Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 9055
Publicació de Resolució de revocació de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’obligatorietat de reintegrament de l’expedient AE 134/2009, en relació a la línia d’ajudes per al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicació de Resolució de revocació de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’obligatorietat de reintegrament de l’expedient AE 134/2009,  el titular del qual és PARELLETA, SRM,  en relació a la línia d’ajudes per al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques.

D’acord amb  l’establert a l’article  59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener,  ja que no s’ha pogut localitzar la interessada, mitjançant aquest anunci es notifica a PARELLETA, SRM  amb NIF J07712573, la següent Resolució del vicepresident del FOGAIBA, de dia 8 de juny de 2016, en  relació a l’expedient AE 134/2009 de la línia d’ajudes  per al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques.

 

“RESOLUCIÓ DE REVOCACIÓ  DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ DE L’AJUDA I DE LA DECLARACIÓ D’OBLIGATORIETAT DE REINTEGRAMENT.

ANTECEDENTS

1. En data de 23 d’abril de 2009, amb núm. de registre d’entrada 240, l’entitat PARELLETA SRM., amb NIF J07712573,  va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques,  a l’empara de la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 30 de gener de 2009, per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2009, de les ajudes destinades al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques.

2. L’esmentada ajuda  es va concedir  mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 13 d’agost de 2010, per un import de 13.249,95 euros, cofinançat pel FEADER en un 75%, pel MARM en un  11,91% i per la CAIB en un 13,09%,  d’acord amb la següent distribució:

  • 9.937,45 euros amb càrrec a la línia FEADER 050405011121004.
  • 1.578,05 euros amb càrrec a la línia MARM.
  • 1.734,45 euros amb càrrec a la CAIB.

Import a cobrar segons la distribució anual següent:

Any 2009       FEADER           1.987,49       FEADER 050405012141004

                      MARM-CAIB        662,50       amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

Any 2010       FEADER           1.987,49       FEADER 050405012141004

                      MARM-CAIB        662,50       amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

Any 2011       FEADER           1.987,49       FEADER 050405012141004

                      MARM-CAIB        662,50       amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

Any 2012       FEADER           1.987,49       FEADER 050405012141004

                      MARM-CAIB        662,50       amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

Any 2013       FEADER           1.987,49       FEADER 050405012141004

                      MARM-CAIB        662,50       amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

3. L’esmentada Resolució de concessió de l’ajuda fou notificada a la interessada el dia 14 de gener de 2011.

4. En conseqüència, es va procedir al pagament de la primera anualitat (any 2009) per un import de 2.649,99 euros.

5. Dins el termini legalment establert, la interessada presenta les sol·licituds de pagament de les restants anualitats, però es comprova que, juntament amb les quals, no ha presentat la següent documentació:

SOL·LICITUD DE PAGAMENT DE L’ANUALITAT 2010:

  • Falten factures de comercialització dels grups d’herbacis de secà i de pastures.
  • Falta el quadern d’explotació degudament actualitzat.
  • El certificat del  CBPAE no concorden els cultius certificats amb els cultius declarats, i té parcel·les no inscrites (1/95/2 i 1/96/1).
  • Sobrepassa la càrrega ramadera màxima (1,083 UGM/Ha)

SOL·LICITUD DE PAGAMENT DE L’ANUALITAT 2011:

  • Falten factures de comercialització dels grups d’herbacis de secà i de pastures.
  • Falta el quadern d’explotació degudament actualitzat.
  • El certificat del  CBPAE no concorden els cultius certificats amb els cultius declarats, i té parcel·les no inscrites (1/95/2 i 1/96/1).

SOL·LICITUD DE PAGAMENT DE L’ANUALITAT 2012:

  • Falten factures de comercialització dels grups d’herbacis de secà i de pastures.
  • Falta el quadern d’explotació degudament actualitzat.
  • El certificat del  CBPAE no concorden els cultius certificats amb els cultius declarats, i té parcel·les no inscrites (1/95/2 i 1/96/1).

6. En conseqüència, en data de 3 de febrer de 2014, es va notificar a la interessada la proposta provisional de revocació de l’ajuda concedida, per incompliment de l’establert a l’apartat desè de la Resolució de convocatòria, indicant-li a la interessada que disposava d’un termini de deu dies hàbils, des de la seva notificació, per aportar quantes al·legacions i/o documents considerés adients per a la seva defensa.

7. Transcorregut el termini indicat sense que l’òrgan gestor hagi tingut constància de què la interessada hagi fet ús del seu dret, s’ha de procedir a la revocació de l’ajuda concedida així com al reintegrament de la quantitat rebuda indegudament corresponent al pagament de la primera anualitat.

8. En conseqüència, en data d’1 d’octubre de 2015, el vicepresident del FOGAIBA va acordar l’inici de revocació  de la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 13 d’agost de 2010, per la qual es concedia una ajuda a la  interessada  així com l’inici  de procediment de reintegrament per una quantitat de 2.649,99 euros, corresponent al pagament de la primera anualitat (any 2009), més els interessos de demora corresponents. Es va concedir a la interessada un termini de 15 dies per al·legar i aportar la documentació que considerés adient per a la seva defensa. I se li va informar que si efectuava l’ingrés dins el període voluntari no se li reclamarien els interessos de demora corresponents, la qual cosa havia de justificar mitjançant la corresponent Carta de Pagament davant l’òrgan gestor i, en conseqüència, es procediria a l’arxiu de l’expedient.

9. Transcorregut el termini establert, la interessada  a dia d’avui no ha efectuat  ni cap al·legació ni tampoc el reintegrament de l’import total reclamat, tal i com es manifesta a la Carta de pagament, per la qual cosa s’ha de procedir a la revocació de l’ajuda concedida i a la resolució del procediment de reintegrament.

FONAMENTS JURÍDICS

1. Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 30 de gener de 2009 per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2009, de les ajudes destinades al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques , amb les seves posteriors modificacions.

2. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (BOIB 188 de 20 de desembre de 2007), modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 (BOIB núm. 86, d’11 de juny de 2009).

3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu  comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

5. Reglament (UE) 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual  s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) 1698/2005 del Consell pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació amb les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.

6. Reglament d’execució (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012 que modifica els Reglaments (CE) núm. 1122/2009 i (UE) 65/2011 pel que respecte al mètode per a la determinació de l’interés aplicable als pagaments indeguts que s’han de recuperar dels beneficiaris dels règims d’ajuda directa als agricultors en virtut del Reglament (CE) 73/2009 del Consell, de l’ajuda al desenvolupament rural en virtut del Reglament (CE)  1698/2005 del Consell i de l’ajuda al sector vitivinícola en virtut del Reglament (CE) 1234/2007 del Consell.

7. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.

8. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.

9. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.

CONCLUSIONS

PRIMERA.- A la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 13 d’agost de 2010  per la qual es concedeix l’ajuda a  favor de la interessada, s’aprova una superfície auxiliable de pastures i farratges de 14,11 ha i d’herbacis de secà de 2,35 ha, les quals també s’especifiquen al contracte d’assumpció de compromisos signat per la interessada. A més, també s’especifica que el beneficiari està obligat a complir durant un període de cinc anys, a comptar des de la data de concessió de l’ajuda, determinats compromisos.

Al citat contracte d’assumpció de compromisos hi figuren, entre d’altres, els  compromisos de mantenir durant un període de cinc anys:

1. Manteniment de tota la superfície compromesa per mesura durant els 5 anys. Per a cultius llenyosos s’haurà de mantenir la mateixa superfície acollida al compromís i per als mateixos cultius.

2. El quadern d’explotació amb les operacions de cultiu i actuacions realitzades a cada una de les parcel·les (o grup de parcel·les en cas de ser el mateix cultiu), amb indicació de la data de realització, les quantitats usades, el nom del producte i les incidències si n’hi hagués, de manera que es pugui comprovar qualsevol aplicació realitzada amb fitosanitaris o amb un altre mètode de control i la seva justificació.

3. Mantenir els requisits i condicions de l’ajuda.

4. Comercialitzar i justificar la producció ecològica obtinguda a cada grup de cultiu subvencionat.

5. Complir les normes de producció establertes per la legislació vigent respecte la producció ecològica. Estar inscrits al CBPAE durant tot el període i disposar de certificat de compliment de la normativa específica. El certificat es presentarà anualment amb la sol·licitud de pagament i es justificaran parcel·les, cultius i superfícies.

6. Participar, durant el període de compromís, en activitats de formació (un mínim de 40 hores) relacionades amb la mesura agroambiental a justificar a partir del segon any.

Revisades les sol·licituds de pagament presentades per la interessada de les anualitats 2010,  2011 i  2012  es comprova que no es presenta ni el quadern de camp, ni factures de comercialització del grup de cultiu compromès, ni tan sols concorden els cultius certificats amb els cultius declarats segons el certificat del CBPAE, a més, té parcel·les no inscrites; i concretament, a l’any 2010 sobrepassa la càrrega ramadera màxima establerta.

SEGONA.- L’article desè de la Resolució de la convocatòria indica les obligacions i els compromisos que han de complir els beneficiaris d’aquesta ajuda durant un període de cinc anys, a comptar des de la data de la concessió de l’ajuda.

Per tant, atesos els antecedents dalt esmentats, es comprova que la interessada incompleix l’establert a l’article desè de la Resolució de la convocatòria; el qual també disposa, en el seu punt 6 que el règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions, i sense perjudici del que estableix l’apartat dotzè de la Resolució de convocatòria, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interés de demora, fins a la imposició de les sancions corresponents.

TERCERA.- A l’Annex IV de la Resolució de la convocatòria s’estableixen les reduccions i exclusions per incompliment de compromisos.

Es tipifica com a compromís excloent el de no  comercialitzar i justificar la producció ecològica obtinguda a cada grup de cultiu subvencionat; i s’indica també que els compromisos excloents són aquells l’incompliment dels quals implica la no concessió de l’ajuda per l’any en què se sol·licita i en el cas de reiteració, l’exclusió de l’actuació en qüestió, si escau el reemborsament de l’ajuda.

Es tipifica com a compromís avaluable en funció de la gravetat, el de no mantenir i actualitzar un quadern d’explotació, que en aquest cas es considera un compromís bàsic que implica l’exclusió de l’actuació de referència ja que es dóna aquest incompliment de forma reiterada per a les quatre darreres anualitats.

Es tipifica com a compromisos excloents el de no mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a la Resolució de concessió de l’ajuda, independentment que canviï la situació del cultius dins les parcel·les que integren l’explotació agrària; així com també el de no mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l’explotació i al beneficiari, als que fa referència en l’apartat tercer de la Resolució de la convocatòria.

QUARTA.- Per tot l’exposat es considera que la interessada ha incomplert la normativa d’aplicació al cas i, en conseqüència, degut a  l’existència de reiteració, es dedueix que s’ha de procedir a la revocació total de l’ajuda concedida així com al reintegrament de l’import cobrat indegudament corresponent a la primera anualitat (any 2009).

CINQUENA.- Tal i com disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; i que, com a conseqüència d’aquesta revocació, queda sense efecte, totalment o parcialment,  l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

SISENA.- L’article 5 del Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, modificat pel Reglament (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012,  disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat a l’ordre de recuperació i el reembors. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.

SETENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera a PARELLETA, SRM.,  amb NIF J07712573, com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de  2.649,99 euros, import corresponent a la primera anualitat que  la interessada  va cobrar indegudament, més els interessos de demora corresponents.

Atesa la Proposta de dia  3 de juny de 2016  del cap de servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, i en virtut del que disposa l’Acord del Consell de Direcció del FOGAIBA i la corresponent Resolució del president del FOGAIBA, ambdós de dia 15 de juny de 2010;

RESOLC

PRIMER. – Revocar   la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia  13 d’agost de 2010, per la qual es concedeix una ajuda a PARELLETA, SRM,  amb NIF J07712573, a l’empara de la línea d’ajudes per al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques.

SEGON.- Declarar l’obligació de reintegrament, perquè es va abonar a PARELLETA, SRM,  amb NIF J07712573,  un total de 2.649,99 euros  corresponent al pagament de la primera anualitat (any 2009); per la qual cosa s’ha produït un pagament indegut per un import de 2.649,99 euros, i d’acord amb la normativa dalt esmentada, es considera a la  interessada  com a responsable del seu reintegrament, més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes en el Reglament (UE) 65/2011,  de 27 de gener; en la Llei 30/1992, de 26 de novembre; i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

TERCER-  Informar a la  interessada  que la devolució de l’import a reintegrar efectuada durant la tramitació del present procediment de reintegrament produirà l’arxiu de les actuacions, prèvia justificació documental de la devolució davant l’Òrgan Gestor (mitjançant la Carta de Pagament que s’adjunta i la documentació original) i prèvia revocació parcial de l’ajuda concedida.

Segons el Reglament General de Recaptació (Reial decret 939/2005, de 29 de juliol), en relació amb l’article 62.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, els terminis voluntaris per efectuar l’ingrés són:

  • Les notificacions rebudes entre els dies 1 i 15 de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 20 del mes següent o hàbil posterior immediat.
  • Les notificacions rebudes entre els dies 16 i darrer de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 5 del segon mes posterior o hàbil posterior immediat.

A més, informar a la   interessada  que si efectua la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari, no se li reclamaran els corresponents interessos de demora.

QUART.- Notificar aquesta Resolució a la  interessada, indicant-li que contra aquesta podrà interposar recurs d’alçada     davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca  en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb l’establert a l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.”

 

Palma, 18 de juliol de 2016

El director gerent  del FOGAIBA
Guillem Rosselló Alcina