Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 289798
Decret 16/2022, de 23 de maig, pel qual es desplega el cànon sobre l’abocament i la incineració de residus de les Illes Balears, es regula el Fons de Prevenció i Gestió de Residus i es modifica el Decret 14/2019, de 15 de març, de notificació i comunicació electròniques en l’àmbit de l’Agència Tributària de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

L'article 30.28 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva per ordenar la seva hisenda, d'acord amb les normes que conté el mateix Estatut, particularment en l'article 120 i els següents. També, l'article 30.46 de l'Estatut d'autonomia atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva pel que fa al medi ambient, sens perjudici de la legislació bàsica de l'Estat. Així mateix, l'article 30.36 de l'Estatut d'autonomia atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en el procediment administratiu derivat de les especialitats de l'organització pròpia.

En exercici de la competència legislativa autonòmica en matèria mediambiental, la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, estableix en la disposició addicional sisena que, en cas que no es compleixin els objectius que marca aquesta Llei per a l'any 2020, el Govern de les Illes Balears ha de promoure l'establiment d'un cànon per gravar la disposició del rebuig dels residus municipals destinats a dipòsit controlat i a incineració, amb recuperació energètica o sense.

Aquesta disposició addicional preveu, així mateix, les característiques bàsiques del tribut i la seva finalitat, que ha de ser fomentar la prevenció, la preparació per a la reutilització i el reciclatge dels residus, amb la fracció orgànica com a fracció preferent, com també desincentivar l'eliminació en abocador i la incineració.

A més de la Llei 8/2019 i en exercici de la competència exclusiva en matèria d'hisenda, el Parlament de les Illes Balears va aprovar, mitjançant la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, la creació del cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears, la recaptació del qual ha de nodrir el Fons de Prevenció i Gestió de Residus a què es refereix l'article 33 de la Llei 8/2019.

Aquesta Llei 3/2020 crea, doncs, el cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears i en defineix també els elements tributaris essencials i les principals normes d'aplicació i gestió. No obstant això, per a la plena efectivitat del nou tribut és necessari el desplegament reglamentari de determinats aspectes i també l'aprovació dels models de declaracions i liquidacions corresponents, la qual cosa es fa mitjançant aquest Decret.

En tot cas, i tenint en compte que l'abast propi de tota norma reglamentària ha de ser, únicament, desplegar els aspectes legals que ho requereixen, i per tant no reiterar la regulació legal preexistent, aquest Decret es limita a regular allò que es considera estrictament necessari per al desplegament correcte dels articles 40 a 54 de la Llei 3/2020 esmentada, de manera que tot el que es regula suficientment en la Llei no és objecte de cap menció en el Decret.

Aquest Decret consta d'un preàmbul, divuit articles estructurats en tres títols, una disposició addicional, cinc disposicions transitòries i dues disposicions finals. Així mateix, conté dos annexos en els quals es determinen els models de les diferents declaracions que s'aproven en l'articulat del Decret.

Pel que fa a l'articulat, el títol preliminar (article 1) fa referència a l'objecte del Decret, que és desplegar els articles 40 a 54 de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, pels quals es regula el cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears, com també establir els criteris de gestió, organització i distribució del Fons de Prevenció i Gestió de Residus a què fa referència l'article 33 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

El títol I del Decret desplega, en allò que és necessari, les normes d'aplicació del cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears. El capítol I (articles 2 i 3) concreta els aspectes relatius a determinats supòsits de no subjecció i d'exempcions prevists en la Llei 3/2020. El capítol II concreta el règim específic de la base imposable per al rebuig procedent dels abocadors que, d'acord amb la normativa europea vigent, s'ha de sotmetre a un procés de triatge en les plantes de selecció autoritzades. En efecte, la normativa europea obliga a sotmetre els residus municipals o domèstics —de procedència domiciliària, en definitiva— a un procés previ de selecció abans de l'eliminació en abocador. Aquesta tasca es desenvolupa, principalment, en les instal·lacions de tractament mecanicobiològic (TMB), de les quals surt un rebuig (allò no valoritzable) que, pel fet d'acabar en abocador, ha de meritar el cànon. Ara bé, aquest procés no té lloc només en aquestes instal·lacions, sinó que també es produeix en les de compostatge o biometanització de la fracció orgànica dels mateixos residus municipals o domèstics, on també es dona el mateix cas d'un rebuig que acaba en abocador i, per tant, igual que l'anterior, ha de meritar el tribut. Es preveu així l'aplicació del percentatge d'eficiència de cada planta de selecció o de triatge sobre el conjunt dels residus de cada subjecte passiu, de tal manera que només es tributi sobre la part del rebuig pròpiament dit, d'acord amb l'article 45.1.a) de la Llei 3/2020 esmentada, que declara no subjectes la part dels residus que es recuperin en aquestes plantes de selecció.

El capítol III estableix les normes relatives al tipus de gravamen, el qual s'ha de veure afectat per la implantació municipal dels sistemes de recollida selectiva de la fracció orgànica i del pagament per generació.

A continuació, en els articles 7 a 11 (capítol IV), es despleguen les obligacions de caire documental, com és la del substitut d'exigir el tribut al contribuent i d'emetre un justificant del pagament de l'impost que ha de lliurar al contribuent i que tant pot formar part de la factura com ser un document a part. Així mateix, el substitut ha de dur un llibre de registre dels justificants de pagament, portament que s'ha de fer de manera telemàtica, amb el contingut que es detalla en l'article 9 i amb els terminis d'anotacions registrals que regula l'article 10. A més, tenint en compte que el portament ha de ser telemàtic, ha de fer servir un sistema de codificació que permeti clarament la interpretació de les dades.

L'article 11 regula el cens de substituts que es conforma amb la llista que cada any la Conselleria de Medi Ambient i Territori ha de trametre a l'Agència Tributària de les Illes Balears, amb la informació del Registre de Producció i Gestió de Residus de les Illes Balears.

El capítol V (articles 12 i 13) regula les normes relatives a la liquidació de l'impost, que es concreten en l'aprovació dels models de declaració liquidació trimestral i anual i els terminis de presentació d'ambdues declaracions.

Finalment, i pel que fa al títol I, en el capítol VI (article 14) s'estableix l'obligació de presentar les declaracions i declaracions liquidacions d'aquest impost per via telemàtica a la seu electrònica de l'Agència Tributària de les Illes Balears, a l'adreça web https://sede.atib.es.

El títol II (articles 15 a 18) regula el Fons de Prevenció i Gestió de Residus a què es refereix l'article 33 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, l'execució del qual, d'acord amb l'article 35 de la Llei 8/2019, queda sota la responsabilitat de l'Ens de Residus, segons les directrius marcades per la conselleria competent en matèria de medi ambient. No obstant això, aquest ens no s'ha creat, la qual cosa implica que el Govern de les Illes Balears ha d'establir els mecanismes necessaris —dins el marc legal i d'acord amb la distribució de competències efectuada pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears— per gestionar el Fons esmentat sense la intervenció d'aquest ens i, al mateix temps, facilitar que, en cas que es creï, pugui exercir les atribucions que li corresponen legalment. Així, d'una banda, disposa, d'acord amb l'article 33 esmentat, que els ingressos del cànon s'integren en el Fons de Prevenció i Gestió de Residus i regula les normes sobre el destí de la totalitat dels recursos del Fons, tant des del punt de vista objectiu, és a dir, en relació amb les actuacions que es poden finançar amb recursos del Fons, com des del punt de vista subjectiu, de manera que determina les persones o entitats que poden ser destinatàries dels recursos. L'article 17 crea les comissions insulars encarregades de l'aplicació dels recursos, n'estableix la composició i el règim jurídic de funcionament i adopció d'acords. Així mateix, es disposa que les actuacions del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears que s'hagin de finançar amb recursos del Fons de Prevenció i Gestió de Residus les ha de decidir la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, amb la consulta prèvia a les comissions insulars.

La part final del Decret consta d'una disposició addicional única, que conté una clàusula d'estil en matèria de gènere; cinc disposicions transitòries, que estableixen les particularitats de l'exercici fiscal corresponent a l'any 2022 —que comença el dia 1 de juliol— i també les obligacions formals dels ens locals de proveir la informació relativa a la recollida selectiva de la fracció orgànica i a la implantació del pagament per generació a què fa referència l'article 9 de la Llei 8/2019, informació que servirà per a la determinació dels tipus de gravamen regulats en l'article 49 de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, i, en la disposició transitòria tercera, un termini per a la constitució de les comissions insulars.

Finalment, per mitjà de la disposició final primera, es modifica el Decret 14/2019, de 15 de març, de notificació i comunicació electròniques en l'àmbit de l'Agència Tributària de les Illes Balears, amb la finalitat de millorar-ne la redacció, tenint en compte les millores operatives i els avenços fets a la seu electrònica de l'Agència Tributària de les Illes Balears (d'ara endavant, ATIB). En particular, s'aclareix la regulació relativa a la realització i als efectes de les notificacions electròniques que conté l'article 5 del Decret esmentat, a fi de deixar clar, d'una banda, que aquesta regulació es refereix exclusivament a les notificacions electròniques (i no a les comunicacions, atès que aquestes es prediquen d'actuacions que, pel seu contingut o finalitat, no requereixen pròpiament el compliment de les formalitats de les notificacions perquè no determinen l'eficàcia de l'actuació que és objecte de comunicació). D'altra banda, per tal de ser congruents amb el que disposa l'article 41.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'estableix que la manca de la comunicació o avís informatiu d'una notificació electrònica al correu electrònic del destinatari no impedeix que aquesta notificació electrònica sigui considerada vàlida. Al seu torn, la disposició final segona estableix el dia a partir del qual el Decret comença a vigir.

Per acabar amb el contingut del Decret, s'inclouen com a annexos 1 i 2 els models de les declaracions tributàries per a l'aplicació correcta de les normes relatives a la liquidació de l'impost que conté el capítol V del títol I.

És preceptiu fer una referència als principis de bona regulació prevists en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, principis legals sota els quals ha d'actuar el Govern de les Illes Balears en l'exercici de la iniciativa legislativa i de la potestat reglamentària. Aquests principis són els de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació:

a) En relació amb els principis de necessitat i eficàcia, les normes que s'aproven mitjançant aquest Decret estan justificades per raó de l'interès general, per aconseguir reduir la producció de residus a les Illes Balears mitjançant una de les mesures recomanades per la Unió Europea en la Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de desembre de 2008, sobre els residus i per la qual es deroguen determinades directives, i la Directiva 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, per la qual es modifica la Directiva 2008/98/CE sobre els residus. Aquestes directives recomanen, entre d'altres, que es facin servir mesures impositives per desincentivar la producció de residus i per obtenir recursos per finançar instruments de gestió de residus, ja que s'ha demostrat com un dels millors per redirigir la gestió dels residus cap a tractaments més respectuosos i adequats als principis d'economia circular.

b) En relació amb el principi de proporcionalitat, en aquest Decret es regulen els aspectes imprescindibles per a l'aplicació del cànon de residus i del Fons de Prevenció i Gestió de Residus, en desplegament de la Llei 3/2020 i de la Llei 8/2019, respectivament.

c) El principi de seguretat jurídica queda salvaguardat, atès que aquest Decret s'insereix plenament i sense contradiccions en l'ordenament jurídic, tant dins la normativa estatal d'aplicació general que té alguna incidència sobre aquesta matèria, com dins la normativa autonòmica, tant pel que fa a la tributària com a la mediambiental.

d) Així mateix, el principi de transparència es garanteix durant la tramitació del procediment d'elaboració de la norma, amb la possibilitat d'accedir a tots els documents rellevants que s'emetin, i amb la possibilitat de participar activament en l'elaboració esmentada mitjançant els tràmits d'audiència i d'informació pública que preveu l'article 58 de la Llei 1/2019 esmentada.

e) Pel que fa al principi d'eficiència, aquest Decret crea noves càrregues administratives i tindrà un impacte pressupostari en el vessant dels ingressos amb la finalitat d'obtenir recursos per millorar la gestió dels residus i per fomentar que se'n redueixi la producció, com també en el vessant de les despeses, encara que gairebé insignificant, amb un increment derivat de les tasques de gestió.

f) Els principis de qualitat i simplificació, que tenen per finalitat millorar la qualitat normativa, es manifesten en els principis esmentats fins ara (a saber, necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, eficiència, transparència) i en el de simplicitat o simplificació, ja que tots aquests coadjuven en l'elaboració d'unes normes de més qualitat que impliquin la menor distorsió possible, una avaluació dels impactes de la norma i la millora de la regulació existent.

La simplificació, com a principi que forma part del contingut del principi de qualitat, es manifesta en el tràmit d'audiència, que permet als destinataris de la norma plantejar els dubtes i les propostes de millora que considerin oportuns, de tal manera que sigui possible detectar les deficiències de la norma i corregir-les; com també en l'opció per la regulació mínima imprescindible, de tal manera que el Decret complementi les lleis que desplega només en allò que exigeix un desplegament reglamentari.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Medi Ambient i Territori, consultats el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i el Consell General de l'Agència Tributària de les Illes Balears, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 23 de maig de 2022,

DECRET

TÍTOL PRELIMINAR

DISPOSICIONS GENERALS

 

Article 1

Objecte

1. L'objecte d'aquest Decret és desplegar els articles 40 a 54 de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, pels quals es regula el cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears.

2. També és objecte d'aquest Decret establir els criteris de gestió, organització i distribució del Fons de Prevenció i Gestió de Residus a què fa referència l'article 33 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

3. Així mateix, mitjançant la disposició final primera d'aquest Decret, es modifica el Decret 14/2019, de 15 de març, de notificació i comunicació electròniques en l'àmbit de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

 

TÍTOL I

NORMES D'APLICACIÓ DE L'IMPOST

 

Capítol I

Normes relatives a determinats supòsits de no subjecció i a exempcions

 

Article 2

Supòsits de no subjecció

Als efectes de l'aplicació del que preveu l'article 45.1.a) de la Llei 3/2020, no estan subjectes al cànon els supòsits, així autoritzats, de valorització material del rebuig o impropis procedents de les plantes de tractament o triatge de residus d'origen municipal o assimilables, inclosos els de la construcció i demolició, d'origen públic o privat, com són els de producte bioestabilitzat o compost fora d'especificacions (LER 19 05 03 o 19 05 99) utilitzat com a capa de cobertura en la gestió o clausura d'abocadors, d'acord amb el que prevegi l'autorització administrativa corresponent.

Article 3

Exempcions

1. Als efectes de l'aplicació de l'exempció que preveu l'article 45.2.a) de la Llei 3/2020, relativa a les situacions de força major, extrema necessitat o catàstrofe, el substitut ha de mantenir a disposició de l'Administració tributària el certificat emès per l'autoritat pública competent que acrediti les ordres rebudes respecte de l'eliminació de residus per força major, extrema necessitat o catàstrofe.

2. Als efectes de l'aplicació de l'exempció que preveu l'article 45.2.b) de la Llei 3/2020, el substitut del contribuent ha de mantenir a disposició de l'Administració tributària les liquidacions originàries corresponents que acreditin el lliurament dels residus i el pagament previ del cànon corresponent.

Capítol II

Règim específic sobre la base imposable

 

Article 4

Especificació de la base imposable pels residus destinats a abocador

1. El rebuig procedent d'instal·lacions com les de compostatge, biometanització o altres de tractament de residus que puguin generar rebuig, com també el de les plantes de tractament mecànic biològic de la fracció resta, merita el cànon d'acord amb les regles generals establertes, i, a l'efecte de la base imposable de cada contribuent, el rebuig esmentat s'ha d'assignar de manera proporcional, d'acord amb el percentatge d'eficiència d'aquestes instal·lacions, en funció de les quantitats lliurades pels serveis municipals i altres productors.

2. A aquest efecte, dins la segona quinzena del mes de novembre de cada any, i atenent al valor de la mitjana aritmètica corresponent als dotze mesos previs, els operadors de les instal·lacions abans esmentades han d'informar la Direcció General de Residus i Educació Ambiental respecte al percentatge d'eficiència que correspon aplicar durant l'exercici anual següent.

Capítol III

Normes particulars relatives al tipus de gravamen

 

Article 5

Tipus de gravamen de la fracció resta eliminada en abocador

L'aplicació del tipus de gravamen dels apartats 1 i 2 de l'article 49 de la Llei 3/2020, relatius a l'eliminació de residus mitjançant abocador, s'ha de fer en funció de les ordenances fiscals o instruments jurídics a què fa referència la disposició transitòria quarta d'aquest Decret.

Article 6

Tipus de gravamen de la fracció resta destinada a incineració

L'aplicació del tipus de gravamen dels apartats 3 i 4 de l'article 49 de la Llei 3/2020, relatius a l'eliminació de residus mitjançant incineració, s'ha de fer en funció de les ordenances fiscals o instruments jurídics a què fa referència la disposició transitòria quarta d'aquest Decret.

 

Capítol IV

Obligacions documentals i registrals

 

Article 7

Obligacions documentals i exigència del pagament

1. Una vegada pesats els residus domèstics o municipals, d'acord amb els sistemes de pes homologats, el substitut del contribuent està obligat a exigir el pagament de l'impost al contribuent.

2. El substitut del contribuent ha d'emetre un document acreditatiu del pagament i lliurar-ne una còpia al contribuent.

Aquesta acreditació es pot fer mitjançant la factura o document anàleg en el qual l'impost ha d'aparèixer clarament diferenciat dels altres conceptes. També es pot exigir en un document diferent de l'anterior en què només consti la repercussió del tribut.

3. El substitut està obligat a guardar una còpia del document que acrediti el pagament de l'impost, i també dels justificants de les exempcions aplicades, ordenades cronològicament.

Article 8

Llibre de registre de justificants de pagament

1. Els substituts del contribuent han de portar de manera telemàtica i conservar de manera adequada el llibre de registre de justificants de pagament emesos.

2. Aquest registre s'ha de portar de manera autònoma per a la gestió del tribut, de manera que amb aquesta finalitat no es poden fer servir altres llibres de registre que, en compliment d'altres obligacions fiscals o comptables, porti el substitut, encara que s'ajustin als requisits que estableix aquest Decret.

3. El llibre de registre s'ha de portar amb claredat i exactitud, i els errors o les omissions que s'adverteixin s'han de corregir immediatament.

La seva presentació, a requeriment de l'Administració, ha de ser per ordre de dates, sense espais en blanc ni interpolacions, i les pàgines s'han de numerar correlativament.

4. Els sistemes de codificació que s'emprin han de permetre clarament la interpretació de les dades.

Amb aquesta finalitat, s'ha de facilitar la conversió de les dades esmentades a format llegible quan la lectura o la interpretació no sigui possible perquè estan encriptades o codificades.

5. Els substituts que explotin diversos abocadors o instal·lacions d'incineració situats a les Illes Balears han de portar el llibre de registre assenyalat de manera separada per a cada instal·lació.

Article 9

Contingut del llibre de registre

1. S'han d'inscriure en el llibre de registre, un per un, els justificants emesos, i s'hi han de consignar el número i, si escau, la sèrie; la data d'emissió; el nom i llinatges en cas de persona física; la denominació social en cas de persona jurídica o entitat sense personalitat jurídica, i el número d'identificació fiscal del contribuent, la base imposable, el tipus de gravamen i la quota tributària.

2. També s'han de registrar, amb la separació deguda i clarament diferenciats dels altres, els justificants de pagament emesos que hagin estat anul·lats o que generin una devolució.

En aquest cas, s'ha d'indicar la quota negativa resultant i el número de justificant que s'anul·la o que genera la devolució.

3. En acabar cada full del llibre de registre, s'ha de reflectir el saldo acumulat de la suma aritmètica de les quotes resultants.

Així mateix, s'ha de reflectir el saldo pertinent que correspongui a cada període de liquidació de l'impost.

Article 10

Terminis per a les anotacions registrals

1. Les operacions que s'han d'anotar han d'estar assentades en el llibre de registre en el moment en què es liquida i paga l'impost relatiu a les operacions esmentades o, en tot cas, abans que acabi el termini legal per a la liquidació i el pagament en el període voluntari.

2. Quan s'incorri en algun error material en fer les anotacions registrals a què es refereixen els articles anteriors, s'ha de rectificar abans que acabi el període de liquidació mitjançant una anotació o grup d'anotacions que permeti determinar, per a cada període de liquidació, l'impost meritat, una vegada practicada la rectificació corresponent.

Article 11

Cens de substituts

1. El cens de substituts està format per les persones i les entitats que són titulars d'empreses que exploten els abocadors o les instal·lacions d'incineració situades a les Illes Balears i que han d'estar inscrites en el Registre de Producció i Gestió de Residus de les Illes Balears, d'acord amb l'article 37 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

2. La Conselleria de Medi Ambient i Territori, abans del 31 de desembre de cada any, ha de comunicar a l'Agència Tributària de les Illes Balears la llista actualitzada d'empreses que consten com a operadores dels abocadors o les instal·lacions d'incineració ubicats a les Illes Balears. La llista ha d'incloure les dades següents per a cada persona o entitat:

a) Nom i llinatges o denominació social.

b) Número d'identificació fiscal.

c) Domicili fiscal.

d) Si escau, nom i llinatges o denominació social, número d'identificació fiscal i domicili a les Illes Balears del representant a l'efecte de l'aplicació de l'impost.

e) En el cas de les entitats a les quals es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària, la relació de partícips, la quota de participació de cada un i la identificació del representant de l'entitat a l'efecte de l'aplicació de l'impost.

f) Número d'identificació mediambiental (NIMA).

 

Capítol V

Liquidació de l'impost

 

Article 12

Declaracions trimestrals

1. S'aprova el model 800, «Declaració liquidació trimestral del cànon sobre l'abocament i la incineració de residus», que consta de dos exemplars —exemplar per a l'Agència Tributària de les Illes Balears i exemplar per al substitut— i que figura en l'annex 1 d'aquest Decret.

2. El substitut del contribuent ha de fer la liquidació de l'impost, en la qual ha de determinar les quotes meritades en el període que es liquidi mitjançant la presentació del model de l'annex 1, i n'ha d'ingressar el total, d'acord amb les normes que contenen els apartats següents.

3. Amb caràcter general, el període de liquidació coincideix amb el trimestre natural. L'autoliquidació ha de comprendre el total de les quotes meritades en el trimestre corresponent, i s'ha de declarar i, si escau, ingressar en els terminis següents:

a) Per a les quotes meritades en el primer trimestre, és a dir, entre l'1 de gener i el 31 de març, el termini és des de l'1 d'abril fins al 20 d'abril.

b) Per a les quotes meritades en el segon trimestre, és a dir, entre l'1 d'abril i el 30 de juny, el termini és des de l'1 de juliol fins al 20 de juliol.

c) Per a les quotes meritades en el tercer trimestre, és a dir, entre l'1 de juliol i el 30 de setembre, el termini és des de l'1 d'octubre fins al 20 d'octubre.

d) Per a les quotes meritades en el quart trimestre, és a dir, entre l'1 d'octubre i el 31 de desembre, el termini és des de l'1 de gener fins al 20 de gener de l'any següent.

4. L'obligació de presentar la declaració liquidació es manté, encara que no s'hagin meritat quotes en el període de liquidació, mentre el substitut a què es refereixi la declaració liquidació estigui d'alta en el cens que estableix l'article 11 d'aquest Decret.

Article 13

Resum anual

1. S'aprova el model 890, «Resum anual del cànon sobre l'abocament i la incineració de residus», que consta de dos exemplars —un exemplar per a l'Agència Tributària de les Illes Balears i un exemplar per al substitut— i que figura en l'annex 2 d'aquest Decret.

2. A més de les declaracions liquidacions trimestrals, els substituts han de presentar una declaració resum anual entre l'1 i el 31 de gener de l'exercici següent al qual correspongui la declaració.

3. En aquesta declaració anual s'han de fer constar les dades següents:

a) La identificació del substitut.

b) El nombre total d'operacions subjectes a aquest tribut realitzades i ordenades per trimestres.

c) El nombre d'operacions a les quals s'ha aplicat alguna exempció, classificades en funció del benefici fiscal aplicat.

d) L'import de les quotes ingressades, que ha de coincidir amb les declaracions liquidacions trimestrals.

e) La xifra total anual de les diverses dades sobre operacions i quotes a què es refereixen les lletres b) a d) anteriors.

f) La relació de contribuents i imports repercutits durant l'exercici anterior pel substitut.

 

Capítol VI

Presentació i pagament telemàtic

 

Article 14

Presentació i pagament telemàtic

1. La presentació de les declaracions i les declaracions liquidacions o autoliquidacions, inclosos els ingressos a compte, i també, si escau, l'ingrés dels deutes tributaris que se'n deriven, a què es refereix el capítol V d'aquest títol, s'ha de fer per via telemàtica, a la seu electrònica de l'Agència Tributària de les Illes Balears, a l'adreça web https://sede.atib.es, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009 per la qual es regula el procediment de pagament i presentació de documentació amb transcendència tributària per via telemàtica i es crea el tauler d'anuncis electrònic de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

2. La presentació i, si escau, el pagament per via telemàtica, els pot fer el mateix declarant o un tercer que actuï en representació seva, d'acord amb els articles 79 a 81, ambdós inclosos, del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, i amb l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda esmentada en l'apartat anterior.

3. En tot cas, de conformitat amb el que disposa el segon paràgraf de l'article 4.1 de l'Ordre esmentada, l'usuari ha de disposar d'un certificat digital en vigor que acrediti la seva identitat, expedit per una entitat autoritzada per prestar els serveis de certificació i, si escau, degudament registrat en el Portal de l'Agència Tributària de les Illes Balears, en la modalitat que correspongui, mitjançant l'aplicació relativa al registre d'usuaris habilitada amb aquesta finalitat.

TÍTOL II

FONS DE PREVENCIÓ I GESTIÓ DE RESIDUS

 

Article 15

Naturalesa i règim jurídic

1. D'acord amb el que disposa l'article 43 de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, els ingressos derivats del cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears, una vegada deduïts els costs de gestió del tribut, resten afectats al Fons de Prevenció i Gestió de Residus creat per l'article 33 de la Llei 8/2019, de 21 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

2. A aquest efecte, les lleis anuals de pressuposts han de preveure la dotació corresponent en els pressuposts de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

Fins que no es creï l'Ens de Residus de les Illes Balears, previst en la Llei 8/2019, que ha de gestionar el Fons de Prevenció i Gestió de Residus, la Direcció General de Residus i Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori ha d'assumir les funcions d'aquest Ens en relació amb el Fons esmentat.

Article 16

Normes particulars sobre el destí del Fons de Prevenció i Gestió de Residus

1. El Fons de Prevenció i Gestió de Residus, una vegada deduïts els costs de distribució, inclosos els de personal, s'ha de destinar a fomentar la millor gestió ambiental dels residus; especialment la prevenció, la preparació per a la reutilització i el reciclatge dels residus de les fraccions no subjectes a responsabilitat ampliada del productor, amb la fracció orgànica com a preferent, tant pel que fa a la recollida com al tractament, amb especial atenció a fomentar-ne la qualitat.

Així mateix, el Fons es pot destinar a finançar estudis de residus i campanyes de sensibilització, de divulgació i d'educació ambiental, dins el marc previst en l'article 33.1 de la Llei 8/2019.

2. Són beneficiaris del Fons, en l'àmbit dels residus municipals, els ens locals titulars del servei de gestió de residus domèstics o municipals o, si s'escau, els que exerceixen la gestió del servei, d'acord amb la legislació de règim local, amb independència de la modalitat de gestió del servei, que duguin a terme inversions destinades a la gestió de residus municipals.

També en poden ser beneficiàries les entitats concessionàries del servei de tractament de residus, sempre que aquestes ho acceptin expressament i així ho aprovi la comissió insular corresponent.

Així mateix, en poden ser beneficiàries les persones o entitats subjectes passius del cànon que duguin a terme alguna de les actuacions indicades en l'apartat 1 d'aquest article.

3. D'acord amb l'article 43.3 de la Llei 3/2020, el retorn equitatiu dels ingressos s'ha de fer tenint en compte la recaptació efectiva i un adequat equilibri territorial entre illes, excloent-ne les persones o entitats beneficiàries de les illes en les quals els contribuents del cànon gaudeixin de l'exempció a què fa referència l'article 45.2.c) de la Llei esmentada.

A partir d'aquests principis, la Direcció General de Residus i Educació Ambiental ha de decidir la distribució.

Article 17

Comissions insulars

1. A cada illa s'ha de constituir una comissió insular encarregada de l'aplicació dels recursos del Fons provinents del cànon, d'acord amb el marc de la Llei 8/2019, dels diferents plans directors sectorials insulars de prevenció i gestió de residus no perillosos, dels programes municipals de prevenció i gestió municipals i de la resta de normativa aplicable.

2. La persona titular de la presidència de les comissions insulars és el director general de Residus i Educació Ambiental de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, qui, així mateix, ha de designar la persona que ocuparà la secretaria, que tindrà veu però no vot.

3. La composició de les comissions, a més de les persones que ocupen la presidència i la secretaria, és la següent:

a) La Comissió Insular de Mallorca estarà formada per dos vocals de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental designats pel director general, el president de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears, el titular del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca i el titular del màxim òrgan unipersonal de l'Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram de Palma.

b) La Comissió Insular de Menorca estarà formada per un vocal de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental designat pel director general, un representant del Consell Insular de Menorca designat pel titular del departament que tengui les competències en matèria de medi ambient i un representant del Consorci de Residus i Energia de Menorca designat per la Presidència d'aquest organisme i ratificat per la Junta de Govern.

c) La Comissió Insular d'Eivissa estarà formada per un vocal de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental designat pel director general, el titular del departament competent en matèria de residus del Consell Insular d'Eivissa i el president de la Mancomunitat Intermunicipal de Serveis Públics Insulars d'Eivissa.

d) La Comissió Insular de Formentera estarà formada per un vocal de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental designat pel director general, el conseller de Medi Ambient i Serveis d'Inspecció del Consell Insular de Formentera i un vocal en representació del Consell Insular designat per aquest conseller.

4. Per a la vàlida constitució de les comissions insulars és necessària la majoria absoluta dels seus membres o de les persones que deleguin.

5. Els acords de les comissions insulars s'adopten per majoria dels assistents.

En cas d'empat, el vot de qualitat del president de la comissió dirimeix la votació.

6. Les comissions insulars han de fixar o revisar, amb caràcter anual, els criteris de distribució dels recursos derivats del Fons de Prevenció i Gestió de Residus i també, abans del 30 de setembre de cada any, l'aplicació corresponent.

Article 18

Residus perillosos

Les actuacions previstes en el Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears que s'hagin de finançar amb recursos del Fons de Prevenció i Gestió de Residus les ha de decidir la Direcció General de Residus i Educació Ambiental de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la consulta prèvia a les comissions insulars previstes a l'article 17.

Disposició addicional única

Denominacions

Totes les denominacions d'òrgans, càrrecs, professions i funcions que apareixen en aquest Decret en gènere masculí s'han d'entendre referides al masculí o al femení segons el sexe del titular o de la persona de qui es tracti.

Disposició transitòria primera

Exercici fiscal corresponent a l'any 2022

L'exercici fiscal corresponent a l'any 2022 és el comprès entre l'1 de juliol i el 31 de desembre de 2022.

Disposició transitòria segona

Cens de substituts del contribuent en l'exercici de 2022

A l'efecte de la seva aplicació durant l'exercici fiscal de 2022, en un termini no superior a un mes des de la publicació d'aquest Decret, la Conselleria de Medi Ambient i Territori ha de comunicar a l'Agència Tributària de les Illes Balears la llista d'empreses que consten com a operadores dels abocadors o de les instal·lacions d'incineració en el Registre de Producció i Gestió de Residus de les Illes Balears, incloses les dades previstes en l'article 11.2 d'aquest Decret.

Disposició transitòria tercera

Constitució de les comissions insulars

Les comissions insulars han de dur a terme la primera sessió constitutiva en el termini de sis mesos comptadors des de l'entrada en vigor d'aquest Decret.

Disposició transitòria quarta

Obligacions dels ens locals

1. Abans de l'1 de juny de 2022, els ens locals de les Illes Balears han de presentar davant la Direcció General de Residus i Educació Ambiental l'ordenança fiscal de residus o l'instrument jurídic corresponent que justifiqui que s'aplica el pagament per generació a què fa referència l'article 9 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, en el cas que l'hagin implantada, i una declaració responsable en la qual constin el grau d'implantació de la recollida selectiva de la fracció orgànica, el model que es fa servir i el percentatge d'implantació segons la població real abastida. Tot això, d'acord amb el model que faciliti la Direcció General de Residus i Educació Ambiental.

2. Abans de l'1 de desembre de cada any i fins que no es produeixi la incorporació completa i plena de tots els municipis de les Illes Balears en el sistema de recollida selectiva de la fracció orgànica i el pagament per generació, els ens locals han d'informar la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, i aportar la mateixa documentació a què fa referència l'apartat 1 anterior, sobre els canvis que s'hagin efectuat en el desenvolupament de la recollida selectiva de la fracció orgànica i el pagament per generació, sens perjudici que la Direcció General pugui, en qualsevol moment, requerir-ne informació addicional.

3. Davant la no presentació de les justificacions previstes en els apartats 1 i 2 d'aquesta disposició transitòria, s'ha d'entendre que l'ens local no compleix els requisits necessaris per a l'aplicació dels apartats 1 i 3 de l'article 49 de la Llei 3/2020, de 20 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, i s'ha d'aplicar la previsió dels apartats 2 i 4 d'aquest mateix article.

4. La Direcció General de Residus i Educació Ambiental ha de comunicar cada any, abans del 31 de desembre, als operadors de les instal·lacions de dipòsit en abocador i d'incineració de residus registrades en el cens de substituts establert en l'article 11, el tipus de gravamen dels prevists en l'article 49 de la Llei 3/2020 que resulti aplicable als ens locals en funció del compliment dels requisits necessaris de recollida selectiva implantada i de pagament per generació.

Disposició transitòria cinquena

Informació de les plantes de tractament mecanicobiològic, compostatge i biometanització

En un termini no superior a quinze dies des de la publicació d'aquest Decret, els operadors de les instal·lacions de tractament mecanicobiològic de la fracció resta dels residus municipals, instal·lacions de compostatge i instal·lacions de biometanització inscrits en el Registre de Producció i Gestió de Residus de les Illes Balears han de comunicar a la Direcció General de Residus i Educació Ambiental el percentatge d'eficiència, atenent el percentatge de rebuig que acaba destinat a abocament o incineració enfront del residu d'entrada a la instal·lació, que correspon aplicar en l'exercici de 2022 d'acord amb el que estableix l'article 4 d'aquest Decret.

Disposició final primera

Modificacions del Decret 14/2019, de 15 de març, de notificació i comunicació electròniques en l'àmbit de l'Agència Tributària de les Illes Balears

1. Els apartats 2 i 3 de l'article 1 del Decret 14/2019, de 15 de març, de notificació i comunicació electròniques en l'àmbit de l'Agència Tributària de les Illes Balears, queden modificats de la manera següent:

2. L'accés a la seu electrònica de l'ATIB es pot fer de manera directa a l'adreça web https://sede.atib.es o a través del portal de l'ATIB https://www.atib.es, i també a través de les aplicacions mòbils habilitades a l'efecte.

3. Així mateix, una vegada estigui disponible la connexió amb la carpeta ciutadana de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/carpeta), l'accés a les notificacions electròniques que faci l'ATIB es pot fer a través d'aquest carpeta i també de la carpeta ciutadana creada per l'Administració de l'Estat a la seu electrònica del seu punt d'accés general electrònic (https://administracion.gob.es).

2. L'apartat 2 de l'article 2 del Decret 14/2019 esmentat queda modificat de la manera següent:

2. Als efectes d'aquest Decret s'entén per:

a) Notificació: document que recull un acte o una actuació en el si d'un procediment administratiu que s'ha de traslladar necessàriament al destinatari amb les garanties i les formalitats degudes perquè produeixi efectes jurídics.

b) Comunicació: document que recull les actuacions que, pel seu contingut o finalitat, no requereixen el compliment estricte de les formalitats que caracteritzen les notificacions perquè no determinen l'eficàcia de l'actuació objecte de comunicació.

A aquest efecte, tenen la consideració de comunicació:

1r. Els avisos de pagament en el cas de tributs de cobrament periòdic per rebut que són objecte de notificació col·lectiva.

2n. Els avisos relatius a la informació de deutes pendents i a l'embargament de béns.

3r. Qualsevol altre avís o document distint d'una notificació mitjançant el qual es posa en coneixement de la persona o entitat interessada l'existència d'un acte o una actuació de l'ATIB.

3. Els apartats 2 i 3 de l'article 3 del Decret 14/2019 esmentat queden modificats de la manera següent:

2. La sol·licitud l'ha de fer la persona o entitat interessada o qui les representi degudament acreditat. Aquesta sol·licitud pot presentar-se, en el cas de comunicacions electròniques, de manera presencial mitjançant els models normalitzats que s'han de posar a disposició de les persones i entitats interessades a les oficines de l'ATIB, i també, tant en el cas de comunicacions com, necessàriament, en el cas de notificacions electròniques, per mitjà dels mòduls habilitats a l'efecte a la seu electrònica de l'ATIB.

En el cas de sol·licitud telemàtica, per poder accedir a la seu electrònica a l'efecte de fer la sol·licitud, la persona o entitat interessada ha d'accedir amb DNI electrònic, certificat digital o Cl@ve (https://clave.gob.es), o, si s'escau, per mitjà del seu codi de contribuent.

Una vegada introduïdes les dades que s'estableixin en el formulari de sol·licitud telemàtica (el qual ha d'incloure almenys les dades corresponents al nom i llinatges o raó o denominació social, NIF, adreça física, telèfon i adreça de correu electrònic), s'ha de trametre un correu electrònic de confirmació del registre a l'adreça assenyalada en la sol·licitud. En aquest missatge s'ha d'informar sobre les conseqüències de la confirmació, i també de les excepcions relatives al consentiment de l'interessat per al tractament de les dades subministrades, d'acord amb el que estableix la normativa reguladora de protecció de dades de caràcter personal.

3. En el cas que també es vulguin rebre comunicacions mitjançant un missatge de text (d'ara endavant, SMS) al telèfon mòbil que s'hagi indicat en la sol·licitud, al mateix temps que es tramet el correu electrònic de confirmació esmentat anteriorment, es trametrà un SMS amb un codi de verificació que s'ha de validar accedint al mòdul habilitat a l'efecte a la seu electrònica de l'ATIB.

4. L'article 4 del Decret 14/2019 esmentat queda modificat de la manera següent:

Article 4

Persones i entitats obligades a rebre per mitjans electrònics notificacions i comunicacions

1. Estan obligades a rebre per mitjans electrònics les comunicacions i les notificacions administratives que en l'exercici de les seves funcions generi l'ATIB les persones jurídiques, les entitats sense personalitat jurídica de l'article 35.4 de la Llei general tributària i les persones físiques que exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi la col·legiació obligatòria, inclosos en tot cas els notaris i els registradors de la propietat i mercantils, i també les persones que, si s'escau, les representin.

2. Amb independència de la persona o entitat destinatària, l'accés als avisos de pagament corresponents a tributs de cobrament periòdic per rebut la gestió recaptatòria dels quals correspongui a l'ATIB s'ha de fer preferentment de manera electrònica.

A aquest efecte, s'ha d'habilitar a la seu electrònica de l'ATIB un mòdul que permeti a la persona o entitat interessada accedir als avisos de pagament i també a la informació dels seus deutes a través d'un codi (codi de contribuent) o mitjançant DNI electrònic, certificat digital o Cl@ve.

5. L'article 5 del Decret 14/2019 esmentat queda modificat de la manera següent:

Article 5

Realització i efectes de la notificació electrònica

1. A les persones o entitats adherides o obligades a rebre notificacions electròniques, se'ls ha de trametre, a l'adreça de correu electrònic facilitada, una comunicació o un avís informatiu relatiu a l'existència d'un acte o una actuació objecte de notificació electrònica, i també l'enllaç a la seu electrònica de l'ATIB per accedir al seu contingut.

La manca de pràctica d'aquest avís informatiu no impedeix que la notificació sigui considerada plenament vàlida.

2. L'avís informatiu a què es refereix l'apartat anterior ha de contenir les dades bàsiques que permetin la identificació de la notificació, entre les quals han de figurar, en tot cas, les següents:

a) Identificació de la persona o entitat destinatària.

b) Identificació de l'òrgan o unitat emissora.

c) Breu descripció de l'assumpte.

d) Número de referència o de l'expedient administratiu.

3. Així mateix, l'avís ha d'especificar que, si en el transcurs de deu dies naturals a partir de la data de recepció no s'ha accedit al contingut de l'acte objecte de la notificació que es pretén dur a terme, s'entendrà que la notificació s'ha rebutjat, la qual cosa tindrà els efectes prevists en la normativa aplicable, tret que, d'ofici o a instància de la persona o entitat interessada, es comprovi la impossibilitat tècnica o material per accedir-hi.

6. Se suprimeix l'apartat 4 de l'article 5 del Decret 14/2019 esmentat, de manera que els actuals apartats 5, 6, 7 i 8 passen a ser els apartats 4, 5, 6 i 7.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Decret, una vegada publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, comença a vigir a partir del dia 1 de juliol de 2022, sens perjudici de les previsions establertes en les disposicions transitòries segona, quarta i cinquena.

 

Palma, 23 de maig de 2022

 

La presidenta

  Francesca Lluch Armengol i Socias

 

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors

 

El conseller de Medi Ambient i Territori

Rosario Sánchez Grau   Miquel Mir Gual

                              

                                                                       

 

Documents adjunts