Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 8976
Resolució i proposta de resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació per la qual es modifica la data de revisió del graus de discapacitats reconeguts amb caràcter revisable
Antecedents
1.- El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, que aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social té com objecte garantir la igualtat d’oportunitats i de tracte, així com l’exercici real i efectiu de drets per part de les persones amb discapacitat en igualtat de condicions respecte a la resta de ciutadans i ciutadanes.
2.- El reconeixement de la situació de discapacitat és un requisit previ per a l’accés als beneficis, drets econòmics i serveis que els organismes públics reconeixen. Aquest reconeixement requereix la prèvia valoració pels Equips de Valoració i Orientació (EVO) del Centre Base. Aquests equips poden establir un termini a partir del qual s’ha d’instar la revisió del grau.
3.- En els darrers mesos s’ha produït una acumulació d’expedients degut a la manca de personal que, juntament amb la situació pressupostària, ha suposat que no s’hagi pogut atendre en termini les persones demandants de discapacitat. Aquest retard implica que quedin disminuïdes les possibilitats d’integració educativa, laboral o social, així com l’accés a pensions no contributives d’invalidesa, a la prestació familiar per fill a càrrec, a la targeta d’aparcament, a subvencions, deduccions fiscals, orientació i integració laboral, ingrés en centres especialitzats, etc. Això ha afectat especialment a les persones discapacitades amb un grau reconegut com a revisable, que perceben ajuts derivats de la seva condició la continuïtat dels quals està condicionada al procediment de revisió de grau que ha de dur a terme el Centre Base.
Fonaments de dret
1.- L’article 41 de la Llei 30/1992, de 26 de noviembre, de règim jurídic de les administracions publiques i del procediment administratiu comú, estableix que “s’han d'adoptar les mesures oportunes per tal de remoure els obstacles que impedeixin, dificultin o retardin l'exercici ple dels drets de les persones interessades o el respecte als seus interessos legítims, i s’ha de disposar el que calgui per a evitar i eliminar tota anormalitat en la tramitació de procediments. “
2.- L’article 11 del Reial decret 1971/1999 de 23 de desembre, regulador del procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat, estableix que el grau de discapacitat serà revisable sempre que se prevegi una milloria raonable de les circumstàncies que van donar lloc al seu reconeixement. En aquests casos s’ha de fixar el termini en que s’ha de realitzar la revisió.
3.- L’article 10 de l’Ordre per la qual s’estableix el procediment a seguir per el reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat (BOIB núm. 73 de 13 de juny de 2000) estableix que en les resolucions on es reconegui un grau determinat de discapacitat s’ha de fer constar, en el seu cas, el termini a partir del qual se podrà instar seva revisió. Així mateix estableix que el termini màxim per a la resolució i notificació del procediment regulat en aquesta Ordre és de tres mesos.
4.- De conformitat amb el Decret 12/2015, de 2 de juliol, correspon a la direcció general de Dependència la competència en els procediments de valoració, declaració i qualificació del grau de discapacitat.
Propòs a la consellera de Serveis Socials i Cooperació que dicti una resolución en els termes següents
Resolució
1. Prorrogar en 12 mesos el termini de revisió de les resolucions de reconeixement de grau de discapacitat que tinguin fixada data de revisió entre l’1agost de 2016 i 31 de juliol de 2017. En conseqüència, s’ha d’entendre que la nova data de revisió serà el mateix dia i mes que consta a la resolució de reconeixement sumant-hi 12 mesos.
2. Aquesta pròrroga no serà aplicable als casos de graus revisables per renovació de NIE.
3. Les sol·licituds de revisions de grau a instància de la persona interessada s’han de tramitar de conformitat amb la normativa aplicable.
4. Notificar aquesta resolució a les persones interessades.
Palma, 20 de juliol de 2016
El director general
Juan Manuel Rosa González
Conforme amb la proposta, en dict resolució.
La consellera
Fina Santiago Rodríguez
Palma, 20 de juliol de 2016