Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 14466
Aprovació definitiva del Reglament de la gestió i funcionament mitjançant tecnologia de posicionament per satèl·lit de la flota de autotaxis de l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en la sessió ordinària celebrada el 20 de desembre de 2017, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text de la Reglament de la gestió i funcionament mitjançant tecnologia de posicionament per satèl·lit de la flota de autotaxis de l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions derivades de les reclamacions estimades. La qual cosa es fa pública per a general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

«REGLAMENT DE LA GESTIÓ I FUNCIONAMENT MITJANÇANT TECNOLOGIA DE POSICIONAMENT PER SATÈL·LIT DE LA FLOTA DE AUTOTAXIS DE L'AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

PREÀMBUL

El sector dels automòbils lleugers amb conductor (en endavant, autotaxis) es troba immers en un procés de canvi i adaptació a les noves demandes socials de qualitat en la prestació del servei i a les necessitats d'innovació i modernització plantejades tant pels seus professionals com pels usuaris.

La modernització i l'increment de la competitivitat de les empreses del sector mitjançant l'aplicació de les tecnologies de localització de vehicles via satèl·lit, la cartografia aplicada, els sistemes d'informació geogràfica i les tecnologies de la comunicació a través de la telefonia mòbil i Internet contribueixen a satisfer eficaçment aquestes demandes i necessitats, a més de millorar les condicions de seguretat personal dels taxistes en l'exercici de la seva activitat professional.

Vista la viabilitat d’experiències en aquest camp desenvolupades en altres ciutats d'Espanya els darrers anys, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany vol promoure, en col·laboració amb les associacions del sector, la implantació d'innovacions tecnològiques relatives a l'ús de la tecnologia de posicionament dels vehicles d'autotaxis per satèl·lit, per tal de millorar les condicions de prestació del servei i la seguretat dels seus professionals.

Sent ja un fet la instal·lació d'aquest sistema en tots els autotaxis amb llicència de l'Ajuntament, s'ha de reconèixer la seva gestió per part dels operadors, sense renunciar a la intervenció municipal, atesa la naturalesa pública del servei al qual serveix de suport. Per això, aquest Reglament serà d'obligat compliment tant per part dels operadors d'aquest nou sistema de gestió com per part dels professionals del sector.

Amb aquest objectiu, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany aprova aquest Reglament:

Sumari:

TÍTOL PRELIMINAR

Article 1. Definicions.

Article 2. Complementarietat.

Article 3. Objecte i finalitat

TÍTOL I. GESTIÓ I IMPLANTACIÓ DEL SISTEMA DE GPS.

Article 4. Obligatorietat.

Article 5. Intervenció municipal

Article 6. Naturalesa jurídica del servei

TÍTOL II. NORMES PER AL SERVEI DEL SISTEMA DE GPS.

Article 7. Normes de funcionament

TÍTOL III. DEL FUNCIONAMENT DEL SISTEMA DE GPS.

Article 8. Característiques dels vehicles

Article 9. Sol·licitud de serveis.

Article 10. Distribució dels serveis mitjançant el sistema de GPS.

Article 11. Prestació del servei de GPS.

Article 12. Disposició de la connexió al sistema.

Article 13. Acceptació del servei.

Article 14. Recuperació de la posició en parada.

Article 15. Temps de resposta i rebuig.

Article 16. Borsa de serveis pendents.

Article 17. Responsabilitat del servei acceptat.

Article 18. Entitat Operadora.

Article 19. Funcions dels terminals embarcats.

TÍTOL IV. ZONES I PREFERÈNCIES.

Article 20. Divisió per zones.

Article 21. Preferències d'assignació.

Article 22. Relació especial de preferències.

TÍTOL V. PROCEDIMENT SANCIONADOR: FALTES I SANCIONS.

Article 23. Persones obligades.

Article 24. Persones sancionables.

Article 25. Procediment per a sancionar.

Article 26. Seguretat jurídica.

Article 27. Procediment sancionador.

Article 28. Qualificació de les infraccions.

Article 29. Faltes lleus

Article 30. Faltes greus.

Article 31. Faltes molt greus.

Article 32. Sancions

Article 33. Graduació de les sancions.

Article 34. Reconeixement de la infracció.

Article 35. Actualització de les sancions pecuniàries.

Article 36. Prescripció i caducitat.

Article 37. Altres infraccions

Disposició final

TÍTOL PRELIMINAR.

Article 1. Definicions

A efectes d'aquest Reglament:

S'anomena autotaxi el vehicle emparat per la llicència que faculta per a prestar els serveis al públic regulats en el Reial decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s'aprova Reglament nacional dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers.

La llicència és tota autorització d'autotaxi expedida per l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, inclosa la temporal o estacional.

Serà conductor/a professional, la persona titular de llicència, o els seus assalariats/es, que, disposant del permís de conducció i del permís municipal de conduir, guien els vehicles autotaxi.

Es considera usuari o client tota persona, física o jurídica, que reunint els requisits establerts per disposicions legals que els siguin aplicables, faci ús del servei de la central.

S’entén per zona urbana tot el terme municipal de Sant Antoni de Portmany, i per interurbana, la resta de l'illa.

Per central de gestió integral mitjançant tecnologia de posicionament per satèl·lit s'entén el conjunt format per un equip informàtic (hardware i software), el sistema de telefonia integrat amb aquest i la xarxa de telecomunicacions que li dóna suport i garanteix la cobertura. És, alhora:

a) Un sistema d'atenció a la demanda de transport urbà i interurbà de viatgers en autotaxi que els usuaris poden sol·licitar per mitjà d'una trucada de telèfon, fax, SMS o Internet a un número prefixat.

b) Un sistema de comunicació entre els conductors dels vehicles i l'esmentada central, i d'assignació de manera automàtica dels autotaxis a cada servei sol·licitat pels usuaris a la central.

Article 2. Complementarietat

Aquest Reglament és complementari de l'Ordenança municipal reguladora d'autotaxis de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, i és d'obligat compliment tant per als titulars de les llicències, com per a les entitats operadores d'aquest sistema de gestió de serveis amb origen a la totalitat del municipi de Sant Antoni de Portmany, que comptin amb la prèvia conformitat de l'Ajuntament.

Article 3. Objecte i finalitat

1. L'objecte d'aquest Reglament és regular, amb caràcter general, la implantació i funcionament del sistema de gestió integral de la flota d'autotaxis l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany mitjançant central i amb tecnologia de posicionament per satèl·lit.

2. És la seua finalitat establir i garantir un servei eficient i de qualitat que arribi per igual a la totalitat dels residents i visitants del nostre municipi, així com millorar la seguretat dels professionals del sector.

 

TÍTOL I. GESTIÓ I IMPLANTACIÓ DEL SISTEMA DE GPS

Article 4. Obligatorietat

D'acord amb el que disposa l'article 21 de l'Ordenança, és obligatòria la implantació de la tecnologia de posicionament per satèl·lit en la totalitat dels vehicles d'autotaxis del municipi, i es fixa un termini màxim de sis mesos per a aquells autotaxis que encara no l’haguessin instal·lat, termini que comptador a partir del dia següent al de la publicació d'aquest Reglament al BOIB.

Article 5. Intervenció municipal

L’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany dóna suport a la implantació d'un sistema de gestió de la flota del servei municipal d'autotaxis amb tecnologia de posicionament per satèl·lit mitjançant la gestió per un tercer, que haurà de nomenar un interlocutor davant l'Ajuntament amb plena capacitat decisòria.

Els equips hauran de comptar amb la prèvia conformitat de l'Ajuntament.

Aquests equips hauran d'estar connectats amb els serveis municipals corresponents i amb el Servei d'Emergències de les Illes Balears - SEIB 112.

No es podrà autoritzar la posada en servei de nous vehicles que no hagin instal·lat prèviament els referits elements de comunicació, i a aquesta instal·lació és requisit indispensable per passar la revisió periòdica d’aquests.

Per raons d'interès públic, i prèvia audiència als interessats, l'òrgan competent municipal podran establir pautes puntuals de tipus operatiu i de gestió del sistema i intervenir directament o implantar la seua modificació.

Les persones titulars de llicències podran escollir el/s sistema/es de GPS i la/les entitat/s operadora/es que considerin oportuna/es.

El sistema de Ràdio Taxi continuarà en funcionament paral·lelament fins a la finalització del termini d'instal·lació.

La persona física o jurídica encarregada de gestionar el servei integral de gestió amb tecnologia de posicionament per satèl·lit de la flota d'autotaxis haurà de signar un conveni amb l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany pel qual, entre d’altres qüestions, s'obligarà al compliment de aquest Reglament i a prestar el servei. A més hi haurà de complir amb la normativa vigent de protecció de dades personals, informant-ne els afectats en els termes que preveu l'article 5.1 LOPD.

D'altra banda, s'haurà de tenir en compte l'obligació de cancel·lar les dades dels usuaris una vegada prestat el servei, ja que no es poden conservar en el fitxer, excepte si la persona interessada n’ha donat el seu consentiment de manera clara i expressa.

Article 6. Naturalesa jurídica del servei

El servei de gestió integral amb tecnologia de posicionament per satèl·lit de la flota d'autotaxis de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany té la consideració de servei públic, i es prestarà durant les 24 hores del dia i durant tots els dies de l'any.

 

TÍTOL II. NORMES PER AL SERVEI DEL SISTEMA DE GPS

Article 7. Normes de funcionament

a) La central ha d'estar en disposició de permetre en tot moment:

- Accedir al sistema mitjançant un o diversos números telefònics.

- Localitzar en tot moment els vehicles i el seu estat (lliure, ocupat, etc.).

- Assignar els serveis automàticament sense requerir intervenció de veu segons un sistema d'assignació programat amb aquesta finalitat.

- Transmetre i rebre missatges des de la central i des dels vehicles.

- Mantenir un registre dels últims serveis en memòria en els terminals dels vehicles.

- Incorporar el cobrament de serveis mitjançant targeta de crèdit en temps real.

- Cobrir la totalitat del municipi de Sant Antoni de Portmany, incorporant totes les llicències d'autotaxi del municipi.

- Generar informació completa sobre el funcionament del sistema amb els registres històrics corresponents que han de permetre, per exemple, realitzar les oportunes auditories de gestió de la qualitat del servei (serveis gestionats, temps d'espera, etc.), o determinar la necessitat de atorgament de noves llicències i en general, per a qualsevol actuació que suposi la necessitat de comptar amb les dades generades pel sistema. Aquesta informació haurà de ser facilitada a l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, excepte peticions expresses i concretes, mitjançant informes resum de caràcter mensual, semestral i anual.

b) La central generarà bases de dades de vehicles, serveis i usuaris que han de permetre gestionar la reserva i posterior assignació dels vehicles, així com la gestió dels corresponents informes.

c) En els autotaxis s'instal·larà un receptor del senyal de posicionament per satèl·lit en el terminal de dades i una antena de posicionament per satèl·lit connectada en aquest, de manera que s'enviarà periòdicament la posició dels vehicles a la central.

d) El mòdul de transmissió de dades ha de permetre les comunicacions per veu i dades entre el centre de control i la flota de vehicles.

e) Els autotaxis hauran d'estar proveïts de terminals i/o emissores que permetin i garanteixin la comunicació exclusiva amb la central i que només s'utilitzaran per al servei d'autotaxi, i no es permetrà un altre tipus de converses alienes a aquest, llevat en casos d'urgència degudament motivats. El to, així com el llenguatge empleats, hauran de ser en tot moment educats i correctes.

f) No s'autoritzarà, en la captació i la distribució dels serveis, l'ús de telefonia mòbil ni la instal·lació d'altres elements de comunicació que no siguin aparells que connectin a la central de gestió integral anteriorment esmentada.

g) Els serveis podran ser de diferent tipus:

- Reserves normals (el servei passa immediatament a la cua de serveis pendents d'assignació)

- Prereserves (serveis reservats amb antelació)

- Reserves periòdiques (serveis que es repeteixen al llarg del dia / setmana / mes) o,

- Serveis preferents (sortides de ports i aeroports, hotels, hospitals i les urgències degudament justificades que en cada cas requereixi l'usuari)

h) Els usuaris podran ser, o bé usuaris nous (caldrà introduir les seues dades en el sistema), o usuaris registrats (que ja hagin sol·licitat un servei en el passat, per la qual cosa en introduir l'operador el seu número de telèfon li apareixeran els dades i s'agilitzarà la gestió, la qual cosa redunda en benefici tant del professional com de l'usuari).

i) La configuració de l'assignació de serveis per la central es definirà en un reglament intern de funcionament del sistema que haurà de ser aprovat per l'Ajuntament i es realitzarà d'acord amb els següents paràmetres: nombre de zones per localitzar un taxi, característiques dels taxis i recerca de taxis sobre la base del seu estat. A més, es donarà prioritat als serveis preferents sobre la resta, així com als serveis sol·licitats en zona urbana sobre els de zona interurbana. En tot cas es tindrà en compte que si el servei requerit ho fos per persona amb minusvalidesa, els taxis adaptats tindran preferència sobre els altres vehicles.

Igualment, aquesta configuració ha de permetre l'assignació de serveis que responguin a requisits o preferències especials dels usuaris (vehicles adaptats per a persones de mobilitat reduïda (PMR), nombre de places, dimensions del vehicle, tenir aire condicionat, permissió d'animals, portaequipatges al sostre del vehicle, capacitat disponible per a equipatges especials, idiomes dominats pel professional...)

j) Els operadors de la central contestaran les trucades telefòniques dels clients i introduiran les dades dels serveis en el sistema.

k) L'assignació dels serveis sol·licitats pels usuaris es realitzarà per part del sistema al vehicle que correspongui (atenint-se al que estableix el reglament intern de funcionament i tenint en compte les zones, les característiques i estat del vehicle dins del municipi), i que estigui adscrit a una de les llicències d'autotaxi que actualment conformen el servei de taxi del municipi de Sant Antoni de Portmany i de les que es puguin concedir en el futur.

l) Tots els conductors de vehicles que es troben en zona urbana estan obligats a atendre la sol·licitud del servei efectuada des de la central, a la qual donaran prioritat, excepte quan siguin directament requerits al carrer o la parada i per causa de força major, la qual cosa hauran de comunicar a la central.

m) El conductor disposarà d'un breu espai de temps, a determinar en l'autorització de l'Ajuntament, per acceptar el servei amb la pulsació d'una tecla. Un cop acceptat el servei, el conductor en rebrà totes les dades (adreça de recollida i destí, nom de l'usuari, instruccions addicionals).

n) Si el conductor no accepta el servei durant l'espai de temps predeterminat, el sistema enviarà el servei al següent vehicle a la cua d'espera.

o) De manera opcional, sempre que estigui motivat i prèvia autorització de l'Ajuntament, quan un professional no accepti un servei, el sistema donarà de baixa la llicència temporalment, durant un període de temps prefixat.

p) En qualsevol cas, el conductor només podrà accedir a les dades del servei una vegada l'hagi acceptat.

q) S'ha de donar al client la possibilitat de pagar el servei amb una targeta de crèdit en temps real. Amb aquesta finalitat s'instal·larà un lector de targetes en el vehicle connectat a la terminal de dades.

r) En el cas que el conductor premi el botó d'emergència, el sistema iniciarà el protocol d'emergència. En aquest cas, a la central es rebrà l'alarma del vehicle que està sent atacat així com la seua identificació. Immediatament, la visualització del mapa de posicionament per satèl·lit mostrarà la posició exacta del vehicle i tots els vehicles de la flota rebran en els seus terminals de dades un missatge en pantalla informant-los de l'alarma juntament amb la identificació i posició del vehicle atacat. A partir d'aquí el sistema realitzarà un seguiment en temps real del vehicle atacat.

s) La gestió i el manteniment del servei prestat per la central es finançarà amb les tarifes que abonin els taxistes.

t) L'empresa encarregada de la gestió mitjançant tecnologia de posicionament per satèl·lit de la flota del servei de transport urbà de viatgers en automòbils lleugers de lloguer amb conductor haurà de complir en tot cas amb la normativa vigent de protecció de dades personals.

 

TÍTOL III DEL FUNCIONAMENT DEL SISTEMA DE GPS

Article 8. Característiques dels vehicles

Les persones titulars de les llicències tenen l'obligació de proporcionar a la central les característiques i adaptacions del vehicle que puguin ser demanades pels clients del servei, com ara: adaptació per a persones de mobilitat reduïda, cobrament amb targeta de crèdit, acceptació de mascotes, disposar de baca, etc.

La incorporació en els vehicles del sistema per al cobrament de serveis mitjançant targeta de crèdit serà obligatòria.

Article 9. Sol·licitud de serveis

Els usuaris podran sol·licitar els serveis mitjançant trucada telefònica al número prefixat, per SMS, aplicacions mòbils, o mitjançant qualsevol mitjà de comunicació que permeti interactuar-hi.

Article 10. Distribució dels serveis mitjançant el sistema de GPS

1. Es distribuiran els serveis als vehicles autotaxi amb llicència municipal, i autorització estacional, de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

2. Les zones es determinaran segons les necessitats del servei i sempre prèvia proposta a l'Ajuntament que haurà de aprovar-ho amb anterioritat.

3. L'Ajuntament també podrà proposar entitat/ats operadora/es i la creació de zones i preferències.

4. L'assignació de serveis no podrà excloure cap de les parades ubicades al terme municipal de Sant Antoni de Portmany, excepte en aquells casos en què l’Ajuntament ho hagi determinat prèviament.

5. Els serveis es requeriran, en primer lloc, atenent a les característiques sol·licitades pels clients, segons l'ordre de preferència d'ubicació a la parada o zona. Si el conductor de l’autotaxi no accepta o rebutja el servei passarà al següent i així successivament, sempre de forma automàtica pel sistema.

7. Els serveis sol·licitats es distribuiran segons les seues característiques (amb independència que les/els clients/es es trobin registrats en el sistema):

a) Trucades Normals: es distribuiran segons les preferències generals establertes.

b) Reserves Normals: (Eurotaxis, i/o destinacions a Port, Aeroport i Centres Mèdics) es distribuiran segons les preferències generals establertes, amb un temps que vendrà determinat per cada zona, buscant contínuament fins a trobar el vehicle. Comunicació per part del sistema al client/a (si es possible) la confirmació i temps d'arribada del taxi. (Des de 24 hores abans).

c) Reserves Periòdiques: (Eurotaxis i/o destinacions a Port, Aeroport i Centres Mèdics) es distribuiran segons les preferències establertes, amb un temps que vendrà determinat per cada zona buscant contínuament fins a trobar el vehicle.

d) Serveis preferents: es distribuiran segons les preferències establertes, amb un temps que vindrà determinat per cada zona, buscant contínuament fins a trobar el vehicle.

El sistema confirmarà al client/a el servei sol·licitat, comunicant-li el temps estimat d'arribada del taxi.

Article 11. Prestació del servei de GPS

1. El servei de GPS tindrà la consideració de servei públic, i es prestarà les 24 hores del dia durant tot l'any.

Article 12. Disposició de la connexió al sistema

Les disposicions de connexió al sistema de GPS dels autotaxis seran:

a) Lliures i connectats al sistema: disponibilitat d'acceptar el servei assignat.

b) Pausa (per recollida de serveis, finalització de jornada, parada amb gent esperant, etc.): deixarà de rebre peticions de servei.

c) Ocupats en zona: es podrà introduir la destinació final "zona" del/la client/a i acceptar despatxos amb ocupat. El sistema, automàticament, li guardarà el servei, sempre que en aquesta zona no entrin autotaxis amb preferència, cas en el qual s'assignarà a aquests, sempre de forma automàtica pel sistema.

Article 13. Acceptació del servei

Si en l'ordre de preferències qualsevol parada és la primera, el primer autotaxi requerit per GPS està obligat a acceptar el servei, i si no és així el servei passarà al següent ubicat en parada i així successivament, sempre de forma automàtica pel sistema.

Article 14. Recuperació de la posició en parada

En el cas que un vehicle es trobi posicionat en parada, quan s'accepti un servei designat per GPS i resulti nul, recuperarà la primera posició d'ubicació a la parada d'on va sortir, havent de comunicar-ho a la entitat/ats operadora/es.

Article 15. Temps de resposta i rebuig

1. El conductor de l’autotaxi requerit per un servei mitjançant el sistema de GPS disposarà d'un temps de resposta de 30 segons.

2. El rebuig d'un servei ha de ser sempre motivat.

Article 16. Borsa de serveis pendents

1. El sistema de GPS ha de ser capaç de permetre que sigui acceptat pels / per les conductors / es encara que no es trobin a la zona.

2. Requerit un servei per GPS, sense resposta de cap vehicle, passarà a la bossa de pendents, i li serà assignat automàticament al primer vehicle que entri a la zona.

 

Article 17. Responsabilitat del servei acceptat

Un cop acceptat el servei requerit per GPS, el conductor/a serà responsable i no podrà ser objecte de rebuig, excepte per causa de força major, que haurà de comunicar, obligatòriament, a la/les entitat/s operadora/es.

Article 18. Entitat Operadora

1. La/es entitat/s operadora/es pot/den ser gestionada/es per un tercer.

2. Tindrà/n equipament tecnològic i personal suficient per donar un bon servei general, tant a la clientela com a les persones professionals de l'autotaxi.

3. De la mateixa manera ha/n d'estar comunicada/es amb el Servei d'Emergències de les Illes Balears SEIB 112.

4. Haurà/n disposar d'un sistema auxiliar de comunicació davant possibles errors en el funcionament del sistema de GPS.

5. L'entitat/s operadora/es donaran el servei en igualtat de drets i obligacions a tots els titulars de llicències d'autotaxi i d'autoritzacions estacionals o temporals, a canvi d'una quota mensual. Aquestes quotes han de garantir que es cobreixi el cost real del servei en condicions normals de productivitat i organització.

6. Les quotes es podran revisar, excepcionalment, quan es produeixi una variació en els costos que alteri significativament l'equilibri econòmic, que s'haurà de motivar degudament davant l'Ajuntament.

7. Les conseqüències de la manca d'abonament de les quotes estaran estipulades en les clàusules del contracte entre titulars de les llicències, i/o autoritzacions estacionals o temporals, i la/les operadora/es.

8. La/les entitat/s operadora/es elaborarà/an un model d'estudi econòmic, per a la millor gestió de l'establiment, i si escau l'actualització, de les quotes.

9. El pressupost anual i les quotes han d'obtenir la conformitat de l'Ajuntament.

10. La/les entitat/s operadora/es atendrà/an totes les sol·licituds de servei registrant les dades dels usuaris, col·locant els serveis dins de la zona corresponent passant-los segons l'ordre de preferència. Un cop acceptat, el/la conductor/a disposarà dels detalls del servei.

Article 19. Funcions dels terminals

Els terminals que, per a la prestació d’aquest servei, utilitzin els conductors dels autotaxis a l'interior dels vehicles, han de disposar, almenys, de les següents funcions:

  • Consulta de serveis pendents.
  • Estat de les parades i de les zones del municipi.
  • Emetre i rebre missatges tipus "GPRS, 3G, 4G" només amb l'entitat/ts operadora/es.
  • Sol·licitar ajuda en cas d'emergència seguint un protocol específic.
  • Demanar petició de veu amb l'entitat/ts operadora/es.
  • Configuracions del terminal (il·luminació, llenguatge, so, etc.)
  • Navegador o mapa per guiar fins a la destinació, etc.

 

TÍTOL IV. ZONES I PREFERÈNCIES

Article 20. Divisió per zones

A l'efecte d'un millor servei de la gestió i funcionament d'aquest sistema, per l'òrgan o autoritat competent de l'Ajuntament que legalment sigui procedent, el municipi de Sant Antoni de Portmany es dividirà en tantes zones com siguin necessàries, a proposta dels/les titulars de llicències d'autotaxis, a través dels representants de les seues associacions. L'Ajuntament també podrà fer propostes al respecte, i estaran subjectes a variació segons les necessitats del servei.

Article 21. Preferències d'assignació

La preferència, o l'ordre de la llista per a l'assignació dels serveis sol·licitats, vindrà determinat, primer, per les característiques del vehicle sol·licitat pel client, després per la situació a la parada, i a continuació per la proximitat o el temps inferior d'arribada. Posteriorment passaran a la borsa que buscarà taxis del municipi a les zones adjacents on poden ser acceptats seguint les mateixes preferències i prioritats que els anteriors.

Article 22. Relació especial de preferències

1. Es crearà una relació de preferències diferent per atendre les peticions de servei segons temporada.

2. La proposta de les dates que determinin l'aplicació d'aquestes preferències s'haurà d'aprovar per l'Ajuntament.

 

TÍTOL V. PROCEDIMENT SANCIONADOR: FALTES I SANCIONS

Article 23. Persones obligades

El present Reglament és d'obligat compliment per a tots els professionals (titulars i assalariats de llicències i/o autoritzacions estacionals), del servei d'autotaxis l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

El seu incompliment donarà lloc a responsabilitat dels infractors, de conformitat amb el que estableix l'Ordenança Municipal reguladora dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers (autotaxis) de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

Així, es sancionarà com a infracció molt greu, excepte quan siguin directament requerits al carrer o la parada, la capacitació de clients per mitjans aliens als canals normals de comunicació entre el vehicle i la central.

Per la seua banda, l'incompliment injustificat de l’ordre d'implantació en els autotaxis del mòdul de posicionament per satèl·lit en el termini concedit, serà constitutiu de falta greu.

Aquest Reglament és també d'obligat compliment per a la persona (o persones) física o jurídica responsable de gestionar el sistema de gestió de la flota. Per això s'haurà de fer constar per escrit que els operadors de la central coneixen i s'obliguen al compliment del present Reglament.

El seu incompliment donarà lloc a les sancions que, tenint en compte la naturalesa de servei públic d'aquest sistema de gestió, es determinen en els articles següents.

Article 24. Persones sancionables

Les persones professionals dels vehicles d'autotaxis podran ser sancionats per les infraccions establertes en el present Reglament, en la resta d'acords presos per l'Ajuntament i la normativa estatal o autonòmica que sigui d'aplicació.

Article 25. Procediment sancionador

El procediment sancionador s'ajustarà al procediment establert a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i altra normativa que sigui aplicable, tant estatal com autonòmica.

Article 26. Seguretat jurídica

En funció del procediment sancionador establert, es poden imposar sancions sempre que la infracció estigui tipificada i no hagi prescrit.

Article 27. Del procediment sancionador

1. Els expedients sancionadors podran iniciar-se:

a) D'ofici, bé a conseqüència d'actes d'infracció subscrites pels serveis d'inspecció o com a conseqüència de denúncies formulades per les forces i cossos de seguretat de l'Estat, per la policia autonòmica, per la policia local o per serveis d'inspecció altres administracions .

b) Per denúncia de persones usuàries, entitats, associacions o persones interessades.

Les denúncies d'associacions, entitats, persones usuaris i persones interessades podran formular-se mitjançant comunicació escrita, amb signatura original, dirigida a l'òrgan competent per qualsevol mitjà.

2. Quan l'òrgan competent tingui coneixement dels fets, emetrà un informe determinant de si són susceptibles de considerar-se falta, i acordarà, si escau, la sanció associada a la falta comesa. Aquesta proposta de sanció s'ha de notificar per escrit a la part presumptament infractora.

3. El termini màxim en el qual s'ha de notificar la resolució del procediment sancionador és d'un any des de la data de notificació de l'acord d'inici d'aquest procediment. Un cop transcorregut aquest termini sense que hagués recaigut resolució, s'haurà d'acordar la caducitat de l'expedient i l'arxiu de totes les actuacions.

4. La presumpta persona infractora disposarà d'un termini de 15 dies naturals per a presentar les al·legacions que consideri convenients. Un cop rebudes les al·legacions o transcorregut el termini sense al·legar, es resoldrà l'expedient, notificant per escrit la resolució final que serà d'obligat compliment per a la persona sancionada.

Article 28. Qualificació de les infraccions

Les infraccions seran considerades lleus, greus o molt greus.

Article 29. Infraccions lleus

Es consideraran infraccions lleus:

a) Rebutjar més de tres serveis al mes.

b) Utilitzar el sistema per comunicacions alienes al servei.

c) Fer mal ús del sistema utilitzant un llenguatge inadequat o comentaris aliens al servei.

d) Utilitzar de manera incorrecta les opcions del dispositiu mòbil.

e) La lleugera incorrecció amb els/les altres taxistes o amb el personal de l'entitat/ts operadora/es.

f) Desatendre un servei del que ja s'ha fet càrrec per recollir a un altre usuari.

g) Deixar pendent un servei acceptat sense causa justificada.

g) No realitzar el degut manteniment d'aquells components i accessoris necessaris per al desenvolupament de l'activitat.

h) Fer-se càrrec d'un servei assignat i acceptat per un/a altre/a conductor/a.

Article 30. Infraccions greus

Es consideren infraccions greus:

a) Rebutjar més de cinc serveis al mes.

b) No respectar la normativa de funcionament mitjançant tecnologia de posicionament per satèl·lit, llevat que el fet ja es trobi tipificat, en aquest cas serà d'aplicació la tipificació establerta.

c) No recollir qualsevol servei acceptat i que les entitat/s operadora/es li hagi transferit, sense comunicar-ho prèviament i motivant la decisió.

d) Cometre tres faltes lleus en un període de dos mesos.

e) Fer qualsevol tipus de reclamació o denúncia d'un/a altre/a company/a, o a l'entitat/s operadora/es, en fals.

f) Dirigir blasfèmies, paraules malsonants, o maltractar clients o al personal de les entitat/s operadora/es.

g) Finalitzar un servei de manera falsa, abandonant al client/a sense portar-lo/-la/ al seu destí i no comunicar-ho a l'entitat/ts operadora/es.

h) Realitzar manipulacions no autoritzades dels components i / o accessoris necessaris per al desenvolupament de l'activitat.

Article 31. Infraccions molt greus

Es consideraran infraccions molt greus:

a) Reincidència i manifesta desobediència en relació als serveis objecte d'aquesta normativa.

b) Cometre tres faltes greus en un semestre.

c) La reiteració de dues faltes greus en el transcurs d'un any.

d) Les agressions entre companys/es que causin lesions físiques o psíquiques.

e) La realització d'operacions fraudulentes amb l'entitat/ts operadora/es, sempre que alterin en normal funcionament de la distribució de serveis en benefici d'un/a o diverses persones usuàries.

f) Les agressions al personal de l'entitat/s operadora/es en el desenvolupament del seu treball.

Article 32. Sancions

La primera infracció lleu se sancionarà amb dos dies sense servei d'operador i multa de fins a 250 euros. La segona infracció lleu, conjuntament amb la primera, o posterior, en un període de dos mesos, comptadors des de la comissió de l'anterior, se sancionarà amb quatre dies sense aquest servei i multa de 250 euros.

La primera infracció greu se sancionarà amb quinze dies sense servei d'operador i multa de fins a 1.250 euros.

La segona infracció greu, conjuntament amb la primera, o posterior, en un període de sis mesos, comptadors des de l'anterior, se sancionarà amb trenta dies sense poder fer ús d'aquest servei i multa de 1.250 euros.

Les infraccions molt greus se sancionaran amb dos mesos naturals sense servei d'operador, de data a data, i multa de fins a 2.500 euros. La comissió de les següents infraccions molt greus, en el termini d'un any des de l'anterior, se sancionaran amb dos mesos naturals sense servei d'operador, i multa de 2.500 euros.

Article 33. Graduació de les sancions

1. La quantia de les sancions es graduaran tenint en compte el dany o el perjudici causat, la intencionalitat i la reincidència.

2. Es considerarà circumstància atenuant haver corregit la infracció amb anterioritat a l’inici del procediment sancionador, sense necessitat que la persona infractora sigui requerida per l'Ajuntament.

Article 34. Reconeixement de la infracció

La persona responsable de la infracció podrà reconèixer la seua comissió en qualsevol moment anterior al tràmit d'audiència.

En aquest cas el procediment es resoldrà amb la imposició de la sanció que correspongui, reduint en un 50 % la part corresponent a la sanció pecuniària, i sempre d'acord a l'estipulat en les normes estatals o autonòmiques aplicables.

Article 35. Actualització de les sancions pecuniàries

L'import econòmic de les sancions serà convenientment actualitzat prenent com a base el valor de l'IPC.

Article 36. Prescripció i caducitat

En aquesta matèria s'estarà al que disposa la normativa estatal i/o autonòmica que sigui aplicable.

Article 37. Altres infraccions

A més de les infraccions a què es refereix el present Reglament, constituiran infraccions els fets i omissions tipificades en la Llei 16/1987 de 30 de juliol d'ordenació dels transports terrestres i en el seu Reglament aprovat per Reial decret 1211/1990 de 28 de setembre; així com en les altres normes estatals i de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que siguin aplicables.

Disposició final

El present Reglament entrarà en vigor quan s’hagi aprovat definitivament per la Corporació, s'hagi publicat el seu text íntegre en el BOIB i hagin transcorregut quinze dies des de la seva publicació en el BOIB» .

Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici que es pugui exercir qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

Sant Antoni de Portmany, 21 de desembre de 2017

L'Alcalde,
José Tur Torres