Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 62705
Ordre 5/2024 del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’aproven les bases per a la selecció, el nomenament, l’avaluació, la renovació i el cessament dels directors de centres públics que imparteixen ensenyaments no universitaris en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La direcció dels centres educatius s'identifica com a factor clau per a la qualitat del sistema educatiu. S'ha d'apostar per un model que ha de conjugar la responsabilitat institucional de la gestió del centre amb la organització, la gestió administrativa, la gestió de recursos i el lideratge i la dinamització pedagògica, des d'un enfocament col·laboratiu, i la lògica de cercar l'equilibri entre tasques administratives i pedagògiques. És una prioritat per a l'Administració educativa que els centres docents comptin amb equips directius que actuïn d'agents impulsors de la millora dels centres i dels resultats educatius de l'alumnat i exerceixin un lideratge compartit i distribuït entre tota la comunitat educativa, orientat a la consecució d'aquests objectius.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, segons la redacció fixada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE) (BOE núm. 340, de 30 de desembre), estableix en el capítol IV del títol V el marc general per a la selecció, nomenament, avaluació i cessament dels directors dels centres docents públics. L'article 133 disposa que la selecció del director es realitzi mitjançant un procés en el qual participin la comunitat educativa i l'Administració educativa; d'altra banda, l'article 135 determina que correspon a aquesta última convocar els processos i establir els criteris objectius i el procediment de valoració dels mèrits dels aspirants i dels seus projectes de direcció.

L'article 130 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març), estableix que poden accedir a la funció directiva els funcionaris de carrera amb cinc anys d'experiència que compleixin els requisits d'acreditació o d'actualització, segons correspongui, que presentin un projecte de direcció i que comptin amb un equip directiu i no hagin estat separats de les seves funcions mitjançant expedient disciplinari. En igualtat de competència, s'ha de valorar com a mèrit ser professor del centre. Els membres dels equips directius han de ser preferentment funcionaris de carrera. Així mateix, l'article 131 determina que la comunitat educativa, que ha de tenir participació majoritària en el procés de selecció, ha d'escollir el director, juntament amb l'Administració educativa, després de valorar el projecte de direcció, el qual haurà de comptar amb el vistiplau del claustre i del consell escolar pel que fa a la coherència del projecte de direcció respecte del Projecte Educatiu del Centre (PEC en endavant).

L'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 18 de febrer de 2010 per la qual s'aproven les bases per a la selecció, el nomenament i el cessament dels òrgans de govern dels centres docents públics no universitaris de les Illes Balears (BOIB núm.30, de 23 de febrer), ha regulat fins ara tot allò que no es contradeia amb la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, que modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i després amb la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), les diferents fases del procediment de selecció i renovació. Va concretar, entre altres aspectes, la valoració que s'havia d'atorgar als mèrits acreditats pels candidats i el procediment a tenir en compte en l'avaluació de l'exercici de la funció directiva. Aquestes dues lleis introdueixen modificacions en el procediment de selecció dels directors dels centres públics, especialment pel que fa a les condicions de participació en el procediment, en la composició de la Comissió de Selecció i en la relació dels mèrits que han de ser considerats.

El Decret 4/2023, de 13 de febrer de 2023, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21 de 16 de febrer), determina al punt 3 de l'article 28 que la Conselleria d'Educació i Universitats ha de promoure que tots els centres educatius públics comptin amb un projecte de direcció d'abast temporal de quatre anys, i ha de promoure i fomentar la capacitat de lideratge de les direccions en l'organització i la gestió dels centres educatius.

Així mateix, el capítol II «Òrgans unipersonals de govern dels centres docents públics», del Decret 4/2023, de 13 de febrer, estableix a l'article 30 les condicions d'accés a la funció directiva; a l'article 31, el procediment de selecció dels candidats; a l'article 33, l'avaluació de la funció directiva; a l'article 34, el nomenament amb caràcter extraordinari del director; a l'article 35, el nomenament provisional del director; a l'article 36, el procediment per al cessament del director, i a l'article 37, el procediment de renovació del mandat del director.

El punt 4 de l'article 31 del Decret esmentat especifica que la selecció es durà a terme segons el procediment que s'estableixi mitjançant una ordre, d'acord amb els principis d'igualtat, capacitat i mèrit, i s'ha de fer per un període de quatre anys. Per això, es fa necessari regular mitjançant una nova ordre els aspectes bàsics del procés de selecció, nomenament, avaluació, renovació i cessament dels directors dels centres docents públics, per adaptar el procés a les disposicions de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE) i a la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquesta Ordre s'adequa als principis de bona regulació en l'exercici de la iniciativa reglamentària.

En primer lloc, compleix els principis de necessitat i eficàcia, atès que amb aquesta proposta normativa es pretén adequar el procediment de selecció, nomenament, avaluació, renovació i cessament dels directors dels centres públics als canvis normatius que s'han produït en els darrers anys.

Quant al principi de proporcionalitat, aquesta Ordre conté la regulació imprescindible per atendre aquesta necessitat, i a fi de garantir el principi de seguretat jurídica, aquesta iniciativa normativa és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, per generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certesa, que faciliti el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l'actuació i la presa de decisions de l'Administració educativa en relació amb la selecció i el nomenament dels directors dels centres docents públics.

En compliment del principi d'eficiència, per racionalitzar en la seva aplicació la gestió dels recursos públics, aquesta Ordre no preveu càrregues administratives per a la consecució dels objectius finals.

Per elaborar aquesta Ordre, en aplicació del principi de transparència i d'acord amb el procediment administratiu establert, s'han duit a terme els tràmits d'audiència i informació públiques prevists en l'article 58 de la Llei 1/2019. També s'ha posat a disposició dels ciutadans tota la documentació relativa a l'elaboració del text en els termes de l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i de l'article 129.5 de la Llei 39/2015. Una vegada analitzades i incorporades les aportacions dels diferents interessats, s'han sol·licitat els informes i els dictàmens preceptius.

S'ha vetllat pel principi de qualitat en el procediment d'aprovació de la norma, ja que s'ajusta als procediments definits legalment. Així mateix, s'ha treballat en la qualitat formal de la norma, a més de redactar-la en termes clars, precisos i assequibles per als destinataris.

Finalment, en relació amb el principi de simplificació, aquesta Ordre permetrà la simplificació i la coherència del procediment per a la selecció, l'avaluació i la renovació dels directors dels centres docents públics per donar resposta a les necessitats de la comunitat educativa i garantir la participació dels sectors implicats.

En el procediment de tramitació d'aquesta Ordre s'ha consultat la Mesa Sectorial d'Educació i el Consell Escolar de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Ordre

CAPÍTOL I Disposicions generals

Article 1 Objecte i àmbit d'aplicació

Aquesta Ordre té per objecte regular la selecció, el nomenament, l'avaluació, la renovació i el cessament dels directors dels centres docents públics no universitaris, dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats.

Article 2 Principis generals

La Conselleria d'Educació i Universitats ha de promoure que tots els centres educatius comptin amb un projecte de direcció d'abast temporal de quatre anys.

De conformitat amb el que preveu l'article 133 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, segons la redacció fixada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), la selecció i el nomenament dels directors dels centres docents públics s'ha d'efectuar mitjançant un concurs de mèrits entre professors funcionaris de carrera que imparteixen alguns dels ensenyaments encomanats al centre. La selecció s'ha de fer de conformitat amb els principis d'igualtat, publicitat, mèrit i capacitat, mitjançant un procés en el qual participin la comunitat educativa i l'Administració educativa.

Les resolucions de convocatòria per al concurs de mèrits per seleccionar els directors dels centres docents públics i de convocatòria per a la renovació dels directors que han optat per continuar en el càrrec durant un nou període es convocaran amb periodicitat anual.

Al concurs de mèrits s'inclouran els centres en els quals, en finalitzar el curs escolar, el càrrec de director hagi de quedar vacant.

Per fomentar que els centres docents comptin amb equips directius que actuïn d'agents impulsors de la millora dels centres i dels resultats educatius de l'alumnat i exerceixin un lideratge compartit i distribuït entre tota la comunitat educativa, la Conselleria d'Educació i Universitats ha de promoure que el procés de selecció faciliti que es triïn els candidats més idonis per a cada centre.

Així mateix, per comptar amb candidats adequadament formats a tots els centres, sigui amb acreditació o actualització, és important combinar els processos de selecció, d'avaluació i de renovació amb els de formació prèvia i contínua.

 

CAPÍTOL II Procediment de selecció

Article 3 Requisits dels candidats

1. Són requisits per poder participar en el concurs de mèrits:

a) Tenir una antiguitat mínima de cinc anys com a funcionari de carrera en la funció pública docent en finalitzar el termini de presentació de candidatures.

b) Haver exercit, en finalitzar el termini de presentació de candidatures, funcions docents com a funcionari de carrera durant un període mínim de cinc anys en algun dels ensenyaments que ofereix el centre al qual s'opta.

c) Prestar serveis, en publicar-se la convocatòria, en un centre públic de les Illes Balears en algun dels ensenyaments que ofereix el centre al qual s'opta.

d) Estar en possessió del certificat acreditatiu o d'actualització, segons correspongui, d'haver superat un programa de formació sobre el desenvolupament de la funció directiva impartit pel Ministeri d'Educació i Formació Professional o per les administracions educatives de les comunitats autònomes.

e) Presentar un projecte de direcció que inclogui els aspectes especificats a l'annex 1 d'aquesta Ordre. El projecte s'ha de presentar segons les pautes, el lloc i el termini que estableixi la convocatòria del procés de selecció. A l'efecte de l'elaboració del projecte, els aspirants poden consultar la documentació relativa al centre a la direcció del qual opten.

f) Posseir les titulacions o els certificats que acrediten el domini de la llengua catalana exigible de conformitat amb la normativa vigent.

g) No haver estat revocat del càrrec.

h) No estar sancionat per falta greu o molt greu en l'exercici de la pràctica docent, o no estar suspès fermament de funcions o inhabilitat per a càrrecs públics per resolució judicial mentre la sanció o la suspensió sigui vigent.

2. Estaran eximits de l'antiguitat a què es refereixen els apartats 1.a) i 1.b) d'aquest article, els candidats que presentin el projecte en:

— Centres específics d'educació infantil.

— Centres d'educació infantil i primària amb menys de 9 unitats.

— Centres d'educació secundària amb menys de vuit unitats.

— Centres amb menys de vuit professors que imparteixin ensenyaments artístics professionals, esportius, d'idiomes o de persones adultes.

3. En igualtat de competència, es valorarà com a mèrit ser docent del centre.

4. La Conselleria d'Educació i Universitats ha de definir els itineraris de formació prèvia i contínua de les direccions escolars.

Article 4 Convocatòries

1. La Resolució de convocatòria per al concurs de mèrits per seleccionar els directors dels centres docents públics no universitaris dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats i la Resolució de convocatòria per a la renovació dels directors que han optat per continuar en el càrrec durant un nou període de quatre cursos escolars, s'han de publicar anualment en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. La directora general de Planificació i Gestió Educatives ha de fer la convocatòria anual.

Article 5 Presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds de participació es presentaran en la forma, el lloc i el termini establerts en la convocatòria corresponent.

2. Els mèrits que es tendran en compte seran els que es trobin al portal del personal fins a la data de publicació de la convocatòria; això no obstant, si el precandidat durant el curs fa la formació sobre competències per al desenvolupament de la funció directiva i encara no l'ha conclosa, es pot acreditar fins abans de la reunió de les comissions de selecció, d'acord amb el calendari que es fixi en la Resolució anual.

3. Cada aspirant pot presentar la candidatura a un màxim de tres centres docents per convocatòria.

Article 6 Admissió dels candidats

1. Durant el procés s'ha de distingir entre precandidats i candidats.

a) Són precandidats els aspirants que han presentat la sol·licitud de participació al procés de selecció i que apareixen a les llistes de precandidats admesos i exclosos (provisional i definitiva), inclou els precandidats que estan pendents de concloure la formació prèvia sobre competències directives.

b) Són candidats els aspirants que han estat admesos al procés, han conclòs la formació sobre competències directives i, posteriorment, han presentant un projecte de direcció i apareixen a les llistes de candidats admesos i exclosos (provisional i definitiva).

2. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives ha de fer públiques les llistes provisionals de precandidats admesos i exclosos, i ha d'explicitar, en el darrer supòsit, els motius de l'exclusió. La notificació a les persones interessades es durà a terme mitjançant la publicació en el lloc que determini la convocatòria anual.

3. Els precandidats exclosos disposen d'un termini de deu dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de les llistes, per al·legar i esmenar els defectes que n'hagin motivat l'exclusió, tal com es concretarà a la Resolució anual. Les al·legacions s'han de presentar davant la directora general de Planificació i Gestió Educatives, qui ha de resoldre en un termini no superior a cinc dies hàbils i ha de publicar la llista definitiva de precandidats pendents del lliurament del projecte de direcció. La notificació a les persones interessades es durà a terme mitjançant la publicació en el lloc que determini la convocatòria anual.

4. Mitjançant Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives s'aprovaran les llistes definitives de precandidats admesos i exclosos, en la qual s'indicaran els recursos procedents.

5. Publicades les llistes definitives de precandidats admesos i exclosos, la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives ha de comunicar als directors de cada centre docent afectat per aquesta convocatòria sobre l'existència de precandidats admesos i sobre l'inici del procés.

6. Finalitzat el termini de presentació dels projectes de direcció, la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives ha de determinar si aquests s'ajusten als requisits de la convocatòria i ha de fer públiques les llistes provisionals de candidats admesos i exclosos. En el darrer supòsit, ha d'explicitar els motius de l'exclusió. Amb la publicació es considera realitzada la notificació a les persones interessades.

7. Els candidats exclosos disposen d'un termini de cinc dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de les llistes per al·legar i esmenar els defectes del projecte de direcció que han motivat la seva exclusió. Les al·legacions s'han de presentar a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, la qual ha de fer pública la llista definitiva de candidats admesos i exclosos.

8. Mitjançant Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives s'aprovaran les llistes definitives de candidats admesos i exclosos, en la qual s'indicaran els recursos procedents.

9. Publicades les llistes definitives de candidats admesos i exclosos, la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives ha de comunicar al director de cada centre docent afectat per aquesta convocatòria els noms dels candidats definitivament admesos al procés.

Article 7 Comissió de Selecció

1. Les comissions de selecció s'han de constituir a cada un dels centres docents que hagin de seleccionar director i tenguin candidats, de conformitat amb la Resolució de convocatòria.

2. Cada Comissió de Selecció ha d'estar formada per dos representants de l'Administració educativa i quatre representants del centre, dos dels quals han de ser membres del claustre de professors i els altres dos del consell escolar i no han de ser del sector dels docents. La composició de la Comissió de Selecció s'ha de fer de manera que s'afavoreixi la representació equilibrada d'homes i dones, de conformitat amb el que estableix l'article 29.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

3. Les comissions han d'estar formades pels membres següents:

a) Quatre representants del centre:

— Dos representants del professorat, elegits pel claustre de professors del centre convocat en sessió extraordinària; d'aquests, el de menys edat actuarà com a secretari de la Comissió.

— Dos representants del consell escolar del centre, elegits pels membres que no són representants dels docents, d'entre ells mateixos, en una sessió extraordinària del consell escolar convocada a aquest efecte. Els dos representants no poden provenir simultàniament d'un mateix sector de la comunitat educativa. Tampoc no poden formar part de la Comissió de Selecció els alumnes membres del consell escolar, si cursen un nivell inferior a tercer d'ESO. El director, el cap d'estudis i els representants dels docents actuaran en aquest cas amb veu, però sense vot.

b) Dos representants de l'Administració educativa designats per la directora general de Planificació i Gestió Educatives:

— Un inspector d'educació, a proposta del cap del Departament d'Inspecció Educativa, que actuarà com a president.

— Un director del mateix tipus de centre docent, o parcialment semblant, per al qual es fa el procés de selecció, preferentment amb un o més períodes d'exercici amb avaluació positiva de la tasca desenvolupada.

4. A cada Comissió de Selecció s'ha de designar un suplent per a cada un dels membres pel mateix procediment que per a la designació dels titulars.

Article 8 Elecció dels representants del centre a la Comissió de Selecció

1. El director del centre docent ha de convocar, en rebre la notificació de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives de l'existència de precandidats al càrrec, al claustre de professors i al consell escolar, en sessió extraordinària, per notificar-los-hi la relació d'aspirants, establir els mecanismes de valoració de la coherència dels projectes de direcció dels candidats respecte del PEC, per part d'aquests òrgans, i elegir els seus representants a la Comissió de Selecció en votació secreta.

2. Els aspirants no poden participar en l'elecció dels representants del professorat a la Comissió de Selecció, ni ser elegits. Així mateix, d'acord amb la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic, els membres de la Comissió de Selecció no poden formar-ne part quan concorri un conflicte d'interès; per això, no poden ser membres de la Comissió de Selecció les persones que formin part de la proposta d'equip directiu. Tampoc no en poden formar part si es dona qualsevol altre dels motius indicats a l'article 23 d'aquesta llei.

3. En el cas que el director del centre es presenti com a candidat, o formi part d'una proposta d'equip directiu, no pot presidir ni el claustre ni el consell escolar i ha de ser substituït pel cap d'estudis. Si el cap d'estudis es presenta com a candidat o forma part d'una proposta d'equip directiu, el claustre ha de ser presidit pel professor amb més antiguitat al centre i el consell escolar pel representant del professorat membre d'aquest òrgan amb més antiguitat al centre; en el cas d'igual antiguitat, en ambdós casos, pel de més edat.

4. Una vegada elegits els representants del professorat i del consell escolar, s'ha de notificar a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives perquè els nomeni.

Article 9 Constitució i funcionament de la Comissió de Selecció

1. En haver rebut la comunicació dels representants dels centres, la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives ha de nomenar els membres de les comissions de selecció, fixar el calendari, la data límit perquè es pugui fer la proposta del candidat seleccionat i el procediment d'actuació i preparar la relació dels mèrits dels candidats que es trobin acreditats al portal del personal fins a la data de publicació de la convocatòria del concurs de mèrits; en aquest moment es tendrà en compte l'acreditació dels candidats que hagin duit a terme la formació específica sobre competències directives durant el termini de la convocatòria.

2. Les comissions de selecció s'han de constituir a cada centre, presencialment o a distància. En el cas que les sessions es duguin a terme a distància, s'han de complir els requisits que s'especifiquen a l'article 17.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. Per a la vàlida constitució i funcionament de la Comissió de Selecció és necessària la presència, presencial o a distància, del president i del secretari o, si s'escau, dels qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels altres membres.

4. La Comissió de Selecció exerceix les funcions següents:

  1. Determinar els criteris d'actuació, ajustant-se a les bases d'aquesta Ordre i a les indicacions de la convocatòria corresponent.
  2. Avaluar el projecte de direcció de cadascun dels candidats, orientat a l'assoliment de l'èxit escolar de tot l'alumnat, el qual ha d'incloure, entre d'altres, continguts en matèria d'igualtat entre dones i homes, no discriminació i prevenció de la violència de gènere.
  3. Avaluar l'exposició i la defensa del projecte de direcció, de totes les candidatures presentades, així com la capacitat de lideratge pedagògic dels candidats.
  4. Valorar i validar els mèrits acadèmics i professionals i la trajectòria professional dels candidats, lliurats per la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, de conformitat amb el barem que es publica com a annex 1.
  5. Establir i publicar la puntuació provisional aconseguida pels aspirants en el barem de mèrits, així com la qualificació atorgada al projecte de direcció.
  6. Resoldre les reclamacions presentades contra la puntuació provisional del barem de mèrits i dels projectes de direcció.
  7. Aprovar i publicar la llista definitiva dels aspirants presentats, amb indicació de la puntuació aconseguida en cadascun dels apartats.
  8. Trametre a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives les puntuacions dels aspirants i la proposta del candidat seleccionat, així com tota la documentació presentada relativa al procés de selecció.
  9. Totes les necessàries per garantir el funcionament correcte de la Comissió.

En allò que no preveu aquesta Ordre pel que fa a la constitució i funcionament de les comissions de selecció així com al règim d'abstenció i recusació aplicable al seus membres, s'ha d'aplicar l'establert a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Article 10 Adequació del projecte de direcció al PEC

1. El claustre i el consell escolar, quan es tengui la llista definitiva de candidats que han presentat el projecte de direcció del centre, d'acord amb els mecanismes que s'han d'haver establert a la reunió extraordinària d'aquests òrgans, convocada pel director del centre, han de comprovar la coherència dels projectes de direcció dels candidats respecte del projecte educatiu del centre i han de lliurar a la Comissió de Selecció el certificat que acrediti que el projecte de direcció compta —o no— amb el vist-i-plau sobre la seva coherència respecte del PEC.

2. Així mateix, el consell escolar, en sessió extraordinària, pot emetre també un informe de valoració, dirigit a la Comissió de Selecció, sobre els projectes de direcció, atenent els aspectes pels quals seran valorats, com s'especifica a l'annex 1.

3. Els candidats i les persones que formen part de la proposta d'equip directiu no poden participar en aquests processos.

4. En cas que el director del centre es presenti com a candidat o formi part d'una proposta d'equip directiu, no pot participar en les reunions extraordinàries del claustre i del consell escolar que incideixin en el procés de selecció i ha de ser substituït pel cap d'estudis. Si el cap d'estudis es presenta com a candidat o forma part d'una proposta d'equip directiu, ha de presidir el claustre el professor de més edat i, el consell escolar, el membre del professorat de més edat.

Article 11 Desenvolupament del procediment de selecció

1. El procediment de selecció dels directors s'ha de desenvolupar en dues fases, la primera fase té caràcter eliminatori:

a) En la primera fase s'han de valorar:

— El projecte de direcció

— L'entrevista amb el candidat

b) En la segona fase s'han de valorar els mèrits acadèmics i professionals i la trajectòria professional, segons el barem que s'estableix a l'annex 1.

2. La valoració del treball desenvolupat com a director s'ha de fer d'acord amb el que s'estableix a l'article 18 d'aquesta Ordre. La valoració del treball desenvolupat com a docent s'ha de fer d'acord amb el que es determina a l'annex 3. El treball desenvolupat com a docent només s'ha de valorar en els casos de precandidats que no han estat mai nomenats com a directors i no se'ls ha pogut avaluar el treball desenvolupat com a director.

La puntuació màxima total de la primera fase és de 20 punts: 10 punts per al projecte de direcció i 10 punts per a l'entrevista.

La puntuació mínima total per superar aquesta fase és de 12 punts.

El projecte de direcció i l'entrevista han de tenir una puntuació mínima de 6 punts cadascun.

3. La Comissió de Selecció ha de valorar el projecte de direcció d'acord amb els aspectes que estableix el barem de l'annex 1.

4. La Comissió de Selecció, en l'entrevista als candidats, ha de valorar la defensa del projecte de direcció i la seva capacitat de conjugar la responsabilitat institucional de la gestió del centre com a organització, amb la gestió administrativa, la gestió de recursos i el lideratge pedagògic, d'acord amb els apartats que s'especifiquen al barem de l'annex 1.

5. La qualificació que cada candidat obtingui pel projecte de direcció serà la mitjana aritmètica de les puntuacions concedides per cada un dels membres de la Comissió de Selecció, puntuades de 0 a 10 punts amb precisió de dos decimals. Quan entre les puntuacions atorgades hi hagi una diferència de 3 o més enters, s'han d'excloure la puntuació màxima i la mínima. En aquest cas, la qualificació definitiva serà la mitjana aritmètica de la resta de les puntuacions. Aquest criteri d'exclusió s'aplicarà una única vegada, encara que continuï la diferència de 3 o més enters entre les puntuacions no excloses.

6. La qualificació que cada candidat obtingui per l'entrevista serà la mitjana aritmètica de les puntuacions concedides per cada un dels membres de la Comissió de Selecció, puntuades de 0 a 10 punts amb precisió d'un decimal. Quan entre les puntuacions atorgades hi hagi una diferència de 3 o més enters, s'exclouran la puntuació màxima i la mínima. En aquest cas, la qualificació definitiva serà la mitjana aritmètica de la resta de les puntuacions. Aquest criteri d'exclusió s'aplicarà una única vegada, encara que continuï existint una diferència de 3 o més enters entre les puntuacions no excloses.

7. En acabar la primera fase, amb les puntuacions corresponents a la valoració provisional dels mèrits acadèmics i professionals i la trajectòria professional dels candidats que la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives haurà remès al president de la Comissió, les comissions de selecció han de fer la validació definitiva, d'acord amb el barem de l'annex 1.

8. La puntuació final assignada al candidat serà la suma de les valoracions obtingudes en les dues fases.

9. En els centres en què només hi hagi una candidatura, no caldrà dur a terme la valoració dels mèrits al·legats pel candidat per a la segona fase del procés. En aquest cas la puntuació final serà la de la primera fase.

10. Si es produeix un empat en la puntuació total dels aspirants, s'ha de resoldre amb l'aplicació successiva dels criteris següents:

1r. Ser docent del centre.

2n. Major puntuació en el projecte de direcció.

3r. Major puntuació en l'entrevista.

4t. Major puntuació en els apartats del barem de la segona fase, en l'ordre en què apareixen en la convocatòria.

5è. Major puntuació en els subapartats del barem, en l'ordre en què apareixen en la convocatòria.

6eParticipació equilibrada entre dones i homes en els membres de l'equip directiu.

Si després d'aplicar aquests criteris persisteix l'empat, per desfer-lo, la Comissió de Selecció ha de fer una nova entrevista als candidats.

11. La Comissió de Selecció ha de publicar el mateix dia el resultat de l'avaluació, la puntuació aconseguida pels aspirants, en el lloc que es determini en la convocatòria anual. Els interessats, si no hi estan conformes, poden presentar un escrit d'al·legacions adreçat al president de la Comissió de Selecció en el termini de cinc dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació.

12. Finalitzat el termini d'al·legacions, les comissions de selecció han de publicar, en el lloc que es determini en la convocatòria anual, les puntuacions definitives obtingudes pels candidats. Amb la publicació s'entén que s'ha notificat la Resolució als candidats. En aquesta Resolució s'han d'indicar els recursos procedents.

13. La puntuació final i la proposta del candidat seleccionat s'han de remetre a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives.

14. El projecte de direcció del candidat seleccionat, després d'haver-lo presentat, debatut i aprovat al consell escolar i al claustre, ha d'orientar i vincular tot el personal del centre durant el seu període de vigència, la comunitat educativa i els òrgans de govern del centre, per esdevenir el projecte estratègic del centre.

 

CAPÍTOL III Nomenament, durada del mandat i cessament

Article 12 Nomenament ordinari del director

1. El procediment de selecció dels directors dels centres docents públics no universitaris finalitza amb el nomenament dels directors.

2. El titular de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats ha de nomenar directors els candidats seleccionats a proposta del titular de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives per un període de quatre anys. La Resolució s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. El nomenament i la presa de possessió seran amb efectes d'1 de juliol de l'any en curs. La persona que exercia la direcció anteriorment cessa en el càrrec, a tots els efectes, el dia anterior.

4. No obstant això, aquesta data pot ser modificada en les convocatòries anuals segons els terminis del procediment establert, sense perjudici que als directors així nomenats se'ls comptabilitzi el període complet de mandat a efectes de consolidació.

5. En cas que es nomeni un candidat que tingui destinació definitiva en un altre centre diferent per al qual va ser seleccionat, s'ha de formalitzar una comissió de serveis. Si el candidat no té destinació definitiva, el nomenament com a director ha de ser de destinació provisional al centre.

Article 13 Nomenament amb caràcter extraordinari del director

El titular de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, a proposta del titular de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, ha de nomenar, amb caràcter extraordinari, un director, preferentment d'entre el professorat funcionari de carrera i amb destinació definitiva al centre, en els supòsits següents:

a) En els centres en què no hi hagi hagut candidatures al càrrec de director o en què la Comissió de Selecció no hagi seleccionat cap candidat.

En aquest cas, per al nomenament amb caràcter extraordinari del director d'un centre públic, el Departament d'Inspecció Educativa ha d'emetre un informe de proposta de nomenament, oït el consell escolar del centre i consultats altres organismes i departaments de la Conselleria d'Educació i Universitats, si escau. A partir d'aquest informe, el titular de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, a proposta del titular de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, ha de nomenar, amb caràcter extraordinari, el director, per un període mínim d'un any i màxim de quatre anys, d'acord amb les característiques de cada centre. El nomenament per més d'un any està condicionat a la superació durant el primer any del mandat d'un programa de formació sobre el desenvolupament de la funció directiva, sempre que la persona nomenada no estigui en possessió d'aquesta certificació.

No es pot proposar per al nomenament extraordinari un docent que no hagi superat el procés de selecció ordinari o hagi estat avaluat negativament de la funció directiva. Tampoc no es pot proposar per al nomenament extraordinari un docent que hagi estat sancionat per falta greu o molt greu en l'exercici de la funció directiva o la pràctica docent, suspès fermament de funcions o inhabilitat per a càrrecs públics per resolució judicial.

Posteriorment, el director nomenat ha d'informar al claustre i al consell escolar el nom de les persones que proposarà a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives per formar part de l'equip directiu.

b) En els centres de nova creació, per nomenar els directors, l'Administració ha de convocar un concurs públic, el procediment del qual s'ha de concretar en la convocatòria corresponent. En aquest cas, el nomenament serà per quatre anys condicionat a la superació durant el primer any del mandat d'un programa de formació sobre el desenvolupament de la funció directiva, sempre que la persona nomenada no estigui en possessió d'aquesta certificació.

En la convocatòria, els requisits dels candidats que s'esmenten a l'article 3 d'aquesta Ordre s'han de considerar com a mèrits. Per al procediment d'admissió de candidatures s'ha de seguir el que es determina a l'article 6 d'aquesta Ordre. La composició de la Comissió de Selecció s'ha d'adaptar a les característiques del centre. Pel que fa a les funcions de la Comissió de Selecció i al desenvolupament del procediment de selecció, s'ha de seguir el que es determina respectivament als articles 9.4 i 11 d'aquesta  Ordre. En tots aquells aspectes que sigui possible, ateses les característiques del nou centre, la valoració del candidat i del projecte de direcció s'ha de fer d'acord amb el que s'especifica a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

El director del centre ha de proposar a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives els noms de les persones que han de formar part de l'equip directiu perquè faci la proposta de nomenament a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.

Article 14 Nomenament provisional del director

En el cas que el director cessi en l'exercici de la funció directiva o s'accepti la seva renúncia a l'exercici de la funció directiva abans de finalitzar el mandat, el titular de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, a proposta del titular de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, ha de nomenar, amb l'informe del Departament d'Inspecció Educativa, oïts el claustre i el consell escolar, un director amb caràcter provisional fins que es dugui a terme la primera convocatòria per a la selecció i nomenament de directors. Per designar-lo, s'ha de seguir el procediment establert en l'article 13.a) d'aquesta Ordre.

Article 15 Cessament del director

El titular de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats ordenarà el cessament dels directors, a proposta de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, en els supòsits següents:

1. En finalitzar el període per al qual varen ser nomenats.

2. En acceptar la renúncia motivada al càrrec, oït el consell escolar.

3. Quan es donin circumstàncies que provoquin que el director no hagi de prestar serveis al centre el proper curs complet, perquè s'incorpori a una altra destinació, per jubilació, o per altres circumstàncies que es puguin produir, el cessament tindrà efectes amb data 30 de juny, malgrat que es comuniqui posteriorment.

4. Per incapacitat física o psíquica sobrevinguda.

5. Per revocació del càrrec de director, en virtut de l'acord motivat de la majoria de dos terços dels membres del consell escolar. Per adoptar aquest acord s'ha de convocar el consell escolar amb caràcter urgent i extraordinari, sempre que ho sol·liciti per escrit almenys un terç dels seus membres.

6. Per resolució ferma d'un expedient disciplinari que suposi una sanció per falta greu o molt greu. En el cas d'instrucció d'un expedient disciplinari al director, la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, a proposta de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives; pot acordar la suspensió cautelar de les seves funcions, de conformitat amb la normativa vigent quant a procediments disciplinaris. El cap d'estudis o, si no n'hi ha, el secretari, substituirà el director mentre duri la suspensió cautelar.

Article 16 Equip directiu

1. L'equip directiu, òrgan executiu de govern dels centres públics, l'integren el director, el cap d'estudis i el secretari, així com tots els altres membres que es determinin reglamentàriament.

2. El director del centre, després d'haver informat al claustre i al consell escolar sobre les propostes, ha de trametre a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, per mitjà de l'aplicació per a la Gestió Educativa de les Illes Balears (GESTIB), la proposta de nomenament dels càrrecs de cap d'estudis i de secretari, i els altres que es determinin reglamentàriament, escollits preferentment d'entre els docents funcionaris de carrera amb destinació al centre.

3. La Direcció General de Planificació i Gestió Educatives ha de presentar la proposta a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats perquè en faci el nomenament.

4. Els membres de l'equip directiu cessen de les seves funcions en finalitzar el mandat o quan cessa el director.

5. El secretari, el cap d'estudis i els altres membres de l'equip directiu del centre que es determinin reglamentàriament, poden presentar al director del centre la renúncia motivada per escrit abans de la finalització del seu nomenament. Si el director accepta la renúncia, l'ha de comunicar a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives.

6. Per cobrir les vacants que es produeixin a l'equip directiu durant el període de vigència del mandat del director, aquest, després d'haver-ne informat al claustre i al consell escolar, ha de comunicar la nova proposta a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, d'acord amb el procediment indicat anteriorment. La Direcció General de Planificació i Gestió Educatives ha de presentar la proposta a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats perquè en faci el nomenament.

7. A efectes econòmics, els cessaments tenen efecte el mes següent del de la data en què el director accepta la renúncia.

Article 17 Renovació del mandat

1. Els directors poden optar per continuar en l'exercici del càrrec fins a completar un total de dos períodes consecutius, prèvia avaluació positiva de la tasca desenvolupada al final del primer període.

2. Si a meitat del mandat s'ha fet una avaluació formativa, com permet l'article 33 del Decret 4/2023, de 13 de febrer, aquesta també s'ha de tenir en compte en l'avaluació de la tasca desenvolupada pel director.

3. En finalitzar el període d'exercici de la direcció, els directors que vulguin continuar en el càrrec han de manifestar formalment, en haver-se publicat la convocatòria corresponent, la seva voluntat de renovar per un nou període. Així mateix, han de presentar la proposta d'actualització del projecte de direcció, que servirà de referent per a l'avaluació del període de mandat següent, la qual ha d'incloure, almenys, la valoració relativa a la consecució dels objectius plantejats al projecte anterior, propostes de millora i, si s'escau, el plantejament de nous objectius per al període següent que, d'acord amb el PEC, determinaran, després d'haver-lo aprovat el claustre i el consell escolar, les línies estratègiques d'actuació i de consecució dels objectius del centre docent. El projecte de direcció, concebut en aquests termes, serà vigent durant el nou període de mandat.

4. Transcorreguts els dos períodes, si el director desitja continuar en el càrrec, ha de participar novament en el procediment de selecció.

CAPÍTOL IV Avaluació de la funció directiva

Article 18 Avaluació

1. Els directors s'han d'avaluar al final del seu mandat, sigui aquest ordinari o extraordinari. Per poder renovar en l'exercici del càrrec i per al reconeixement personal i professional, inclosa la consolidació personal parcial del complement retributiu específic, és indispensable l'avaluació positiva; el seguiment i l'avaluació de la funció directiva s'ha de fer de manera sistemàtica durant tot el mandat, per això es pot fer una avaluació formativa a meitat del mandat.

2. La Conselleria d'Educació i Universitats, mitjançant una resolució de la Directora General de Planificació i Gestió Educatives, convocarà el procés d'avaluació de la tasca desenvolupada pels directors de centres docents i per a optar a continuar en el càrrec per un nou període, de conformitat amb els criteris d'avaluació que es recullen en l'annex 2 d'aquesta Ordre.

Article 19 Procediment d'avaluació

1. La directora general de Planificació i Gestió Educatives ha de traslladar al cap del Departament d'Inspecció Educativa la relació de directors que han de ser avaluats perquè encomani als inspectors corresponents l'informe de valoració de la funció directiva i, si s'opta a un nou mandat, de l'actualització del projecte de direcció. Sempre que sigui possible, els inspectors de referència s'han de responsabilitzar de la valoració, d'acord amb el model tècnic d'avaluació elaborat pel Departament d'Inspecció Educativa que ha de recollir els aspectes que apareixen a l'annex 2, el qual es publicarà a la pàgina web de la Conselleria d'Educació i Universitats.

2. Els directors que han de ser avaluats han de presentar, dins el termini establert i en la forma escaient d'acord amb la resolució corresponent, una memòria d'autoavaluació de la seva tasca i dels resultats obtinguts durant els quatre anys de mandat.

3. El claustre de professors de cada centre, en sessió extraordinària, la qual no pot presidir el director avaluat, ni cap membre de l'equip directiu, ha de valorar la tasca desenvolupada pel director i, si s'opta a un nou mandat, l'actualització del projecte de direcció, d'acord amb els aspectes que apareixen a l'annex 2. Aquest claustre l'ha de presidir el professor amb més antiguitat al centre; en cas d'igual antiguitat, el de més edat. El secretari ha de ser el professor de menys edat del claustre, el qual és l'encarregat de trametre al Departament d'Inspecció Educativa el certificat del claustre amb el resultat de la valoració (positiva o negativa). A més a més, s'ha de tenir en consideració la memòria d'autoavaluació del director.

4. Els consells escolars de cada centre, en sessió extraordinària, la qual no pot presidir el director avaluat, ni cap membre de l'equip directiu amb dret a vot, han de valorar la tasca desenvolupada pel director i, si opta a un nou mandat, l'actualització del projecte de direcció, d'acord amb els aspectes que apareixen a l'annex 2. Aquest consell escolar l'ha de presidir el professor que en formi part amb més antiguitat al centre; en cas d'igual antiguitat, el de més edat. Aquest professor és l'encarregat de trametre al Departament d'Inspecció Educativa el certificat del consell escolar amb el resultat de la valoració (positiva o negativa). A més a més, s'ha de tenir en consideració la memòria d'autoavaluació del director.

5. L'assistència del director i dels altres membres de l'equip directiu a aquestes sessions extraordinàries del claustre i del consell escolar és voluntària.

 

CAPÍTOL V Reconeixement de la funció directiva

Article 20 Reconeixement a efectes professionals

1. L'exercici de la direcció, prèvia avaluació positiva i en consideració a la responsabilitat i a la dedicació exigides, s'ha de valorar especialment en la carrera professional. A més a més, s'ha de tenir en compte en la provisió de llocs de treball en la funció pública docent, en els concursos de trasllats, en l'accés a la Inspecció Educativa i en llocs de treball en l'Administració educativa de les Illes Balears.

2. La Conselleria d'Educació i Universitats ha d'afavorir la incorporació de càrrecs directius, especialment del càrrec de director, als diferents òrgans de caràcter consultiu i participatiu que en depenen.

3. Una vegada acabat el mandat del director o quan hagi presentat la seva renuncia, podrà optar a un canvi de centre en comissió de serveis amb caràcter preferent.

Disposició addicional primera Comissions de serveis

A l'efecte d'aquesta Ordre, el servei prestat pel funcionari docent que estigui en comissió de serveis a qualsevol dels organismes dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats es considera com a servei prestat al centre públic on té la seva destinació.

Disposició addicional segona Escoles unitàries

En els centres educatius en què només hi hagi una unitat, s'ha de nomenar director preferentment un docent que hi tingui la destinació definitiva.

Disposició addicional tercera Centres integrats de formació professional (CIFP)

Atès l'article 13.1 del Reial decret 1558/2005, de 23 de desembre, pel qual es regulen els requisits bàsics dels centres integrats de formació professional, i l'article 12 del Decret 96/2010, de 30 de juliol, pel qual es regulen els centres integrats de formació professional dins l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aquest tipus de centres es regiran per aquesta normativa. La Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, previ informe del Consell Social del centre, una vegada consultat el claustre de professorat, proposarà a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats el nomenament del director per un període de quatre anys.

Disposició addicional quarta Centres que atenen alumnes hospitalitzats o convalescents i centres que atenen alumnes amb mesures judicials

Ateses les característiques especials d'aquests centres, ja que els alumnes que atenen es troben matriculats en centres ordinaris en règim d'escolarització combinada, la Direcció General de Primera infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, d'acord amb el procediment específic que s'estableixi reglamentàriament, ha de proposar a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats el nomenament del director per un període de quatre anys.

Disposició addicional cinquena Gènere

Les formes de gènere gramatical tradicionalment dites masculines que apareixen en aquesta norma s'han d'entendre com a genèriques; per tant, quan es refereixen a persones es refereixen a totes, amb independència del sexe amb què s'identifiquen.

Disposició transitòria única Durada del mandat dels òrgans de govern

Els directors i els altres membres de l'equip directiu dels centres públics nomenats amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta Ordre continuaran exercint les seves funcions pel període, incloent les pròrrogues, que resultés de l'aplicació de la normativa vigent en el moment de nomenar-los.

Disposició derogatòria única Derogació normativa

1. Queda derogada l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 18 de febrer de 2010 per la qual s'aproven les bases per a la selecció, el nomenament i el cessament dels òrgans de govern dels centres docents públics no universitaris de les Illes Balears.

2. Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta Ordre.

Disposició final Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma,  en data de la signatura electrònica (31 de gener de 2024)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX 1 Valoració del candidat i del projecte de direcció

1. Valoració del projecte de direcció i de l'entrevista al candidat

a) El projecte de direcció

El projecte de direcció ha de ser original i ha de fonamentar i mostrar, mitjançant una diagnosi actualitzada, el coneixement del centre, l'estructura organitzativa, el funcionament, el projecte educatiu i els resultats de les darreres avaluacions internes i externes del centre. Així mateix, ha de mostrar coneixements sobre l'entorn i la influència o la relació que aquest té amb el centre.

S'han de tenir en compte les valoracions del claustre i del consell escolar sobre la coherència del projecte de direcció amb el PEC a més dels fonaments i la viabilitat de les propostes de modificació del projecte educatiu, si correspon, i la relació del projecte de direcció amb els objectius que hagi definit la Conselleria d'Educació i Universitats.

S'ha de tenir en compte també, si s'ha fet, l'informe de valoració del consell escolar, d'acord amb el que apareix en aquest annex.

També s'ha de valorar la coherència entre els objectius i les estratègies que es proposen, els criteris per a l'optimització dels recursos disponibles i el realisme en matèria de recursos a obtenir. A més, s'ha de comprovar que estigui orientat a aconseguir l'èxit escolar de tot l'alumnat i que inclogui, entre d'altres, continguts en matèria d'igualtat entre dones i homes, no discriminació i prevenció de la violència de gènere.

En matèria d'estratègies, s'han de valorar les línies d'actuació previstes, la seqüència temporal de les actuacions i la previsió de marges per rectificar decisions i adaptar-les a l'evolució dels indicadors, especialment en matèria de resultats educatius.

També s'han de valorar el rigor i la concreció dels indicadors, que han de permetre l'avaluació de l'exercici de la direcció i de l'aplicació del projecte durant el mandat i fer efectiva la transparència en la gestió.

Projecte de direcció Màxim 10 punts

El projecte de direcció ha de fer referència com a mínim als aspectes següents:

a) Fonamentació

b) Anàlisi del context específic del centre

  • Anàlisi de l'espai físic i de l'entorn social del centre.
  • Anàlisi i valoració del projecte educatiu i de l'organització i el funcionament del centre.
  • Anàlisi i valoració de les dades dels darrers anys.

c) Els objectius de millora, la consecució dels quals es pretén durant la gestió directiva, d'acord amb els mitjans materials i humans amb què es compta.

d) El model d'organització i funcionament del centre.

Les concrecions organitzatives orientades a la major sistematització de les activitats del centre i a la creació de condicions i formes d'organització que estimulin la implicació de tot el personal en el treball en equip i afavoreixin el creixement dels nivells de motivació i de satisfacció.

e) Els plantejaments pedagògics, orientats a aconseguir l'èxit escolar de tot l'alumnat, amb especial èmfasi en la inclusió i en la millora de resultats educatius.

f) Pla de formació del professorat en el centre.

g) Els elements per a l'aprofundiment en l'exercici del lideratge distribuït i per al foment de la participació de la comunitat escolar en el centre.

h) Propostes i estratègies concretes per afavorir la tolerància i la convivència pacífica de la comunitat escolar, així com la prevenció i la resolució de conflictes que incloguin, entre d'altres, continguts en matèria d'igualtat entre dones i homes, no discriminació i prevenció de la violència de gènere.

i) Seguiment i avaluació del projecte de direcció i dels seus resultats en la dinàmica general del centre.

A més, s'ha de valorar que el projecte de direcció reculli la proposta de tots els membres de l'equip directiu.

 

 

 

La puntuació total del projecte de direcció amb l'entrevista ha de ser, com a mínim, de 12 punts.

 

 

El projecte de direcció ha de tenir un mínim de 6 punts.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b) L'entrevista al candidat

Entrevista al candidat Màxim 10 punts

Defensa del projecte de direcció

Visió estratègica del centre: capacitat de diagnosi, formulació de propostes de millora, disseny d'estratègies i actuacions, avaluació de processos i resultats.

Capacitat de gestió organitzativa, administrativa i de recursos

Capacitat per gestionar els equips humans: distribució de responsabilitats, motivació, formació i desenvolupament professional.

Establiment de xarxes amb els agents educatius de l'entorn, promoció de la interacció del centre amb l'entorn.

Lideratge pedagògic

Promoció del treball col·laboratiu dels equips docents orientat a l'èxit escolar de tot l'alumnat i de l'ambient d'aprenentatge al centre.

Impuls de processos i estructures participatives en relació amb la implicació i el compromís de les famílies en l'èxit escolar.

Promoció de la convivència: identificació de problemàtiques, capacitat d'anàlisi, de generació d'un clima relacional positiu i de negociació i d'arbitratge.

Capacitat de comunicació, convenciment, generació d'empatia i compromís amb la institució.

La puntuació total del projecte de direcció amb l'entrevista ha de ser de 12 punts, com a mínim.

 

L'entrevista ha de tenir un mínim de 6 punts.

 

 

 

2. Barem per a la valoració dels mèrits acadèmics i professionals i trajectòria professional

  • Situació administrativa respecte del centre sol·licitat Màxim 2 punts

Mèrits

Punts

1.1 Per tenir destinació definitiva en el centre a la direcció del qual s'opta.

1

1.2 Per optar a la direcció del centre des de la situació de servei actiu en aquest centre.

1

2. Exercici de càrrecs directius Màxim 2,5 punts

Mèrits

Punts

2.1. Per cada any com a director en centres docents públics o en centres de professorat.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,080 punts per cada mes complet.

1

2.2. Per cada any com a cap d'estudis o secretari en centres docents públics o en centres de formació del professorat.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,046 punts per cada mes complet.

0,5

2.3. Per cada any com a cap d'estudis adjunt en centres docents públics.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,033 punts per cada mes complet.

0,4

2.4. Per cada any com a director en equips d'orientació i suport a l'aprenentatge, equips d'atenció primerenca o equips especialitzats.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,020 punts per cada mes complet.

0,2

2.5. Per la valoració positiva de la funció directiva de cada període de manament.

1 punt per període

2

3. Trajectòria professional Màxim 2,5 punts

Mèrits

Punts

3.1. Per valoració positiva de la tasca docent o de la tasca d'assessor de formació en un centre de formació del professorat, en el cas que el candidat n'hagi estat avaluat.

1,5

3.2. Per cada any de serveis efectius prestats en la situació de servei actiu com a funcionari de carrera en els cossos docents, que sobrepassi els cinc anys exigits com a requisit.

  • Al centre al qual s'opta
  • En altres centres

La fracció d'any es computarà a raó de 0,04 punts per cada mes complet en el centre al qual s'opta i 0,015 punts per cada mes complet en altres centres.

 

 

  • 0,50
  • 0,20

3.3. Pel fet de pertànyer al cos de catedràtics.

0,50

3.4. Per cada any en l'exercici de serveis en centres directius de l'Administració educativa, de nivell de complement de destinació igual o superior a l'assignat al cos pel qual participa.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,033 punts per cada mes complet.

0,40

3.5. Per cada any en l'exercici de serveis efectius de la funció inspectora en educació.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,033 punts per cada mes complet.

0,40

3.6. Per cada any com a coordinador de cicle en centres d'educació infantil i/o primària o cap de departament o coordinador d'àmbit o de departament de coordinació didàctica en centres d'educació secundària, o llocs de naturalesa anàloga de coordinació.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,015 punts per cada mes complet.

0,30

3.7. Per cada any de servei com a assessors de centres de formació del professorat.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,015 punts per cada mes complet.

0,30

3.8. Per cada any d'haver coordinat el desenvolupament d'accions de qualitat i/o de millora i transformació.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,015 punts per cada mes complet.

0,20

3.9. Per cada any d'haver participat en el desenvolupament d'accions de qualitat i/o de millora i transformació.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,010 punts per cada mes complet.

0,15

3.10. Per cada any com a representant del sector del professorat en el consell escolar d'un centre docent públic (màxim 1 punt).

La fracció d'any es computarà a raó de 0,008 punts per cada mes complet.

0,10

3.11. Per cada any com a coordinador d'una comissió del centre (formació, TIC, extraescolars, coeducació, salut, convivència, etc.). Només es considerarà una d'aquestes funcions en un mateix curs escolar.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,008 punts per cada mes complet.

0,10

3.12 Per cada any com a tutor d'un grup.

La fracció d'any es computarà a raó de 0,008 punts per cada mes complet.

0,10

4. Activitats de formació i perfeccionament Màxim 2 punts

Mèrits

Punts

4.1. Per la certificació com a participant o coordinador en activitats relacionades amb la gestió d'equips i la coordinació docent, convivència i benestar, coeducació, organització del centre docent, avaluació i metodologies inclusives.

Es puntuarà 0,10 punts per cada 10 hores certificades.

Fins a 2

4.2. Per la certificació com a formador en activitats relacionades amb l'organització de centres docents, lideratge, gestió d'equips o funció directiva.

Es puntuarà 0,10 punts per cada activitat formativa.

Fins a 1

4.3. Per cada curs escolar certificat com a coordinador en formacions en centre (FeC, FiC o FdC) organitzades pels centres de professorat.

Es puntuarà 0,20 punts, fins a un màxim d' 1.

Fins a 1

4.4. Per publicacions de caràcter didàctic o científic, directament relacionades amb aspectes de la gestió administrativa de centres docents o amb l'organització escolar.

Fins a 0,50

4.5 Per cada curs escolar certificat com a agent de coeducació.

Es puntuarà 0,20 punts, fins a un màxim d' 1.

Fins a 1

5. Mèrits acadèmics Màxim 1 punt

Mèrits

Punts

5.1. Per posseir el títol de doctor.

0,30

5.2. Pel títol universitari oficial de màster.

0,20

5.3. Per cada títol universitari de llicenciat, enginyer o arquitecte, diplomat, enginyer tècnic, arquitecte tècnic, grau o títols declarats legalment equivalents, diferents dels al·legats per a l'ingrés en el cos.

0,25

5.4. Per cada certificat oficial d'estudis d'idiomes de:

a) cicle elemental o certificat de nivell intermedi

b) cicle superior o certificat de nivell avançat

c) certificat de nivell C1

d) certificat de nivell C2

Quan correspongui valorar els certificats assenyalats en els apartats anteriors, només es considerarà en cada idioma el de nivell superior.

  • 0,10
  • 0,15
  • 0,20
  • 0,25

 

ANNEX 2 Criteris a tenir en compte en l'avaluació dels directors

En l'avaluació dels directors s'han de valorar aquests àmbits, relacionats amb les funcions del director que apareixen al Decret 4/2003:

Representació:

  • Representació del centre i exercici de la representació de l'Administració educativa al centre.
  • Transmissió dels plantejaments, les aspiracions i les necessitats de la comunitat educativa a l'Administració.
  • Rendició de comptes de les gestions realitzades als òrgans corresponents.
  • Aplicació al centre dels objectius i les prioritats de l'Administració.
  • Lliurament de la informació requerida en els terminis corresponents.

Direcció:

  • Garantia del compliment de les lleis i altres disposicions vigents.
  • Direcció de tot el personal adscrit al centre.
  • Orientació, direcció i supervisió de les activitats i serveis del centre per a la consecució dels objectius establerts al projecte educatiu.

Lideratge pedagògic:

  • Coordinació de l'elaboració de la proposta del PEC i la programació general anual, així com les modificacions i adaptacions corresponents, juntament amb la resta de l'equip directiu i d'acord amb les directrius i propostes del consell escolar, el claustre i les associacions d'alumnes i de famílies d'alumnes.
  • Exercici de la direcció pedagògica, promoció de la innovació educativa de forma col·laborativa entre el claustre i coordinada amb tota la comunitat educativa, i impuls dels plans per a la consecució dels objectius del projecte educatiu.
  • Treball per aprovar el desplegament i la concreció del currículum amb coherència amb el projecte educatiu.
  • Compliment del projecte educatiu.
  • Promoció de la participació del professorat en activitats de formació permanent.
  • Participació en activitats de formació permanent i d'actualització.
  • Coherència dels perfils dels docents definits en els procediments de provisió de personal docent per comissions de servei amb el projecte educatiu.
  • Impuls de l'avaluació del projecte educatiu.

Organització i gestió:

  • Direcció i impuls en l'elaboració, aprovació i aplicació de les normes d'organització, funcionament i convivència del centre.
  • Distribució de tasques de gestió i coordinació docent de manera adequada d'acord amb la normativa vigent i els criteris aprovats.
  • Control de l'horari de permanència del professorat i gestió d'absències, permisos i llicències.
  • Ús, gestió i manteniment de les instal·lacions del centre.
  • Gestió i custòdia de la documentació acadèmica i administrativa del centre.
  • Execució i seguiment del pressupost aprovat.

Relacions amb la comunitat educativa i l'entorn:

  • Gestió de la convivència al centre i de la resolució de conflictes.
  • Foment i coordinació de la participació dels diferents sectors de la comunitat educativa.
  • Coordinació amb els centres educatius de la zona i amb altres serveis socioeducatius, empreses i altres institucions de l'entorn.
  • Foment de l'ús social de les instal·lacions del centre fora de l'horari lectiu.
  • Garantia del dret de reunió dels membres de la comunitat educativa.

Avaluació del centre:

  • Impuls de les avaluacions internes del centre.
  • Col·laboració en les avaluacions externes i en l'avaluació del professorat.
  • Participació en els processos d'observació i d'avaluació formativa de la pràctica docent.
  • Participació en l'avaluació dels funcionaris interins i en pràctiques.
  • Coordinació de l'elaboració de la memòria anual com a instrument d'avaluació interna del centre i dels plans de millora.

 

ANNEX 3 Criteris a tenir en compte en l'avaluació de la tasca docent

1. Compliment de les funcions al centre

1.1. Participació en els òrgans col·legiats i de coordinació docent per millorar la pràctica educativa.

1.2. Informació a les famílies i orientació per a la cooperació d'aquestes en el procés d'aprenentatge dels seus fills i, si escau, exercici de la tutoria.

1.3. Compliment dels seus deures en l'exercici de la funció pública.

1.4. Col·laboració i posada en marxa d'activitats complementàries i extraescolars i qualsevol altra que dinamitzi la vida del centre i que contribueixi a l'aprofitament dels recursos de l'entorn.

1.5 Participació en les activitats formatives del centre.

2. Activitat docent (general)

2.1. Preparació de la classe i dels materials didàctics.

2.2. Utilització d'una metodologia adequada per al desenvolupament de les competències i l'aprenentatge significatiu dels continguts.

2.3. Desenvolupament del procés d'avaluació d'aprenentatges i de la pràctica docent, d'acord a la normativa vigent.

2.4. Organització del treball a l'aula per afavorir la marxa adequada de la classe i un clima que potenciï la tolerància, la inclusió i la participació i implicació de l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge.