Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 258325
Ordre 11/2022, de 5 de maig de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori per la que s’estableixen les bases reguladores i s’aprova la convocatòria per a l’any 2022 de subvencions per a actuacions en la Reserva de la Biosfera Menorca, amb càrrec al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next GenerationEU
PREÀMBUL
I
La pandèmia provocada per la COVID-19 ha suposat una crisis econòmica, social i sanitària. La magnitud del repte ha exigit una resposta comuna a escala europea que ha donat lloc, a l'àmbit de la Unió Europea, a un paquet de mesures per a impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea, que s'han traduït, entre d'altres, en l'Acord del Consell Europeu, de 21 de juliol del 2020, sobre el Marc Financer Pluriennal 2021-2027 (MFP) i l'Instrument Europeu de Recuperació, també anomenat Next Generation EU (NGEU), així com en l'aprovació del Pla de recuperació per a Europa; i en el Reglament UE 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021, per el que s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
Les mesures de la Unió Europea s'articulen bàsicament en dues vies: el Marc Financer Plurianual (MFP) per als exercicis 2021-2027 i l'Instrument europeu de recuperació, també anomenat Next Generation UE, amb una dotació de 750 mil milions d'euros, amb la finalitat de reparar els danys econòmics i socials causats per la pandèmia del SARS-CoV-2 i impulsar inversions i reformes en els àmbits d'actuació prioritaris a nivell europeu, estructurats en els 6 pilars establerts en l'article 3 del reglament 2021/241, entre els que cal destacar, entre d'altres i als efectes d'aquesta Ordre, la transició ecològica, el creixement sostenible i integrador i la cohesió social i territorial.
Els recursos del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (d'ara endavant MRR) es distribueixen a través dels plans de recuperació i resiliència que han d'aprovar els seus Estats membres (cap. III del Reglament UE 2021/241).
II
L'Estat espanyol va aprovar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, mitjançant Acord del Consell de Ministres, de 27 d'abril de 2021 (BOE núm. 103, de 30 d'abril de 2021), i una vegada avaluat per la Comissió Europea, va ser aprovat pel Consell Europeu, en data 13 de juliol de 2021.
Les prioritats del marc general del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (en endavant, PRTR) van d'acord amb els principis clau recollits en l'Estratègia Anual de Creixement Sostenible 2021 de la Comissió europea i, en concret, el recolzament a la transició ecològica mitjançant reformes i inversions en l'àmbit de la biodiversitat. La protecció i restauració de la biodiversitat i els ecosistemes naturals promouen una economia circular que crea llocs de treball de caràcter local. Aquest recolzament es realitza en el marc d'una figura de protecció de gran importància i reconeixement com instrument per combatre la crisis ambiental com són les Reserves de la Biosfera declarades per la UNESCO.
El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència inclou dins de la política núm. 2 “Infraestructures i ecosistemes resilients” el component núm. 4 “Conservació i restauració d'ecosistemes marins i terrestres i la seva biodiversitat” amb una quantia de 1.642 M€. Aquest component té com a objectiu assolir un bon estat de conservació dels ecosistemes mitjançant la seva restauració ecològica quan sigui necessària, i revertir la pèrdua de biodiversitat, garantint un ús sostenible dels recursos naturals i la preservació i millora dels seus serveis ecosistèmics.
En la sessió de la Conferència Sectorial de Medi Ambient, celebrada el dia 9 de juliol de 2021, es varen fixar els criteris objectius de distribució i la distribució territorial de crèdits relatius, entre altres, al component 4 «Conservació i restauració d'ecosistemes i la seva biodiversitat», del Mecanisme de Recuperació i Resiliència per a l'exercici pressupostari 2021. Entre els projectes que foren aprovats es troba «Subvencions a les comunitats autònomes per a les Reserves de la Biosfera espanyoles», que figuren en l'annex IV del citat Acord de la Conferència Sectorial.
L'Organisme Autònom Parques Nacionals (OAPN) participa en el projecte “Subvencions a les comunitats autònomes per a les Reserves de la Biosfera espanyoles” amb càrrec al Pla de Recuperació Transformació i Resiliència amb una dotació pressupostària de 50.000.000 € per a totes les Reserves de la Biosfera espanyoles, el repartiment dels quals s'efectuà d'acord amb els criteris objectius de distribució i la distribució territorial, aprovats per acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient, en sessió celebrada el dia 9 de juliol de 2021.
Mitjançant aquests fons es pretén impulsar accions demostratives de la sostenibilitat del desenvolupament, fomentant l'ocupació verda i l'emprenedoria vinculada a noves activitats sostenibles en les Reserves de la Biosfera espanyoles. Les activitats finançables a desenvolupar pel seus últims destinataris se centraran en desenvolupar, demostrar, promoure i presentar relacions harmonioses del ésser humà amb el seu entorn, exemplificant una nova manera de relació de les persones amb la naturalesa.
En aquest context, aquests objectius desenvolupen les mesures plantejades en el Component 4 "Conservació i restauració d'ecosistemes marins i terrestre i la seva biodiversitat" del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Les bases reguladores per al finançament d'actuacions en Reserves de la Biosfera
amb càrrec al PRTR assenyalen que les comunitats autònomes hauran de finançar aquestes actuacions a través de la convocatòria d'ajudes sota la modalitat de concurrència competitiva, regint-se pel que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
També serà aplicable el règim general de les ajudes i subvencions de la nostra comunitat autònoma, establert en les disposicions bàsiques del text refós de
la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Aquesta ordre compleix les exigències de la citada normativa.
III
La comunitat autònoma de les Illes Balears té, d'acord amb l'article 30.46 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer), competència exclusiva en matèria de medi ambient, sens perjudici de la normativa bàsica estatal.
D'acord amb el decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, la Conselleria de Medi Ambient i Territori és la que exerceix les funcions en matèria de medi ambient. Concretament, la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat és la que exerceix les competències en matèria d'espais naturals protegits, entre d'altres.
La Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, en el seu article 50 inclou, dins de les àrees protegides per instruments internacionals, les Reserves de la Biosfera declarades per l'UNESCO. Aquesta llei estableix que el seu règim de protecció serà l'establert en els corresponents convenis i acords internacionals, sens perjudici de la vigència de règims de protecció, ordenació i gestió específics l'àmbit territorial del qual coincideixi total o parcialment en les esmentades àrees, sempre que s'adeqüin al previst en aquests instruments internacionals.
De manera més específica, en el capítol I del títol IV d'aquesta llei (articles 68 a 69), es regula la Xarxa Espanyola de Reserves de la Biosfera com un subconjunt definit i reconeixible de la Xarxa Mundial de Reserves de la Biosfera. En l'article 70 s'estableixen les característiques que han de tenir les reserves de la biosfera per la seva integració i manteniment com a tals. Aquesta xarxa constitueix un model de gestió integrada, participativa i sostenible del patrimoni i dels recursos naturals, amb els objectius bàsics de conjugar la preservació de la biodiversitat biològica dels ecosistemes.
Les Reserves de la Biosfera són territoris reconeguts internacionalment, des de l'any 1971, pel programa Home i Biosfera-MAB de la UNESCO. A elles l'activitat humana es desenvolupa de forma compatible amb la conservació dels recursos naturals i del patrimoni cultural. El seu principal objectiu és establir una base científica per a la millora de les relacions entre les persones i el seu entorn.
En la comunitat autònoma de les Illes Balears hi ha la Reserva de la Biosfera Menorca. La Reserva de la Biosfera Menorca va ser declarada per la UNESCO el 8 d'octubre de 1993, justificada en l'alta qualitat del paisatge i la compatibilitat aconseguida entre el desenvolupament de les activitats econòmiques, el consum de recursos i la conservació del patrimoni. El seu territori es va mantenir inalterat fins a l'aprovació de l'ampliació de la reserva el juny de 2019, quan es van incloure nous espais protegits. El 19 de juny de 2019 el Consell Internacional de Coordinació del Programa sobre l'Home i la Biosfera de la UNESCO (MAB-CIC) aprova de forma definitiva l'ampliació de la Reserva de Biosfera Menorca. Després de l'ampliació, la Reserva de Biosfera Menorca passa de tenir 71.191 ha a 514.485 ha totals de territori reconegut, i compta amb una zonificació diferenciada en la seva part marina i terrestre.
El Programa MAB preveu la concentració d'esforços en la conservació de la biodiversitat; la restauració i la millora dels serveis ecosistèmics; el foment de l'ús sostenible dels recursos naturals; la contribució a una societat sostenible, sana i igualitària, a una economia i un conjunt d'assentaments humans en harmonia amb la biosfera; facilitar la ciència sostenible, la formació i capacitació per al desenvolupament sostenible; i el suport a la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic.
Per Resolució de l'OAPN de data 28 de setembre de 2021 es va concedir a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears una subvenció de 755.383,00 € per al finançament d'actuacions en Reserves de la Biosfera.
Aquest import és transferit a la comunitat autònoma de les Illes Balears el dia 2 de novembre de 2021 per part del Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic.
D'acord amb l'article 61.1 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i l'article 15.1 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per a executar les actuacions i projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aquestes bases reguladores incorporen la convocatòria de les subvencions.
En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació —necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació—, enumerats en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
IV
La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per a executar les actuacions i projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (BOIB núm.173, de 18 de desembre de 2021, i BOE núm. 4, de 5 de gener de 2022), sota la rúbrica «especialitats en matèria de subvencions» (capítol VI, articles 15 a 17), estableix, entre d'altres especialitats que les bases reguladores de les subvencions puguin incorporar a la convocatòria i que el procediment d'aprovació de les bases ha de seguir exclusivament el tràmits de: resolució d'inici, informe dels serveis jurídics, i, si procedeix, fiscalització prèvia de la Intervenció general, informes que s'hauran d'emetre en termini màxim de 10 dies naturals, limitant la fiscalització prèvia de la Intervenció General als aspectes de la convocatòria susceptibles de la fiscalització (art. 15, apartats 1 i 2).
A aquests tràmits s'ha de afegir, per una banda, la certificació de la Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques de la conselleria de Fons Europeus, Universitats i Cultura, prevista a l'apartat segon, 3r, de l'Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021, pel qual s'aprova el Pla estratègic autonòmic -estratègic d'inversions Illes Balears 2030- i es declaren estratègics els projectes que s'hi inclouen (BOIB núm. 137, de 7 de gener de 2021); i per altra banda, el tràmit de l'aprovació de l'Ordre pel Conseller de Medi Ambient i Territori (art. 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears), i la seva publicació en el butlletí oficial de les Illes Balears (art. 52, Llei 1/2019) i al web natura.caib.es
El Servei Jurídic de la Conselleria de Medi Ambient i Territori va emetre l'informe favorable, de caràcter preceptiu, en data 13 d'abril de 2022. Així mateix, i d'acord amb l'art. 12.2.b) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, modificat per la disposició final onzena del decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, i d'acord amb la disposició addicional única del decret 32/2008, de 14 de març, pel qual es regula l'organització, l'estructura i les funcions de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, introduïda per la disposició final primera, apartat 2, del decret 11/2022, d'11 d'abril, pel qual es regula el règim de control intern que ha d'exercir la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 049, de 12 d'abril de 2022), la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va emetre en data 4 de maig de 2022, informe previ i favorable a a l'aprovació de les presents bases reguladores.
V
La Conselleria de Medi Ambient i Territori, d'acord amb el previst en l'art. 15.1 de la Llei 4/2021 i en l'art. 61.1 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de la Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, ha optat per incorporar la primera convocatòria de subvencions a les bases reguladores, mitjançant la fórmula d'establir-hi a l'annex I la primera convocatòria de subvencions per a actuacions en la Reserva de la Biosfera Menorca.
La present Ordre s'estructura en 28 articles, dividits en un capítol preliminar i en 4 capítols, dues disposicions addicionals i una disposició final.
El capítol preliminar (articles 1 a 5), sota la rúbrica de «disposicions generals», es refereix a l'objecte i la finalitat de l'Ordre, a la procedència del fons objecte de la subvenció i als principis aplicables a les subvencions, l'import de les subvencions i la compatibilitat amb d'altres ajuts o subvencions.
El capítol I (articles 6 a 8), es refereix a les qüestions subjectives relatives als òrgans competents, els beneficiaris i les obligacions d'aquests beneficiaris, amb una remissió a l'art. 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, especificant i detallant les obligacions aplicables assenyalades a la legislació de subvencions, i a la normativa estatal i comunitària aplicable.
El capítol II (articles 9 a 11) regula les actuacions i despeses subvencionables, els requisits tècnics que hauran de reunir els projectes a subvencionar, amb una remissió a un altre annex, així com les despeses subvencionables i no subvencionables.
El capítol III (articles 12 a 20) regula el procediment d'atorgament de les subvencions seguint la tramitació ordinària prevista en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb les especialitats de la normativa que resulti d'aplicació en matèria de subvencions i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, recollint essencialment les fases d'iniciació, instrucció i resolució, amb la possibilitat extraordinària de pròrroga del termini màxim d'execució del projecte. Seguint l'establert en l'art. 14.3 de la Llei 39/2015, i l'art. 15.3.a) de Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, les sol·licituds per a participar en el procediment de concessió de les subvencions convocades per aquesta Ordre, s'hauran de presentar de forma telemàtica. També es fixen els criteris objectius que regiran l'atorgament de la subvenció i, en el seu cas, la ponderació.
El capítol IV (articles 21 a 26) regula, sota les condicions i amb les prohibicions que els mateixos s'estableixen, la possibilitat pels beneficiaris dels ajuts de subcontractar o encarregar a mitjans propis l'execució de les activitats subvencionades. Es regulen, així mateix, els tràmits relatius a la justificació de les despeses, el pagament de la subvenció, la revocació i el reintegrament, en el seu cas, dels ajuts concedits. Finalment, es regulen les actuacions a què, en matèria d'informació, comunicació i publicitat, estaran obligats a dur a terme els beneficiaris dels ajuts i l'Administració convocant.
El capítol V (arts. 27 i 28) preveu el règim d'infraccions i de sancions, amb remissió expressa a la legislació bàsica estatal (títol IV, capítol I i articles 59, 65, 67, 68 i 69 del capítol II del Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions) i a la normativa autonòmica d'aplicació, concretada en el Títol V del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i sens perjudici en tot cas de l'aplicació de l'establert en la normativa nacional i europea en relació amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i la normativa de desenvolupament. En la tramitació dels procediments sancionadors serà d'aplicació el reglament per a l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració de la Comunitat Autònoma que en cada cas estigui vigent, i les especialitats establertes en la Llei 39/2015.
La disposició addicional primera estableix que les notificacions que hagin de practicar-se en aplicació de la present Ordre seran telemàtiques, i la disposició addicional segona reflecteix el caràcter reglamentari de l'Ordre i de la documentació annexa que l'acompanya, a excepció de l'annex 1, relatiu a la convocatòria, que és un acte administratiu.
S'estableix una disposició transitòria, en la qual es preveu que fins que no es dicti altra norma, el reglament sobre l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears es el aprovat pel decret 14/1994 de 10 de febrer (BOIB núm. 21 de 17 de febrer de 1994), que es l'aplicable en tot allò que no s'oposi al previst a la Llei 39/2015, i en particular a la tramitació simplificada dels procediments sancionadors.
L'extensió i complexitat de la matèria regulada han aconsellat, des del punt de vista de la tècnica legislativa, l'existència de vuit annexos, el primer dels quals es refereix a la convocatòria per a l'any 2022 i la resta d'annexos a les següents qüestions: l'absència de conflicte d'interessos (annex 2), actuacions subvencionables (annex 3), el model de sol·licitud i documentació que s'haurà d'acompanyar (annex 4), renúncia (annex 5), la justificació de les despeses (annex 6), la memòria tècnica d'actuacions (annex 7), i la declaració responsable de conformitat i disponibilitat dels terrenys (annex 8). Una part important d'aquests annexos són o inclouen models que tracten de facilitar als beneficiaris l'obtenció de les subvencions.
Per tot això, d'acord amb el previst a l'article 12 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb l'article 15.2 de la Llei 4/2021 de 17 de desembre, i l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent
ORDRE
Capítol preliminar Disposicions generals
Article 1
Objecte
1. L'objecte d'aquesta ordre, d'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), és:
a. Establir les bases reguladores per a la concessió d'ajuts per dur a terme actuacions en la Reserva de la Biosfera Menorca, amb càrrec al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea Next Generation EU.
b. Aprovar la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per la concessió d'ajuts d'acord amb l'annex IV «Criteris objectius de distribució territorial i bases reguladores per al finançament d'actuacions en reserves de la biosfera amb càrrec al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència» de l'Acord del 9 de juliol de 2021 de la Conferència Sectorial de Medi Ambient, pel qual s'aproven els criteris de repartiment i la distribució territorial de crèdits relatius al component 4 «conservació i restauració d'ecosistemes i la seva biodiversitat».
Article 2
Finalitat
1. La finalitat genèrica d'aquestes subvencions és contribuir a la consecució dels objectius del PRTR del component 4, inversió 2 i objectiu 69. Mitjançant els fons destinats a finançar actuacions en les reserves de la biosfera, es pretén impulsar accions demostratives de la sostenibilitat del desenvolupament, fomentant l'ocupació verda i l'emprenedoria vinculat a noves activitats sostenibles en les reserves de la biosfera espanyoles.
Aquest objectiu 69 està definit a l'Annex de la Proposta de Decisió d'Execució del Consell de la Unió Europea relativa a l'aprovació de l'avaluació del PRTR, i especifica que almenys 50.000 hectàrees han d'estar cobertes per actuacions efectives de conservació de la biodiversitat per al mes de juny de l'any 2026. En el cas de les subvencions per a les reserves de la biosfera s'han assignat, del total mencionat, 5.500 hectàrees com a indicador de compliment, corresponent a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb els criteris de distribució aprovats per la Conferència Sectorial de Medi Ambient de 9 de juliol de 2021, completar 83 hectàrees d'actuació de conservació en la Reserva de la Biosfera de Menorca, l'única existent el territori autonòmic.
Les mesures o actuacions de conservació inclouen:
a. Actuacions destinades a prevenir la mortalitat d'espècies endèmiques de fauna i flora.
b. Actuacions per a la detecció precoç, el control i l'eliminació d'espècies invasores.
c. Mesures de gestió i recuperació d'hàbitats adoptades en relació amb espècies amenaçades.
d. Actuacions de restauració d'aiguamolls, com ara la millora de la dinàmica natural, la quantitat i la qualitat de l'aigua i la fauna i la flora naturals.
e. Actuacions destinades a crear, renovar i millorar les instal·lacions i infraestructures associades a la gestió del patrimoni natural i, en particular, a la millora de les zones protegides (Xarxa Natura 2000 i espais naturals protegits), i a millorar i consolidar la infraestructura de la Convenció sobre el Comerç Internacional d'Espècies Amenaçades de Fauna i Flora Silvestres (CITES), inclòs un nou centre de rescat de referència.
2. Seguint l'indicat en l'Acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient de 9 de juliol de 2021, envers l'obligació de les comunitats autònomes d'establir mecanismes que assegurin que les mesures a desenvolupar per les entitats beneficiàries contribueixin a l'assoliment dels objectius previstos i aportin la informació que, si escau, fos necessària per a determinar el valor dels indicadors, el finançament dels projectes haurà d'estar vinculat al compliment dels objectius previstos al PRTR, i concretament en assolir almenys 83 hectàrees d'actuacions efectives de conservació de la biodiversitat a la Reserva de la Biosfera Menorca per al mes de maig del 2026, havent-se assignat una ràtio màxima d'inversió de 9.000 euros d'ajut concedit per hectàrea per tal de garantir un valor mínim d'hectàrees per cada entitat beneficiària. Per això, i als seus efectes, les persones beneficiàries hauran d'assegurar-se en les seves sol·licituds d'incloure les actuacions mínimes que permetin el seu compliment, sense perjudici d'altres possibles actuacions que no contribueixin directament a l'indicador si així ho consideren, així com també hauran d'explicar en la memòria d'actuació a què es refereix l'art. 22.5.a) d'aquesta Ordre, els resultats obtinguts amb relació als indicadors de seguiment i avaluació proposats.
3. Per tant, la finalitat d'aquests ajuts és promoure la conservació i gestió de la biodiversitat dels recursos naturals, el foment del desenvolupament sostenible i la millora del patrimoni cultural en la Reserva de la Biosfera Menorca.
Article 3
Procedència dels fons objecte de subvenció i principis aplicables
1. Les subvencions es concedeixen amb càrrec als fons assignats a les Illes Balears dins el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, dins el component núm. 4 “Conservació i restauració de ecosistemes marins i terrestres i la seva biodiversitat”, dins els límits determinats per les disponibilitats pressupostàries de cada exercici.
2. Les subvencions s'han de gestionar d'acord amb els principis següents:
a. Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
b. Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent.
c. Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
d. Principi de concurrència competitiva, mitjançant la comparació en un únic procediment de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir un ordre de prelació entre aquestes d'acord amb els criteris de valoració establerts en aquestes bases i en les corresponents convocatòries.
Article 4
Import de les subvencions
1. L'import màxim de les subvencions és del 100% del cost total subvencionable del projecte, sense que en cap cas l'import de la subvenció superi, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, el cost de l'actuació objecte de subvenció.
2. La convocatòria pot determinar, si s'escau, un import mínim i màxim de l'actuació a subvencionar.
Article 5
Compatibilitat amb altres ajuts o subvencions
1. El finançament aportat per aquests ajuts no és compatible amb el cofinançament per altres fons estructurals de la Unió Europea, entre els quals s'hi integren el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), Fons Social Europeu (FSE), Fons de Cohesió (FC), Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (Feader) i Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).
2. Les ajudes previstes en aquestes bases seran compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitats públiques o privades, estatals, de fons no estructurals de la Unió Europea o d'organismes internacionals sense que, en cap cas, l'import conjunt de les subvencions o ajudes superi el cost del projecte que el beneficiari ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament, d'acord amb l'article 20 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. Quan el projecte hagi estat finançat, a més de la subvenció a què es refereix la present Ordre, amb altres subvencions i ajudes, s'ha d'acreditar l'import, procedència i aplicació dels fons percebuts destinats a la inversió. A tal efecte, una vegada obtinguda, al seu cas, l'altre subvenció, el beneficiari ho ha de comunicar a la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, la qual pot proposar a l'òrgan concedent que l'acord o resolució de la concessió minori la seva quantia a la proporció assenyalada a l'apartat 4 del present article, en el cas que la subvenció prevista a la present Ordre encara no s'hagués concedit.
4. Si la subvenció amb càrrec a la present Ordre, sumada a les ajudes procedents d'altres organismes públics o privats, supera el cost total de la inversió, s'ha de minorar la de la present Ordre fins a ajustar-la a l'esmentat cost.
Capítol I Òrgans competents, beneficiaris i obligacions dels beneficiaris
Article 6
Òrgans competents
1. Són òrgans competents, als efectes d'aquestes bases:
a. El conseller de Medi Ambient i Territori per a:
1r. L'aprovació de les convocatòries de subvencions.
2n. L'atorgament o denegació de les subvencions, la seva modificació, revocació o reintegrament.
3r. La resolució dels procediments sancionadors per la comissió d'infraccions lleus i greus, però no per a les molt greus que correspon al Consell de Govern.
4t. L'adopció dels procediments i mecanismes oportuns per reduir el risc de frau, corrupció i conflicte d'interessos. En tot cas, vetllarà pel compliment del Pla de mesures antifrau aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022 pel qual es manifesta el compromís del Govern de les Illes Balears de lluita contra el frau i s'aprova el Pla de Mesures Antifrau, en l'àmbit d'execució dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència – Next Generation EU en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
5è. L'exercici de qualsevol altra competència no atribuïda expressament a un òrgan concret de la conselleria de Medi Ambient i Territori.
b. El director o directora general d'Espais Naturals i Biodiversitat per a:
1r. La tramitació de les sol·licituds de subvencions, designant l'instructor o instructors i elevant al conseller la proposta d'atorgament o denegació de les subvencions, la seva modificació, revocació o reintegrament.
2n. La iniciació del procediment de revocació o reintegrament de subvencions, així com d'inici del procediment sancionador.
c. L'instructor/instructors, per dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades que han de servir de base a la resolució i, en particular, les previstes a l'article 16.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
d. La Comissió Avaluadora, per examinar, a la vista de l'informe previ i altres actuacions de l'instructor/instructors, les sol·licituds presentades i emetre un informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució que, el director general ha d'elevar al conseller.
2. Tots els intervinents en el procediment de concessió de subvenció han de manifestar, de forma expressa, l'absència de conflicte d'interessos, mitjançant una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI), d'acord amb el model relatiu als òrgans administratius establerts a l'annex 2 d'aquesta ordre. En tot cas, es considera que han de signar la declaració d'absència d'interessos els òrgans competents per iniciar, instruir, tramitar i resoldre el procediment de concessió de subvencions, els empleats públics que participin en la redacció de les bases i de les convocatòries, així com en la instrucció del procediment, i els membres de la Comissió Avaluadora.
En el cas de conflicte d'interessos, la persona afectada concretarà la sol·licitud o sol·licituds sobre les quals recau l'esmentat conflicte i s'abstendrà d'intervenir en tot el procediment.
Article 7
Beneficiaris
1. Són beneficiàries de les subvencions les persones físiques i jurídiques següents:
a. El Consell Insular de Menorca, òrgan gestor de la Reserva de la Biosfera Menorca, a través de l'«Agència Menorca Reserva de Biosfera».
b. Els municipis i les entitats locals de l'illa de Menorca.
c. Associacions i ONGs amb seu social a Menorca.
d. Entitats de Custòdia del Territori amb seu social a Menorca.
e. Universitats i Entitats d'Investigació.
2. Les entitats previstes en les lletres c) i d) de l'apartat anterior hauran de tenir per objecte social la finalitat de promoure la conservació i gestió de la biodiversitat i dels recursos naturals, el foment del desenvolupament sostenible i la millora del patrimoni cultural. En relació amb les Universitats i Entitats d'Investigació que optin a ser beneficiàries de les subvencions convocades per aquesta Ordre, els projectes que presentin hauran d'estar lligats a la consecució de les finalitats establertes en l'article 2 d'aquesta Ordre.
3. La convocatòria pot determinar les entitats que, per a l'exercici corresponent, poden ser beneficiaris dels ajuts o subvencions prevists a aquesta Ordre.
4. De conformitat amb l'Acord de la Conferencia Sectorial de Medi Ambient de 9 de juliol de 2021, quan els beneficiaris siguin entitats jurídiques privades és d'aplicació la normativa comunitària en matèria d'ajudes compatibles amb el mercat interior, i especialment el Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
5. No poden esser beneficiàries de les subvencions o ajuts prevists a la present Ordre les entitats i persones en les quals concorri alguna de les prohibicions per a ser beneficiaris que estableix l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no estar sotmeses a les prohibicions per ser-ne beneficiaris s'efectuarà mitjançant declaració responsable, llevat que l'interessat opti per un altre medi de justificació.
6. Els beneficiaris podran presentar una sol·licitud per cada projecte a subvencionar, fins a un màxim de cinc sol·licituds per beneficiari.
Article 8
Obligacions dels beneficiaris i condicions de solvència de les entitats col·laboradores
1. Les persones beneficiàries han de complir les obligacions que estableixen a l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i les que s'estableixen en aquesta Ordre. L'incompliment total o parcial d'aquestes obligacions dóna lloc a la modificació de la resolució de concessió, amb la revocació consegüent total o parcial de la subvenció concedida o, en el cas que aquesta ja s'hagi abonat a la persona beneficiària, a la iniciació del procediment de reintegrament corresponent, d'acord amb els articles 24 i 25 d'aquesta Ordre.
2. En tot cas, són obligacions específiques de la persona beneficiària:
y. Sol·licitar l'acreditació, mitjançant aval, de l'òrgan gestor de la Reserva de la Biosfera Menorca, en el qual s'acrediti que l'actuació és subvencionable d'acord a l'article 9 d'aquesta ordre i que és coherent amb el pla d'acció de la Reserva.
z. Mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys des del pagament del saldo o, mancant aquest pagament, des de l'operació, d'acord amb el previst a l'art. 132 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió. Aquest període serà de tres anys si el finançament és d'un import inferior o igual a 60.000 euros.
aa. Assumir qualsevol altre obligació comunitària i nacional que resulti d'aplicació per raó del finançament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
ab. Complir qualsevol altre obligació, que en el seu cas, pogués establir-se en la resolució per la qual es concedeix l'ajuda.
3. Poden tenir consideració d'entitats col·laboradores les indicades en l'article 26.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
En el cas que l'entitat col·laboradora sigui qualsevol altra persona jurídica, les condicions de solvència i eficàcia són les següents:
a. Tenir un patrimoni propi, un cop deduït el valor de les càrregues i gravàmens amb valor superior a l'import dels fons públics que hagi de percebre per lliurar i distribuir entre els beneficiaris els ajuts i subvencions.
b. Constituir garantia, per assegurar el compliment de les obligacions que estableix el decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per l'import que es fixi en la convocatòria.
c. Tenir un objecte social o activitat amb relació directa amb el sector a què es dirigeixen les ajudes i subvencions.
d. Comptar amb els mitjans materials i personals suficients per desenvolupar l'activitat de lliurament, distribució i comprovació exigibles de les ajudes i subvencions.
Capítol II Actuacions i despeses subvencionables
Article 9
Actuacions subvencionables
1. Podran ser objecte de les ajudes previstes en aquesta ordre les línies d'actuació següents:
a. Conservació i gestió de la biodiversitat i dels recursos naturals.
b. Actuacions de millora de la governança en reserves de la biosfera.
c. Foment del desenvolupament sostenible.
d. Recolzament a la sostenibilitat del turisme, millora del patrimoni cultural i del paisatge.
e. Mesures de suport al maneig agroecològic i forestal sostenible dels recursos naturals i posada en valor dels coneixements tradicionals, promovent l'eficiència dels recursos i una economia baixa en carboni.
2. Cada una de les línies subvencionables s'estructuren en distintes sublínies que es detallen i particularitzen en l'annex 3 d'aquesta Ordre.
3. En cap cas seran subvencionables actuacions o activitats en zona nucli que no siguin respectuoses amb les finalitats i objectius dels espais naturals protegits que formin part de l'esmentada zona de la reserva o que puguin posar en perill els valors que justifiquin la protecció d'aquests espais respectant, en tot cas, les prescripcions contingudes en la normativa d'aplicació.
4. La convocatòria determinarà, en particular i per a l'exercici que sigui d'aplicació, les línies i actuacions subvencionables, així com, si escau, la seva priorització.
Article 10
Requisits tècnics dels projectes finançables
1. Les condicions i els criteris de priorització que hauran de complir els projectes finançables per a cadascuna de les línies d'actuació, són els següents:
a. Els projectes presentats hauran de comptar amb l'acreditació, mitjançant aval, del l'Òrgan Gestor de la Reserva de la Biosfera Menorca.
b. Les actuacions que així ho requereixin hauran de comptar amb les autoritzacions prèvies de les administracions competents.
2. És condició necessària per l'admissibilitat de les actuacions que aquestes estiguin incloses específicament o bé siguin coherents amb el pla d'acció de la Reserva de la Biosfera Menorca. A més, les actuacions es realitzaran en coherència amb els plans de desenvolupament dels municipis, quan existeixin aquests plans o, en el seu cas, amb les estratègies de desenvolupament local corresponents.
3. Les ajudes estaran vinculades als objectius que es persegueixen. Serà necessari acreditar la consecució dels objectius associats a les actuacions mitjançant la quantificació d'indicadors i amidaments.
Article 11
Despeses subvencionables i no subvencionables
1. Les despeses subvencionables són les relatives a:
a. Les despeses que, amb caràcter general, de manera inequívoca, responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionable, resultin estrictament necessàries per aquesta, es duguin a terme en els terminis i condicions que determinin aquestes bases, les corresponents convocatòries i la normativa que resulti d'aplicació, i s'hagin pagat abans de finalitzar el període de justificació de la subvenció concedida.
b. Les despeses d'implementació que admeti la normativa europea que reguli el Mecanismes de Recuperació i Resiliència. S'inclouen les despeses de les actuacions preparatòries prèvies que fossin necessàries per establir la prestació de serveis, subministrament de béns o la realització de les activitats corresponents, o el cost d'assistències tècniques externes quan siguin contractades directament, com consultors, si estan directament relacionades i són essencials per al desenvolupament de les actuacions, sempre que estiguin ben justificades, i no impliqui una externalització de tasques governamentals essencials relacionades amb la consecució de les fites i objectius.
2. No són despeses subvencionables les relatives a:
a. Modificacions, revisions de preus, certificació final, liquidació del contracte i qualsevol altra incidència sorgida.
b. Les despeses realitzades abans de l'1 de gener de 2021.
c. Les taxes i impostos, fins i tot l'Impost sobre el Valor Afegit.
d. Les despeses corresponents a les retribucions de personal del beneficiari, així com les indemnitzacions per raons del servei dels funcionaris o empleats de l'entitat que elabori, executi o dugui la direcció del projecte subvencionable, llevat dels supòsits de subcontractació o d'encàrrec a mitjans propis.
3. La convocatòria podrà concretar, en relació a l'establert a la present Ordre, les despeses subvencionables i les no subvencionables.
Capítol III Procediment d'atorgament de les subvencions
Article 12
Inici del procediment
1. El procediment de concessió de subvencions s'iniciarà d'ofici, mitjançant l'oportuna convocatòria.
2. La present Ordre aprova la convocatòria per a l'exercici 2022, que s'inclou a l'annex 1, d'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021.
3. Les successives convocatòries de subvencions que, en el seu cas, s'aprovin a l'emparament d'aquesta Ordre s'ajustaran al previst a l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Article 13
Sol·licituds: requisits i documentació
1. Les sol·licituds de subvenció s'han d'ajustar al model normalitzat que estableix l'apartat primer de l'annex 4 d'aquesta Ordre i la seva presentació ha de ser exclusivament de forma telemàtica a través del Registre Electrònic General dirigides a la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, i en el termini assenyalat a l‘oportuna convocatòria.
2. A la sol·licitud s'ha d'acompanyar la documentació administrativa i tècnica que estableix l'apartat segon de l'annex 4 d'aquesta Ordre.
3. La convocatòria, si escau, podrà exigir documentació complementària a presentar amb la sol·licitud.
4. La presentació de la sol·licitud comporta l'acceptació de les prescripcions contingudes en aquestes bases i en la convocatòria corresponent, i l'autorització a l'òrgan instructor per obtenir, de manera directa, certificat d'estar al corrent de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma i de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.
Article 14
Esmena de deficiències i presentació de documentació
Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en el model normalitzat o no va acompanyada de la documentació exigida a l'annex 4 d'aquesta Ordre i/o a la convocatòria, s'ha de requerir a l'interessat perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb indicació que, si no ho fa, es tendrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució, que es dictarà en els termes indicats en l'article 21.1 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 15
Instrucció
1. La instrucció del procediment de concessió de subvencions l'ha de dur a terme el personal funcionari de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat que designi la persona titular d'aquesta direcció general, que és l'òrgan competent per tramitar els procediments.
2. L'instructor ha de dur a terme les actuacions previstes a l'article 16.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, sol·licitant tots els informes i realitzant tots els tràmits prevists legalment, entre ells la tramesa a la comissió avaluadora en els termes prevists a l'article 19 de la mateixa Llei i ha d'elevar al director general la proposta de resolució que pertoqui, per a la seva tramesa al conseller.
3. La comissió avaluadora, que s'ha de constituir preceptivament, està integrada per un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de vocals no inferior a tres. La convocatòria ha de determinar la composició, el nombre concret de membres, d'acord amb criteris de competència professional i d'experiència i tenint en compte la presència equilibrada de dones i homes, de conformitat amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
Tots els integrants de la comissió avaluadora han de formalitzar, abans de la primera sessió, una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) prevista a l'annex 2 d'aquesta Ordre, que s'ha de reflectir a la corresponent acta.
Article 16
Criteris objectius que han de regir l'atorgament de la subvenció i, en el seu cas, la ponderació
1. Els criteris objectius que han de regir l'atorgament de les subvencions es classifiquen en:
a. Criteris generals i, en el seu cas de priorització, que s'estableixen en l'apartat següent.
b. Criteris específics i de preferència que es fixen a la convocatòria.
2. Els criteris objectius generals i de priorització que han de regir l'atorgament de la subvenció son:
a. Localització geogràfica del projecte, i en especial si aquest s'executa en zona tampó o de transició.
b. Compliment de fites i objectius en quant a l'indicador de superfície coberta per actuacions efectives de conservació de la biodiversitat.
c. Grau de maduració de les actuacions.
d. Priorització de l'activitat subvencionable.
3. Les subvencions seran atorgades seguint l'ordre de prelació, de major a menor puntuació, segons els resultats obtinguts per la suma de tots els punts, que segons els criteris prevists en l'apartat anterior s'hagin establert en la corresponent convocatòria.
Article 17
Proposta de resolució i tràmit d'audiència
1. L'instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de la comissió avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada, que ha d'especificar la quantia de la subvenció, la seva avaluació i criteris de valoració seguits per a la seva determinació. La proposta s'ha de notificar als interessats, obrint, un tràmit d'audiència, per un termini mínim de deu dies i màxim de quinze, a fi de que puguin formular les al·legacions que estimin adients.
2. En tot cas, quan l'import de la subvenció aprovada sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, s'ha d'instar al beneficiari per a què, en el termini previst per al tràmit d'audiència, accepti la quantitat inicialment aprovada que li ha estat comunicada.
En el cas de no acceptar la quantitat inicialment aprovada, s'entendrà que desisteix de la seva petició de subvenció.
Article 18
Termini per resoldre, notificar i el sentit del silenci administratiu
1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de fins a sis mesos, segons estableixi la convocatòria, des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, o des de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment o des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.
2. La manca de resolució expressa i notificació, en el termini indicat, te caràcter desestimatori, amb aplicació de la figura del silenci administratiu negatiu.
Article 19
Resolució
1. La resolució d'atorgament o denegació de la subvenció, que ha de ser motivada, s'ajustarà al previst amb en l'article 21 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i ha de contenir, com a mínim, les dades següents:
2. La resolució s'ha de notificar individualment, de forma telemàtica, als interessats i es publicaran, conjuntament, per tractar-se d'actes integrants d'un procediment selectiu o de concurrència competitiva, en el butlletí oficial de les Illes Balears i al web http://natura.caib.es.
3. Els beneficiaris podran presentar la renúncia a l'ajuda concedida, davant la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, mitjançant l'annex 5 d'aquesta Ordre.
En el cas d'haver renúncies, es podran dictar noves resolucions en funció de les disponibilitats pressupostàries derivades d'aquestes renúncies, sempre que existeixin sol·licitants que compleixin els requisits per beneficiar-se de les ajudes.
Article 20
Pròrroga, modificació i anul·lació de la resolució de concessió
1. El Conseller de Medi Ambient i Territori pot prorrogar, a petició del beneficiari, el termini màxim d'execució del projecte amb les particularitats establertes a la convocatòria corresponent. En tot cas, aquesta pròrroga no podrà excedir del 31 de gener de 2026.
2. La modificació de la resolució de concessió de la subvenció s'ajustarà al previst a l'article 24 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en el supòsit d'alteració de les condicions que s'han tengut en compte per a la concessió de la subvenció, i en tot cas, per a l'obtenció de subvencions incompatibles.
Així mateix, podran modificar-se les condicions d'execució del projecte subvencionat, en els termes prevists en l'article 24.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. L'anul·lació de la resolució de concessió de la subvenció s'ajustarà al previst en l'article 25 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Capítol IV De la subcontractació o encàrrec a mitjans propis, de la justificació de les despeses, del pagament de la subvenció, de la revocació i reintegrament de les subvencions, de la informació, comunicació i publicitat.
Article 21
Subcontractació o encàrrec a mitjans propis
1. El beneficiari pot subcontractar, de forma total o parcial, l'activitat subvencionada, excepte les activitats que, tot i augmentar el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut de la mateixa activitat.
Tractant-se d'entitats que tinguin la consideració de poders adjudicadors d'acord amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, aquestes podran efectuar un encàrrec a mitjans propis, en els termes prevists en l'article 32 de la citada llei.
2. S'entén que un beneficiari subcontracta quan concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Queda fora d'aquest concepte la contractació de les despeses en què hagi d'incórrer el beneficiari per a la realització per si mateix de l'activitat subvencionada.
3. No es pot subcontractar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb les persones, entitats, intermediaris o assessors especificats en l'apartat 7 de l'article 38 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4. Quan l'activitat subcontractada amb un tercer excedeixi el 20% de l'import de la subvenció i l'import sigui superior a 60.000,00 euros, la subcontractació estarà sotmesa al compliment dels següents requisits:
a. Que es subscrigui per escrit.
b. Que la formalització sigui autoritzada prèviament per l'òrgan competent per concedir la subvenció.
En tot cas, no es pot fraccionar un contracte amb la finalitat de disminuir la quantia i eludir el compliment dels requisits a que es refereix aquest apartat.
5. Els subcontractistes o mitjans propis queden obligats només front el beneficiari, que assumirà la total responsabilitat de l'execució de l'activitat subvencionada davant l'òrgan atorgant de la subvenció.
6. Son obligacions dels subcontractistes i dels mitjans propis:
Article 22
Justificació de les despeses
1. Els beneficiaris han de justificar davant la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat l'aplicació dels fons percebuts i despeses en què han incorregut, així com compliment de les obligacions establertes al Decret legislatiu 2/2005, a aquesta Ordre, a la convocatòria i a la resolució de concessió, a les presents bases reguladores i a la normativa aplicable.
2. La justificació de les despeses s'ha de dur a terme exclusivament de forma telemàtica, mitjançant la presentació de les factures o documents a què es refereix l'apartat 5.b) 2n d'aquest article.
3. La manca de justificació de la totalitat del pressupost del projecte, determina que la subvenció sigui minorada en la mateixa proporció.
4. El termini màxim de justificació de la subvenció s'ha de concretar a la resolució de concessió i, en tot cas, no pot ser superior a tres mesos, des de la data de finalització del termini d'execució del projecte assenyalat a la convocatòria.
Transcorregut el termini que s'assenyala al paràgraf anterior, sense haver-se presentat l'esmentada justificació, s'ha de requerir al beneficiari per a què en un termini improrrogable de quinze dies la presenti, en aplicació del que preveu l'article 70.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
5. La justificació de les despeses s'ha d'ajustar al model normalitzat que estableix l'annex 6, que inclou la documentació següent:
a. Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció que indiqui les activitats realitzades i els resultats obtinguts en relació als indicadors de seguiment i avaluació proposats, que ha de contenir:
1r. Evidència mitjançant material gràfic.
2n. Informe tècnic, si s'escau, en el que es reculli com les actuacions executades contribueixen al compliment de l'indicador de superfície (ha) amb l'amidament detallat de la superfície d'actuacions efectives de conservació de la biodiversitat que s'ha assolit a través de l'ajuda amb respecte a la superfície prevista inicialment.
3r. Plànols de localització i de detall, així com un arxiu compatible SIG amb la delimitació de la superfície d'actuació finalment executada.
b. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades que ha de contenir:
1r. Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del beneficiari i del document, el seu import i la data d'emissió. En el cas que la subvenció s'atorgui segons un pressupost, s'indicaran les desviacions produïdes.
2n. Les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, o amb eficàcia administrativa, incorporats en la relació a la qual fa referència el punt anterior d'aquest article i la documentació acreditativa del seu pagament efectiu. Les factures han de concretar suficientment els conceptes inclosos i les seves característiques, a fi que es pugui comprovar que s'ajusten als requisits de la convocatòria i a les despeses subvencionables.
3r. Certificat de taxador independent, degudament acreditat i inscrit en el corresponent registre oficial, en el cas d'adquisicions de béns immobles.
4t. Indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació a la qual fa referència el punt 5 b) 1er d'aquest article.
5è. L'acreditació de la procedència i l'aplicació dels fons propis, o altres subvencions o recursos que subvencionen el projecte.
6è. En cas que els beneficiaris de les subvencions siguin entitats a les quals sigui d'aplicació la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, les tres ofertes/pressuposts de distints proveïdors, quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia prevista a la legislació de contractes per al contracte menor, previst en l'article 118 de la Llei 9/2017, en relació amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
c. Declaració responsable d'haver executat el projecte, que la quantia de l'aportació efectuada per la Conselleria de Medi Ambient i Territori, conjuntament amb les altres fonts específiques de finançament de l'actuació, no ha superat el cost total de l'actuació, així com finalment de la veracitat de les dades bancàries.
d. Document acreditatiu del compromís de la despesa, en el cas de pagament fraccionat.
6. La convocatòria pot establir continguts més específics del compte justificatiu i models homogenis per presentar la documentació.
7. Si la justificació de la subvenció presenta deficiències o no va acompanyada de la documentació exigida, es requerirà al beneficiari per a què en un termini màxim de quinze dies hàbils esmeni les deficiències o acompanyi la documentació.
La manca de presentació de la justificació, o d'una part d'ella, en el termini corresponent, determina el reintegrament, total o parcial, de la subvenció, sense perjudici de la imposició, si escau, de la corresponent sanció.
8. Només es consideren despeses justificables les realitzades dins el termini d'execució del projecte subvencionable, que és entre l'1 de gener de 2021 i el 31 de gener de 2026.
Article 23
Pagament de la subvenció
1. El pagament de la subvenció s'ha de fer efectiu una vegada s'hagi acreditat el següent:
2. La documentació per justificar les despeses i obtenir el pagament es pot presentar en qualsevol moment després de què s'hagi executat el projecte i donat compliment a totes les obligacions exigibles, i abans de la finalització del termini d'execució.
3. Les convocatòries poden preveure la possibilitat de pagaments fraccionats, amb la justificació prèvia de l'activitat realitzada parcialment, en els termes que la mateixa convocatòria estableixi.
Article 24
Revocació i criteris de gradació
1. Pertoca la revocació, total o parcial, de la subvenció si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari:
2. La revocació de la subvenció es subjecta al següent procediment:
a. Iniciació d'ofici, mitjançant resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, que ha d'especificar la causa de revocació, el grau d'incompliment i l'import que, si escau, ha de percebre finalment el beneficiari, així com, si cal, la mesura cautelar consistent en la retenció del pagament de les quantitats pendents d'abonar al beneficiari, en els termes de l'article 44.5 paràgraf segon del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
b. Notificació de la resolució d'inici a l'interessat, per via telemàtica a fi de que presenti, si cal, les al·legacions i/o documents que estimi adients en el termini de 15 dies hàbils.
c. Anàlisi de les al·legacions, informe addicional i obertura, en el seu cas, d'un tràmit de prova.
d. Tràmit d'audiència, si es sol·liciten informes addicionals o es practica prova, amb notificació telemàtica a l'interessat.
e. Estudi d'al·legacions o d'informació addicional, si l'interessat les formula durant el tràmit d'audiència.
f. Proposta de resolució del director general d'Espais Naturals i Biodiversitat.
g. Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, amb notificació telemàtica a la persona interessada i a la Intervenció general de la Comunitat Autònoma, a traves del servei de Gestió Econòmica de la conselleria.
3. A l'efecte de la revocació, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i la resta de criteris de gradació següents:
a. En el cas d'execució parcial del projecte objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, fases o unitats individualitzades que siguin susceptibles de dur-se a terme de manera independent.
b. En el cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb d'altres, llevat que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti al compliment de la finalitat essencial de la subvenció.
c. En el cas de la falta de presentació de la documentació justificativa de la subvenció dins el termini establert o la pròrroga, i sens perjudici del règim sancionador que, si escau, hi sigui aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per a la comprovació de la subvenció requereixi per escrit la persona o l'entitat beneficiària que presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies i que la persona o l'entitat beneficiària no l'aporti dins aquest termini addicional.
d. En el cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària a què es refereix l'article 26 s'han d'aplicar les regles especials següents:
i. Si encara és possible complir els termes prevists inicialment, l'òrgan concedent ha de requerir la persona o l'entitat beneficiària perquè adopti les mesures de difusió corresponents en un termini de quinze dies com a màxim, i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció si no les adopta.
ii. Si no és possible complir els termes prevists perquè les activitats ja s'han dut a terme, l'òrgan concedent pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el que es preveia inicialment.
iii. En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o l'entitat beneficiària s'ha de fixar un termini de quinze dies com a màxim perquè s'adoptin les mesures, advertint-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció si no les adopta.
iv. Que el beneficiari no compleixi el requeriment a què es refereixen els punts 1r i 2n d'aquest article.
4. Quan el compliment pel beneficiari o, en el seu cas, l'entitat col·laboradora s'aproximi de forma significativa al compliment total i s'acrediti per aquests una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat a reintegrar vendrà determinada pel l'aplicació dels criteris de gradació de l'article 17.3.n) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
5. La revocació s'entén sense perjudici de la aplicació del regim d'infraccions i sancions que estableix el títol V del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Article 25
Reintegrament
1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, dels fons transferits al beneficiari, i també el procediment per exigir-lo, es regeixen per l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i la normativa reglamentària que el desplega, tot tenint en compte les regles particulars i els criteris de gradació que s'estableixen a la present Ordre.
2. En el cas que es produeixi un excés de finançament sobre el cost d'una activitat com a conseqüència d'altres subvencions d'altres entitats públiques o privades, s'ha de reintegrar l'import total que excedeixi el cost fins al límit de la subvenció atorgada, d'acord amb el procediment assenyalat a l'apartat 2 de l'article 24 d'aquesta Ordre.
Article 26
Informació, comunicació i publicitat
1. Els beneficiaris de les ajudes estan obligats a:
a. Dur a terme les actuacions d'informació i publicitat que s'indiquen al manual de comunicació per a gestors i beneficiaris dels fons del PRTR del Ministeri d'Hisenda i Funci´o Pública.
b. Fer menció a l'origen d'aquest finançament i a incloure l'emblema de la UE amb una declaració de finançament adequada que digui «Finançat per la Unió Europea-Next GenerationEU», en particular, quan promoguin les accions i els seus resultats, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic (article 34 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència).
c. Col·locar tots els cartells i plaques acreditatius de l'origen del finançament del projecte en un lloc ben visible d'accés al públic, que inclourà l'emblema europeu i de la comunitat autònoma.
d. Exhibir en un lloc destacat l'emblema de la UE i la declaració de finançament en tots els productes digitals, llocs web i les seves versions mòbils destinats al públic o participants.
2. Les convocatòries s'han de publicar en el butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos procedents, d'acord amb l'article 15.1 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. La informació sobre les convocatòries i les resolucions de concessió derivades de les mateixes es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) de conformitat amb els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i es publicarà a la web del Govern de les Illes Balears http://www.caib.es
Capítol V Règim d'infraccions i sancions
Article 27
Infraccions i sancions
És d'aplicació el règim d'infraccions i sancions administratives previst en la normativa bàsica estatal en matèria de subvencions i continguda en el capítol I i en els articles 59, 65, 67, 68 i 69 del capítol II, ambdós del títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el previst en el Títol V del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, sens perjudici de l'aplicació d'aquelles normes en matèria d'infraccions i sancions previstes en les disposicions nacionals i comunitàries en relació amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i la normativa de desenvolupament.
Article 28
Procediment sancionador i òrgans competents
1. Per a la tramitació dels procediments sancionadors serà d'aplicació el reglament per a l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració de la Comunitat Autònoma que en cada cas estigui vigent, amb les especialitats contingudes en matèria sancionadora en la Llei 39/2015, 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Són competents per a la resolució del procediment sancionador els òrgans determinats per l'article 62.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Disposició addicional primera
Notificacions telemàtiques
Les notificacions a què es refereix aquesta Ordre s'han de realitzar sempre de forma telemàtica, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015.
Disposició addicional segona
Caràcter Reglamentari
La present ordre té caràcter reglamentari, llevat de l'annex I que té caràcter d'acte administratiu, tot això a efectes de la interposició dels recursos escaients.
Disposició transitòria
Reglament sobre l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració de la CAIB.
Fins que no es dicti altra norma, el reglament sobre l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears es el aprovat pel decret 14/1994 de 10 de febrer (BOIB núm. 21 de 17 de febrer de 1994), que es l'aplicable en tot allò que no s'oposi al previst a la Llei 39/2015, i en particular a la tramitació simplificada dels procediments sancionadors.
Disposició final.
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, (signat electrònicament: 5 de maig de 2022)
El conseller de Medi Ambient i Territori Miquel Mir Gual