Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 106041
Decret 3/2022 de 28 de febrer, pel qual es regula el règim jurídic i funcionament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i es desenvolupa el procediment d’avaluació ambiental

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

I

L 'article 30.46 de la Llei Orgànica 1 /2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de “Protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sens perjudici de la legislació bàsica de l'Estat. Normes addicionals de protecció del medi ambient”.

Així doncs, la comunitat autònoma té la competència exclusiva en matèria de protecció ambiental en tot allò que no hagi regulat l'Estat en la legislació bàsica.

La normativa europea i estatal aplicable en matèria d'avaluacions ambientals està conformada per la Directiva 2001/42/CE del Parlament i del Consell, de 27 de juny de 2001, relativa a l'avaluació dels efectes de determinats plans i programes en el medi ambient; la Directiva 2011/92/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 13 de desembre de 2011, relativa a l'avaluació de les repercussions de determinats projectes públics i privats sobre el medi ambient, que ha estat modificada per la Directiva 2014/52/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 16 d'abril i la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, que estableix les bases que han de regir l'avaluació ambiental dels plans, programes i projectes que puguin tenir efectes significatius sobre el medi ambient.

El Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, preveu que, reglamentàriament, es determinarà l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears. Així mateix, la disposició final primera del Text refós preveu que el Govern podrà dictar les disposicions necessàries per executar i desplegar el Decret legislatiu i el Text refós que aprova.

La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) és l'òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa als projectes, els plans i programes subjectes a l'avaluació d'impacte ambiental o avaluació ambiental estratègica que hagin de ser adoptats, autoritzats o aprovats per les administracions autonòmica, insular o local de les Illes Balears, o que siguin objecte de declaració responsable o comunicació prèvia davant aquestes, d'acord amb l'article 9.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Al seu apartat segon estableix que en els termes que s'estableixin reglamentàriament també exercirà la resta de funcions que li atribueixi la legislació vigent.

Així la CMAIB exerceix les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades, de conformitat amb el que disposa l'article 3.17 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació (IPPC), l'article 9.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, i l'article 6.4 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.

El Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, va adaptar l'organització i funcionament de la CMAIB al marc normatiu en compliment del mandat de l'article 7.3 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Arran de la derogació d'aquesta llei pel Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, i per millorar algunes qüestions de competències, composició i règim de funcionament, cal adaptar l'organització, procediment i funcionament de la CMAIB.

El Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, estructura la Comissió de Medi Ambient en tres òrgans: el Ple, la Presidència i el Comitè tècnic. També estableix que el Comitè Tècnic pot organitzar-se en subcomitès i ha de garantir-ne una composició multidisciplinària i la representació de les conselleries del Govern implicades, els consells insulars, els ajuntaments, l'Administració de l'Estat i les organitzacions socials en matèria de medi ambient. En el present decret s'actualitzen les competències de cada un d'aquests òrgans i també es modifica la composició del Ple i del Comitè Tècnic introduint algunes àrees competencials no previstes actualment.

Per altra banda, es manté l'especificitat i independència del subcomitè tècnic d'autoritzacions ambientals integrades respecte del d'avaluació ambiental, amb l'objectiu de garantir una adequada separació de funcions. Així mateix es diferencia la composició d'un i altre subcomitè, ateses les seves distintes competències.

Finalment, en el marc del procediment establert a la legislació bàsica estatal i amb les particularitats previstes al Text refós, s'introdueix un desenvolupament de la tramitació de les avaluacions ambientals. En aquest sentit, també es desenvolupa l'article 3.4 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que preveu formes addicionals de publicitat de la documentació que hagi de ser objecte d'informació pública en un procediment d'avaluació ambiental.

II

L'article 129 de la Llei 39/2015, d' 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix els principis d'una bona regulació administrativa. Segons el que s'ha exposat, el present Decret s'ajusta als principis de bona regulació. Així, la norma és respectuosa amb els principis de necessitat, eficàcia i proporcionalitat en tant que amb ella s'aconsegueix la finalitat perseguida, que consisteix bàsicament en determinar l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, així com dur a terme el desenvolupament reglamentari previst al Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

A l'apartat anterior del preàmbul es justifica la necessitat de la norma i la seva finalitat. El present decret conté la regulació imprescindible per atendre les finalitats esmentades, sense que impliqui cap mesura restrictiva de drets ni imposició d'obligacions respecte a l'anterior regulació. En relació a les qüestions procedimentals que s'hi regulen, no suposen càrregues noves diferents a les previstes a la legislació vigent.

Així mateix la norma guarda coherència amb la resta de l'ordenament jurídic, particularment amb la normativa que desenvolupa, així com amb la normativa europea i amb la legislació bàsica estatal sobre avaluació ambiental, i els seus objectius es troben clarament definits, complint així els principis de seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació.

III

Aquest Decret consta de 24 articles, dividits en un títol preliminar i tres títols, una disposició addicional, una disposició transitòria, una derogatòria i una final.

Les disposicions generals precisen l'objecte del Decret, que és l'organització, el règim jurídic i el funcionament de la CMAIB, així com el desenvolupament reglamentari de la tramitació de les avaluacions ambientals, d'acord amb les previsions del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

El títol I (articles 2 a 12) defineix les competències de la CMAIB, els òrgans que la integren, la composició dels mateixos i les competències de cada un d'ells. S'estructura en 5 capítols, el primer relatiu a l'estructuració dels òrgans que integren la CMAIB, dos col·legiats i un òrgan unipersonal: el Ple de la CMAIB, el Comitè Tècnic (dividit en dos subcomitès) i la presidència de la Comissió de Medi Ambient; tres capítols més per desenvolupar cada un d'aquests òrgans, i un darrer capítol per normes comunes de procediment.

El Ple de la Comissió de Medi Ambient es configura als arts. 4 a 6 com un òrgan col·legiat integrat per representants polítics del qual són membres distintes persones titulars de direccions generals de distintes conselleries i dels consells insulars, amb rang d'òrgan directiu, així com una persona en representació de les associacions d'entitats locals amb més implantació, amb un secretari o secretària, que serà una persona al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Comitè Tècnic s'estructura en dos subcomitès tècnics. Els membres del subcomitè tècnic d'avaluació ambiental no podran ésser membres del subcomitè d'autoritzacions ambientals integrades per reforçar la separació de funcions a nivell d'estructura administrativa. Té naturalesa consultiva i no resolutòria.

En relació a la regulació de la Presidència de la Comissió de Medi Ambient es manté la previsió de l'anterior decret de tenir la consideració d'òrgan assimilat en rang als òrgans directius, nomenat i separat pel Govern de les Illes Balears mitjançant decret, modificant-ne l'atribució de competències.

En relació a les competències, s'atribueixen als distints òrgans amb capacitat resolutòria, amb el criteri de reservar al Ple de la CMAIB les competències de més rellevància i atorgar a la Presidència la competència residual que inclou la resolució dels expedients amb procediment d'avaluació simplificat, les modificacions no substancials en el procediment d'autorització ambiental integrada i els actes administratius de tràmit i impuls dels procediments, a més de les funcions inherents a la presidència dels òrgans col·legiats.

Al capítol cinquè es regula el règim de recursos i el procediment d'urgència dels procediments de la CMAIB.

El títol II (articles 13 i 14) regula el règim de convocatòria, de funcionament i d'adopció d'acords dels òrgans col·legiats, tant del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears com del Comitè Tècnic, seguint el que preveu, amb caràcter general, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, amb les particularitats d'una convocatòria d'urgència amb l'antelació mínima de 24 hores i d'una segona convocatòria, així com amb la previsió que les sessions respectin, amb caràcter general, el principi d'unitat d'acte, o que les sessions del Ple seran públiques. Es generalitza la possibilitat de participar a les sessions a distància, que fins ara només es preveia a les illes on no es celebri la reunió presencial. Es regula la convocatòria de les persones convidades a les sessions del Comitè Tècnic i les intervencions de les persones interessades, de la part promotora i dels membres dels òrgans de la CMAIB.

El títol III (articles 15 a 24) regula la tramitació de les avaluacions ambientals; la modificació de les condicions de les declaracions ambientals i el seguiment del compliment de les mateixes; les formes addicionals de publicitat en determinats plans o projectes que siguin objecte d'avaluació ambiental (article 19); i el règim de seguiment, inspecció i sanció en matèria de disciplina ambiental.

La disposició addicional recull els informes ambientals prevists al Pla director sectorial de pedreres de les Illes Balears, la disposició transitòria única estableix el règim transitori de composició dels òrgans de la CMAIB, la disposició derogatòria estableix la derogació del Decret 4/2018 i la disposició final estableix l'entrada en vigor.

IV

En el procediment d'elaboració d'aquest Decret s'ha complert el que preveuen els articles 53 a 60 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, sobre la matèria, especialment els tràmits d'informació pública i d'audiència a la ciutadania mitjançant les entitats que l'agrupen o representen, la participació de les conselleries del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars i dels ajuntaments a través de les seves organitzacions representatives, i les determinacions del títol VI de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú. Així mateix, d'acord amb la Llei 10/2000, de 3 de novembre del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, es va consultar en aquest organisme.

Per tot això, a proposta del conseller de Medi Ambient i Territori, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 28 de febrer de 2022,

 

DECRET

TÍTOL PRELIMINAR

Disposicions generals

Article 1. Objecte

1.- L'objecte d'aquest Decret és establir l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en compliment de les previsions de l'art. 9.4 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears

2.- També és objecte d'aquest Decret el desenvolupament reglamentari del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, d'acord amb la previsió de la seva disposició final primera, i en concret el desenvolupament reglamentari de la tramitació de les avaluacions ambientals.

 

TÍTOL I

Òrgans, composició i competències de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i normes comunes de procediment

Capítol I Òrgans i competències

Article 2. Naturalesa jurídica i competències

1. La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears és un òrgan de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb independència funcional, adscrit a la conselleria competent en matèria de medi ambient, i que actua com a òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa als projectes, els plans o els programes subjectes a l'avaluació d'impacte ambiental o a l'avaluació ambiental estratègica de la seva competència; així com pel que fa a les consultes preceptives que preveu la legislació bàsica estatal dels plans, programes o projectes que han d'adoptar, aprovar o autoritzar l'Administració General de L'Estat o els organismes públics que hi estan vinculats o en depenen, o que han de ser objecte de declaració responsable o comunicació prèvia davant aquesta Administració, que puguin afectar a les Illes Balears.

2. Així mateix la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha d'exercir les competències relatives a les autoritzacions ambientals integrades, i la resta que li atribueixi la legislació vigent i el present reglament.

 

​​​​​​​Article 3. Estructura

La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears s'estructura en els òrgans següents:

  1. El Ple
  2. La Presidència
  3. El Comitè tècnic, el qual s'organitza en dos subcomitès:

1r. el subcomitè tècnic d'avaluacions ambientals

2n. el subcomitè tècnic d'autoritzacions ambientals integrades.

Capítol II El Ple de la Comissió de Medi Ambient

Article 4 . Naturalesa jurídica

El Ple és un òrgan col·legiat que exerceix, amb caràcter decisori i amb efectes jurídics davant tercers, les funcions pròpies de la Comissió de Medi Ambient que li són expressament atribuïdes en el present Decret o en la resta de normativa aplicable.

Article 5. Composició

1. Integren el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears:

a) El president o presidenta de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, qui en presidirà les sessions.

b) Deu persones titulars de direccions generals, o persona representant amb rang d'alt càrrec o assimilat, competents d'entre les següents matèries: espais naturals, biodiversitat, residus, recursos hídrics, ordenació del territori, agricultura, medi marí, emergències, salut pública, indústria, turisme, transports, energia i canvi climàtic.

c) Les persones amb rang d'òrgan directiu o assimilat en representació dels consells insulars, competents en alguna de les matèries de l'apartat anterior, en la proporció següent: tres pel Consell de Mallorca, dues pel Consell de Menorca, dues pel Consell d'Eivissa i una pel Consell de Formentera.

d) Una persona representant de l'associació de les entitats locals amb més implantació a les Illes Balears.

e) Fins a un màxim de tres membres, designats pel conseller competent en matèria de medi ambient d'entre persones o organismes amb competència reconeguda en matèria ambiental.

2.- Per resolució del conseller o consellera competent en matèria de medi ambient es precisaran les direccions generals a què fa referència l'apartat anterior. La designació dels membres del Ple i els seus suplents s'ha de dur a terme segons les regles de funcionament i règim jurídic de cada institució o associació. El nomenament de President o Presidenta serà el previst en el present decret i la seva suplència es determinarà segons allò establert per a la seva substitució ordinària.

3. El Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha de tenir un secretari o secretària que ha de ser personal funcionari que presti servei a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ha de desenvolupar les seves funcions a la Conselleria de Medi Ambient i és designat per la Presidència de la Comissió; aquesta designació ha d'incloure una persona suplent.

El secretari o secretària ha d'assistir a les sessions del Ple de la Comissió de Medi Ambient, amb veu i sense vot, i exerceix les funcions previstes als articles 16 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

4. En la designació de les persones membres del Ple de la Comissió de Medi Ambient s'ha de fomentar una presència equilibrada de dones i homes.

Art. 6. Competències

1. Són competència del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears les que li atribueixi expressament la normativa vigent i, en concret, les següents:

a) En matèria d'Autoritzacions Ambientals Integrades (IPPC), i amb la proposta prèvia del Comitè Tècnic:

1r. L'atorgament de l'autorització ambiental integrada a l'àmbit de les Illes Balears i de les seves revisions o modificacions substancials.

2n.Els acords d'establiment de condicions per al tancament d'una instal·lació, que no estiguin ja inclosos dins l'autorització ambiental integrada.

3r. L'aprovació del pla d'inspecció i el programa anual.

4t. La imposició de sancions greus i molt greus que posin fi al procediment sancionador amb la proposta prèvia del Comitè Tècnic, així com l'establiment de les mesures necessàries per a la reposició de la realitat física alterada amb determinació de la quantia indemnitzatòria, si escau, sense perjudici de les competències de la Presidència per adoptar mesures cautelars.

b) En matèria d'avaluació ambiental de plans, programes i projectes, amb la proposta prèvia del Comitè Tècnic:

1r. Formular la declaració ambiental estratègica i acordar la seva modificació.

2n. Formular la declaració d'impacte ambiental, i acordar-ne la seva modificació.

3r. El pronunciament de l'òrgan ambiental previst a l'art. 12.3 de la Llei 21/2013, de 9 de setembre, d'avaluació ambiental, sobre resolució de discrepàncies, que es resoldran d'acord amb el procediment previst a l'article 25 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears

4t. Informar les consultes preceptives que preveu la legislació bàsica estatal dels plans, programes o projectes que han d'adoptar, aprovar o autoritzar l'Administració General de L'Estat o els organismes públics que hi estan vinculats o en depenen, o que han de ser objecte de declaració responsable o comunicació prèvia davant aquesta Administració, que puguin afectar a les Illes Balears, exceptuant les consultes en fase de document d'abast.

5è. L'aprovació de criteris tècnics o interpretatius per a la redacció dels estudis ambientals estratègics dels plans o els programes i dels estudis d'impacte ambiental dels projectes, i també per a la predicció i valoració dels impactes d'aquests, les característiques tècniques i les especificacions de la documentació que ha de presentar el promotor en els termes prevists al Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

6è. Proposar al conseller o consellera competent de medi ambient l'elaboració de disposicions legals i reglamentàries, especialment d'ordres que estableixin criteris tècnics i/o interpretatius per a la redacció del estudis d'impacte ambiental dels plans o programes, així com per a la predicció i la valoració dels possibles impactes d'aquests, com també els acords, les resolucions i les mesures adequades en relació amb les matèries i funcions que li són pròpies.

7è. En matèria de disciplina ambiental:

- Instar la revisió d'ofici de les resolucions o acords d'autorització o aprovació de projectes que s'adoptin sense avaluació d'impacte ambiental quan aquesta sigui necessària, o dels plans o programes subjectes a avaluació ambiental estratègica aprovats o adoptats sense seguir el procediment previst en la legislació ambiental.

- Requerir a l'òrgan substantiu perquè ordeni la suspensió de l'execució d'un projecte subjecte a avaluació d'impacte ambiental sense que s'hagi formulat la declaració d'impacte, informar de la forma i les actuacions necessàries per a la restitució de la realitat física o biològica alterada i/o la indemnització per danys i perjudicis.

- Instar l'execució forçosa de la declaració d'impacte o de l'acord de resolució de discrepàncies.

c) Resoldre, amb informes tècnics i jurídics previs, els recursos potestatius de reposició interposats contra els seus acords, i pronunciar-se sobre els recursos interposats contra els acords dels òrgans substantius pel que fa al qüestionament d'acords competència del Ple.

d) Emetre informes que, en relació amb la matèria ambiental, li sol·licitin els òrgans del Govern o els òrgans superiors de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o el propi president o presidenta de la CMAIB.

2. El Ple de la Comissió de Medi Ambient pot delegar en el seu president o presidenta l'exercici d'aquestes funcions de conformitat amb el que disposa l'art. 9 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Capítol III La Presidència

Article 7. Naturalesa jurídica

1. La Presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears és un òrgan unipersonal nomenat i separat pel Govern de les Illes Balears, mitjançant decret, a proposta del conseller competent en medi ambient, atenent criteris d'experiència professional i competència, entre persones que disposin de la titulació exigida per ingressar al subgrup A1 del personal funcionari de carrera. Té la consideració d'òrgan assimilat en rang als òrgans directius de l'Administració de la Comunitat Autònoma i d'alt càrrec.

2. La Presidència ha de ser substituïda, en el supòsit de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra impossibilitat, per l'òrgan directiu de la conselleria competent en matèria de medi ambient que es determini per resolució del conseller o consellera competent.

Article 8. Competències i funcions de la Presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears

1. Son competència del president o presidenta de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears:

a) Totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l'òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al Ple de la CMAIB, sense perjudici que la Presidència delegui la seva resolució en el Ple.

b) La resolució de les modificacions no substancials de les autoritzacions ambientals integrades.

c) La direcció dels treballs de la CMAIB i totes aquelles funcions que siguin inherents a la seva condició de president o presidenta d'un òrgan col·legiat respecte a la presidència, direcció i organització del Ple de la Comissió i del Comitè tècnic.

d) Exercir les competències delegades pel Ple de la CMAIB.

e) Exercir les competències que corresponen al Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, quan hagi estat declarada la urgència del procediment.

2. La presidència, abans de resoldre qualsevol procediment de la seva competència, podrà sol·licitar dictamen previ del Comitè tècnic.

3. La presidència ha de donar compte al Ple i al Comitè Tècnic, de les resolucions que dicti i que posin fi a un procediment administratiu.

Capítol IV El Comitè Tècnic

Article 9. Naturalesa jurídica, estructura i funcions

1. El Comitè Tècnic és un òrgan col·legiat de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de caràcter tècnic, i de composició multidisciplinària, integrat, entre d'altres, per representants de les distintes administracions, que exerceix funcions de caràcter consultiu en assumptes i matèries competència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

2. S'estructura en dos subcomitès: el d'avaluació ambiental, per procediments d'avaluació ambiental de plans, programes i projectes, i el d'autoritzacions ambientals integrades per aquest tipus de procediments.

3. Els subcomitès tècnics han d'emetre preceptivament el dictamen i la proposta en els expedients que hagi de resoldre el Ple de la Comissió de Medi Ambient excepte en els casos en què la Presidència actuï per raons d'urgència.

Així mateix serà preceptiu el seu dictamen previ en les resolucions de la Presidència de modificacions no substancials de les autoritzacions ambientals integrades.

A instàncies de la Presidència, també emetran els dictàmens i les propostes que, amb caràcter potestatiu, aquesta li sol·liciti.

Article 10. Composició del Comitè tècnic

1. El Comitè Tècnic està format per la Presidència i les persones que en són membres.

2. La composició dels dos subcomitès en els quals s'organitza el Comitè Tècnic s'ha de determinar per resolució del conseller o consellera competent en matèria de medi ambient, atenent els criteris dels apartats següents.

3.- Es tendran en compte els següents criteris comuns a ambdós subcomitès:

a) Cada subcomitè ha de tenir com a màxim 21 membres.

b) Els membres del Subcomitè d'avaluacions ambientals no podran ésser membres del Subcomitè d'autoritzacions ambientals integrades.

c) En la designació de les persones membres del Comitè Tècnic de la Comissió de Medi Ambient s'ha de fomentar una presència equilibrada de dones i homes.

d) S'ha de preveure el nomenament d'una persona titular i suplent per a cada un dels membres.

e) N'han de formar part personal funcionari o tècnic, segons els casos, de distintes conselleries del Govern de les Illes Balears, dels quatre consells insulars, de l'Administració General de l'Estat, així com un representat de l'associació d'entitats locals de les Illes Balears de més implantació, i una persona representant de l'entitat sense ànim de lucre de més implantació a les Illes Balears que tingui com a finalitat la protecció del medi ambient. Els membres de les conselleries del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars ho seran de direccions generals i de direccions insulars competents en les matèries esmentades en els apartats 4 i 5 d'aquest article.

f) Cada subcomitè tendrà un secretari o secretària, sense vot, excepte que també en sigui membre, que ha de ser personal funcionari adscrit a la CMAIB, designat per la Presidència de la Comissió. La designació ha d'incloure el nomenament de persona suplent.

4.- La composició del subcomitè tècnic d'avaluacions ambientals ha d'obeir a criteris de competència territorial i funcional, de caràcter multidisciplinari, relatiu a matèries d'entre les següents: salut pública, indústria, ordenació del territori, urbanisme, turisme, transports, residus, biodiversitat i espais naturals, agricultura, medi marí, emergències, recursos hídrics, energia, canvi climàtic i de la pròpia CMAIB.

5.- La composició del subcomitè tècnic d'autoritzacions ambientals integrades ha d'obeir a criteris de competència territorial i funcional, de caràcter multidisciplinari, relatiu a matèries d'entre les següents: residus, recursos hídrics, atmosfera, abocaments a la mar, salut pública, indústria, activitats classificades, urbanisme, biodiversitat i espais naturals, emergències, energia i de la pròpia CMAIB.

Capítol V Normes de procediment

Article 11. Exhauriment de la via administrativa i règim de recursos

Els acords del Ple i les resolucions de la Presidència exhaureixen la via administrativa. Contra els mateixos hi cap recurs potestatiu de reposició, excepte contra les declaracions i informes d'impacte ambiental, i contra les declaracions i informes ambientals estratègics que no seran objecte de recurs, sense perjudici dels que en el seu cas procedeixin contra el procediment substantiu.

Article 12. Procediment d'urgència

1.- El procediment d'urgència s'acorda quan així ho prevegi una norma específica, o per Acord del Consell de Govern, o per resolució de la Presidència de la CMAIB, ja sigui d'ofici o a petició de l'òrgan substantiu o persona interessada, quan així ho aconsellin raons d'interès públic.

2.- Els procediments declarats d'urgència tendran prioritat en la seva tramitació, i es reduiran a la meitat els terminis establerts per al procediment, inclòs el període d'informació pública, excepte els relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.

3.- No es pot interposar recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència, sense perjudici del procedent contra la resolució que posi fi al procediment.

4.- Els procediments d'urgència seran resolts per la Presidència prèvia proposta tècnica amb el vistiplau de la cap de servei o del cap de departament, i se'n darà compte al subcomitè corresponent i al Ple en la propera sessió que es produeixi.

 

TÍTOL II

Règim de funcionament del Ple i del Comitè Tècnic

Art. 13. De les persones convidades i els tècnics ponents

1. A les sessions dels comitès, excepte en l'emissió de consultes, resolució d'expedients sancionadors i resolució de recursos administratius, s'hi convidarà a participar en el punt corresponent de l'ordre del dia:

a) una persona en representació de l'ajuntament del terme municipal afectat, amb veu i vot, la qual hi podrà assistir acompanyada dels tècnics i personal assessor que estimi oportuns, en els assumptes relatius a plans, programes o projectes que afectin a un únic terme municipal.

b) la part promotora, amb veu i sense vot, que hi podrà assistir acompanyada dels seus assessors.

c) Les persones o entitats considerades interessades d'acord amb la legislació ambiental i que s'hagin acreditat com a tals, amb veu i sense vot.

2. Al Ple i al comitè hi han d'assistir els i les ponents tècnics i jurídics de cada un dels assumptes inclosos en l'ordre del dia.

Article 14. Règim general i particularitats

El règim de convocatòria, de funcionament i d'adopció d'acords del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i del Comitè Tècnic és el que preveu, amb caràcter general, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per als òrgans col·legiats, amb les particularitats següents:

a) La convocatòria, inclosa la de les persones convidades en cada punt, s'ha de fer mitjançant correu electrònic, a les adreces comunicades a tal efecte, amb una antelació mínima de 48 hores a la data de celebració, llevat de casos d'urgència, en què l'antelació mínima és de 24 hores. Els membres del comitè tècnic i del Ple, així com els convidats, tendran la documentació a disposició amb la convocatòria.

b) Per a la constitució vàlida del Ple i del Comitè Tècnic, a l'efecte de dur a terme les sessions, es requereix la presència de la presidència i secretari (o els seus substituts) i, en primera convocatòria, l'assistència de la meitat de membres amb dret a vot; en segona convocatòria, és suficient l'assistència de la tercera part de membres amb dret a vot. Aquest quòrum s'ha de mantenir durant tota la sessió.

c) Les sessions han de respectar el principi d'unitat d'acte i s'ha de procurar que acabin el mateix dia que comencin.

 

​​​​​​​d) Les sessions del Ple són públiques, sense perjudici de les limitacions que s'acordin per raons d'espai, per motius sanitaris o d'altres degudament justificats. En el cas que per aquestes limitacions no sigui possible la presència de públic, s'habilitarà la fórmula mes adient per poder seguir les sessions a través de mitjans electrònics en obert. No seran públiques les sessions del Comitè Tècnic, sens perjudici de la publicitat i les comunicacions procedents dels informes i acords adoptats.

e) Els acords han de ser adoptats per majoria simple i, a aquests efectes, el vot de la presidència serà diriment en cas d'empat.

f) Les actes s'han de trametre a les persones membres del Ple i dels subcomitès en format electrònic.

g) Els membres del Ple i Comitè Tècnic podran participar de les sessions, bé presencialment, bé a distància, sempre i quan s'asseguri, per mitjans electrònics, la identitat dels membres o persones que els supleixin, el contingut de les seves manifestacions, el vot, així com la interactivitat i intercomunicació entre ells en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió.

h) La part promotora en qualsevol moment des de la convocatòria del Comitè Tècnic fins al moment de la votació, podrà sol·licitar una audiència de deu dies, i en aquest cas, el punt quedarà ajornat per a una propera convocatòria. Si sol·licita l'audiència durant la reunió del Comitè Tècnic es notificarà en el propi acte que disposa d'un termini de deu dies que començaran en aquell moment sense necessitat de notificació posterior, i així es farà constar a l'acta de la sessió.

i) Les persones convidades al Comitè Tècnic en qualitat d'interessades, tendran dret a una única intervenció de cinc minuts, sense perjudici de la potestat de la Presidència d'ordenar el debat.

 

TÍTOL III

Tramitació de les avaluacions ambientals

Article 15. Determinació dels plans, programes i projectes sotmesos a avaluació ambiental

1. Els supòsits de subjecció a avaluació ambiental són els prevists als articles 12 -àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica de plans i programes- i 13 -àmbit d'aplicació de l'avaluació d'impacte ambiental de projectes- del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, en relació amb els annexos del propi Text refós i de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

2. És competència de l'òrgan substantiu determinar si un pla, programa o projecte, o la seva modificació, està o no entre aquests supòsits i, per tant, sotmès o no a avaluació ambiental.

Això sense perjudici que l'òrgan substantiu pugui dirigir una consulta a la CMAIB sobre la subjecció d'un pla o projecte a avaluació ambiental, que en cap cas serà vinculant.

3. D'acord amb l'article 12.5 del Text refós, si l'òrgan substantiu valora que un pla o programa, o la seva revisió o modificació, no està subjecte a avaluació ambiental estratègica, ho haurà de justificar mitjançant un informe tècnic que obrarà a l'expedient.

Article 16. Actuacions prèvies: contingut i elaboració del document d'abast

1. El document d'abast és preceptiu en el cas de les avaluacions ambientals estratègiques ordinàries de plans i programes. En el cas de projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental ordinària és potestatiu i s'elabora només en el cas que el promotor ho sol·liciti.

2. El document d'abast dins el procediment d'avaluació ambiental estratègica de plans o d'avaluació d'impacte ambiental de projectes servirà de guia per a la redacció de l'estudi ambiental definitiu.

Per altra banda, l'òrgan ambiental hi ha d'indicar les administracions i entitats que considera que com a mínim han de ser consultades en la futura tramitació de l'estudi ambiental.

3. El contingut de la documentació a presentar per a realitzar el document d'abast serà:

a) Documentació suficient i clara, on quedin reflectides el conjunt d'accions que es proposen, i s'analitzin les distintes alternatives.

b) A nivell formal s'haurà d'aportar la sol·licitud d'inici, segons el model proporcionat per la CMAIB, i la resta de documentació inicial del pla o projecte, així com el comprovant de pagament de la taxa corresponent, d'acord amb el que preveuen els articles 122 i següents de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La documentació s'haurà de trametre en format digital.

 

​​​​​​​Article 17. Tramitació de l'avaluació ambiental ordinària

1. En els procediments d'avaluació ambiental estratègica ordinària (art. 22 de la Llei 21/2013) i d'avaluació d'impacte ambiental ordinària (art. 37 de la Llei 21/2013) l'òrgan substantiu ha de dur a terme la informació pública, les consultes a les administracions públiques afectades i a les persones interessades, la revisió de tota la documentació preceptiva i finalment la remissió de l'expedient complet a la CMAIB per a la seva tramitació. Sense perjudici que el promotor o l'òrgan ambiental facin les consultes en els supòsits prevists al segon paràgraf de l'article 22.1 i al segon paràgraf de l'article 37.1 de la Llei 21/2013.

2. Prèviament a la remissió de l'expedient, l'òrgan substantiu analitzarà l'adequació del projecte a la normativa sectorial, i si el projecte fos inviable jurídicament procedirà, si s'escau, a la seva inadmissió sense remetre'l a la CMAIB.

3. L'expedient a remetre estarà integrat pels documents de l'article 24.1 de la Llei 21/2013 per a l'avaluació ambiental estratègica i de l'article 39.1 per a l'avaluació d'impacte ambiental, juntament amb la sol·licitud d'inici del promotor i el comprovant de pagament de la taxa per l'avaluació ambiental corresponent, a més de la documentació requerida als articles 17 i 21 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Article 18. Determinació de les administracions públiques afectades i les persones interessades a la fase de consultes dels procediments d'avaluació ambiental ordinària de plans i projectes

1. En els procediments ordinaris correspon a l'òrgan substantiu decidir quines són les administracions públiques afectades i les persones interessades. L'òrgan substantiu podrà dirigir una consulta no vinculant a la CMAIB sobre aquest aspecte, d'acord amb l'article 22 del Text refós.

Això sense perjudici de les excepcions previstes a la legislació estatal bàsica en el segon paràgraf de l'art. 22.1 de la Llei 21/2013 per a les avaluacions ambientals estratègiques i en el segon paràgraf de l'art. 37.1 per a les avaluacions d'impacte ambiental.

2. Per a determinar les administracions i persones interessades a consultar, a més del que es preveu a les lletres g i h de l'article 5.1 de la Llei 21/2013, es tendran en compte els següents criteris:

a) En el cas que s'hagi elaborat prèviament un document d'abast per part de l'òrgan ambiental, com a mínim es consultarà a les administracions i persones interessades que s'hi determinin.

b) Es consideraran com a administració pública afectada, com a mínim, aquelles que tenguin competències per raó de la ubicació del projecte i/o per la naturalesa de l'activitat que es proposa.

Es considerarà sempre com administració afectada l'ajuntament o ajuntaments del territori on es desenvolupa el projecte o l'activitat, excepte quan actuïn com a promotors o òrgan substantiu.

Si el projecte està considerada com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) es consultarà sempre la Secció d'Atmosfera de la Direcció General d'Energia i en el cas que estigui a una distància inferior de 2000 metres d'un nucli de població també es consultarà la direcció general competent en matèria de salut pública.

c) S'hauran de tenir en compte, com a mínim, respecte a la ubicació on es desenvolupa l'actuació, les següents qüestions:

-si es troba dins o pròxima a un espai de rellevància ambiental, o està afectat per altres figures de protecció ambiental.

-la presència d'hàbitats de la Directiva 92/43/CEE, d'espècies catalogades com a vulnerables, en perill d'extinció, d'especial protecció o endèmiques.

-les APR (incloses les ZAR) i les APT.

-la presència o absència de zones inundables o planes d'inundació, zones humides catalogades, torrents (i les seves zones de servitud i policia) i pous de subministrament humà.

-la presència de béns d'interès cultural (BICs) i el seu entorn de protecció; béns catalogats (BC); elements etnològics o arqueològics; elements inclosos en el catàleg municipal de patrimoni històric i elements que formen part del patrimoni industrial.

-la classificació urbanística del sòl; la situació dins o fora de zona de domini públic marítim terrestre i de servituds aeronàutiques.

-l'interès agrari de l'espai i en especial les zones declarades com a zones d'alt valor agrari.

-la rellevància del paisatge afectat.

-la població afectada pel projecte o activitat pel que fa a la salut pública.

 

​​​​​​​d) Per a determinar les administracions afectades segons el tipus d'activitat, es tindran en compte les direccions generals, direccions insulars i serveis del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars i de l'Administració General de l'Estat que tenguin competències en la matèria. Es tindran en compte especialment les direccions generals o insulars competents en matèria de canvi climàtic, gestió de l'aigua, estat sanitari i depuració de l'aigua, salut pública, carreteres, mobilitat, residus i paisatge.

e) En els procediments d'avaluació ambiental estratègica ordinària dels instruments d'ordenació que impliquin la transformació de sòls en situació rural a sòls urbanitzats, s'han de fer les consultes i incorporar, almenys, els informes preceptius que marca l'article 18 del Text refós.

f) Es consideraran com a persones interessades en el procés de consulta, entre d'altres, les associacions de veïnats de l'àmbit de l'actuació de les que es tingui constància i les persones o entitats que s'hagin personat a l'expedient.

3. Una vegada remès l'expedient a la CMAIB per a l'emissió de la declaració ambiental, si aquesta detecta que l'òrgan substantiu no ha realitzat la informació pública o les consultes preceptives, d'acord amb els articles 24.3 i 40.1 de la llei 21/2013, la CMAIB li atorgarà un termini de tres mesos per tal que les dugui a terme, i es suspendrà el còmput del termini per a resoldre el procediment.

En el cas que no es tracti de consultes preceptives, però la CMAIB les consideri d'interès per emetre la seva declaració, o trobi insuficients les emeses o en vulgui aclarir algun punt, les consultes seran sol·licitades directament per la CMAIB.

Article 19. Formes addicionals de publicitat de la informació ambiental

1. A més de la publicació al butlletí oficial, seu electrònica o pàgines web corresponents, l'òrgan substantiu que tramiti un pla, programa o projecte que hagi de ser objecte d'una avaluació ambiental ordinària, quan ho valori necessari per la seva transcendència social, durà a terme un acte públic informatiu per a presentar la documentació objecte d'informació pública.

2. També es durà a terme aquesta presentació pública en el cas que així ho hagi plantejat la CMAIB en l'elaboració del document d'abast, o quan ho sol·liciti l'ajuntament afectat pel projecte o quan es sol·liciti per un mínim de tres-centes signatures presentades davant l'òrgan substantiu durant el termini de la informació pública.

3. Aquest acte es farà simultàniament o de manera immediata posterior al tràmit d'informació pública previst a la legislació ambiental i es podrà desenvolupar presencialment i/o de manera telemàtica. En tal cas, es prorrogarà el termini d'informació pública en deu dies que es computaran a partir de l'endemà de la realització de l'acte informatiu.

Article 20. Abast dels informes sectorials

En els procediments d'avaluació d'impacte ambiental i d'avaluació ambiental estratègica, les administracions consultades han d'informar sobre els aspectes que escauen per a l'avaluació ambiental. En aquest sentit es seguiran els següents criteris:

a) s'informarà sobre els temes amb transcendència ambiental, sense perjudici d'apuntar altres aspectes de la seva competència que considerin convenient a títol de suggeriment, observacions o recordatori

b) s'informarà estrictament sobre l'abast que correspon a l'objecte del pla o projecte que s'avalua i el moment procedimental en què es troba, sense perjudici de les observacions que es considerin adients i de les eventuals iniciatives que hagin d'adoptar les autoritats responsables.

c) en el cas d'avaluacions estratègiques i d'impacte ambiental simplificades, el sentit de l'informe indicarà si la informació aportada és suficient per considerar que el pla, programa o projecte no tindrà conseqüències ambientals significatives, o si, a parer de l'informant, caldria tramitar una avaluació ambiental estratègica ordinària o una avaluació d'impacte ambiental ordinària, segons el cas.

d) quan s'emeti als efectes del document d'abast, l'informe es centrarà en els aspectes que es considera que s'han d'incloure a l'Estudi Ambiental Estratègic o a l'Estudi d'Impacte Ambiental, segons el cas, i d'acord amb les competències sectorials de l'administració consultada.

Article 21. Informes sobre plans, programes i projectes que ha d'avaluar l'Administració General de l'Estat

Els informes sectorials que s'elaborin per part d'organismes autonòmics, insulars o locals a petició de l'Administració General de l'Estat sobre plans, programes o projectes que ha d'aprovar o autoritzar aquesta Administració, seran remesos a la CMAIB, perquè aquesta en tengui constància i, si escau, les tengui en compte a l'hora d'emetre l'informe preceptiu de l'article 7 del Text Refós.

Article 22. Publicació a la web de la CMAIB

Es publicaran a la web de la CMAIB:

a) els documents d'abast

b) les resolucions de la Presidència en matèria d'autoritzacions ambientals integrades i en matèria d'avaluació ambiental

c) els Acords del Ple de la CMAIB, inclosos els informes sobre les consultes previstes a la legislació bàsica dels plans o projectes de l'Administració General de l'Estat

d) les instruccions, circulars i ordres de servei

e) les sancions corresponents a infraccions molt greus i greus, amb menció dels subjectes responsables i les infraccions comeses.

Article 23. Modificació de les condicions de la declaració d'impacte ambiental o de la declaració ambiental estratègica.

1. La modificació de les condicions d'una declaració d'impacte ambiental o d'una declaració ambiental estratègica, requerirà que es donin les circumstàncies establerts a l'article 44 o a l'article 28 de la Llei 21/2013 respectivament, i es tramitarà d'acord amb el procediment establert en aquests articles.

2. Quan durant la tramitació d'un projecte, l'òrgan substantiu detecti que es donen les circumstàncies per a la modificació de la declaració ambiental estratègica d'un pla, haurà de fer una proposta per tal que l'òrgan ambiental iniciï el procediment de modificació de la declaració ambiental estratègica d'acord amb el procediment establert als punts 1 i 2 de l'article 28 de la Llei 21/2013.

Article 24. Seguiment, inspecció i sanció

1. Correspon a l'òrgan substantiu:

a) el seguiment del compliment de la declaració d'impacte ambiental o de l'informe d'impacte ambiental.

b) comprovar que els plans, programes o projectes s'han sotmès a l'avaluació ambiental quan així ho exigeixi la normativa estatal o autonòmica.

c) adoptar les mesures escaients per restablir l'ordre jurídic pertorbat i la realitat física alterada per un projecte, pla o programa sotmès a avaluació que no hagi duit a terme la tramitació ambiental o en contravengui les condicions.

d) la potestat sancionadora en matèria d'avaluacions ambientals en els termes que preveu la normativa bàsica estatal d'avaluació ambiental, sense perjudici de les comprovacions o requeriments que pugui fer la CMAIB.

e) Determinar, en un procediment contradictori i amb l'informe previ de l'òrgan ambiental, la quantia de la indemnització pels danys i perjudicis causats a l'administració i el termini per abonar-la, amb audiència prèvia de la persona interessada. En el cas que el promotor no estigui d'acord amb la valoració, s'ha d'efectuar una taxació contradictòria.

2. Correspon a la CMAIB:

a) recaptar informació de l'òrgan substantiu i fer les comprovacions que estimi adequades

b) formular requeriments a les autoritats competents a fi que exerceixin les potestats que estableixi la legislació ambiental

c) les potestats en matèria de disciplina ambiental d'acord amb les previsions de l'article 6.1 b) 7è.

3. Per tal que la CMAIB pugui dur a terme el seguiment i fer les comprovacions necessàries, l'òrgan substantiu trametrà a la CMAIB els informes de seguiment sobre el compliment de la declaració ambiental estratègica o de l'informe ambiental estratègic prevists a l'article 51 de la Llei 21/2013.

4. En el cas de rebre una denúncia sobre un incompliment referit a la manca d'avaluació ambiental o l'incompliment de les condicions de la declaració ambiental, s'actuarà de la següent manera:

a) si la denúncia es presenta davant l'òrgan substantiu aquest durà a terme les actuacions que calguin d'acord amb el punt 1, i ho comunicarà a la CMAIB, perquè en tengui constància.

b) Si la denúncia es presenta davant l'òrgan ambiental, la CMAIB requerirà a l'òrgan substantiu perquè exerceixi les potestats necessàries, i, si escau, prèvia audiència a les persones interessades i dictamen del comitè tècnic, elevarà al Ple les actuacions en matèria de disciplina ambiental previstes a l'article 6.1 b) 7è.

Disposició addicional única. Informes ambientals prevists al Pla Director sectorial de pedreres

1.- L'informe preceptiu i vinculant de la CMAIB sobre els Plans de restauració previst a l'article 12 del Pla director sectorial de pedreres de les Illes Balears, aprovat pel Decret 61/1999, s'emetrà d'acord amb el procediment d'avaluació d'impacte ambiental.

2.- Per a la devolució de la fiança de restauració prevista a l'article 18 del Pla director sectorial de pedreres de les Illes Balears, s'elaborarà informe tècnic de la CMAIB i se'n donarà trasllat a la Direcció General competent en matèria d'indústria als efectes oportuns.

Disposició transitòria única. Composició transitòria dels òrgans de la CMAIB

Es manté l'actual composició del Ple i dels subcomitès tècnics fins que no s'acordi la modificació de les persones designades a l'entrada en vigor d'aquest Decret, d'acord amb la resolució del conseller que en determinarà la composició.

Disposició derogatòria única

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix aquest Decret. En particular, el Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB.

​​​​​​​Disposició final única. Entrada en vigor.

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 28 de febrer de 2022

 

La presidenta

El conseller de Medi Ambient i Territori 

Francesca Lluch Armengol i Socias

Miquel Mir Gual