Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 8269
Ordre conjunta de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, per la qual s’aprova la cinquena modificació de l’Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, per la qual s’aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d’ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19
Antecedents
1. El 29 de maig de 2021 es va publicar en el BOIB número 70 l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Mitjançant aquesta Ordre es varen aprovar les bases i la convocatòria de subvencions que han de regir la concessió dels ajuts directes a autònoms i empreses, amb la finalitat de donar suport a la solvència del sector privat mitjançant la provisió a les empreses i autònoms d'ajuts directes de caràcter finalista que permetin el pagament a proveïdors, la reducció dels deutes derivats de l'activitat econòmica i, en cas de quedar romanent, els deutes amb creditors bancaris, i també el pagament de costs fixos (com ara, per exemple, els relatius al subministrament d'energia i als canvis en les pautes de consum i de potència demandada).
2. L'Ordre conjunta abans esmentada es va modificar en diverses ocasions. La primera d'aquestes modificacions es va publicar al BOIB número 78, el 12 de juny de 2021.
Aquesta modificació es va dur a terme, entre altres motius, amb la finalitat de facilitar la comprensió de determinats requisits, així com per permetre que determinats sol·licitants que no haguessin obtingut un resultat net positiu per les activitats econòmiques en les quals s'hagués aplicat el mètode d'estimació directa per a la seva determinació o hagués resultat positiva la base imposable de l'impost sobre societats o de l'impost sobre la renda de no residents, abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i compensació de bases imposables negatives, es poguessin beneficiar de l'excepció de l'obligatorietat del compliment d'aquest requisit.
La segona modificació es va publicar al BOIB, el 26 de juny de 2021, amb la finalitat, entre altres motius, de clarificar els supòsits en què es pot interpretar que els empresaris o professionals, entitats i grups consolidats han resultat afectats per la fallida de Thomas Cook i, en conseqüència, aclarir la forma en què cal justificar la concurrència d'aquesta situació.
També es va eliminar el llistat de codis CNAEs que contenia l'Annex I amb la finalitat d'ampliar les activitats en què poden estar d'alta els sol·licitants de la subvenció; es va modificar la redacció de determinats articles per tal de donar coherència al text de l'Ordre amb l'eliminació de l'esmentat Annex; es va modificar el termini de presentació de les sol·licituds, i, finalment, es va modificar l'article 8.4 de l'Ordre amb l'objectiu d'adequar l'ampliació dels CNAEs a les exigències establertes en l'apartat 4.4 del Marc Nacional Temporal per als sectors de la pesca i l'aqüicultura en la producció primària de productes agrícoles.
L'1 de juliol de 2021 es va publicar al BOIB número 87 la tercera modificació mitjançant la qual es va preveure, expressament, la possibilitat que els ajuts es poguessin aplicar a la satisfacció o compensació de pèrdues, enteses aquestes pèrdues com els costs fixos a què es refereixen els apartats 1 i 3 de l'article 1 o els costs fixos no coberts a què fan referència la disposició addicional cinquena del Reial decret llei 5/2021 i el Marc Nacional Temporal, relatiu a les mesures d'ajuts a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de Covid-19 autoritzat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.56851 (2020/N), de 2 d'abril.
Es tractava de deixar clar que la finalitat dels ajuts no es limita a la satisfacció de deutes i pagaments, sinó també, com indiquen els apartats 1 i 3 de l'article 1 del Reial decret llei 5/2021, a la satisfacció (és a dir, a l'aplicació o la imputabilitat) de costs fixos (incloses, per tant, les pèrdues computables); sempre que, és clar, aquesta aplicació o imputació no impliqui una duplicitat en el cost o la despesa objecte de subvenció, això és, sempre que no es tracti de costs o despeses que ja s'hagin aplicat al mateix ajut en concepte de satisfacció de deutes o pagaments.
3. El 6 de juliol de 2021 es va publicar en el BOIB número 90 una correcció d'errades advertides a les Ordres conjuntes de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, publicades al BOIB número 84, del 26 de juny de 2021 i al BOIB número 87, de l'1 de juliol de 2021, per les que s'aprova la segona i tercera modificació de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
4. El 24 de novembre de 2021 es va publicar al BOE el Reial decret llei 27/2021, de 23 de novembre, pel qual es prorroguen determinades mesures econòmiques per a donar suport a la recuperació.
L'article 5 d'aquest Reial Decret Llei 27/2021 modifica l'apartat 1 de l'article 4 del Reial decret llei 5/2021, que queda redactat de la següent manera:
«Les Comunitats Autònomes i Ciutats de Ceuta i Melilla procediran al reintegrament al Tresor Públic dels imports corresponents conforme als següents apartats:
a) Amb anterioritat al 31 de desembre de 2021 hauran de reintegrar la diferència entre l'import assignat a la Comunitat Autònoma o Ciutat per aquest Reial decret llei i l'import màxim derivat de les sol·licituds rebudes.
b) Així mateix, amb anterioritat al 31 de desembre de 2021, podran reintegrar la diferència entre l'import màxim derivat de les sol·licituds i l'import adjudicat, sense perjudici que puguin retenir els fons necessaris per a fer front als pagaments que eventualment puguin derivar-se de l'estimació dels recursos en via administrativa interposats contra resolucions denegatòries dictades abans del 31 de desembre de 2021 i que estiguin pendents de resolució.
c) En tot cas, la resta del saldo no executat s'haurà de reintegrar abans del 30 de juny de 2022.
Abans del 30 de juny de 2022, les Comunitats Autònomes i les Ciutats de Ceuta i Melilla remetran al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública un estat d'execució, indicant les quanties totals de compromisos de crèdits, obligacions reconegudes i pagaments realitzats.
Les Comunitats Autònomes i les Ciutats de Ceuta i Melilla hauran de remetre juntament amb la informació enumerada en aquest apartat, informe dels seus respectius òrgans d'intervenció i control en el qual s'acrediti i certifiqui l'import dels reintegraments.»
5. Atès que la nova redacció de l'article 4.1 del Real decret Llei 5/2021 amplia els terminis per a la devolució del saldo no executat per les CCAA, es pot ampliar el termini per a què les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el Títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, puguin justificar l'import de l'ajut que hagin rebut.
Amb la finalitat d'ampliar el termini de justificació i facilitar la presentació de la mateixa, cal modificar els apartats 5.3 i 5.4 de l'article 9 de l'Ordre conjunta, així com afegir un apartat 5.5 a l'esmentat article i nous Annexes que contenen models de documentació i la informació clarificadora per a dur a terme una correcta justificació.
6. L'apartat 2 de la disposició addicional primera de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en relació amb l'article 15.2 del mateix text legal, estableix que l'aprovació de les bases ha de seguir, exclusivament, els tràmits següents: resolució d'inici, informe dels serveis jurídics i fiscalització prèvia de la Intervenció General, que s'han d'emetre en el termini màxim de deu dies naturals. I afegeix que la fiscalització prèvia de la Intervenció General, quan sigui procedent, s'ha de limitar als aspectes de la convocatòria susceptibles de fiscalització.
Per tot això, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, d'acord amb el que estableix l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent:
ORDRE
Article únic
1.- Es modifica l'apartat 5 de l'article 9 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«Article 9
(...) 5. La justificació de la subvenció, pel que fa a les despeses a què es refereixen els punts 5.1 i 5.2 següents, es podrà presentar des de l'endemà de la data de pagament de la subvenció fins al 31 de març de 2022, i, pel que fa a les despeses i als costs a què es refereixen els punts 5.3, 5.4 i 5.5, des de l'endemà de la data de pagament de la subvenció fins al 30 de juny de 2022, de la manera que preveuen cada un dels punts 5.1 a 5.5 esmentats.»
2.- Es modifica l'apartat 5.3 de l'article 9 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«Article 9
(...) 5.3. Per a la justificació de les despeses imputables a subvencions concedides d'import igual o superior a 60.000,00 euros, s'haurà de presentar l'informe d'un auditor de comptes inscrit com a exercent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes. L'informe serà realitzat d'acord amb els procediments específics que es detallen en l'Annex V d'aquesta Ordre conjunta sobre la informació que ha de ser preparada pel beneficiari de l'ajut d'acord amb l'Annex VI d'aquesta Ordre conjunta. Sobre la base d'aquests procediments l'informe conclourà sobre si existeixen o no excepcions a l'elegibilitat de l'ajut percebuda d'acord amb els requeriments de la convocatòria.
En aquells casos en què el beneficiari estigui obligat a auditar els seus comptes anuals per un auditor sotmès a la Llei 22/2015, de 20 de juliol, d'Auditoria de Comptes, l'informe a què es refereix el paràgraf anterior es durà a terme pel mateix auditor.
En el supòsit en què el beneficiari no estigui obligat a auditar els seus comptes anuals, la designació de l'auditor de comptes l'ha de fer ell.
El beneficiari estarà obligat a posar a la disposició de l'auditor de comptes tots els llibres, registres i documents que li siguin exigibles en aplicació del que disposa l'apartat f) de l'article 14.1 de la Llei general de subvencions. Així com a conservar a fi de les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei. »
3.- Es modifica l'apartat 5.4 de l'article 9 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«Article 9
(...) 5.4. Els beneficiaris de la línia 1, que pretenguin imputar a la subvenció els costos fixos a què es refereixen l'article 4 i l'últim paràgraf de l'apartat 4 de l'article 8 d'aquesta Ordre hauran de presentar un informe emès per un auditor de comptes, inscrit com a exercent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, que acrediti la imputabilitat de l'ajut, en tot o en part, a la satisfacció o cobertura d'aquests costos fixos. En aquest sentit, l'informe de l'auditor haurà d'acreditar els següents extrems en relació amb els costos fixos no coberts, o pèrdues equivalents:
a) Que s'han meritat entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021.
b) Que procedeixen de contractes anteriors al dia 13 de març de 2021,
c) Que compleixen amb l'ordre de prelació establert en l'apartat 2 de l'article 4.
d) Que no inclouen costos o despeses determinants de deutes o pagaments subvencionables que ja s'hagin imputat a l'ajut.
e) Que no inclouen pèrdues per deteriorament de valor puntuals.
f) En el cas que les pèrdues incloguin dotacions en provisions diferents de les causades per deteriorament de valor puntuals, l'informe s'haurà de manifestar sobre la correcció d'aquestes d'acord amb la normativa comptable d'aplicació.
A aquest efecte, són aplicables les mateixes regles establertes en el punt 5.3 anterior respecte de l'emissió de l'informe i la designació de l'auditor de comptes.
Així mateix, el beneficiari estarà obligat a posar a la disposició de l'auditor de comptes tots els llibres, registres i documents que li siguin exigibles en aplicació del que disposa l'apartat f) de l'article 14.1 de la Llei general de subvencions. Així com a conservar a fi de les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei.»
4.- S'afegeix un apartat 5.5 a l'article 9 de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, que queda redactat de la manera següent:
«Article 9
(...) 5.5. Els beneficiaris de la línia 2, que pretenguin imputar a la subvenció els costos fixos a què es refereixen l'article 4 i l'últim paràgraf de l'apartat 4 de l'article 8 d'aquesta Ordre, amb independència de la quantia de la subvenció a què es refereixen els punts 5.1, 5.2 i 5.3 anteriors i de la documentació que hagi de presentar-se d'acord amb els punts esmentats, hauran de presentar un informe emès per un auditor de comptes inscrit com a exercent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes. L'informe serà realitzat d'acord amb els procediments específics que es detallen en l'Annex VII d'aquesta Ordre conjunta sobre la informació que ha de ser preparada pel sol·licitant de l'ajut d'acord amb l'Annex VIII, IX i X d'aquesta Ordre conjunta. Sobre la base d'aquests procediments l'informe conclourà sobre si existeixen o no excepcions a l'elegibilitat de l'ajut rebut d'acord amb els requeriments de la convocatòria.
A aquest efecte, són aplicables les mateixes regles establertes en el punt 5.3 anterior respecte de l'emissió de l'informe i la designació de l'auditor de comptes.
Així mateix, el beneficiari estarà obligat a posar a la disposició de l'auditor de comptes tots els llibres, registres i documents que li siguin exigibles en aplicació del que disposa l'apartat f) de l'article 14.1 de la Llei general de subvencions. Així com a conservar a l'objecte de les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei.»
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre produeix efectes, una vegada publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de l'entrada en vigor de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el Títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Palma, 4 de gener de 2022
La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat i secretària del Consell de Govern
Mercedes Garrido Rodríguez
(art. 47.3 Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears)
ANNEX V
Procediments específics a realitzar sobre el Resum dels deutes amb proveïdors i altes creditors (financers i no financers)
D'acord amb l'art. 9.5.3 de les Bases reguladores de la convocatòria “Línia Covid d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el Títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19”, aprovades per l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 (modificada per tres ordres conjuntes emeses per aquestes) publicades al BOIB 76, de 12 de juny de 2021, BOIB 84, de 26 de juny i BOIB 87, d'1 de juliol del mateix any, i la correcció d'errades a la publicació del BOIB 90, de 6 de juliol de 2021), l'auditor ROAC designat pel sol·licitant de l'ajut haurà d'emetre un informe que contingui els procediments específics que es detallen a continuació sobre la informació preparada pel beneficiari d'acord amb el Resum dels Deutes amb Proveïdors i altres Creditors (financers i no financers) de l'Annex VI de la present Ordre.
El treball es farà respectant les normes professionals d'acceptació general a Espanya aplicables als encàrrecs de procediments acordats basada en la norma internacional ISRS 4400 que regula l'actuació de l'auditor en aquest tipus d'encàrrecs.
Procediments específics a realitzar:
a. Obtenció del Resum dels Deutes amb Proveïdors i altres Creditors (financers i no financers) que es detalla a l'Annex VI de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, signat pel responsable de (nom o denominació social del beneficiari) de la preparació de la informació.
b. Comprovació que el Resum dels Deutes amb Proveïdors i altres Creditors (financers i no financers) preparat per (nom o denominació social del beneficiari) conté tots els elements assenyalats a l'Annex VI de les Bases reguladores de la convocatòria.
c. A partir del Resum dels Deutes amb Proveïdors i altres Creditors (financers i no financers) que es detallen a l'Annex VI, seleccionar una mostra del 2% de l'import total de tots els epígrafs corresponents a deutes no financers amb un mínim de 20 elements i un màxim de 100 elements (s'haurà de detallar la mostra concreta) i del 100% del deute financer per fer els procediments que es descriuen a continuació.
d. Per a la mostra seleccionada, comprovació que (nom o denominació social del beneficiari) disposa dels següents documents originals acreditatius del deute, sobre els quals es realitzen els procediments següents:
i. Factures de proveïdors i altres creditors no financers, comprovació que la meritació de la factura es troba dins del període subvencionable (de l'1 de març del 2020 al 31 de maig del 2021).
ii. Nòmines d'empleats, comprovació que la nòmina s'ha meritat en el període subvencionable.
iii. Deute tributari amb les administracions públiques, comprovació que el període de liquidació del deute tributari ha vençut en el període subvencionable.
iv. Deute financer vençut, comprovació que les quotes impagades (capital i interessos) procedeix de contractes anteriors al 13 de març del 2021 i han vençut entre l'1 de març del 2020 i el 31 de maig del 2021.
v. Deute financer no vençut, comprovació que el deute procedeix de contractes formalitzats entre l'1 de març del 2020 i el 12 de març del 2021.
e. Per a la mostra seleccionada, comprovació que (nom o denominació social del beneficiari) disposa de documents originals acreditatius del pagament, dins del període establert per les Bases reguladores dels ajuts, dels deutes amb proveïdors i altres creditors (financers i no financers).
f. En cas que la justificació inclogui el pagament de deute financer, comprovació en base a una mostra (del 2% de cada subgrup amb un mínim de 20 elements i un màxim de 100 elements per subgrup) que en finalitzar el període per aplicar l'ajut a la seva finalitat (dos mesos a comptar des del dia en què el beneficiari va ingressar l'ajut) no quedaven, als registres comptables del beneficiari, deutes als subgrups 40 i 41 del Pla General de Comptabilitat que complissin les condicions per poder ser susceptibles d'ajut.
g. Verificació de l'exactitud aritmètica de l'Annex VI preparat per (nom o denominació social del beneficiari)
h. Obtenció d'una carta de manifestacions, d'acord amb les normes professionals d'acceptació general aplicables als encàrrecs de procediments acordats, signada pel responsable de (nom o denominació social del beneficiari) de la preparació de la informació inclosa a l'Annex VI.
ANNEX VI
Declaració responsable del Resum dels deutes amb proveïdors i altes creditors (financers i no financers)
(Nom o denominació social del beneficiari), amb NIF número _______ , en qualitat de beneficiari de la “Línia Covid d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el Títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19”, aprovades per l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 (modificada per tres ordres conjuntes emeses per les mateixes conselleries publicades al BOIB 76, de 12 de juny de 2021, BOIB 84, de 26 de juny i BOIB 87, d'1 de juliol del mateix any, i corregida d'errades a la publicació al BOIB 90, de 6 de juliol de 2021), d'acord el que disposa l'art. 9.5.3 de l'Ordre conjunta assenyalada, DECLARA RESPONSABLEMENT QUE:
1.- Presenta un Resum dels deutes amb proveïdors i altres Creditors (financers i no financers) pendents de pagament a la data de la sol·licitud, i meritats entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021, que procedeixen de contractes anteriors al 13 de març de 2021 per als quals se sol·licita l'ajut a què fa referència l'art. 4.1 de la referida Ordre.
2.- El Resum dels deutes amb Proveïdors i altres Creditors (financers i no financers) que es presenta a continuació:
1. S'ha obtingut de la comptabilitat de (nom o denominació social del beneficiari) i reflecteix la totalitat dels deutes amb proveïdors i altres creditors (financers i no financers) que compleix les condicions recollides a l'art. 4.1 de l'Ordre conjunta.
2. Els deutes inclosos es corresponen amb activitats econòmiques que desenvolupa el sol·licitant.
3. Els deutes inclosos s'han meritat entre l'1 de març del 2020 i el 31 de maig del 2021.
4. Els deutes inclosos procedeixen de contractes anteriors al 13 de març del 2021.
5. Els deutes inclosos es trobaven pendent de pagament el 14 de juny de 2021.
6. Els deutes inclosos no es corresponen amb l'IVA o altres impostos indirectes que siguin susceptibles de recuperació o compensació per (nom o denominació social del beneficiari).
7. Els deutes inclosos no es corresponen amb deutes entre les societats que formen part del grup que consolida fiscalment.
8. Els ajuts rebuts s'han destinat al pagament dels deutes d'acord amb l'ordre de pagament que estableix l'art. 4.2 de les Bases reguladores de la convocatòria i que es detalla a continuació:
a. En primer lloc, s'han satisfet els deutes amb proveïdors i altres creditors (no financers) per ordre d'antiguitat que serà determinat per:
i. Factures: data d'emissió.
ii. Nòmines: data de meritació.
iii. Deute tributari: darrer dia del període de liquidació.
b. En segon lloc, s'ha reduït el deute financer, tot primant la reducció del deute amb aval públic.
Deutes amb Proveïdors i Altres Creditors (financers i no financers) pendents de pagament a 14 de juny de 2021 |
Milers d'euros |
Proveïdors |
|
Creditors Varis |
|
Personal |
|
Altres deutes amb l'Administració Pública |
|
Deutes amb entitats de crèdit amb aval ICO |
|
Altres deutes financeres amb aval ICO |
|
Deutes amb entitats de crèdit |
|
Altres deutes financeres |
|
TOTAL |
|
Lloc, en la data de la signatura electrònica
ANNEX VII
Procediments Específics a realitzar sobre el «Compte de pèrdues i guanys de la Línia COVID d'ajuts directes a autònoms i empreses pel suport a la solvència i reducció de l'endeutament del sector privat»
Amb la finalitat de justificar l'ajut per a les pèrdues comptables ocasionades pels costos fixos no coberts, d'acord amb l'article 9.5.5 de la present Ordre, l'auditor ROAC designat pel sol·licitant, haurà d'emetre un informe que contingui els procediments específics que es detallen a continuació.
El treball es realitzarà respectant les normes professionals de general acceptació a Espanya aplicables als encàrrecs de procediments acordats basats en la norma internacional ISRS 4400 que regula l'actuació de l'auditor en aquesta mena d'encàrrecs.
Procediments específics a realitzar:
a. Obtenció de la “Declaració responsable sobre costos fixos no coberts” i el “Compte de pèrdues i guanys línia COVID RDL 5/2021” (d'ara endavant, Compte de pèrdues i guanys COVID) de les Bases reguladores de la convocatòria signades pel responsable de l'Entitat sol·licitant de la preparació de la informació.
b. Comprovació que la “Declaració responsable sobre costos fixos no coberts” i el Compte de pèrdues i guanys COVID preparada per l'Entitat sol·licitant conté tots els elements assenyalats a l'article 9.5.5 de la present Ordre.
c. Comprovació que la suma del total de l'epígraf “Import net de la xifra de negocis” i de l'epígraf “Ingressos accessoris i altres de gestió corrent” del Compte de pèrdues i guanys COVID no és inferior a la base imposable de l'IVA meritat pel mateix període obtinguda de les declaracions d'IVA presentades i el llibre d'IVA de l'Entitat sol·licitant.
d. Comprovació que el total de l'epígraf “Variació d'existències de productes acabats i en curs de fabricació” del Compte de pèrdues i guanys COVID coincideix amb la variació entre el valor de les existències obtingut de l'informe d'inventari que utilitzi, identificant el nom d'aquest informe a l'informe de l'auditor, o d'un llistat que s'obtingui dels sistemes d'informació de l'Entitat sol·licitant, de data 1 de març de 2020 i 31 de maig de 2021 que ha d'estar signat pel responsable de la preparació d'aquests informes dins de l'Entitat sol·licitant.
e. Comprovació que el total de cadascun dels epígrafs de “Despeses de personal”, “Serveis exteriors” i “Tributs” del Compte de pèrdues i guanys COVID s'obté a partir dels registres comptables de l'Entitat sobre els quals s'ha seleccionat una mostra la grandària de la qual ha estat el 2% de l'import total de cadascun dels epígrafs, amb un mínim de 20 elements i un màxim de 100 elements per epígraf (s'haurà de detallar la mostra concreta) i, sobre aquesta mostra, realització dels procediments que es detallen a continuació.
• Comprovació que l'entitat sol·licitant disposa de documents originals acreditatius de la despesa.
• Comprovació amb els documents originals acreditatius que les despeses s'han meritat entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021 i que procedeixen de contractes anteriors al 13 de març de 2021.
f. Comprovació que l'import total corresponent a cada epígraf del Compte de pèrdues i guanys COVID ha estat obtingut a partir dels registres comptables i, si escau, de la conciliació facilitada per l'Entitat sense realitzar comprovacions específiques sobre els mateixos o sobre la citada conciliació.
g. Comprovació, en relació amb l'article 4.2 de la present Ordre, i sobre la base d'una mostra (del 2% de cada subgrup amb un mínim de 10 elements i un màxim de 20 elements per subgrup) que en finalitzar el període per a aplicar l'ajut a la seva finalitat (dos mesos a comptar des del dia en què el beneficiari va ingressar l'ajut) no quedaven, en els registres comptables del beneficiari, deutes en els subgrups 16, 17, 40, 41, 51 i 52 del Pla General de Comptabilitat que complissin les condicions per a poder ser susceptibles d'ajut (amb l'excepció dels tributs amb data de venciment posterior).
h. Obtenir la composició de la xifra “PDV Pèrdues per deteriorament de valor puntuals incloses en TPC” preparat per l'Entitat, i comprovar que inclou el total de registres comptables del subgrup 69 del Pla General de Comptabilitat així com les pèrdues derivades de dotacions als comptes del subgrup 14 del Pla General de Comptabilitat (Provisions).
i. Comprovació que la xifra inclosa en l'epígraf “Deute Import de despeses o costos determinants de deutes o pagaments subvencionables ja imputats a l'ajut” correspon als deutes de l'Annex VI que tenen com a contrapartida comptes del grup 6 (compres i despeses) del Pla General de Comptabilitat.
j. Verificació de l'exactitud aritmètica del Compte de pèrdues i guanys COVID preparada per l'entitat sol·licitant.
k. Obtenció d'una carta de manifestacions, d'acord amb les normes professionals de general acceptació aplicables als encàrrecs de procediments acordats, signada pel responsable de l'entitat sol·licitant de la preparació de la informació inclosa en la “Declaració responsable sobre costos fixos no coberts” i el Compte de pèrdues i guanys COVID.
ANNEX VIII
Declaració responsable sobre costs fixos no coberts
(Nom o denominació social del beneficiari), amb NIF número _______ , en qualitat de beneficiari de la “Línia Covid d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el Títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19”, aprovades per l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 (modificada per tres ordres conjuntes emeses per les mateixes conselleries publicades al BOIB 76, de 12 de juny de 2021, BOIB 84, de 26 de juny i BOIB 87, d'1 de juliol del mateix any, i per la correcció d'errades a la publicació en el BOIB 90, de 6 de juliol de 2021), d'acord el que disposa l'art. 9.5.3 de l'Ordre conjunta assenyalada, amb la finalitat de justificar l'ajut per a les pèrdues comptables ocasionades pels costos fixos no coberts a què es refereix l'article 4 de la present Ordre, DECLARA RESPONSABLEMENT:
1. Que el "Compte de Pèrdues i Guanys Línia COVID RDL 5/2021" que s'adjunta (Annex IX i Annex X) s'ha obtingut de la comptabilitat del sol·licitant i conté tots els ingressos i despeses del període subvencionable (entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021) i compleix amb els principis comptables i els criteris de registre i de valoració del Pla General de Comptabilitat.
2. Així mateix, en relació amb les despeses:
2.1. Procedeixen de contractes anteriors al 13 de març de 2021.
2.2. Si el Compte de Pèrdues i Guanys Línia COVID RDL 5/2021 inclou pèrdues per deterioraments de valors puntuals el seu import consta així mateix en l'epígraf “PDV Pèrdues per deterioraments de valor puntuals”.
2.3. L'epígraf “SEG Ingressos previstos d'assegurances i altres ajuts compromeses relatives al període comprès entre el 01/03/20 i el 31/05/21 no inclosos en TPC” inclou la previsió d'ingressos derivats de despeses o pèrdues que han estat coberts per assegurances o que han estat objecte de subvenció per Administracions Públiques (exceptuant els ajuts per a pagament de deute financer i no financera derivades del RDL 5/2021) i que no figuren en el Compte de Pèrdues i Guanys Línia COVID RDL 5/2021.
2.4. L'epígraf “Deute Import de despeses o costos determinants de deutes o pagaments subvencionables ja imputats a l'ajut” correspon a l'import de les despeses incloses en el Compte de Pèrdues i Guanys Línia COVID RDL 5/2021 que han estat subvencionats per la línia d'ajuts de la convocatòria derivada del RDL 5/2021 per al pagament de deute de proveïdors i creditors financers i no financers.
3. Que transcorreguts dos mesos des del dia en què es va fer efectiu el pagament de l'ajut concedit no quedaven deutes amb proveïdors o creditors financers i no financers pendents de pagament que complissin les condicions recollides en l'article 4.2 de la present Ordre.
4. L'import de l'epígraf de la “Variació d'existències de productes acabats i en curs de fabricació” prové dels sistemes d'informació de l'Entitat (i en cas d'haver realitzat un inventari i de la inspecció física de les esmentades exigències pel responsable de l'Entitat en les dates XX).
ANNEX IX
Convocatòria “Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del RDL 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial”
COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS LÍNIA COVID RDL 5/2021 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
INGRESSOS |
2020 01/03 - 31/12 |
2021 01/01 - 31/05 |
TOTAL |
1 |
|
|
Import net de la xifra de negocis |
|
|
- |
2 |
|
|
Variació d'existències de productes acabats i en curs de fabricació |
|
|
- |
3 |
|
|
Treballs realitzats per l'empresa per al seu actiu |
|
|
- |
4 |
|
|
Altres ingressos d'explotació (4.1 + 4.2) |
- |
- |
- |
|
4.1 |
|
Ingressos accessoris i altres de gestió corrent |
|
|
- |
|
4.2 |
|
Subvencions d'explotació incorporades al resultat |
|
|
|
5 |
|
|
Imputació de subvencions d'immobilitzat no financer i altres. |
|
|
- |
6 |
|
|
Ingressos financers |
|
|
- |
7 |
|
|
Altres ingressos (suma de subapartats) |
- |
- |
- |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Ingressos") |
|
|
- |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Ingressos") |
|
|
- |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Ingressos") |
|
|
- |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Ingressos") |
|
|
- |
INGRESSOS |
TOTAL INGRESSOS (1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7) |
- |
- |
- |
||
|
|
|
DESPESES |
2020 01/03 - 31/12 |
2021 01/01 - 31/05 |
TOTAL |
1 |
|
|
Aprovisionaments (1.1 + 1.2 + 1.3) |
- |
- |
- |
|
1.1 |
|
Consum de mercaderies, primeres matèries i altres matèries consumibles |
|
|
- |
|
1.2 |
|
Treballs realitzats per altres empreses |
|
|
- |
|
1.3 |
|
Deteriorament de mercaderies, primeres matèries i altres aprovisionaments. |
|
|
- |
2 |
|
|
Despeses de personal |
|
|
- |
3 |
|
|
Altres despeses d'explotació (3.1 + 3.2 + 3.3 + 3.4) |
- |
- |
- |
|
3.1 |
|
Serveis exteriors (suma de 3.1.1 a 3.1.9) |
- |
- |
- |
|
|
3.1.1 |
Arrendaments i cànons |
|
|
- |
|
|
3.1.2 |
Reparacions i conservació |
|
|
- |
|
|
3.1.3 |
Serveis de professionals independents |
|
|
- |
|
|
3.1.4 |
Transports |
|
|
- |
|
|
3.1.5 |
Primes d'assegurances |
|
|
- |
|
|
3.1.6 |
Serveis bancaris i similars |
|
|
- |
|
|
3.1.7 |
Publicitat, propaganda i relacions públiques |
|
|
- |
|
|
3.1.8 |
Subministraments |
|
|
- |
|
|
3.1.9 |
Altres serveis |
|
|
- |
|
3.2 |
|
Tributs |
|
|
- |
|
3.3 |
|
Pèrdues, deterioraments i variació de provisions per operacions comercials |
|
|
- |
|
3.4 |
|
Altres despeses de gestió corrent |
|
|
- |
4 |
|
|
Amortització de l'immobilitzat |
|
|
- |
5 |
|
|
Despeses financeres |
|
|
- |
6 |
|
|
Altres despeses (suma de subapartats) |
- |
- |
- |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Despeses") |
|
|
- |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Despeses") |
|
|
- |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Despeses") |
|
|
- |
DESPESES |
TOTAL DESPESES (1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6) |
- |
- |
- |
||
TPC |
TOTAL PÈRDUA COMPTABLE (abans d'imposts) = TOTAL DESPESES - TOTAL INGRESSOS. |
|
|
- |
||
PDV |
Pèrdues per deteriorament de valor puntuals incloses en TPC (*) |
|
|
- |
||
CFNC |
DESPESES FIXES NO COBERTES (TPC menys PDV). |
|
|
0,00 |
||
DEUTE |
Import de despeses o costos determinants de deutes o pagaments subvencionables ja imputats a l'ajut |
|
|
|
||
SEG |
Ingressos prevists d'assegurances i altres ajuts compromeses relatives al període comprès entre el 01/03/20 i el 31/05/21 no inclosos en TPC |
|
|
- |
||
BASE ajut |
COSTS FIXOS NO COBERTS susceptibles d'ajut (CFNC menys DEUTE) |
|
|
0,00 |
||
* Es consideren pèrdues per deteriorament de valor puntuals totes les pèrdues per deteriorament i altres dotacions (subgrup 69 del PGC) així com les pèrdues derivades de dotacions als comptes del subgrup 14 del PGC (Provisions). A la xifra de costos fixos no coberts susceptibles d'ajut (BASE ajut) se li aplicarà el percentatge d'intensitat que correspongui segons l'art. 8.4 de l'Ordre |
||||||
SIGNATURA |
|
DNI |
|
|||
NOMBRE |
|
|||||
DATA |
|
ANNEX X
Convocatòria “Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del RDL 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial”
COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS LÍNIA COVID RDL 5/2021 |
||||
---|---|---|---|---|
|
|
|
INGRESSOS |
Epígrafs |
1 |
|
|
Import net de la xifra de negocis |
700,701,702,703,704,(706), (708),(709) i 705 |
2 |
|
|
Variació d'existències de productes acabats i en curs de fabricació |
(6930), 71 *,7930 |
3 |
|
|
Treballs realitzats per l'empresa pel seu actiu |
73 |
4 |
|
|
Altres ingressos d'explotació (4.1 + 4.2) |
|
|
4.1 |
|
Ingressos accessoris i altres de gestió corrent |
75 |
|
4.2 |
|
Subvencions d'explotació incorporades al resultat |
740,75 |
5 |
|
|
Imputació de subvencions d'immobilitzat no financer i altres. |
746 |
6 |
|
|
Ingressos financers |
76 |
7 |
|
|
Altres ingressos (suma de subapartats) |
|
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Ingressos") |
Sol·licitant |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Ingressos") |
Sol·licitant |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Ingressos") |
Sol·licitant |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Ingressos") |
Sol·licitant |
INGRESSOS |
TOTAL INGRESSOS (1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7) |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
DESPESES |
|
1 |
|
|
Aprovisionaments (1.1 + 1.2 + 1.3) |
|
|
1.1 |
|
Consum de mercaderies, primeres matèries i altres matèries consumibles |
(600), 6060,6080,6090, 610*, (601),(602),6061,6062,6081, 6082,6091,6092,611*,612* |
|
1.2 |
|
Treballs realitzats per altres empreses |
(607) |
|
1.3 |
|
Deteriorament de mercaderies, primeres matèries i altres aprovisionaments. |
(6931),(6932),(6933),7931, 7932,7933 |
2 |
|
|
Despeses de personal |
(640),(641),(6450)(642),(643),(649), |
3 |
|
|
Altres despeses d'explotació (3.1 + 3.2 + 3.3 + 3.4) |
|
|
3.1 |
|
Serveis exteriors (suma de 3.1.1 a 3.1.9) |
(62) |
|
|
3.1.1 |
Arrendaments i cànons |
621 |
|
|
3.1.2 |
Reparacions i conservació |
622 |
|
|
3.1.3 |
Serveis de professionals independents |
623 |
|
|
3.1.4 |
Transports |
624 |
|
|
3.1.5 |
Primes d'assegurances |
625 |
|
|
3.1.6 |
Serveis bancaris i similars |
626 |
|
|
3.1.7 |
Publicitat, propaganda i relacions públiques |
627 |
|
|
3.1.8 |
Subministraments |
628 |
|
|
3.1.9 |
Altres subvencions |
629 |
|
3.2 |
|
Tributs |
(631),(634),636,639 |
|
3.3 |
|
Pèrdues, deterioraments i variació de provisions per operacions comercials |
(650),(694),(695),794,7954 |
|
3.4 |
|
Altres despeses de gestió corrent |
(651),(659) |
4 |
|
|
Amortització de l'immobilitzat |
(68) |
5 |
|
|
Despeses financeres |
66 |
6 |
|
|
Altres despeses (suma de subapartats) |
|
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Despeses") |
Sol·licitant |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Despeses") |
Sol·licitant |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Despeses") |
Sol·licitant |
|
|
|
(Indicar aquí epígraf i concepte per subapartats "Altres Despeses") |
Sol·licitant |
DESPESES |
TOTAL DESPESES (1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6) |
|