Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE PUIGPUNYENT

Núm. 18246
Aprovació definitiva reglament municipal regulador del servei públic de transport de viatgers amb auto taxis

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Al no haver-se presentat reclamacions durant el termini d’exposició al públic queda automàticament elevat a definitiu l’acord plenari provisional de l’Ajuntament de 27 d’octubre de 2015 pel qual s’aprovà definitivament el Reglament que regula el servei públic de transport de viatger amb auto-taxis el què es publica als efectes de l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local i 103 de la Llei 20/2006, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

   

REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI PÚBLIC DE TRANSPORT DE VIATGERS AMB AUTO TAXIS. 

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

El present Reglament té per objecte la regulació de la prestació del servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme dins el terme municipal de Puigpunyent, mitjançant la modalitat d’auto taxi. 

Article 2. Règim Jurídic.

Per la prestació del servei regulat en el present Reglament, a més de les normes en ell contingudes, s’hauran de respectar les previstes en la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i, supletòriament, el Reial Decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s’aprova el Reglament nacional dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers i demés normes complementaries d’àmbit estatal o autonòmic.

Article 3. Àmbit subjectiu.

El present Reglament és aplicable a totes les persones que prestin i utilitzin el servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme sota la modalitat d’auto taxi en el terme municipal de Puigpunyent.

 

TÍTOL II

DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS D’AUTO TAXI

Article 4. Llicència municipal d’auto taxi.

Per la prestació del servei objecte del present Reglament serà requisit previ estar en possessió de la corresponent llicència municipal.

La llicència municipal d’auto taxi habilitarà per la prestació del servei amb un únic vehicle, la identificació del qual constarà a la mateixa.

Article 5. Establiment de llicències municipals.

S’estableix 1 llicència d’auto taxi per a aquest Municipi. No obstant, mitjançant acord plenari, es poden crear noves llicències d’auto taxi, prèvia justificació expressa de la seva necessitat i conveniència.

Per acreditar la necessitat i conveniència, que justificarà la creació de noves llicències, es tindrà en compte qualsevol factor que pugui influir en l’oferta i la demanda del transport urbà, com ara l’augment de la població censada en el terme i/o dels serveis prestats en el mateix. Concretament, s’analitzaran les següents qüestions:

La situació del servei en qualitat i extensió abans de l’atorgament de noves llicències.

El tipus, extensió i creixement dels nuclis de població

Les necessitats reals d’un millor i més extens servei.

L’acord de creació de noves llicències serà publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i exposat al públic per un termini de 30 dies hàbils durant el qual es podran formular al·legacions i suggeriments.

Article 6. Requisits dels sol·licitants.

Poden sol·licitar llicències d’auto taxi qualsevol persona física o jurídica, que estigui en possessió del permís de conduir corresponent i el permís municipal de taxista expedit per l’Ajuntament. En el cas de societats mercantils, la possessió dels permisos s’exigirà a la persona física que ostenti l’administració de l’entitat; i en els supòsits que la persona jurídica estigui constituïda per una societat anònima laboral o cooperativa de treball associat, s’exigirà de les persones físiques integrants de les mateixes.

Article 7. Atorgament de les llicències.

Les llicències d’auto taxi es poden atorgar per concurs o per transmissió de llicències.

Expressament es prohibeix la possibilitat que una llicència pugui ser atorgada a més d’un titular o vehicle afectat a la mateixa.

La competència per l’atorgament de llicències municipals correspon a la Junta de Govern Local.

El procediment d’atorgament de noves llicències es realitzarà mitjançant concurs, amb convocatòria pública prèvia que garanteixi els principis de publicitat, transparència i lliure concurrència, per la qual cosa, s’aprovaran unes bases conforme a les quals s’adjudicaran les llicències municipals d’auto taxi, i que necessàriament tindran el següent contingut:

Requisits per formular la sol·licitud i forma d’acreditar-los.

Indicació dels òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment.

Termini, lloc i forma o mitjans de presentació de les sol·licituds.

Termini de resolució i notificació.

Documents i informacions que s’han d’acompanyar a la petició.

Criteris d’adjudicació de les sol·licituds.

Mitjà de notificació o publicació, de conformitat amb el que preveu l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Les llicències municipals d’auto taxi només es poden transmetre en els supòsits següents:

mort del titular, a favor del seu cònjuge vidu o hereus legítims.

Jubilació o incapacitat per a l’exercici de la professió per motiu de malaltia o accident, a favor del seu cònjuge vidu o hereus legítims.

Article 8. Durada.

Les llicències tindran una durada indefinida sense perjudici de les causes d’extinció establertes en aquest reglament i a la legislació general que hi resulti d’aplicació.

Article 9. Extinció.

Les llicències per a la prestació del servei d’auto taxi s’extingeixen per alguna de les següents causes:

a) Per renuncia expressa del seu titular, a través d’un escrit adreçat a l’òrgan que va concedir la llicència.

b) Per revocació de les llicències d’auto taxi, declarada per l’Ajuntament, previ informe corresponent, en els següents supòsits:

Utilitzar un vehicle no adscrit a la llicència.

Deixar de prestar, injustificadament, el servei al públic durant trenta dies consecutius o setanta dies alterns durant el període de dotze mesos consecutius, sense comptar els períodes que, per qualsevol causa, siguin expressament autoritzats per l’Ajuntament.

No tenir el o la titular de la llicència la pòlissa d’assegurança en vigor.

L’arrendament, lloguer l’apoderament o qualsevol altre acte que suposi una explotació de la llicència d’auto taxi no autoritzada expressament per l’Ajuntament.

Explotar la llicència d’auto taxi amb conductors que no compleixin els requisits exigits per la normativa vigent.

La imposició, per resolució ferma, de sancions que impliquin la revocació

Incomplir els requisits de prestació del servei que s’estableixen en aquest Reglament i a la normativa d’aplicació

c) Per revocació per raons d’interès públic, amb la corresponent indemnització econòmica, que s’ha de calcular de conformitat amb els paràmetres objectius que determinin el seu valor real.

d) La mort del titular sense hereus forçosos.

En els supòsits de l’apartat b), la revocació i retirada de la llicència no generarà cap dret indemnitzatori a favor del titular de la mateixa.

La revocació i retirada de la llicència s’acordarà per l’òrgan municipal que hagués adjudicat la llicència, prèvia tramitació de l’expedient sancionador, el qual podrà iniciar-se d’ofici o per denúncia de particular.

Article 10. Llicències vacants.

Les llicències que quedin vacants seran objecte de transmissió per concurs d’acord amb les regles establertes en el present Reglament.

Article 11.- Registre Municipal de llicències.

Es crearà un registre o fitxer de les llicències municipals d’auto taxi existents on es faran constar les diferents incidències relatives al seus titulars, conductor o conductora i vehicles adscrits.

A aquests efectes, els titulars de les llicències d’auto taxi i la Policia Local estan obligats a comunicar qualsevol vicissitud o incidència que afecti al servei en el termini màxim de dos dies des de la seva producció.

El servei municipal encarregat d’aquest registre serà la Policia Local.

  

TÍTOL III

DEL PERSONAL AFECTE AL SERVEI D’AUTO TAXI

Article 12. Requisits dels conductors.

Els vehicles adscrits a les llicències d’auto taxi només podran ser conduits pel titular de la llicència o per conductors assalariats que reuneixin les condicions legals o reglamentaries exigides, que tinguin el permís municipal de taxista expedit per aquest Ajuntament i estiguin donats d’alta en el règim corresponent de la Seguretat Social, en règim de total i exclusiva dedicació i d’incompatibilitat amb una altra professió.

Només es podran autoritzar un màxim de dos conductors, inclòs el o la titular, per llicència. No obstant, i quan concorrin causes degudament justificades, es podrà autoritzar un màxim de tres conductors o conductores per llicència, inclòs el o la titular.

El titular de la llicència comunicarà a l’Ajuntament, mitjançant escrit presentat en el Registre General, les altes i les baixes, incloses les seves, dels conductors o conductores del vehicle adscrit a la llicència de la seva titularitat i qualsevol incidència establerta en aquest article en el termini de dos dies des de que es produeixin.

L’Ajuntament no reconeixerà cap conductor o conductora si no s’ha produït la comunicació anterior.

En base a les comunicacions anteriors es farà el còmput de l’antiguitat a efectes de la concessió de noves llicències o traspàs de les actuals.

Article 13. Permís Municipal de Taxista.

Per conduir vehicles adscrits a una llicència municipal d’auto taxi es necessari, a més dels requisits legal i reglamentàriament exigits, disposar del permís municipal de taxista que a tal efecte expedirà l’Ajuntament.

Per obtenir el permís municipal de conductor l’interessat haurà de reunir els següents requisits:

Estar en possessió del permís de conduir de la classes BPT o superior.

Conèixer perfectament el terme municipal de Puigpunyent, els itineraris entre els diferents nuclis de població i els llocs principals, les normes de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, el Reglament municipal i la resta de normes relatives al servei d’auto taxi.

Certificat metge acreditatiu de no patir malaltia infecto contagiosa o impediment físic que impossibiliti o dificulti el normal exercici de la professió.

Les circumstàncies expressades a l’apartat b), s’acreditarà mitjançant la prova d’aptitud a la qual es refereix el següent apartat.

La convocatòria de la prova d’aptitud i l’examen de les condicions per obtenir el permís municipal de taxista serà competència del Batle i es realitzarà amb la periodicitat que es consideri necessari.

Article 14.- Renovació i pèrdua d’eficàcia.

El permís municipal de taxista es revisarà cada 5 anys i serà prorrogable per iguals períodes a petició de l’interessat. L’interessat haurà de sol·licitar la revisió del permís de taxista abans de que finalitzi la seva vigència i implicarà el pagament de les exaccions municipals establertes a les Ordenances Fiscals.

Els permís municipal caducarà en els següents casos:

Per defunció, jubilació o incapacitat laboral permanent del titular per exercir la professió.

Si el titular no supera la revisió dels cinc anys o no la sol·licita.

La caducitat o privació definitiva del permís de conducció de la classe BPT. En el supòsit de suspensió o retirada temporal, l’Ajuntament podrà suspendre o retirar temporalment el permís municipal de taxista.

En els supòsits en que s’hagi dictat resolució ferma de revocació del permís municipal de taxista.

L’Ajuntament resoldrà la caducitat del permís municipal de taxista prèvia tramitació del corresponent expedient, que es podrà iniciar d’ofici o a partir de denúncia del particular

Serà procedent declarar la revocació del permís municipal de conductor en els següents supòsits:

Incomplir o no respectar els drets dels usuaris, de conformitat amb l’article 59 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.

Haver estat objecte d’una sanció que impliqui la revocació del permís.

Cobrar quantitats diferents a les resultants de l’aplicació de les tarifes vigents o quantitats per conceptes no tarifats.

Haver estat objecte, per resolució ferma, de dues sancions administratives molt greus o de tres greus en un període de 24 mesos consecutius.

La revocació serà resolta per l’Ajuntament, prèvia tramitació de l’expedient corresponent, que se podrà incoar d’ofici o a instància de part.

TÍTOL IV

DELS VEHICLES

Article 15 . Titularitat del vehicle.

El vehicle adscrit a la llicència municipal que autoritza la prestació del servei públic regulat en el present Reglament, figurarà en el Registre de la Direcció General de Tràfic a nom del o la titular d’aquesta llicència.

Article 16. Substitució del vehicle.

Els titulars de la llicència municipal podran substituir el vehicle adscrit a la mateixa per un altre, prèvia autorització de l’Ajuntament, que l’atorgarà una vegada comprovades les condicions tècniques de seguretat i de conservació del vehicle.

La persona titular que pretengui la substitució del vehicle adscrit a la llicència ho comunicarà formalment a l’Ajuntament i s’entendrà denegada l’autorització si l’Ajuntament en el termini de d’un mes no ha dictat resolució expressa.

Obligatòriament, s’haurà de procedir a la substitució del vehicle adscrit a la llicència quan aquest tingui una antiguitat de 10 anys des de la data de matriculació.

Article 17. Transmissió del vehicle.

La transmissió inter vius del vehicle, amb independència de la llicència municipal a la que estigui adscrit, durà implícita l’anul·lació d’aquesta, excepte que en el termini de tres mesos des de la transmissió, el transmitent adscrigui a la llicència un altre vehicle de la seva propietat.

Article 18. Requisits dels vehicles.

Només es podran adscriure a la llicència municipal d’auto taxi els turismes que, amb una antiguitat inferior a dos anys a comptar des de la primera matriculació obtinguin l’autorització de l’Ajuntament, prèvia comprovació de les condicions tècniques de seguretat i conservació.

A més, hauran de complir els següents requisits:

El servei es prestarà mitjançant vehicles de turisme amb capacitat fins a set places, inclosa la persona conductora. Els vehicles adaptats per persones amb discapacitat podran tenir fins a nou places, però no podran transportar més de set persones inclosa la persona conductora.

Carrosseria tancada, amb portes de fàcil accés i funcionament que faciliti la maniobra amb suavitat.

Les dimensions mínimes i les característiques de l’interior del vehicle i dels seients seran les precises per proporcionar a l’usuari la seguretat i comoditat suficients.

Tant les portes davanteres com les posteriors tindran finestretes que garanteixin la visibilitat, lluminositat i ventilació.

Les finestretes han ser de material transparent i laminats, igualment tindran mecanismes per accionar-les a voluntat dels particulars.

Tenir instal·lat un enllumenat elèctric intern que suficient per a la visió de documents i monedes.

Tenir extintors d’incendi, de conformitat amb la Legislació vigent aplicable.

Poden dur instal·lat dispositius de seguretat.

Tenir eines pròpies per reparar les avaries més freqüents.

Portar en un lloc visible per a l’usuari les tarifes vigents i els suplements aplicables a cada quilometratge.

Estar equipats amb un aparell taxímetre d’un model degudament aprovat, correctament instal·lat i verificat, de conformitat amb el que disposa el Reial decret 889/2006, de 21 de juliol, mitjançant el qual es regula el control meteorològic de l’Estat sobre els instruments de mesura i a l’Ordre ITC/3709/2006, de 22 de novembre, mitjançant la qual es regula el control meteorològic de l’Estat sobre els aparells taxímetres, o en la normativa que els substitueixi. Igualment, tots els vehicles hauran de disposar d’un mòdul que indiqui, en l’interior i en l’exterior, tant la disponibilitat del vehicle com la tarifa.

Així mateix, per donar compliment a l’establert a l’art. 27 b) del Decret 20/2003, de 28 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament per a la millora de l’accessibilitat i la supressió de les barreres arquitectòniques, el vehicle ha d’estar condicionat per cobrir les necessitats de desplaçament de persones amb mobilitat reduïda.

Article 19. Conservació i neteja. Destí.

El titular haurà de mantenir el vehicle en perfecte estat de conservació i neteja, de tal manera que en tot moment compleixi els requisits establerts en el present Reglament, així com en la resta de normes, bans i instruccions.

El vehicle destinat a la prestació del servei d’auto taxi en cap cas es podrà utilitzar per cap tipus d’activitat comercial o industrial. Queda prohibit el seu ús per al transport de mercaderies o animals, llevat dels paquets i equipatge que porti l’usuari, com també els animals domèstics que acompanyin el passatger, que en aquest darrer supòsit seran admesos a criteri del conductor o conductora. No obstant, durant els dies de vacances, permisos o qualsevol altre supòsit justificat, el vehicle podrà ser utilitzat per fins familiars o particulars.

Article 20. Colors i distintius.

Els vehicles que prestin el servei de taxi dins de l’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament han de ser de color blanc. Portaran un distintiu de color groc, de 10 centímetres d’amplada, que creuarà les portes davanteres del vehicle amb una franja vertical. Integrat a aquest distintiu s’hi col·locarà l’escut municipal oficial i a la part inferior de l’escut municipal el número de llicència utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d’alçada i amplada proporcionada de color negre. El número de llicència municipal corresponent també es col·locarà a la part posterior dreta del vehicle, utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d’alçada i amplada proporcionada de color negre.

A l’interior del vehicle duran, de forma visible, una placa distintiva on consti el número de llicència, matrícula i capacitat.

Article 21. Publicitat interior i exterior.

Amb l’autorització de l’Ajuntament i compliment dels demés requisits legals que procedeixin, els titulars de les llicències podran contractar i col·locar anuncis publicitaris a l’interior del vehicle, sempre que es conservi l’estètica d’aquest i no impedeixi la visibilitat.

La publicitat a l'exterior quedarà condicionada a l'autorització municipal conforme al que disposa el Codi de la circulació i altra normativa aplicable. La permesa s'haurà de situar, en qualsevol cas, a les portes de darrere del vehicle amb unes dimensions màximes de 75 x 50 cm.

La publicitat haurà de ser respectuosa amb la dignitat de la persona, no vulnerar valors i drets constitucionalment reconeguts i, especialment, els que fan referència a la infància, a la joventut i a la dona. Tanmateix, es prohibeix la publicitat enganyosa i/o deslleial.

Article 22. Taxímetres.

Els auto taxis hauran d’anar proveïts d’un aparell taxímetre que permeti l’aplicació de les tarifes vigents en cada moment, degudament precintat i comprovat, situat a la part davantera de l’interior de la carrosseria, de manera que en tot moment resulti completament visible per al viatger o viatgera i li sigui possible llegir la tarifa i el preu, per a la qual cosa haurà d’estar il·luminat a partir de la posta fins a la sortida del sol.

El taxímetre entrarà en funcionament a la baixada de la bandera o element mecànic que la substitueixi. La posició de punt mort interromp la continuïtat del comptador definitivament quan finalitzi el servei o provisionalment durant el temps d’accident, avaria, reposició de carburant o altres motius no imputables a l’usuari o usuària, podent aquest aparell, després de resolt l’incident, tornar a funcionar sense necessitat de procedir a baixar novament la bandera.

La implantació de l’esmentat taxímetre tindrà caràcter obligatori des de l’aprovació definitiva del present Reglament.

Article 23. Dispositius de seguretat.

L’Ajuntament podrà autoritzar la instal·lació en els vehicles que presten el servei d’auto taxi de dispositius de seguretat que estimi adients i necessaris, com puguin ser les mampares de separació entre el conductor i els usuaris.

Només es permetrà la col·locació d’aquells dispositius de seguretat que comptin amb la deguda homologació i que no suposin l’alteració substancial de la resta de característiques i condicions exigides als vehicles en el present Reglament.

L’òrgan municipal determinarà les condicions i forma de col·locació dels indicats dispositius, que en tot cas han de permetre el pagament de les tarifes des de l’interior del vehicle i la comunicació verbal amb el conductor.

Tanmateix, l’Ajuntament està facultat per exigir, per justificades raons de seguretat, la instal·lació en els vehicles d’auto taxi d’’un sistema de connexió amb la Polícia Local.

Article 24. Revisió municipal.

No s’autoritzarà la posta en servei dels vehicles sense que prèviament els serveis municipals competents no hagin revisat si compleixen les condicions exigides en el present Reglament, especialment en matèria de seguretat, tècniques de comoditat, conservació i documentació.

Independentment de la revisió prevista en el paràgraf anterior, els vehicles adscrits al servei d’auto taxi hauran de passar una revisió anual davant els serveis municipals competents, amb la finalitat de comprovar l’estat del vehicle i constatar les dades de la documentació del vehicle, del o la titular i dels conductors o conductores i comprovar si coincideixen amb les que figuren en el Registre Municipal.

No obstant l’anterior, en qualsevol moment es podran realitzar revisions extraordinàries i acordar inspeccions periòdiques que no suposaran cap liquidació ni cobrament de cap taxa, tot i que sí poden motivar l’inici d’un expedient sancionador i la imposició de la corresponent sanció.

4. A l’acte de revisió hauran de comparèixer personalment els titulars de les llicències o els seus conductors assalariats que figurin inscrits amb la següent documentació:

Permís de circulació expedit per la Prefectura Provincial de Tràfic.

Fitxa tècnica del vehicle expedida pel Servei Territorial d’Industria al corrent.

Targeta de transport (VT) vigent.

Llicència municipal.

Permís de conducció exigit per la legislació vigent expedita per la Prefectura Provincial de Tràfic i vigent.

Permís municipal de conductor o conductora de vehicles d’auto taxi.

Documentació en vigor de l’aparell taxímetre

Pòlissa d’assegurança en vigor que cobreixi els riscs exigits per la legislació vigent, acompanyat del justificant de pagament.

Butlletí de cotització o certificació suficient per acreditar que el personal assalariat està d’alta a la Seguretat Social de forma permanent i ininterrompuda.

Si escau, declaració responsable de no tenir conductor o conductora assalariats al seu servei, signada personalment pel o la titular de la llicència.

Si en qualsevol d’aquestes revisions els serveis municipals observen deficiències, atorgaran un termini de quinze dies per la seva esmena, sense perjudici, si escau, de l’inici d’un expedient sancionador.

TÍTOL V

DE LES CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’AUTO TAXI

Article 25. Explotació de la llicència.

Els titulars d’una llicència d’auto taxi l’han d’explotar personalment o conjuntament mitjançant la contractació de conductor o conductora assalariats, que tinguin el permís municipal de conduir expedit per aquest Ajuntament i afiliats a la Seguretat Social en règim de total i exclusiva dedicació i d’incompatibilitat amb una altra professió.

Article 26. Inici de la prestació del servei.

Els titulars d’una llicència municipal d’auto taxi començaran a prestar el servei en el termini de seixanta dies naturals, a comptar des de la data de la concessió, i amb el vehicle vinculat a aquesta.

En el cas de no poder complir aquesta obligació, el o la titular justificarà davant l’Ajuntament els motius i sol·licitarà una pròrroga per escrit per a la concessió d’un segon termini que no podrà ser superior a seixanta dies més.

Article 27.- Documentació en el vehicle.

Els vehicles adscrits al servei hauran de disposar durant la prestació del servei de la documentació següent:

a) Relatius al vehicle:

Llicència d’auto taxi.

Placa amb el número de llicència municipal i la indicació del nombre de places.

Permís de circulació del vehicle.

Pòlisses d’assegurança en vigor.

b) Relatius al conductor o conductora:

Permís de conduir de la classe BPT

Permís municipal de conduir.

c) Relatius al servei:

Llibre de reclamacions, segons model oficial.

Un exemplar del present Reglament.

Plànol i llistat de carrers.

Exemplar oficial de la tarifa dels preus vigents.

Talonari de rebuts homologats per la Corporació.

Els documents abans esmentats hauran de ser exhibits pel conductor als agents de l’autoritat o inspectors del Servei de Taxi, que siguin requerits a fer-ho.

Els titulars dels serveis i activitats regulats en aquest reglament estaran obligats a facilitar als agents de l’autoritat que estiguin exercint les seves funcions, la inspecció dels seus vehicles i instal·lacions i l’examen dels documents, llibres de comptabilitat i dades estadístiques que estiguin obligats a portar, en la mesura que aquesta inspecció sigui necessària per verificar el compliment de les obligacions contingudes en aquest text.

A tal efecte, els serveis d’inspecció podran obtenir la documentació que considerin necessària per al millor compliment de la seva funció a la pròpia empresa o bé requerir la seva presentació a les oficines municipals o de la Policia Local.

L’incompliment per part dels titulars de les llicències de les obligacions establertes en el present article es considerarà negativa o obstrucció a l’actuació inspectora, sancionable com infracció molt greu.

La falsedat i la constància en aquests documents de dades inexactes o incompletes se sancionarà d’acord amb el que preveu el present reglament, sens perjudici del fet que si s’observa l’existència de delicte o falta, es passi el tant de culpa als tribunals de justícia.

Article 28. Contractació del servei.

La contractació del servei d’auto taxi es pot realitzar:

Mitjançant la realització d’un senyal que el conductor o conductora del vehicle el pugi percebre, moment en què s’entendrà contractat el servei.

Mitjançant la realització d’una trucada al telèfon corresponent. En aquest cas, s’entendrà contractat el servei quan el conductor o conductora accepti prestar-lo. El taxímetre s’activarà al moment que el passatger o passatgera pugui al vehicle.

Cap auto taxi es pot contractar a una distància inferior a 50 metres d’una parada on existeixin vehicles lliures, llevat el cas de persones discapacitades o amb paquets.

Article 29. Parades.

S’estableixen dues aturades de taxis que estaran situades al nucli de Puigpunyent al Carrer de Sa Vela ( situat a la part posterior de la Casa de Cultura ) i al nucli de Galilea a al Plaça de s’Escopidor.

Aquestes aturades i el número de vehicles que hi poden romandre podran ser modificades per l’Ajuntament, mitjançant Decret de Batlia, quan així es consideri oportú.

Quan els vehicles auto taxis en servei no estiguin ocupats per passatgers hauran d’estar circulant o situats a les aturades assenyalades a l’efecte, llevat que hagin d’estacionar en un altre lloc seguint instruccions de l’usuari o usuària, o per altres necessitats justificades, sempre que el lloc d’estacionament estigui autoritzat.

Les paredes son lliures. En elles hi pot fer l’espera qualsevol auto taxi. Els vehicles d’auto taxi es col·locaran a les parades un darrera l’altre, per estricte ordre d’arribada i format una filera. La preferència per recollir passatgers vendrà determinada per l’ordre d’arribada d’aquests i per l’ordre d’arribada de l’auto taxi a la parada.

Les parades han d’estar degudament ateses. En aquest sentit, l’Ajuntament podrà adoptar quantes mesures consideri oportunes per garantir la deguda atenció.

A les parades està prohibit efectuar reparacions que impedeixin la immediata posada en servei del vehicle i també efectuar-hi operacions de neteja.

Article 30.- Senyalitzacions.

Quan els vehicles auto taxis no estiguin ocupats, ja sigui a les parades o en circulació, indicaran la seva situació mitjançant una torreta d’il·luminació i duran encesa una llum verda o vermella encesa segons la situació de “Lliure” o “Ocupat” del vehicle.

Els conductors o conductores d’auto taxis hauran de portar un cartell que prohibeixi fumar als usuari o usuàries, i aquesta prohibició afectarà també al conductor o conductora.

Article 31. Negativa a prestar el servei.

El conductor o conductora de vehicles d’auto taxi que sigui sol·licitat personalment o per telèfon per prestar un servei, no s’hi podrà negar sense una causa justa.

A aquest efectes, es considerarà justa causa:

Ser requerit per individus perseguits per la Policia.

Ser sol·licitat per transportar un nombre de persones superior al de les places autoritzades per al vehicle.

Ser requerit per prestar el servei per vies intransitables que ofereixin perill per a la seguretat i integritat tant dels ocupants com del mateix conductor o conductora.

Quan qualsevol dels viatgers o viatgeres es trobi en estat de manifesta embriaguesa, llevat dels casos de perill greu o imminent per a la seva vida o integritat física.

Quan les maletes, equipatges o paquets que portin els passatgers no càpiguen a la baca o al portaequipatges.

Quan els viatgers vagin bruts d’arena i/o banyats.

Quan els viatgers manifestin que no disposen de diners suficients per abonar el servei.

Quan la vestimenta dels viatgers, o la naturalesa i caràcter de les maletes, equipatges o animals que portin, puguin deteriorar o causar mals a l’interior del vehicle.

En qualsevol cas, els conductors o conductores observaran amb el públic un comportament correcte i, a requeriment de l’usuari o usuària, hauran de justificar la negativa davant un o una agent de l’autoritat.

Així mateix, els conductors o conductores podran sol·licitar la identificació de l’usuari o usuària davant l’agent de l’autoritat, quan tinguin sospites fonamentades per fer-ho.

El conductor o conductora de l’auto-taxi que sigui requerit per prestar un servei a invidents o minusvàlids, no s’hi podrà negar pel fet que vagin acompanyats de cans guia o de cadira de rodes. Aquest apartat, atès que es considera una infracció molt greu, suposa la retirada de la llicència municipal.

Article 32.- Maletes i equipatge.

Els conductors o conductores no podran impedir que els clients portin en el cotxe maletes o altres embalums d'equipatge normal, sempre que càpiguen en la baca o del vehicle, no el deteriorin i no infringeixin amb això cap altra normativa en vigor.

Article 33.- Itinerari.

Els conductors o conductores hauran de seguir l’itinerari indicat pel passatger o passatgera, sempre que es pugui fer sense incomplir les normes de circulació i, en defecte d’indicació expressa, pel camí més curt en distància i temps.

A les zones d’urbanització incompleta o deficient, o a zones rurals d’habitatges vacacionals o similars, els conductor o conductores no estaran obligats a circular per les vies que siguin manifestament intransitables o que ofereixin perill evident per a la seguretat del vehicle o dels passatgers.

Article 34.- Comprovació.

Després de cada recorregut o en el transcurs del trajecte, si és precís, els conductors o conductores del vehicles els examinaran abans que els viatgers o viatgeres que els abandonin s’hagin allunyat, per tal de comprovar si han oblidat o deixat res a dins.

Si posteriorment el conductor o conductora hi troba algun objecte, el portarà a les dependències de la Policia Local de Puigpunyent de forma immediata.

Article 35.- Altres obligacions.

Quan els conductors o conductores prestin un servei:

Ajudaran els infants, persones majors, minusvàlides o malaltes a pujar o baixar del vehicle.

Recolliran o col·locaran adequadament les maletes, equipatge o altres paquets.

Encendran el llum interior durant el vespres per tal de facilitar la pujada, baixada i pagament del servei.

Baixarà el volum de l’aparell receptor de ràdio a petició del passatger per tal que pugui ser sentida només pel conductor o conductora i no pel passatge.

Durant la prestació del servei, en cap ocasió i sota cap concepte els conductors o conductores proferiran ofenses verbals o mantindran discussions que alterin l’ordre, ja sigui entre ells, amb els passatgers o amb el públic en general.

Article 36.- Vestimenta.

Els conductors o conductores hauran de vestir adequadament i pulcrament durant les hores de servei, hauran de tenir cura de la seva higiene personal i hauran d’utilitzar  indumentària adequada per donar una bona imatge del servei.

Article 37.- Horaris, calendaris i descansos.

El Batle, mitjançant Decret, establirà les mesures d’organització i d’ordenació del servei en matèria d’horaris, calendaris i descansos que consideri convenients, tenint en compte les necessitats del servei.

Article 38.- Impossibilitat de prestar el servei.

La impossibilitat de prestar el servei per períodes superiors a un mes per causa de força major haurà de ser comunicada immediatament pels conductors o conductores o pels titulars de les llicències a la Corporació.

Article 39.- Llengua.

Els conductors o conductores hauran de respectar i admetre el dret de l’ús de les llengües catalana i castellana que facin els usuari o usuàries.

És indispensable conèixer-les totes dues a un nivell suficient per atendre les indicacions necessàries per al compliment del servei.

Article 40.- Transport de persones malaltes

Les persones que es trobin afectades d’una malaltia infecciosa hauran de ser transportades en ambulància. Quan el conductor o conductora d’un vehicle de turisme dedicat al transport públic de viatgers o viatgeres sigui requerit per traslladar una persona que pateixi una malaltia d’aquell tipus, s’haurà de negar educadament a prestar el servei i haurà d’aconsellar l’ús del transport sanitari.

Si, una vegada efectuat el servei, el o la titular de la llicència s’adona que la persona que transportava patia una malaltia infecciosa contagiosa, estarà obligat a comunicar-ho a l’autoritat sanitària, la qual ordenarà la immediata desinfecció del vehicle que no podrà ser utilitzat fins que hagi acabat la desinfecció.

TÍTOL VI

RÈGIM TARIFARI

Article 41. Establiment i revisió de tarifes.

El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present Reglament serà fixat pel Ple de l’Ajuntament de Puigpunyent, prèvia aprovació per part de la Comissió de Preus

Aquestes tarifes, que entraran en vigor l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, seran vinculants per als titulars de llicències, els seus conductor o conductora i els usuari o usuàries.

En la fixació de tarifes, l’Ajuntament podrà establir els suplements i/o complements (nocturnitat, festius, etc.) que consideri.

Per la revisió de tarifes es seguirà el mateix procediment que pel seu establiment.

Pel que fa a les tarifes aplicables al transport interurbà s’estarà a allò que estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 42. Visibilitat.

Les tarifes aplicables en cada moment seran públiques i se’ls donarà la difusió adequada; aquestes hauran de ser visibles des de l’interior dels vehicles per informació els usuari o usuàries, i també en un panell exterior a cada una de les parades que s’estableixin reglamentàriament, a les quals hi haurà també els suplements i les tarifes especials que sigui procedent aplicar per determinats serveis.

Article 43. Incorporació al taxímetre.

Les tarifes màximes autoritzades s’ha d’incorporar obligatòriament al taxímetre.

Article 44. Abonament tarifes.

L’usuari o usuària efectuarà el pagament de l’import del servei en el moment en què finalitzi el servei. Els conductors o conductores dels vehicles estaran obligats a proporcionar al client o la clienta canvi de moneda de curs legal fins a 100 euros. Si no disposen del canvi necessari per a aquesta quantitat, abandonaran el vehicle per aconseguir-ne i mentre posaran el taxímetre, si en porta, en punt mort.

Els conductors o conductores de vehicles estaran obligats a estendre un rebut per l’import del servei quan els usuari o usuàries el sol·licitin.

Aquest rebut s’haurà d’ajustar al model oficial homologat per la Corporació.

Quan els viatgers o viatgeres abandonin transitòriament el vehicle que han llogat i els conductors o conductores hagin d’esperar el seu retorn, aquests podran recaptar dels viatgers o viatgeres, a títol de garantia i amb el rebut ajustat al model aprovat per la Corporació, l’import del recorregut efectuat més mitja hora o equivalent d’espera en zona urbana i d’una hora o equivalent si és en un descampat, transcorreguda la qual es podran considerar desvinculats del servei.

Quan el conductor o conductora sigui requerit per esperar els viatger o viatgeres a llocs en les quals l’estacionament sigui de durada limitada, els podrà reclamar l’import del servei efectuat, sense cap obligació per part seva de continuar la prestació del servei.

En el cas d’avaria o accident que impossibiliti la continuació del servei, el viatger o viatgera, que podrà demanar la seva comprovació als agents de l’autoritat, haurà d’abonar, la quantitat que marqui el taxímetre fins el moment de l’avaria o de l’accident, tot descomptant l’import de baixada de bandera.

Es prohibeix als conductor o conductora exigir o demanar directament o indirecta, sota cap pretext, major remuneració d’aquella que correspongui segons la tarifa vigent.

 

TÍTOL VII

PROCEDIMENT SANCIONADOR. INFRACCIONS I SANCIONS.

Article 45. Procediment Sancionador. Legitimació.

L’exercici de la potestat sancionadora i la imposició de sancions en matèria del servei regulat en el present Reglament correspon als òrgans de l’Ajuntament de Puigpunyent i es desenvoluparà d’acord amb el procediment que estableix el Decret Llei 14/1994 de 10 febrer, Reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora, el Reial Decret 1398/1993, de 4 d’agost, que aprova el Reglament del Procediment per l’Exercici de la Potestat Sancionadora i la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Qualsevol persona, particular, central sindical, agrupació professional o associació de consumidors i usuari o usuàries podrà denunciar la comissió d’uns fets que puguin ser constitutius d’una infracció dels preceptes d’aquest Reglament.

Els agents de l’autoritat estan obligats a formular la denúncia quan tinguin coneixement de la comissió d’un fet que pugui constituir una infracció del present Reglament.

Article 46. Òrgans competents.

El procediment s’iniciarà mitjançant Decret de Batlia, d’ofici o com a conseqüència d’ordre superior, comunicació d’altres òrgans o presentació de denuncia per qualsevol persona o entitat legitimada.

El Decret d’inici es pronunciarà, si escau, sobre l’adopció, suspensió o pròrroga de la vigència de mesures provisionals, donant trasllat de les mateixes a l’afectat, que disposarà d’un termini de 2 dies per al·legar al que estimi convenient al respecte.

La competència per a la resolució del procediment sancionador correspon al Batle.

Article 47.- Resolució.

La resolució que es dicti posarà fi a la via administrativa i serà immediatament executiva.

Article 48.- Responsables.

La responsabilitat administrativa per les infraccions comeses contra aquest Reglament correspondrà:

A les persones titulars de la llicència municipal d’auto taxi.

En les infraccions comeses en relació a l’activitat regulada en aquest reglament sense tenir la llicència corresponent, a la persona titular del vehicle amb el qual s’hagi efectuat el transport o al titular de l’establiment en el qual s’hagi efectuat la mediació no autoritzada.

En les infraccions comeses per conductor o conductora de vehicles que no siguin els titulars de la llicència, a la persona a la qual vagi adreçat el precepte infringit.

La responsabilitat s’exigirà, en cada cas, a les citades persones, sense perjudici del dret d’aquestes a al·legar, en descàrrec seu, qui n’és la persona materialment imputable i traslladar-li, si escau, aquesta responsabilitat.

Article 49.- Prescripció.

Les infraccions molts greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos a comptar des del dia de la seva comissió.

Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l’any. El termini començarà a comptar des del dia següent a aquell en que sigui ferma la resolució que imposa la sanció.

La prescripció s’apreciarà d’ofici, sense perjudici que pugui ser al·legada la seva declaració per l'interessat.

La prescripció de les infraccions o sancions no afecta a l’obligació de restaurar la realitat física afectada i d’indemnitzar els danys i perjudicis causats.

Article 50.- Classificació de les infraccions.

Les infraccions de les normes contingudes en aquest Reglament es classificaran de lleus, greus i molt greus.

Article 51. Infraccions lleus.

Tindran la consideració d’infraccions lleus, les següents accions:

Manca de cura en la higiene personal del conductor o conductora i/o vestir de manera inadequada.

Manca de cura en la neteja interior i exterior del vehicle.

Discutir amb companys de feina.

No portar la documentació i dotació exigida en aquest reglament, independentment de la causa que hagi motivat aquesta mancança.

Deteriorament d’algun dels distintius indicats en aquest reglament.

Abandonar el vehicle a la parada i estar el conductor o conductora absent.

No situar-se el més a prop possible de la vorera de la voravia per recollir o deixar els viatger o viatgeres.

Abaixar el volum o desconnectar el receptor de l’aparell de ràdio quan sigui requerit per l’usuari o usuària.

No exhibir les tarifes a l’interior del vehicle en un lloc visible per a l’usuari o usuària, o que la seva mida o deteriorament dificultin la seva lectura.

No portar moneda fraccionària suficient per al canvi de 100€ o negar-se a baixar del vehicle per obtenir-ne.

Portar una il·luminació insuficient a l’interior del vehicle.

Negar-se a obrir o tancar els vidres, a petició de l’usuari o usuària.

No ajudar a pujar o baixar del vehicles, les persones majors, malaltes, minusvàlides o infants.

No recollir o lliurar maletes, equipatge o altres paquets que porti l’usuari o usuària.

Col·locar o estibar l’equipatge de forma inadequada de manera que es pugui deteriorar.

No respectar l’ordre de preferència a les parades i als usuari o usuàries.

Qualsevol de les infraccions previstes a l’apartat següent, que per al seva naturalesa, ocasió o circumstància, no hagi de ser qualificada de greu.

Article 52.- Infraccions greus.

Tindran la consideració d’infraccions greus, les següents:

No complir les ordres concretes de l’itinerari marcat pel viatger o viatgera i recórrer innecessàriament majors distàncies per retre el servei.

No presentar el vehicle en ordre de servei quan s’està exercint l’activitat de transport públic de viatger o viatgeres.

Usar paraules o gests grollers i d’amenaça en el seu tracte amb els usuari o usuàries o adreçades als vianants o conductor o conductora d’altres vehicles.

Cometre tres faltes lleus en el període d’un any.

No assistir a la parada durant una setmana sense causa justificada.

Agafar passatgers fora del terme municipal, llevat que hi hagi acords amb altres municipis.

Contractar el servei, per ràdio telèfon, en l’àmbit superior al municipi de Puigpunyent

Incomplir, tant en excés com per defecte, l’horari de treball, el descans setmanal o les vacances (quan aquests s’estipulin i acordin).

Cobrar per seient.

No responsabilitzar-se de la prestació del servei la persona que hagi atès una cridada telefònica després de sol·licitar-lo sense causa justificada.

Cobrar, l’entitat mediadora en la contractació del servei de ràdio telèfon, tarifes superiors a les autoritzades.

No tenir llibre de reclamacions o negar-ne o obstacultizar-ne l’ús als usuari o usuàries.

Efectuar un transport públic amb reiteració d’itinerari i horari.

Exigir un nou import quan l’usuari o usuària rectifiqui el lloc de final de la carrera o si, abans que aquesta finalitzi, baixés un acompanyant.

No admetre el nombre de viatgers o viatgeres legalment autoritzat o admetre’n un nombre superior.

No presentar el vehicle a inspecció a requeriment de l’autoritat o dels seus agents.

No respectar el torn de parada.

No tenir portaequipatges o no tenir-lo disponible per a l’usuari o usuària.

Efectuar transports de mercaderies, paquets o altres objectes, llevat del cas que el passatger els porti amb ell.

No acceptar que l’usuari o usuària usi indistintament les llengües catalana i castellana, o no prestar el servei correctament al·legant no conèixer l’idioma del passatger.

No informar les autoritats, en el cas d’haver transportat una persona que pateixi una malaltia infectocontagiosa, per tal de procedir a la desinfecció del vehicle.

No haver comunicat el o la titular de la llicència l’alta o la baixa a l’Ajuntament després d’haver transcorregut quaranta-vuit hores

des que s’inicià o extingí la relació laboral del treballador assalariat o de l’autònom col·laborador de la llicència.

Desacatament de fet o de paraula als agents de l’autoritat encarregats de la vigilància de les normes contingudes en aquest reglament i de les normes de circulació.

Abandonar el vehicle a la parada tot impedint el normal desenvolupament del servei.

Presentar deficiències en l’estat de conservació de la carrosseria o tancament de les portes sempre que abans s’hagi complit el procediment que estableix el present reglament.

Negar-se a deixar de fumar.

Dipositar llosques, papers, envasos i demés a les aturades en llocs distints als habilitats a l’efecte.

Col·locar qualsevol element o distintiu a l'interior o exterior del vehicle no autoritzat per l'Ajuntament, particularment publicitat i antenes que no siguin del propi aparell de ràdio o de l’emissora de radiotaxi autoritzada per l'Ajuntament.

Qualsevol de les infraccions previstes a l’apartat següent, que per al seva naturalesa, ocasió o circumstància, no hagi de ser qualificada de molt greu.

Article 53.- Infraccions molt greus.

Tindran la consideració d’infraccions molt greus:

Abandonar el viatger o viatgera sense retre el servei pel qual fou requerit, sense causa justificada.

Cometre tres faltes greus en el període d’un any.

Conduir en estat d’embriaguesa o sota la influència de begudes alcohòliques o d’estupefaents. L’estat d’embriaguesa es determinarà, en cada cas, segons les normes administratives que regulin el grau màxim d’alcohol permès a la sang o en aire expirat.

Retenir qualsevol objecte abandonat en el vehicle sense donar-ne compte a l’autoritat competent dins les setanta dues hores següents al moment en què fou trobat.

Cometre delictes qualificats pel Codi Penal com dolosos, amb ocasió o motiu de l’exercici de la professió a que es refereix el present Reglament.

Cobrar de forma abusiva als usuari o usuàries, per sobre les tarifes marcades i fixades per la Corporació, o Contractar el servei, per ràdio telèfon, en l’àmbit superior al municipi de Puigpunyent

Cobrar tarifes inferiors a les autoritzades.

Falsejar les dades o els documents acreditats per obtenir la llicència municipal.

Efectuar el transport públic de persones en automòbils de turisme o realitzar activitats de mediació en aquest transport sense la corresponent llicència municipal.

Falsejar els documents que estiguin obligats a posseir en l’exercici de les seves activitats o fer-hi constar dades inexactes o incorrectes en els llibres que estiguin obligats a portar.

Prestar servei en un vehicle que:

No ha estat donat d’alta per al servei per part de l’Ajuntament.

No ha passat la ITV o la revisió municipal anual.

Hagi estat objecte d’una reforma o reparació d’importància sense complir les normes establertes al respecte a les reglamentacions en vigor.

Prestar els serveis sense reunir els requisits i les circumstàncies següents:

No tenir la nacionalitat espanyola, o bé la d’un país estranger amb el qual, en virtut del que disposen els tractats o convenis internacionals subscrits per Espanya, no sigui exigible el citat requisit.

No acreditar davant l’agent de l’autoritat les condicions necessàries d’aptitud professional, honorabilitat i capacitat.

No comptar amb la corresponent pòlissa d’assegurança en vigor

No complir el requisit necessari d’afiliació i alta a la Seguretat Social.

Proferir insults als usuari o usuàries o agredir-los, tot originant un escàndol públic.

Captar viatgers o viatgeres mitjançant la formulació personal d’ofertes de viatge, ofertes de comissions o descomptes a establiments públics, hotels, hostals, habitatges vacacionals, agències de viatges, restaurants, bars, cafeteries i llocs d’esplai en general o de restauració, a voravies, vestíbuls d’estacions d’autobús, parades de bus o llocs similars, distints de les parades de vehicles afectes al servei.

Agafar passatgers en el municipi de Puigpunyent amb vehicles emparats per llicències d’altres municipis.

Triar passatge i oferir o cercar passatgers fora de les normes prescrites en aquest reglament.

Negar-se sense justificació a la prestació dels serveis normals, extraordinaris, especials o d’urgència o a complir el calendari de guàrdies establertes.

Manipular o falsejar les tarifes amb el resultat de no obtenir el rebut o falsejar les dades amb el resultat d’alterar la tarifa aplicable.

Negar-se a estendre el rebut de l’import de la carrera quan el sol·liciti l’usuari o usuària, o alterar-ne les dades.

No esperar l’usuari o usuària que l’havia sol·licitat després d’haver cobrat el temps d’espera.

Utilitzar, si escau, les instal·lacions de radiotelèfon per a una activitat il·lícita, immoral o contrària a l’ordre públic.

Negar-se o obstruir l’actuació inspectora que impedeixi o retardi l’exercici de les funcions que els han estat atribuïdes en aquest reglament.

Circular a una velocitat inadequada que excedeixi la permesa a cada zona en un percentatge o quantia que permeti que la infracció sigui qualificada de molt greu segons la normativa general reguladora de la circulació.

Prestar el servei en els supòsits de suspensió, intervenció o revocació de la llicència o autorització del conductor o conductora.

Utilitzar, sota qualsevol altre concepte, la llicència expedida a nom d’una altra persona, sense l’oportuna habilitació legal. La responsabilitat d’aquesta infracció correspondrà tant als qui utilitzin llicències alienes com a les persones a qui foren atorgades.

Transferir el vehicle aplicat a la llicència o procedir al seu desballestament sense haver estat prèviament autoritzat per l’Ajuntament.

Negar-se a atendre els requeriments de l’Ajuntament o del Govern quan s’hagin decretat amb motiu de defensa nacional, ordre públic o altres greus d’utilitat pública o interès social.

Article 54.- Sancions.

Les sancions amb què es poden castigar les infraccions tipificades en els articles anteriors seran les següents:

a) Per a les faltes lleus:

Amonestació

Multa fins a 750 €

Suspensió de la llicència o del permís municipal de conductor o conductora durant un termini màxim de 15 dies.

b) Per a les faltes greus:

Suspensió de la llicència o del permís municipal de conductor o conductora durant un termini no inferior a 16 dies ni superior a 6 mesos.

Multa des de 751€ i fins a 1.500€.

c) Per a les faltes molt greus:

Suspensió de la llicència o del permís municipal de conductor o conductora durant un termini no inferior a 6 mesos i un dia ni superior a un any.

Multa des de 1.501€ fins a 3.000€.

Retirada definitiva de la llicència o permís municipal de conductor o conductora.

Els valors de les sancions establerts en el present article han estat fixats d’acord amb la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i la seva actualització serà automàtica conforme s’aprovin noves disposicions legals que modifiquin o deroguin les esmentades quanties.

Es tindran en consideració com a circumstàncies modificadores de la responsabilitat a efectes de graduació de les sancions, les següents:

La quantia del benefici il·lícit obtingut com a conseqüència directa de la infracció.

Les conseqüències socials que hagin produït o siguin susceptibles de produir en el sector la conducta infractora.

El volum de les operacions en què intervingui l’infractor i la seva eventual situació de predomini en el mercat.

En atenció a l’especial caràcter de les persones transportades.

La major o menor tendència infractora en el darrer any.

El do o la culpa; la bona o mala fe.

La reparació voluntària per part de l’infractor dels perjudicis ocasionats i la seva col·laboració amb l’Administració municipal.

A la proposta de resolució de l’expedient sancionador s’haurà de justificar expressament la concurrència i l’aplicació de les esmentades circumstàncies que modifiquen la responsabilitat.

En cap cas la imposició d’una sanció no pot ésser més beneficiosa per al responsable que el compliment de les normes infringides d’acord amb l’establert a l’article 131.2 de la Llei 30/92, de 26 de novembre.

Les infraccions que per la seva naturalesa, repercussió o efectes estiguin regulades i tipificades en altres normes de transport, consum o demés normativa sectorial, seran sancionades per l’autoritat conforme la normativa que correspongui atès al rang, la major gravetat de la infracció i de la sanció i la major importància del bé protegit.

Quan s’imposi la sanció de suspensió de la llicència o de la suspensió del permís de conductor o conductora, per tal d’assegurar el seu compliment s’exigirà que es lliuri la documentació corresponent a les oficines de l’Ajuntament de durant el temps que duri la suspensió, i es podrà imposar que s’esborrin les calques que porti el vehicle.

Quan s’hagin comès infraccions a la Llei d’Ordenació de transports terrestres, sancionades per la Direcció General de Transports, mitjançant resolució definitiva, amb suspensió o retirada definitiva de la corresponents targeta, es procedirà de la mateixa manera amb la llicència atorgada per l’Ajuntament de Puigpunyent, es retiraran ambdues i es precintarà el vehicle.

Article 55. Reparació dels danys i reposició.

A més de la sanció econòmica derivada de les infraccions comeses, l’òrgan competent, pot imposar la reparació dels danys i els perjudicis causats i la restauració de la situació a l’estat anterior a la comissió de la infracció.

En aquest cas, si l’infractor no reposa la situació a l’estat anterior voluntàriament, s’iniciarà la via de l’execució subsidiària.

Article 56. Anotació i Cancel·lació.

Totes les sancions seran anotades en els expedients personals dels titulars de llicència i dels conductors o conductores.

Els titulars de llicències i conductor o conductora podran sol·licitar que es cancel·li la nota desfavorable que figuri en el registre corresponent, sempre que s’observi bona conducta i s’hagi complert la sanció, un cop transcorregut un any des de la seva imposició si es tracta d’una falta lleu, de dos anys si es tracta de falta greu i de quatre si es tracta d’una falta molt greu.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL ÚNICA

En tot el que no estigui regulat en el present reglament, se seguirà el que disposen la Llei d’Ordenació de Transports Terrestres, RD 1211/1990 de 28 de setembre, el Reglament Nacional dels Serveis Urbans i Interurbans de Transport en Automòbils Lleugers, Normes del Règim Local i altres disposicions aplicables que, amb caràcter general, regeixin en cada moment.

DISPOSICIÓ TRANSITORIA ÚNICA.

El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present Reglament, mentre no sigui aprovat per l’Ajuntament Ple, serà el previst pels serveis interurbans fixat pel Govern de la CAIB.

DISPOSICIÓ FINAL.

El  present Reglament entrarà en vigor una vegada publicat el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra el present acord, en aplicació de l’article 107.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i donat que aprova una disposició de caràcter general, es pot interposar recurs contenciós administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de  les Illes Balears en el termini de dos meses, a comptar des del dia següent al de la recepció de la present notificació, de conformitat amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de que pugui interposar qualsevol altre recurs que pogués estimar més convenient al seu dret.

Puigpunyent , 17 de desembre de 2015

  

L’alcalde,

Gabriel Ferrà Martorell