Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLUIS

Núm. 18325
Aprovació definitiva modificació Reglament del servei d'abastament d'aigua potable

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 29 d’octubre de 2015 va aprovar inicialment la modificació del Reglament del servei d’abastament d’aigua potable.

En el BOIB núm. 161, de dia 03.11.15, es publica l’anunci de l’esmentada aprovació.

Atès que durant el període habilitat a l’efecte no s’han presentat al·legacions, la modificació de l’esmentat Reglament s’entén aprovat definitivament.

Atès la legislació vigent, es publica íntegrament el Reglament indicat:

REGLAMENT DEL SERVEI D’ABASTAMENT D’AIGUA POTABLE

 CAPÍTOL  I
DISPOSICIONS GENERALS

Article 1 

Objecte

L’objecte del present Reglament és la regulació del Servei d’Aigua Potable, de titularitat municipal, en el terme municipal de Sant Lluís.

Article 2 

Forma de gestió i titularitat del servei

L’Ajuntament de Sant Lluís podrà prestar el Servei d’Aigua Potable, de titularitat municipal, mitjançant qualsevol de les formes previstes en Dret; podrà estructurar el servei i fer-ne pública l’organització, sigui quina sigui la forma de prestació elegida, directa o indirecta, d’acord amb el que estableix el Text refós de règim local. Donarà credencials a les persones que hi estiguin adscrites perquè els usuaris en puguin tenir coneixement i garantia.

Article 3 

Elements materials del servei

Són elements materials del Servei d’Abastament Domiciliari d’Aigua Potable, els següents:

a) Les captacions d’aigua, elevacions, dipòsits d’emmagatzematge, xarxa de distribució, ramal de presa, clau de registre i clau de pas.   

b)Dipòsits d’emmagatzematge.  La capacitat en els dipòsits d’emmagatzematge i reserva de la xarxa urbana de distribució haurà de ser sempre suficient per garantir les necessitats del  servei.

c) Xarxa de distribució. És aquella que és necessària per abastar la població del municipi en les condicions establertes reglamentàriament.

d)Ramal de presa (o de connexió). És la canonada que entronca la instal·lació general de l’immoble amb la xarxa de distribució. Travessa el mur de tancament de l’edifici per un forat que haurà fet el propietari o l’abonat, de tal manera que el tub hi vagi un poc ample per permetre’n la lliure dilatació, si bé haurà de ser unit de manera que el forat quedi impermeabilitzat. D’aquesta instal·lació se’n responsabilitzarà el prestador del servei però anirà a càrrec del propietari; les seves característiques es fixaran d’acord amb la pressió de l’aigua, cabal subscrit, consum previsible, situació del local i serveis que comprengui, d’acord amb les normes bàsiques per a les instal·lacions interiors de subministrament d’aigua, aprovades per l’Ordre de 9 de desembre de 1975 o per les que s’aprovin amb posterioritat.

e)Clau de registre. S’ubica damunt el ramal de presa, a la via pública i ran de l’edifici. En farà ús exclusivament el prestador del servei o el personal que aquest haurà autoritzat.   

f) Clau de pas. És aquella que hi ha situada en l’entroncament del ramal de presa amb el tub d’alimentació, devora el llindar de la porta d’entrada i part dedins de l’immoble, i s’allotjarà en una cambra o pica amb accés des de l’exterior i construïda a càrrec del propietari o de l’abonat.

 

Article 4

Obligacions del prestador del servei

El prestador del Servei d’Abastament  Domiciliari d’Aigua Potable està subjecte al compliment de les següents obligacions:

a) Prestar el servei a tot peticionari i ampliar-lo a tot abonat que el sol·liciti en els termes establerts en el present Reglament i altres disposicions que hi siguin aplicables.

b) Mantenir les condicions sanitàries i les instal·lacions, d’acord amb la normativa vigent aplicable.

c) Mantenir la disponibilitat i regularitat del subministrament.

d) Col·laborar amb l’abonat en la solució de les situacions que pot plantejar el subministrament.

e) Efectuar la facturació, prenent com a base les lectures periòdiques dels comptadors o altres sistemes de mesura i la tarifa legalment autoritzada per l’organisme competent.

f)  Instal·lar, mantenir i reposar els comptadors d’aigua als abonats.

 

Article 5

Drets del prestador del servei

El prestador del servei té els següents drets:

a) Cobrament dels serveis prestats, com ara la quota de servei, i també de l’aigua consumida per l’abonat.

b) Comprovació i revisió de les instal·lacions interiors dels abonats, de manera que podrà imposar l’obligació d’instal·lar equips correctors en el cas que la instal·lació existent provocàs pertorbacions a la xarxa.

c) Disposar d’una tarifa del servei suficient per autofinançar-se.  I quan aquest equilibri  no es pugui produir tindrà dret a demanar una nova tarifa o, si no, la corresponent compensació econòmica.

d) Suspensió del subministrament i rescissió del contracte, d’acord amb el que hi ha establert en els articles 42 i següents. 

 

Article 6

Obligacions de l’abonat

L’abonat estarà subjecte a les següents obligacions:

a) Satisfer puntualment l’import del servei d’aigua, de la manera que es preveu en aquest Reglament.

b) Pagar les quantitats resultants de liquidació per error, frau o avaria imputable a l’abonat.

c) Usar l’aigua subministrada en els termes establerts a la pòlissa.

d) Abstenir-se d’establir o permetre derivacions en la  seva instal·lació, per al subministrament d’aigua  a  locals  o habitatges altres que els que hi ha consignats a la pòlissa.

e) Permetre l’entrada al local del subministrament, durant les hores hàbils o de normal relació amb l’exterior, al personal del servei que, acreditant-ho, vulgui revisar o comprovar les instal·lacions.

f) Respectar els precintes col·locats pel servei o pels organismes competents de l’Administració.

g) Complir les condicions i obligacions contingudes en el contracte o pòlissa.

h)Comunicar al subministrador qualsevol modificació de la instal·lació interior, d’una manera especial nous punts de consum que resultin significatius a causa del volum.

i)  Preveure les instal·lacions d’elevació, grups de pressió i dipòsits, d’acord amb el que s’estableix en aquest Reglament.

  

Article 7

Drets de l’abonat

L’abonat al servei tindrà els següents drets:

a) Disposar de l’aigua en les condicions higienicosanitàries i de pressió que, d’acord amb les instal·lacions de l’habitatge, indústria o altres, siguin adequades i  conformes amb la normativa legal aplicable.

b) Demanar al prestador del servei els aclariments, la informació i l’assessorament necessaris per adequar la instal·lació a les seves necessitats reals.

c) Que se li facturin els consums amb les tarifes vigents.

d) Subscriure un contracte o pòlissa de subministrament subjecte a les garanties de la normativa establerta.

e) Formular les reclamacions administratives que consideri convenients d’acord amb el procediment establert en aquest Reglament.

 

CAPÍTOL  II
CONTRACTACIÓ D’ABONAMENTS

Article 8 

Subscripció de la pòlissa

No hi podrà haver cap mena de subministrament mentre l’usuari no haurà subscrit amb el prestador del servei la corresponent pòlissa d’abonament o contracte de subministrament. Una volta concedit el subministrament, aquest no serà efectiu fins que l’abonat no haurà efectuat els treballs de connexió i satisfet els drets establerts en l’ordenança fiscal.

El prestador del servei podrà negar-se a subscriure pòlisses o contractes d’abonament en els següents casos:

a) Quan la persona o entitat que sol·liciti el subministrament es negui a signar el contracte, d’acord amb les determinacions d’aquest Reglament.

b) En el cas que la instal·lació del peticionari no compleixi les prescripcions legals i tècniques que han de satisfer les instal·lacions receptores.

c) Quan, arran d’un altre contracte subscrit amb el prestador del servei, es comprovi que el peticionari del servei ha deixat de satisfer l’import de l’aigua consumida, i doncs fins que no aboni el deute. I, al contrari, el prestador del servei no podrà negar-se a subscriure la pòlissa amb un nou propietari o arrendatari del local baldament l’anterior sigui deutor al prestador de facturació o rebuts pendents de pagament,  el qual deute podrà ser reclamat a l’anterior per la via corresponent

d) Quan el peticionari no presenti la documentació  que exigeix la llei.

e) En un cas de baixa, aquesta mai no es podrà reprendre a nom del mateix abonat, si no és que aquest abonava els mínims de consum o quotes de servei establertes durant el temps que haurà estat de baixa.

  

Article 9

Pòlissa única per a cada subministrament

La pòlissa o contracte de subministrament s’establirà per a cada servei i ús, i serà obligatori estendre pòlisses separades per a aquells subministraments que exigeixin l’aplicació de tarifes o condicions diferents.

Article 10

Condicions de contractació

Per formalitzar amb el servei la pòlissa de subministrament, caldrà presentar-ne prèviament la sol·licitud a les oficines del servei, d’acord amb les condicions establertes a continuació.

La petició es farà en un imprès normalitzat que facilitarà el prestador del servei. Aquest podrà facilitar també el tràmit pel sistema que pugui resultar més convenient per a totes dues parts.

En la sol·licitud es farà constar el nom del sol·licitant i/o la seva raó social, el domicili, el nom del futur abonat, domicili del subministrament, caràcter d’aquest, ús a què s’ha de destinar l’aigua, cabal necessari o les bases per fixar-lo, d’acord amb la normativa vigent, i domicili per a notificació.

Un cop que el servei hagi comunicat l’acceptació de la sol·licitud i per poder formalitzar-ne la pòlissa, el sol·licitant haurà d’aportar la documentació legalment exigible, formada com a mínim per:

a) Acreditació de la propietat de l’edifici a connectar o autorització del propietari.

b) Certificat emès per l’empresa instal·ladora autoritzada que les instal·lacions estan d’acord amb la normativa vigent aplicable, segons model normalitzat que s’adjunta com annex d’aquest Reglament.

c) En cas d’habitatge, cèdula d’habitabilitat i, si n’és el cas, llicència de primera ocupació.

d) Si és local comercial o industrial, la llicència d’obertura.

e) Si és un subministrament per obres, la llicència municipal d’obres en vigència.

f) Certificat acreditatiu de connexió a la xarxa municipal de clavegueram en les zones on n’hi hagi.

Cada subministrament quedarà adscrit a les finalitats per a les quals va ser contractat, de manera que queda prohibit dedicar-lo a finalitats altres o modificar-ne l’abast, coses per a les quals caldrà sempre fer una nova sol·licitud.

Una vegada feta la contractació, l’abonat procurarà que les seves dades personals estiguin sempre actualitzades i comunicarà al prestador del servei qualsevol variació.

 

Article 11

Durada de la pòlissa

La vigència dels contractes es considera estipulada pel termini fixat en la pòlissa i s’entén tàcitament prorrogada pel mateix període, llevat que una de les parts amb un mes d’antelació avisi l’altra part, d’una manera expressa i per escrit, del desig de donar el contracte per acabat. No obstant açò, si dins del primer any, a comptar des de l’inici del subministrament, l’abonat, per la causa que fos, donàs el contracte per acabat, les despeses ocasionades per aquesta resolució aniran a càrrec seu.

Article 12

Modificacions en la pòlissa

Durant  la vigència de la pòlissa, aquesta s’entendrà modificada sempre que ho imposin disposicions legals o reglamentàries i, d’una manera especial, en relació amb la tarifa del servei i del subministrament, que s’entendrà modificada en l’import i en les condicions que disposi l’autoritat o els organismes competents.

Article 13

Cessió del contracte

Com a regla general es considera que l’abonament al subministrament d’aigua és personal i hom no en podrà cedir els drets a tercers ni podrà exonerar-se de  les seves responsabilitats amb relació al servei. Açò no obstant, l’abonat que estigui al corrent del pagament podrà traspassar la pòlissa a un altre abonat que hagi d’ocupar el mateix local amb les mateixes condicions existents. En aquest cas, l’abonat ho farà saber al prestador del servei mitjançant una comunicació escrita que inclogui la conformitat expressa del nou abonat, sigui per correu certificar amb justificant de recepció o bé lliurada personalment al domicili del prestador del servei, el qual li haurà d’acusar recepció de la dita comunicació.

En el cas que la pòlissa subscrita per l’abonat anterior no contengui cap condició que estigui en oposició amb la forma en què hagi de continuar prestant-se el subministrament, continuarà vigent la pòlissa anterior fins que no se n’estengui una de nova.

El prestador del servei, en rebre la comunicació, haurà d’estendre una nova pòlissa a nom del nou abonat, que aquest haurà de subscriure a les oficines del prestador. El nou abonat haurà d’abonar el que li correspongui segons les condicions vigents en el moment del traspàs. En el cas que la pòlissa contengui  clàusules especials caldrà la conformitat del prestador del servei, a més de la del nou abonat. El servei podrà, en cas de necessitat, substituir el comptador per un de nou.

Article 14

Subrogació

En esdevenir-se la defunció del titular de la pòlissa d’abonament, el cònjuge, descendents, ascendents i germans que hi haguessin conviscut habitualment, almenys amb dos anys d’antelació respecte de la data de defunció, podran subrogar-se en els drets i obligacions de la pòlissa. Aquests dos anys de convivència no seran necessaris per als sotmesos a la pàtria potestat del difunt ni per al seu cònjuge. L’hereu o legatari podrà subrogar-se si succeeix el causant en la propietat o en l’ús de l’habitatge o local.

Les persones jurídiques tan sols se subrogaran en els casos de fusió per absorció.

El termini per subrogar-se serà, en tots els casos, de quatre mesos a partir de la data del fet causant i es formularà mitjançant una nota estesa en la pòlissa existent, signada pel nou abonat i pel prestador del servei.

Article 15

Rescissió de la pòlissa

L’incompliment que qualsevol de les parts faci de les obligacions recíproques contingudes  en el contracte de subministrament o pòlissa, comportarà la rescissió del contracte, conforme al que s’estableix en el capítol corresponent d’aquest Reglament.

CAPÍTOL  III
CONDICIONS DEL SUBMINISTRAMENT

Article 16

Pluralitat de pòlisses en un immoble

S’estendrà una pòlissa d’abonament per cada habitatge, local o dependència independents, encara que pertanguin al mateix propietari o arrendatari i siguin contínues, llevat si es tracta de subministrament per comptador o aforaments generals, en el qual cas es formalitzarà una sola pòlissa a nom del propietari.

En el cas de sistemes conjunts de calefacció o aigua calenta, de dispositius per al reg de jardins, etc., s’haurà de subscriure una pòlissa general d’abonament independent de les restants de l’immoble a nom de la propietat o comunitat de propietaris.

Si se sol·licita una pòlissa d’abonament general per a tot l’immoble, sense que hi hagi pòlisses individuals d’habitatge, local o dependència, sobre aquesta pòlissa general s’aplicaran tantes quotes de servei o mínims com habitatges, locals o dependències que, susceptibles d’abonament, se serveixin mitjançant el subministrament general.

Aquesta modalitat de contractació serà una excepció que inclourà aquells abonats existents en el moment de l’entrada en vigor d’aquest Reglament.

Article 17

Quota de servei i màxim de subministrament

El prestador del servei fixarà, conjuntament amb l’abonat, el tipus de quota que s’ha d’aplicar, que dependrà de les instal·lacions de l’immoble, local, habitatge o dependència objecte de subministrament i, en tot cas, se subjectarà a les disposicions legalment vigents.

Els subministraments que la Comissió de Govern Municipal hagi autoritzat, excepcionalment,  per a les casetes d’eines i els magatzems agrícoles en cap cas no podran superar els 50 m3/any, i correspondrà al concessionari l’obligació d’interrompre el subministrament una volta que s’haurà assolit l’esmentat cabal.

Article 18

Classes de subministrament

El subministrament de vivenda consisteix en l’aplicació de l’aigua per atendre les necessitats normals d’un habitatge.

El subministrament comercial és l’aplicació de l’aigua a les necessitats dels locals comercials i de negocis, com és ara oficines, despatxos, botigues, clíniques i similars.

Es consideren subministraments industrials tots els subministraments situats al Polígon Industrial i de Serveis de Sant Lluís, sense que açò signifiqui que fora d’aquesta àrea existeix una indústria.

El subministrament hoteler és el propi per establiments hotelers.

El subministrament de bars/restaurants és el propi d’establiments amb aquesta activitat.

Els subministraments  d’oci i esportius s’ha d’aplicar a aquells establiments amb activitats no incloses dins les classes de subministraments anteriors.

Tan sols en casos excepcionals els subministraments realitzats des de la xarxa d’abastament d’aigua, de titularitat municipal i gestionada per un concessionari, podran dedicar-se a l’ús de regadiu, sempre amb autorització de l’Ajuntament.

Article 19

Prioritat de subministrament

L’objectiu prioritari del subministrament d’aigua és satisfer les necessitats domiciliàries dels habitatges de la població urbana. Els subministraments d’aigua per a usos industrials i de reg es donaran únicament en cas  que ho permetin les necessitats de l’abastament.

Quan el servei ho exigeixi, el prestador podrà disminuir i fins i tot suspendre el servei per a usos de reg o industrials, pel fet que aquests subministraments queden subordinats en tot i per tot a les exigències del consum domèstic.

El prestador del servei quedarà exonerat de responsabilitat civil per manca de subministrament quan aquesta circumstància afecti processos industrials, clíniques i altres de naturalesa anàloga on tal subministrament sigui bàsic per a la funció pròpia, els quals centres, atenent les seves especials característiques, hauran de proveir-se de mitjans de reserva.

Article 20

Instal·lacions de l’abonat

Les instal·lacions utilitzades pels abonats han de complir tothora les condicions de seguretat reglamentàries i/o normativa vigent sobre les instal·lacions interiors de subministrament d’aigua, de manera que el prestador del servei podrà negar el subministrament en el cas de noves instal·lacions o de reforma de les existents pel fet de no complir els requisits legals.  Amb aquesta finalitat, el prestador del servei  podrà fer-ne les comprovacions necessàries abans de connectar-hi l’aigua.

Pel que fa a les instal·lacions antigues en ús, el prestador del servei pot comunicar als abonats la manca de seguretat d’aquestes; consegüentment, l’abonat estarà obligat a esmenar  la instal·lació i en  el termini que aquell ordenàs.

Si l’abonat no resol el que s’haurà disposat, el prestador del servei queda facultat per suspendre el servei.

El prestador del servei no percebrà cap quantitat per la revisió de les instal·lacions quan açò ho faci per iniciativa pròpia.

Article 21

Regularitat del subministrament

El subministrament d’aigua als abonats serà permanent --llevat que a la pòlissa se n’hagués pactat el contrari--, i no es podrà interrompre si no era per força major. No es podrà subministrar aigua dins un mateix immoble sota dues modalitats diferents simultàniament, per a una mateixa aplicació. En tot cas caldrà tenir en compte allò que estableix el paràgraf tercer de l’article 19 d’aquest Reglament.

Article 22

Import del subministrament

Els imports del subministrament s’ajustaran a les tarifes vigents en cada moment i es referiran al servei prestat; per tant, no es podran cobrar per endavant.

 

CAPÍTOL  IV
INSTAL·LACIONS   EXTERIORS

Article 23

Execució de les instal·lacions exteriors

La instal·lació del ramal de connexió, incloent-hi les claus de maneig i els aparells de mesurament, l’efectuarà el prestador del servei amb les despeses totes a càrrec del propietari de l’immoble, i el ramal instal·lat, amb les claus corresponents, quedarà propietat d’ell. Si un abonat demanàs un ramal de presa especial per a ús propi, serà instal·lat pel prestador a compte i cost de l’abonat, amb l’autorització prèvia de la propietat de l’immoble, i l’obra esdevindrà també propietat de la finca per accessió.

Article 24

Punts de presa especials

Es podran instal·lar punts de presa per alimentar exclusivament:

a) Les boques de protecció contra incendis, a les finques dels propietaris que ho demanin, i que l’abonat podrà fer servir en benefici de tercers.

b) Piscines o altres instal·lacions de caràcter sumptuari.

 

Article 25

Protecció del punt de presa

Després de la clau de registre el propietari disposarà d’una protecció del ramal suficient, de manera que en un cas de fuita l’aigua vessi cap a l’exterior a fi que no pugui perjudicar l’immoble ni fer malbé res de l’interior (objectes, aparells); si bé en un cas així no hi hauria cap tipus de responsabilitat per part del prestador.

En casos d’avaria, les reparacions dels ramals de presa les efectuarà sempre el prestador, que no vol dir que ell no en pugui fer repercussió  al causant d’aquestes avaries.

Les instal·lacions i derivacions que surtin de la clau de pas seran adobades per compte i càrrec del propietari o dels abonats que en siguin responsables.

Article 26

Posada en càrrega de la presa

Havent instal·lat el ramal de presa, el prestador el carregarà fins a la clau de registre, que encara no es podrà fer anar sinó fins al moment de començar el subministrament, quan les instal·lacions interiors tenguin les condicions necessàries.

Passats vuit dies des de l’inici del subministrament sense que no s’hagi formulat cap reclamació sobre el ramal de presa, s’entendrà que el propietari de la finca està conforme amb la instal·lació.

  

CAPÍTOL  V
INSTAL·LACIONS INTERIORS

Article 27

Execució de les instal·lacions

La instal·lació interior, llevat de la col·locació del comptador i claus corresponents, la farà un instal·lador aliè al prestador del servei i autoritzat per l’organisme adient, i haurà d’executar-se bo i complint les normes per a les instal·lacions interiors de subministrament d’aigua,  amb especial previsió de les contingències de la variació de pressió de la xarxa de distribució.

La instal·lació interior queda sempre sota la diligència, custòdia, conservació i responsabilitat de l’abonat.

Article 28

Inspecció de la instal·lació

La instal·lació interior realitzada pel propietari i/o abonat estarà sotmesa a la comprovació del prestador del servei i a la superior dels organismes competents de l’Administració, a fi de constatar si ha estat executada segons les normes i compleix les condicions d’aquest Reglament i d’altres disposicions aplicables.

Si la instal·lació interior no s’ajustàs als preceptes indicats, el prestador del servei podrà negar-se a proporcionar el  subministrament i podrà informar-ne els organismes competents perquè resolguin el que sigui oportú.

Article 29

Materials de la instal·lació

Per fer la instal·lació interior, no s’imposarà a l’abonat l’obligació d’adquirir el material ni als magatzems del prestador del servei ni en cap altre de concret, i tan solament se li exigirà que el material s’ajusti a allò que disposin les normes bàsiques de les instal·lacions interiors per al subministrament d’aigua vigents en el moment de la contractació.

Article 30

Prohibició de mesclar aigua de diferents procedències  

Les instal·lacions corresponents a cada pòlissa no es podran connectar a una xarxa, canonada o distribució d’una altra procedència. Tampoc no s’hi podrà connectar cap instal·lació procedent d’una altra pòlissa d’abonament ni mesclar l’aigua dels serveis amb la de qualsevol altre. L’abonat instal·larà els dispositius reglamentaris per impedir els retorns accidentals cap a la xarxa.

En casos tècnicament justificats, quan les instal·lacions industrials hagin de menester subministraments propis, distribuïts conjuntament amb l’aigua  procedent del servei, podrà autoritzar-se’n la connexió sempre que:

a) L’aigua no es destini al consum humà.

b) S’adoptin mesures tècnicament suficients segons criteri del servei, per evitar retorns d’aigua cap a la xarxa pública.

 

CAPÍTOL  VI
SISTEMES DE MESURAMENT

Article 31

Tipus de comptador

Els comptadors seran sempre de model oficialment homologat i degudament verificat amb resultat favorable i hauran de ser precintats per l’organisme de l’Administració responsable de la dita verificació.

La selecció del tipus de comptador, el diàmetre i l’emplaçament els determinarà el prestador del servei, d’acord amb les normes bàsiques per a les instal·lacions interiors de subministrament d’aigua vigents en el moment de la contractació, segons el tipus de domicili objecte de subministrament o en relació amb el cabal punta o horari previst en subministraments especials.

En el cas que el consum real no correspongués al concertat entre ambdues parts i no guardàs la deguda relació amb el que correspon al rendiment normal del comptador, aquest haurà de ser substituït per un altre de diàmetre adequat, i serà l’abonat qui n’haurà de satisfer obligadament les despeses.

Darrere del comptador hi haurà una clau de pas a disposició de l’abonat per tal de prevenir qualsevol eventualitat. Les intervencions que hagi de fer el servei com a conseqüència del mal funcionament d’aquesta clau es carregaran a l’abonat.

Article 32

Subministrament del comptador

El comptador el subministrarà el prestador del servei i serà de la seva propietat, únicament el podran manipular els empleats del Servei i les persones o l’entitat responsable de fer-ne el manteniment, per la qual cosa serà degudament precintat.  Darrere  del comptador, el prestador del servei hi instal·larà una clau de sortida el cost de la qual anirà a càrrec de l’abonat, que sí que en podrà fer ús per prevenir qualsevol eventualitat que pugui esdevenir-se en la instal·lació interior.

Article 33

Ubicació del comptador

El comptador es col·locarà a la paret de l’enfront o a la paret mitgera i part defora, dins un armariet d’obra construït per l’abonat amb les mides i de la manera que estableixen les normes bàsiques per a les instal·lacions interiors de subministrament d’aigua vigents en el moment de la contractació i que haurà d’anar tancat amb pany i clau del tipus universal.

Article 34

Verificació i conservació dels comptadors

El comptador s’haurà de conservar amb bon estat de funcionament. El prestador del servei tindrà la facultat de realitzar totes les verificacions que consideri necessàries i efectuar totes les substitucions que siguin reglamentàries.

Amb independència del seu estat de conservació, cap comptador podrà estar instal·lat en un espai de temps superior als 7 anys. Passat aquest temps, s’haurà de substituir per un de nou.

El prestador del servei aura de comunicar a l’abonat la desconnexió i connexió dels comptadors reglamentaris a l’abonat, indicant el nombre de fabricació i lectures.

En cas que en el moment de la substitució reglamentària, aquesta no sigui possible per qualsevol motiu imputable a l’abonat i/o que no compleixi amb aquest Reglament i/o normativa aplicable, se li notificarà per correu certificat donant un termini de temps per regularitzar la incidència. Si pasta aquest termini, l’abonat no la corregeix, el prestador del servei queda facultat a interrompre el subministrament.

L’abonat tindrà l’obligació de facilitar als representants i operaris del servei l’accés al comptador, sempre que presentin la corresponent  autorització expedida pel servei.

El manteniment dels comptadors i dels punts de presa ha de ser realitzat pel servei.

Es considerarà conservació i manteniment de comptadors i de punts de presa el fet de tenir-ne vigilància i de fer-hi reparacions en l’emplaçament actual i mentre sigui possible, incloent-hi muntatge i desmuntatge; amb el benentès, però, que les avaries o anomalies observades siguin  imputables a l’ús normal de l’aparell. Queden excloses d’aquesta obligació les avaries causades per manipulació indeguda, abús d’utilització, catàstrofe i gelades.

Si s’ha de produir una substitució no reglamentària o reparació del comptador per un motiu no imputable a l’ús normal de l’aparell, aquest serà a càrrec de l’abonat.

Article 35

Bateria de comptadors

Quan un sol punt de presa hagi de subministrar aigua a més d’un abonat en un mateix immoble, caldrà instal·lar una bateria degudament homologada capaç de muntar-hi tots els comptadors que ha de menester el conjunt de l’immoble.

  

 

CAPÍTOL  VII
CONSUM I FACTURACIÓ

Article 36

Consum

L’abonat consumirà l’aigua d’acord amb el que estableix aquest Reglament respecte a les condicions del subministrament i està obligat a usar les instal·lacions pròpies del servei d’una manera racional i correcta, evitant tot perjudici a tercers i al servei.

Article 37

Facturació

El prestador del servei percebrà de cada abonat l’import del subministrament d’acord amb la modalitat tarifària vigent en cada moment, així com els tributs que pertoquin en cada cas.

Si hi hagués una quota de servei, a l’import d’aquesta s’hi afegirà la facturació del consum corresponent als registres de l’aparell de mesurament.

En tot cas, un empleat del prestador del servei anotarà en un full de lectura o suport físic equivalent els registres del comptador, que posteriorment quedaran reflectits en el rebut.

El consum d’una presa per a piscina es facturarà a nom del propietari, arrendatari o comunitat de propietaris.

Article 38

Anomalies de mesurament

Quan es detecti l’aturada o un mal funcionament de l’aparell de mesurament, la facturació del període actual i regularització de períodes anteriors s’efectuarà conformement a un dels tres sistemes següents:

1. En relació amb la mitjana dels tres períodes de facturació anteriors a la detecció de l’anomalia.

2. En el cas de consum estacional, amb relació als mateixos períodes dels tres anys immediatament anteriors  que haguessin registrat consum.

3. Conforme al consum registrat pel nou aparell de mesurament instal·lat, a prorrata amb els dies que hagués durat l’anomalia. 

En el cas que no pugui efectuar-se la lectura del mesurament del comptador per absència de l’abonat i a fi d’evitar l’acumulació de consums en facturacions posteriors, es facturarà igualment en relació amb la mitjana dels tres períodes de facturació del mateix període de l’anterior que vagi registrar consum.

En cas que no pugui efectuar-se la lectura del mesurament del comptador per absències prolongades de l’abonat i que el prestador del servei no tengui accés al comptador des de la via pública, sense que l’abonat no aporti cap lectura en un període superior a un any, el prestador del servei podrà notificar per correu certificat a l’abonat que procedeixi al canvi d’ubicació del comptador perquè sigui accessible des de la via pública amb un termini de temps suficient. Si l’abonat passat aquest termini no corregeix l’anomalia, el prestador del servei quedarà facultat a interrompre el subministrament.

En aquells casos en què per error o anomalia de mesurament s’haguessin facturat quantitats inferiors a les degudes, el pagament de la diferència s’escalonarà dins un termini que, posat que no s’acordàs el contrari, no podrà ser superior a l’any.

En el cas de consums facturats a compte, es llevaran de la facturació feta basant-se en la lectura del comptador aquelles quantitats facturades amb anterioritat, sense lectura prèvia del comptador.

Article 39

Verificació

L’abonat i el prestador del servei tenen dret a sol·licitar de l’organisme competent de l’Administració, en qualsevol moment, la verificació dels aparells de mesurament instal·lats, sigui qui en sigui el propietari.

Si l’abonat demana al prestador del servei la tramitació de l’esmentada verificació oficial, s’haurà de dipositar prèviament l’import de les despeses que açò comporti.

Si fos el prestador del servei qui en sol·licitàs la verificació, les despeses seran a compte seu.

Article 40

Sanitat del consum

La instal·lació interior servida per l’abonament objecte del contracte no podrà estar connectada a cap xarxa ni a cap altra canonada ni a cap mena de distribució d’aigua de procedència altra, ni tampoc a la que provengui d’un altre abonament procedent de la mateixa empresa, com tampoc no podrà mesclar-se l’aigua del prestador del servei amb cap altra, tant per raons tècniques com sanitàries.

Els dipòsits receptors, si n’hi hagués, caldrà mantenir-los periòdicament i protegir-los raonablement per tal d’evitar qualsevol mena de contaminació.

Article 41

Pagament

L’abonat haurà de pagar els rebuts dins dels quinze dies feiners següents  a la recepció de l’avís de fer-ho.

L’abonat podrà optar per domiciliar el pagament del rebut en una llibreta d’estalvi o en un compte corrent bancari o bé fer-lo efectiu directament a les oficines del prestador del servei o  a les entitats bancàries o financeres que el prestador del servei autoritzi.

 

CAPÍTOL  VIII
SUSPENSIÓ DEL SUBMINISTRAMENT I RESCISSIÓ DEL CONTRACTE

Article 42

Causes de suspensió

L’entitat subministradora no contreu, en termes generals, cap responsabilitat per les interrupcions que es puguin donar en el subministrament degudes a causes no imputables a la seva voluntat, no obstant, procurarà arbitrar les mesures i mitjans necessaris per tal que les interrupcions en el servei tenguin la menor duració i incidència possibles.

Sense perjudici de les responsabilitats de diferent ordre en què l’abonat pugui incórrer per la realització d’actes que aquest Reglament prohibeix, el prestador del servei podrà suspendre el subministrament en els casos següents :

1) Per manca puntual del pagament de l’import del servei, excepte que hi hagi en curs una reclamació; en aquest cas, s’estarà a allò que es resolgui.

2) Per manca de pagament de les quantitats resultants de liquidació per error, frau o avaria imputable a l’abonat.

3) Abusar del subministrament concertat i consumir cabals desproporcionats a l’activitat usual de la persona abonada sens causa justificada.

4) Destinar l’aigua a usos diferents del pactat o subministrar aigua a un tercer.

5) Alterar de qualsevol forma les condicions de potabilitat de l’aigua del Servei.

6) No permetre l’entrada del personal autoritzat al lloc on es trobin les instal·lacions, les connexions o els comptadors de l’abonat.

7) No facilitar, durant més d’un any, l’accés al comptador o sistema de mesurament entre les 8 i les 14 hores de la jornada laboral normal de dilluns a divendres, per llegir-lo mentre persisteixi en aquesta actitud.

8) Per derivacions clandestines o manipulació del comptador o les instal·lacions a fi d’impedir que els comptadors registrin el cabal realment consumit.

9) Per practicar actes que puguin pertorbar la regularitat o medició del consum.

10) Per mesclar l’aigua de la xarxa municipal amb una altra de procedència distinta.

11)Perjudicar o posar en perill la qualitat de l’aigua a la xarxa de distribució externa a la finca abastada, provocant pertorbacions a la mateixa.

12) Per restriccions autoritzades o imposades per l’autoritat competent.

13) Per l’existència de pèrdues significatives de l’aigua a la instal·lació interior, fins que no s’adoptin per l’abonat mes mesures pertinents al respecte.

14) Per la negativa de l’Abonat a modificar el recinte de comptadors i els elements del sistema de medició de consums o la instal·lació interior, quan vengui imposat per la normativa vigent.

15) Per incompliment de qualsevol de les obligacions indicades a l’article 6 del present Reglament.

16) Per participació en qualsevol grau, en frau de l’aigua.

 

Article 43

Procediment de suspensió del subministrament

En el supòsit previst a l’apartat 8 de l’article anterior, una vegada l’empresa comprovi l’existència de derivacions clandestines o manipulació,  podrà inutilitzar-les de manera immediata i en donarà part a l’Ajuntament. Les despeses generades seran a càrrec de l’abonat, així com, si és el cas, la facturació dels consums estimats i/o es reserva el dret a emprendre les accions penals per frau que corresponguin.

En la resta de supòsits el procediment serà el següent:

El servei ho haurà de comunicar a l’abonat per correu certificat o d’una manera que en quedi constància, com també a l’Ajuntament perquè, amb la prèvia comprovació dels fets, l’organisme oficial dicti la resolució que escaigui; i es considerarà que el prestador del servei queda autoritzat per dur a terme la suspensió del servei, si dins el termini de quinze dies feiners a partir de la data de presentació dels fets a l’organisme i del lliurament de la notificació a l’abonat, aquell no ha rebut cap ordre contrària de l’organisme en el sentit que aquest en volgués fer una comprovació pròpia.

Posat cas que l’abonat hagués formulat reglamentàriament qualque reclamació o recurs, el prestador del servei no el podrà privar de subministrament mentre no hagi recaigut cap resolució sobre la reclamació formulada.

Si l’interessat interposes recurs contra la resolució de l’organisme competent de l’Administració pública, se’l podrà privar de subministrament en el cas que no dipositi la quantitat que deu, confirmada per la resolució objecte del recurs.

La suspensió del subministrament d’aigua per part del prestador del servei no podrà dur-se a terme en un dia festiu ni en un altre en què, pel motiu que sigui, no hi hagi servei complet administratiu i tècnic d’atenció al públic als efectes de la tramitació completa del restabliment del servei ni en la vigília del dia en què es doni qualcuna de les mencionades circumstàncies.

El restabliment del servei es realitzarà el mateix dia o el següent dia feiner en què hagin estat esmenades les causes que vagin originar el tall del subministrament.

La notificació de tall de subministrament ha d’incloure, com a mínim, els punts següents:

-  nom i adreça de l’abonat;

-  nom i adreça de l’abonament;

-  data i hora aproximada a partir de les quals es farà el tall de subministrament;

- nom, adreça, telèfon i horari de les oficines comercials de l’empresa subministradora en què puguin corregir-se les causes que van originar el tall.

  

Article 44

Renovació del subministrament

Les despeses que origini la suspensió seran a compte de l’empresa subministradora i la reconnexió del subministrament, en el cas de tall notificat, d’acord amb el que regula l’article anterior, serà a compte de l’abonat, i se satisfarà amb una quantitat doble dels drets de presa vigents per  a un cabal igual al contractat, el qual serà abonat per endavant. Aquests drets, però, no es podran fer pagar si és que el tall no s’hagués realitzat de fet.

Article 45

Resolució del contracte

Havent transcorregut dos mesos des de la suspensió del subministrament sense que l’abonat hagi esmenat cap de les causes establertes a l’article 42 d’aquest Reglament, per les quals va tenir lloc la dita suspensió, el prestador del servei estarà facultat per resoldre el contracte, a l’empara del que disposa l’article 1124 del Codi Civil.

Article 46

Retirament de l’aparell de mesura

Una volta resolt el contracte, el prestador del servei podrà retirar el comptador i el dipositarà a l’empresa, que el mantindrà en dipòsit i a disposició de l’abonat a les dependències del prestador del servei durant el termini d’un mes, a partir del qual es prestador del servei en podrà disposar lliurament.

Article 47

Accions legals

El prestador del servei, malgrat la suspensió del subministrament i la rescissió del contracte, podrà endegar totes les accions civils i criminals que consideri oportunes en defensa dels seus interessos i drets i, d’una manera especial, l’acció penal per frau.

Així mateix, i en el cas que la suspensió del subministrament efectuada pel seu prestador resultàs improcedent, l’abonat podrà exigir la deguda indemnització sens perjudici de poder endegar les accions civils i criminals que consideri oportunes en salvaguarda dels seus interessos.

  

CAPÍTOL  IX
TRIBUTS I ALTRES CONCEPTES DEL REBUT

Article 48

Tributs

Com a regla general, els tributs de l’Estat, de les comunitats autònomes i de les entitats locals establerts sobre les instal·lacions i el subministrament o consum d’aigua en els quals siguin subjectes passius les empreses subministradores no podran ser repercutits a l’abonat com a tals, llevat que la norma que crea el tribut ho disposi altrament, sense però que açò vulgui dir que l’import d’aquests tributs no sigui recollit com un cost en la mateixa tarifa.

Article 49

Altres conceptes del rebut

El prestador del servei haurà d’incloure en el rebut de consum, quan rebés una demanda legal en aquest sentit, els tributs que ha de cobrar per compte de les entitats públiques als quals es refereix l’article anterior, sempre que estiguin establerts prenent com a base el consum de l’aigua.

 

CAPÍTOL  X
PROCEDIMENT  ADMINISTRATIU

Article 50

Consultes i informació

L’abonat té dret a consultar totes les qüestions derivades de la prestació del servei i del funcionament del subministrament en el consum individual, i podrà demanar pressuposts previs d’instal·lacions referits a la contractació. El prestador del servei haurà de donar informació en totes les consultes que s’hagin formulat correctament i contestarà per escrit, dins el termini màxim d’un mes, les que també s’hi hauran fet.

Article 51

Reclamacions

L’abonat podrà formular reclamacions directament al prestador del servei i la seva tramitació es farà segons la normativa vigent en matèria de consum.

  

CAPÍTOL  XI
JURISDICCIÓ

Article 52

Administrativa

Sens perjudici de les competències legals que puguin correspondre a qualsevol entitat o organisme públic, correspon a l’Ajuntament la incoació i instrucció dels expedients sancionadors per l’incompliment del present Reglament, tant per part dels abonats com dels prestadors del servei, amb subjecció al procediment sancionador determinat en la Llei 30/92, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques.

Sant Lluís, 21 de desembre de 2015

La Batlessa de l’Ajuntament de Sant Lluís
M. Montserrat Morlà Subirats