Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 131357
Decret 6/2023 de 20 de febrer pel qual es regula el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears
Preàmbul
I
L'article 149.1.7 de la Constitució atribueix a l'Estat la competència exclusiva sobre legislació laboral, sens perjudici que l'executin els òrgans de les comunitats autònomes. Per mitjà del Reial decret 621/1998, de 17 d'abril (BOE núm. 102, de 29 d'abril), l'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l'ocupació. La Comunitat Autònoma va assumir i distribuir aquests serveis i funcions mitjançant el Decret 51/1998, de 8 de maig (BOIB núm. 68, de 23 de maig), mentre que per mitjà del Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre, se li van traspassar les competències en matèria de gestió del treball, de l'ocupació i de la formació, que anteriorment gestionava l'Institut Nacional d'Ocupació (INEM); en tots dos casos de conformitat amb els articles 12.15 i 15.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 9/1994, de 24 de març (actualment, la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, als articles 32.11 i 36.2).
D'acord amb l'assumpció de competències, es va dictar la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), modificada en diverses ocasions; la darrera, mitjançant la disposició final setena de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015, que disposa que el SOIB té com a finalitat planificar, gestionar i coordinar les polítiques d'ocupació, amb funcions concretes d'informació, d'orientació i d'intermediació en el mercat laboral, i també fomentar l'ocupació en tots els seus vessants i desenvolupar la formació professional per a l'ocupació.
D'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), la competència en l'àmbit material de la formació professional per a l'ocupació correspon a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, a la qual s'adscriu el SOIB, en virtut del Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 131, de 25 de juliol).
La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació dins l'àmbit laboral (BOE núm. 217, de 10 de setembre), estableix que cada administració pública ha de vetllar per la programació, la gestió i el control de la formació professional per a l'ocupació en el seu àmbit competencial, en coherència i en coordinació amb el que correspon a altres administracions. D'acord amb aquest precepte legal, en l'àmbit autonòmic els òrgans o les entitats competents per programar, gestionar i controlar la formació professional per a l'ocupació han de ser els que determinin les comunitats autònomes.
Així mateix, la Llei esmentada sosté que els serveis públics d'ocupació han de vetllar per la qualitat de la formació en els àmbits competencials respectius. Precisament, un dels aspectes que determinen la qualitat de la formació professional per a l'ocupació és el nivell de competència de les persones formadores.
El desplegament reglamentari de la Llei 30/2015 es va fer mitjançant el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol (BOE núm. 159, de 5 de juliol). Aquest Reial decret conté únicament algunes disposicions sobre les persones tutores-formadores que imparteixin formació en la modalitat de teleformació i, pel que fa a especificitats, remet a l'ordre ministerial que les estableixi i, en el cas de la formació vinculada a certificats de professionalitat, al que s'estableixi per a cada certificat de professionalitat.
En el cas concret de la formació conduent a obtenir certificats de professionalitat, el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat (BOE núm. 27, de 31 de gener), recull les disposicions generals sobre els requisits que han de reunir les persones formadores respecte a la titulació, l'experiència professional i la competència docent, tant en modalitat presencial com en teleformació, i també sobre els controls de qualitat a què s'han de sotmetre les entitats de formació, inclosos els controls sobre l'adequació del seu personal formador. Així mateix, aquest Reial decret conté un mandat perquè les administracions públiques garanteixin una oferta suficient de formació de persones formadores.
Quant a les disposicions específiques sobre requisits de les persones formadores, tal com preveu aquest mateix Reial decret 34/2008, en els continguts de cadascun dels certificats de professionalitat (que s'aproven mitjançant un reial decret) s'inclouen les prescripcions que s'han de requerir a les persones formadores per impartir cada mòdul formatiu.
L'Ordre ESS/1897/2013, de 10 d'octubre (BOE núm. 249, de 17 d'octubre), desplega el Reial decret 34/2008 i també els reials decrets pels quals s'estableixen certificats de professionalitat. Aquesta norma conté disposicions específiques sobre la manera d'acreditar els requisits de les persones formadores (que imparteixen formació en modalitat presencial) i de les persones tutores-formadores (en modalitat de teleformació).
II
A la Comunitat Autònoma de les Illes Balears els processos de cerca i selecció i les comprovacions i revisions dels requisits de les persones formadores fins a l'any 2019 eren tasques conjuntes de les entitats de formació i del SOIB, que ja fa uns anys, per simplificar tràmits, va crear una base de dades de persones formadores que imparteixen mòduls formatius de certificats de professionalitat.
Precisament, tant amb l'objectiu de simplificar tràmits de presentació de documents com d'unificar el procediment per comprovar els requisits de les persones formadores (competència docent, titulació acadèmica i experiència professional), i amb la finalitat última de disposar d'una base de dades pública, es va dictar el Decret 18/2019, de 15 de març, pel qual es crea i es regula el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears (BOIB núm. 35, de 16 de març), en el qual es recullen les disposicions sobre l'acreditació de requisits i se'n regula, entre d'altres, el procediment d'inscripció. La inscripció en el Registre suposa el reconeixement que la persona interessada disposa de la documentació acreditativa dels requisits exigits.
Amb aquest Decret es va donar la possibilitat a les persones formadores de gestionar la seva sol·licitud de manera telemàtica, ja que el SOIB va crear una eina per gestionar el tràmit d'inscripció i perquè, posteriorment, les entitats de formació la poguessin consultar. Alhora, es va atorgar a l'Administració la possibilitat de comprovar els requisits de cadascuna de les persones formadores de manera més eficient. Tot això, amb l'objectiu de millorar i d'agilitar el tràmit de selecció i contractació del personal formador per part de les entitats de formació.
Des que va entrar en vigor el Decret 18/2019 s'ha publicat normativa que afecta el funcionament del Registre. Aquests canvis normatius, que s'exposen a continuació, suposen haver de modificar el contingut i l'estructura del Decret i, per això, es considera més oportú derogar-lo i, en conseqüència, elaborar un nou reglament que reculli totes les modificacions.
En primer lloc, l'1 d'abril del 2019 es va publicar l'Ordre TMS/369/2019, de 28 de març, per la qual es regula el Registre estatal d'entitats de formació del sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, així com els processos comuns d'acreditació i d'inscripció de les entitats de formació per impartir especialitats formatives incloses en el catàleg d'especialitats formatives. La disposició addicional cinquena de l'Ordre esmentada regula l'acreditació de la formació de les persones tutores-formadores per impartir formació en la modalitat de teleformació, i preveu com s'han d'acreditar les 30 hores de formació que exigeix l'article 13.4 del Reial decret 34/2008, que regula els certificats de professionalitat.
En segon lloc, la Llei 19/2019, de 30 de novembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al 2020, va modificar l'article 4.4 del Decret 18/2019, en eliminar la gratuïtat de les inscripcions. Alhora, va modificar la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per establir el pagament d'una taxa per a la inscripció en cada mòdul formatiu a partir de l'1 de gener del 2020.
En tercer lloc, s'ha publicat el Reial decret 62/2022, de 25 de gener, de flexibilització dels requisits exigibles per impartir ofertes de formació professional conduents a l'obtenció de certificats de professionalitat, així com de l'oferta de formació professional en centres del sistema educatiu i de formació professional per a l'ocupació (BOE núm. 23, de 27 de gener). Així doncs, aquest Reial decret té com a objectiu flexibilitzar els requisits dels centres per impartir formació professional conduent a obtenir títols de formació professional i certificats de professionalitat i altres ofertes vinculades al Catàleg nacional de qualificacions professionals, d'acord amb la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i la formació professional, així com flexibilitzar els requisits per impartir ofertes de formació professional conduents a obtenir títols de formació professional i certificats de professionalitat i altres ofertes formatives vinculades al Catàleg ja esmentat. Això representa un canvi, atès que, a més de les persones que compleixen els requisits de competència docent, titulació acadèmica i experiència professional que exigeix la normativa de certificats de professionalitat, amb l'entrada en vigor del Reial decret 62/2022 es considera que el professorat de formació professional del sistema educatiu també compleix els requisits per impartir els certificats de professionalitat, tenint en compte la correspondència de les unitats de competència associades als mòduls professionals.
Així doncs, es fa necessari incloure aquesta previsió dins el Decret per possibilitar que el personal docent de centres educatius de formació professional que pot impartir mòduls formatius de certificats de professionalitat s'inscrigui en el Registre. Alhora, cal especificar la documentació que han de presentar per acreditar que compleixen els requisits per inscriure-s'hi.
Finalment, es considera adient que aquest reglament reguli la promoció de la programació d'accions formatives dirigides prioritàriament a les persones inscrites en el Registre, amb l'objectiu d'afavorir l'actualització dels coneixements professionals i de les competències digitals i docents del personal formador, tal com preveu el Reial decret 34/2008.
D'altra banda, amb aquest nou Decret es considera necessari establir l'obligació que les persones formadores es relacionin amb l'Administració per mitjans electrònics, per a qualsevol dels procediments establerts, atès que el Decret 18/2019 únicament va establir com a vàlid que es presentessin sol·licituds per via telemàtica, sense que la resta dels procediments s'haguessin de dur a terme per aquest mitjà.
Actualment, després de més d'un any i mig en què s'han hagut d'utilitzar les tecnologies en quasi tots els àmbits del treball i, especialment, en l'àmbit educatiu, a causa de la pandèmia de la COVID-19 (i sobretot en el temps de confinament), l'ús diari de la tecnologia i de les eines digitals és una realitat. És així encara més pel que fa al personal formador, el qual es va haver d'adaptar a la nova situació per poder desenvolupar la feina, fet que va implicar l'estudi i el coneixement de noves competències digitals.
De conformitat amb l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les administracions poden establir reglamentàriament l'obligació de relacionar-s'hi per mitjans electrònics per a determinats procediments i per a certs col·lectius. Fent ús d'aquesta previsió, es considera adient que les persones físiques que vulguin formar part del Registre quedin sotmeses a l'obligació de relacionar-se per mitjans electrònics amb l'Administració pel que fa a qualsevol dels procediments que regula aquest Decret, atesa la seva dedicació professional i l'accés i la disponibilitat de mitjans electrònics en tot el col·lectiu que es dedica a l'ensenyament, tant si és ocupacional com docent.
III
Aquesta disposició reglamentària consta de 24 articles, agrupats en nou capítols; una disposició addicional única; una disposició transitòria única; una disposició derogatòria única, relativa a la derogació del Decret 18/2019 anterior, i dues disposicions finals.
IV
D'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, aquest Decret s'adequa als principis de bona regulació en l'exercici de la iniciativa reglamentària.
En primer lloc, compleix els principis de necessitat i d'eficàcia, pel fet que recull les modificacions normatives que s'han produït des que va entrar en funcionament el Registre. Per això, es considera més adient aprovar un nou decret que s'adapti a la regulació actual, en substitució de l'anterior, atès que aquests canvis representen haver de modificar part del contingut i de l'estructura del Decret 18/2019.
En virtut del principi de proporcionalitat, aquest Decret conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir la norma, un cop s'ha constatat que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que no imposin menys obligacions a les persones destinatàries. La norma compleix aquest principi, atès que les dades recollides són les mínimes i imprescindibles per atendre la finalitat pretesa.
A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s'ha exercit de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea per generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certesa que en faciliti el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l'actuació i la presa de decisions de les persones.
Així mateix, en virtut del principi de transparència, el projecte s'ha sotmès a la consulta pública prèvia de participació ciutadana en l'elaboració de la norma, i als tràmits d'audiència i informació pública corresponents.
En aplicació del principi d'eficiència, aquest Decret comporta unes càrregues administratives mínimes i necessàries per a les persones administrades i, en la seva aplicació, racionalitza la gestió dels recursos públics.
Finalment, en relació amb els principis de qualitat i de simplificació, aquesta norma permet establir un marc jurídic de qualitat que fa possible complir l'objectiu regulador i que simplifica procediments i càrregues.
Per tot això, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, després de consultar el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i després que el Consell de Govern ho hagi considerat en la sessió de dia 20 de febrer de 2023 dict el següent
DECRET
Capítol I Disposicions generals
Article 1 Objecte i àmbit d'aplicació
En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aquest Decret té com a objecte:
a) Regular l'organització i el funcionament del Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears (o, en endavant, Registre), programades, gestionades o supervisades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).
b) Establir el procediment per inscriure en el Registre les persones formadores que compleixin tots els requisits per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat, així com els procediments per a actualitzacions, comprovacions, modificacions i baixes.
Article 2 Normativa aplicable
1. Per impartir i avaluar accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat, les persones formadores han de complir les disposicions que estableix la normativa següent:
a) El Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat.
b) El Reial decret 62/2022, de 25 de gener, de flexibilització dels requisits exigibles per impartir ofertes de formació professional conduents a l'obtenció de certificats de professionalitat, així com de l'oferta de formació professional en centres del sistema educatiu i de formació professional per a l'ocupació.
c) L'Ordre ESS/1897/2013, de 10 d'octubre, per la qual es despleguen el Reial decret 34/2008 i els reials decrets pels quals s'estableixen certificats de professionalitat dictats en la seva aplicació.
d) L'Ordre TMS/369/2019, de 28 de març, per la qual es regula el Registre estatal d'entitats de formació del sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, així com els processos comuns d'acreditació i d'inscripció de les entitats de formació per impartir especialitats formatives incloses en el Catàleg d'especialitats formatives.
e) Els reials decrets pels quals s'estableixen cadascun dels certificats de professionalitat que les persones formadores imparteixin i els reials decrets que els modifiquen.
2. A més del que estableix la normativa en matèria de formació professional per a l'ocupació, les persones formadores han de complir la resta de normativa que s'hi apliqui.
Article 3 Inscripció en el Registre
La inscripció en el Registre té caràcter voluntari. Les persones formadores poden fer els tràmits per inscriure-s'hi, d'acord amb el que estableix aquest Decret.
Capítol II Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears
Article 4 Finalitat, adscripció i naturalesa jurídica
1. La finalitat del Registre és disposar d'una base de dades pública de persones formadores que garanteixi que les persones formadores compleixen els requisits per poder impartir accions formatives associades a certificats de professionalitat i que faciliti a les entitats de formació gestionar les accions formatives. Per a aquesta finalitat, s'ha de disposar dels suports documentals i informàtics adequats.
2. El Registre està adscrit al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), que n'és el responsable de l'organització, la gestió i el funcionament.
3. El Registre té caràcter administratiu, únic i públic. Les inscripcions que s'hi facin tenen la consideració de documents públics.
Article 5 Efectes de les inscripcions en el Registre
1. Les inscripcions suposen reconèixer la documentació acreditativa del compliment de tots els requisits i eximeixen les entitats de formació que hagin de contractar les persones formadores de presentar al SOIB la documentació justificativa del fet que compleixen els requisits exigits.
2. Les inscripcions tenen validesa mentre es mantinguin vigents les condicions que estableix la normativa aplicable.
3. Les inscripcions no generen cap mena d'obligació contractual ni generen cap vincle laboral o relació administrativa amb el SOIB.
Article 6 Funcions del Registre
Són funcions del Registre:
a) Inscriure les persones formadores que compleixin els requisits per impartir mòduls formatius de certificats de professionalitat, de conformitat amb el que disposa aquest Decret.
b) Emetre certificats de les dades registrades.
c) Custodiar i arxivar la documentació que hagi servit per fer les inscripcions.
d) Facilitar l'accés a les dades del Registre mitjançant el web del SOIB.
e) Actualitzar o corregir les dades de les persones formadores que ja estan incorporades en el Registre.
f) Aquelles altres que es determinin legalment o reglamentàriament.
Article 7 Contingut del Registre i tipus d'anotacions
1. El Registre està constituït per les inscripcions que reflecteixin les dades de les persones formadores i dels mòduls formatius de certificats de professionalitat associats al Catàleg nacional de les qualificacions professionals (CNQP), i ha de contenir la informació següent:
a) Vies d'accés al Registre:
1. Les que estableixen el Reial decret 34/2008, l'Ordre ESS/1897/2013, i els reials decrets pels quals s'estableixen els certificats de professionalitat
2. Les que estableix el Reial decret 62/2022
b) DNI o NIE
c) Número de registre
d) Nom i llinatges
e) Domicili
f) Telèfon
g) Adreça de correu electrònic, a l'efecte de notificacions
h) Sexe
i) Àmbit territorial d'impartició
j) Mòduls formatius en què la persona està acreditada: codi i denominació
k) Modalitats d'impartició de cada mòdul: presencial i teleformació
l) Dates de les inscripcions, les modificacions i les baixes
m) Altra informació que sigui convenient per gestionar el Registre
2. En el Registre es poden practicar tres tipus d'anotacions:
a) Altes
b) Modificacions de les dades que conté la inscripció, bé de les dades
personals, bé dels mòduls que s'han d'impartir
c) Baixes
Article 8 Dades de caràcter personal
La recollida, el tractament, la cessió i la gestió de les dades personals que s'inclouen en el Registre estan sotmesos al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de les dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i de garantia dels drets digitals.
Capítol III Requisits de les persones formadores
Article 9 Requisits per inscriure's en el Registre
1. Es poden inscriure en el Registre les persones que ho sol·licitin i que compleixin els requisits que s'estableixen:
a) Al Reial decret 34/2008, l'Ordre ESS/1897/2013 i els reials decrets pels quals s'estableixen els certificats de professionalitat.
b) Als reials decrets pels quals s'estableixen cadascun dels certificats de professionalitat.
Aquests dos requisits han de garantir que la persona domina les tècniques i els coneixements relacionats amb la unitat de competència a la qual està associat cada mòdul que sol·liciti impartir. Per això, s'ha de justificar mitjançant la titulació acadèmica o l'acreditació de la qualificació professional i/o mitjançant l'experiència professional que estableixen per a cada mòdul formatiu els reials decrets que regulen cada certificat de professionalitat.
c) En qualsevol cas, també és requisit que la persona acrediti que té competència docent, tal com determina la normativa esmentada.
2. Les persones formadores que vulguin impartir en la modalitat de teleformació, a part de reunir els requisits que s'esmenten a l'apartat anterior, han de tenir formació o experiència en aquesta modalitat i en l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
3. A més, d'acord amb l'article 4 del Reial decret 62/2022, es pot inscriure en el Registre el professorat del sistema educatiu, sigui públic o privat autoritzat, que en el moment de presentar la sol·licitud estigui en situació de servei actiu, serveis en altres administracions públiques, serveis especials, excedència voluntària per cura de familiars o excedència voluntària per raó de violència de gènere, tenint en compte la correspondència de les unitats de competència que s'associen als mòduls professionals i que recullen expressament les normes reguladores de cada títol de formació professional o certificat de professionalitat.
Capítol IV Acreditació del compliment dels requisits
Article 10 Formes d'acreditar el compliment dels requisits
1. La persona que sol·liciti inscriure's en el Registre ha d'acreditar que compleix els requisits mitjançant l'aportació, juntament amb la sol·licitud, de la documentació acreditativa que s'indica als articles següents.
Així mateix, el SOIB pot comprovar i verificar les dades declarades a les quals tingui accés, excepte si la persona interessada s'hi oposa. En cas que no autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar la documentació esmentada o indicar que els documents ja obren en poder de l'administració especificant la data i l'òrgan que els ha rebut.
2. Els interessats es responsabilitzen de la veracitat dels documents que presentin.
Secció 1a
Acreditació del compliment dels requisits que estableixen el Reial decret 34/2008, l'Ordre ESS/1897/2013 i els reials decrets pels quals s'estableixen els certificats de professionalitat
Article 11 Acreditació de la titulació acadèmica o de la qualificació professional
1. La persona sol·licitant ha d'acreditar la titulació acadèmica o la qualificació professional que s'exigeix per a cada mòdul que sol·liciti d'acord amb els programes formatius de cada certificat de professionalitat.
2. En cas que no es pugui presentar la documentació acadèmica, s'ha d'acreditar mitjançant la presentació d'un certificat de l'administració educativa.
3. En el cas de títols que hagi expedit un organisme estranger, s'ha d'acreditar la credencial d'homologació corresponent de l'Estat espanyol.
Article 12 Acreditació de l'experiència professional
1. La persona sol·licitant ha d'acreditar l'experiència professional en el camp de les competències relacionades amb cada mòdul formatiu que sol·liciti d'acord amb els programes formatius de cada certificat de professionalitat.
L'experiència professional mínima exigida és d'un any. Per poder computar aquest període, s'ha d'aplicar algun dels criteris següents:
a) Haver treballat durant un període de 365 dies en jornada parcial o completa. No s'exigeix que els 365 dies siguin consecutius.
b) En l'àmbit de la docència, haver treballat com a docent un mínim de 1.040 hores.
c) En el supòsit de les persones formadores que hagin impartit formació en iniciatives de formació en alternança amb l'ocupació corresponents als programes públics d'ocupació-formació, es poden acreditar com a experiència professional les hores impartides en els tallers d'ocupació, les escoles taller i les cases d'ofici, els programes mixts de formació-ocupació i els programes de formació dual, mitjançant un certificat de l'entitat que els imparteix.
2. L'experiència professional s'ha d'acreditar mitjançant la documentació següent:
a) En cas que es treballi o que s'hagi treballat per compte d'altri:
― Autorització al SOIB perquè comprovi, en la vida laboral, l'experiència professional relacionada amb les competències dels mòduls (empreses, categoria laboral i períodes de contractació).
― En cas que l'activitat laboral s'hagi desenvolupat fora del règim general de la Seguretat Social, certificat de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat corresponent en què constin les empreses, la categoria laboral i els períodes de contractació.
― Certificats d'empresa en què constin les funcions desenvolupades, en format digital verificable electrònicament o en còpies simples acompanyades d'una declaració jurada sobre la seva autenticitat. En cas que no es puguin presentar els certificats perquè l'empresa s'ha extingit, se n'ha de presentar una declaració responsable, segons el model que estableix el SOIB. Les dades s'han de comprovar mitjançant la vida laboral.
b) En cas que es treballi o s'hagi treballat per compte propi:
― Autorització al SOIB perquè comprovi, en la vida laboral, l'experiència professional relacionada amb les competències dels mòduls (règim corresponent, activitat i interval de temps).
― En cas que l'activitat laboral s'hagi desenvolupat fora del règim general de la Seguretat Social, certificat de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat corresponent.
― Declaració responsable amb la descripció de les activitats desenvolupades, segons el model del SOIB.
c) En cas que es treballi o s'hagi treballat com a persona voluntària o becària:
― Certificat de l'organització o l'empresa en què ha prestat l'assistència, en el qual han de constar les activitats i les funcions desenvolupades, l'any en què s'han dut a terme i el nombre total d'hores que s'hi ha dedicat, segons el model del SOIB.
Article 13 Acreditació de la competència docent
La persona sol·licitant ha d'acreditar la competència docent mitjançant la presentació d'algun dels documents següents:
a) El certificat de professionalitat de persona formadora ocupacional o el certificat de professionalitat de docència de la formació professional per a l'ocupació.
b) Les titulacions o l'experiència docent que eximeixen de tenir aquests certificats de professionalitat, que són els següents:
― Una titulació universitària oficial de llicenciatura en Pedagogia, Psicologia, Psicopedagogia o Magisteri, o de grau en l'àmbit de la psicologia o de la pedagogia, o de postgrau en aquests àmbits.
― Una titulació universitària oficial diferent de les que indiquen l'apartat anterior i el certificat d'aptitud pedagògica (CAP), o el certificat de qualificació pedagògica o el títol professional d'especialització didàctica (TED).
― Un títol oficial de màster que acrediti la formació pedagògica i didàctica per exercir la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i l'ensenyament d'idiomes, o bé l'acreditació de la formació pedagògica i didàctica equivalent.
― Formació en metodologia didàctica de formació professional per a persones adultes equivalent al certificat de professionalitat de persona formadora ocupacional o el certificat de professionalitat de docència de la formació professional per a l'ocupació, sempre que aquesta formació s'hagi obtingut fins al 31 de desembre del 2013, de conformitat amb la disposició transitòria única del Reial decret 189/2013, de 15 de març, pel qual es modifica el Reial decret 34/2008.
― Experiència docent contrastada, com a mínim de 600 hores en els darrers 10 anys, en modalitat presencial, en formació professional per a l'ocupació o en formació professional del sistema educatiu.
S'admet l'experiència docent en l'àmbit universitari i en formació conduent a obtenir targetes, carnets i habilitacions professionals que expedeixin els òrgans públics o privats competents.
Aquesta experiència s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'organització o de l'empresa en què ha prestat el servei, en el qual han de constar les activitats i les funcions de docència desenvolupades, els cursos o les accions formatives en concret, l'any o els anys en què s'han impartit i el nombre total d'hores que s'hi ha dedicat. En cas que no es puguin presentar els certificats perquè l'empresa s'ha extingit, se n'ha de presentar una declaració responsable, segons el model que estableix el SOIB. Les dades s'han de comprovar mitjançant la vida laboral.
Article 14 Acreditació de la formació o de l'experiència en la modalitat de teleformació
En el cas de sol·licitar inscriure's en el Registre per impartir la modalitat de teleformació, la persona sol·licitant ha d'acreditar un dels dos supòsits següents, en les formes que estableix l'article 10 d'aquest Decret:
1. Un mínim de 60 hores d'experiència d'impartició en aquesta modalitat i en la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació, una experiència que ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'organització o l'empresa en què ha prestat el servei, en el qual han de constar les activitats i les funcions desenvolupades, l'any en què s'han dut a terme i el nombre total d'hores que s'hi ha dedicat, d'acord amb el model del SOIB.
2. Un mínim de 30 hores de formació en aquesta modalitat i en la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació. Els diplomes, els títols o els certificats que es presentin per acreditar aquesta formació han d'incloure el nombre d'hores de formació.
Les 30 hores de formació es consideren acreditades si s'acredita que es té:
a) El certificat de professionalitat de docència de la formació professional per a l'ocupació que regula el Reial decret 1697/2011, de 18 de novembre, modificat pel Reial decret 625/2013, de 6 d'agost, pel qual s'estableixen cinc certificats de professionalitat de la família professional de serveis socioculturals i a la comunitat o, d'altra banda, l'acreditació parcial acumulable corresponent al mòdul formatiu (MF): 1444_3 (Impartició i tutorització d'accions formatives per a l'ocupació).
b) Un diploma expedit per l'Administració laboral competent que certifiqui que s'ha superat amb avaluació positiva la formació, de durada no inferior a 30 hores, associada al programa formatiu que figuri sobre aquesta matèria en el Catàleg d'especialitats formatives.
c) Un diploma acreditatiu conforme s'ha superat amb avaluació positiva accions de formació sobre aquesta matèria, de durada no inferior a 30 hores, sempre que el programa formatiu que figuri en el diploma de l'acció formativa inclogui, com a mínim, els continguts següents:
― Característiques generals de la teleformació i de l'aprenentatge en línia.
― Funcions, habilitats i competències de la persona tutora-formadora.
― Mètode, estratègies i eines tutorials. La plataforma de teleformació.
― Programes i eines informàtiques per tutoritzar l'alumnat. Comunicació i avaluació en línia. Les xarxes socials com a element de cerca de recursos per a l'aprenentatge.
Secció 2a Acreditació dels requisits d'inscripció d'acord amb el Reial decret 62/2022
Article 15 Acreditació dels requisits d'inscripció per part del professorat dels centres educatius de formació professional
El professorat dels centres educatius de formació professional que en el moment de presentar la sol·licitud estigui en situació de servei actiu, serveis en altres administracions públiques, serveis especials, excedència voluntària per cura de familiars i excedència voluntària per raó de violència de gènere, ha d'acreditar els requisits mitjançant la presentació de la documentació següent:
— Full de serveis prestats o certificat de serveis prestats en els centres de formació professional.
— Declaració responsable de compliment dels requisits d'inscripció en el Registre que determina l'article 4 del Reial decret 62/2022, segons el model que estableix el SOIB.
Capítol V Procediment d'inscripció en el Registre
Article 16 Inici del procediment: sol·licitud
1. Les persones que compleixin els requisits i que vulguin impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat han de presentar la sol·licitud d'inscripció, únicament per via telemàtica, a través del web del SOIB.
2. Per presentar la sol·licitud, la persona ha de disposar de qualsevol dels sistemes d'identificació que estableixen l'article 9.2 de la Llei 39/2015 i el Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics.
3. El període per presentar sol·licituds està obert tot l'any.
4. En la sol·licitud s'han d'indicar les dades identificatives i de contacte de la persona sol·licitant, l'àmbit territorial en què vol impartir la formació, els mòduls formatius per als quals demana la inscripció, les formes d'acreditació dels requisits que al·lega per poder impartir la formació i altres dades que s'inclouen en el formulari de sol·licitud.
5. Les persones formadores han de comunicar al SOIB, mitjançant un correu electrònic, la modificació de les dades personals relatives al domicili, el telèfon, l'adreça electrònica i l'àmbit territorial.
6. Les persones interessades no poden reclamar que se'ls tinguin en compte, per als seus interessos i drets, dades que no hagin consignat a les sol·licituds o que no hi hagin consignat correctament.
Article 17 Instrucció del procediment
1. La instrucció del procediment s'ha d'efectuar per la unitat administrativa corresponent del SOIB.
2. En cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits, s'ha de requerir la persona interessada que en el termini de deu dies esmeni les mancances detectades, d'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, amb l'advertiment que si no ho fa s'entendrà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes de l'article 21 d'aquesta mateixa Llei.
3. D'acord amb l'article 68.3 de la Llei 39/2015, es pot demanar a la persona sol·licitant que modifiqui o millori la sol·licitud de manera voluntària.
Article 18 Finalització del procediment
1. Correspon al director o a la directora del SOIB dictar les resolucions dels procediments. Les resolucions denegatòries i de desistiment s'han de motivar.
2. El SOIB ha d'inscriure en el Registre les persones formadores que compleixin els requisits d'inscripció i de titulacions que s'exigeixen en cada cas.
3. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de sis mesos des de la data en què la sol·licitud entra en el registre electrònic de l'Administració o l'organisme competent per tramitar-la. El fet que venci el termini màxim sense que s'hagi rebut cap notificació expressa legitima les persones interessades per entendre estimada la sol·licitud per silenci administratiu.
4. Les resolucions no exhaureixen la via administrativa. Per tant, de conformitat amb l'article 121 de la Llei 39/2015, contra aquestes resolucions es pot interposar un recurs d'alçada, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà del dia en què es notifiqui o es publiqui la resolució. El recurs es pot interposar davant l'òrgan que ha dictat la resolució o davant l'òrgan superior jeràrquic que l'ha de resoldre, és a dir, el president del SOIB.
Capítol VI Baixes en el Registre
Article 19 Baixes com a persona formadora
1. Les persones inscrites en el Registre són baixa en totes les inscripcions, o en algunes, quan concorre alguna de les circumstàncies següents:
a) Renúncia expressa de la persona interessada.
b) Incompliment dels requisits d'inscripció en el Registre.
c) Modificacions normatives o aplicació de nous programes formatius.
d) Altres causes sobrevingudes que impedeixin que la persona interessada exerceixi l'activitat formativa.
2. Les baixes del Registre s'han de tramitar d'acord amb el procediment que estableix el capítol següent, a excepció de la renúncia expressa.
Capítol VII Procediment de modificació i/o baixa de les inscripcions
Article 20 Classes d'iniciació
El procediment de modificació i/o baixa de les inscripcions es pot iniciar d'ofici o a instància de la persona interessada.
Article 21 Procediment iniciat a instància de part
1. Les persones inscrites en el Registre que vulguin modificar les inscripcions han de presentar una sol·licitud en els mateixos termes que descriu el procediment d'inscripció.
2. La instrucció i la finalització del procediment per a modificacions també s'han de tramitar com en el procediment d'inscripció, llevat del cas de les modificacions que s'esmenten a l'article 16.5, en què no és necessari dictar resolució.
Article 22 Procediment iniciat d'ofici per l'Administració
1. El procediment s'ha d'iniciar per iniciativa de l'òrgan competent, mitjançant una resolució d'inici del procediment de modificació o de baixa en el Registre, que s'ha de notificar a la persona interessada.
2. S'entén per iniciativa pròpia l'actuació que deriva del coneixement de modificacions, canvis o verificacions en els requisits de les persones formadores inscrites.
3. Les persones interessades disposen d'un termini de deu dies per formular les al·legacions que considerin oportunes i per presentar els documents que considerin convenients.
4. El procediment finalitza amb una resolució motivada de modificació o de baixa de la inscripció en el Registre.
5. Si l'òrgan competent no notifica la resolució dins el termini màxim de sis mesos, es produeix la caducitat del procediment.
Capítol VIII Accés a les dades del Registre
Article 23 Accés al Registre
1. L'accés s'ha de fer a través de la pàgina web del SOIB.
2. Al web públic del Registre, hi han d'aparèixer les dades següents de cada persona formadora:
a) Número de registre
b) Mòduls formatius
c) Modalitats d'impartició
d) Àmbit territorial
Capítol IX Formació de les persones formadores
Article 24 Formació de les persones formadores
1. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears, a fi de garantir una oferta de formació de formadors suficient per donar resposta als requisits que han de complir les persones formadores per impartir certificats de professionalitat i amb l'objectiu d'adequar els coneixements als canvis tecnològics, als avenços en els sectors productius i a la perspectiva de gènere durant el seu quefer professional, promourà la programació d'accions formatives dirigides a actualitzar els coneixements professionals, la capacitat tècnica i les competències digitals i docents de les persones formadores que imparteixen certificats de professionalitat.
2. L'oferta de formació inclourà accions formatives dirigides a millorar la docència digital i metodològica de les persones formadores, com l'ús d'eines per gestionar plataformes d'aprenentatge en línia (e-learning), gestionar materials digitals i multimèdia i dinamitzar accions pedagògiques en entorns d'aprenentatge en línia, així com les mesures que contribueixin a fer que les persones formadores incorporin la perspectiva de gènere en la docència i facin un ús no sexista del llenguatge durant les sessions formatives, i també promoguin la formació integral de les persones usuàries sense discriminació per motius de gènere, de manera que es garanteixi una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere.
3. Les accions formatives s'adreçaran de manera prioritària a les persones formadores inscrits en el Registre i es duran a terme, preferentment, als centres de referència nacional, als centres integrats de formació professional i a la xarxa de centres propis del SOIB.
Disposició addicional única Conservació de documents
Únicament s'han de conservar els documents acreditatius dels requisits que estableix la normativa vigent.
Disposició transitòria única Persones formadores inscrites en el Registre
Les persones inscrites en el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears, en virtut del Decret 18/2019, continuen formant part del Registre mentre compleixin els requisits que exigeix la normativa aplicable.
Disposició derogatòria única Normes que es deroguen
Es deroga el Decret 18/2019, de 15 de març, pel qual es crea i es regula el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears.
Disposició final primera Desplegament i habilitació
Es faculta el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per dictar les disposicions que siguin necessàries per desplegar aquest Decret.
Disposició final segona Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l'endemà del dia en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 20 de febrer de 2023
|
La presidenta |
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Iago Negueruela i Vázquez |
|