En la lletra L) de l’Acord esmentat, es determina una dotació addicional, durant el període 2019-2022, de 2.000.000 d’€ (dos milions d’euros), atès l’interès general en què es fonamenten les mesures incloses en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere i la responsabilitat que les institucions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears —com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat— tenen per a la protecció de les víctimes de violència de gènere i de les seves filles i fills.

La distribució entre els consells insulars de la massa de finançament addicional a què es refereix la lletra L) susdita s’obté de manera proporcional en funció de la població de dones a cada illa (segons les taules de dades socioeconòmiques de l’Institut d’Estadística de les Illes Balears), a saber: Consell Insular de Mallorca: 78 %; Consell Insular de Menorca: 8 %; Consell Insular d’Eivissa: 13 %, i Consell Insular de Formentera: 1 %.

Així les coses, la quantificació del lliurament anual que s’ha de fer d’aquest finançament addicional entre els consells insulars, en el període transitori esmentat, és la següent:

En la lletra L) de què es tracta, es fa menció expressa que la dotació addicional esmentada no s’integra en el cost efectiu del traspàs, atès que s’entén no acumulable i, per tant, no consolidable, en el marc del que disposa l’article 15 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, i també s’hi especifica que la massa de finançament addicional s’integrarà en la Secció 32 dels Pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en partides separades de la resta del finançament i codificades com a fons finalista, per estar vinculades a les mesures contingudes en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.

Precisament per aquesta vinculació, l’apartat 5 de la lletra L) a què ja s’ha fet referència preveu que els termes i les condicions de gestió d’aquesta dotació addicional s’hagin d’establir mitjançant un acord complementari del mateix Acord de traspàs.

En conseqüència, les parts concernides subscriuen aquest Acord complementari amb el tenor següent:

  1. Els lliuraments anuals a favor dels consells insulars corresponents a la distribució de la massa de finançament addicional a què es refereix aquest Acord es faran efectius una vegada formalitzat per l’Administració General de l’Estat, en cada un dels exercicis de 2019, 2020, 2021 i 2022, el compromís d’aportació dels fons assignats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per gestionar, en el seu àmbit territorial, el desenvolupament del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.

  2. El finançament addicional que rebran els consells insulars tindrà sempre un caràcter condicional, per garantir l’efectivitat conjunta de les mesures del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere. Per tant, aquesta assignació financera serà finalista, sempre amb l’objectiu de poder avaluar adequadament l’impacte de la inversió en la lluita contra la violència de gènere. Atès aquest caràcter finalista, tant la naturalesa de les accions, la seva execució, com també la corresponent justificació, s’hauran d’ajustar als paràmetres requerits per l’organisme competent en matèria d’igualtat en el si de l’Administració General de l’Estat. L’incompliment d’aquesta premissa donarà lloc al reintegrament per part dels consells insulars concernits dels fons que se’ls hagin assignat.

  3. Els consells insulars destinaran els crèdits rebuts anualment com a finançament addicional a executar, en els respectius territoris i en l’àmbit de les competències que els són pròpies, projectes o programes que tenguin com a finalitat el desenvolupament de les mesures del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere a què està obligada la Comunitat Autònoma de les Illes Balears com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat i, entre d’altres, els següents: 

  • Manteniment i millora de les xarxes de recursos i serveis socials destinats a la prestació de serveis especialitzats d’atenció, emergència, suport i acollida, i recuperació de dones víctimes de violència de gènere, víctimes de violència sexual i d’altres formes de violència contra les dones, en particular, les dirigides a dones especialment vulnerables (dones grans, amb discapacitat, estrangeres, drogodependents, amb problemes de salut mental).

  • Suport a projectes per a la inserció sociolaboral de les dones víctimes de qualsevol forma de violència contra les dones, i finançament d’aquests projectes.

  • Realització de campanyes de sensibilització i prevenció de qualsevol forma de violència contra les dones.

  • Elaboració i millora dels instruments, protocols de col·laboració i coordinació i plans d’actuació entre administracions i institucions competents per a l’ordenació i la millora de les actuacions dirigides a la prevenció, l’atenció, l’assistència, la protecció i la recuperació de les víctimes de qualsevol forma de violència contra les dones. En els instruments i els protocols de col·laboració i coordinació s’haurà de considerar específicament la situació de les dones especialment vulnerables (dones grans, amb discapacitat, estrangeres, drogodependents, amb problemes de salut mental) i dels menors i les menors al seu càrrec.

  • Establiment d’un sistema d’acompanyament a les dones durant tot el procés de recuperació i sortida de les situacions de violència per raó de gènere.

  • Reforçament dels serveis per al suport i l’assistència als menors filles i fills, en situació de guarda i custòdia o acolliment, de víctimes de violència de gènere, inclosa l’atenció pedagògica i educativa.

  • Suport als punts de trobada familiar.

  • Realització d’actuacions encaminades a la formació especialitzada continuada de tots els professionals de les xarxes i els recursos autonòmics per a l’assistència social a les víctimes de totes les formes de violència contra la dona, inclosa la formació específica relativa a l’atenció especialitzada en situacions de més vulnerabilitat: menors víctimes de violència de gènere i de qualsevol forma de violència contra la dona, dones grans, amb discapacitat, estrangeres, drogodependents, amb problemes de salut mental, etc.

  • Realització d’actuacions encaminades a la formació especialitzada continuada, en violència de gènere i altres formes de violència contra la dona, de professionals de l’àmbit educatiu per a la prevenció, la detecció i l’actuació en contra de la violència de gènere.

  • Suport, en coordinació i col·laboració amb l’administració educativa, a actuacions destinades a l’elaboració de mesures de sensibilització, prevenció i aprenentatge (guies didàctiques) sobre igualtat i violència contra les dones per raó de gènere per a l’alumnat dels diferents cicles educatius, i finançament d’aquestes actuacions.

  • Impuls i realització d’actuacions de sensibilització i formació especialitzada dirigides als mitjans de comunicació d’àmbit autonòmic.

  • Elaboració d’estudis i investigacions que contribueixin a la millora del coneixement i a la diagnosi sobre la violència contra les dones.

  • Actuacions de desenvolupament, millora i aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació per a serveis i recursos com la finestreta única, l’expedient únic, etc.

4. Els consells insulars, en el marc de l’ordenament jurídic vigent, tindran autonomia en la forma de gestió dels projectes o programes que tenguin com a finalitat el desenvolupament de les mesures del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.

5. Les accions i les activitats per desenvolupar aquests projectes hauran de contenir, en un lloc visible, tant en la senyalització dels llocs on es realitzin com en les activitats de difusió que es puguin dur a terme, que han estat finançades amb càrrec als fons rebuts de l’organisme competent en matèria d’igualtat de l’Administració General de l’Estat.

6. Els consells insulars hauran de presentar els projectes esmentats a l’Institut Balear de la Dona, d’acord amb els requeriments que fixi l’organisme competent en matèria d’igualtat de l’Administració General de l’Estat per a cada exercici.

7. Cadascun dels consells insulars, amb l’objecte de donar compte de l’aplicació dels fons rebuts per al desenvolupament dels projectes de què es tracti, haurà de trametre a l’Institut Balear de la Dona, finalitzat l’exercici econòmic corresponent i abans del dia 15 de febrer de l’any següent, un informe referit a les actuacions realitzades l’any anterior, amb el finançament addicional ja esmentat, per al desenvolupament del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, a les quals al·ludeix aquest Acord. L’informe haurà de descriure les actuacions realitzades i preveurà per a cada una d’elles, almenys, els extrems següents:

  • Denominació de cada actuació o projecte realitzat.

  • Data de posada en marxa i de realització de cada projecte.

  • Grau de consecució dels objectius prevists.

  • Dades estadístiques sobre les usuàries dels serveis.

  • Informació econòmica.

  • Grau d’execució del pressupost.

  • Identificació de la font de finançament de cada projecte.

  • Altres col·laboracions obtingudes.

  • Valoració del projecte: dificultats i propostes.

8. Tota la documentació, tant dels projectes com de la respectiva justificació, s’ha de trametre a l’Institut Balear de la Dona en les dates pertinents, en el format que l’Institut Balear de la Dona facilitarà als consells insulars i en llengua castellana.

9. L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a través de l’Institut Balear de la Dona, remetrà els projectes i la seva justificació a l’organisme competent en matèria d’igualtat de l’Administració General de l’Estat, d’acord amb les dates i les dades comptables i formals establertes per l’organisme susdit.

10. Aquest Acord s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

I, perquè consti, expedim aquest certificat.

 

Palma, 17 de desembre de 2018

Els secretaris de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars Bartolomé Mora Martí i Rosa Salord Oleo

Vist i plau

La presidenta i la vicepresidenta de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars Pilar Costa i Serra i Susana Irene Mora Humbert