Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 699163
Ordre 30/2022 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria de les ajudes de minimis per a la modernització i la innovació en la higiene i en la neteja dels establiments d'allotjament turístic, destinada a la compra de mecanismes d'elevació de llits, per donar compliment al que s'estableix en l'article 37 bis de la Llei 8/2012, del turisme de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea Next Generation EU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

I

L'11 de febrer de 2022, mitjançant el Decret Llei 3/2022, d'11 de febrer, de mesures urgents per a la sostenibilitat i la circularitat del turisme de les Illes Balears, i posteriorment per la Llei 3/2022, de 15 de juny, de mesures urgents per a la sostenibilitat i la circularitat del turisme de les Illes Balears, es va introduir l'article 37 bis en la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, relatiu a la modernització i la innovació en la higiene i en la neteja dels establiments d'allotjament per a una millora de la qualitat i el confort. Això es deu al fet que es considera urgent i necessària la modificació legislativa que garanteix que els establiments d'allotjament ja obligats per la normativa a dur a terme almenys una neteja diària de les unitats d'allotjament realitzin aquesta tasca d'una manera més eficaç, qüestió necessària tant per la percepció visual com pel benestar dels clients i usuaris.

Consegüentment, d'acord amb l'esmentat article 37 bis de la Llei 8/2012, els hotels, els hotels de ciutat, els hotels apartament, els hotels rurals i els establiments d'allotjament que voluntàriament hagin obtingut una classificació d'estrelles, de conformitat amb la Llei 8/2012 i el Decret 20/2015, de 17 d'abril, dictat en desenvolupament d'aquesta Llei, que han de dur a terme almenys una neteja diària de l'habitació, tenen l'obligació que la totalitat dels llits de l'establiment, excepte els supletoris, siguin mecànicament o elèctricament elevables.

Segons el precepte esmentat, d'acord amb la redacció de la Llei 3/2022, «s'exceptuen de l'obligació referida en el paràgraf anterior els establiments, amb un màxim de trenta habitacions, que estiguin implantats a edificis que siguin béns d'interès cultural, béns catalogats, que posseeixin una classificació de protecció singular o que estiguin situats a nucli antic, sempre que els llits i les estructures que els integren tenguin una significació històrica i patrimonial degudament acreditada. Amb caràcter excepcional i exclusiu, queden exceptuats de l'obligació de substitució els llits i les estructures que els integren amb una significació històrica, patrimonial i cultural degudament acreditada, amb independència de la classificació de l'establiment d'allotjament».

En aquest sentit, el personal de neteja de les habitacions ha de poder accionar l'elevació del llit de manera que l'altura a la qual se situï aquest permeti una millor neteja del sòl de l'habitació o dels elements sobre els quals s'assenta el llit, mesura que incidirà també en la protecció de la seva salut laboral.

Respecte d'això, s'introdueix un calendari obligatori per a la instal·lació dels llits elevables prevists en l'article 37 bis, així com les infraccions i sancions administratives que s'han d'aplicar en el cas que s'incompleixi.

El nou precepte 37 bis respon al que s'ha exposat en el preàmbul del Decret llei 3/2022 esmentat, i posteriorment en la Llei 3/2022, en el qual s'indica que la irrupció de la pandèmia associada a la COVID-19 va provocar en el 2020 una aturada mundial de l'activitat turística, principal motor econòmic i social de les Illes Balears, que en els últims anys estava sofrint una acceleració en la transformació a causa de les megatendències a la recerca d'una major creació de valor econòmic, social i ambiental.

El 25 de setembre de 2015, l'Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar, mitjançant la Resolució 70/1, el document Transformar el nostre món: l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible, que inclou disset objectius de desenvolupament sostenible (els anomenats ODS), emparats sota el paraigua de la sostenibilitat social, mediambiental i econòmica. Aquesta Agenda va fer que els països membres incorporassin la sostenibilitat en la seva estratègia de present i de futur, també quant a l'activitat turística.

El 21 de desembre de 2020, l'Assemblea General de les Nacions Unides va dictar la Resolució 75/229 denominada Promoció del turisme sostenible, inclòs l'ecoturisme, per a l'erradicació de la pobresa i la protecció del medi ambient, que reafirmava la Resolució 70/1, i que, entre altres aspectes, convida els governs i altres parts interessades a promoure i donar suport a un model de turisme més sostenible, basat en la inclusió social, la reducció de les desigualtats, la conservació i la protecció del medi ambient, la gestió responsable dels recursos i la salvaguarda dels beneficis del turisme des de la igualtat d'oportunitats, la formació dels treballadors i treballadores i el respecte a la cultura del territori.

L'Organització Mundial del Turisme (OMT) defineix el turisme sostenible com aquell que «té plenament en compte les repercussions actuals i futures, econòmiques, socials i mediambientals per satisfer les necessitats dels visitants, de la indústria, de l'entorn i de les comunitats amfitriones» (OMT i PNUMA, 2006). El turisme sostenible, a més de ser creador de riquesa, ha de contribuir a conservar i protegir els recursos del nostre territori —vida silvestre, flora, biodiversitat i ecosistemes—, però també ha de contribuir a protegir i promoure la diversitat cultural i el benestar de les persones residents a les Illes Balears, generant treball de qualitat i donant suport a les economies locals. El turisme sostenible és el que lidera la justícia social, el treball de qualitat, la igualtat, el desenvolupament econòmic i la integritat ambiental per arribar a ser una destinació competitiva i viable.

II

El que s'ha exposat anteriorment encaixa amb el que preveu el Decret llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que han de finançar-se amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. En aquest document es va exposar que l'expansió de la pandèmia de la COVID-19 arreu del món ha provocat unes conseqüències desoladores en la salut de les persones, però, malauradament no només en la salut, atès que els seus efectes també han afectat greument al teixit social i econòmic. Per afrontar la crisi sanitària, s'han adoptat mesures excepcionals dirigides a reduir suficientment l'impacte i controlar l'expansió de la pandèmia i, així mateix, a pal·liar-ne i revertir-ne els efectes negatius en l'àmbit social i econòmic. En aquest sentit, la Unió Europea ha apostat per una recuperació ferma i decidida de l'economia i de la societat amb la finalitat no només de reparar els danys, sinó també de sortir reforçats de la crisi.

Aquesta aposta de la Unió Europea s'ha traduït en un paquet de mesures per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea que parteixen de les primeres conclusions adoptades pel Consell Europeu en reunió extraordinària realitzada entre els dies 17 i 21 de juliol de 2020, conclusions aquestes que es van complementar posteriorment en la reunió d'11 de desembre de 2020. Aquestes mesures s'articulen fonamentalment mitjançant dues vies: l'instrument europeu de recuperació, també anomenat Next Generation EU, amb una dotació de 750.000 milions d'euros, en el qual encaixa aquesta subvenció, i el marc financer pluriennal (MFP) per als exercicis 2021-2027. L'instrument europeu de recuperació es fonamenta al seu torn en tres pilars entre els quals cal destacar el mecanisme de recuperació i resiliència (MRR), destinat a donar suport als esforços dels estats membres per recuperar-se, reparar els danys i sortir reforçats de la crisi, amb un àmbit d'aplicació estructurat al voltant de sis grans blocs d'actuacions: la transició ecològica; la transformació digital; el creixement intel·ligent, sostenible i integrador —que inclou la cohesió econòmica, l'ocupació, la productivitat, la competitivitat, la recerca, el desenvolupament i la innovació, i un mercat interior que funcioni correctament amb petites i mitjanes empreses sòlides—; la cohesió social i territorial; la salut i la resiliència econòmica, social i institucional —amb l'objecte, entre altres, d'augmentar la preparació i la capacitat de reacció davant la crisi—, i les polítiques per a la propera generació, la infància i la joventut.

Amb relació a l'anterior, es va dictar el Reial decret 1118/2021, de 21 de desembre, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Amb posterioritat, s'ha dictat el Reial decret 449/2022, de 14 de juny, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria turística. En ambdues normes s'exposa que el sector turístic espanyol s'encara, com a conseqüència de la crisi desencadenada per la pandèmia de la COVID-19, a la situació més delicada de la seva història, per la qual cosa són necessàries actuacions urgents per transformar-lo. Davant aquest impacte, és imprescindible implementar una estratègia de modernització i millora de la competitivitat que abordi els reptes del turisme a Espanya i prepari el sector per a les grans transformacions pendents.

En concret, la convocatòria s'orienta als supòsits prevists en l'article 4.1.d) del Reial decret 1118/2021 i l'article 5.1.d) del Reial decret 449/2022, en els quals s'estableix que s'han de finançar les estratègies de resiliència turística amb l'objecte de millorar la competitivitat i la capacitat dels territoris per adaptar-se a l'evolució dels mercats internacionals i s'han d'orientar a la modernització de l'oferta turística.

Per a això, els esmentats reials decrets s'emmarquen en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència presentat pel Govern espanyol el passat 21 d'abril de 2021, aprovat per la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya —Council Implementing Decision (CID)—, de 13 de juliol de 2021. El component 14 del Pla de Recuperació, denominat específicament Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic, aborda els reptes del sector.

Els reials decrets esmentats s'emmarquen en la inversió 3, estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars. Aquesta inversió, que es destina a les Illes Balears, Canàries, Ceuta i Melilla, té per objecte respondre als reptes específics als quals s'encara el sector turístic en aquests territoris.

 

 

Per finançar la inversió de les estratègies de resiliència turística dels territoris extrapeninsulars es van concedir, a través d'aquells reials decrets, subvencions de concessió directa a les comunitats autònomes de les Illes Balears i de Canàries, així com a les ciutats de Ceuta i Melilla, fonamentades en el caràcter excepcional d'aquestes i en raons d'interès públic.

El Conveni entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a l'execució de l'estratègia de resiliència turística, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, signat el 30 d'agost de 2022, canalitza la subvenció de concessió directa prevista a favor de la comunitat autònoma de les Illes Balears en el Reial decret 1118/2021 per import de 20.000.000 d'euros, de conformitat amb el que preveu l'article 28.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. L'objecte de subvenció derivada del Reial decret 1118/2021 que s'instrumenta mitjançant el Conveni és la realització per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, beneficiària de la subvenció, dels projectes detallats en l'annex del Conveni, entre els quals es troba el de «modernització dels establiments turístics per a una major qualitat i competitivitat d'aquests, enfocada des de la consecució de la sostenibilitat social, ambiental i econòmica».

L'import assignat a la convocatòria és de 15.000.000 d'euros, dels quals 6.000.000 d'euros procedeixen del Reial decret 1118/2021 i 9.000.000 d'euros procedeixen del Reial decret 449/2022.

Es preveu distribuir el fons de 15.000.000 d'euros per cadascuna de les illes en funció del nombre de places turístiques dels establiments beneficiaris de l'ajuda, segons dades del 2020. Els percentatges corresponents a cadascuna de les illes són els següents: 77,60 % per a Mallorca, incloent-hi Palma (11.640.000 euros), 8,20 % per a Menorca (1.230.000 euros), 13,30 % per a Eivissa, incloent-hi Eivissa municipi (1.990.000 euros), i 0,9 % per a Formentera (135.000 euros).

Paral·lelament, pel que fa a l'import màxim subvencionable per a mecanisme d'elevació de llits, s'ha tingut en compte el crèdit disponible de la convocatòria, una estimació del cost dels mecanismes per implantar així com els límits establerts en la convocatòria. En tots els casos, l'import final estarà condicionat pel cost del mecanisme, pel tipus d'establiment i pel possible prorrateig.

Per tot això i atès el que estableixen els reials decrets 1118/2021 i 449/2022, es preveu la subscripció d'un conveni entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució de l'estratègia de resiliència turística en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, on s'emmarcarà aquesta convocatòria.

III

Quant a l'àmbit competencial i d'acord amb el principi de seguretat jurídica, aquesta Ordre respecta la normativa autonòmica, en concret l'article 30.11 de l'Estatut d'autonomia, que atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva, entre altres, en matèria de planificació turística.

D'altra banda, cal esmentar també l'article 24.1 de l'Estatut, el qual estableix que els poders públics de la comunitat autònoma reconeixeran l'activitat turística com a element econòmic estratègic de les Illes Balears. El foment i l'ordenació de l'activitat turística s'han de dur a terme amb l'objectiu de fer-la compatible amb el respecte al medi ambient, el patrimoni cultural i el territori, així com d'impulsar polítiques generals i sectorials de foment i ordenació econòmica que tenguin com a finalitat afavorir el creixement econòmic a mitjà i llarg termini.

IV

En el marc de la regulació de la competència, els articles 107 i següents del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE) s'ocupen de les anomenades ajudes d'estat. L'article 107, apartat 1 del TFUE prohibeix les ajudes estatals en els termes següents: «seran incompatibles amb el mercat interior, en la mesura que afectin els intercanvis comercials entre estats membres, les ajudes atorgades pels estats o mitjançant fons estatals, sota qualsevol forma, que falsegin o amenacin falsejar la competència per afavorir determinades empreses o produccions». Per això, per al bon funcionament del mercat interior, s'exigeix que s'apliquin rigorosament i eficaçment les normes de competència en matèria d'ajudes estatals.

La Instrucció 1/2021 del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura i de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, de 20 de desembre de 2021, per la qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes que estableixin, concedeixin o modifiquin ajudes públiques, recull una llista de comprovació per tal que el centre gestor analitzi si una subvenció encaixa en el concepte d'ajuda d'estat. Per això, després de dur a terme la corresponent anàlisi, resulta que la convocatòria d'ajudes constitueix una ajuda d'estat, atès que encaixa en la descripció de l'article 107 TFUE.

Amb relació a l'anterior, també cal destacar que l'ajuda prevista no encaixa en cap dels supòsits prevists en el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE.

Consegüentment, es considera pertinent aplicar a l'ajuda objecte d'aquesta Ordre el Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE a les ajudes de minimis. L'aplicació d'aquest Reglament implica que l'entitat beneficiària, com a única empresa de conformitat amb la definició establerta en l'article 2.2 del Reglament, no pot percebre ajudes de minimis procedents d'administracions o d'entitats públiques o privades finançades amb càrrec als pressuposts públics per import superior a 200.000 euros en el període de tres exercicis fiscals.

A aquests efectes, ha d'entendre's per persona beneficiària la definició establerta en l'article 2.2 del Reglament UE 1407/2013 per a única empresa.

V

Quant al marc regulador general d'aquesta convocatòria, resulta d'aplicació la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003 i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

En concret, aquesta subvenció s'ha de regir per allò que es disposa en el Reial decret 1118/2021 i en les resolucions que es concretin, i pel que es disposa en el Reial decret 449/2022.

Igualment, són aplicables el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el mecanisme de recuperació i resiliència (MRR); l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i altra normativa, tant europea com nacional, que sigui aplicable a la gestió, el seguiment, la verificació, la publicitat i el control en el marc del Pla de Recuperació. En aquest sentit, cal esmentar que la convocatòria s'ajusta als principis transversals del MRR i als principis de gestió prevists en l'article 2 de l'esmentada Ordre HFP 1030/2021.

En aplicació del principi de no causar dany significatiu —principi do no significant harm (DNSH)—, d'acord amb el que es preveu en el Pla de Recuperació i en el Reglament (UE) 2021/241, s'ha de respectar la normativa mediambiental aplicable, inclòs el Reglament (UE) 2020/852, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088, així com la Guia tècnica de la Comissió Europea 2021/C 58/01, sobre l'aplicació d'aquest principi de no causar dany significatiu. En tots els casos, s'han de respectar els procediments d'avaluació ambiental, quan siguin aplicables, conforme a la legislació vigent així com altres avaluacions de repercussions que puguin resultar d'aplicació en virtut de la legislació mediambiental.

En l'àmbit autonòmic resulta d'aplicació la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i, en conseqüència, la tramitació urgent, el despatx prioritari i les especialitats en matèria de gestió pressupostària i de les subvencions que s'hi estableixen.

Igualment, en l'àmbit intern de l'Administració autonòmica, resulten d'aplicació la Instrucció conjunta 1/2022 de la directora general de Funció Pública, del director general de Pressuposts i del director de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques relativa a la tramitació dels projectes temporals prevists en l'article 20 de la Llei 4/2021, i el Pla d'Acció de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball derivat dels tests d'autoavaluació i risc de l'annex II de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR, aprovat per la Resolució del secretari general de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball de 14 de juliol de 2022, modificada per la Resolució del secretari general de 25 d'agost de 2022.

D'altra banda, aquesta convocatòria consta en l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 i modificat per Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 8 d'agost de 2022 (BOIB núm.112, de 25 d'agost de 2022). En concret, consta en l'apartat 3, relatiu a la modernització i innovació de la línia III.

Finalment, el 10 d'octubre de 2022, el Consell de Govern ha atorgat l'autorització prèvia al conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per dur a terme l'autorització i la disposició de la despesa per valor de 15.000.000 d'euros.

Per tot això, d'acord amb el que es preveu en l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, amb relació a l'article 15.2 de la Llei 4/2021, l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i d'acord amb les competències atribuïdes pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent:

 

ORDRE

Article 1

Objecte

D'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021, són objecte d'aquesta Ordre:

1. Establir les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de minimis per a la modernització i la innovació en la higiene i en la neteja dels establiments d'allotjament turístic destinades a la compra de mecanismes d'elevació de llits, per donar compliment a l'establert en l'article 37 bis de la Llei 8/2012, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea Next Generation EU.

2. Aprovar la convocatòria de subvencions per a la concessió d'ajudes de minimis, que s'adjunta com a annex, per a la modernització i la innovació en la higiene i en la neteja dels establiments d'allotjament turístic destinades a la compra de mecanismes d'elevació de llits per donar compliment a l'establert en l'article 37 bis de la Llei 8/2012, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea Next Generation EU.

Article 2

Finalitat

1. La finalitat de les ajudes previstes en aquestes bases és contribuir a la consecució dels objectius relacionats amb el component 14 del Pla de Recuperació, denominat específicament Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic, que integra una inversió tercera titulada Estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars.

2. La inversió 3 del component 14 té per objecte respondre als reptes específics als quals s'encara el sector turístic al territori de les Illes Balears. Les mesures milloraran la competitivitat i la capacitat del territori esmentat per adaptar-se a l'evolució dels mercats internacionals i s'orientaran, com en el cas d'aquesta Ordre, a la modernització de l'oferta turística.

3. En concret, es preveu el desenvolupament de l'estratègia de resiliència basada en la modernització dels establiments turístics per a una major qualitat i competitivitat d'aquests, enfocada des de la consecució de la sostenibilitat social, ambiental i econòmica.

Article 3

Procedència dels fons, determinació de l'import de la subvenció i criteris objectius

1. El 22 de desembre de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 1118/2021, en el qual es preveuen les condicions i requisits per reconèixer atorgar les ajudes.

2. La Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2022, va establir, en la secció 20 del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, dins del servei 43, el programa específic i finalista 430A, denominat Comerç, Turisme i Pimes. Mecanisme de Recuperació i Resiliència, entre els conceptes econòmics del qual figura el següent: «753 Conveni amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Estratègia de Resiliència Turística. Mecanisme de Recuperació i Resiliència».

3. El 15 de juny de 2022, es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 449/2022. Aquest Reial decret modifica, entre altres aspectes, la inclusió com a despeses subvencionables dels imposts indirectes quan no siguin susceptibles de recuperació o compensació ni els imposts personals sobre la renda.

4. La convocatòria ha d'establir les regles per determinar l'import de la subvenció, ateses les característiques d'aquesta i d'acord amb els principis següents:

a ) Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

b) Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o l'entitat atorgant.

c) Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

 

Article 4

Incompatibilitat amb altres subvencions

Les ajudes atorgades en l'àmbit d'aquesta Ordre no poden acumular-se amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats finançats amb càrrec als pressuposts públics.

Article 5

Òrgans competents

1. Els òrgans competents, a l'efecte d'aquestes bases, són:

a ) El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per a:

1r. L'aprovació de les convocatòries de subvencions.

2n. L'atorgament o la denegació de les subvencions, la modificació, la revocació o el reintegrament d'aquestes.

3r. La resolució dels procediments sancionadors per la comissió d'infraccions lleus i greus, però no per les molt greus, que correspon al Consell de Govern.

4t. L'exercici de qualsevol altra competència no atribuïda expressament a un òrgan concret de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

b) El secretari general de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball per a l'adopció dels procediments i mecanismes oportuns per reduir el risc de frau, corrupció i conflicte d'interessos. En tots els casos ha de vetlar pel compliment del Pla de Mesures Antifrau, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022, pel qual es manifesta el compromís del Govern de les Illes Balears de lluita contra el frau i s'aprova el Pla de Mesures Antifrau, en l'àmbit d'execució dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència Next Generation EU, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

c) La directora general de Turisme per a la instrucció del procediment de concessió d'ajudes, en concret, per tramitar les sol·licituds de subvencions, dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades que han de servir de base a la resolució i, en particular, les previstes en l'article 16.2 del Text refós de la Llei de subvencions, i elevar al conseller la proposta d'atorgament o denegació de les subvencions.

d) La Comissió Avaluadora per examinar les sol·licituds presentades i les possibles al·legacions, i emetre els informes que han de servir de base per a l'elaboració de les propostes de resolució provisionals i les propostes de resolució definitives.

2. Totes les persones intervinents en el procediment de concessió de subvenció han de manifestar, de forma expressa, l'absència de conflicte d'interessos, mitjançant una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI). En tots els casos, es considera que han de signar la declaració d'absència d'interessos els òrgans competents per iniciar, instruir, tramitar i resoldre el procediment de concessió de subvencions i els empleats públics amb poder de decisió que participin en la redacció de les bases i de les convocatòries, així com en la instrucció del procediment.

En el cas de conflicte d'interessos, la persona afectada ha de concretar la sol·licitud o les sol·licituds sobre les quals recau l'esmentat conflicte i ha d'abstenir-se d'intervenir en tot el procediment.

Article 6

Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries de les ajudes previstes en aquesta Ordre les persones i entitats que especifiqui concretament la convocatòria i que siguin explotadores, o, en certs supòsits prevists en la convocatòria, propietàries d'allotjaments turístics situats en l'àmbit territorial de les Illes Balears que pertanyen al grup d'hotels, hotels de ciutat, hotels apartament, hotels rurals, així com la resta d'establiments d'allotjament que voluntàriament hagin obtingut una classificació d'estrelles.

La convocatòria ha d'establir la forma d'acreditar la condició de persona beneficiària i les prohibicions per ser-ho.

Article 7

Obligació de les persones beneficiàries

1. Les persones beneficiàries han de complir les obligacions generals que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i les que s'estableixen en aquesta Ordre.

2. En tots els casos, són obligacions de les persones beneficiàries, entre altres:

a ) Justificar davant l'òrgan atorgant el compliment dels requisits i de les condicions, així com la realització del projecte i el compliment de la finalitat que determinin la concessió de la subvenció.

b) Dur a terme les actuacions d'informació i publicitat que s'estableixin en la convocatòria i en la normativa estatal i comunitària.

c) Comunicar immediatament a la Direcció General de Turisme qualsevol variació de les condicions o circumstàncies assenyalades en la sol·licitud o en la resolució de concessió, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sense perjudici que també es puguin incorporar d'ofici a l'expedient.

d) Comunicar a la Direcció General de Turisme l'obtenció d'altres ajudes o subvencions que tenguin per objecte finançar el mateix projecte.

i) Respectar el principi de DNSH, així com la normativa comunitària i nacional, especialment el Reglament (UE) 2021/241; el Reglament (UE) 2020/852, i la Guia tècnica de la Comissió Europea 2021/C 58/01.

f) Permetre l'accés per exercir les seves competències a la Comissió Europea, a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), al Tribunal de Comptes de la Unió Europea i, si escau, a la Fiscalia Europea, tal com preveu l'article 22 del Reglament 241/2021, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i l'article 129.1 del Reglament financer 2018/1046. Així mateix, s'ha de permetre l'accés a les autoritats nacionals i autonòmiques competents.

g) Acceptar la cessió de dades entre les administracions públiques implicades per donar compliment al que es preveu en la normativa europea que és aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, conforme al model establert en el tràmit de sol·licitud.

h) Respectar les directives i protocols que pugui establir la Direcció General de Turisme relatius al desenvolupament de les activitats, sense perjudici que les entitats beneficiàries utilitzin metodologies pròpies supervisades i aprovades per la Direcció General de Turisme.

i) Complir la normativa aplicable en matèria de residus per al tractament dels residus que es puguin generar.

j) Subscriure la declaració responsable relativa al compromís de compliment dels principis transversals establerts en el PRTR, d'acord amb el model de l'annex IV.C de l'Ordre HFP 1030/2021, que s'incorpora en el formulari de la sol·licitud.

k) Conservar els documents, de conformitat amb l'article 132 del Reglament financer 2018/1046. En concret, mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir del pagament de la subvenció. Aquest període ha de ser de tres anys, si el finançament és d'import inferior o igual a 60.000 euros.

l) Complir la normativa europea i nacional que els resulti aplicable i, en particular, les obligacions que es deriven del compliment del Reglament de l'MRR, la normativa reguladora de les ajudes d'estat i, igualment, la resta de normativa europea i nacional aplicable, especialment les mesures relatives a evitar frau, corrupció, conflicte d'interessos o doble finançament, en protecció dels interessos financers de la Unió.

3. Les persones beneficiàries resten sotmeses a les mesures de seguiment, comprovació i control que ha d'efectuar l'òrgan atorgant, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Administració General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes, el Tribunal de Comptes Europeu i també, quan escaigui, la Fiscalia Europea, en els termes prevists en la legislació aplicable. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o revocació de l'ajuda atorgada.

4. Les persones beneficiàries han de trobar-se al corrent del pagament de les obligacions de reemborsament de qualssevol altres préstecs o bestretes anteriorment concedits amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat.

5. Les persones beneficiàries han de complir les obligacions de control, verificació, seguiment i altres obligacions imposades per la normativa interna i de la Unió Europea.

6. Les persones beneficiàries han de presentar la justificació de la subvenció en les condicions establertes en aquesta Ordre i en la convocatòria.

7. La instal·lació dels mecanismes d'elevació de llits a l'establiment turístic pel qual s'ha concedit la subvenció ha de realitzar-se en el termini de sis mesos des del pagament de la subvenció, tret que s'acrediti degudament que no s'ha pogut donar compliment a aquesta obligació d'instal·lació en el termini establert per problemes derivats de producció i logística dels proveïdors. Aquesta obligació és independent dels requisits establerts en la Llei 8/2012 i en la normativa de desenvolupament d'aquesta, i pot ser revisada per l'Administració competent.

8. Atès que els béns subvencionats són inventariables, el període durant el qual la persona beneficiària ha de destinar els béns a la finalitat concreta per la qual es concedeix la subvenció no ha de ser inferior a dos anys.

Article 8

Inici del procediment

1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici, mitjançant la publicació de la convocatòria pertinent. Aquesta Ordre aprova la convocatòria, que s'inclou en l'annex, d'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021.

2. Les successives convocatòries de subvencions que, si escau, s'aprovin a l'empara d'aquesta Ordre s'han d'ajustar al que es preveu en l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions.

Article 9

Sol·licituds, requisits i documentació

1. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica, en el termini assenyalat en la convocatòria pertinent, a través del tràmit específic que s'ha de posar a disposició de les persones interessades en la pàgina web de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB. No es consideren vàlides les sol·licituds presentades per un altre mitjà que no sigui el tràmit telemàtic específic esmentat.

2. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació que s'estableix en la convocatòria.

Article 10

Esmena de deficiències

1. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o no va acompanyada de la documentació exigida, s'ha de requerir la persona sol·licitant que en un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la notificació del requeriment, esmeni les deficiències mitjançant la publicació del requeriment en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud, després de la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

2. Només es considera vàlida l'esmena de deficiències presentada a través del mitjà electrònic específic posat a disposició de les persones interessades en la pàgina web de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB.

Article 11

Instrucció

1. La directora general de Turisme, que és l'òrgan competent per tramitar els procediments, ha de dur a terme la instrucció del procediment de concessió de subvencions.

2. La persona instructora ha de dur a terme les actuacions previstes en l'article 16.2 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, sol·licitar tots els informes i realitzar tots els tràmits prevists legalment, i ha d'elevar la proposta de resolució que correspongui al conseller.

Article 12

Selecció de les persones beneficiàries i crèdit pressupostari

1. La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes s'ha de realitzar mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, s'han de seleccionar totes les persones físiques o jurídiques que compleixin els requisits que s'estableixen en la convocatòria i que presentin la seva sol·licitud completa en el termini establert.

2. La quantia total màxima destinada a la concessió de les ajudes és la fixada inicialment en la convocatòria, que pot ser ampliada amb la modificació de la convocatòria mitjançant una resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball.

Article 13

Proposta de resolució provisional, tràmit d'audiència, proposta de resolució definitiva i resolució

1. La persona instructora, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular una proposta de resolució provisional motivada, la qual ha de contenir una relació de les persones proposades com a beneficiàries, amb la indicació de la quantia individual de la subvenció, així com una relació de les persones sol·licitants a qui es proposa denegar la subvenció.

La persona instructora ha de verificar d'ofici que la persona sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, si la persona beneficiària no s'ha oposat a aquesta comprovació en la sol·licitud de subvenció.

La proposta de resolució provisional s'ha de notificar a les persones interessades, mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i s'ha de conferir un termini d'audiència de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació, perquè es puguin formular les al·legacions que es considerin oportunes a través del tràmit electrònic específic posat a disposició de les persones interessades en el portal de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB. No es consideren vàlides les al·legacions a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

2. El resultat que es derivi del tràmit d'audiència anterior s'ha d'incorporar a l'expedient; la Comissió Avaluadora ha d'analitzar en un informe les al·legacions formulades, si escau, i la directora general de Turisme ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha de contenir una relació de les persones proposades com a beneficiàries, amb la indicació de la quantia individual de la subvenció, així com una relació de les persones sol·licitants a qui es proposa denegar la subvenció. Aquesta proposta s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquesta proposta de resolució definitiva s'ha de notificar a la persona interessada i se li ha de donar un termini de deu dies, comptadors des de la publicació, perquè pugui renunciar a l'import de la subvenció contingut en la proposta de resolució definitiva a través del tràmit electrònic específic posat a disposició de les persones interessades en el portal de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB. No es consideren vàlides les renúncies presentades a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

En el cas que en el termini anterior no es renunciï expressament a l'import de la subvenció contingut en la proposta de resolució, s'entén que la persona sol·licitant l'accepta.

3. Les propostes de resolució no creen cap dret a favor de la persona beneficiària que es proposi mentre no es dicti la resolució de concessió i aquesta es notifiqui.

4. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, a la vista de la proposta de resolució definitiva i de les possibles renúncies, ha de dictar la resolució motivada per la qual s'atorguen o deneguen les ajudes. En el cas que s'hagin presentat renúncies, l'import al qual s'ha renunciat s'ha de prorratejar entre les persones beneficiàries, d'acord amb el sistema de prorrateig que s'estableixi en la convocatòria.

5. Aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i ha d'indicar que, en contra seva, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb els articles 123 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També ha d'indicar que es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

6. En la resolució de concessió s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons fent esment del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, en el Pla de Recuperació Transformació i Resiliència, i del finançament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

Article 14

Termini per resoldre i notificar, i silenci administratiu

1. El termini per dictar i notificar la resolució de concessió o denegació és de quatre mesos comptadors des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.

2. La manca de resolució expressa i notificació en el termini indicat té caràcter desestimatori, amb aplicació de la figura del silenci administratiu negatiu.

Article 15

Justificació de les despeses

1. Les persones beneficiàries han de justificar davant la Direcció General de Turisme les despeses en què han incorregut, així com el compliment de les obligacions establertes en el Text refós de la Llei de subvencions, en aquesta Ordre, en la convocatòria, en la resolució de concessió i en la resta de normativa aplicable.

2. La justificació de les despeses s'ha de dur a terme exclusivament de forma telemàtica, a través del tràmit específic que es posa a disposició de les persones interessades en la pàgina web de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB, mitjançant la presentació de la documentació prevista en la convocatòria.

3. El termini per a la justificació és d'un mes comptador des de l'endemà de la conclusió del termini d'execució.

4. Si l'òrgan administratiu competent per a la comprovació de la subvenció aprecia l'existència de defectes esmenables en la justificació presentada per la persona beneficiària, n'ha d'assabentar-la i ha de concedir-li un termini de deu dies hàbils per corregir-la.

5. Si la persona beneficiària de les ajudes no compleix l'obligació de justificació, perd el dret de cobrament de la subvenció, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 89 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, per a la qual cosa ha d'utilitzar-se el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003.

Article 16

Pagament de la subvenció

El pagament de la subvenció s'ha de fer efectiu una vegada acreditats els requisits següents:

a) El compliment de la finalitat per a la qual la subvenció va ser atorgada.

 

b) La justificació de la realització del projecte, mitjançant la presentació de tota la documentació exigida per a la justificació en el termini establert i, en cas necessari, després d'haver duit a terme les comprovacions corresponents i el pagament de la inversió realitzada.

c) L'acreditació que la persona beneficiària està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el moment del pagament, que ha de realitzar d'ofici l'Administració, si la persona beneficiària no s'ha oposat que ho comprovi en la sol·licitud de subvenció.

 

Article 17

Revocació i criteris de graduació

1. Correspon la revocació, total o parcial, de la subvenció si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, la persona beneficiària:

a) Incompleix l'objecte o la finalitat per la qual la subvenció va ser atorgada.

b) Incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

c) No s'aconsegueixen els objectius prevists o no es pot acreditar l'assoliment dels objectius prevists per la manca de fiabilitat dels indicadors proporcionats.

d) No justifica la realització del projecte mitjançant la presentació de tota la documentació exigida com a justificació en el termini establert i, si escau, després d'haver duit a terme les comprovacions corresponents.

2. La revocació de la subvenció se subjecta al procediment següent:

a) Iniciació d'ofici, mitjançant resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, que ha d'especificar la causa de la revocació, el grau d'incompliment i l'import que, si escau, ha de percebre finalment la persona beneficiària, així com, si és necessària, la mesura cautelar consistent en la retenció del pagament de les quantitats pendents d'abonar a la persona beneficiària, en els termes de l'article 44.5, paràgraf segon, del Text refós de la Llei de subvencions.

b) Notificació de la resolució d'inici a la persona interessada, a fi que presenti les al·legacions i documents que consideri adequats en el termini de deu dies hàbils.

c) Anàlisi de les al·legacions, informe addicional i obertura, si escau, d'un tràmit de prova.

d) Tràmit d'audiència, si se sol·liciten informes addicionals o es practica prova, amb notificació a la persona interessada.

e) Estudi d'al·legacions o d'informació addicional, si la persona interessada les formula durant el tràmit d'audiència.

f) Proposta de resolució de la directora general de Turisme.

g) Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb notificació a la persona interessada i a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.

3. A l'efecte de la revocació, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i la resta de criteris de graduació següents:

a) En el cas d'execució parcial del projecte objecte de subvenció, el grau de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas.

b) En el cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa diferent, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb unes altres, tret que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c) En el cas d'incompliment de les obligacions de difusió publicitària a què es pugui referir la convocatòria, s'han d'aplicar les regles especials següents:

1a. Si encara és possible complir els termes prevists inicialment, l'òrgan atorgant ha de requerir a la persona o a l'entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini de deu dies com a màxim, i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció, si no les adopta.

2a. Si no és possible complir els termes prevists perquè les activitats ja s'han dut a terme, l'òrgan atorgant pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el que es preveia inicialment. En el requeriment que es dirigeixi a aquest efecte a la persona o l'entitat beneficiària s'ha de fixar un termini de deu dies com a màxim perquè adopti les mesures i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció, si no les adopta.

4. La revocació s'entén sense perjudici de l'aplicació del règim d'infraccions i sancions que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.

Article 18

Reintegrament

1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, dels fons transferits a la persona beneficiària, i també el procediment per exigir-lo, es regeixen per l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 37 de la Llei 38/2003, tenint en compte les regles particulars i els criteris de gradació que s'estableixen en aquesta Ordre.

2. Són causes específiques de reintegrament dels fons transferits a les persones beneficiàries l'incompliment del principi DNSH, l'incompliment de l'etiquetatge climàtic i l'incompliment de l'absència de conflictes d'interessos de les persones beneficiàries.

3. En el cas que s'incorri en la incompatibilitat prevista en l'article 4 d'aquesta Ordre, s'haurà de reintegrar l'import total de la subvenció atorgada.

4. En el cas que la persona o entitat beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ha de comunicar-ho per escrit a la Direcció General de Turisme perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats i dels interessos derivats d'aquests.

Article 19

Entitats col·laboradores

1. Si a través de les convocatòries pertinents es decideix fer ús d'entitats col·laboradores, s'ha de formalitzar un conveni en el qual es concretin els termes de la col·laboració amb el contingut mínim establert en l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, que s'ha de subjectar, a més, al que estableixen els articles 27 i 28 del mateix text legal.

2. Les entitats col·laboradores esmentades en els apartats a), b), c), d) i e) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions estan exemptes de justificar-ne la solvència i l'eficàcia.

3. Les entitats col·laboradores a què es refereix la lletra f) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions han d'acreditar les condicions de solvència i eficàcia que s'estableixen a continuació i les que, si escau, estableixin les convocatòries concretes:

a) Informe d'institucions financeres o, si escau, justificant de l'existència d'una assegurança d'indemnització per riscs professionals.

b) Declaració responsable del material, de les instal·lacions i de l'equip tècnic de què disposa l'entitat per executar la col·laboració i també, quan sigui procedent, de les titulacions acadèmiques i professionals del personal que hagi de dur a terme l'activitat.

 

Article 20

Publicitat, informació i comunicació

1. L'Administració de la CAIB ha de complir les obligacions d'informació, comunicació i publicitat establertes en l'article 34 del Reglament (UE) 2021/241 i la normativa europea i nacional que el desenvolupi, que corresponguin al programa objecte d'aquesta Resolució, així com les que s'estableixin en la resolució de la transferència de crèdit i els acords de les comissions bilaterals que, si escau, se subscriguin.

2. Les convocatòries s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb indicació dels recursos procedents, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

3. L'Administració de la CAIB ha de trametre la informació sobre les convocatòries i les resolucions de concessió derivades d'aquestes a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), de conformitat amb els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003. Així mateix, l'Administració de la CAIB ha de registrar les dades de les persones beneficiàries en la Base de Dades de les Persones Beneficiàries de les Ajudes, de Contractistes i Subcontractistes, prevista en l'article 8 de l'Ordre HFP 1030/2021.

4. Les persones que percebin fons de la Unió han de fer esment de l'origen d'aquest finançament i vetlar per donar-li visibilitat, fins i tot, quan escaigui, mitjançant l'emblema de la Unió i una declaració de finançament adequat que indiqui «finançat per la Unió Europea - Next Generation EU», en particular quan promoguin les accions i els resultats d'aquestes, i facilitar informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic, tal com estableix l'article 34.2 del Reglament (UE) 2021/241.

Article 21

Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions a què es refereix aquesta Ordre és el previst en el títol V del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

 

​​​​​​​Article 22

Procediment sancionador i òrgans competents

1. El procediment sancionador és l'establert en la Llei 39/2015 amb les especialitats fixades en el Decret 14/1994, de 10 de febrer, del Govern de les Illes Balears, pel qual s'aprova el Reglament del procediment que s'ha de seguir en l'exercici de la potestat sancionadora.

2. Els òrgans competents per a la imposició de les sancions són els que estableix l'article 62.2 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

Article 23

Normativa aplicable

1. El marc jurídic d'aquesta Ordre és el que s'estableix en la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003 i el Reglament d'aquesta, aprovat pel Reial decret 887/2006, així com pel Decret legislatiu 2/2005.

2. També són aplicables el Reial decret 1118/2021 i les resolucions que es concretin, així com el Reial decret 449/2022.

3. Igualment, són aplicables el Reial decret llei 36/2020, el Reglament (UE) 2021/241, l'Ordre HFP/1030/2021, l'Ordre HFP/1031/2021 i altra normativa, tant europea com nacional, que sigui d'aplicació a la gestió, el seguiment, la verificació, la publicitat i el control, en el marc del Pla de Recuperació.

4. En aplicació del principi DNSH, d'acord amb el que preveu el Pla de Recuperació i el Reglament (UE) 2021/241, s'ha de respectar la normativa mediambiental aplicable, inclòs el Reglament (UE) 2020/8522020, així com la Guia tècnica de la Comissió Europea (2021/C 58/01). En tots els casos, s'han de respectar els procediments d'avaluació ambiental, quan siguin aplicables, conforme a la legislació vigent, així com altres avaluacions de repercussions que puguin resultar d'aplicació en virtut de la legislació mediambiental.

5. Tenint en compte que l'ajuda té la consideració d'ajuda d'estat, és aplicable el Reglament (UE) 1407/2013.

Disposició addicional primera

Utilització de mitjans telemàtics

Les sol·licituds de participació en el procediment de concessió de la subvenció i la justificació de les despeses, així com qualsevol altra comunicació amb l'Administració a què es refereix aquesta Ordre, s'han de realitzar exclusivament amb la utilització de mitjans telemàtics, d'acord amb l'article 15.3.a) de la Llei 4/2021.

Les notificacions que hagi de practicar l'Administració i que no siguin objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears s'han de realitzar per mitjans electrònics, de conformitat amb el que disposen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015.

Disposició addicional segona

Caràcter reglamentari

Aquesta Ordre té caràcter reglamentari, excepte en l'annex, que té caràcter d'acte administratiu, tot això a l'efecte de la interposició dels recursos oportuns.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 24 de novembre de 2022)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez

 

 

​​​​​​​ANNEX Convocatòria d'ajudes de minimis per a la modernització i la innovació en la higiene i en la neteja dels establiments d'allotjament turístic, destinada a la compra de mecanismes d'elevació de llits, per donar compliment al que s'estableix en l'article 37 bis de la Llei 8/2012, del turisme de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea Next Generation EU

1. Objecte

Aprovar la convocatòria d'ajudes de minimis per a la compra dels mecanismes d'elevació de llits, que es poden accionar, bé mecànicament, bé elèctricament, per a la modernització i la innovació en la higiene i en la neteja dels establiments d'allotjament turístic situats a les Illes Balears, en compliment del que s'estableix en l'article 37 bis de la Llei 8/2012.

2. Bases reguladores

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria es regeixen per les bases reguladores aprovades per aquesta Ordre i per la normativa que s'hi indica.

3. Persones beneficiàries

3.1. Poden ser persones beneficiàries les explotadores dels establiments d'allotjament turístic de les Illes Balears que pertanyin al grup d'hotels, hotels de ciutat, hotels apartament, hotels rurals i la resta d'establiments d'allotjament que voluntàriament hagin obtingut una classificació per estrelles, inscrits en el corresponent registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears, que compleixin els requisits establerts en els apartats 4 i 5 d'aquesta convocatòria.

Sense perjudici de l'anterior, poden ser persones beneficiàries les propietàries dels immobles on radiquin els esmentats establiments turístics, sempre que acreditin l'existència d'acord amb els qui els exploten. Aquestes persones han d'estar inscrites en el corresponent registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears i complir els requisits establerts en els apartats 4 i 5 d'aquesta convocatòria.

3.2. Les ajudes atorgades es concedeixen per establiments, per la qual cosa per a un mateix establiment únicament pot presentar una sol·licitud qui l'explota o qui en posseeix la propietat.

4. Requisits per ser persona beneficiària

4.1. Si les persones sol·licitants de les ajudes són persones físiques, han de posseir la nacionalitat espanyola o la d'algun dels estats membres de la Unió Europea, de l'espai econòmic europeu o de Suïssa. En el cas de persones estrangeres no comunitàries, aquestes han de tenir el seu domicili fiscal i el seu centre operatiu permanent a Espanya i mantenir-los, almenys, durant el període de prestació de les activitats objecte de subvenció.

4.2. Si les sol·licitants són persones jurídiques, han d'acreditar que es troben degudament constituïdes, conforme a la normativa que els resulti d'aplicació.

4.3. No poden obtenir la condició de persones beneficiàries d'aquestes ajudes:

a) Qui no compleixi alguna de les circumstàncies previstes en l'article 21 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, pel que fa a trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

b) Qui no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com la resta d'obligacions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003 i en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.

c) Les empreses que es trobin en situació de crisi, conforme al que s'estableix en els articles 2.18 i 1.4.c) del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE.

d) Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajuda o subvenció que els hagi estat atorgada amb anterioritat, bé per haver-se declarat ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior, bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions que els són atribuïdes en la concessió.

5. Aplicació del règim de minimis

5.1. Les ajudes previstes en aquesta convocatòria s'han de concedir d'acord amb el Reglament UE 1407/2013.

5.2. L'aplicació del Reglament 1407/2013 implica que l'entitat beneficiària, com a única empresa, de conformitat amb la definició establerta en l'article 2.2 del Reglament, no pot percebre ajudes de minimis procedents d'administracions o d'entitats públiques o privades finançades amb càrrec als pressuposts públics per import superior a 200.000 euros en el període de tres exercicis fiscals.

En concret, l'esmentat article 2.2 del Reglament 1407/2013 inclou en la definició d'única empresa totes les societats que tenguin almenys un dels següents vincles entre si:

a) Una empresa posseeix la majoria dels drets de vot de les persones accionistes o sòcies d'una altra empresa.

b) Una empresa té dret a nomenar o revocar la majoria de membres de l'òrgan d'administració, direcció o control d'una altra societat.

c) Una empresa té dret a exercir una influència dominant sobre una altra, en virtut d'un contracte subscrit amb aqueixa o una clàusula estatutària de la segona empresa.

d) Una empresa, accionista o associada a una altra, controla sola, en virtut d'un acord subscrit amb altres persones accionistes o sòcies de la segona, la majoria dels drets de vot de l'accionariat.

Les empreses que mantinguin qualssevol de les relacions previstes en les lletres de la a) a la d) a través d'una altra o altres empreses també es consideren una única empresa.

6. Crèdit assignat a la convocatòria

6.1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 15.000.000 d'euros, finançats amb els fons procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, amb càrrec a la partida pressupostària12201/G/751C01/77000/MR071 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, o la que la pugui substituir.

6.2. De conformitat amb el que disposa l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la concessió de la subvenció resta sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2023 per poder finançar les obligacions derivades de la subvenció. La convocatòria ha de seguir els tràmits del procediment anticipat de despesa.

6.3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, del que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015. La resolució de la modificació, tret que se n'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds.

7. Actuacions subvencionables

7.1. Es consideren actuacions subvencionables la compra dels mecanismes d'elevació de llits, que han d'adequar-se al que es disposa en l'article 37 bis de la Llei 8/2012, als hotels, hotels de ciutat, hotels apartament, hotels rurals, així com a la resta dels establiments d'allotjament que voluntàriament hagin obtingut una classificació d'estrelles.

7.2. La actuació subvencionable ha de ser la que s'hagi realitzat durant el període comprès des del 17 de gener de 2022 fins a l'últim dia del termini d'execució.

8. Incompatibilitat amb altres subvencions

Aquesta subvenció no és compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats finançats amb càrrec als pressuposts públics.

9. Paràmetres i característiques tècniques

9.1. Els mecanismes d'elevació de llits han de donar compliment al que es disposa en l'article 37 bis de la Llei 8/2012, de tal forma que permetin elevar els llits per a una millor neteja del sòl de l'habitació o dels elements sobre els quals s'assenten els llits.

9.2. La tipologia dels sistemes d'elevació subvencionables és la següent:

a) Elevadors elèctrics.

b) Elevadors d'accionament mecànic mitjançant pistons hidràulics.

c) Elevadors d'accionament mecànic mitjançant molls.

Per als sistemes d'elevació d'accionament mecànic mitjançant pistons hidràulics o mitjançant molls, l'accionament del mecanisme ha de realitzar-se a través d'una palanca o dispositiu anàleg.

9.3. Els sistemes d'elevació elèctrics han d'ajustar-se a la normativa següent:

a) Directiva 2006/42/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de maig de 2006, relativa a les màquines i per la qual es modifica la Directiva 95/16/CE (norma de transposició: Reial decret 1644/2008, de 10 d'octubre, pel qual s'estableixen les normes per a la comercialització i posada en servei de les màquines).

b) Directiva 2014/35/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre l'harmonització de les legislacions dels estats membres en matèria de comercialització de material elèctric destinat a utilitzar-se amb determinats límits de tensió (norma de transposició: Reial decret 187/2016, de 6 de maig, pel qual es regulen les exigències de seguretat del material elèctric destinat a ser utilitzat en determinats límits de tensió).

c) Directiva 2014/53/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 16 d'abril de 2014, relativa a l'harmonització de les legislacions dels estats membres sobre la comercialització d'equips radioelèctrics, i per la qual es deroga la Directiva 1999/5/CE (norma de transposició: Reial decret 188/2016, de 6 de maig, pel qual s'aprova el Reglament pel qual s'estableixen els requisits per a la comercialització, posada en servei i ús d'equips radioelèctrics, i es regula el procediment per a l'avaluació de la conformitat, la vigilància del mercat i el règim sancionador dels equips de telecomunicació).

d) Directiva 2014/30/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre l'harmonització de les legislacions dels estats membres en matèria de compatibilitat electromagnètica (norma de transposició: Reial decret 186/2016, de 6 de maig, pel qual es regula la compatibilitat electromagnètica dels equips elèctrics i electrònics).

e) Directiva (UE) 2017/2102 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de novembre de 2017, per la qual es modifica la Directiva 2011/65/UE sobre restriccions a la utilització de determinades substàncies perilloses en aparells elèctrics i electrònics (norma de transposició: Reial decret 219/2013, de 22 de març, sobre restriccions a la utilització de determinades substàncies perilloses en aparells elèctrics i electrònics).

f) Directiva 2012/19/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 4 de juliol de 2012, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE) (norma de transposició: Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics).

9.4. Els sistemes d'elevació d'accionament mecànic mitjançant pistons hidràulics o molls han d'ajustar-se a la normativa següent:

a) Directiva 2006/42/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de maig de 2006, relativa a les màquines i per la qual es modifica la Directiva 95/16/CE.

b) Reial decret 1644/2008, de 10 d'octubre, pel qual s'estableixen les normes per a la comercialització i posada en servei de les màquines.

9.5. Tots els mecanismes o sistemes d'elevació han de comptar amb el corresponent marcat CE. A més, els mecanismes o sistemes d'elevació tenen la consideració d'equip de treball, per la qual cosa han de complir la normativa següent:

a) La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

b) El Reial decret 1215/1997, de 18 de juliol, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut per a la utilització pels treballadors dels equips de treball.

10. Distribució de l'ajuda

10.1. Es preveu distribuir el fons de 15.000.000 d'euros entre cadascuna de les illes en funció del nombre de places turístiques dels establiments beneficiaris de l'ajuda, segons dades del 2020. Els percentatges corresponents a cadascuna de les illes són els següents: 77,60 % per a Mallorca, incloent-hi Palma (11.640.000 euros), 8,20 % per a Menorca (1.230.000 euros), 13,30 % per a Eivissa, incloent-hi Eivissa municipi (1.990.000 euros) i 0,9 % per a Formentera (135.000 euros).

10.2. No obstant l'indicat en el punt anterior, si la suma per al conjunt de les Illes Balears dels imports de les ajudes, calculats per a cada sol·licitud d'acord amb l'apartat 11 d'aquesta convocatòria, difereix del crèdit total disponible en la convocatòria, s'ha de prorratejar el crèdit de 15.000.000 d'euros entre totes les sol·licituds de totes les illes.

Aquest prorrateig consisteix a distribuir el crèdit disponible de forma proporcional a aquell que li hagués correspost a cada sol·licitant aplicant l'apartat 11 següent i els seus límits.

10.3. Si la suma per a cadascuna de les illes dels imports de les ajudes, calculats per a cada sol·licitud d'acord amb l'apartat 11 d'aquesta convocatòria, difereix de les quantitats previstes per illa en el punt 10.1 d'aquest apartat, s'ha de prorratejar el crèdit total de la forma establerta en el punt 10.2 entre totes les sol·licituds de totes les illes.

11. Intensitat de l'ajuda i despesa elegible

11.1. La intensitat de l'ajuda s'estableix mitjançant l'esquema següent:

a) Als establiments de fins a 50 habitacions, se subvenciona el 50 % de la despesa elegible.

b) Als establiments d'entre 51 i 150 habitacions, se subvenciona el 40 % de la despesa elegible.

c) Als establiments de més de 150 habitacions, se subvenciona el 30 % de la despesa elegible.

11.2. La despesa elegible de l'ajuda és del 100 % del preu unitari de compra del mecanisme d'elevació de llits, amb un import màxim de 380 euros.

11.3. El nombre màxim de mecanismes d'elevació de llits subvencionables per establiment està limitat pel nombre de llits que hi ha en aquest establiment.

11.4. No es consideren costs subvencionables aquells costs, directes o indirectes, associats a la compra dels mecanismes d'elevació de llits. No obstant això, l'IVA pot ser considerat com a cost subvencionable, sempre que no pugui ser susceptible de recuperació o compensació, total o parcial, i ha de justificar-se, si escau.

11.5. De conformitat amb l'establert en l'article 3.2 del Reglament UE 1407/2013, la quantia total de l'ajuda de minimis no pot superar els 200.000 euros per persona beneficiària en un període de tres exercicis fiscals.

A aquests efectes, ha d'entendre's per persona beneficiària la definició establerta en l'apartat 5 d'aquesta convocatòria per a única empresa.

12. Sol·licituds i documentació

12.1. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de manera telemàtica, a través del tràmit específic que es posa a disposició de les persones interessades en la pàgina web de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB. No es consideren vàlides les sol·licituds telemàtiques a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

12.2. Les persones sol·licitants han de presentar la documentació següent:

a) Sol·licitud de subvenció, signada digitalment per la persona sol·licitant o per la representant d'aquesta , d'acord amb el model establert en el tràmit.

b) Còpia del DNI/NIE/targeta d'identificació fiscal de la persona sol·licitant i de la representant d'aquesta, si escau. No és necessària l'aportació de còpia de DNI/NIE/targeta d'identificació fiscal, si la persona interessada i la representant d'aquesta, si escau, presten el consentiment exprés perquè les seves dades d'identitat personal puguin ser consultades per l'òrgan instructor mitjançant el Sistema de verificació de dades d'identitat.

c) Certificat tributari de situació censal que acrediti les dades de la persona sol·licitant en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o en el cens equivalent de l'Administració Tributària Foral, que ha de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada en la data de sol·licitud de l'ajuda.

d) Documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formula la sol·licitud d'ajuda com a representant de la persona sol·licitant, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents. En el cas de representació mitjançant la inscripció en el Registre electrònic d'apoderaments (REA), és suficient indicar el nombre de registre.

e) Declaració responsable, signada digitalment per la persona sol·licitant o pel representant d'aquesta, on consti detallat que la persona sol·licitant de l'actuació:

 

1r. No es troba en cap de les situacions previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat per Decret legislatiu 2/2005, ni en l'article 13 de la Llei 38/2003, amb esment exprés respecte de la inexistència o fidel compliment de les seves obligacions de reintegrament d'altres subvencions o ajudes, de conformitat amb els termes establerts en l'article 21 del Reglament de la Llei de subvencions.

2n. Es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries (AEAT i ATIB) i amb la Seguretat Social, i es considera que la persona sol·licitant, amb la presentació de la seva sol·licitud d'ajuda, autoritza l'òrgan instructor perquè pugui consultar directament aquesta informació. No obstant això, la persona sol·licitant pot denegar-ne expressament el consentiment, i, en aquest cas, haurà d'aportar els certificats corresponents.

3r. Es troba al corrent del pagament de les obligacions de reemborsament de qualssevol altres préstecs o bestretes anteriorment concedits amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat.

4t. Coneix que l'ajuda sol·licitada, per la seva naturalesa específica com a ajuda de minimis, està subjecta als requisits i exigències del Reglament UE 1407/2013 i que, en conseqüència, la quantia total d'ajudes de minimis percebudes com a única empresa procedents d'ajudes públiques o d'entitats públiques o privades finançades amb càrrec als pressuposts públics no pot superar els 200.000 euros en un període de tres exercicis fiscals. La definició d'única empresa és l'establerta en el punt 5 d'aquesta convocatòria, amb la qual cosa pot incloure-hi altres entitats del grup.

5è. No ha rebut ni sol·licitat com a única empresa ajudes de minimis procedents d'administracions o d'entitats públiques o privades finançades amb càrrec als pressuposts públics per import superior a 200.000 euros en el període dels tres últims exercicis fiscals. En el cas d'haver-les sol·licitat, es fa constar l'import de l'ajuda sol·licitada i, si escau , l'obtingut , així com l'Administració o entitat pública o privada atorgant, i es compromet a informar d'aquelles que pugui sol·licitar o obtenir durant la tramitació d'aquesta ajuda. La definició d'única empresa és l'establerta en el punt 5 d'aquesta convocatòria, amb la qual cosa pot incloure-hi altres entitats del grup.

6è. No ha sol·licitat o rebut altres ajudes per a la mateixa actuació o finalitat prevista en aquesta convocatòria i es compromet a informar d'aquelles que pugui sol·licitar o obtenir durant la tramitació d'aquesta ajuda, atesa la incompatibilitat establerta en el punt 8 d'aquesta convocatòria.

7è. Si escau, no es troba en crisi, segons el que estableixen els articles 2.18 i 1.4.c) del Reglament UE 651/2014.

8è. Respecta el principi DNSH, així com la normativa comunitària i nacional, especialment el Reglament (UE) 2021/241, el Reglament (UE) 2020/852 i la Guia tècnica de la Comissió Europea 2021/C 58/01.

9è. No incorre en doble finançament de les actuacions per executar i, si escau, no li consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajudes d'estat.

10è. Manifesta el seu compromís amb els estàndards més exigents amb relació al compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, per la qual cosa adoptarà les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos, i comunicarà els incompliments observats, si escau, a les autoritats pertinents.

11è. Coneix la normativa aplicable en matèria de cessió i tractament de dades, en particular l'article 22 del Reglament UE 2021/241.

12è. En cas de ser persona jurídica, disposa de l'escriptura de constitució de la societat i de la inscripció dels seus estatuts en el Registre Mercantil o registre corresponent.

13è. No ha estat sancionada o condemnada en els últims tres anys per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

14è. Manifesta que la inversió en compra dels mecanismes d'elevació de llits s'adequa als requisits tècnics prevists en el punt 9 d'aquesta convocatòria.

15è. Manifesta que les dades aportades en aquesta sol·licitud sobre l'establiment són les que figuren en el corresponent registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears, especialment, les referides a número d'inscripció, nom de l'establiment, persona propietària, persona explotadora, tipologia de l'establiment i nombre d'unitats o habitacions.

 

f) Declaració de les dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, amb indicació del número IBAN i de la persona titular del compte bancari, que ha de coincidir amb la persona sol·licitant. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, una vegada realitzat l'ingrés en el número de compte indicat, queda eximida de responsabilitat per les actuacions que derivin d'errors en la informació indicada per la persona sol·licitant.

g) Acceptació de la cessió de dades entre les administracions públiques implicades per donar compliment al que es preveu en la normativa europea que és aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018.

h) En el cas que la compra dels mecanismes s'hagi realitzat abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds: factura i relació dels corresponents justificants bancaris o anàlegs que acreditin el pagament de la factura de la compra dels mecanismes d'elevació de llits, que especifiqui el nombre de mecanismes d'elevació de llits, el preu unitari, el total de la factura sense IVA i el total de la factura amb IVA. En el cas que la factura inclogui mecanismes d'elevació de llits destinats a més d'un establiment, han d'adjuntar-hi un annex en el qual es desglossi el nombre de mecanismes per establiment.

i) En el cas que la compra dels mecanismes no s'hagi realitzat abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds: factura proforma de l'empresa proveïdora seleccionada dels mecanismes d'elevació de llits, que especifiqui el nombre de mecanismes d'elevació de llits, el preu unitari, el total de la factura sense IVA i el total de la factura amb IVA. En el cas que la factura proforma inclogui mecanismes d'elevació de llits destinats a més d'un establiment, han d'adjuntar-hi un annex en el qual es desglossi el nombre de mecanismes per establiment.

j) Còpia d'almenys tres pressuposts de diferents empreses proveïdores en els supòsits prevists en l'article 31.3 de la Llei 38/2003 i en l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, i un informe que justifiqui raonablement l'elecció de l'empresa proveïdora quan l'elecció d'aquesta no hagi recaigut en la que plantegi l'oferta econòmica més avantatjosa. No és necessari aportar aquests pressuposts quan la despesa s'hagi realitzat amb anterioritat a la publicació de la convocatòria.

13. Termini de presentació de les sol·licituds

13.1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir del dia hàbil següent al de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza als tres mesos.

13. 2. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica, a través del tràmit específic que es posa a disposició de les persones interessades en la pàgina web de la Direcció General de Turisme i en la Seu Electrònica de la CAIB. No es consideren vàlides les sol·licituds telemàtiques a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

13.3. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació que es relaciona en aquesta convocatòria, juntament amb les declaracions acreditatives del compliment de les obligacions establertes en l'Ordre HFP/1030/2021.

14. Comissió Avaluadora

14.1. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'examinar la documentació presentada per les persones sol·licitants i és competent per interpretar les qüestions relatives als expedients i a la documentació que s'ha d'aportar.

14.2. La composició de la Comissió Avaluadora és la següent:

a) Presidenta: la directora general de Turisme.

Suplent: el funcionari o funcionària de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball en qui delegui.

b) Vocal 1: el director gerent de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears.

Suplent: el treballador o treballadora al servei de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears en qui delegui.

c) Vocal 2: la coordinadora de Projectes Europeus en Matèria de Turisme de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears.

Suplent: el treballador o treballadora al servei de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears en qui delegui.

d) Vocal 3: el cap del Departament de Coordinació i Ordenació Turística de la Direcció General de Turisme.

Suplent: el funcionari o funcionària de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball en qui delegui.

e) Secretari o secretària: el cap del Servei de la Direcció General de Turisme.

Suplent: el funcionari o funcionària de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball en qui delegui.

14.3. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir periòdicament, sempre que la presidenta en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, ha de fer-se constar en l'acta corresponent l'informe de la Comissió, que ha de servir de base per a la proposta de resolució.

15. Execució de les actuacions

15.1. En el cas que la compra dels mecanismes no s'hagi realitzat abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, el període d'execució de les accions subvencionables, enteses com la compra dels mecanismes d'elevació de llits, finalitza als dos mesos des de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució de concessió, d'acord amb el que estableix l'article 13 de l'Ordre que aprova aquesta convocatòria.

Només podrà autoritzar-se una ampliació dels terminis fixats per a l'execució de les actuacions quan obeeixi a circumstàncies imprevisibles, degudament justificades, que facin impossible el compliment d'aquests, a pesar que les persones beneficiàries de les ajudes hagin adoptat les mesures tècniques i de planificació mínimes que els resultaven exigibles, i sempre que aquesta autorització es realitzi abans que hagi finalitzat el termini inicialment atorgat per dur a terme l'actuació. En cap cas no es poden autoritzar ampliacions de terminis per a l'execució de l'actuació objecte d'ajuda que superin en el còmput total el 50 % del termini inicial, comptadors des de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda, o que posin en risc el compliment de l'objectiu CID 227 en el termini establert.

15.2. En el cas que la compra dels mecanismes s'hagi realitzat abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, s'entén que l'actuació que s'ha de subvencionar ja ha estat executada.

16. Justificació de l'ajuda

16.1. El termini per a la justificació de la subvenció és d'un mes, comptador des de l'endemà de la conclusió del termini d'execució.

16.2. La justificació de l'ajuda consisteix en la presentació de la documentació següent, en les condicions establertes en l'article 15 de l'Ordre que aprova aquesta convocatòria:

a) En el cas que la compra dels mecanismes no s'hagi realitzat abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, factura i relació dels corresponents justificants bancaris o anàlegs que acreditin el pagament de la factura proforma presentada juntament amb la sol·licitud.

b) En el cas que la compra dels mecanismes s'hagi realitzat abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, s'entén que l'actuació que s'ha de subvencionar ja ha estat justificada.

17. Pagament de la subvenció

En el cas que la compra dels mecanismes s'hagi realitzat abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds i donant compliment a l'establert en aquesta Ordre i la convocatòria, el pagament s'ha de realitzar una vegada finalitzat el procés d'instrucció establert en l'article 13 de l'Ordre que aprova aquesta convocatòria.

En el cas que la compra dels mecanismes no s'hagi realitzat abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, el pagament s'ha de realitzar una vegada que s'hagi justificat adequadament l'ajuda.

18. Revocació, criteris de graduació i reintegrament

18.1. Correspon la revocació, total o parcial, de la subvenció si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, la persona beneficiària incorre en algun dels incompliments prevists en l'article 17 de l'Ordre que aprova aquesta convocatòria, la qual s'ha de dur a terme tenint en compte el procediment i els criteris de graduació regulats en el mateix precepte.

18.2. El règim aplicable al reintegrament, total o parcial, dels fons transferits a la persona beneficiària és el que s'estableix en l'article 18 de l'Ordre que aprova aquesta convocatòria.

19. Publicitat

19.1. Tota referència a les ajudes objecte d'aquesta convocatòria en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualssevol mitjans de difusió ha de complir els requisits que figuren en el Manual d'imatge corporativa del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el mecanisme de recuperació i resiliència, tot això conforme al que s'estableixi sobre aquest tema i en els termes prevists en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, l'article 31 del Reial decret 887/2006 i l'article 9 de l'Ordre HFP/1030/2021.

19.2. Les persones receptores de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir-ne la visibilitat, en particular quan promoguin les actuacions subvencionables i els resultats d'aquestes, i facilitar informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.

En concret, la persona beneficiària de les ajudes ha d'informar el públic del suport obtingut dels fons europeus amb una breu descripció de l'operació en el seu lloc d'Internet, en el cas que en tengui un, de manera proporcionada al grau de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea.

En l'enllaç següent es poden consultar les obligacions de comunicació, publicitat i difusió de les persones beneficiàries del mecanisme de recuperació i resiliència:

https://www.mitma.gob.es/ministerio/proyectos-singulares/prtr/transporte/publicidad-y-difusion-de-las-ayudas-del-mecanismo-de-recuperacion-y-resiliencia

19.3. Si escau, a més, ha de complir allò previst en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, respecte de les obligacions de publicitat de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria.

20. Entitat col·laboradora

Per raons d'optimització de la gestió administrativa, l'Agència d'Estratègica Turística de les Illes Balears pot donar suport a l'òrgan instructor en la gestió del procés de concessió de la subvenció mitjançant la comprovació de la documentació tècnica de les sol·licituds, del compliment i efectivitat de les condicions o requisits determinants per a l'atorgament d'aquesta, així com de la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual es concedeix l'ajuda. Per això, s'ha formalitzat, el 30 d'agost de 2022, un conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears i l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears pel qual es regulen funcions assumides per aquesta entitat amb relació a la gestió per a la consecució de les fites i objectius prevists pel component 14 dels fons Next Generation (NGEU).

21. Naturalesa jurídica de la convocatòria i impugnació

Aquesta convocatòria, d'acord amb el que estableix la disposició addicional segona d'aquesta Ordre, té la naturalesa jurídica d'un acte administratiu que exhaureix la via administrativa.

En conseqüència, contra la convocatòria es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i següents de la Llei 39/2015, i l'article 57 de la Llei 3/2003.

Contra la convocatòria, també es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998.