Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 726609
Ordre 33/2022, de modificació de l’Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori, per la qual s’estableixen les bases reguladores de subvencions i s’aprova la convocatòria per a l’any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l’economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea-Next Generation EU
Preàmbul
I
L'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori estableix les bases reguladores i aprova la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea-Next Generation EU, publicat en el BOIB núm. 45, en data 2 d'abril.
L'Ordre es va dictar basant-se als criteris objectius de distribució i la distribució territorial dels crèdits pressupostaris entre les Comunitats Autònomes i Ciutats amb Estatut d'Autonomia destinats al projecte d'inversió que anomena «Plan de apoyo a la implementación de la normativa de residuos, Programa de Economía Circular y Plan de Impulso al Medio Ambiente-PIMA Residuos», aprovat per la Conferència Sectorial de Medi Ambient, en la seva reunió de 14 d'abril de 2021. La quantia consignada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és de 15.876.840,19 euros per al Pla de suport a la implementació de la normativa de residus, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
La Conferència Sectorial de Medi Ambient, en la seva reunió de 20 de juny de 2022, aprova:
II
En data 15 de novembre de 2022, el cap de Secció III del Servei de Residus i Sòls Contaminats, informa la necessitat de modificar l'Ordre 5/2022, i proposa les modificacions següents:
Modificar i actualitzar l'article 7, l'article 18.1 i els apartats cinquè i sisè de l'annex 1 de l'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, a conseqüència de l'Acord de la Conferència Sectorial de 20 de juny de 2022 abans esmentada, pel qual es modifiquen i actualitzen els terminis dels Acords de la Conferència Sectorial de 14 d'abril de 2021 i els beneficiaris finals del finançament.
A més, s'ha detectat una incongruència entre l'article 8.2.b i el punt 9 de l'apartat A «DOCUMENTA ADMINISTRATIVA» de l'apartat segon de l'Annex 6 de l'Ordre 5/2022 en relació amb el compromís de finançament de la part del pressupost no subvencionada que han d'adquirir els beneficiaris de la subvenció, la qual és convenient resoldre amb l'eliminació de l'esmentat punt de l'annex 6. Finalment, s'han observat algunes errades materials en els articles 8.2, apartat d, i article 25, apartat segon, de l'Ordre 5/2022 que cal rectificar.
Finalment, el criteri de distribució del fons en funció de les necessitats de cada illa per fer front a la gestió dels residus, establert a l'article 4.1 de l'Ordre 5/2022 pot suposar, en determinades línies subvencionables, una limitació a la presentació d'un major nombre de projectes subvencionables, la qual cosa pot reduir les inversions necessàries per millorar la gestió dels residus a les Illes Balears i incomplir els objectius establerts a l'article 2 de la mateixa Ordre. Per evitar-ho, es procedeix a modificar el text de l'article 4.1 de l'Ordre, de manera que siguin les corresponents convocatòries les que estableixin, si escau, la distribució territorial del fons tenint en compte les necessitats de cada illa en funció de les línies subvencionables que es convoquin.
III
El procediment de modificació és el mateix que l'establert a la Llei 4/2021, de 17 de desembre, per la seva aprovació, el qual es detalla a l'article 15.
Estableix, entre d'altres especialitats, que l'aprovació de les bases ha de seguir exclusivament els tràmits de: resolució d'inici, informe dels serveis jurídics i, si escau, fiscalització prèvia de la Intervenció General, els informes s'han d'emetre en el termini màxim de deu dies naturals.
La fiscalització prèvia de la Intervenció General, quan sigui procedent, s'ha de limitar als aspectes de la convocatòria susceptibles de fiscalització.
El Servei Jurídic de la Conselleria de Medi Ambient i Territori va emetre l'informe, de caràcter preceptiu, en data 17 de novembre de 2022; i la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va emetre l'informe de fiscalització prèvia en data 1 de desembre de 2022
IV
El contingut de la modificació afecta els articles 4.1, 7, 8.2, 18.1 i 25.2, l'apartat cinquè i sisè de l'annex 1, i l'apartat segon de l'annex 6 de l'Ordre 5/2005.
Per tot això, a proposta del director general de Residus i Educació Ambiental, d'acord amb el previst a l'article 12 del Decret Legislatiu 2/2005, en relació amb l'article 15.2 de la Llei 4/2021 de 17 de desembre, i l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict el següent:
Article primer
Es modifica l'apartat 1 de l'article 4 que queda redactat de la forma següent:
1. La distribució dels fons a què es refereix aquesta Ordre podrà tenir en compte les necessitats de cada illa per fer front a la gestió dels residus, i la convocatòria establirà els percentatges de distribució per a cada una de les illes, aplicant el criteri que s'estimi més adient establert a la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars.
Article segon
L'article 7 queda modificat de la manera següent:
1. Poden ser beneficiaris de les subvencions o ajuts previstes a la present Ordre, segons les línies d'actuació subvencionables previstes en el seu article 9, les persones i entitats que especifiqui concretament la convocatòria, i que, amb caràcter general poden ser:
2. De conformitat amb els Acords de les Conferencies Sectorials de Medi Ambient de 14 d'abril de 2021 i de 20 de juny de 2022 quan els beneficiaris siguin entitats jurídiques privades és d'aplicació la normativa comunitària en matèria d'ajudes compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.
3. Una mateixa entitat pot sol·licitar una subvenció per executar projectes de diferents línies, sempre que es presentin clarament desagregats uns dels altres, identificant la línia d'actuació a la qual es vol incloure la sol·licitud i les partides finançables a cada una d'elles.
4. No poden concórrer a la convocatòria, simultàniament i per als mateixos projectes, les entitats locals i els consorcis dels quals formen part les entitats locals corresponents. Així com tampoc les entitats locals i empreses públiques dels quals formen part les entitats locals corresponents. Cada projecte només podrà ser subvencionat una vegada.
5. No poden esser beneficiàries de les subvencions o ajuts prevists a la present Ordre les entitats i persones en les quals concorri alguna de les prohibicions per a ser beneficiaris que estableix l'article 10 del Decret Legislatiu 2/2005. La justificació de no estar sotmès a les prohibicions per ser-ne beneficiaris s'efectuarà mitjançant declaració responsable, llevat que l'interessat opti per un altre medi de justificació».
Article tercer
Es modifica l'article 8.2, apartat d, amb la redacció següent:
d. Dur a terme les actuacions d'informació i publicitat que s'indiquen, essent d'aplicació l'article 26 d'aquesta Ordre i la normativa estatal i comunitària.
Article quart
Es dona una nova redacció a l'article 18, apartat 1, que queda redactat de la manera següent:
1. El termini màxim per aprovar la resolució de concessió o adjudicació dels fons és l'establert a cada una de les convocatòries, de conformitat amb el termini indicat a les corresponents conferències sectorials.
Article cinquè
Es modifica l'article 25, apartat 2, amb la redacció següent:
2. En el cas que es produeixi un excés de finançament sobre el cost d'una activitat a conseqüència d'altres subvencions d'altres entitats públiques o privades, s'ha de reintegrar l'import total que excedeixi el cost fins al límit de la subvenció atorgada, d'acord amb el procediment assenyalat a l'apartat 2 de l'article 24 d'aquesta Ordre.
Article sisè
U. A l'apartat cinquè de l'annex I de l'Ordre, s'afegeix un nou punt, el punt 2.bis, amb la redacció següent:
«2.bis. El termini màxim per resoldre i notificar finalitza el 31 de desembre de 2022. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, es pot entendre desestimada la sol·licitud per silenci administratiu, sense perjudici de la resolució que l'Administració ha de dictar, d'acord amb l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques».
Dos. Es modifica el punt 1 de l'apartat sisè de l'annex I, amb la redacció següent:
L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 15.559.303,39 € (quinze milions cinc-cents cinquanta-nou mil tres-cents tres euros i trenta-nou cèntims) amb càrrec a les partides pressupostàries de l'any 2022 a 2024, desglossat amb els següents imports i anualitats:
Any |
Partida pressupostària |
Quantia |
---|---|---|
2022 |
15601 G/571A01 76001/10/MR006 |
0,00 |
2022 |
15601 G/571A01 76001/20/MR 006 |
0,00 |
2022 |
15601 G/571A01 76001/30/MR 006 |
0,00 |
2022 |
15601 G/571A01 76001/40/MR 006 |
0,00 |
2022 |
15601 G/571A01 46001/10/MR006 |
0,00 |
2022 |
15601 G/571A01 46001/20/MR 006 |
0,00 |
2022 |
15601 G/571A01 46001/30/MR 006 |
0,00 |
2022 |
15601 G/571A01 46001/40/MR 006 |
0,00 |
2023 |
15601 G/571A01 76001/10/MR006 |
903.400,07 |
2023 |
15601 G/571A01 76001/11/MR006 |
2.000.000,00 |
2023 |
15601 G/571A01 76001/20/MR006 |
0,00 |
2023 |
15601 G/571A01 76401/20/MR 006 |
117.260,31 |
2023 |
15601 G/571A01 76001/30/MR 006 |
326.970,24 |
2023 |
15601 G/571A01 76001/40/MR 006 |
0,00 |
2023 |
15601 G/571A01 46001/10/MR006 |
132.882,00 |
2023 |
15601 G/571A01 46001/20/MR 006 |
0,00 |
2023 |
15601 G/571A01 46001/30/MR 006 |
207.532,73 |
2023 |
15601 G/571A01 46001/40/MR 006 |
0,00 |
2024 |
15601 G/571A01 76001/10/MR006 |
1.405.384,28 |
2024 |
15601 G/571A01 76001/11/MR006 |
490.676,73 |
2024 |
15601 G/571A01 77000/10/MR006 |
6.710.850,90 |
2024 |
15601 G/571A01 76001/20/MR 006 |
0,00 |
2024 |
15601 G/571A01 76401/20/MR 006 |
481.671,75 |
2024 |
15601 G/571A01 77000/20/MR 006 |
1.041.442,61 |
2024 |
15601 G/571A01 76001/30/MR 006 |
680.062,50 |
2024 |
15601 G/571A01 76101/30/MR 006 |
394.798,55 |
2024 |
15601 G/571A01 76101/40/MR 006 |
214.785,00 |
2024 |
15601 G/571A01 76001/40/MR 006 |
0,00 |
2024 |
15601 G/571A01 46001/10/MR006 |
91.241,06 |
2024 |
15601 G/571A01 46001/11/MR006 |
218.647,78 |
2024 |
15601 G/571A01 46401/20/MR 006 |
141.696,88 |
2024 |
15601 G/571A01 46001/30/MR 006 |
0,00 |
2024 |
15601 G/571A01 46001/40/MR 006 |
0,00 |
|
|
15.559.303,39 |
Article setè
Se suprimeix el punt 9 de l'apartat A «DOCUMENTACIÓ ADMINISTRATIVA» de l'apartat segon de l'annex 6.
Disposició transitòria única
Les modificacions de l'Ordre 5/2022 contingudes als articles primer i segon de la present Ordre no s'aplicaran a la convocatòria de 2022, sinó a les convocatòries 2023 i posteriors que, si escau, es produeixin.
Disposició final única
Aquesta ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí oficial de les Illes Balears.
Palma, 2 de desembre de 2022
El conseller de Medi Ambient i Territori Miquel Mir Gual
Palma, 18 de novembre de 2022
El director general de Residus i Educació Ambiental Sebastià Sansó i Jaume