Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 351076
Ordre 17/2022 del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual s’aproven les bases reguladores i la convocatòria d'ajudes per al sector del transport públic per carretera de mercaderies per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades de l’increment del preu de la energia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

I

La recent escalada de preus i, principalment la pujada de preu del carburant, a conseqüència de la guerra a Ucraïna, està afectant de manera principal al sector del transport de mercaderies de les Illes Balears.

En aquests moments el preu del gasoil és aproximadament un 30% més alt que fa un any, la qual cosa fa que els titulars d'empreses de transport de mercaderies hagin vist augmentats els seus costos de tal manera que continuar amb la seva activitat els suposa pèrdues.

Per aquest motiu l'Agrupació Balear del Transport de Mercaderies va convocar una vaga indefinida, que finalment va ser desconvocada, la qual cosa posa de manifest la situació de vulnerabilitat en que es troba actualment el sector.

Es fa imprescindible articular una línia d'ajudes al sector del transport de mercaderies de les Illes Balears per compensar les pèrdues i ajudar a la sostenibilitat d'aquestes empreses.

Les ajudes aniran destinades a les persones jurídiques titulars d'autoritzacions de transports de mercaderies, ja que les persones físiques titulars d'autoritzacions de transports de mercaderies seran beneficiàries de la convocatòria d'ajudes de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

II

L'Ordre del conseller de Mobilitat i Habitatge de 29 de juliol de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria de transport públic per carretera de viatgers i mercaderies (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 103 de 3 d'agost de 2021) estableix les bases que han de regir la concessió de les subvencions per a les persones físiques o jurídiques que siguin titulars d'autoritzacions de transport públic de viatgers o de mercaderies residenciades a les Illes Balears, a través de les convocatòries corresponents aprovades pel conseller de Mobilitat i Habitatge.

No debades, en l'article 2 de l'esmentada Ordre es detallen les activitats o projectes d'interès públic susceptibles de subvenció, entre els quals no hi ha cabuda per l'ajuda que es pretén aprovar per compensar les pèrdues derivades de la pujada de preu del carburant i ajudar a la sostenibilitat del sector del transport de mercaderies. Aquest fet fa necessari la modificació de l'Ordre en el sentit d'ampliar les activitats i projectes susceptibles de subvenció.

Igualment, als efectes d'agilitzar la instrucció i reduir el temps transcorregut entre les sol·licituds de les subvencions i la resolució de concessió, és necessari preveure la possibilitat que per a determinades convocatòries adreçades a certs col·lectius de persones físiques, per la seva dedicació professional, estiguin obligades a relacionar-se amb l'Administració a través de mitjans electrònics.

III

La Conselleria de Mobilitat i Habitatge ha optat perquè el procediment de concessió de les ajudes referides es tramiti d'acord amb el que s'estableix en el Decret llei 4/2022 de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna.

En concret, l‘esmentat Decret llei 4/2022, de 30 de març, sota la rúbrica «Mesures per agilitar la tramitació de subvencions» (capítol IV), estableix, entre d'altres, que per a l'aprovació de les bases reguladores no són aplicables les previsions del capítol II del títol IV de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, sinó únicament els tràmits següents: resolució d'inici, informació pública per un període de set dies, informe dels serveis jurídics i, si escau, fiscalització prèvia de la Intervenció General. Així mateix, s'estableix que l'elaboració, l'aprovació i la publicació oficial de les bases reguladores pot incloure la de les convocatòries corresponents.

D'aquesta manera, s'incorpora la convocatòria de subvencions a la modificació de les bases reguladores contingudes en aquesta Ordre, mitjançant la fórmula d'establir-hi a l'annex la convocatòria de subvencions per a les persones jurídiques que siguin titulars d'autorització de transport públic de mercaderies residenciades a les Illes Balears, per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades de l'increment del preu de l'energia.

Per tot això, d'acord amb el previst a l'article 12 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb l'article 12 del Decret llei 4/2022, de 30 de març, i l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquesta ordre és:

a. Disposar de les bases reguladores adequades per a la concessió d'ajuts per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades dels increments de preus de l'energia i de la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna.

b. Aprovar la convocatòria de subvencions per a les persones jurídiques que siguin titulars d'autorització de transport públic de mercaderies residenciades a les Illes Balears, per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades de l'increment del preu de l'energia, que s'adjunta com a annex.

 

Article 2

Modificacions a l'articulat de l'Ordre del conseller de Mobilitat i Habitatge de 29 de juliol de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria de transport públic per carretera de viatgers i mercaderies (BOIB núm. 103 de 3 d'agost de 2021)

1. S'addiciona un nou punt al final de l'article 2, en els termes següents:

«Article 2

Actuacions subvencionables

Són susceptibles de subvenció les activitats o projectes d'interès públic que es detallen a continuació:

-Inversions en digitalització de les empreses.

-Inversions que millorin i afavoreixin la mobilitat en transport públic i la mobilitat en mitjans no contaminants.

- Adquisició de vehicles menys contaminants.

- Inversions en infraestructures per a vehicles menys contaminants.

- Ajudes a persones físiques i jurídiques per pal·liar la crisi sanitària, per al manteniment de l'activitat de transports.

- Ajudes per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades dels increments de preus de l'energia i de la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna.»

2. S'addiciona un nou article amb el número 20, en els termes següents:

«Article 20

Utilització de mitjans telemàtics

Les convocatòries poden preveure que certs col·lectius des persones físiques, per la seva dedicació professional, estiguin obligades a relacionar-se amb l'Administració a través de mitjans electrònics en l'àmbit de l'oportuna convocatòria, de conformitat amb el que disposa l'article 14.3 de la Llei 39/2015.

En el cas anterior, les notificacions que hagi de practicar l'Administració s'han de realitzar per mitjans electrònics, de conformitat amb el que disposen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015.»

Disposició addicional

La present ordre té caràcter reglamentari, llevat de l'annex, que té caràcter d'acte administratiu, tot això a efectes de la interposició dels recursos escaients.

Disposició final

Aquesta Ordre comença a vigir des del moment en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Annex

Convocatòria d'ajuts per a les persones jurídiques que siguin titulars d'autorització de transport públic de mercaderies residenciades a les Illes Balears, per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades de l'increment del preu de l'energia

 

Primer

Objecte

Aquesta convocatòria té per objecte regular l'atorgament dels ajuts per a les persones jurídiques que siguin titulars d'autorització de transport públic de mercaderies residenciades a les Illes Balears, per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades de l'increment del preu de l'energia.

Segon

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes les persones jurídiques residenciades a les Illes Balears, que siguin titulars d'autorització de transport públic de mercaderies, MDP o MDL, i que hagin incrementat els seus costos de combustible, com a mínim en un 5%, el primer trimestre de l'any 2022 en comparació al primer trimestre de l'any 2021.

2. Els beneficiaris, en el moment de la presentació de la sol·licitud, han de complir tots els requisits que preveu l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Tercer

Selecció de beneficiaris

La selecció dels beneficiaris de les ajudes s'ha de fer mitjançant el procediment de concurrència no competitiva.

En conseqüència, s'han de seleccionar totes les persones jurídiques titulars d'autoritzacions de transport públic de mercaderies residenciades en l'àmbit territorial de les Illes Balears que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin la documentació adient a la sol·licitud.

Quart

Quantia dels ajuts

1. El pressupost d'aquesta convocatòria es distribuirà per autorització MDP o MDL segons el tonatge i amb els màxims i mínims que a continuació s'indiquen:

– Fins a a 3,5 Tones de MMA:                               Entre 800 i 1000 euros per vehicle

– Més de 3,5 i fins a 7,5 Tones de MMA:              Entre1000 i 1200 euros per vehicle

– Més de 7,5 i fins a 12 Tones de MMA:               Entre 1400 i 1600 euros per vehicle

– Més de 12 Tones de MMA:                                 Entre 1800 i 2000 euros per vehicle

2. El pressupost es distribuirà per vehicle segon la classificació feta en l'apartat anterior i, en principi, per l'import màxim.

En el supòsit que el pressupost de la convocatòria no fos suficient per concedir l'import màxim es prorratejarà entre tots els vehicles, sense que la subvenció pugui ser inferior a la indicada com a mínim en l'apartat anterior.

En cas de que el pressupost de la convocatòria tampoc fos suficient per atorgar la subvenció establerta com a mínima, s'atorgaran les subvencions en l'import mínim segons l'ordre d'entrada de les sol·licituds, fins exhaurir el pressupost.

La data i hora d'entrada de les sol·licituds serà la que figuri en el registre amb la documentació completa, o en l'esmena de deficiències.

Cinquè

Import, partida pressupostària i sotmetiment al límit màxim dels ajuts

1. Aquesta convocatòria té assignat un import màxim 2.500.000 euros per a l'any 2022, amb càrrec a la partida pressupostària 25201/521BCV/47000/00.

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament..

3. La concessió d'aquestes ajudes se sotmet als requisits i límits establerts en el Marc Temporal aprovat per la Comissió Europea en la Comunicació 2022/C 131 1/01.

Sisè

Sol·licituds i documentació

1. El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. La sol·licitud s'ha de presentar en el formulari que es troba disponible a la Seu Electrònica del Govern de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) i a la pàgina web de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre (transports.caib.es).

2. Les sol·licituds s'han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, o mitjançant qualsevol de les formes previstes en dret, d'acord amb l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, juntament amb la documentació prevista en la convocatòria.

3. Tota vegada que els beneficiaris d'aquesta convocatòria són persones jurídiques, i de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu.

D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si es presenta la sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir a l'interessat perquè l'esmeni a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

4. En la sol·licitud s'han d'incloure les declaracions següents:

4.1 La declaració de les dades bancàries del sol·licitant, a l'efecte de l'ingrès derivat del procediment.

4.2. Que compleix els requisits establerts en l'article l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4.3. Que ha incrementat els seus costos de combustible, com a mínim en un 5%, el primer trimestre de l'any 2022 en comparació al primer trimestre de l'any 2021.

4.4. La relació de vehicles amb autorització de transport públic de mercaderies de que és titular l'empresa, amb la distribució de tonatge que se estableix en l'apartat quart punt 1.

4.5. Que disposa de l'escriptura de constitució de la societat i de la inscripció dels seus estatuts en el Registre mercantil o en el registre corresponent.

4.6. Que disposa de facultats de representació de l'empresa, d'acord amb l'escriptura notarial corresponent inscrita en el Registre mercantil o en el registre corresponent, si escau, o d'acord amb qualsevol altre mitjà vàlid en dret per acreditar-ne la representació.

4.7 Que no ha estat sancionada o condemnada en els darrers tres anys per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

5. Només es pot presentar una sol·licitud per cada empresa de transport. En el cas que se'n presenti més d'una, únicament es tramitarà la primera sol·licitud presentada i no s'admetran les següents.

6. El fet de presentar la sol·licitud faculta l'òrgan competent per fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per verificar la conformitat de les dades de les declaracions. En cas de denegar-ho mitjançant el formulari de sol·licitud, s'hauran de presentar els documents acreditatius corresponents quan ho requereixi l'òrgan instructor.

7. La inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud o en les declaracions responsables deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada; en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de les responsabilitats de qualsevol tipus en què s'hagi pogut incórrer.

8. Si la sol·licitud o les declaracions responsables no compleixen els requisits establerts, l'òrgan competent per instruir l'expedient requerirà a l'interessat perquè ho esmeni en el termini màxim improrrogable de 10 dies, amb la indicació que si no ho fa es considerarà que ha desistit de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia, que es dictarà en els termes prevists en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú.

Setè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és el director general de Mobilitat i Transport Terrestre. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. Ha de dictar la resolució dels expedients el conseller de Mobilitat i Habitatge, a proposta del director general de Mobilitat i Transport Terrestre, d'acord amb l'informe previ elaborat per la cap del Departament de Transports de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre o per la persona a qui designi, com a òrgan unipersonal encarregat d'exercir les funcions de la Comissió Avaluadora.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tenguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de tres mesos, comptadors a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'establert a l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el que disposa l'article 34.1del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

Si un cop que ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

4. La pràctica de les comunicacions i notificacions als interessats en aquest procediment s'ha de fer de manera telemàtica.

5. Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Vuitè

Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Novè

Justificació i pagament de les ajudes

1. Amb la correcta presentació de la sol·licitud i de les declaracions responsables es considerarà justificat l'objecte de la subvenció, d'acord amb el que s'estableix en l'article 39 del Decret legislatiu 2/2005.

2. El pagament de l'ajuda es fa mitjançant transferència bancària, un cop que s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director general de Mobilitat i Transport Terrestre que dona conformitat a la concessió de l'ajuda.

Desè

Reintegrament

1. Pertoca el reintegrament, total o parcial, de les quantitats rebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els supòsits prevists en l'article 44 de Decret legislatiu 2/2005.

2. La Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre podrà realitzar totes les actuacions que consideri necessàries per comprovar els requisits i obligacions dels beneficiaris. Així mateix podrà requerir al beneficiari la documentació i informació que sigui necessària per aquestes comprovacions, que haurà de complimentar en el termini improrrogable de deu dies hàbils, comptadors des de la notificació del requeriment. L'incompliment, total o parcial, del requeriment donarà lloc al reintegrament.

3. Per comprovar l'increment dels costos de combustible, com a mínim en un 5%, del primer trimestre de 2022 en comparació al primer trimestre de 2021, es podran requerir al beneficiari, entre altra documentació, les declaracions trimestrals d'IVA relatives al primer trimestre de 2021 i al primer trimestre de 2022, juntament amb el llibre de factures rebudes i les factures de combustible d'ambdós trimestres.

Onzè

Naturalesa jurídica de la convocatòria i impugnació

La present convocatòria, d'acord amb el que estableix la disposició addicional de la present Ordre, té la naturalesa jurídica d'un acte administratiu, que exhaureix la via administrativa.

En conseqüència, contra la convocatòria es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Contra la convocatòria també es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

  

(Signat electrònicament, 22 de juny de 2022)

El conseller de Mobilitat i Habitatge

Josep Marí i Ribes