Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 229209
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s'aprova la convocatòria 2024 d'ajuts per a compensar les despeses del primer any de cotització de la tarifa plana d’autònoms residents a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Els autònoms i les microempreses són un dels puntals fonamentals de l'activitat empresarial del nostre país i, per tant, de la nostra economia, ja que, a més de la riquesa que ells mateixos són capaços de generar, també tenen el potencial de créixer i contractar treballadors assalariats i, d'aquesta manera, contribuir a la generació d'ocupació. En aquest sentit, la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació, estableix en l'article 12.4 que l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació s'articula al voltant de set eixos, entre els quals el sisè està dedicat a l'emprenedoria i comprèn les activitats adreçades a fomentar la iniciativa empresarial, el treball autònom i l'economia social; així com les encaminades a la generació d'ocupació, l'activitat empresarial i la dinamització i l'impuls del desenvolupament econòmic local. Per tant, la promoció de l'ocupació autònoma és un dels puntals fonamentals entre les polítiques actives d'ocupació.

El Consell de Ministres va aprovar l'any 2022, a proposta del Ministeri de Treball i Economia Social, la primera Estratègia Nacional d'Impuls del Treball Autònom (ENDITA), un full de ruta que s'estén fins al 2027, que engloba les línies polítiques d'actuació en matèria de treball autònom que es desenvoluparan en els pròxims cinc anys i que suposa un impuls renovador per al sector. L'ENDITA pretén, entre d'altres actuacions, fomentar la creació de projectes empresarials.

Amb l'entrada en vigor l'1 de gener de 2023 del Reial decret llei 13/2022, de 26 de juliol, pel qual s'estableix un nou sistema de cotització per als treballadors per compte propi o autònoms i es millora la protecció per cessament d'activitat, durant el període 2023-2025, les persones que causin alta inicial en el Règim d'autònoms podran sol·licitar l'aplicació d'una quota reduïda (tarifa plana), que passa a ser de 80 euros mensuals, durant els primers dotze mesos de l'activitat empresarial.

En l'any 2023, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB núm. 66, de 18 de maig de 2023) la convocatòria d'ajuts per a compensar una part de les despeses de cotització de les dones i les persones menors de trenta-cinc anys residents a les Illes Balears que iniciïn la seva activitat empresarial.

La convocatòria es va enfocar a les dones i a les persones menors de trenta-cinc anys, atesa la baixa representació femenina en l'ocupació autònoma i la persistència de les altes taxes de desocupació juvenil. Aquesta convocatòria cobria des de l'1 gener de 2023 fins al 30 de juny de 2023. Això no obstant, a causa de l'actual situació econòmica, marcada per l'impacte de la persistent crisi d'Ucraïna i l'increment dels preus a causa de la inflació, es considera adequat ampliar el col·lectiu de beneficiaris a tots els autònoms que hi accedeixin des de l'atur.

Així doncs, s'ha considerat oportú plantejar una convocatòria d'ajuts per donar suport a l'ocupació autònoma amb la compensació del primer any de l'import de la tarifa reduïda de les quotes de cotització a la Seguretat Social. Aquests ajuts aniran destinats als residents a les Illes Balears que exerceixen la seva activitat empresarial dins el Règim especial de treballadors autònoms (en endavant, RETA) en l'àmbit d'aquesta comunitat autònoma i que han accedit a la quota reduïda des de l'atur. En aquest sentit, vist que l'anterior convocatòria subvencionava les quotes corresponents a les sol·licituds presentades fins al 30 de juny de 2023, la convocatòria que ara ens ocupa preveu subvencionar les quotes de tarifa reduïda de la seguretat social a partir de l'1 de juliol de 2023.

La finalitat d'aquesta convocatòria de subvencions és fomentar el treball autònom entre el col·lectiu de persones en atur inscrites en demanda d'ocupació, es tracta d'un col·lectiu vulnerable al que la bestreta de la tarifa plana suposa un ajut que suposa un impuls per iniciar el seu projecte i millora la protecció per cessament d'activitat.

Tenint en compte que la present convocatòria ha ampliat el perfil dels beneficiaris, així com també el nombre de quotes subvencionables, respecte a la convocatòria anterior, s'ha previst que les persones que van causar alta en el RETA amb tarifa reduïda abans de l'1 de juliol de 2023 puguin beneficiar-se de la subvenció de les quotes de tarifa reduïda posteriors al 30 de juny de 2023, sempre que es tracti de quotes compreses en els primers dotze mesos des de la seva alta al RETA.

L'article 30.21 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta comunitat autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la comunitat autònoma.

L'article 2.3 del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol), atribueix a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, entre d'altres, les competències en matèria de promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora; gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.

L'Ordre del Conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 estableix les bases reguladores de les subvencions, en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig). L'article 1.2 de les bases, modificat per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, preveu, en l'apartat 28, que pot ser objecte de subvenció la promoció de l'ocupació autònoma.

La Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom, defineix el treball autònom i s'hi preveuen els drets i les obligacions dels treballadors autònoms, el seu nivell de protecció social, les relacions laborals i la política de foment de l'ocupació autònoma.

La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació, estableix, en l'article 32.3, que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives han de ser gestionats pels serveis públics d'ocupació, que poden desenvolupar els serveis i els programes que considerin necessaris, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret.

Dins d'aquestes polítiques actives d'ocupació, l'article 31 de l'esmentada llei fa referència al manteniment de l'ocupació. Atesa la competència de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç en matèria de promoció de l'autoocupació i la necessitat de fer front a les conseqüències econòmiques i socials derivades del repunt de la inflació, es fa necessària la publicació d'aquesta convocatòria d'ajuts, finançada amb fons del Ministeri de Treball i Economia Social, que anualment distribueix la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, i amb fons propis.

Aquesta convocatòria s'ha inclòs en l'objectiu III, «competitivitat», línia III.1, «creixement intel·ligent», 5. «ajuts per a promocionar l'ocupació autònoma», del Pla Estratègic de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 i prorrogat per l'Acord de Consell de Govern de 22 de desembre de 2023. Així mateix el director general d'Empresa, Autònoms i Comerç ha assumit la gestió d'aquestes subvencions d'acord amb la distribució de competències establertes en el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Aquest programa d'ajuts va d'acord amb el que disposa l'Agenda 2030 i, concretament, amb l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 8 «Treball decent i creixement econòmic», que té com a fins, entre d'altres, reduir la taxa de desocupació, millorar les condicions laborals, augmentar la productivitat laboral i donar suport al creixement de les petites i mitjanes empreses. Així doncs, no es pot forjar una millora en les condicions de vida de la ciutadania sense abordar el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible i, per això, és necessari promoure una ocupació productiva i en condicions dignes. En aquest sentit, s'ha dissenyat aquesta convocatòria d'ajuts, per tal de donar resposta a les necessitats de l'ocupació autònoma des del moment de l'inici del seu projecte empresarial d'emprenedoria.

D'acord amb l'article 11.f) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (en endavant, TRLS), i l'article 24.4 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els beneficiaris han d'acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

L'article 14.2 del TRLS disposa que, quan la selecció dels possibles beneficiaris hagi de fer-se en règim de concurrència, el procediment s'ha d'iniciar sempre d'ofici, mitjançant convocatòria. Mentre que l'article 15 d'aquest text legal estableix que la resolució s'ha d'aprovar per resolució de l'òrgan competent, així com també que s'ha de de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

L'article 3 de l'Ordre de bases abans esmentada estableix que les convocatòries de subvencions s'han d'aprovar per mitjà d'una resolució del conseller o consellera competent —que actualment, d'acord amb la distribució de competències definida en el Decret 12/2023, de 10 de juliol, és el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia— i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, d'acord amb els preceptes esmentats abans, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria 2024 de subvencions destinades a concedir ajuts per a compensar, a partir del l'1 de juliol de 2023, les despeses del primer any de cotització de la tarifa plana d'autònoms residents a les Illes Balears, en els termes que figuren en l'annex 1 d'aquesta resolució.

2. Aprovar les bases d'aquesta convocatòria pública de subvencions, el model de sol·licitud de subvenció i la declaració responsable de dades que s'adjunten, respectivament, com a annexos I i II.

3. Designar la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia com a òrgan instructor del procediment.

4. Ordenar la comunicació d'aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i disposar que tindrà efectes l'endemà de la publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

(Signat electrònicament: 11 d'abril de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria d'ajuts 2024 per a compensar les despeses del primer any de cotització de la tarifa plana d'autònoms residents a les Illes Balears

Primera

Objecte

Aquestes bases tenen per objecte regular la convocatòria pública de subvencions destinades a fomentar l'ocupació autònoma mitjançant la compensació, a partir de l'1 de juliol de 2023, de les despeses del primer any de cotització de la quota reduïda (tarifa plana) de la Seguretat Social, a les persones residents a les Illes Balears que hagin accedit a la quota reduïda des de l'atur.

Segona

Persones beneficiàries i requisits

1. Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques residents a les Illes Balears que, entre l'1 de gener de 2023 i el 30 de juny de 2024, causin o hagin causat alta en el RETA (o règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent) i s'hi hagin mantingut d'alta de manera ininterrompuda com a mínim fins a la data de presentació de la sol·licitud; que compleixin els requisits establerts en el punt 2.2 d'aquestes bases, i que, a més a més, acreditin que gaudeixen del dret a l'aplicació de la quota reduïda de cotització de la Seguretat Social (tarifa plana).

2. Requisits de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries han de complir els següents requisits en el moment de la presentació de la sol·licitud:

a) Constar d'alta en el RETA (o en el règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent) de manera ininterrompuda des que van començar a beneficiar-se de la tarifa reduïda fins a la data de la sol·licitud de la subvenció, excepte en els casos en què justifiquin que el projecte empresarial s'executa de forma estacional o per temporades.

b) Tenir dret a l'aplicació de la tarifa reduïda de cotització de la Seguretat Social.

c) Constar d'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.

d) Constar com a demandant d'ocupació en l'oficina corresponent del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, com a mínim, el dia abans de la seva alta en el RETA o règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent.

e) Estar empadronada en algun dels municipis de les Illes Balears.

f) Dur a terme l'activitat empresarial i tenir el centre de treball en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

g) Estar al corrent de pagament de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.

h) Complir tots els requisits prevists en la convocatòria.

 

Tercera

Exclusions

1. Queden excloses dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones que tenen la condició de treballador autònom o treballadora autònoma de les societats mercantils de capital, de les cooperatives, de les societats laborals o de les societats civils no professionals.

2. No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en els que es doni alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; tampoc en poden tenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que hagin estat sancionats d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, o l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

Quarta

Àmbit temporal i territorial

Se subvencionen les despeses, fins a un màxim de dotze, de les quotes de cotització de la tarifa plana d'autònoms (tarifa reduïda) que es corresponguin amb els dotze primers mesos d'activitat i sempre que es meritin a partir de l'1 de juliol de 2023, així com indica el quadre següent:

Mes d'alta a la Seguretat Social amb tarifa reduïda

Quotes subvencionables a partir de l'1 de juliol de 2023 i coincidents amb els dotze primers mesos d'activitat

Gener de 2023

6 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 31/12/2023)

Febrer de 2023

7 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 31/1/2024)

Març de 2023

8 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 29/2/2024)

Abril de 2023

9 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 31/3/2024)

Maig de 2023

10 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 30/4/2024)

Juny de 2023

11 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 31/5/2024)

Juliol de 2023 a juny de 2024

12 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 30/6/2024)

L'àmbit territorial d'aquests ajuts és el territori de les Illes Balears.

Cinquena

Import econòmic de la convocatòria

1. L'import econòmic d'aquesta convocatòria és d'un milió d'euros (1.000.000,00 €), dels quals:

  • set-cents vint mil euros (720.000 €) s'han de concedir amb càrrec a la partida pressupostària 19301G/322F01/47000/00 24021FF dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024;
  • dos-cents vuitanta mil euros (280.000 €) s'han de concedir amb càrrec de la partida pressupostària 19301G/322F01/47000/00 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

Els expedients es resoldran per ordre d'entrada a càrrec de la partida 19301G/322F01/47000/00 24021FF i quan s'exhaureixi la partida finalista els successius expedients es pagaran amb càrrec de la partida de fons propis 19301G/322F01/47000/00.

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Sisena

Quantia dels ajuts

 

Mes d'alta a la Seguretat Social amb tarifa reduïda

Quotes subvencionables a partir de l'1 de juliol de 2023 i coincidents amb els dotze primers mesos d'activitat

 

Quantia de l'ajut

 

Gener de 2023

6 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 31/12/2023)

480 €

Febrer de 2023

7 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 31/1/2024)

560 €

Març de 2023

8 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 29/2/2024)

640 €

Abril de 2023

9 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 31/3/2024)

720 €

Maig de 2023

10 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 30/4/2024)

800 €

Juny de 2023

11 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 31/5/2024)

880 €

De Juliol de 2023 a juny de 2024

12 quotes reduïdes (d'1/7/2023 a 30/6/2024)

960 €

En cap cas la suma de l'ajut concedit arran d'aquesta convocatòria i, si escau, l'ajut rebut per la convocatòria aprovada per la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, d'ajuts per compensar una part de les despeses de cotització de les dones i les persones menors de trenta-cinc anys residents a les Illes Balears que iniciïn la seva activitat empresarial (BOIB núm. 66, de 18 de maig de 2023), pot superar l'import de 960 € per beneficiari.

Setena

Termini i forma de presentació de les sol·licituds

1. El termini per a presentar la sol·licitud comença el 15 d'abril de 2024 i acaba el 15 de juliol de 2024, ambdós inclosos, sempre que el crèdit no s'hagi exhaurit abans.

2. Només s'admetrà una sol·licitud per cada treballador autònom. En el supòsit que el treballador autònom o per compte propi formi part de comunitats de béns o societats civils, haurà de fer la sol·licitud a títol personal.

En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'haurà de renunciar expressament a l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de renúncia expressa, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de renúncia en cas que aquesta sigui posterior a la segona sol·licitud.

3. El model de sol·licitud que s'ha de presentar és el que figura en l'annex II d'aquesta convocatòria i que es troba a la Conselleria de d'Empresa, Ocupació i Energia, Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, Servei d'Emprenedoria, Economia Social i Circular, situada al carrer de Calçat 2-A, (2a planta) Polígon Son Valentí - Edifici Alba 07011 Palma; així com a la pàgina web: https://www.caib.es/quotazero

4. Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant els canals següents:

a) De forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment «Ajuts 2024 per al primer any de cotització de la tarifa plana d'autònoms residents a les Illes Balears», publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració i la documentació restant requerida.

b) De manera presencial a les oficines de registre de l'Administració autonòmica o en qualsevol dels altres llocs establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

6. Quan la suma de les sol·licituds presentades pels canals establerts en el punt 4 arribi a les 1.040 sol·licituds, se suspendrà aquest tràmit, que es podrà reprendre una vegada resolts els expedients corresponents si hi ha fons disponibles i es publicarà al lloc web de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, tant la suspensió com l'aixecament de la suspensió.

7. La inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud o en les declaracions responsables deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada. En conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de les responsabilitats de qualsevol tipus en què s'hagi pogut incórrer.

Vuitena

Documentació

1. La presentació de la sol·licitud d'ajut implica autoritzar l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui verificar les dades i afirmacions declarades per la persona sol·licitant, excepte en cas de denegació expressa. En aquest cas la persona sol·licitant ha d'aportar els certificats i la documentació corresponents, juntament amb la sol·licitud de l'ajut.

2. En tot cas, les persones sol·licitants han de presentar, juntament amb la seva sol·licitud, els documents següents:

a) El document acreditatiu del pagament de l'import corresponent a la primera quota reduïda de cotització en el règim especial de la Seguretat Social dels treballadors per compte pròpia o autònoms.

b) El document o certificat acreditatiu de les facultats de representació, si escau, i sempre que no estigui inscrit en el Registre electrònic d'apoderaments.

c) En el supòsit que la persona sol·licitant s'integri o estigui integrada com a partícip en una societat civil o comunitats de béns, s'ha d'adjuntar la documentació acreditativa de la constitució d'aquesta.

3. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència el punt primer d'aquest apartat, ha d'aportar amb la seva sol·licitud, juntament amb la documentació esmentada en el paràgraf anterior, els documents següents:

a) Certificat de situació censal de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o, alternativament, alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributaria, models de declaració censal 036 o 037, en què consti la data d'inici de l'activitat i la localitat on s'exerceix.

b) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

c) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la comunitat autònoma de les Illes Balears.

d) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.

e) Fotocòpia DNI/NIE.

f) Certificat d'empadronament en un municipi de les Illes Balears.

g) Informe de vida laboral.

h) Certificat acreditatiu d'haver estat d'alta com a demandant d'ocupació, almenys, des del dia abans de l'alta en el RETA.

4. La presentació de la sol·licitud de les subvencions previstes en aquesta convocatòria ha de contenir les declaracions responsables següents:

a) Declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del TRLS, ni tampoc haver estat sancionat d'acord amb el que estableix l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, que es troba inclosa en la sol·licitud.

b) Declaració de totes les subvencions o ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat o obtingut cap; així com declaració responsable per garantir que els ajuts sol·licitats no superen, aïlladament o conjuntament, el cost total de l'activitat objecte de subvenció.

c) Declaració de totes les ajudes de minimis rebudes durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguin subjectes al Reglament (CE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis o a altres reglaments de minimis.

d) Declaració de dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, segons el model inclòs en la sol·licitud.

e) Declaració que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

f) Declaració responsable que la persona sol·licitant compleix tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar el compliment dels esmentats requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció, sempre que aquests ho hagin autoritzat i, en cas contrari, mitjançant un requeriment. Aquesta comprovació podrà fer-se amb anterioritat o amb posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, serà procedent la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament.

g) Declaració responsable de no trobar-se inclòs en alguna de les circumstàncies recollides en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari.

h) Declaració responsable que el sol·licitant accepta la cessió de tractament de les seves dades amb relació a l'execució d'aquesta convocatòria de subvencions.

i) Declaració responsable que és certa i completa la informació continguda en la sol·licitud de subvenció.

j) Declaració responsable que la persona sol·licitant té dret a l'aplicació de la quota reduïda de cotització a la Seguretat Social per a nous autònoms (tarifa plana).

5. Excepcionalment, si la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç no pot obtenir aquesta documentació, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveu l'article 28.3 de la Llei 39/2015.

Novena

Criteris per seleccionar els beneficiaris

Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'aplicarà un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el tràmit establert a tal efecte, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 5.4 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de Treball i Formació.

Les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini o s'arribi a 1.040 sol·licituds.

En cas que dins l'expedient no consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, i una vegada que s'hagi requerit d'acord amb l'apartat setè, punt 5, la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.

Desena

Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, en aplicació de l'article 6.2 de les bases reguladores. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. De conformitat amb l'article 7 de les bases, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament i fixant, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció, el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, amb la proposta prèvia del director general d'Empresa, Autònoms i Comerç, d'acord amb l'article 6.5 de les bases reguladores.

Segons l'article 6.6 de l'Ordre de bases, es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que les formulades pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. Les resolucions de concessió s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, mentre que les resolucions denegatòries, així com els requeriments de documentació que sigui adient efectuar, s'han de notificar als interessats posant-los a la seva disposició en la seva carpeta ciutadana.

4. El termini màxim per dictar i publicar o notificar la resolució és de sis mesos comptadors a partir de l'endemà de la presentació de la sol·licitud.

Si un cop que ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

5. Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions, segons l'article 34.1 del TRLS.

Onzena

Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries d'aquests ajuts les que estableix l'article 11 del TRLS.

2. La persona beneficiària ha de desenvolupar i mantenir l'activitat objecte de la subvenció, l'alta en el RETA i l'alta en el cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, de manera ininterrompuda, durant un mínim d'un any des de l'alta en el RETA. La interrupció de l'activitat abans dels 12 mesos implicarà el reintegrament de la part proporcional de l'ajut pel temps d'interrupció.

Aquest període de manteniment de l'activitat, en el cas que es justifiqui que el projecte empresarial s'executa de forma estacional o per temporades, es podrà substituir pel manteniment de l'activitat i l'alta en el RETA i en el cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària per períodes mínims de quatre mesos dins l'any natural, fins a un màxim de dos anys consecutius.

3. Desenvolupar l'activitat econòmica en el territori de les Illes Balears tots els mesos en què se subvencioni la quota reduïda.

4. La persona beneficiaria ha d'informar la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç de qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir la subvenció.

5. L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Dotzena

Justificació i pagament dels ajuts

1. Per aquelles sol·licituds que corresponguin a altes a la Seguretat Social anteriors a 15 d'abril de 2023, amb la correcta presentació de la sol·licitud i la documentació establerta en la convocatòria, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb l'article 39 del TRLS i l'article 12, paràgraf sisè, de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable se'n tramitarà el pagament.

2. Per aquelles sol·licituds que corresponguin a altes a la Seguretat Social posteriors a 15 d'abril de 2023, l'abonament és total o parcialment a la bestreta i sense presentació de garantia prèvia, d'acord amb l'autorització del Consell de Govern de 22 de març de 2024.

3. El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, un cop que s'hagi dictat la resolució de concessió.

Tretzena

Concurrència i compatibilitat de subvencions

Aquestes subvencions són compatibles amb altres ajudes. Així, d'acord amb l'article 20 del TRLS, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de dur a terme o el valor de la situació objecte de finançament.

Catorzena

Reintegrament

1. Serà procedent el reintegrament, total o parcial, de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament, o la data en què el deutor hagi efectuat l'ingrés si aquesta data és anterior, en els supòsits prevists en l'article 44 del TRLS.

2. El beneficiari té l'obligació d'informar la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç de qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir la subvenció (punt 4 de l'apartat onzè), que, en cas de baixa del RETA abans dels dotze primers mesos de cotització a la tarifa reduïda, suposarà el reintegrament en els termes establerts en el punt anterior.

3. L'òrgan concedent ha de practicar d'ofici, amb periodicitat trimestral, la comprovació del compliment del punt dos de l'apartat onzè d'aquesta convocatòria sobre el 100 % dels beneficiaris que hagin cobrat a la bestreta.

Quinzena

Règim comunitari dels ajuts

Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, que determina en l'article 3.2 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013 de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 2023/2391, pel que fa a les ajudes de minimis per a la transformació i comercialització de productes de la pesca i de la aqüicultura.

Si bé aquests ajuts tenen la consideració d'ajuts d'Estat, segons l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (Tractat de Lisboa 2009), tenen la categoria d'excepcionals segons el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis i, com disposa la consideració primera de l'esmentat Reglament (UE) 2023/2831, com que no compleixen tots els requisits de l'article 107.1 esmentat, no estan subjectes al procediment de notificació.

 

Setzena

Interpretació i execució

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Documents adjunts