Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 8691
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 26 de juliol de 2016, per la qual es convoca la concessió de subvencions amb el cofinançament en un 50 % a càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears, per dur a terme actuacions en matèria de protecció i conservació del patrimoni cultural dels ens locals de les Illes Balears (Codi BDNS: 313219. Referència: FEDER 2014/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Decisió de la Comissió Europea de 22 de setembre de 2015 (CCI 2014ES16RFOP006) va aprovar el Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) 2014-2020 de les Illes Balears, pel qual es demanen ajudes del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), en el marc de l’objectiu d’inversió en creixement i ocupació, destinades a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per al període d’1 de gener de 2014 al 31 de desembre de 2020, amb la finalitat de donar suport, entre d’altres, a la Prioritat d’Inversió PI 6.C: “Protecció, foment i desenvolupament del patrimoni cultural i natural” del FEDER, el percentatge màxim de cofinançament del qual s’ha d’aplicar a despesa pública subvencionable.

El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici de 2016, aprovat per acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2016, preveu aquesta línia de subvencions en matèria de protecció i conservació del patrimoni cultural de les Illes Balears.

En el BOIB núm. 89, de 14 de juliol de 2016, es va publicar l’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 12 de juliol de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions que preveu el Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears, per dur a terme actuacions en matèria de protecció i conservació del patrimoni cultural dels ens locals de les Illes Balears.

L’article 2.9.e del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, que depèn de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, exerceix les seves competències en l’àmbit material de foment de la rehabilitació d’immobles, entre d’altres.

El Consell de Govern, en la sessió del dia 22 de juliol de 2016, va atorgar l’autorització prèvia per tramitar l’expedient d’aquesta convocatòria.

Per tot això, de conformitat amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i els articles 21 i 22 de l’Ordre de bases esmentada, dict la següent

RESOLUCIÓ

Article 1

Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regeix pel règim jurídic que recull l’article 2 de l’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 12 de juliol de 2016, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 89, de 14 de juliol de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores, en endavant les bases, per a la concessió de subvencions amb el cofinançament en un 50 % a càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears, per dur a terme actuacions en matèria de protecció i conservació del patrimoni cultural dels ens locals de les Illes Balears.

Article 2

Objecte de la Resolució

D’acord amb l’article 1 de les bases, l’objecte d’aquesta Resolució és aprovar i establir la convocatòria de subvencions per promoure la protecció, el foment i el desenvolupament dels béns immobles d’interès cultural o catalogats dels ens locals que integren el patrimoni cultural de les Illes Balears, que són cofinançades en un 50 % per la Unió Europea amb càrrec al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (en endavant, el FEDER), en el marc del Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.

Article 3

Objecte o finalitat de les subvencions

D’acord amb l’establert a l’article 3 de les bases, l’objecte o finalitat de les subvencions que convoca aquesta Resolució consisteix a promoure la protecció, el foment i el desenvolupament dels béns immobles d’interès cultural o catalogats que, sent propietat dels ens locals que s’indiquen a l’article 10 de les bases, integrin el patrimoni cultural de les Illes Balears, mitjançant la realització de les actuacions que siguin susceptibles d’ajuda.

Article 4

Finançament de les actuacions

1. L’import màxim de les subvencions que es destina a la convocatòria és de 7.500.000,00 €. Les subvencions que regula aquesta Resolució s’han d’abonar amb càrrec al capítol i les anualitats a què s’imputa la despesa que s’indiquen a continuació:

Capítol                                                                         Import                     Anualitat

25501/431B02/7 (FF31110)                                         0,00 €                              2016

25501/431B02/7 (FF31110)                                 4.000.000,00 €                        2017

25501/431B02/7 (FF31110)                                 3.000.000,00 €                        2018

25501/431B02/7 (FF31110)                                    500.000,00 €                        2019

2. A l’efecte del que es disposa en l’apartat 1, s’han de tenir en compte les regles particulars següents:

a) La consignació de l’import màxim destinat a les subvencions no implica que se n’hagi de distribuir la totalitat necessàriament entre totes les sol·licituds presentades.

b) L’import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria que, llevat que s’estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s’ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

c) Quan la quantia total màxima de la convocatòria de les subvencions es distribueix entre crèdits pressupostaris diferents, s’entén que la distribució té caràcter estimatiu, i l’alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sense perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que pertoqui.

Article 5

Incompatibilitat o compatibilitat

Quant a la incompatibilitat o compatibilitat de les subvencions convocades mitjançant aquesta Resolució, és aplicable l’article 9 de les bases, que regula tant la incompatibilitat d’aquestes subvencions amb un altre fons o instrument de la Unió, o amb el mateix fons conforme a un programa diferent, com la seva compatibilitat amb l’obtenció d’altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, llevat del cas anterior.

Article 6

Requisits dels immobles

1. Segons l’article 4 de les bases, tenen la consideració de béns d’interès cultural aquells immobles més rellevants del patrimoni històric de les Illes Balears que, pel seu valor singular, es declarin com a tals de forma individualitzada, conforme a l’article 5 de la Llei 12/1998 de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, d’acord amb la tipologia prevista en l’article 6 d’aquesta Llei i, d’altra banda, segons l’article 14 d’aquesta Llei, tenen la consideració de béns catalogats aquells immobles que, sense tenir la rellevància que els permetria ser declarats béns d’interès cultural, tenen suficient significació i valor per constituir un bé de patrimoni històric per protegir singularment.

2. De conformitat amb els articles 4, 10.2 i 23.2.k de les bases, als efectes d’aquesta convocatòria, s’entén que integren el patrimoni cultural els béns immobles que ja estiguin declarats o qualificats definitivament com a béns d’interès cultural o béns catalogats o, si escau, els béns immobles que l’òrgan competent hagi decidit protegir de manera individualitzada o mitjançant la seva inclusió en un pla o catàleg, acreditant-ho mitjançant la certificació de l’acord d’iniciació o d’aprovació inicial del procediment que pertoqui.

Article 7

Actuacions subvencionables

1. D’acord amb l’article 5 de les bases, les actuacions susceptibles de subvenció s’han de correspondre amb algun pla o catàleg d’àmbit insular o municipal que, de manera integrada, prevegi accions i objectius específics que abordin directament la protecció, la promoció i la posada en valor del patrimoni cultural dels ens locals.

2. Les actuacions susceptibles de subvenció s’han de poder incloure dins l’Objectiu Específic 6.3.1 del Programa Operatiu. A títol enunciatiu, aquestes actuacions comprenen les tipologies que s’expressen en l’article 6.2 de les bases, és a saber:

a) Actuacions dirigides a protegir, conservar, restaurar, consolidar, millorar i qualsevol altra intervenció que estigui permès dur a terme en els béns immobles que integren el patrimoni cultural de les Illes Balears. 

b) Actuacions dirigides a posar en valor els béns immobles que integren el patrimoni cultural de Illes Balears i, entre d’altres, a donar compliment a la normativa d’accessibilitat i/o d’eliminació de barreres arquitectòniques, a millorar la informació i/o senyalització turística, a posar en marxa centres d’interpretació i informació, museus o serveis d’informació turística que permetin donar a conèixer aquest patrimoni cultural.

c)   Inversions a infraestructures culturals de petita escala.

3. Segons l’article 7 de les bases, les actuacions susceptibles de subvenció que se’n presentin no s’han de seleccionar si han conclòs materialment o s’han executat íntegrament abans que els ens locals interessats presentin les sol·licituds de subvenció en aquesta convocatòria.

4. Si es presenten dues o més sol·licituds de subvenció que corresponguin a actuacions subvencionables dins un mateix terme municipal, només es pot subvencionar una actuació per terme municipal, llevat que les disponibilitats pressupostàries permetin subvencionar totes les presentades. Entre les sol·licituds presentades en cada terme municipal, s’ha d’elegir la que hagi obtingut la millor puntuació en l’ordre de prelació establert per la Comissió Avaluadora.

Article 8

Requisits dels beneficiaris

1. D’acord amb l’article 10.1 de les bases, poden ser beneficiaris de les subvencions que regulen aquestes bases els ens locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que siguin propietaris de béns immobles d’interès cultural o catalogats que integren el patrimoni cultural, en els quals s’hagi de realitzar la inversió de què es tracti.

2. En concret, poden ser beneficiaris d’aquestes subvencions els ens locals que s’assenyalen a l’article 10.3 de les bases, és a saber: els consells insulars i els ajuntaments de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els consorcis locals, els consorcis en els quals participin majoritàriament ens locals juntament amb altres administracions públiques, les fundacions locals, les fundacions en les quals participin de forma majoritària ens locals juntament amb altres administracions públiques, les entitats locals menors, les àrees metropolitanes, els organismes autònoms locals, les entitats públiques empresarials locals, les societats mercantils empresarials locals el capital de les quals pertanyi íntegrament a l’entitat local o a un ens públic que en depengui, i altres entitats locals.

Article 9

Règim de concurrència competitiva

El procediment de concessió de les subvencions que convoca aquesta Resolució es tramita d’acord amb el règim de concurrència competitiva mitjançant convocatòria pública, segons expressa l’article 11 de les bases.

Article 10

Òrgans competents per instruir i resoldre

1. De conformitat amb l’article 18 de les bases, el director o directora general d’Arquitectura i Habitatge o, si escau, el cap o la cap del Departament d’Arquitectura és l’òrgan instructor competent per instruir i tramitar el procediment de convocatòria de les subvencions.

2. D’acord amb l’article 17 de les bases, el conseller o consellera de Territori, Energia i Mobilitat és l’òrgan decisori competent per iniciar i resoldre aquest procediment.

Article 11

Composició de la Comissió Avaluadora

A l’efecte d’avaluar les sol·licituds que es presentin en aquesta convocatòria, d’acord amb l’article 19 de les bases, es crea la Comissió Avaluadora, que està composta pels membres següents:

— El director general d’Arquitectura i Habitatge, president.

— El cap del Departament d’Arquitectura, vocal i, si escau, vicepresident.

— Dos tècnics de la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, vocals, un dels quals ha de fer de secretari.

— Un representant del Servei Jurídic de la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, vocal.

— Un representant del Servei de Gestió Econòmica de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, vocal.

— Un representant de la Direcció General de Fons Europeus, vocal.

Article 12

Termini de presentació de les sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds de subvenció és de dos mesos, comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 13

Forma de presentació de les sol·licituds

Els ens locals interessats poden presentar les sol·licituds de subvenció de manera presencial, dirigides al titular de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, d’acord amb l’article 22.2 de les bases.

La presentació telemàtica de la sol·licitud d’ajuda amb la documentació exigida s’ha de fer en els termes que fixa el Decret 113/2010, de 5 de novembre, d’accés electrònic als serveis públics de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb l’article 22.4 de les bases.

Article 14

Lloc de presentació de les sol·licituds

Les sol·licituds de subvenció s’han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, situat al passeig del Born, 17, 4a planta, 07012 Palma, o en qualssevol dels llocs establerts en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de conformitat amb l’article 22.2 de les bases.

Article 15

Acceptació de les bases reguladores

Segons l’article 22.3 de les bases, el fet de presentar la sol·licitud de subvenció suposa que l’ens local interessat accepta les prescripcions i condicions que contenen les bases reguladores i aquesta Resolució, com també que autoritza l’òrgan instructor del procediment perquè, si escau, obtengui de forma directa l’acreditació de les obligacions que els correspongui.

Article 16

Dades de les sol·licituds de subvenció

La sol·licitud de subvenció s’ha d’ajustar al model normalitzat de l’annex 1 d’aquesta Resolució, l’ha de signar el titular de l’òrgan competent de l’ens local interessat, i ha de comprendre les dades que expressa l’article 70.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, així com també els aspectes que s’expressen en l’article 22.1 de les bases.

Article 17

Documents que s’han d’adjuntar

Juntament amb la sol·licitud de subvenció, l’ens local interessat ha de presentar, com a mínim, els documents que s’assenyalen en l’article 23.2 de les bases, i que es relacionen en el model normalitzat de l’annex 1 d’aquesta Resolució, corresponent a la sol·licitud de subvenció amb els documents que s’han d’acompanyar, és a saber:

a) Fotocòpia compulsada de la targeta d’identificació fiscal.

b) Certificat del secretari o secretària sobre l’acord de l’òrgan competent per sol·licitar la subvenció.

c) Certificat de l’interventor o interventora sobre l’existència de crèdit pressupostari que sigui adequat a la naturalesa de la despesa i suficient per finançar el 100% de l’actuació de què es tracti, amb el desglossament dels crèdits pressupostaris i les anualitats a què s’imputa la despesa.

d) Declaració responsable de l’òrgan competent sobre que l’actuació susceptible de subvenció no ha conclòs materialment ni s’ha executat íntegrament abans que l’ens local interessat presenti la sol·licitud de subvenció.

e) Declaració responsable de l’òrgan competent de no incórrer en cap de les prohibicions que, per ser-ne beneficiari, estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.

f) Certificat de l’interventor o interventora que acrediti si l’IVA és recuperable o no ho és, totalment o parcialment.

g) Declaració responsable de l’òrgan competent d’estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

h) Declaració responsable de l’òrgan competent sobre les quantitats i les entitats relatives a les subvencions o ajudes sol·licitades o rebudes d’altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, per dur a terme l’actuació sol·licitada i, si escau, declaració responsable de no haver-les sol·licitat o rebut.

i) Certificat del Registre de la Propietat o, si escau, certificat del secretari o secretària quant a l’inventari aprovat per la corporació, que acrediti la propietat del bé immoble d’interès cultural o catalogat que hagi de ser objecte de la inversió.

j) Certificat del secretari o secretària on consti que l’ens local interessat es compromet al fet que el bé immoble d’interès cultural o catalogat que ha de ser objecte de la inversió s’ha de destinar a ús cultural, durant el termini mínim de cinc anys comptadors des de la finalització de la inversió.

k) Certificat del secretari o secretària que demostra que el bé immoble que ha de ser objecte de la inversió ja està declarat o qualificat definitivament com a bé d’interès cultural o bé catalogat; o, si escau, que és un bé immoble susceptible de ser-ho i que l’òrgan competent ha decidit protegir de manera individualitzada o mitjançant la seva inclusió en un pla o catàleg, i ho acrediti mitjançant la certificació de l’acord d’iniciació o d’aprovació inicial del procediment que pertoqui. En tot cas, s’ha d’adjuntar la fitxa de catalogació del bé immoble de què es tracta.

l) El plec de clàusules administratives particulars i/o de prescripcions tècniques que han de regir l’adjudicació de les obres, juntament amb les fórmules de revisió de preus, la manifestació sobre l’adaptació dels preus al mercat i la classificació empresarial del contractista, si escau.

m) El projecte bàsic i d’execució, visat o supervisat, redactat per un tècnic competent en cas d’obra major o, si escau, una memòria valorada en cas d’obra menor, on s’han d’indicar els amidaments amb el pressupost corresponent. En el disseny dels projectes cofinançats s’ha d’incorporar la perspectiva de gènere.

Article 18

Criteris de valoració i ponderació

De conformitat amb l’article 13 de les bases, en l’avaluació i selecció de les actuacions susceptibles de subvenció que es presentin s’han de tenir en compte els criteris objectius següents d’acord amb la ponderació i puntuació següent:

a) Quant al grau de protecció de l’immoble.

1. Béns d’interès cultural amb acord de declaració:

— Amb protecció sobre la seva totalitat : 10 punts.

— Amb protecció només en una part: 8 punts.

2. Béns d’interès cultural amb acord d’iniciació:

— Amb protecció sobre la seva totalitat : 7 punts.

— Amb protecció només en una part: 5 punts.

3. Béns catalogats definitivament:

— Amb protecció sobre la seva totalitat : 8 punts.

— Amb protecció només en una part: 6 punts.

4. Béns catalogats inicialment:

— Amb protecció sobre la seva totalitat : 5 punts.

— Amb protecció només en una part: 3 punts.

b) Pel que fa al grau d’intervenció a l’immoble.

— Actuacions integrals: 10 punts.

— Actuacions parcials: 5 punts.

c) Quant a la inclusió de l’immoble dins un pla especial de reforma interior (PERI), àrea de rehabilitació i regeneració urbana (ARRU), àmbits definits a la Llei 2/2009 de rehabilitació i millora dels barris dels municipis de les Illes Balears, o similar.

— Actuacions incloses dins els àmbits descrits: 3 punts.

En cas que hi hagi un empat, es concedeix per ordre d’entrada de la sol·licitud amb la documentació completa, en el registre d’entrada.

Article 19

Despeses subvencionables o elegibles

D’acord amb el que determina l’article 14 de les bases:

1. S’entén per despeses subvencionables les que són elegibles de conformitat amb la normativa del FEDER, responen de manera indubtable a la naturalesa de l’actuació subvencionada i es duen a terme en el termini d’execució que estableix la convocatòria. A aquest efecte, és d’aplicació la normativa estatal que fixa les normes sobre les despeses subvencionables en els programes operatius finançats pel FEDER 2014-2020.

En tot cas, les despeses només són subvencionables amb la contribució dels FEDER si el beneficiari les ha dut a terme i efectivament les ha pagat a partir de l’1 de gener de 2014 i abans del 31 de desembre de 2023.

2. Les despeses pels honoraris professionals per a la realització del projecte o actuació són subvencionables si estan directament relacionades amb l’actuació sol·licitada, són indispensables per a la preparació o execució adequades i, en tot cas, els professionals s’han de contractar d’acord amb el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic.

3. L’impost sobre el valor afegit és despesa subvencionable només en el cas que el beneficiari n’hagi abonat l’import de manera efectiva, i sempre que aquest no sigui recuperable. Els altres tributs no són despeses subvencionables.

4. El cost d’execució de les despeses subvencionables en cap cas pot ser superior al valor de mercat.

5. Es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada abans que acabi el termini de justificació determinat en la convocatòria d’acord amb les bases.

Article 20

Determinació de l’import de la subvenció

1. Segons l’article 15 de les bases, l’import de la subvenció consisteix en el finançament, com a màxim, d’un 50% del cost de les despeses subvencionables amb càrrec al FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.

2. Per determinar l’import individualitzat de la subvenció de cada beneficiari, s’ha de tenir en compte l’import del pressupost o del cost de l’actuació, l’import de les altres subvencions rebudes i les disponibilitats pressupostàries.

Article 21

Finançament complet de l’actuació

D’acord amb l’article 16 de les bases, amb independència de la sol·licitud de subvenció presentada i, si escau, de les subvencions o ajudes que, per a la mateixa finalitat, atorguin altres entitats públiques o privades, l’execució de l’actuació objecte de la subvenció sol·licitada ha de ser, en tot cas, finançada al 100 % per l’ens local beneficiari de la subvenció.

Article 22

Durada del procediment i silenci administratiu

D’acord amb l’article 38.1 de les bases, el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa en el procediment de concessió de les subvencions és de sis mesos, comptadors des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds que especifica l’article 12 d’aquesta Resolució.

Article 23

Notificació de la resolució que posa fi al procediment

Segons l’article 37 de les bases, l’òrgan instructor ha de notificar, en suport paper, la resolució que posa fi al procediment de concessió de subvencions a l’ens local interessat, d’acord amb l’article 21 del Text refós de la Llei de subvencions, i els articles 58 i 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 24

Recursos contra la resolució

La resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat exhaureix la via administrativa i pot ser recorreguda mitjançant els recursos, el termini per interposar-los i l’òrgan per resoldre’ls que s’expressen en l’article 39 de les bases.

Article 25

Termini per començar les actuacions

1. El termini per comunicar a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge la data de començament de l’actuació és de deu dies, comptadors des de la notificació de la resolució de concessió de la subvenció, segons l’article 42.1.b de les bases. En el cas d’actuacions ja iniciades, s’ha de comunicar aquesta circumstància en el mateix termini.

2. El termini d’inici o començament de l’actuació és de tres mesos, amb possibilitat de pròrroga justificada, comptadors des de la notificació de la resolució de concessió de la subvenció, segons l’article 42.1.c de les bases.

Article 26

Termini per acabar les actuacions

1. Seguint l’article 42.1.d de les bases, la resolució de concessió de la subvenció ha de fixar el termini per acabar l’actuació de què es tracta, que consisteix en una data certa determinable per mesos, amb possibilitat de pròrroga justificada, comptadors des de la notificació de la resolució de concessió de la subvenció de què es tracta.

2. Per fixar aquest termini s’ha de tenir en compte la proposta justificada de l’ens local interessat, l’entitat i la quantia de l’actuació, i l’informe que expressi el parer dels serveis tècnics de la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge.

Article 27

Pròrroga dels terminis per iniciar i per acabar les actuacions

D’acord amb els requisits que s’expressen en l’article 42.1.c i d, i en l’article 42.2 de les bases, es pot ampliar o prorrogar el termini per començar l’actuació o, si escau, el termini per acabar-la, si se sol·licita la pròrroga de forma justificada i, en tot cas, abans d’exhaurir-se el termini inicialment establert.

Article 28

Obligacions específiques dels beneficiaris

1. Els beneficiaris han de complir les obligacions generals que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, així com també les obligacions específiques que determina l’article 43 de les bases, és a saber:

a) Complir la normativa comunitària per a les subvencions cofinançades amb el FEDER i, en concret, les disposicions generals que s’expressen a l’article 2 les bases, quant al règim jurídic aplicable a aquestes subvencions.

b) Dur a terme l’actuació o inversió que fonamenta la concessió de la subvenció d’acord amb el projecte aprovat, en la forma i dins el termini que estableixi la convocatòria i la resolució de concessió, i destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació de què es tracti.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

d) Trametre tota la informació exigida pels reglaments comunitaris que són aplicables, a l’efecte de dur a terme la certificació de despeses corresponent per tal d’obtenir el reintegrament comunitari.

e) Comunicar la sol·licitud i, si escau, l’obtenció d’altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que, amb la mateixa finalitat i en la quantia que resulti, financin l’actuació per part de qualsevol ens públic o privat, nacional o internacional, en un termini màxim de cinc dies hàbils des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent.

f) Comunicar en el termini màxim de deu dies hàbils qualsevol alteració o modificació dels requisits o de les condicions que es tingueren en compte per a la concessió de la subvenció, com també tota eventualitat o circumstància sobrevinguda imprevisible, o previsible però inevitable, que alteri o dificulti greument el desenvolupament de l’actuació.

g) Donar compliment a les exigències del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic.

h) Mantenir un sistema de comptabilitat separat per a totes les transaccions relacionades amb l’actuació objecte de cofinançament, o bé un codi comptable adequat que permeti identificar-les clarament, segons l’article 125.4 b del Reglament (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013, de les disposicions comunes i generals del FEDER (RG).

i) Garantir la disponibilitat de tots els documents sobre les despeses i les auditories necessaris per disposar d’una pista d’auditoria apropiada, segons l’article 125.4 d del Reglament (UE) 1303/2013.

j) Garantir la conservació i la disponibilitat de tots els documents justificatius de les despeses per part de la Comissió i del Tribunal de Comptes Europeu, en les operacions la despesa total subvencionable de les quals sigui inferior a  1.000.000 €, durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l’actuació, segons l’article 140 del Reglament (UE) 1303/2013.

En el cas de les operacions la despesa total subvencionable de les quals sigui igual o superior a 1.000.000 €, el període de disponibilitat de la documentació és de dos anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en els quals hi hagi incloses les despeses definitives de l’actuació conclosa.

k) Mantenir la inversió realitzada durant un període de cinc anys a partir de la data comptable del pagament final al beneficiari, segons l’article 71 del Reglament (UE) 1303/2013.

l) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, mitjançant la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, com a òrgan que concedeix la subvenció, i la Direcció General de Fons Europeus, com a organisme intermedi del FEDER; així com també sotmetre’s a les actuacions de control financer que faci la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualssevol altres autoritats de control; i aportar i facilitar tota la informació que li sigui requerida en l’exercici de les actuacions anteriors.

m) Reintegrar els fons percebuts com a conseqüència de les actuacions de comprovació i de control financer dels organismes competents, i en els casos establerts en l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del text refós de la Llei de subvencions.

n) Acceptar la inclusió dels beneficiaris en la llista d’operacions publicada de conformitat amb l’article 115.2 del Reglament (UE) 1303/2013.

o) Informar el públic del suport del FEDER a l’operació, conforme a l’establert en l’annex XII del Reglament (UE) 1303/2013, i en la forma que s’indica en l’article 44 d’aquestes bases.

p) Vetllar perquè en la difusió i publicitat de les actuacions subvencionades es transmeti una imatge igualitària, plural i no estereotipada de dones i homes en la societat.

2. Segons l’article 45 de les bases, d’acord amb l’establert a la lletra a de l’apartat 4 de l’article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, com a fi concret pel qual s’ha concedit la subvenció, l’ens local beneficiari està obligat a destinar a ús cultural el bé immoble d’interès cultural o catalogat que sigui objecte de la subvenció, durant el termini mínim de cinc anys comptadors des de la finalització de la inversió.

3. El beneficiari ha de complir les mesures de difusió de la imatge corporativa i publicitat del cofinançament que estableix l’article 44.2 de les bases, i ha de seguir la normativa europea i les regles que concreta aquest article, l’ens local beneficiari ha d’assegurar el compliment de les mesures d’informació i publicitat conforme a l’establert en el Reglament (UE) 1303/2013, en el Reglament d’execució (UE) 821/2014 i en les regles que conté el Manual pràctic d’informació i publicitat dels programes operatius FEDER i FSE de les Illes Balears 2014-2020 que s’han incorporat a les bases, és a saber:

a) A totes les mesures d’informació i comunicació que dugui a terme, el beneficiari ha de reconèixer el suport del FEDER a l’actuació mostrant l’emblema de la Unió i una referència al fons que li dóna suport (FEDER). També s’hi ha d’incloure, sempre que es pugui, l’emblema “Una manera de fer Europa”.

b) Durant la realització d’una actuació cofinançada, el beneficiari n’ha de fer una breu descripció en el seu lloc web, de manera proporcionada al suport prestat, amb els objectius, resultats i estat de tramitació, així com la inversió total, i ha de destacar l’ajuda financera de la Unió Europea. S’hi ha d’incloure l’emblema i la referència a la Unió, mencionant el FEDER, tenint en compte que aquests elements han de ser visibles quan s’obre la pàgina web, sense desplegar-la. També hi ha d’incloure enllaços a les webs de la Direcció General de Fons Europeus del Govern de les Illes Balears i a la Direcció General de Fons Comunitaris del Govern d’Espanya.

c) Durant l’execució de les actuacions, s’ha de col·locar un cartell (de mida mínima A3) amb la informació relativa al projecte, en el qual s’ha de mencionar l’ajuda financera de la Unió Europea, en un lloc ben visible i d’accés al públic, com l’entrada als edificis.

En el cas de finançament d’obres d’infraestructura o construcció que es beneficiïn d’una ajuda del FEDER superior a 500.000 €, s’ha de col·locar durant la realització de l’operació un cartell temporal de mida significativa en un lloc ben visible per al públic.

d) En el termini de tres mesos a partir de la conclusió de l’actuació, el beneficiari ha de col·locar un cartell o una placa permanent de mida significativa en un lloc ben visible per al públic.

e) En tot tipus de publicitat (tríptics, notes informatives, etc.) que s’editi amb relació a les actuacions cofinançades, s’ha de reservar un espai a la portada i/o contraportada per destacar la participació de la Unió Europea.

f) En els articles publicitaris o promocionals (memòries USB, bolígrafs, etc.) s’ha d’incloure, almenys, l’emblema i la referència a la Unió Europea. En el material audiovisual (CD, vídeo, DVD, enregistraments, etc.) s’ha de reservar un espai per destacar la participació de la Unió Europea i el FEDER.

g) En el material imprès relacionat amb les activitats informatives relacionades amb actuacions cofinançades amb el FEDER ha d’aparèixer l’emblema i la referència a la Unió Europea, referència al FEDER i el lema. També s’hi ha de col·locar la bandera de la Unió Europea a la sala on tengui lloc l’acte, juntament amb la bandera d’Espanya i la de les Illes Balears.

h) Els anuncis de premsa, si n’hi ha, han d’incloure l’emblema i la referència a la Unió Europea, referència al FEDER i el lema.

i) Els documents administratius (anuncis de licitació, plecs de clàusules administratives, plec de prescripcions tècniques, contractes administratius, etc.) han de fer menció a la Unió Europea i al FEDER, i han de figurar l’emblema i el lema de la Unió Europea. Han d’incloure les frases següents:

“Està previst el cofinançament d’aquest projecte/aquesta actuació en un 50% amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears”, o “Aquest projecte/Aquesta actuació està cofinançat/ada en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears”.

Article 29

Justificació del compliment de la finalitat de la subvenció

1. Segons l’article 46 de les bases, el beneficiari té l’obligació de justificar, en un sol moment en acabar l’actuació, el compliment de l’objecte o finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i l’aplicació dels fons percebuts, tant pel que fa a la despesa realitzada i al seu pagament, com també quant al compliment de la resta de condicions i obligacions imposades, en la forma que estableixen les bases i en el termini que concreti la convocatòria.

2. No s’entén del tot justificada l’aplicació dels fons percebuts fins que el beneficiari no ha acreditat, com a mínim, l’aplicació de l’import del pressupost o del cost de l’actuació que va servir de base a la concessió de la subvenció i, d’acord amb això, quan l’actuació ha estat finançada, a més de per la subvenció, amb fons propis o altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, s’ha d’acreditar també l’import, la procedència i l’aplicació d’aquests fons.

Article 30

Justificació en forma de compte justificatiu

1. D’acord amb l’article 47 de les bases i l'annex 3 d'aquesta Resolució la justificació de la subvenció concedida s’ha de documentar en forma de compte justificatiu de la despesa efectuada que, a aquest efecte, constitueix un acte obligatori del beneficiari, en el qual ha d’incloure, sota la seva responsabilitat, els justificants de despesa o qualsevol altre document amb validesa jurídica que permetin acreditar el compliment de l’objecte o finalitat de la subvenció.

2. El compte justificatiu ha de contenir el cost de l’actuació realitzada, la declaració que ha estat finançada amb la subvenció concedida i el desglossament de cada una de les despeses en què s’ha incorregut, i s’ha de presentar en el termini que especifiqui la convocatòria, d’acord amb les regles generals que, sobre aquest termini, estableix l’article 42.1.e de les bases.

3. Les despeses s’han d’acreditar mitjançant factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, en els termes establerts reglamentàriament.

Article 31

Contingut del compte justificatiu

De conformitat amb l’article 48 de les bases, el compte justificatiu de la despesa efectuada ha de contenir la documentació següent:

a) Una memòria de l’actuació, desenvolupada amb relació a l’objecte o finalitat de la subvenció, que justifiqui el compliment de les condicions i obligacions que exigeixen les bases, la convocatòria i la concessió de la subvenció, amb la indicació de les accions realitzades i dels resultats obtinguts i, si escau, de les desviacions produïdes amb relació a les accions previstes; així com un reportatge fotogràfic de l’actuació.

b) Una memòria econòmica justificativa de la totalitat del cost de l’actuació realitzada, que ha de contenir:

1r. Una relació classificada de les despeses de la totalitat de l’actuació subvencionada, amb la identificació del creditor i del número d’identificació fiscal, com també del número, l’import i la data d’emissió de les factures i les dates de pagament, segons el model de Relació de justificants imputats de l'annex 3 d'aquesta Resolució.

2n. Un quadre comparatiu del pressupost per partides, aprovat i executat, en què s’han d’indicar les desviacions que, si escau, hi ha hagut respecte de les despeses subvencionables d’aquest pressupost.

3r. Una relació detallada de les altres subvencions, ajudes o ingressos d’entitats públiques o privades que, si escau, hagin finançat l’actuació subvencionada, amb la indicació de l’import i la seva procedència.

4t. L’acreditació de mantenir un sistema de comptabilitat separat per a totes les operacions o transaccions relacionades amb l’actuació objecte de cofinançament, o bé un codi comptable adequat que permeti identificar-les clarament.

c) Les factures originals o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, que justifiquin les despeses incorporades a la relació classificada de les despeses a què fa referència el punt 1r de la lletra b anterior. Aquestes factures s’han de segellar convenientment i després s’han de retornar al beneficiari.

d) La documentació acreditativa del pagament de les factures, que pot consistir en:

—     Una còpia conformada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual ha de figurar la data de la transferència, l’import per transferir i la identificació del concepte de transferència, amb l’objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament. Aquest document ha d’adjuntar l’extracte bancari en el qual ha de figurar el càrrec d’aquesta transferència.

—     Una còpia conformada del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l’extracte bancari corresponent en el qual ha d’aparèixer el càrrec d’aquest xec o pagaré.

e) La declaració responsable de l’òrgan competent del beneficiari d’haver donat compliment a les exigències del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic i, per verificar el compliment correcte d’aquesta obligació, s’ha d’aportar la documentació següent:

—     En cas de contracte menor si legalment no és necessari l’expedient de contractació, una còpia compulsada de tres ofertes com a mínim anteriors a l’execució de l’actuació o, si escau, a la redacció del projecte quant a les despeses pels honoraris professionals, llevat que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les, juntament amb l’informe justificatiu sobre que l’elecció, entre les ofertes presentades, s’ha realitzat de conformitat amb els criteris d’eficàcia i de economia i, si escau, que l’elecció de l’oferta no recau motivadament en la proposta econòmica més avantatjosa.

—     En la resta de contractes, una còpia compulsada i completa de l’expedient de contractació.

f) La llicència urbanística municipal d’obres que autoritzi l’actuació en el bé immoble d’interès cultural o catalogat que sigui objecte de la subvenció o, si escau, l’acord municipal que autoritzi o aprovi aquestes obres amb els mateixos efectes que la llicència urbanística.

g) La comunicació responsable de l’òrgan competent d’acabament de les obres si no es requereix direcció facultativa o, per contra, el certificat de final d’obres dels tècnics de la direcció facultativa, supervisat o, si escau, visat pels col·legis professionals respectius, quan l’actuació requereixi direcció facultativa.

h) La documentació justificativa d’haver fet constar la imatge corporativa tant de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat com la de la Unió Europea, i d’haver informat i haver fet publicitat sobre el fet del cofinançament en un 50% amb càrrec al FEDER per a l’actuació subvencionada, en la forma i a tots els àmbits establerts en l’article 44 de les bases, amb un reportatge fotogràfic de les publicacions o actes públics derivats.

i) L’acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

j) La sol·licitud de pagament de la subvenció, juntament amb el model de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades.

k) La documentació addicional que, si escau, estableixi la convocatòria que, a aquest efecte, pot fixar continguts específics del compte justificatiu o d’altres tipus de documents, així com també establir models homogenis d’aquests documents.

Article 32

Termini per a la justificació la subvenció

1. L’ens local interessat ha de presentar davant la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge el compte justificatiu de la despesa efectuada i del seu pagament en el termini de dos mesos, comptadors des del venciment del termini d’execució o acabament de l’actuació.

2. Es pot ampliar o prorrogar el termini per a la justificació de la subvenció si se sol·licita la pròrroga de forma justificada i, en tot cas, abans d’exhaurir-se el termini inicialment establert, d’acord amb l’article 42.1.e i 42.2 de les bases.

Article 33

Règim de pagament de la subvenció

1. Tal com s’estableix a l’article 51.1 de les bases, el pagament de la subvenció s’ha de fer efectiu mitjançant un pagament únic al final, una vegada que s’hagi acreditat, mitjançant el compte justificatiu i la documentació que comprèn, el compliment de l’objecte o finalitat per a la qual es va atorgar la subvenció. No s’autoritzen pagaments anticipats sobre la subvenció concedida, ni tampoc pagaments parcials a compte.

2. Segons l’article 52.1 de les bases, una vegada que la Direcció General de Fons Europeus comuniqui a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge el fet que s’ha rebut l’ajuda de la Unió Europea, el director general d’Arquitectura i Habitatge ha d’elevar la proposta de resolució de pagament al conseller de Territori, Energia i Mobilitat perquè, en el termini màxim de dos mesos, dicti i notifiqui aquesta resolució.

3. Prèviament al fet del pagament, l’ens local beneficiari ha de presentar la sol·licitud de pagament amb el document de dades bancàries, segons el model de l’annex 2 d’aquesta Resolució.

Article 34

Impugnació d’aquesta Resolució

Contra aquesta Resolució es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, ambdós comptadors des de l’endemà que es notifiqui la Resolució.

 

Palma,  26 de juliol de 2016

 

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat

Marc Pons i Pons

   

Documents adjunts