Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 18311
Aprovació definitiva modificació ordenances fiscals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament en sessió celebrada el dia 14 de desembre de 2015 acordà aprovar definitivament les modificacions de les ordenances fiscals reguladores dels imposts, taxes i preus públics d’acord amb el text que es transcriu a continuació, i publicar aquest acord definitiu en el BOIB juntament amb el text íntegre de les modificacions de les ordenances fiscals. Les presents ordenances entraran en vigor el dia 1 de gener de 2016 sempre que s’hagi procedit a la publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de l’acord d’aprovació definitiva atès l’article 17.4 del RDLegislatiu 2/2004.

ORDENANÇA FISCAL 01I.OD

IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES

EXEMPCIONS I BONIFICACIONS

ARTICLE 4.

1.Estaran exemptes del pagament de l’impost la realització de qualsevol construcció, instal·lació o obra de la qual siguin amos l’Estat, les comunitats autònomes o les entitats locals que, subjectes a aquest impost, s’hagin de destinar directament a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, encara que la seva gestió la duguin a terme organismes autònoms, tant si es tracta d’obres de nova inversió com de conservació.

2. De conformitat amb l’article 103.2 del RD Legislatiu 2/2004 s’estableix una bonificació del 95%  de la quota a favor de les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipals per concórrer en elles circumstàncies socials, culturals o històrico-artístiques o de foment de l’ocupació que justifiquin tal declaració.

La concessió de la bonificació és competència del Ple i s’acordarà prèvia sol·licitud del subjecte passiu pel vot favorable de la majoria simple de les persones integrants.

Particularment es considerarà que existeix especial interès o utilitat municipal en els següents supòsits:

a)Quan la instal·lació o obra per a la qual se sol·licita la bonificació estigui situada dins el conjunt historico-artístic delimitat pel Consell de Mallorca o afecti edificis inclosos en el catàleg historico-artístic aprovat per l’Ajuntament de Manacor.

En aquests casos la bonificació serà d’un 95% de la quota. 

b)També es considerarà que existeix especial interès municipal quan a la instal·lació o obra (rehabilitació o nova construcció) concorrin les següents circumstàncies:

1. Els subjectes passius siguin menors de 35 anys.

2. Acreditin el 100% de la propietat o nuda propietat de l’habitatge o solar mitjançant còpia del títol de propietat.

3. Es tracti del primer habitatge. Per tenir la consideració de primer habitatge només podrà ser titular d’un únic immoble amb ús residencial.

4. No percebin una renda superior al 2,5 del salari mínim interprofessional pel que haurà de presentar còpia de la declaració de la renda o documentació acreditativa de la no obligació de presentar-ne.

En aquests casos la bonificació serà d’un 95 % de la quota.

Per accedir a l’obtenció del càlcul s’aplicaran les regles previstes a l’article 4.3 de l’Ordenança Fiscal reguladora de l’Impost sobre bens immobles.

c)També es considerarà que existeix especial interès municipal quan  la construcció, instal·lació o obra estigui destinada a la millora de façanes.

En aquests casos la bonificació serà d’un 95% de la quota.

Per accedir a aquesta bonificació la persona interessada haurà d’acreditar en el moment d’autoliquidar l’impost el cost específic corresponent a les obres destinades a la millora de façanes, així com incloure en el projecte executiu de l’obra la descripció detallada i el pressupost d’aquestes.

d) En els casos que l’ordenança fiscal ja ha apreciat que existeix especial interès o utilitat municipals, la bonificació serà atorgada per la Junta de Govern local previ informe per personal tècnic relatiu a la concurrència dels requisits objectius exigits per l’ordenança fiscal.

3. De conformitat amb l’article 103.2 del RD Legislatiu 2/2004 s’estableix una bonificació del 90% de la quota a favor de les construccions, instal·lacions i obres que afavoreixin les condicions d’accés i habitabilitat per les persones discapacitades.

La bonificació només afectarà a les obres destinades a afavorir les condicions d’accés i habitabilitat de les persones discapacitades sempre que aquestes no siguin obligatòries per normativa. Per accedir a aquesta bonificació la persona interessada haurà d’acreditar, en el moment d’autoliquidar l’impost, el cost específic corresponent a les obres destinades a afavorir les condicions d’accés i habitabilitat de les persones discapacitades, així com incloure en el projecte executiu de l’obra la descripció detallada i el pressupost d’aquestes.

4. De conformitat a l’article 103.2 b) del RD Legislatiu 2/2004 s’estableix una bonificació del 50 % a favor de les construccions, instal·lacions i obres que incorporin sistemes per l’aprofitament elèctric de l’energia solar.

Per accedir a aquesta bonificació la persona interessada haurà d’incloure en el projecte executiu de l’obra la descripció detallada i el pressupost de la instal·lació signada per personal tècnic competent, tenint en compte que la instal·lació ha de suposar un mínim de 4 wp/m2 en cas d’energia solar fotovoltàica.

5. De conformitat amb l’article 103.2 d) del RD Legislatiu 2/2004 s’estableix una bonificació del 50 % de la quota a favor de les construccions, instal·lacions o obres referents als habitatges de protecció oficial.

La persona interessada, en el moment de presentar la sol·licitud de bonificació, adjuntarà fotocopia de la Qualificació Provisional d’Habitatges de Protecció Oficial. Una vegada es disposi de la Cèdula de Qualificació Definitiva d’Habitatge de Protecció Oficial es presentarà aquesta en un termini de 10 dies des del moment en què es disposi d’ella, termini fins el qual queda interromput l’atorgament de la bonificació.

6.Les bonificacions aplicables, ja siguin potestatives o obligatòries no seran d’aplicació simultània.

7.Els beneficis fiscals es sol·licitaran en el moment de presentar la corresponent sol·licitud de llicència urbanística, declaració responsable o comunicació prèvia.

La quota no objecte de bonificació s’ha d’autoliquidar quan es presenti la declaració responsable o la comunicació prèvia. La quota restant serà objecte de liquidació en el cas que la bonificació no sigui concedida.

8.No obstant el previst al paràgraf anterior, procedirà la tramitació de les sol·licituds presentades en un moment posterior a la sol·licitud de llicència o a la presentació de la declaració responsable o comunicació prèvia amb el corresponent procediment de devolució d’ingressos indeguts, si escau, sempre que l’interessat  ho sol·liciti abans de la finalització del termini per a la interposició de recurs contenciós-administratiu contra l’autorització de la llicència d’obres o urbanística.

NORMES DE GESTIÓ

ARTICLE 6.

1. Quan es concedeixi la preceptiva llicència, o quan sense haver-se sol·licitat, concedit o denegat la llicència preceptiva, o sense haver-se presentat la declaració responsable o comunicació prèvia quan sigui preceptiva, s’iniciï la construcció, instal·lació o obra, es practicarà una liquidació provisional a compte, la qual es determinarà en funció del pressupost presentat per les persones interessades, sempre que aquest hagués estat visat pel Col·legi Oficial corresponent quan sigui preceptiu; sense perjudici de la possible revisió del pressupost per part dels tècnics municipals, d’acord amb el cost estimat del projecte.

2. En els casos en què la llicència sigui substituïda per declaració responsable o comunicació prèvia, l’impost s’exigirà en règim d’autoliquidació. El termini per realitzar l’autoliquidació serà de quinze dies naturals a partir de la presentació de la declaració responsable o comunicació prèvia.

Una vegada transcorregut el termini de pagament en període voluntari seran d’aplicació els recàrrecs corresponents.

3.En el cas de caducitat, desistiment o renúncia a la llicència d’obres o a la declaració responsable o comunicació prèvia, els subjectes passius tindran dret a sol·licitar la devolució de les quotes satisfetes sempre que no s’hagin realitzat les corresponents obres o instal·lacions.

4. A la vista de les construccions, instal·lacions o obres efectivament realitzades i del seu cost efectiu, l'Ajuntament, mitjançant l'oportuna comprovació administrativa, podrà modificar, en el seu cas, la base imposable a la qual es refereix els apartats anteriors, i practicarà la corresponent liquidació definitiva, i exigirà del subjecte passiu o  li reintegrarà, en el seu cas, la quantitat que correspongui.

 

  

ORDENANÇA FISCAL 13T.OD

TAXA PER A PRESTACIÓ DE SERVEIS I REALITZACIÓ D'ACTIVITATS A INSTAL·LACIONS MUNICIPALS I US D’ESCOLES PÚBLIQUES.

CELEBRACIÓ DE CASAMENTS

Euros/empadronats (*)

Euros/no empadronats

Fora horari d’oficina

89,41

89,41

Fora horari d’oficina a la Torre dels Enagistes

129,56

129,56

 

ORDENANÇA FISCAL 22T.OD

TAXA PER A LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA

BENEFICIS TRIBUTARIS

ARTICLE 4BIS

De conformitat amb l’article 12.1b) de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de Protecció a les Famílies Nombroses s’estableix una bonificació del 20% de la quota a favor de les persones integrants de famílies nombroses.

L’acreditació de la condició de persona integrant de família nombrosa s’haurà d’acreditar al moment de la formalització de la matrícula.

  

ORDENANÇA FISCAL 24T.OD

TAXA PER OPTAR A PROVES DE SELECCIÓ DE PERSONAL

QUOTA TRIBUTÀRIA

ARTICLE 4. La quota tributària quedarà fixada amb les següents tarifes:

GRUP A1 (antic grup A) o laboral al nivell equivalent

30,60€

GRUP A2 (antic grup B) o laboral al nivell equivalent

27,15€

GRUP C1 (antic grup C) o laboral al nivell equivalent

23,75€

GRUP C2 (antic grup D) o laboral al nivell equivalent

20,35€

AGRUPACION PROFESSIONALS (antic grup E) o laboral al nivell equivalent

19,00€

BENEFICIS TRIBUTARIS

ARTICLE 5

1. De conformitat amb l’article 12.1c) de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de Protecció a les Famílies Nombroses s’estableix una bonificació del 50% de la quota tributària a favor dels membres de famílies nombroses.

L’acreditació de la condició de membre de família nombrosa s’haurà d’acreditar al moment de la presentació de la instància per a participar a les proves de selecció de personal.

2. Així mateix, estaran exemptes de pagament d’aquesta taxa els persones amb una discapacitat igual o superior al 33%.L’acreditació de la condició de persona amb discapacitat s’haurà d’acreditar al moment de la presentació de la instància per a participar a les proves de selecció de personal.

 

 

  

ORDENANÇA FISCAL 27.T.OD

TAXA PER LA REALITZACIÓ  D’ACTIVITATS ADMINISTRATIVES DE CONTROL, SUPERVISIÓ I VERIFICACIÓ DE LLICÈNCIES, COMUNICACIONS PRÈVIES I DECLARACIONS RESPONSABLES AMB MOTIU DE LA INSTAL·LACIÓ, INICI I EXERCICI D’UNA ACTIVITAT I/O OBERTURA D’ESTABLIMENTS

FONAMENT LEGAL

ARTICLE 1.

De conformitat amb l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, i l’article 20 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per RDL 2/2004, de 5 de març, s’estableix la taxa per la prestació d’activitats administratives de control, supervisió i verificació de llicències, comunicacions prèvies i declaracions responsables amb motiu de la instal·lació, inici i exercici d’una activitat i/o obertura d’establiments

FET IMPOSABLE

ARTICLE 2.

1. Constitueix el fet imposable de la taxa l’activitat municipal, tant tècnica com administrativa, que tendeix a verificar i comprovar si les activitats i instal·lacions que es desenvolupin o realitzin en el terme municipal de Manacor s’ajusten al marc normatiu integrat per les Normes Subsidiàries de planejament municipal, Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, les Ordenances municipals i tots aquells altres instruments de desenvolupament que puguin resultar aplicables en funció del tipus d’activitat que es tracti.

2. Als efectes de la present Ordenança s’entén per establiment el lloc o local en què habitualment s’exerceixi o s’hagi d’exercir qualsevol activitat per quin inici o exercici sigui necessària, en virtut de precepte legal, l’obtenció de la llicència municipal, presentació de comunicació prèvia o declaració responsable.

3. La taxa s’aplicarà a les activitats previstes a l’apartat 1 del present article en els supòsits de règim d’intervenció administrativa mitjançant llicència o autorització, així com en les declaracions responsables i comunicacions prèvies.

SUBJECTES PASSIUS.

ARTICLE 3.

Són subjectes passius a títol de contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei General Tributària, titulars de l’activitat i/o instal·lacions que es pretén exercir o, si escau, s’exerceixi a l’establiment.

RESPONSABLES

ARTICLE 4.

En matèria de responsabilitat tributària s’estarà al disposat a la Llei General Tributària, i a la resta de disposicions que siguin aplicables.

QUOTA TRIBUTÀRIA

ARTICLE 5.

La quota tributària es determinarà d’acord amb les tarifes següents:

TIPUS D’ ACTIVITAT O INSTAL·LACIÓ

Activitats permanents majors

758,10€ + (*1) (coeficient* pressupost)

Activitats permanents innòqües o menors, amb obra major

758,10€

Activitats permanents menors sense obra

379,05€

Activitats permanents innòqües sense obra

379,05€

Activitats no permanents majors

176,17€

Activitats no permanents menors

176,17€

Activitats itinerants majors

112,93€

Activitats itinerants menors

112,93€

Infrastructures comunes

758,10€

(*1) La quota tributària de les activitats permanents majors serà el resultat d’incrementar la tarifa fixa amb el resultat obtingut d’aplicar els següents coeficients sobre l’import del pressupost de l’activitat o instal·lació :

Pressupost superior a 60.000€

Coeficient 0,025%

Pressupost igual o inferior a 60.000€

Coeficient 0,015%

 

BENEFICIS TRIBUTARIS

ARTICLE 6.

En l’aplicació d’aquesta taxa no s’admetrà cap exempció ni cap benefici tributari, a excepció dels expressament prevists a les normes amb categoria de llei o els derivats de l’aplicació dels tractats internacionals.

MERITACIÓ

ARTÍCLE 7.

Conformement a l’article 26 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, la taxa es meritarà quan s’iniciï la prestació del servei o la realització de l’activitat. A aquest efecte, es considerarà iniciada aquesta activitat en la data de presentació de l'oportuna sol·licitud de permís d’instal·lació o de presentació de la comunicació prèvia o de la declaració responsable, si el subjecte passiu la formula expressament.

2. Quan l’activitat hagi tingut lloc sense que s’hagi obtingut l'oportuna llicència, o no s’hagi presentat la preceptiva comunicació prèvia o declaració responsable, la taxa es meritarà quan s’iniciï efectivament l’activitat municipal conduint a determinar si l’activitat, l’establiment i les instal·lacions compleixen les condicions exigibles, amb independència de la iniciació de l’expedient administratiu que es pugui instruir per autoritzar-ne l’activitat o decretar-ne el tancament, si no és autoritzable aquesta activitat. Tot això sense perjudici de l’actuació de la Inspecció Tributària.

3. L’obligació de contribuir, un cop nascuda, no es veurà afectada, de cap manera, per la denegació del permís d’instal·lació o paralització de l’activitat, ni per la renúncia o desistiment del sol·licitant.

4. No es tramitaran les sol·licituds sense que s’hagi efectuat el pagament corresponent.

NORMES DE GESTIÓ

ARTICLE 8

1. El procediment d’ingrés serà, conformement al que preveu l’article 27 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, el d’autoliquidació. Els subjectes passius hauran d’autoliquidar la taxa en el moment d’iniciar prestació del servei o activitat, mitjançant l'oportuna declaració-liquidació.

2. En els casos en que es modifiqui o amplií l’activitat a desenvolupar a l’establiment, o s’amplia el local inicialment previst, aquestes modificacions s’hauran de posar en coneixement de l’Administració municipal amb el mateix abast que a la declaració-liquidació prevista al número anterior. En aquests casos la taxa s’exigirà en règim d’autoliquidació i s’haurà d’acreditar en el moment de presentar la corresponent modificació, i d’acord el previst al paràgraf anterior.

3.Les autoliquidacions presentades seran sotmeses a comprovació administrativa . Així, una vegada finalitzada l’activitat municipal mitjançant l’emissió d’informe tècnic o acta del Departament competent, o atorgada la llicència, es practicarà si procedeix, la liquidació definitiva que serà notificada al subjecte passiu.

INFRACCIONS I SANCIONS

ARTICLE 9.

En tot el relatiu a infraccions tributàries i la seva qualificació, així com a les sancions que a les mateixes correspongui en cada cas, s’aplicaran les normes contingudes a la Llei General Tributaria i al Reglament general de recaptació, i la resta de disposicions que la desenrotllin i complementin. 

 

 

ORDENANÇA FISCAL 30T.OD

TAXA PER ATORGAMENT DE LLICÈNCIES URBANÍSTIQUES I PER LA REALITZACIÓ D’ACTIVITATS ADMINISTRATIVES DE CONTROL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE O COMUNICACIÓ PREVIA PER SUBSTITUCIÓ DE LA LLICÈNCIA D’ OBRES

QUOTA TRIBUTÀRIA

ARTÍCLE 4.

1. Constitueix la base imposable el cost total previst de la construcció, instal·lació o obra en el moment de sol·licitar la llicència, o presentar la declaració responsable o comunicació prèvia.

En cas de pròrroga de llicències s’agafarà com a base imposable el pressupost d’obra pendent d’execució, certificat pel director de l’obra.

2. La quota tributària serà el resultat d’aplicar a la base imposable definida a l’apartat anterior, el percentatge de 0,98%, amb una quota mínima de 25€.

En cas de llicències per segregació, agregació, agrupació, parcel.lació o divisió, la quota tributària consistirà en una quota fixa de 107,89€.

Contra aquestes ordenances podeu interposar, en el termini de dos mesos comptats a partir  del dia següent al de la publicació, recurs contenciós administratiu davant la Sala de lo Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca.

        

Manacor a 17 de desembre de 2015.

      

El batle,

Pedro Rosselló Cerdà