Informació general del programa per al període 2024-2028
Principis pedagògics del programa
Es consideren com a nucli fonamental del programa els principis pedagògics següents:
- L’equitat, que garanteix la igualtat d’oportunitats en l’accés, el procés i els resultats educatius, i la no segregació dins dels centres.
- L’educació inclusiva com a principi fonamental, en què tots els joves aprenen junts i s’atén la diversitat de tot l’alumnat.
- Les expectatives positives de la comunitat educativa sobre les possibilitats d’èxit de tot l’alumnat.
- L’acompanyament i l’orientació, la prevenció i la detecció primerenca de les dificultats d’aprenentatge, així com la posada en marxa de mecanismes de reforç tan aviat com es detectin les dificultats.
- Rellevància de l’educació no cognitiva (socioemocional) per als aprenentatges i el benestar futur.
- Ús del coneixement acumulat per a la millora continua en el procés d’ensenyament-aprenentatge i la gestió pedagògica dels centres.
Objectius del programa
Els objectius generals són millorar l’èxit escolar i garantir la permanència de l’alumnat als centres educatius, reduint l’abandonament escolar primerenc. Les actuacions afavoreixen processos d’ensenyament-aprenentatge efectius que generen satisfacció a totes les parts implicades, per originar expectatives positives per a tot l’alumnat, i potenciar un clima inclusiu en el centre.
Per a la consecució d’aquestes actuacions s’han d’assolir:
a) Objectius intermedis:
- Millorar els resultats escolars d’aprenentatges cognitius i socioemocionals.
- Reduir el nombre d’alumnes que repeteixen curs.
- Reduir el nombre d’alumnes que presenten dificultats per a l’aprenentatge.
- Reduir l’absentisme escolar, millorant les fases del procés d’aprenentatge.
- Millorar la comprensió lectora i la competència matemàtica de tot l’alumnat, especialment del més vulnerable.
b) Objectius vinculats amb les actituds:
- Aconseguir i mantenir un bon clima inclusiu de tota la comunitat educativa.
- Aconseguir i mantenir un bon nivell de satisfacció en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
- Aconseguir i mantenir expectatives positives de la comunitat educativa respecte a tot l’alumnat.
- Avançar cap a una escola inclusiva i sense segregació en el centre.
c) Objectius de desenvolupament d’estratègies i d’activitats palanca:
- Aplicar estratègies i activitats palanca facilitadores dels objectius intermedis i vinculats a les actituds.
d) Objectius de recursos:
- Optimitzar els recursos disponibles per a la consecució dels objectius del programa de forma eficient i eficaç.
e) Objectius d’entorn:
- Col·laborar en la consolidació d’unes condicions d’educabilitat adequades per a tot l’alumnat.
- Contribuir a reduir la segregació entre els centres educatius.
Línies estratègiques
El programa PROA+, FSE+ s’estructura al voltant de cinc línies estratègiques, inspirades en els principis pedagògics PROA+, a partir de les quals els centres hauran de dirigir les seves activitats palanca.
Les línies estratègiques són:
a) Línia estratègica 1: assegurar les condicions mínimes d’educabilitat de l’alumnat.
b) Línia estratègica 2: donar suport a l’alumnat amb dificultats d’aprenentatge.
c) Línia estratègica 3: desenvolupar actituds positives dins el centre.
d) Línia estratègica 4: millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge d’aquells aspectes clau de les competències on l’alumnat presenta dificultats d’aprenentatge.
e) Línia estratègica 5: aplicar noves formes d’organització i gestió de centre orientades a millorar l’èxit educatiu de tot l’alumnat.
D’aquestes línies es deriven les següents línies de treball:
a) Identificació, derivació i seguiment de les barreres d’aprenentatge de l’alumnat. Accessibilitat universal.
b) Orientació, acompanyament i absentisme.
c) Reforç educatiu.
d) Competència lectora.
e) Competència matemàtica.
f) Educació inclusiva.
g) Procés d’ensenyament-aprenentatge.
h) Qualitat i formació docent.
i) Gestió pedagògica i gestió del canvi.
Les línies estratègiques s’executaran mitjançant les Activitats Palanca (AP) que componen el Catàleg d’Activitats Palanca PROA+, FSE+ de cada curs escolar.