Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 106059
Decret 4/2022 de 28 de febrer, de modificació dels Estatuts de l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears, aprovats pel Decret 18/2018, de 22 de juny, pel qual es reorganitza, es reestructura i es regula l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears
L'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB), integrada en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma com a entitat pública empresarial, ha estat creada amb la finalitat de dur a terme l'estratègia turística de les Illes Balears i la gestió dels recursos del fons per afavorir el turisme sostenible.
La Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible, va crear, per una banda, un nou tribut amb caràcter finalista i, per una altra, el fons per afavorir el turisme sostenible, responsable i de qualitat a l'arxipèlag de les Illes Balears que es gestiona mitjançant la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, la qual elabora el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible, que fixa els objectius anuals prioritaris, amb criteris d'equilibri territorial.
Els recursos d'aquest fons s'han de destinar a finançar, totalment o parcialment, inversions i altres despeses que es destinin a les actuacions següents:
a) Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.
b) Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.
c) Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.
d) Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l'àmbit turístic.
e) Millora de la formació i la qualitat de l'ocupació. Foment de l'ocupació en temporada baixa.
f) Actuacions en polítiques d'habitatge destinades a fomentar l'accés a l'habitatge, i especialment el lloguer social, amb criteris de sostenibilitat energètica.
La disposició addicional desena de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, va establir que corresponia a l'AETIB la gestió dels recursos integrants del fons per afavorir el turisme sostenible i, amb això, el lliurament dels fons a les entitats promotores dels projectes que s'aprovin en el marc del Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible. Aquests fons tenen el caràcter de finançament afectat a les despeses corresponents a aquests projectes, inclosos aquells en què l'entitat promotora sigui la mateixa Administració de la Comunitat Autònoma.
Actualment la situació provocada per la pandèmia internacional de la COVID-19 ha duit els estats membres de la Unió Europea a adoptar amb rapidesa mesures coordinades d'emergència amb l'objectiu de protegir la salut de la ciutadania, pal·liar l'impacte d'aquesta crisi i impulsar la recuperació econòmica ràpida.
En concret, el Consell Europeu va acordar el passat 21 de juliol de 2020 un paquet de mesures de gran abast. Entre aquestes mesures s'emmarca la posada en funcionament d'un instrument europeu de recuperació (Next Generation EU) per valor de 750.000 milions d'euros en preus constants de l'any 2018, que implicarà per a Espanya uns 140.000 milions d'euros en forma de transferències i préstecs per al període 2021-26.
Com a conseqüència de l'aprovació d'aquest instrument, el Govern d'Espanya va aprovar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).
El PRTR és un projecte nacional l'objectiu del qual es aconseguir la modernització de l'economia espanyola amb l'assignació d'un important volum d'inversió pública i privada en els propers anys, que es finançarà amb els anomenats fons Next Generation EU (NGEU), el fons de recuperació europeu.
Aquest Pla s'estructura al voltant de deu polítiques palanca per la seva alta capacitat d'estirada sobre l'activitat i l'ocupació per a la modernització de la nostra economia i la nostra societat. Aquestes polítiques palanca integren alhora trenta projectes o línies d'acció que articulen de forma coherent i complementària les diferents iniciatives tractores prioritàries de reforma estructural, tant de tipus regulatori com d'impuls a la inversió, per contribuir a assolir els objectius generals del Pla.
La cinquena política del PRTR, «Modernització i digitalització del teixit industrial i de la pime, recuperació del turisme i impuls a una Espanya nació emprenedora», es materialitza, respecte al sector turístic, a través del component 14: Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic.
L'objectiu principal d'aquest component és transformar i modernitzar el sector turístic a Espanya a través de la sostenibilitat i la digitalització per augmentar-ne la competitivitat i la resiliència. Aquest component està organitzat sobre la base de quatre grans eixos i és en el primer dels eixos on se situa aquesta Estratègia de Sostenibilitat Turística a Destinacions, que pretén situar la sostenibilitat com el referent de la transformació del model turístic, articulant mecanismes de cooperació entre administracions públiques per a la consecució de fins comuns i la resolució de problemes transversals per impulsar la transformació verda i digital en el sector turístic i la millora de la competitivitat.
L'experiència adquirida per l'AETIB en la gestió de fons amb finançament afectat fa que es pugui considerar aquest organisme com el més idoni per assolir la gestió dels fons econòmics NGEU que arribin a la nostra comunitat per tramitar la concessió dels fons de l'Estratègia de Sostenibilitat Turística a Destinacions.
Per aquesta raó, atès que l'AETIB té caràcter de mitjà propi de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d'administracions públiques que tenen presència en el Consell de Direcció o en el Consell Assessor, com també de tots els ens instrumentals d'aquestes administracions, amb la finalitat d'atorgar la cobertura jurídica necessària perquè l'AETIB pugui dur a terme aquesta gestió, cal modificar-ne els Estatuts a fi que puguin reflectir correctament les funcions que li correspon desenvolupar.
Mitjançant aquest Decret, que s'estructura amb un article únic i una disposició final d'entrada en vigor, es modifiquen els Estatuts de l'AETIB per adaptar-ne les funcions a les noves finalitats encomanades.
D'acord amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el Decret pel qual s'aprova la modificació dels Estatuts de l'AETIB s'adequa als principis següents:
a) Principis de necessitat i eficàcia: la iniciativa normativa està justificada per la necessitat de permetre que sigui una entitat pública experimentada la responsable de gestionar els fons europeus NGEU. D'aquesta manera la seva gestió serà molt més eficaç i la probabilitat d'aconseguir els resultats previst serà més alta.
b) Principi de proporcionalitat: la iniciativa normativa es fonamenta a identificar clarament quines són les funcions de l'AETIB, i, per tant, la tramitació de la norma, d'acord amb els articles 53 i següents de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 36.2 de la Llei 7/2010, del sector públic instrumental de la CAIB, és l'instrument més adequat per garantir la consecució d'aquest principi.
c) Principi de seguretat jurídica: la iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic i genera un marc normatiu estable, integrat, clar i de certesa, que facilita el coneixement i la comprensió de quines són les funcions de l'entitat pública.
d) Principi de transparència: la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball possibilitarà l'accés senzill, universal i actualitzat a la
normativa en vigor i als documents propis del procés d'elaboració de la norma, en els termes que estableix l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, mitjançant la publicació del Decret.
En el preàmbul es defineixen clarament els objectius de la iniciativa normativa i la justificació d'aquesta.
e) Principi d'eficiència: per tal de racionalitzar, en l'aplicació, la gestió dels recursos públics, el Decret no estableix càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius finals.
Per tot això, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb els informes preceptius i favorables de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 28 de febrer de 2022.
Decret
Article únic
Modificacions a l'articulat de l'annex del Decret 18/2018, de 22 de juny, pel qual es reorganitza, es reestructura i es regula l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears.
1. Es fa una nova redacció de l'article 3, amb el tenor següent:
«Article 3
Objecte i finalitat
1. L'AETIB té com a objecte genèric l'estratègia turística de les Illes Balears i la gestió dels recursos del fons per afavorir el turisme sostenible, així com la gestió dels fons Next Generation (NGEU) que li siguin transferits a càrrec del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).
2. Les finalitats de l'AETIB són les següents:
a) L'elaboració de l'estratègia de sostenibilitat com a element de minva dels impactes de l'activitat turística i de millora del posicionament.
b) L'elaboració de l'estratègia turística per a la millora del posicionament internacional de les Illes Balears.
c) La gestió dels fons europeus que li sigui encomanada i, en concret, la gestió i la tramitació dels NGEU que li siguin transferits a càrrec del PRTR.»
2. S'addiciona un nou article amb el número 5 bis per regular les funcions derivades de la gestió dels NGEU, en els termes següents:
«Article 5 bis
Funcions derivades de la gestió dels fons europeus i dels NGEU
1. L'AETIB és l'entitat encarregada de gestionar els fons europeus que li siguin encomanats i ha de dur a termes totes aquelles accions que siguin necessàries per gestionar els projectes.
2. L'AETIB és l'entitat encarregada de gestionar els NGEU i, en concret, ha de dur a terme les tasques següents:
a) El suport administratiu a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball en la gestió dels fons en matèria turística.
b) La realització o coordinació de l'execució dels projectes inclosos en el PRTR.
c) El seguiment i el control dels projectes aprovats.
d) La gestió dels crèdits que des de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball es transfereixin a l'AETIB, provinents dels Fons Europeus.
d) Els encàrrecs que li faci la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.
f) Totes aquelles accions que siguin necessàries per gestionar els projectes.»
Disposició final
Aquest Decret comença a vigir des del moment en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 28 de febrer de 2021
|
La presidenta |
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Iago Negueruela Vázquez |
|