Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 788055
Ordre 38/2022 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria de subvencions per a la substitució d'instal·lacions tèrmiques per altres que emprin fonts d'energia que redueixin l'impacte mediambiental, amb l'objectiu d’executar el que s’estableix en l'article 102.1.a) de la Llei 8/2012, del turisme de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea Next Generation EU
I
L'11 de febrer de 2022, mitjançant el Decret llei 3/2022, d'11 de febrer, de mesures urgents per a la sostenibilitat i la circularitat del turisme de les Illes Balears, i, posteriorment, la Llei 3/2022, de 15 de juny, es va introduir l'article 102.1.a) en la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, relatiu a les mesures ambientals i d'eficiència en l'ús dels recursos, dins el nou capítol III referent a les mesures addicionals en matèria de circularitat. Això es deu al fet que es considera necessari avançar en l'aplicació de mesures circulars en cadascuna de les àrees prioritàries definides en aquesta Llei, a causa de la seva rellevància regional i per afavorir la interrelació de les línies d'acció incloses en el Pla de Circularitat.
D'aquesta manera, quant a l'àrea d'energia i d'acord amb l'esmentat article 102.1.a) de la Llei 8/2012, els establiments turístics determinats per la norma, inclosos els habitatges objecte de comercialització turística o els habitatges turístics de vacances de tipologia constructiva unifamiliar, unifamiliar entre mitgeres i aparellats, han d'eliminar les instal·lacions tèrmiques que funcionen amb fueloil o gasoil i han de substituir-les per altres que emprin fonts d'energia que redueixin l'impacte mediambiental.
Amb relació a l'anterior, l'apartat 3 de la disposició transitòria desena de la norma esmentada introdueix un calendari obligatori per a la col·locació de les instal·lacions tèrmiques que emprin fonts d'energia que redueixin l'impacte mediambiental previstes en l'article 102.1.a) i el seu títol VI recull les infraccions i sancions administratives que cal aplicar en cas d'incompliment.
El nou precepte 102.1.a) respon al que s'ha exposat en el preàmbul del Decret llei 3/2022 i, posteriorment, la Llei 3/2022, en el qual s'indica que la irrupció de la pandèmia associada a la COVID-19 va provocar l'any 2020 una aturada mundial de l'activitat turística, principal motor econòmic i social de les Illes Balears, i que, en els darrers anys, patia una acceleració en la seva transformació a causa de les megatendències a la recerca d'una major creació de valor econòmic, social i ambiental.
El 25 de setembre de 2015, l'Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar, mitjançant la Resolució 70/1, el document Transformar el nostre món: l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible, que inclou disset objectius de desenvolupament sostenible (els anomenats ODS), emparats pel paraigua de la sostenibilitat social, mediambiental i econòmica. Aquesta Agenda va fer que els països membres incorporassin la sostenibilitat en la seva estratègia de present i de futur, també quant a l'activitat turística.
El 21 de desembre de 2020, l'Assemblea General de les Nacions Unides va dictar la Resolució 75/229, denominada Promoció del turisme sostenible, inclòs l'ecoturisme, per a l'erradicació de la pobresa i la protecció del medi ambient, que reafirma la Resolució 70/1, i que, entre altres aspectes, convida els governs i altres parts interessades a promoure i donar suport a un model de turisme més sostenible, basat en la inclusió social; la reducció de les desigualtats; la conservació i la protecció del medi ambient; la gestió responsable dels recursos i la salvaguarda dels beneficis del turisme des de la igualtat d'oportunitats; la formació dels treballadors i treballadores, i el respecte a la cultura del territori.
L'Organització Mundial del Turisme (OMT) defineix el turisme sostenible com aquell que «té plenament en compte les repercussions actuals i futures, econòmiques, socials i mediambientals per satisfer les necessitats dels visitants, de la indústria, de l'entorn i de les comunitats amfitriones» (OMT i PNUMA, 2006). El turisme sostenible, a més de ser creador de riquesa, ha de contribuir a conservar i protegir els recursos del nostre territori —vida silvestre, flora, biodiversitat i ecosistemes—, però també ha de contribuir a protegir i promoure la diversitat cultural i el benestar de les persones residents a les Illes Balears, generant treball de qualitat i donant suport a les economies locals. El turisme sostenible és el que lidera la justícia social, el treball de qualitat, la igualtat, el desenvolupament econòmic i la integritat ambiental perquè les destinacions turístiques arribin a ser competitives i viables.
II
El que s'ha exposat anteriorment encaixa amb el que preveu el Decret llei 3/2021. En aquest document, es va exposar que l'expansió de la pandèmia de la COVID-19 arreu del món ha provocat unes conseqüències desoladores en la salut de les persones, però, dissortadament, no només en la salut, sinó que els seus efectes han afectat greument el teixit social i econòmic. Per afrontar la crisi sanitària, s'han adoptat mesures excepcionals adreçades a reduir suficientment l'impacte i controlar l'expansió de la pandèmia i, també, a pal·liar-ne i revertir-ne els efectes negatius en l'àmbit social i econòmic. En aquest sentit, la Unió Europea ha apostat per una recuperació ferma i decidida de l'economia i de la societat amb la finalitat no només de reparar-ne els danys, sinó també de sortir reforçats de la crisi. Aquest Decret llei 3/2021 va ser substituït per la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que han de finançar-se amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).
Aquesta aposta de la Unió Europea s'ha traduït en un paquet de mesures per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea, que parteixen de les primeres conclusions adoptades pel Consell Europeu en reunió extraordinària duita a terme entre els dies 17 i 21 de juliol de 2020, conclusions aquestes que es van complementar posteriorment en la reunió d'11 de desembre de 2020. Aquestes mesures s'articulen fonamentalment mitjançant dues vies: l'instrument europeu de recuperació, també anomenat Next Generation EU, amb una dotació de 750.000 milions d'euros, en el qual encaixa aquesta subvenció, i el marc financer pluriennal (MFP) per als exercicis 2021-2027. L'instrument europeu de recuperació es fonamenta al seu torn en tres pilars, entre els quals cal destacar el mecanisme de recuperació i resiliència (MRR), destinat a donar suport als esforços dels estats membres per recuperar-se, a reparar els danys i a sortir reforçats de la crisi, amb un àmbit d'aplicació estructurat al voltant de sis grans blocs d'actuacions: la transició ecològica; la transformació digital; el creixement intel·ligent, sostenible i integrador, que inclou la cohesió econòmica, l'ocupació, la productivitat, la competitivitat, la recerca, el desenvolupament i la innovació, i un mercat interior que funcioni correctament amb petites i mitjanes empreses sòlides; la cohesió social i territorial; la salut, i la resiliència econòmica, social i institucional, amb l'objecte d'augmentar la preparació i la capacitat de reacció davant la crisi, i les polítiques per a la propera generació, la infància i la joventut.
Amb relació a això, s'ha dictat el Reial decret 449/2022, de 14 de juny, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars, en el marc del PRTR, i pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria turística. En aquesta norma s'exposa que el sector turístic espanyol s'enfronta, com a conseqüència de la crisi desencadenada per la pandèmia de la COVID-19, a la situació més delicada de la seva història, per la qual cosa són necessàries actuacions urgents per transformar-lo. Davant aquest impacte, és imprescindible implementar una estratègia de modernització i millora de la competitivitat que abordi els reptes del turisme a Espanya i prepari el sector per a les grans transformacions pendents.
En concret, la convocatòria s'orienta als supòsits prevists en l'article 5.1.d) del Reial decret 449/2022, en els quals s'estableix que es finançaran les estratègies de resiliència turística, amb l'objectiu de millorar la competitivitat i la capacitat dels territoris per adaptar-se a l'evolució dels mercats internacionals, les quals s'orientaran a la modernització de l'oferta turística.
Per això, el Reial decret esmentat s'emmarca en el PRTR presentat pel Govern espanyol el passat 21 d'abril de 2021 i aprovat per la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del PRTR d'Espanya (Council Implementing Decision - CID) de 13 de juliol de 2021. El component 14 del PRTR, denominat específicament Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic, aborda els reptes del sector.
El Reial decret esmentat s'emmarca en la inversió 3, estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars. Aquesta inversió, que es destina a les Illes Balears, Canàries, Ceuta i Melilla, té per objecte respondre als reptes específics als quals s'enfronta el sector turístic en aquests territoris.
Per finançar la inversió de les estratègies de resiliència turística dels territoris extrapeninsulars, es van concedir, mitjançant aquest Reial decret subvencions de concessió directa a les comunitats autònomes de les Illes Balears i de Canàries, així com a les ciutats de Ceuta i Melilla, fonamentades en el seu caràcter excepcional i en raons d'interès públic.
Per tot això i de conformitat amb l'establert en el Reial decret 449/2022, es preveu la subscripció d'un conveni entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució de l'estratègia de resiliència turística en el marc del PRTR, on s'emmarcarà aquesta convocatòria.
Dins de l'import de 50.000.000 d'euros reconegut a favor de les Illes Balears mitjançant el Reial decret 449/2022, el crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 8.000.000 d'euros.
III
Quant a l'àmbit competencial i d'acord amb el principi de seguretat jurídica, aquesta Ordre respecta la normativa autonòmica, en concret l'article 30.11 de l'Estatut d'autonomia, que atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de planificació turística.
D'altra banda, cal citar també l'article 24.1 de l'Estatut, que estableix que els poders públics de la comunitat autònoma han de reconèixer l'activitat turística com a element econòmic estratègic de les Illes Balears. El foment i l'ordenació de l'activitat turística s'han de dur a terme amb l'objectiu de fer-la compatible amb el respecte al medi ambient, el patrimoni cultural i el territori, i també han d'impulsar-se polítiques generals i sectorials de foment i ordenació econòmica que tenguin com a finalitat afavorir el creixement econòmic a mitjà i llarg termini.
IV
En el marc de la regulació de la competència, els articles 107 i següents del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE) s'ocupen de les anomenades ajudes d'estat. L'article 107, apartat 1, del TFUE prohibeix les ajudes estatals en els termes següents: «seran incompatibles amb el mercat interior, en la mesura que afectin els intercanvis comercials entre estats membres, les ajudes atorgades pels estats o mitjançant fons estatals, sota qualsevol forma, que falsegin o amenacin falsejar la competència, afavorint determinades empreses o produccions».
Per tant, per al bon funcionament del mercat interior, s'exigeix que s'apliquin rigorosament i eficaçment les normes de competència en matèria d'ajudes estatals.
La Instrucció 1/2021, del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura i de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, de 20 de desembre de 2021, per la qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes que estableixin, concedeixin o modifiquin ajudes públiques, fixa els paràmetres que s'han de revisar per determinar si el projecte que s'ha de gestionar és o no una ajuda d'estat. Una vegada duita a terme la corresponent anàlisi, resulta que la convocatòria d'ajudes constitueix una ajuda d'estat, atès que encaixa en la descripció de l'article 107 del TFUE.
Malgrat la incompatibilitat amb el mercat interior de les denominades ajudes d'estat, el Reglament (UE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny, declara determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
Així, l'article 38 d'aquest Reglament estableix que les ajudes a la inversió destinades a mesures d'eficiència energètica són compatibles amb el mercat interior sempre que es compleixin determinades condicions en aplicació d'aquest article. En conseqüència, la quantia o la intensitat de les ajudes previstes en aquesta Ordre estan fitades pels límits prevists en l'esmentat article 38 del Reglament (UE) 651/2014, en funció del tipus de persona beneficiària.
Tenint en compte que la substitució d'instal·lacions tèrmiques que utilitzen fueloil o gasoil per altres que utilitzen altres fonts d'energia redueix significativament l'impacte mediambiental i el consum d'energia, les actuacions subvencionables permeten a les empreses aconseguir una major eficiència energètica.
Per tant, atès que la convocatòria compleix els requisits que estableix l'article 38 del Reglament, les ajudes previstes són compatibles amb el mercat interior i, alhora, resten exemptes de l'obligació de notificació establerta en l'article 108, apartat 3, del Tractat.
V
Quant al marc regulador general d'aquesta convocatòria, resulta d'aplicació la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament d'aquesta, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com pel Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
En concret, aquesta subvenció es regeix pel que es disposa en el Reial decret 449/2022.
Igualment, són aplicables el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del PRTR, i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el mecanisme de recuperació i resiliència; l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR; l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació que cal que proporcionin les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del PRTR, i altra normativa tant europea com nacional que sigui aplicable a la gestió, el seguiment, la verificació, la publicitat i el control en el marc del PRTR. En aquest sentit, cal esmentar que la convocatòria s'ajusta als principis transversals de l'MRR i als principis de gestió prevists en l'article 2 de l'esmentada Ordre HFP 1030/2021.
En aplicació del principi de no causar perjudici significatiu al medi ambient ─principi do no significant harm (DNSH)─, d'acord amb el que es preveu en el PRTR i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, s'ha de respectar la normativa mediambiental aplicable, inclòs el Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088, així com la Guia tècnica de la Comissió Europea (2021/C 58/01) sobre l'aplicació d'aquest principi DNSH. En tots els casos, s'han de respectar els procediments d'avaluació ambiental, quan siguin aplicables, conforme a la legislació vigent, així com altres avaluacions de repercussions que puguin resultar d'aplicació en virtut de la legislació mediambiental.
En l'àmbit autonòmic, resulta d'aplicació la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del PRTR, i, en conseqüència, la tramitació urgent, el despatx prioritari i les especialitats en matèria de gestió pressupostària i de les subvencions que s'hi estableixen.
Igualment, en l'àmbit intern de l'Administració autonòmica, resulta d'aplicació el Pla d'Acció de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball derivat dels test d'autoavaluació i risc de l'annex II de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR, aprovat per la Resolució del secretari general de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball de 14 de juliol de 2022, modificada per la Resolució del secretari general de 25 d'agost de 2022.
D'altra banda, aquesta convocatòria consta en l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 i modificat per Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 10 d'octubre de 2022. En concret, consta en l'apartat II.2.16 relatiu a transició energètica.
Finalment, el 14 de novembre de 2022, el Consell de Govern ha atorgat l'autorització prèvia al conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per dur a terme l'autorització i la disposició de la despesa per valor de 8.000.000 d'euros i ha autoritzat el pagament anticipat del 100 % de l'import de la convocatòria, amb l'exempció de garantia prèvia, en compliment de l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions.
Per tot això, d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, amb relació a l'article 15.2 de la Llei 4/2021, i l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, d'acord amb les competències atribuïdes pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent:
ORDRE
Article 1
Objecte
L'objecte d'aquesta Ordre, d'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021, és:
a) Establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a la substitució d'instal·lacions tèrmiques per altres que emprin fonts d'energia que redueixin l'impacte mediambiental, amb l'objectiu de donar compliment a l'establert en l'article 102.1.a) de la Llei 8/2012, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea Next Generation EU.
b) Aprovar la convocatòria de subvencions per a la substitució d'instal·lacions tèrmiques per altres que emprin fonts d'energia que redueixin l'impacte mediambiental, amb l'objectiu de donar compliment a l'establert en l'article 102.1.a) de la Llei 8/2012, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea Next Generation EU, que s'adjunta com a annex.
Article 2
Finalitat
1. La finalitat de les ajudes previstes en aquestes bases és contribuir a la consecució dels objectius relacionats amb el component 14 del PRTR, denominat específicament Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic, que integra una inversió tercera ─estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars─, amb l'objectiu de respondre als reptes específics als quals s'enfronta el sector turístic de les Illes Balears.
2. La inversió 3 del component 14 té per objecte respondre als reptes específics als quals s'enfronta el sector turístic en aquests territoris. Les mesures milloraran la competitivitat i la capacitat dels territoris esmentats per adaptar-se a l'evolució dels mercats internacionals i s'orientaran, com en el cas d'aquesta Ordre, a la millora de l'eficiència energètica dels establiments turístics.
3. En concret, es preveu, el desenvolupament de l'estratègia de resiliència basada en la modernització dels establiments turístics a través de la millora de l'eficiència energètica.
Article 3
Procedència dels fons, determinació de l'import de la subvenció i criteris objectius
1. La Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generales de l'Estat per a l'any 2022, va establir, en la secció 20 del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, dins del servei 43, el programa específic i finalista 430A, denominat «Comerç, turisme i pimes. Mecanisme de recuperació i resiliència», entre els conceptes econòmics del qual figura el següent: 753. Conveni amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Estratègia de resiliència turística. Mecanisme de recuperació i resiliència.
2. El 15 de juny de 2022, es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 449/2022, en el marc del PRTR, pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria turística. En concret, aquest Reial decret modifica i considera com a despeses subvencionables els imposts indirectes únicament quan no siguin susceptibles de recuperació o compensació.
3. La subvenció s'ha de gestionar d'acord amb els principis següents:
a ) Publicitat, transparència, objectivitat, concurrència, igualtat i no discriminació.
b) Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent.
c) Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
4. L'import de la subvenció s'ha de fixar segons la disponibilitat pressupostària, el pressupost aprovat, l'import sol·licitat i la documentació que aporti la persona sol·licitant.
5. La convocatòria ha de determinar l'import de l'ajuda, tenint en compte les característiques peculiars de l'activitat subvencionada.
6. La convocatòria pot establir imports màxims i imports mínims en les subvencions.
7. L'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajudes o ingressos, superi el cost de l'activitat objecte de subvenció o l'import de l'ajuda sol·licitada.
Article 4
Incompatibilitat amb altres subvencions
Les ajudes atorgades en l'àmbit d'aquesta Ordre no poden acumular-se amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats finançats amb càrrec als pressuposts públics.
Article 5
Òrgans competents
1. Els seus òrgans competents, a l'efecte d'aquestes bases, són:
a ) El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per a:
1r. L'aprovació de les convocatòries de subvencions.
2n. L'atorgament o denegació de les subvencions, la modificació, revocació o reintegrament.
3r. La resolució dels procediments sancionadors per la comissió d'infraccions lleus i greus, però no per les molt greus, que correspon al Consell de Govern.
4t. L'exercici de qualsevol altra competència no atribuïda expressament a un òrgan concret de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.
b) El secretari general de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball per a l'adopció dels procediments i mecanismes oportuns per reduir els riscs de frau, corrupció i conflicte d'interessos. En tots els casos, ha de vetllar pel compliment del Pla de Mesures Antifrau aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022, pel qual es manifesta el compromís del Govern de les Illes Balears de lluita contra el frau i s'aprova el Pla de Mesures Antifrau, en l'àmbit d'execució dels fons del MRR – Next Generation – EU, en el marc del PRTR.
c) La directora general de Turisme per a la instrucció del procediment de concessió d'ajudes, en concret, tramitar les sol·licituds de subvencions, dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades que han de servir de base a la resolució i, en particular, les previstes en l'article 16.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, i elevar al conseller la proposta d'atorgament o denegació de les subvencions.
2. Totes les persones intervinents en el procediment de concessió de subvenció han de manifestar, de forma expressa, l'absència de conflicte d'interessos, mitjançant una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI). En tots els casos, es considera que han de signar la declaració d'absència d'interessos els òrgans competents per iniciar, instruir, tramitar i resoldre el procediment de concessió de subvencions i els empleats públics amb poder de decisió que participin en la redacció de les bases i de les convocatòries, així com en la instrucció del procediment.
En el cas de conflicte d'interessos, la persona afectada ha d'indicar la sol·licitud o sol·licituds sobre les quals recau l'esmentat conflicte i s'ha d'abstenir d'intervenir en tot el procediment.
Article 6
Persones beneficiàries
Poden ser beneficiàries de les ajudes previstes en aquesta Ordre les persones i entitats que especifiqui concretament la convocatòria i que, amb caràcter general, siguin explotadores o, en certs supòsits prevists en la convocatòria, propietàries dels establiments turístics de les Illes Balears que pertanyen als grups d'allotjament hoteler (hotels, hotels de ciutat, hotels apartament i allotjaments de turisme d'interior); apartaments turístics; allotjaments de turisme rural (hotels rurals i agroturismes), i els habitatges objecte de comercialització turística o habitatges turístics de vacances corresponents a les tipologies constructives unifamiliar aïllada, unifamiliar entre mitgeres i aparellades, tal com estableix l'article 102.1 de la Llei 8/2012.
La convocatòria ha d'establir la forma d'acreditar la condició de persona beneficiària i les prohibicions per ser-ho.
Article 7
Obligació de les persones beneficiàries
1. Les persones beneficiàries han de complir les obligacions generals que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i les que s'estableixen en aquesta Ordre.
2. En tots els casos, són obligacions de les persones beneficiàries, entre altres:
a) Justificar davant l'òrgan concedent el compliment dels requisits i de les condicions així com la realització del projecte i el compliment de la finalitat que determinin la concessió de la subvenció.
b) Dur a terme les actuacions d'informació i publicitat que s'estableixin en la convocatòria i en la normativa estatal i comunitària.
c) Comunicar immediatament a la Direcció General de Turisme qualsevol variació de les condicions o circumstàncies assenyalades en la sol·licitud o en la resolució de concessió, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sense perjudici que també es puguin incorporar d'ofici a l'expedient.
d) Comunicar a la Direcció General de Turisme l'obtenció d'altres ajudes o subvencions que tenguin per objecte finançar el mateix projecte.
e) Respectar el principi de no causar perjudici significatiu al medi ambient ─do no significant harm (DNSH)─, així com la normativa comunitària i nacional, especialment el Reglament (UE) 2021/241; el Reglament (UE) 2020/852 (Reglament de taxonomia), i la Guia tècnica de la Comissió Europea 2021/C 58/01 sobre l'aplicació d'aquest principi.
f) Permetre l'accés per exercir les seves competències a la Comissió Europea, a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), al Tribunal de Comptes de la Unió Europea i, si escau, a la Fiscalia Europea, tal com preveuen l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 i l'article 129.1 del Reglament financer 2018/1046. Així mateix, es permet l'accés a les autoritats nacionals i autonòmiques competents.
g) Acceptar la cessió i el tractament de dades entre les administracions públiques implicades per donar compliment al que preveu la normativa europea d'aplicació, especialment per a tot el que fa referència a l'execució dels projectes del PRTR i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, d'acord amb el model de l'annex IV.B de l'Ordre HFP 1030/2021, que s'incorpora en el formulari de la sol·licitud.
h) Respectar les directives i protocols que pugui establir la Direcció General de Turisme relatius al desenvolupament de les activitats, sense perjudici que les entitats beneficiàries utilitzin metodologies pròpies supervisades i aprovades per la Direcció General de Turisme.
i) Complir la normativa aplicable en matèria de residus per al tractament dels residus que es puguin generar.
j) Subscriure la declaració responsable relativa al compromís de compliment dels principis transversals establerts en el PRTR, d'acord amb el model de l'annex IV.C de l'Ordre HFP 1030/2021, que s'incorpora en el formulari de la sol·licitud.
k) Conservar els documents, de conformitat amb l'article 132 del Reglament financer 2018/1046. En concret, mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir del pagament de la subvenció. Aquest període ha de ser de tres anys, si el finançament és d'import inferior o igual a 60.000 euros.
l) Complir la normativa europea i nacional que resulti d'aplicació, en particular, amb les obligacions que es deriven del compliment del Reglament de l'MRR, la normativa reguladora de les ajudes d'estat i igualment la resta de normativa europea i nacional aplicable, especialment les mesures relatives a evitar frau, corrupció, conflicte d'interessos o doble finançament, en protecció dels interessos financers de la Unió.
m) Complir les obligacions de control, verificació, seguiment i altres obligacions imposades per la normativa interna i de la Unió Europea.
3. Les persones beneficiàries resten sotmeses a les mesures de seguiment, comprovació i control que han efectuar l'òrgan concedent, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Administració General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes, el Tribunal de Comptes Europeu, i també, quan escaigui, la Fiscalia Europea, en els termes prevists en la legislació aplicable. Ocultar qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o revocació de l'ajuda atorgada.
4. Presentar la justificació de la subvenció en les condicions establertes en aquesta Ordre i en la convocatòria.
5. La instal·lació i posada en servei del sistema en l'establiment turístic per al qual s'ha concedit la subvenció ha de realitzar-se per un instal·lador o instal·ladora autoritzat en el termini establert en la convocatòria. Aquesta obligació és independent dels requisits establerts en la Llei 8/2012 i en la normativa de desenvolupament d'aquesta.
6. Les calderes substituïdes han de ser retirades i lliurades a un gestor o gestora autoritzat per a la gestió d'aquest tipus de residus, complint el compromís del DNSH i la normativa en matèria de residus.
7. Atès que els béns subvencionables són inventariables, el període durant el qual la persona beneficiària ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es concedeix la subvenció no ha de ser inferior a dos anys.
Article 8
Inici del procediment
1. El procediment de concessió de subvencions s'ha d'iniciar d'ofici, mitjançant la publicació de l'oportuna convocatòria. Aquesta Ordre aprova la convocatòria que s'inclou en l'annex, d'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021.
2. Les successives convocatòries de subvencions que, si escau, s'aprovin a l'empara d'aquesta Ordre s'han d'ajustar al que preveu l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
Article 9
Sol·licituds, requisits i documentació
1. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds, en el termini assenyalat en la convocatòria, de forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica de la CAIB i en la web de la Direcció General de Turisme, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. En el cas de presentar-la de forma presencial, conforme al que s'estableix en l'article 68.4 de la Llei 39/2015, s'ha de requerir que, en un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat el requeriment, la presentin de la forma indicada en el punt anterior. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual s'hagi presentat la sol·licitud.
3. No s'han de tenir per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent a la del tràmit assenyalat en el punt 1.
4. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació que s'estableixi en la convocatòria.
Article 10
Esmena de deficiències
1. Si la sol·licitud presentada de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica de la CAIB i en la web de la Direcció General de Turisme no compleix els requisits establerts en la convocatòria o no va acompanyada de la documentació exigida, l'òrgan instructor ha de requerir a la persona sol·licitant que en un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat el requeriment, esmeni les deficiències, amb indicació que, si no ho fa, s'entendrà que ha desistit en la sol·licitud, després de la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
2. Només es considera vàlida l'esmena de deficiències presentada a través del tràmit electrònic específic posat a disposició de les persones interessades en el portal de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual la sol·licitud hagi estat presentada.
Article 11
Instrucció
1. La instrucció del procediment de concessió de subvencions, l'ha de dur a terme la directora general de Turisme, que és l'òrgan competent per tramitar els procediments.
2. La persona instructora ha de dur a terme les actuacions previstes en l'article 16.2 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, sol·licitar tots els informes i realitzar tots els tràmits prevists legalment, i ha d'elevar la proposta de resolució que correspongui al conseller.
Article 12
Selecció de les persones beneficiàries i crèdit pressupostari
1. Les persones beneficiàries han de ser seleccionades per rigorós ordre de presentació de les sol·licituds, d'acord amb l'article 9 d'aquesta Ordre i fins a haver-se exhaurit el crèdit pressupostari assignat en la convocatòria.
2. Atès que l'objecte de la subvenció és el finançament d'actuacions que no requereixen la valoració comparativa amb altres propostes, es poden dictar les resolucions de concessió, una vegada que s'hagi comprovat el compliment dels requisits establerts en la convocatòria, encara que no hagi finalitzat el termini de presentació.
Si s'esgoten els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. La quantia total màxima destinada a la concessió de les ajudes és la fixada inicialment en la convocatòria corresponent, que pot ser ampliada amb la modificació de la convocatòria mitjançant una resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball.
Article 13
Propostes de resolució i tràmit d'audiència
1. La persona instructora, a la vista de l'expedient, ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada, de denegació o concessió de la subvenció i especificar-ne, en aquest cas, la quantia. Aquesta s'ha de notificar a la persona interessada i s'ha d'obrir un tràmit d'audiència de deu dies hàbils a fi que pugui formular les al·legacions que consideri oportunes a través del tràmit electrònic específic posat a disposició de les persones interessades en el portal de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB. No es consideren vàlides les al·legacions a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
En el cas que en el termini concedit per al tràmit d'audiència no es formulin al·legacions a la proposta de resolució provisional, s'entén que la persona sol·licitant accepta l'import de la subvenció i aquesta es converteix en definitiva.
2. El resultat que es derivi del tràmit d'audiència anterior s'ha d'incorporar a l'expedient i s'ha de formular la proposta de resolució definitiva una vegada analitzades les al·legacions formulades.
Aquesta proposta de resolució definitiva s'ha de notificar a la persona interessada i se li ha de donar un termini de deu dies hàbils perquè pugui renunciar a l'import de la subvenció contingut en la proposta de resolució definitiva a través del tràmit electrònic específic posat a disposició de les persones interessades en el portal de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB. No es consideren vàlides les renúncies presentades a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
En el cas que en el termini anterior no es renunciï expressament a l'import de la subvenció contingut en la proposta de resolució, s'entén que la persona sol·licitant l'accepta.
3. Les propostes de resolució no creen cap dret a favor de la persona beneficiària que es proposi, mentre no es dicti la resolució de concessió i no es notifiqui.
Article 14
Resolució
1. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, a la vista de la proposta de resolució definitiva, ha de dictar la resolució, motivada, per la qual s'atorga o denega l'ajuda, ajustant-se al que es preveu en l'article 21 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
2. La resolució s'ha de notificar individualment a cada persona sol·licitant i ha d'indicar que contra la resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se notificat, d'acord amb els articles 123 i següents de la Llei 39/2015 i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'ha d'indicar que es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
3. En la resolució de la concessió ha de constar de forma expressa la procedència dels fons, fent esment del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, el Pla de Recuperació i el finançament de l'MRR.
Article 15
Termini per resoldre, notificació i silenci administratiu
1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptadors des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.
2. La manca de notificació de la resolució anterior en el termini indicat té caràcter desestimatori, en aplicació de la figura del silenci administratiu negatiu.
Article 16
Pagament anticipat de la subvenció
1. El pagament de la subvenció s'ha de fer de manera anticipada, en concepte de bestreta del 100 % de l'import de la subvenció, sense aportació de garantia, i s'ha de tramitar d'ofici amb la resolució de concessió de la subvenció.
2. La persona beneficiària d'aquesta bestreta ha de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003 i en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, entre les quals, trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Respecte d'això, la persona beneficiària, amb la presentació de la sol·licitud, autoritza l'òrgan instructor perquè pugui consultar directament aquesta informació amb les administracions tributàries i de la Seguretat Social. No obstant això, la persona sol·licitant pot denegar expressament el seu consentiment i ha d'aportar, en aquest cas, els certificats que corresponguin.
3. D'acord amb el que s'estableix en l'article 61.3 del Reial decret llei 36/2020, les persones beneficiàries d'aquestes bestretes han d'acreditar que es troben al corrent del pagament de les obligacions de reemborsament de qualssevol altres bestretes concedides anteriorment amb càrrec als crèdits específicament consignats per a la gestió de fons europeus en els pressuposts generals de l'Estat.
4. Les bestretes han de destinar-se exclusivament a cobrir les despeses del projecte finançat i han de justificar-se adequadament.
Article 17
Justificació de les despeses
1. Les persones beneficiàries han de justificar davant la Direcció General de Turisme l'aplicació dels fons percebuts i les despeses en què han incorregut, així com el compliment de les obligacions establertes en el Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, en aquesta Ordre, en la convocatòria, en la resolució de concessió i en la resta de normativa aplicable.
2. La justificació de les despeses s'ha de dur a terme exclusivament de forma telemàtica, a través del tràmit específic que es posa a disposició de les persones interessades en la pàgina web de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB, mitjançant la presentació de la documentació prevista en la convocatòria.
3. Quan l'òrgan administratiu competent per a la comprovació de la subvenció apreciï l'existència de defectes esmenables en la justificació presentada per la persona beneficiària, li ho ha de comunicar i ha de concedir-li un termini de deu dies hàbils per corregir-los.
4. En el cas que la persona beneficiària de les ajudes no compleixi l'obligació de justificació establerta, ha de reintegrar el 100 % de l'import de la bestreta que hagi percebut incrementat en l'interès de demora que correspongui. En el cas d'una justificació parcial, el reintegrament s'ha d'efectuar sobre la part no justificada incrementada en l'interès de demora que correspongui.
Article 18
Revocació i criteris de graduació
1. Correspon la revocació, total o parcial, de la subvenció si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, la persona beneficiària:
a) Incompleix l'objecte o la finalitat per la qual la subvenció va ser atorgada.
b) Incompleix totalment o parcial les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
c) No aconsegueix els objectius prevists o no es pot acreditar l'assoliment dels objectius prevists per la manca de fiabilitat dels indicadors aportats.
d) No justifica la realització del projecte mitjançant la presentació de tota la documentació exigida com a justificació en el termini establert i, si escau, després d'haver dut a terme les comprovacions corresponents.
2. La revocació de la subvenció està subjecta al procediment següent:
a) Iniciació d'ofici, mitjançant resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, que ha d'especificar la causa de la revocació, el grau d'incompliment i l'import que, si escau, ha de percebre finalment la persona beneficiària, així com, si és necessària, la mesura cautelar consistent en la retenció del pagament de les quantitats pendents d'abonar per la persona beneficiària, en els termes de l'article 44.5 paràgraf segon del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
b) Notificació de la resolució d'inici a la persona interessada, a fi que presenti les al·legacions i els documents que consideri adequats en el termini de deu dies hàbils.
c) Anàlisi de les al·legacions i informes addicionals, i obertura, si escau, del tràmit de prova.
d) Tràmit d'audiència, si se sol·liciten informes addicionals o es practica prova, amb notificació a la persona interessada.
Aquest tràmit pot no executar-se en el cas que les persones interessades manifestin la seva decisió de no efectuar al·legacions ni aportar nous documents, o no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions o proves que les ja declarades per la persona interessada.
e) Estudiades, si n'hi ha, les al·legacions o els documents presentats durant el tràmit d'audiència, la directora general de Turisme ha de realitzar proposta de resolució que ha de trametre al conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball.
f) Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb notificació a la persona interessada i a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.
3. A l'efecte de revocació, s'han de valorar els principis generals de proporcionalitat i els altres criteris de graduació, de conformitat amb els criteris següents:
a) En el cas d'execució parcial del projecte objecte de subvenció, el grau de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas.
b) En el cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa diferent, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb altres, tret que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.
c) En el cas d'incompliment de les obligacions de difusió publicitària a què es pugui referir la convocatòria, s'han d'aplicar les regles especials següents:
1r. Si encara és possible complir els termes prevists inicialment, l'òrgan concedent ha de requerir a la persona o a l'entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini de deu dies hàbils com a màxim i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció, si no les adopta.
2n. Si no és possible complir els termes prevists perquè les activitats ja s'han duit a terme, l'òrgan concedent pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el que es preveia inicialment. En el requeriment que es dirigeixi a aquest efecte a la persona o l'entitat beneficiària s'ha de fixar un termini de deu dies hàbils com a màxim perquè s'adoptin les mesures i cal advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció, si no les adopta.
4. La revocació de l'ajuda s'entén sense perjudici de l'aplicació del règim d'infraccions i sancions que s'estableixen en el títol V del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
Article 19
Reintegrament de la subvenció
1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, dels fons transferits a la persona beneficiària i també el procediment per exigir-lo, es regeixen per l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005 i l'article 37 de la Llei 38/2003, tenint en compte les regles particulars i els criteris de graduació que s'estableixen en l'article 18.3 anterior.
2. Són causes específiques de reintegrament dels fons transferits a les persones beneficiàries l'incompliment del principi DNSH, l'incompliment de l'etiquetatge climàtic i l'incompliment de l'absència de conflictes d'interessos de les persones beneficiàries.
3. En el cas que s'incorri en la incompatibilitat prevista en l'article 4 d'aquesta Ordre, s'ha de reintegrar l'import total de la subvenció atorgada.
4. En el cas que la persona o entitat beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ha de comunicar-ho per escrit a la Direcció General de Turisme perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats així com dels interessos derivats d'aquests.
Article 20
Entitats col·laboradores
1. Quan a través de les convocatòries pertinents es decideixi fer ús d'entitats col·laboradores, s'ha de formalitzar un conveni en el qual s'han de concretar els termes de la col·laboració amb el contingut mínim establert en l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, que s'ha de subjectar, a més, al que estableixen els articles 27 i 28 del mateix text legal.
2. Les entitats col·laboradores esmentades en els apartats a), b), c), d) i e) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions estan exemptes de justificar-ne la solvència i l'eficàcia.
3. Les entitats col·laboradores a què es refereix la lletra f) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions han d'acreditar les condicions de solvència i eficàcia que s'estableixen a continuació i les que, si escau, estableixin les convocatòries concretes:
a) Informe d'institucions financeres o, si escau, justificant de l'existència d'una assegurança d'indemnització per riscs professionals.
b) Declaració responsable del material, de les instal·lacions i de l'equip tècnic de què disposa l'entitat per executar la col·laboració, i també, quan sigui procedent, de les titulacions acadèmiques i professionals del personal que hagi de dur a terme l'activitat.
Article 21
Publicitat, informació i comunicació
1. L'Administració de la CAIB ha de complir les obligacions d'informació, comunicació i publicitat establertes en l'article 34 del Reglament (UE) 2021/241 i la normativa europea i nacional que el desenvolupi, que corresponguin al programa objecte d'aquesta Resolució, així com les que s'estableixin en la resolució de la transferència de crèdit i els acords de les comissions bilaterals que, si escau, se subscriguin.
2. Les convocatòries s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos procedents, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
3. L'Administració de la CAIB ha de trametre a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) la informació sobre les convocatòries i les resolucions de concessió derivades d'aquestes, de conformitat amb els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003. Així mateix, l'Administració de la CAIB ha de registrar les dades de les persones beneficiàries en la Base de Dades dels Beneficiaris de les Ajudes, de Contractistes i Subcontractistes, prevista en l'article 8 de l'Ordre HFP 1030/2021.
4. Les persones perceptores de fons de la Unió han de fer menció de l'origen d'aquest finançament i vetlar per donar-li visibilitat, fins i tot, quan escaigui, mitjançant l'emblema de la Unió i una declaració de finançament adequat que indiqui «finançat per la Unió Europea – Next Generation EU», en particular, quan promoguin les accions i els resultats d'aquestes, i han de facilitar informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic, tal com estableix l'article 34.2 del Reglament (UE) 2021/241.
Article 22
Infraccions i sancions
El règim d'infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions a què es refereix aquesta Ordre és el previst en el títol V del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
Article 23
Procediment sancionador i òrgans competents
1. El procediment sancionador és l'establert en la Llei 39/2015, amb les especialitats establertes en el Reglament del procediment que cal seguir en l'exercici de la potestat sancionadora, aprovat pel Decret 14/1994, de 10 de febrer.
2. Els òrgans competents per a la imposició de les sancions són els que estableix l'article 62.2 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
Article 24
Normativa aplicable
1. El marc jurídic d'aquesta Ordre és el que s'estableix en la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003 i el Reglament d'aquesta, aprovat pel Reial decret 887/2006, així com el Decret legislatiu 2/2005.
2. També és aplicable el Reial decret 449/2022.
3. Igualment, són aplicables el Reial decret llei 36/2020; el Reglament (UE) 2021/241; l'Ordre HFP/1030/2021; l'Ordre HFP/1031/2021, i altra normativa tant europea com nacional que sigui aplicable en la gestió, el seguiment, la verificació, la publicitat i el control en el marc del PRTR.
4. En aplicació del principi DNSH, d'acord amb el que preveuen el PRTR i el Reglament (UE) 2021/241, s'ha de respectar la normativa mediambiental aplicable, inclòs el Reglament (UE) 2020/852, així com la Guia tècnica de la Comissió Europea (2021/C 58/01) sobre l'aplicació d'aquest principi. En tots els casos, s'han de respectar els procediments d'avaluació ambiental, quan siguin aplicables, conforme a la legislació vigent, així com altres avaluacions de repercussions que puguin resultar d'aplicació en virtut de la legislació mediambiental.
5. També és d'aplicació el Reglament (UE) 651/2014, i s'estableix així un reglament d'excepcions, així com la resta de normativa d'ajudes d'estat.
Disposició addicional primera
Utilització de mitjans telemàtics
Les sol·licituds de participació en el procediment de concessió de la subvenció i la justificació de les despeses, com també qualsevol altra comunicació amb l'Administració a què es refereix aquesta Ordre, han de realitzar-se exclusivament amb la utilització de mitjans telemàtics, d'acord amb l'article 15.3.a) de la Llei 4/2021.
Les notificacions que hagi de practicar l'Administració i que no siguin objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears s'han de realitzar per mitjans electrònics, de conformitat amb el que disposen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015.
Disposició addicional segona
Caràcter reglamentari
Aquesta Ordre té caràcter reglamentari, excepte l'annex, que té caràcter d'acte administratiu, tot això a l'efecte d'interposició dels recursos oportuns.
Disposició final
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 27 de desembre de 2022)
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez
ANNEX
Convocatòria de subvencions per a la substitució d'instal·lacions tèrmiques per altres que emprin fonts d'energia que redueixin l'impacte mediambiental, amb l'objectiu d'executar el que s'estableix en l'article 102.1.a) de la Llei 8/2012, del turisme de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea Next Generation EU
1. Objecte
Aprovar la convocatòria de subvencions per a la substitució d'instal·lacions tèrmiques d'allotjaments turístics situats en l'àmbit territorial de les Illes Balears per altres que emprin fonts d'energia que redueixin l'impacte mediambiental, amb l'objectiu d'executar el que s'estableix en l'article 102.1.a) de la Llei 8/2012, del turisme de les Illes Balears, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea Next Generation EU.
2. Bases reguladores
Les ajudes previstes en aquesta convocatòria es regeixen per les bases reguladores aprovades per aquesta Ordre i per la normativa que s'hi indica.
3. Persones beneficiàries
1. Poden ser persones beneficiàries les explotadores dels establiments turístics de les Illes Balears pertanyents als grups d'allotjament hoteler (hotels, hotels de ciutat, hotels apartament i allotjaments de turisme d'interior); apartaments turístics; allotjaments de turisme rural (hotels rurals i agroturismes), i els habitatges objecte de comercialització turística o habitatges turístics de vacances corresponents a les tipologies constructives unifamiliar aïllada, unifamiliar entre mitgeres i aparellades, tots ells inscrits en el corresponent registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears.
Sense perjudici d'això, poden ser beneficiàries les persones propietàries dels immobles on radiquin els establiments turístics esmentats en el paràgraf anterior, sempre que acreditin l'existència d'acord amb les persones explotadores. Aquestes persones propietàries han d'estar inscrites en el corresponent registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears.
2. Les ajudes atorgades es concedeixen per establiment, per la qual cosa per a un mateix establiment únicament pot presentar-se una sol·licitud de les persones explotadores o de les persones propietàries.
4. Requisits per ser persona beneficiària
1. Quan les sol·licitants de les ajudes siguin persones físiques han de posseir la nacionalitat espanyola o la d'algun dels estats membres de la Unió Europea o de l'espai econòmic europeu o Suïssa. En el cas d'estrangers no comunitaris, han de tenir el seu domicili fiscal i el seu centre operatiu permanent a Espanya i mantenir-los, almenys, durant el període de prestació de les activitats objecte de subvenció.
2. Quan les sol·licitants siguin persones jurídiques, han d'acreditar que es troben degudament constituïdes, conforme a la normativa que els resulti d'aplicació.
3. No poden obtenir la condició de persones beneficiàries d'aquestes ajudes:
a) Els qui no compleixin alguna de les circumstàncies previstes en l'article 21 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, amb relació a trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.
b) Els qui no es trobin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com de la resta d'obligacions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003 i en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
c) Les empreses que es trobin en situació de crisi, conforme al que estableixen els articles 2.18 i 1.4.c) del Reglament (UE) 651/2014, en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE.
d) Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió sobre qualsevol ajuda o subvenció que els hagi estat atorgada amb anterioritat, bé per haver-se declarat ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior, bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions que tenen atribuïdes en la concessió.
5. Crèdit assignat a la convocatòria
1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 8.000.000 d'euros, finançats amb els fons procedents del PRTR, amb càrrec a la partida pressupostària 12201/G/751C01/77000/00/MR071 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, o la que la pugui substituir.
2. De conformitat amb el que disposa l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la concessió de la subvenció queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2023, per poder finançar les obligacions derivades de la subvenció esmentada. La convocatòria ha de seguir els tràmits del procediment anticipat de despesa.
3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, del que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015. La resolució de la modificació esmentada, tret que se n'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds.
6. Actuacions i cost subvencionable
1. Es consideren actuacions subvencionables la substitució de les calderes que utilitzin fueloil o gasoil per altres sistemes que utilitzin fonts d'energia que redueixin l'impacte mediambiental, d'acord amb l'article 102.1.a) de la Llei 8/2012, excloses aquelles que utilitzin el gas com a font d'energia, encara que sigui de forma parcial.
2. Únicament es considera cost subvencionable l'import d'adquisició del nou sistema, entès com l'import de compra d'aquest, i se n'exclouen els costs d'instal·lació, els sistemes de distribució com ara radiadors, sòl radiant, canonades, vàlvules, etc., o qualsevol altre cost directe o indirecte associat a la instal·lació, posada en servei o retirada i lliurament al gestor o gestora autoritzat de residus.
3. No es consideren costs subvencionables aquells costs, directes o indirectes, associats a la compra dels sistemes. No obstant això, l'IVA pot ser considerat cost subvencionable sempre que no pugui ser susceptible de recuperació o compensació, total o parcial, i ha de justificar-se, si escau.
4. Atès el caràcter incentivador de la subvenció, només s'admeten actuacions de les persones beneficiàries de les ajudes iniciades amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud de la subvenció i no es considera elegible cap cost relatiu a l'execució de l'actuació que hagi estat facturat amb anterioritat.
7. Requisits específics
1. Els sistemes subvencionables han de complir els requisits següents:
a ) Els sistemes han de ser nous.
b) Els sistemes han de complir el marcatge CE, l'etiquetatge energètic, el Codi tècnic de l'edificació, el Reglament d'instal·lacions tèrmiques als edificis i la normativa relacionada en l'apèndix 2 del Reial decret 1027/2007, així com la resta de la normativa vigent d'aplicació.
2. La instal·lació dels sistemes, d'acord amb l'article 7.6 de l'Ordre, ha de realitzar-se per un instal·lador o instal·ladora autoritzat.
3. Les calderes substituïdes han de ser retirades i lliurades a un gestor o gestora autoritzat per a la gestió d'aquest tipus de residus i complir el compromís del DNSH i la normativa en matèria de residus.
8. Intensitat de l'ajuda
La quantia o intensitat de l'ajuda, entesa com l'import de compra del sistema, està fitada pels límits de l'article 38 del Reglament (UE) 651/2014, en funció del tipus de persona sol·licitant beneficiària.
En concret, la quantia o intensitat de l'ajuda, prenent com a base l'import de compra del sistema, ha de ser:
a) El 30 % quan la persona sol·licitant tengui la consideració de gran empresa.
b) El 40 % quan la persona sol·licitant tengui la consideració de mitjana empresa.
c) El 50 % quan la persona sol·licitant tengui la consideració de petita empresa.
Per a la determinació de la tipologia d'empresa, s'han de tenir en consideració les definicions contingudes en l'annex I del Reglament 651/2014.
9. Incompatibilitat amb altres subvencions
Aquesta subvenció no és compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats finançats amb càrrec als pressuposts públics.
10. Sol·licituds i documentació
1. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds, en el termini assenyalat en la convocatòria, de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica de la CAIB i en la web de la Direcció General de Turisme, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015.
2. En el cas de presentar-la de forma presencial, conforme a l'establert en l'article 68.4 de la Llei 39/2015, s'ha de requerir que en un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat el requeriment, la presentin de la forma indicada en el punt anterior. A aquests efectes, es considera data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual s'hagi esmenat.
3. No s'han de tenir per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent a la del tràmit assenyalat en el punt 1.
4. Les persones sol·licitants han de presentar la documentació següent:
a ) Sol·licitud de subvenció, signada digitalment per la persona sol·licitant o pel representant d'aquesta, utilitzant qualsevol dels sistemes prevists en l'article 10 de la Llei 39/2015, d'acord amb el model establert en el tràmit.
b) Còpia del DNI/NIE/targeta d'identificació fiscal de la persona sol·licitant i del representant d'aquesta, si escau. No és necessària l'aportació de còpia de DNI/NIE/targeta d'identificació fiscal, si la persona interessada i el representant d'aquesta, si escau, presten el consentiment exprés perquè les seves dades d'identitat personal puguin ser consultades per l'òrgan instructor mitjançant el Sistema de Verificació de Dades d'Identitat.
c) Certificat tributari de situació censal que acrediti les dades de la persona sol·licitant en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o en el cens equivalent de l'Administració Tributària Foral, que ha de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada en la data de sol·licitud de l'ajuda.
d) Documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formula la sol·licitud d'ajuda com a representant de la persona sol·licitant, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents. En el cas de representació mitjançant la inscripció en el Registre electrònic d'apoderaments (REA), és suficient indicar el número de registre.
e) Declaració responsable, signada digitalment per la persona sol·licitant o pel seu representant, utilitzant qualssevol dels sistemes prevists en l'article 10 de la Llei 39/2015, on consti detallat que la persona sol·licitant de l'actuació:
1r. No es troba en cap de les situacions previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005 ni en l'article 13 de la Llei 38/2003, fent esment exprés respecte a la inexistència o fidel compliment de les seves obligacions de reintegrament d'altres subvencions o ajudes, conforme als termes establerts en l'article 21 del Reglament de la Llei de subvencions.
2n. Es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries (AEAT i ATIB) i amb la Seguretat Social, considerant-se que la persona sol·licitant, amb la presentació de la seva sol·licitud d'ajuda, autoritza l'òrgan instructor perquè pugui consultar directament aquesta informació. No obstant això, la persona sol·licitant pot denegar expressament el consentiment, havent d'aportar llavors els certificats corresponents.
3r. No ha sol·licitat o rebut altres ajudes per a la mateixa actuació o finalitat prevista en aquesta convocatòria i es compromet a informar d'aquelles que pugui sol·licitar o obtenir durant la tramitació d'aquesta ajuda, atesa la incompatibilitat establerta en l'apartat 9 d'aquesta convocatòria.
4t. Si escau, no es troba en crisi, segons l'establert en els articles 2.18 i 1.4.c) del Reglament (UE) 651/2014.
5è. Respecta el principi DNSH, així com la normativa comunitària i nacional, especialment el Reglament (UE) 2021/241; el Reglament (UE) 2020/852 (Reglament de taxonomia), i la Guia tècnica de la Comissió Europea 2021/C 58/01 sobre l'aplicació d'aquest principi.
6è. No incorre en doble finançament de les actuacions que s'han d'executar i, si escau, no li consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajudes d'estat.
7è. Manifesta el seu compromís amb els estàndards més exigents amb relació al compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals; adopta les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos, i comunica els incompliments observats, si escau, a les autoritats que procedeixin.
8è. Coneix la normativa aplicable en matèria de cessió i tractament de dades, en particular l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241.
9è. En el cas de ser persona jurídica, disposa de l'escriptura de constitució de la societat i de la inscripció dels estatuts d'aquesta en el Registre mercantil o registre corresponent.
10è. No ha estat sancionada o condemnada en els darrers tres anys per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
11è. Manifesta que la compra del sistema s'adequa al que preveuen els apartats 6 i 7 d'aquesta convocatòria.
12è. Manifesta que un instal·lador o instal·ladora autoritzat realitza la instal·lació del sistema.
13è. Manifesta que les dades aportades en aquesta sol·licitud sobre l'establiment són les que figuren en el corresponent registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears, especialment, les referides al número d'inscripció, nom de l'establiment, persona propietària, persona explotadora i tipologia de l'establiment.
14è. Manifesta que té la consideració de petita, mitjana o gran empresa, segons correspongui, d'acord amb les definicions contingudes en l'annex I del Reglament (UE) 651/2014.
15è. Manifesta que es troba al corrent del pagament de les obligacions de reemborsament de qualssevol altres bestretes concedides anteriorment amb càrrec als crèdits específicament consignats per a la gestió de fons europeus, si escau.
16è. Manifesta que la caldera que utilitza fueloil o gasoil continguda en la documentació fotogràfica presentada en el formulari de sol·licitud és la que s'ha de substituir.
f) Declaració de les dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, amb indicació del número IBAN i de la persona titular del compte bancari, que ha de coincidir amb la persona sol·licitant. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, una vegada realitzat l'ingrés en el número de compte indicat, queda eximida de responsabilitat per les actuacions que derivin d'errors en la informació indicada per la persona sol·licitant.
g) Acceptació de la cessió de dades entre les administracions públiques implicades per donar compliment al que preveu la normativa europea que és aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018.
h) Còpia d'almenys tres pressuposts de diferents proveïdors en els supòsits prevists en l'article 31.3 de la Llei 38/2003 i en l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, i d'un informe que justifiqui raonablement l'elecció del proveïdor o proveïdora quan l'elecció de aquest no hagi recaigut en aquell que plantegi l'oferta econòmica més avantatjosa.
i) Memòria explicativa del sistema proposat que utilitzi una font d'energia que redueixi l'impacte ambiental, en substitució de la caldera que utilitza fueloil o gasoil.
j) Documentació fotogràfica de la caldera que utilitza fueloil o gasoil que s'ha de substituir i del dipòsit de combustible.
k) Factura proforma del proveïdor o proveïdora triat del sistema subvencionable, especificant el total amb IVA i sense.
11. Termini de presentació de les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia el 6 de març de 2023 i finalitza el 6 d'abril de 2023.
2. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació que es relaciona en aquesta convocatòria, juntament amb les declaracions responsables del compliment de les obligacions establertes en l'Ordre HFP/1030/2021, que s'incorporen en el formulari de la sol·licitud.
3. Les persones beneficiàries han de ser seleccionades per rigorós ordre de presentació de les sol·licituds, d'acord amb l'article 9 de l'Ordre que aprova aquesta convocatòria i fins a haver-se exhaurit el crèdit pressupostari assignat en la convocatòria.
4. Es considera exhaurit el pressupost quan s'efectuï el registre de la darrera sol·licitud d'ajuda que totalitzi l'import assignat a la convocatòria. En el cas que s'exhaureixi el pressupost assignat i sempre que hagi expirat la vigència del programa, es poden continuar registrant sol·licituds, que formaran una llista de reserva provisional, que seran ateses per rigorós ordre d'entrada, supeditades que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajuda prèvies que puguin alliberar pressupost o bé s'incorpori nou pressupost a la convocatòria. En cap cas la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional no genera cap dret per a la persona sol·licitant fins que no es concedeixi la subvenció.
12. Pagament anticipat de la subvenció
El règim aplicable al pagament anticipat de les ajudes és l'establert en l'article 16 de l'Ordre.
13. Execució de les actuacions
1. L'execució de les actuacions subvencionables consisteix en la compra del nou sistema així com en el compliment de les obligacions de posada en servei del nou sistema per un instal·lador o instal·ladora autoritzat, de retirada i lliurament de la caldera substituïda a un gestor o gestora autoritzat per a la gestió d'aquest tipus de residus, i d'aplicació dels fons percebuts.
2. El termini per a l'execució de les accions subvencionables s'inicia en el moment de presentació de la sol·licitud de subvenció i fins a dotze mesos després de la notificació de la resolució de concessió. Aquest termini de dotze mesos no pot excedir, en cap cas, el 30 d'octubre de 2024.
14. Justificació de l'ajuda
1. El termini per a la justificació de la subvenció és d'un mes, comptador des de l'endemà de la conclusió del termini d'execució establert en l'apartat anterior.
2. La justificació de l'ajuda consisteix en la presentació de la documentació següent, en les condicions establertes en l'article 17 de l'Ordre que aprova aquesta convocatòria:
a) Còpia de la factura de compra del sistema subvencionat i del corresponent justificant bancari o anàleg que acrediti el pagament de la factura proforma presentada juntament amb la sol·licitud.
b) Declaració responsable de l'instal·lador o instal·ladora autoritzat en la qual es manifesta que ha instal·lat el nou sistema, amb indicació del model instal·lat i l'establiment turístic.
c) Documentació fotogràfica del nou sistema instal·lat.
d) Declaració responsable de la persona beneficiària de la subvenció en la qual es manifesta que la caldera substituïda ha estat retirada i lliurada a un gestor o gestora autoritzat per a la gestió d'aquest tipus de residus, per complir el compromís de DNSH i la normativa en matèria de residus.
15. Revocació, criteris de graduació i reintegrament
1. Correspon la revocació, total o parcial, de la subvenció si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, la persona beneficiària incorre en algun dels incompliments prevists en l'article 18 de l'Ordre per la qual s'estableixen les bases reguladores de concessió de l'ajuda, la qual s'ha de dur a terme tenint en compte el procediment i els criteris de graduació regulats en el mateix precepte.
2. El règim aplicable al reintegrament, total o parcial, dels fons transferits a la persona beneficiària és l'establert en l'article 19 de l'Ordre per la qual s'estableixen les bases reguladores de concessió de l'ajuda.
16. Publicitat
1. Tota referència a les ajudes objecte d'aquesta convocatòria en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualssevol mitjans de difusió ha de complir amb els requisits que figurin en el Manual d'imatge corporativa del PRTR i l'MRR, tot això conforme al que s'estableixi sobre aquest tema i en els termes prevists en l'article 18.4 de la Llei 38/2003; l'article 31 del Reial decret 887/2006, i l'article 9 de l'Ordre HFP/1030/2021.
2. Les persones receptores de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir-ne la visibilitat, en particular quan promoguin les actuacions subvencionables i els resultats d'aquestes, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.
La persona beneficiària de les ajudes ha d'informar el públic del suport obtingut dels fons europeus fent una breu descripció de l'operació en el seu lloc d'Internet, en cas que en tengui, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea.
En l'enllaç següent es poden consultar les obligacions de comunicació, publicitat i difusió de les persones beneficiàries de l'MRR:
https://www.mitma.gob.es/ministerio/proyectos-singulares/prtr/transporte/publicidad-y-difusion-de-las-ayudas-del-mecanismo-de-recuperacion-y-resiliencia
Addicionalment, la persona beneficiària ha de col·locar cartells informatius i plaques en un lloc ben visible i d'accés al públic on s'informi del suport obtingut dels fons europeus. La resolució de concessió ha de concretar les característiques d'aquests cartells i plaques.
3. Si escau, a més, ha de complir amb el que disposa la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, respecte a les obligacions de publicitat de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria.
17. Entitat col·laboradora
Per raons d'optimització de la gestió administrativa l'Agència d'Estratègica Turística de les Illes Balears (AETIB) pot donar suport a l'òrgan instructor en la gestió del procés de concessió de la subvenció mitjançant la comprovació de la documentació tècnica de les sol·licituds, del compliment i efectivitat de les condicions o requisits determinants perquè sigui atorgada, així com de la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual es concedeix l'ajuda. Per això, s'ha formalitzat, el 30 d'agost de 2022, un conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears i l'AETIB pel qual es regulen funcions assumides per aquesta entitat amb relació a la gestió per a la consecució de les fites i objectius prevists pel component 14 dels fondos Next Generation (NGEU).
18. Naturalesa jurídica de la convocatòria i impugnació
Aquesta convocatòria, d'acord amb el que estableix la disposició addicional segona d'aquesta Ordre, té la naturalesa jurídica d'un acte administratiu que exhaureix la via administrativa.
En conseqüència, contra la convocatòria es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treballa en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i següents de la Llei 39/2015 i l'article 57 de la Llei 3/2003.
Contra la convocatòria també es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.