Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 422202
Ordre 19/2022 del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria del Bo Lloguer Jove, en el marc del Reial decret 42/2022, de 18 de gener, pel qual es regula el Bo Lloguer Jove i el Pla Estatal per a l’Accés a l’Habitatge 2022-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

El 20 de gener de 2022 va entrar en vigor el Reial decret 42/2022, de 18 de gener, pel qual es regula el Bo Lloguer Jove i el Pla Estatal per a l'Accés a l'Habitatge 2022-2025.

En la Conferència Sectorial d'Habitatge i Sòl que va tenir lloc el dia 2 de febrer de 2022 es va acordar la distribució territorial entre les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla de les ajudes financeres estatals per instrumentalitzar el Bo Lloguer Jove, regulat pel Reial decret 42/2022, de 18 de gener. El percentatge establert en el Pla Estatal d'Habitatge per a les Illes Balears és d'un 2,40 %, equivalent a un import de 4.800.000,00 €, destinat al finançament de l'ajuda esmentada a la Comunitat Autònoma en l'exercici de 2022.

Mitjançant la Resolució del director general d'Habitatge i Sòl del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana de 22 d'abril de 2022 es va transferir a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'import de 4.800.000,00 € per a l'any 2022 i 4.800.000,00 € per al 2023, amb càrrec a la partida pressupostària 17.09.261N754 dels Pressuposts Generals de l'Estat. amb càrrec a la partida pressupostària 17.09.261N754 “Bo Jove Lloguer” consignada en els Pressupostos Generals de l'Estat de l'any 2022.

El Bo Lloguer Jove estableix una ajuda de 250 mensuals per a les persones joves de fins a 35 anys inclosos, a fi de facilitar l'emancipació d'aquestes així com contribuir a evitar o, com menys, alentir el repte demogràfic. L'ajuda se sol·licita individualment i es concedeix per un termini de dos anys; és a dir, es tracta d'una ajuda total de 6.000  repartida en 24 mensualitats. Correspon als òrgans competents de les comunitats i ciutats autònomes l'ordenació, instrucció, tramitació i resolució dels procediments de concessió de les ajudes del Bo Lloguer Jove, així com la gestió de l'abonament d'aquest una vegada que s'hagi reconegut per aquestes administracions el dret de les persones beneficiàries a obtenir-lo dins de les condicions i límits establerts en el Reial decret.

El Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar l'Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment de 7 de juny de 2022, mitjançant el qual es poden elevar els límits màxims de la renda arrendatícia fins a 900 € mensuals, en tots els municipis de les Illes Balears.

Amb la finalitat de facilitar la gestió i la percepció de l'ajuda anomenada Bo Lloguer Jove en les Illes Balears, interessa complementar i desenvolupar el procediment previst en els articles de l'1 al 16 (ambs inclosos) del Reial decret 42/2022, de 18 de gener, esmentat.

Mitjançant Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 ( BOIB num 175, de 23 de desembre ) es va aprovar el Pla Estratègic de subvencions de la CAIB per als anys 2021-2023, que va ser modificat mitjançant Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de dia 15 de juny de 2022 ( BOIB num 79 de 18 de juny)en relació a l'objectiu IV sobre cohesió social, concretament el punt 8 , relatiu a habitatge, mitjançant la inclusió de la línia IV.8.4 amb el contingut següent:

IV.8.4

Direcció general: Direcció General d'Habitatge i Arquitectura

Font de finançament: capítol IV FF22136

Descripció: ajudes d'habitatge del Bo Lloguer Jove

Objectius i efectes: concedir ajudes en matèria d'habitatge per a persones joves amb escassos mitjans econòmics, regulades en el Reial decret 42/2022, de 18 de gener (Bo Lloguer Jove)

Convocatòria: anual (2022 i 2023)

Cost: 9.600.000,00 € Indicadors: nombre de beneficiaris a l'any

Incidència sobre el mercat: foment de l'habitatge a les Illes Balears

Publicada la Llei 3/2021, de 10 de novembre, per impulsar i agilitar la tramitació d'ajudes i altres actuacions en matèria d'habitatge, estableix un règim especial de subvencions en matèria d'habitatge que s'aplica, des de l'entrada en vigor, a la concessió d'ajudes en matèria d'habitatge que dugui a terme l'Administració de la comunitat autònoma, en el marc dels plans estatals o autonòmics d'habitatge. Aquest règim especial té per finalitat agilitar la tramitació de les ajudes en matèria d'habitatge i possibilita una major celeritat en el pagament amb la màxima eficàcia i eficiència en l'assignació dels recursos públics, i respecta, en tot cas, els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació. A aquest efecte, l'article 2 regula el procediment d'aprovació i contingut de les bases reguladores i de les convocatòries d'ajudes, i s'estableixen regles especials de gestió d'aquestes subvencions, de manera que es permet reduir-ne considerablement la tramitació. Aquesta norma possibilita que l'elaboració, aprovació i publicació oficial de les bases reguladores inclogui la convocatòria corresponent.

El Consell de Govern, en la sessió de 25 de juliol de 2022, va atorgar l'autorització prèvia al conseller de Mobilitat i Habitatge per exercir les competències en matèria d'autorització i de disposició de la despesa derivada de l'expedient d'aquesta convocatòria.

La resolució de convocatòria d'ajudes es dicta a l'empara de la competència exclusiva que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té en matèria d'habitatge, d'acord amb l'article 30.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer.

El Decret 8/2021, de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, de modificació del Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

L'article 2.11. b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura, que depèn de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, exerceix les competències en els àmbits de la coordinació i gestió de les ajudes públiques en matèria d'habitatge, entre d'altres.

Per tot això, i publicat el text d'aquesta Ordre en el BOIB núm. 86 de 2 de juliol de 2022 a l'efecte d'informació pública, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de 29 de juliol de 2022 i l'autorització del Consell de Govern, dict la següent

Ordre

Capítol I

Disposicions generals. Bases de la convocatòria

 

Article 1

Objecte

1. L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores i aprovar la convocatòria de les ajudes Bo Lloguer Jove per als lloguers d'habitatges que es reportin a partir de l'1 de gener de 2022 i pel termini màxim de dos anys.

Els habitatges arrendats han d'estar situats en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Aquestes ajudes tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge destinat a domicili habitual i permanent en règim de lloguer, a persones joves de fins a 35 anys inclosos amb escassos recursos econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajudes als llogaters que consisteixen en el finançament d'una part de la renda que aquests ha de satisfer per l'habitatge llogat.

Article 2

Incompatibilitat i compatibilitat amb altres subvencions

El Bo Lloguer Jove ha de destinar-se obligatòriament per la persona beneficiària al pagament de la renda arrendatícia de l'habitatge habitual i permanent i no es pot compatibilitzar amb cap altra ajuda que per al pagament del lloguer puguin concedir les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, les entitats locals o qualsevol altra administració o entitat pública.

No es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els supòsits excepcionals en què la comunitat autònoma, els municipis, altres entitats públiques, organitzacions no governamentals o associacions, aportin una ajuda per a aquesta mateixa finalitat a persones beneficiàries especialment vulnerables, entenent com a tals a aquests efectes les que determini la comunitat autònoma. Tampoc no es consideren afectades per aquesta incompatibilitat les persones perceptores de prestacions no contributives de la seguretat social ni les persones beneficiàries de l'ingrés mínim vital.

En els supòsits de compatibilitat referits en el paràgraf segon d'aquest article la suma del Bo Lloguer Jove i de l'ajuda per al lloguer no pot excedir de l'import de la renda arrendatícia.

Article 3

Requisits dels beneficiaris

Poden ser beneficiàries de les ajudes del Bo Lloguer Jove les persones físiques majors d'edat ,que reuneixin tots i cadascun dels requisits següents:

a) Ser persona física i tenir fins a 35 anys, inclosa l'edat de 35 anys, en el moment de sol·licitar l'ajuda.

b) Tenir la nacionalitat espanyola, o la d'algun dels estats membres de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu, Suïssa, o el parentiu determinat per la normativa que sigui aplicable. En el cas de les persones estrangeres no comunitàries han de trobar-se en situació d'estada o residència regular a Espanya.

c) Ser titular d'un contracte d'arrendament d'habitatge formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans.

d) Disposar almenys d'una font regular d'ingressos que li reporti unes rendes anuals, inclosos els de les persones que tenguin el domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat, constin o no com a titulars del contracte d'arrendament, iguals o inferiors a tres vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), és a dir, a 24.318,84 €.

A aquests efectes, s'ha d'entendre que tenen una font regular d'ingressos els qui estiguin treballant per compte propi o aliè, el personal investigador en formació i les persones perceptores d'una prestació social pública de caràcter periòdic, contributiva o assistencial, sempre que puguin acreditar una vida laboral d'almenys tres mesos d'antiguitat, en els sis mesos immediatament anteriors al moment de la sol·licitud, o una durada prevista de la font d'ingressos d'almenys sis mesos comptadors des del dia de la sol·licitud.

Si la font regular d'ingressos de la persona sol·licitant consisteix en activitats empresarials, professionals o artístiques, l'acreditació de les rendes s'ha de referir al rendiment net d'aquesta activitat econòmica calculat amb caràcter previ a l'aplicació de les reduccions previstes en l'article 32 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques, i de modificació parcial de les lleis dels imposts de societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, corresponents a la declaració presentada per la persona sol·licitant, relativa al període impositiu immediatament anterior amb termini de presentació vençut a la sol·licitud del Bo Lloguer Jove.

Si la persona sol·licitant del Bo Lloguer Jove disposa de més d'una font d'ingressos les rendes computables han de ser la suma de les rendes derivades d'aquestes fonts.

La quantia dels ingressos s'ha d'acreditar en la forma establerta en l'article 17.2 d'aquesta Ordre.

e) Que estiguin al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

f) Que l'habitatge objecte de lloguer estigui situat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

g) Que els titulars del contracte d'arrendament amb domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat tenguin la nacionalitat espanyola. En el cas que els titulars del contracte siguin estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya.

h) Que l'habitatge objecte del contracte de lloguer tengui una renda màxima mensual que sigui igual o inferior a 900,00 € mensuals. No són objecte de subvenció aquelles sol·licituds en les quals els contractes tenguin rendes mensuals que superin el límit anterior.

i) Que els ingressos de les persones que tenguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, compleixin el requisit d'ingressos màxims que estableix l'article 17 d'aquesta Ordre.

 

Article 4

Prohibicions per ser beneficiari de les ajudes

1. No pot ser beneficiària del Bo Lloguer Jove aquella persona física que incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003 i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; ni que hagi estat subjecte d'una revocació, per causes imputables a la persona sol·licitant, d'alguna de les ajudes previstes en aquest o l'anterior Pla Estatal o autonòmic d'habitatge.

2. No es poden concedir les ajudes per al lloguer d'habitatges quan la persona arrendatària sol·licitant, o qui tengui la residència habitual i permanent en l'habitatge objecte del contracte de lloguer, es trobi en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació:

a) Que sigui propietària o usufructuària d'algun habitatge a Espanya. A aquest efecte es considera que una persona no és propietària o usufructuària d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de l'habitatge i aquest s'ha obtingut per herència. S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no en disposen de l'ús i gaudi per alguna de les causes següents:

Separació o divorci.

Trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili no estigui situat en l'àmbit territorial insular on se situï l'habitatge arrendat.

Víctimes de violència de gènere.

Qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, acreditada degudament.

Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat del llogater o llogatera que sigui titular d'aquest o d'algun membre de la unitat de convivència.

b) Que tengui parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora de l'habitatge.

c) Que sigui sòcia o partícip de la persona física o jurídica que actua com a arrendadora de l'habitatge.

 

 

Article 5

Criteris objectius d'atorgament de la subvenció. Règim de concurrència no competitiva.

1. Les sol·licituds de subvenció es tramitaran i resoldran per ordre de presentació.

2. El procediment de concessió de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria es tramitarà pel sistema de concurrència no competitiva, ja que no serà necessària la comparació i la prelació en un únic procediment, d'acord amb el que es disposa en l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005.

Article 6

Determinació de l'import

La quantia de l'ajuda és de 250 mensuals a la persona beneficiària amb el límit de l'import mensual de la renda arrendatícia, i es considera que, en cap cas i en cap mensualitat, la suma de les ajudes rebudes per les persones joves menors de 35 anys en el moment de la sol·licitud de l'ajuda que convisquin en l'habitatge pot superar l'import de la renda arrendatícia que consti en el contracte. En el cas que les ajudes sobre un mateix habitatge superi el 100 % de la renda arrendatícia o del preu de cessió, l'import de l'ajuda de totes i cadascuna de les persones beneficiàries s'ha de minorar en la proporció corresponent.

Article 7

Renda arrendatícia

La renda arrendatícia de l'habitatge objecte del contracte d'arrendament o cessió ha de ser igual o inferior 900,00 € mensuals. En aquesta renda no s'inclou l'import que pugui correspondre a annexos com ara places de garatge, trasters o similars.

Article 8

Òrgans competents

1. El conseller de Mobilitat i Habitatge és l'òrgan competent per iniciar el procediment, mitjançant aquesta Ordre que aprova les bases i la convocatòria de la subvenció, en els termes que estableix l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 1 a 3 de la Llei 3/2021, de 10 de novembre, per impulsar i agilitzar la tramitació d'ajudes i altres actuacions en matèria d'habitatge.

2. Igualment, el conseller de Mobilitat i Habitatge és l'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o de denegació, d'inadmissió a tràmit o de desistiment de la sol·licitud, de modificació de la resolució de concessió, i de revocació i reintegrament.

3. La directora general d'Habitatge i Arquitectura és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, en els termes que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i aquesta Ordre, així com també per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida, de conformitat amb el que disposa l'article 42 del Text refós esmentat.

Article 9

Termini de concessió del Bo Lloguer Jove

El termini màxim per a dictar i notificar les resolucions de concessió de les ajudes al lloguer d'habitatges, així com també les resolucions de denegació de les ajudes i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, serà de sis mesos des de la data en què finalitzi el termini per a presentar les sol·licituds

L'ajuda s'atorga a la persona beneficiària pel termini de dos anys, amb efectes a partir de l'1 de gener de 2022 o, si escau, a partir del primer mes del contracte de lloguer si la data d'aquest va ser posterior. En cas de contractes subscrits amb anterioritat a l'1 de gener de 2022, l'ajuda es reconeix a partir de l'1 de gener de 2022, sempre que es compleixi la resta de requisits exigits.

Article 10

Obligacions de la persona beneficiària

1. Sens perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i el Decret llei 4/2021, els beneficiaris de l'ajuda estatal o autonòmica per al lloguer d'habitatges han de complir els requisits següents:

a) Presentar els justificants de pagament de la renda de lloguer de l'habitatge, que s'ha d'haver fet per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de gener de 2022, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta i, com a màxim,pel termini de dos anys des de les dates esmentades. En aquest justificant bancari ha de constar la informació següent:

La identificació del llogater o llogatera que efectua el pagament de la renda.

La identificació i compte bancari de la persona arrendadora o autoritzada que la rep.

El concepte de renda que especifiqui a quin mes correspon.

L'import de la renda.

La data del pagament.

No s'accepten rebuts pagats en efectiu signats per la persona arrendadora.

No es consideren vàlids com a documents acreditatius del pagament aquells que contenguin esmenes o ratllades.

b) Estar al corrent de les obligacions tributàries estatals i autonòmiques, i de les obligacions amb la seguretat social.

c) Destinar obligatòriament l'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatges al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent de la persona beneficiària i dels membres de la unitat de convivència.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació i documentació que se'ls requereixi.

e) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.

f) Comunicar a l'òrgan instructor, mitjançant la declaració responsable (annex 2), si s'ha sol·licitat alguna altra ajuda pel mateix concepte davant qualsevol altra Administració.

g) Acreditar, mitjançant una declaració responsable (annex 2), que no perceben la renda bàsica d'emancipació (RBE), ni tenen reduccions del lloguer corresponents al programa de renda adequada de l'IBAVI, ni altres ajudes per al lloguer dirigides a sectors de població amb recursos econòmics escassos.

2. La persona beneficiària del Bo Lloguer Jove està obligada a comunicar a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura qualsevol modificació de les condicions o requisits que en varen motivar el reconeixement. En el cas que l'òrgan competent resolgui que la modificació és causa de la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda, ha de resoldre limitant el termini de concessió d'aquesta fins a la data en què es consideri efectiva aquesta pèrdua. A aquest efecte, la comunicació ha de fer-se en el termini de quinze dies des que tengui lloc el fet causant.

Si aquesta modificació pogués determinar la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda, la no comunicació d'aquestes modificacions és causa suficient per iniciar un expedient de reintegrament de les quantitats que puguin haver-se cobrat indegudament.

Article 11

Condicions per al pagament i forma de justificació

El pagament es realitzarà prèvia justificació de l'abonament del preu de la renda mensual

Article 12

Condició d'habitatge habitual i permanent

L'habitatge ha de constituir la residència habitual i permanent de la persona arrendatària, la qual cosa s'ha d'acreditar mitjançant un certificat col·lectiu o volant d'empadronament en el qual han de constar, a la data de la sol·licitud, les persones que tenguin el domicili habitual i permanent en l'habitatge objecte d'arrendament.

L'habitatge ha de constituir el domicili habitual i permanent de la persona beneficiària durant tot el període per al qual es concedeixi l'ajuda.

 

Capítol II

Convocatòria

 

Article 13

Règim jurídic aplicable

1. La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes del Bo Lloguer Jove que preveu aquesta Ordre es regeixen per les bases i la convocatòria que s'hi contenen i per la normativa següent:

— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— El Reial decret 42/2022, de 18 de gener, pel qual es regula el Bo Lloguer Jove i el Pla Estatal d'Accés a l'Habitatge 2022-2025.

— La Llei 3/2021, de 10 de novembre, per impulsar i agilitzar la tramitació d'ajudes i altres actuacions en matèria d'habitatge.

— L'Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment de 7 de juny de 2022 mitjançant el qual es poden elevar els límits màxims de renda arrendatícia fins a 900 € mensuals en tots els municipis de les Illes Balears.

 

 

Article 14

Finançament de les actuacions

1. El finançament del Bo Lloguer Jove es realitzarà amb càrrec a ingressos finalistes del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per al finançament del Bo Lloguer Jove per import de 9.600.000,00 euros, una vegada realitzada la corresponent transferència de conformitat amb el que es disposa en l'article 5 del Reial decret 42/2022, de 18 de gener, pel qual es regula el Bo Lloguer Jove i el Pla Estatal per a l'accés a l'habitatge 2022-2025. .

2. Aquestes ajudes tindran caràcter de despesa pluriennal i seran amb càrrec a les partides pressupostàries, anualitats i per la quantia total màxima que s'indiquen a continuació:

Partida pressupostària

Anualitat

Import

25501 431B01 48000 00 (FF 22136)

2022

4.800.000,00 €

25501 431B01 48000 00 (FF 22136)

2023

4.800,000,00 €

3. La concessió de les ajudes regulades en aquesta Ordre està limitada pel crèdit pressupostari establert. No obstant això, les quanties màximes es podran incrementar, si resultassin insuficients per atendre les peticions que, presentades dins del termini, acreditin reunir els requisits i altres condicions establertes en aquestes bases, bé mitjançant fons estatals, si n'hi hagués, o bé mitjançant l'aportació de fons propis addicionals, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin; tot això mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. No són ajudes de l'Estat de les regulades en els arts. 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Article 15

Criteris objectius i de preferència específics que han de regir en la concessió de les subvencions

1. Les sol·licituds de subvenció es tramiten i resolen per ordre de presentació, segons la data i l'hora d'entrada amb la documentació completa i correcta, sense que sigui necessari establir la comparació de les sol·licituds ni la prelació entre aquestes, en funció del compliment dels requisits establerts i fins que s'exhaureixi el crèdit disponible.

2. A aquests efectes, es considera com a data de presentació aquella en què la documentació estigui completa.

Només es pot presentar una sol·licitud per persona interessada, per la qual cosa si es detecta la presentació de diverses sol·licituds per la mateixa persona, s'han d'anul·lar d'ofici les sol·licituds duplicades, i s'ha de mantenir com a única sol·licitud la presentada en darrer lloc.

3. Les sol·licituds s'han de resoldre individualment o per blocs, a mesura que tenguin entrada en el registre de l'òrgan competent, encara que no s'hagi exhaurit el termini de presentació de les sol·licituds, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

4. La convocatòria es publicarà en la Base de dades Nacional de Subvencions, així com el seu extracte en el diari oficial que correspongui.

Article 16

Import de la subvenció

La quantia de l'ajuda és de 250 mensuals a la persona beneficiària amb el límit de l'import mensual de la renda arrendatícia, i es considera que, en cap cas i en cap mensualitat, la suma de les ajudes rebudes per les persones joves menors de 35 anys en el moment de la sol·licitud de l'ajuda que convisquin en l'habitatge pot superar l'import de la renda arrendatícia que consti en el contracte. En el cas que les ajudes sobre un mateix habitatge superi el 100 % de la renda arrendatícia o del preu de cessió, l'import de l'ajuda de totes i cadascuna de les persones beneficiàries s'ha de minorar en la proporció corresponent.

Article 17

Requisit d'ingressos màxims i regles per determinar els ingressos

1. Les persones que tenguin el domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, han d'haver obtingut durant l'exercici fiscal de 2021 uns ingressos màxims que, conjuntament, han de ser iguals o inferiors a tres vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), en tot cas.

2. Per obtenir l'ajuda del Bo Lloguer Jove, a l'efecte de determinar els ingressos dels llogaters sol·licitants i dels integrants de la unitat de convivència, s'han de seguir els criteris següents:

Es parteix de la suma de les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) de 2021, que són les quanties de la base imposable general i de l'estalvi regulades respectivament en els articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels imposts de societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, corresponents a la declaració o les declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cadascun dels membres de la unitat de convivència.

3. A l'efecte de valorar els ingressos per obtenir l'ajuda, la presentació de la sol·licitud del Bo Lloguer Jove comporta l'autorització per recaptar de l'Agència Estatal d'Administració Tributària la informació de l'IRPF que permeti valorar el compliment de tots els requisits prevists. En cas que es manifesti l'oposició expressa a la consulta de dades amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, ha d'aportar-se el certificat de renda de l'exercici més recent, amb codi segur de verificació, expedit per aquest organisme. La quantia resultant s'ha de convertir en nombre de vegades l'IPREM, referit a catorze pagues, en vigor durant el període al qual es refereixin els ingressos avaluats.

Article 18

Canvi de domicili de la persona beneficiària

1. Quan la persona beneficiària subscrigui un nou contracte de lloguer i canviï el domicili per un altre situat en les Illes Balears, estarà obligada a comunicar a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura aquest canvi en el termini màxim de quinze dies des de la signatura del nou contracte de lloguer.

2. La persona beneficiària no perd el dret a l'ajuda pel canvi de domicili sempre que amb el nou arrendament d'habitatge es compleixin tots els requisits, límits i condicions que estableix el Reial decret 42/2022 i aquesta Ordre, i es formalitzi el nou contracte d'arrendament sense interrupció temporal amb el contracte anterior.

Article 19

Sol·licitud d'ajuda, documentació i lloc de presentació

1. Les sol·licituds de l'ajuda per al Bo Lloguer Jove s'han de presentar per via telemàtica a través de la pàgina web del Govern de les Illes Balears http://vivienda.caib.es.

No s'admeten les sol·licituds emplenades d'una altra forma.

2. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableix el Reial decret 42/2022, la resta de normativa aplicable, aquesta Ordre de bases i convocatòria, i que accepta la subvenció que se li pugui concedir.

3. Durant les fases d'instrucció, esmena i millora, i de comprovació posterior del procediment, tant els escrits d'al·legacions o recursos administratius com els documents i les justificacions que siguin preceptius també s'han de fer o aportar a través de la pàgina web del Govern de les Illes Balears http://vivienda.caib.es.

Article 20

Termini de presentació

1. El termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda començarà a les 10.00 hores de l'endemà de la publicació d'aquesta Ordre en el BOIB i finalitzarà a les 23.59 hores del 15 de setembre de 2022, mentre no s'hagi esgotat o existeixi previsió d'esgotament del crèdit habilitat en cada exercici pressupostari per al pagament d'aquestes ajudes a la vista de les sol·licituds presentades. Si es produís aquesta circumstància, es publicarà anunci en la pàgina web de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura .

2. Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini, s'ha de dictar una resolució d'inadmissió, que s'ha de notificar a la persona interessada, d'acord amb el que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

Article 21

Documentació necessària per a la sol·licitud

1. Juntament amb la sol·licitud del Bo Lloguer Jove s'ha de presentar la documentació necessària següent:

a) La còpia del document nacional d'identitat de cadascuna de les persones físiques titulars del contracte de lloguer o document acreditatiu de la residència legal a Espanya.

b) La còpia del document acreditatiu de les facultats de representació del representant de la persona física sol·licitant, si escau.

c) L'autorització expressa de la persona sol·licitant i de la resta de membres de la unitat de convivència perquè, segons el model que figura en l'annex 1, l'òrgan instructor pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal de la persona sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social de les persones titulars del contracte de lloguer, els ingressos dels membres de la unitat de convivència majors d'edat, i qualsevol altra informació tributària o econòmica que figuri en l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears i la Tresoreria General de la Seguretat Social.

d) La còpia completa del contracte de lloguer en vigor, formalitzat en els termes i a l'empara de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, signat per la part arrendadora i pel llogater o llogatera, amb menció expressa del mitjà i la forma de pagament a la persona arrendadora. Si la renda inclou aparcament, annexos o imposts, ha de desglossar-se l'import del lloguer que correspongui a l'habitatge.

e) El contracte de treball i la vida laboral dels sis mesos anteriors a la sol·licitud de l'ajuda.

f) La persona sol·licitant que treballi per compte propi ha de presentar l'alta d'activitat empresarial i la vida laboral dels sis mesos anteriors a la sol·licitud de l'ajuda.

g) El certificat de qualsevol Registre de la Propietat acreditatiu del fet que, quant al llogater, llogatera o llogaters que figuren en el contracte de lloguer, no apareixen titularitats registrals vigents a favor seu en tot el territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars registrals de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge situat en territori espanyol. En cas de ser-ho, cal acreditar la no disponibilitat de l'ús i gaudi de l'habitatge per alguna de les causes establertes en l'article 4.2.a) d'aquesta Ordre.

h) El certificat o volant col·lectiu d'empadronament en el qual constin, a data de la sol·licitud, les persones que tenen el domicili habitual en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament i amb indicació de la data d'alta en aquest domicili, a l'efecte de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent dels arrendataris, durant tot el període del contracte pel qual es concedeixi l'ajuda.

i) Els justificants acreditatius del pagament de les rendes mensuals del contracte de lloguer fins a la data de la presentació de la sol·licitud d'ajuda. Només són subvencionables els justificants de pagament del lloguer fets per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de gener de 2022, en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta, i en tots dos casos fins a la darrera mensualitat vençuda i que compleixin els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) de l'article 10 d'aquesta Ordre a l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda.

j) Les declaracions responsables dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer, d'acord amb el model que figura en l'annex 2, segons la qual declaren:

Que no incorren en cap de les circumstàncies de prohibició per ser beneficiaris de l'ajuda previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003 i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.

Que no han estat subjectes d'una revocació, per causes imputables a la persona sol·licitant, d'alguna de les ajudes que preveu aquest Pla, l'anterior pla estatal d'habitatge o els anteriors plans autonòmics d'habitatge.

Que han de justificar l'aplicació dels fons percebuts en el termini establert i en la forma corresponent.

Que han de justificar el compliment dels requisits i de les condicions que varen determinar la concessió de la subvenció.

Que han de destinar l'import íntegre de la subvenció al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent de la persona beneficiària i dels membres de la unitat de convivència.

Que han de comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció.

Que s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents.

Que han d'aportar tota la informació i documentació requerida per l'òrgan instructor.

Que tant ells com la resta de membres de la unitat de convivència no són propietaris o usufructuaris de cap habitatge a Espanya; o, si ho són, no disposen d'aquest a causa de separació o divorci, o per qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, o resulta inaccessible per raó de discapacitat, acreditada degudament, o per trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili estigui situat fora de les Illes Balears.

No tenen relació de parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora.

No són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendadora.

Es comprometen a complir les condicions i els requisits establerts en aquesta Ordre de bases i convocatòria, que coneixen i accepten íntegrament.

Saben que, en cas de falsedat en les dades o la documentació aportada o d'ocultació d'informació, de les quals es pugui deduir intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls podrà excloure d'aquest procediment i podran ser objecte de sanció; així mateix, si escau, els fets s'han de posar en coneixement del ministeri fiscal per si poden ser constitutius d'il·lícit penal.

k) La declaració responsable dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer de veracitat de dades bancàries.

La presentació de la sol·licitud implica l'autorització a l'òrgan instructor per obtenir informació d'altres administracions públiques respecte de les dades d'identitat o de caràcter personal, tributàries o econòmiques i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per resoldre el procediment.

Article 22

Esmena de la sol·licitud

Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura ha de requerir les persones interessades perquè, en el termini de deu dies, esmenin el defecte o aportin els documents preceptius, i els ha d'advertir que, en cas que no ho facin, s'ha d'entendre que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent, d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015.

Els requeriments d'esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes de tràmit que l'òrgan gestor faci a les persones sol·licitants són objecte de publicació a la pàgina web de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura. Els requeriments també es poden fer telemàticament en l'adreça electrònica facilitada per la persona sol·licitant o per qualsevol altre mitjà de comunicació disponible, i s'admet com a documentació acreditativa la declaració responsable de la persona sol·licitant que formuli sota la seva responsabilitat.

Article 23

Protecció de dades

La sol·licitud del Bo Lloguer Jove implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma per tractar les dades de caràcter personal per gestionar les ajudes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la despleguen.

Article 24

Instrucció del procediment

1. La Direcció General d'Habitatge i Arquitectura serà l'òrgan instructor del procediment de concessió de les ajudes previst en aquesta Ordre.

2. Correspondrà a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut dels quals es pronunciarà la resolució. A aquest efecte, sense perjudici del que, quant a la instrucció del procediment, es disposa en l'article 24 de la Llei 38/2003 i l'article 16 del Text refós de la Llei de Subvencions, podrà:

a) Requerir la persona interessada per a que aporti la documentació necessària que permeti acreditar el compliment dels requisits.

b) Dur a terme les verificacions i els controls que siguin necessaris.

3. Una vegada transcorregut el termini per a presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, els serveis competents de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura, valoraran les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris i el procediment establert, podent-se emetre informes parcials sobre blocs d'expedients a mesura que s'obtingui informació i es completi la tramitació d'aquests. En aquests informes s'indicaran els expedients informats favorablement per a la concessió de l'ajuda, amb indicació dels beneficiaris i l'import d'aquesta; els informats per a la seva denegació, amb indicació de les causes que els motiven; i els no admesos a tràmit; tots ells amb indicació dels beneficiaris.

Aquests informes dels serveis competents han de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.

Article 25

Propostes de resolució de concessió

1. La directora general d'Habitatge i Arquitectura pot formular propostes successives de resolució de concessió o denegació de les ajudes Bo Lloguer Jove.

Aquestes propostes de resolució, respectivament, han d'incloure:

La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit o, si s'escau, s'ha denegat l'ajuda.

L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.

Les partides pressupostàries i l'anualitat a la qual s'ha d'imputar la despesa.

Les condicions a les quals se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.

La resta d'obligacions de què respongui la persona beneficiària.

El reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que ha d'incloure la relació de les persones beneficiàries de l'ajuda i l'import reconegut, si escau.

2. Les propostes de resolució de les ajudes per al Bo Lloguer Jove s'han d'elevar al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè dicti la resolució corresponent, sense concedir el tràmit d'audiència i sens perjudici de la possibilitat que tenen les persones interessades d'interposar el recurs procedent contra la resolució.

Article 26

Resolució

1. El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar les resolucions de concessió o de denegació de les ajudes, individuals o per blocs d'expedients, a mesura que l'òrgan instructor formuli les propostes corresponents. Aquestes resolucions, a més, poden reconèixer l'obligació i proposar el pagament parcial o total d'uns determinats beneficiaris inclosos en la concessió esmentada.

2. S'han de concedir totes les ajudes respecte de les quals no s'hagi detectat cap obstacle que n'impedeixi de forma definitiva el pagament. S'ha de denegar motivadament l'ajuda en cas de detectar-se l'incompliment dels requisits per ser-ne beneficiari o beneficiària conforme a la convocatòria publicada.

3. La resolució de concessió de les subvencions ha de contenir les dades següents:

La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajuda.

L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.

Les partides pressupostàries i l'anualitat a la qual s'ha d'imputar la despesa.

Les condicions a les quals se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.

La resta d'obligacions de què respongui la persona beneficiària.

El reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que ha d'incloure la relació de les persones beneficiàries de l'ajuda i l'import reconegut.

 

Article 27

Termini per resoldre i publicació

1. El termini màxim per dictar i notificar les resolucions de concessió de les ajudes per al lloguer d'habitatges, així com també les resolucions de denegació de les ajudes i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, és de sis mesos des de la data en què finalitzi el termini per presentar les sol·licituds. El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que hagi presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

2. La resolució que correspongui s'ha de comunicar a les persones interessades mitjançant la publicació a la pàgina web de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura.

3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015.

També pot interposar-se directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Capítol III

Gestió, avaluació i control de les ajudes

 

Article 28

Justificació i pagament

1. Els justificants de pagament de les rendes mensuals de l'any 2022 han de complir els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) de l'article 10 d'aquesta Ordre. S'han de presentar de manera telemàtica, en la forma indicada en l'article 21.1.i) d'aquesta Ordre en els terminis únics següents:

a) Els justificants del pagament de les rendes mensuals vençudes amb anterioritat a la sol·licitud de l'ajuda s'han d'aportar en el moment de la sol·licitud de l'ajuda (rebuts corresponents als mesos de gener de 2022 a juliol de 2022 inclosos). En el cas que la sol·licitud es presenti sense tots els justificants acreditatius d'estar al corrent de pagament de totes les rendes vençudes, s'ha d'abonar únicament l'ajuda corresponent als rebuts presentats que contenguin tots els requisits exigits en l'article 10.1.a) d'aquesta Ordre.

b) Tots els justificants de pagament de les rendes mensuals vençudes amb posterioritat a la sol·licitud de l'ajuda s'han d'aportar telemàticament cada quatre mesos, en els períodes següents:

En el període comprès entre les 8.00 h de l'1 de desembre de 2022 i les 23.59 h del 31 de desembre de 2022, els justificants de pagament de la renda des d'agost a desembre de l'any 2022 (agost, setembre, octubre, novembre i desembre de 2022).

En el període comprès entre les 8.00 h de l'1 d'abril de 2023 i les 23.59 h del 30 d'abril de 2023, els justificants de pagament des de gener a abril de 2023 (gener, febrer, març i abril de 2023).

— En el període comprès entre les 8.00 h de l'1 d'agost de 2023 i les 23.59 h del 31 d'agost de 2023, els justificants corresponents als mesos de maig a agost de 2023 (maig, juny, juliol i agost de 2023).

— En el període comprès entre les 8.00 h de l'1 de desembre de 2023 i les 23.59 h del 31 de desembre de 2023, els justificants corresponents als mesos de setembre a desembre de 2023 (setembre, octubre, novembre i desembre de 2023).

— En el període comprès entre les 8.00 h de l'1 d'abril de 2024 i les 23.59 h del 30 d'abril de 2024, els justificants de pagament des de gener a abril de 2024 (gener, febrer, març i abril de 2024).

— En el període comprès entre les 8.00 h de l'1 d'agost de 2024 i les 23.59 h del 31 d'agost de 2024, els justificants corresponents als mesos de maig a agost de 2024 (maig, juny, juliol i agost de 2024).

— En el període comprès entre les 8.00 h de l'1 de desembre de 2024 i les 23.59 h del 31 de desembre de 2024, els justificants corresponents als mesos de setembre a desembre de 2024 (setembre, octubre, novembre i desembre de 2024).

Si els justificants de pagament per transferència, domiciliació o ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit, no es presenten en els terminis assenyalats en aquest apartat, la persona beneficiària perdrà el dret a cobrar l'ajuda de la mensualitat no justificada.

2. Es poden dictar resolucions de pagament parcials de l'import de l'ajuda concedida.

Article 29

Mesures de comprovació i control

1. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i control que consideri oportunes sobre l'activitat subvencionable, perquè la persona interessada compleixi l'establert en el Text refós de la Llei de subvencions i aquesta Ordre.

2. Els beneficiaris estan obligats a presentar la documentació i la informació que a aquest efecte els requereixi l'òrgan competent, en el termini improrrogable de deu dies hàbils des de la notificació del requeriment, que es realitzarà a la pàgina web del Govern de les Illes Balears http://vivienda.caib.es

Article 30

Revocació i reintegrament

L'incompliment de les obligacions establertes en aquesta Ordre, l'article 37 de la Llei 38/2003 i l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005 dona lloc a la revocació de l'ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes indegudament pels beneficiaris.

Article 31

Règim d'infraccions i sancions

Les accions i les omissions que constitueixin infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003 i en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor a partir de l'endemà a la publicació en Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, a data de la signatura electrònica:(29 de juliol de 2022)

El conseller de Mobilitat i Habitatge

Josep Marí i Ribas

Documents adjunts