Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ARIANY
Núm. 18347
Ordenança fiscal reguladora de la taxa per serveis relatius al tractament de residus urbans
El Ple de l’Ajuntament d’Ariany, a la sessió ordinària de 16 de novembre de 2015, va aprovar inicialment la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la Taxa per serveis relatius al tractament de residus urbans, i es va publicar en el BOIB 171 de 19 de novembre de 2015.
Finalitzat el termini d’exposició pública, havent-se donat audiència als possibles interessats, i tenint en compte que no s’ha presentat cap suggeriment, al·legació o reclamació, s’entén definitivament aprovada en els termes de l’art 102 de la Llei 20/20069, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears; es procedeix a la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, al efectes de la seva entrada en vigor:
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER SERVEIS RELATIUS AL TRACTAMENT DE RESIDUS URBANS
ARTICLE 1. Fonament i naturalesa
Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i, conforme amb el dispost als articles 15 a 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s’aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la Taxa per serveis relatius al tractament de residus urbans, que es regeix per la present Ordenança Fiscal, les normes de la qual atenen el previst a l’article 57 de l’ esmentat RDL 2/2004
El fonament d’ aquesta taxa consisteix en repercutir als ciutadans el cost que l’Ajuntament suporta per mor de la taxa pel tractament dels residus sòlids urbans de l’illa de Mallorca aprovada originàriament pel Ple del Consell de Mallorca el 23 de desembre de 1996.
ARTICLE 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable d'aquesta taxa la prestació dels serveis a què es refereix
l'Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa pel tractament dels residus urbans de l'Illa de Mallorca, aprovada originariament pel Consell Insular de Mallorca amb caràcter definitiu el dia 23 de desembre de 1996.
Els casos de subjecció o no subjecció a aquesta taxa es defineixen d’ acord amb la taxa per la recollida de residus sòlids de l’Ajuntament d’Ariany , de forma que si s’ està subjecte al pagament de la taxa de recollida de residus sòlids també s’ està subjecte al pagament de la taxa pels serveis de tractament dels residus.
ARTICLE 3. Subjectes Passius
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que siguin propietaris dels habitatges i/o arrendataris en el cas dels locals que resultin beneficiats o afectats pel servei.
2. Respecte del cas de l’apartat anterior, el propietari dels habitatges i/o l’arrendatari dels locals pot repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris dels habitatges, arrendadors dels locals així com els beneficiaris o afectats pel servei, que es consideren a aquest efecte subjectes passius substituts del contribuent.
ARTICLE 4. Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, general tributària.
2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l’abast que indica l’article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.
ARTICLE 5. Quota Tributària
La quota tributaria vendrà determinada per l’ aplicació del següent quadre de tarifes:
EPÍGRAF PRIMER: HABITATGES
a) Per cada habitatge en sòl urbà i urbanitzable……………….… 50 €
b) Per cada habitatge en sòl no urbanitzable…………..………… 50 €
S'entén per habitatge el destinat a domicili de caràcter familiar i allotjament de menys de 10 places.
EPÍGRAF SEGON: ALLOTJAMENT
a) Hotels, motels, hotels-apartaments de més de quatre estrelles, per cada plaça…… 42 €
b) Hotels, motels, hotels-apartaments i hostals de tres i dues estrelles, per cada plaça 30 €
c) Pensions i dispeses, per cada plaça…...………… 30 €
d) Col·legis majors i altres centres de naturalesa semblant……………… 1.000 €
S'entén per allotjaments, aquells locals de convivència col·lectiva no familiar, entre els quals s'inclouen hotels, pensions, residències, col·legis i altres centres de naturalesa semblant de menys de 10 places.
EPÍGRAF TERCER: ESTABLIMENTS D'ALIMENTACIÓ
a) Supermercats:
- De superficie inferior a 200 m² .............................................600 €
- Per cada m² que superi els 200 m² la tarifa s’ incrementa en 1 €
Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.
b) Botigues de queviures, carnisseries, peixateries i establiments de venda de pa i així com altres locals semblants .....................250 €
EPÍGRAF QUART: ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ
a) Restaurants:
Restaurants de superfície inferior a 100 m².............................500 €.
Restaurants de 100 a 200 m2 .................................................600 €.
Restaurants de 200 a 300 m2 .................................................750 €.
Restaurants de 300 a 400 m2 .................................................1.100 €.
Restaurants de més de 400 m2 ..............................................2.000 €.
Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte només la superfície amb ús comercial , no es comptarà la destinada a magatzem
b) Bars i cafeteries
Bars i cafeteries situats dins els casc urbà .................… 400 €
Bars i cafeteries situats dins sòl rústic .....................................1000 €
c) Wiskeries, pubs, gelateries i similars
Wiskeries, pubs, gelateries i similars dins els casc urbà........... 500 €
Wiskeries, pubs, gelateries i similars a sòl rústic ......................1000 €
EPÍGRAF CINQUÈ: ESTABLIMENTS D'ESPECTACLE
a) Cinemes i teatres……………………………………………… 600 €
b) Sales de Festes i discoteques……………………………… 1.600 €
EPÍGRAF SISÈ: ALTRES LOCALS INDUSTRIALS O MERCANTILS
a) Oficines bancàries………………………..……………………970 €
b) Magatzems a l’engròs (també s’ inclouen en aquest apartat cooperatives i magatzems a l’ engròs de fruites verdures i hortalisses, així com magatzems amb tenda de venta de pinsos i productes agraris)
De superfície inferior a 300 m²…………….……………………450 €
Per cada m² que superi els 300 m² la tarifa s’ incrementa en 0,1 €
Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem
c) Grans superfícies:
Quota inicial……………………………….………… 2.000 €
Per cada m² superior als 500 m² la quota s’ incrementarà 1 €/m².
Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.
S’entén per grans superfícies aquells locals de més de 500 m2 de superfície i que realitzen més d'una activitat professional, industrial o mercantil.
d) Farmàcies, llibreries, sastreries, perruqueries i altres entitats similars Quota:........... 125 €
e) Altres locals no tarifats:
locals de menys de 300 m²....................................................400 €
Per cada m² que superi els 300 m² la tarifa s’ incrementa en 0,4 €
Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem
EPÍGRAF SETÈ: DESPATXOS PROFESSIONALS
a) Per cada despatx…………………………….………………… 250 €
EPÍGRAF VUITÈ: TALLERS
Ferreries, fusteries i tallers mecànics, electricitat i fontaneria ... 50 €
EPÍGRAF NOVÈ: INDUSTRIA
a) Fàbriques: 248 €
Les quotes assenyalades a la taxa tenen caràcter irreductible i corresponen a un any natural.
Superfície tributària. En els epígrafs on la fixació de quotes tengui com a base la superfície de l’immoble, aquesta es determinarà segons superfície que consti a les dades cadastrals de l’ immoble. En cas que les dades cadastrals no siguin correctes la mancomunitat podrà decidir aplicar altre superfície basant-se en plànols o inspeccions in situ.
ARTICLE 6. Acreditació
1. La taxa es merita i neix la corresponent obligació de contribuir des del moment que s'iniciï la prestació del servei; entenent-se iniciada, donada la naturalesa de recepció obligatòria del mateix, quan estigui establert i en funcionament el servei de recollida de fems i residus sòlids urbans en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa o tenguin a la seva disposició dipòsits d’abocament (punts verds, àrees d’ aportació, ...) en el municipi.
2. El període impositiu comprendrà l’any natural. Les quotes establertes en l’article 5 d’aquesta Ordenança seran irreductibles i seran exigibles el primer dia del període impositiu, excepte en els casos en que la meritació de la taxa es produeixi amb posterioritat, cas en que l’import corresponent es prorratejarà per mesos naturals.
ARTICLE 7. Gestió de la taxa
1. Anualment és farà un padró en el que figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació d’aquesta Ordenança, el qual serà exposat al públic durant el termini d’un mes a efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament
2. Transcorregut el termini d’exposició pública, es resoldran, els recursos o les reclamacions presentades i s’aprovarà definitivament el Padró que servirà de base per l’emissió dels avisos o documents de cobrament corresponents.
3. Les altes que es produeixin dins l’exercici tindran efectes des de la data en què neixi l’obligació de contribuir. Els subjectes passius hauran de presentar, en el termini d’un mes des de la data en què es meriti per primera vegada la taxa, la corresponent declaració d’alta en el padró en l’Ajuntament del terme municipal on tinguin ubicat l’habitatge o local mitjançant imprès normalitzat a tal efecte.
En el mateix termini a què es refereix el paràgraf anterior, els subjectes passius hauran de declarar qualsevol circumstància o modificació que pugui repercutir en l’exacció de la taxa.
4. En el cas que l’examen de les dades i antecedents en poder de l'Administració posin de manifest la realització del fet imposable o del pressupost de l’obligació tributària o l'existència d'elements determinants de la mateixa no declarats o distints als declarats pel subjecte passiu, que siguin suficients per formular una liquidació, es notificarà d’ofici la mateixa al subjecte passiu.
5. Les baixes s’hauran de cursar abans del 20 de desembre de cada any mitjançant declaració duta a terme a l’Ajuntament corresponent a la ubicació de l’immoble, i seran efectives a partir de l’exercici següent. Els que incompleixin aquesta obligació, seguiran subjectes al pagament de l’exacció.
La duració de la baixa no podrà ésser inferior a dotze mesos. En aquest sentit, no s’entendrà com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol tipus d’habitatges, comerç o indústria per un període inferior.
6. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, s’han de fer efectives per via de constrenyiment d’acord amb les normes del Reglament general de recaptació.
7. Es consideren partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per la declaració s’ha de formalitzar l’expedient oportú, d’acord amb el previst en el Reglament general de recaptació.
ARTICLE 8 .- Cobrament i modalitats de pagament fraccionat
1. El cobrament en període voluntari de la taxa serà anual.
Un cop transcorregut el termini d’ingrés corresponent s’iniciarà el període executiu i es procedirà al seu cobrament mitjançant el procediment de constrenyiment.
2. No obstant l’establert en l’apartat anterior, els subjectes passius poden sol·licitar el pagament fraccionat de la taxa en alguna de les modalitats que autoritzi l’Ajuntament.
Aquest sistema de pagament fraccionat es regirà per les regles següents:
S’han de complir aquests requisits:
Formular la corresponent sol·licitud abans de la data que es fixi com a màxima per presentar aquest tipus de sol·licituds, a fi de tenir temps de gestionar el padró.
No tenir deutes pendents de pagament en via executiva amb la Mancomunitat.
Efectuar els pagaments mitjançant domiciliació bancària.
L’acolliment a la corresponent modalitat de pagament fraccionat es prorrogarà automàticament per a l’exercici següent sempre que l’interessat no manifesti la seva renúncia expressa i no tingui deutes pendents de pagament en període executiu.
Si el sol·licitant incorregués en l’impagament de qualsevol fracció, el pagament fraccionat restarà sense cap efecte, quedant els pagaments ja efectuats com a ingressos a compte i s’haurà de pagar la quantia restant de la quota anual en el període general de pagament voluntari de l’impost.
La persona beneficiària del pagament fraccionat haurà de comunicar als òrgans de recaptació els canvis de compte corrent o qualssevol incidència que afecti al pagament del deute.
ARTICLE 9. Infraccions i sancions
En tot el que fa referència a la qualificació d’infraccions tributàries, així com de les sancions que hi corresponguin en cada cas, s’atén el disposat en els articles 77 i següents de la Llei general tributària.
DISPOSICIÓ FINAL
La present ordenança fiscal entrarà en vigor a partir de dia 1 de gener de 2016, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
Ariany, 6 de novembre de 2015.
El Batle
Joan Ribot i Mayol