Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

Núm. 226239
Resolució de la secretària general d’Economia, Hisenda i Innovació, per delegació del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació, per la qual s’aprova la convocatòria per a ajudes a projectes i actuacions de recerca en biodiversitat emmarcats en els plans complementaris del Pla de Recuperació Transformació i Resiliència

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El PRTR està estructurat en 30 components. El component 17 del  Pla esmentat proposa utilitzar els recursos públics per a realitzar canvis ràpids que adaptin i millorin l'eficàcia, la coordinació i col·laboració i transferència entre els agents del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i d'Innovació i l'atracció del sector privat, i pretén un gran impacte a curt termini sobre la recuperació econòmica i social del país.

2. L'esmentat component 17, integrat dins la política palanca VI «Pacte per la ciència i la Innovació. Reforç de les capacitats del Sistema Nacional de Salut», inclou mesures per a una millor governança mitjançant la creació dels plans complementaris d'R+D+I amb les comunitats autònomes (en endavant, PC), un nou instrument per establir col·laboracions entre l'Estat i les comunitats autònomes en accions d'R+D+I en els quals hi conflueixin prioritats comuns dels plans regionals i estatals i que permetin establir sinèrgies, per tal d'augmentar l'eficàcia de les polítiques públiques en àrees estratègiques d'interès comú.

3. Els PC tenen com a objectiu fomentar la coordinació de les capacitats regionals en recerca. A la reunió del Consell de Política Científica, Tecnològica i d'Innovació (en endavant, CPCTI) de 29 de gener de 2021 es van seleccionar vuit àrees científico- tècniques d'interès pels PC: comunicació quàntica, energia i hidrogen renovable, agroalimentació, biodiversitat, astrofísica i física d'altes energies, ciències marines, materials avançats, biotecnologia aplicada a la salut.

4. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en endavant, CAIB) participa en el Programa Biodiversitat intitulat «Exploració, anàlisi i prospectiva de la biodiversitat: Possibles respostes a l'estratègia 2030 de Desenvolupament Sostenible en un escenari de Canvi Global» juntament amb les CA d‘Andalusia, Astúries, Canàries, Extremadura i Galícia. Cada Comunitat Autònoma té una persona coordinadora científica i una coordinadora administrativa per a treballar en el programa,  amb Extremadura com a coordinadora general tant de la part científica com administrativa.

5. En particular, les parts manifesten la seva voluntat d'identificar, com àmbits de col·laboració futura per al desenvolupament del programa, 6 línies d'actuació (en endavant, LIA), de les quals les Illes Balears participa en les quatre que es desenvolupen a continuació:

LIA 2:  Monitorització i Seguiment de la Biodiversitat. Sublínia 2.2 Monitorització i seguiment de la Biodiversitat mitjançant tecnologies terrestres i marines.

LIA 3: Inventari dels serveis ecosistèmics.

LIA 4: Avaluació i mitigació de l'impacte del canvi global sobre la biodiversitat

LIA 6: Xarxa de centres per a l'estudi i gestió de la biodiversitat.

6. D'acord amb la llei 4/2021, de 17 de desembre, els procediments relacionats amb els fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència s'han de tramitar d'acord amb els principis de prioritats, preferència i celeritat.

7. D'acord amb l'article 5 de la Llei 4/2021 els projectes que formin part del Pla Estratègic Autonòmic implicaran, en tot cas, la tramitació urgent i el despatx prioritari d'aquests.

8. El Reial decret 287/2022, de 19 d'abril, regula la concessió directa de subvencions a les comunitats autònomes per a finançar la realització de quatre programes per a la implementació dels plans complementaris d'R+D+I amb les comunitats autònomes, que formen part del component 17 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

9. En data 23 de maig 2022 s'aprova per Acord del Consell de Govern la modificació del Pla Estratègic Autonòmic – Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030, en el qual els plans complementaris de Recerca i Desenvolupament s'emmarquen dins l'Estratègia E01 Creixement intel·ligent i ecosistemes d'innovació que forma part de l'eix 1. Diversificació econòmica.

10. El Reial decret 633/2022, de 26 de juliol, pel qual es regula la concessió directa de subvencions a les comunitats autònomes per finançar la seva incorporació a programes dels Plans Complementaris d'R+D+I, que formen part del component 17 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, denominat «Reforma institucional i enfortiment de les capacitats del Sistema Nacional de Ciència, Tecnologia i Innovació», modifica l'article 5.2 del Reial decret 287/2022, determinant que cada programa ha de finalitzar abans del 30 de setembre de 2025.

11. En data 28 de juliol en conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura dicta resolució per la qual es concedeix una subvenció directa a la Universitat de les Illes Balears, amb l'objectiu de finançar despeses derivades del programa de Biodiversitat centrada, sobretot, en aquelles despeses relacionades amb la LIA 6. Xarxa de centres per a l'estudi i gestió de la biodiversitat.

12. En data 27 d'octubre el conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura dicta resolució per la qual s'aprova la convocatòria per concedir ajudes a projectes de biodiversitat emmarcats dins els plans complementaris publicada al Boib núm. 140 de 29 d'octubre de 2022 (en endavant, CONVOBIO 2022)

13. La convocatòria que justifica aquest expedient, amb el finançament de projectes i actuacions pretén donar continuïtat a la convocatòria per ajudes a projectes de biodiversitat, emmarcada dins el mateix programa, completant els objectius definits a les LIA pendents d'executar, una vegada resolta la 1ª convocatòria.   

14. Les subvencions atorgades en aquesta convocatòria no constitueixen ajudes d'Estat regulades en els articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, de conformitat amb el punt 2.5, 31. b) de la Comunicació de la Comissió Europea relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que es disposa en l'article 107 apartat 1, del Tractat de funcionament de la Unió Europea (2016/C262/01), la Comissió considera que determinades activitats de les universitats i organismes d'investigació no entren en l'àmbit de les ajudes estatals. En concret la realització d'R+D independent, inclosa l'R+D en col·laboració, per a millorar els coneixements i la comprensió.

15. De la necessitat d'executar en termini les accions compromeses en el marc del PRTR es dedueix un interès públic d'indubtable importància, a més de l'exercici de la competència exclusiva de l'Estat en matèria de foment i coordinació general de la investigació científica i tècnica, de conformitat amb la Constitució espanyola.

Fonaments de dret

1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. El Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. L'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'investigació, desenvolupament tecnològic i innovació (BOIB núm. 25, de 13 de febrer).

5. Reial decret 556/2011, de 20 d'abril, pel desenvolupament de l'inventari espanyol de patrimoni natural i biodiversitat.

6. La Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació modificada per Llei 17/2022, de 5 de setembre.

7. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

9. La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

10. La Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

11. El Reial decret 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

12. El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència. 13. El Decret llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

14. El Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat a l'ocupació i transformació del mercat de treball.

15. L'Ordre HFP/1030/2021 de 29 de setembre per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

16. L'Ordre HFP/1031/2021 de 29 de setembre per la qual s'estableix el procediment i format de la informació a proporcionar per les entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

17. La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

18. El Decret llei 9/2021, de 23 de desembre, de mesures urgents en determinats sectors de l'activitat administrativa.

19. El  Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat a l'ocupació i transformació del mercat de treball.

20. El Reial decret 287/2022 de 19 d'abril pel qual es regula la concessió directa de subvencions a les CA per finançar la realització de quatre programes per a la implementació dels Plans Complementaris d'R+D+I amb les comunitats autònomes que formen part del component 17 del PRTR.

21. Acord de Consell de Govern de 23 de maig de 2022 pel qual es modifica la relació de projectes declarats estratègics per Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021 pel qual s'aprova el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 i es declaren estratègics els projectes que s'hi inclouen.

22. El Reial decret 633/2022, de 26 de juliol, regula la concessió directa de subvencions a les comunitats autònomes per a finançar la seva incorporació a programes dels Plans Complementaris d'R+D+I, que formen part del component 17 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, denominat «Reforma institucional i enfortiment de les capacitats del sistema Nacional de Ciència, Tecnologia i Innovació».

23. La llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, la tecnologia i la innovació de les Illes Balears.

24. Els principis internacionals i la normativa vigent en matèria de bioètica, experimentació animal, bioseguretat biològica, protecció del medi ambient, patrimoni natural i biodiversitat, patrimoni històric i cultural, i protecció de dades, als quals s'ha d'ajustar la realització dels projectes i actuacions objecte de les ajudes d'aquesta convocatòria. Correspon a les entitats beneficiàries vetlar pel compliment d'aquestes normes.

25. El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

26. El Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears.

27. El Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

28. El Decret 56/2023 de 21 de juliol pel qual es disposa el nomenament d'alts càrrecs de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.

29. La Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 27 de juliol de 2023 de delegació de competències i de delegació de signatura en determinats òrgans de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, d'altres conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l'Agencia Tributària de les Illes Balears i del Servei de Salut de les Illes Balears, i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.

30. La Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024

31. La resta del a normativa economicofinancera i administrativa d'aplicació

 

Resolució

1. Aprovar, pel procediment d'urgència, la convocatòria de subvencions de concurrència competitiva per a projectes i actuacions de recerca en biodiversitat per assolir els objectius plantejats al Programa de Biodiversitat intitulat «Exploració, anàlisi i prospectiva de la biodiversitat: Possibles respostes a l'estratègia 2030 de Desenvolupament Sostenible en un escenari de Canvi Global» en el marc dels plans complementaris (component 17) que formen part del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat mitjançant recursos derivats de l'instrument europeu de recuperació (Next Generation EU).

2. Comunicar-ho a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

3. Aprovar les bases d'aquesta convocatòria, que s'especifiquen en l'annex 1, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 i la normativa que emmarca els plans complementaris, d'ajuts per donar suport a projectes i actuacions de BIODIVERSITAT.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i ordenar que entri en vigor l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici d'interposar-ne qualsevol altre que s'estimi oportú.

 

Palma, (signat electrònicament: 10 d'abril de 2024)

La secretària general de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació Catalina Mir Ferrer Per delegació del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació (BOIB Núm.106, de 29/07/2023)

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

I. Objectius i característiques

Primer Finalitat

1. La finalitat d'aquesta convocatòria és donar suport a projectes de recerca científica i tecnològica o actuacions de recerca emmarcades dins un projecte, en matèria de biodiversitat. Aquestes propostes s'han de desenvolupar a centres públics i privats sense ànim de lucre de les Illes Balears (veure punt Tercer: Entitats beneficiàries).

2. Les ajudes es concediran en règim de concurrència competitiva, d'acord amb els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, així com amb els principis d'eficàcia i eficiència de la gestió de les mateixes.

Segon Característiques dels projectes i les actuacions

1. Definició dels projectes i actuacions

Projectes: treballs experimentals o teòrics empresos amb l'objectiu primordial d'adquirir nous coneixements sobre la biodiversitat i els recursos ecosistèmics de les Illes Balears, així com estudiar, avaluar i proposar accions de mitigació del canvi global. Es persegueix finançar projectes de recerca que siguin rellevants, ambiciosos, de clara projecció científica internacional, tot fomentant les sinergies i l'associació d'equips en un projecte. Els objectius s'han d'assolir en el marc de les modalitats que es descriuen al punt següent.

Actuacions: Accions puntuals de recerca concretes destinades a complementar la realització de projectes de recerca existents o futurs que compleixin els requisits definits anteriorment. S'emmarcaran dins les línies d'actuació que es descriuen al punt segon apartat 2.2.

2. Modalitats dels projectes i actuacions

2.1 Modalitats dels projectes

a) Modalitat A: Catàleg, caracterització i monitorització de la biodiversitat balear.

i. Seguiment i avaluació de l'estat de conservació mitjançant l'ús de sistemes de monitoratge ambiental, espècies bioindicadores i índexs biòtics.

ii. Caracterització genètica de les espècies i poblacions locals.

iii.  Meta genòmica i genòmica ambiental

b)  Modalitat B: Inventari i avaluació dels serveis ecosistèmics balears

i. Desenvolupament de metodologia innovadora per a l'avaluació de l'estat de conservació dels hàbitats i comunitats marines i terrestres.

ii. Avaluació de l'efecte de les àrees protegides o comunitats protegides en el manteniment de la biodiversitat, les funcions ecològiques i la productivitat dels recursos en zones adjacents, així com la seva contribució al manteniment dels serveis ecosistèmics.

iii. Desenvolupament de aplicacions i solucions en relació amb la gestió ambiental i la gestió de residus, l'economia circular, la gestió de l'aigua i actuacions per mitigar el canvi global.

c) Modalitat C: Avaluació i mitigació de l'impacte del canvi global sobre la biodiversitat.

i. Avaluació de l'estat ecològic actual, l'efecte de la transformació dels ecosistemes i comunitats biològiques insulars davant del canvi global.

ii. Avaluació l'estat de conservació i resiliència de comunitats biològiques locals davant del canvi global a través de l'estudi integrat i interdisciplinari de les poblacions i de les espècies emblemàtiques.

En el moment de la sol·licitud s'ha d'indicar en quina única modalitat de les anteriors s'ha d'emmarcar el projecte o subprojecte (en cas de projectes coordinats).

Els projectes es poden executar i gestionar per un sol equip investigador (tipus 1) o de manera coordinada (tipus 2). En aquest cas, si bé el projecte coordinat pot abastar més d'una modalitat, cada subprojecte, tal com s'ha indicat al punt anterior, s'ha d'emmarcar en una única modalitat. La gestió de les despeses en els projectes coordinats s'ha de fer separadament per a cada subprojecte, amb independència de que els investigadors principals estiguin vinculats a una mateixa entitat o a entitats diferents (en aquest darrer cas hi ha d'haver dues entitats beneficiàries). Ambdós investigadors principals tenen la mateixa consideració a tots els efectes, però tan sols un d'ells ha d'assumir les funcions de coordinació, a l'efecte d'exercir les funcions d'interlocució i relació amb l'administració.

2.2 Modalitats de les actuacions.

a) Línia A: actuacions de preparació de propostes per a la participació d'equips de recerca en projectes internacionals de biodiversitat, en especial en el programa Marc europeu.

b) Línia B: accions concretes de política cientificotecnològica que presentin una urgència o un interès especials o que ajudin a complementar i consolidar projectes competitius de recerca de biodiversitat. Es preveu finançar tant actuacions concretes en el marc de programes nacionals o internacionals com qualssevol altres que tenguin relació amb les modalitat descrites al punt 2.1.

c) Línia C: actuacions de col·laboració entre grups de recerca de caràcter cientificotècnic (consolidació o creació de xarxes, grups interdisciplinaris, agendes, etc.). S'hi inclouen totes les actuacions que tenguin com a finalitat col·laborar i intercanviar coneixements entre els grups de recerca del sistema de ciència, tecnologia i innovació de les Illes Balears, i fomentar l'inici de noves actuacions concertades amb grups de distintes institucions de les Illes Balears o amb grups de recerca de fora de les Illes Balears.

Les actuacions s'han d'executar i gestionar per un sol equip investigador.

3. Durada dels projectes i actuacions

Pel que fa a la durada dels projectes (i dels subprojectes que els formen) així com de les actuacions ha de ser de màxim 15 mesos. El període d'execució s'establirà a la  resolució definitiva de l'ajuda i ha d'estar comprès entre dia 1 de gener de 2024 i dia 29 de setembre de 2025, ambdós inclosos, a excepció de que s'aprovi una normativa europea o una norma de rang estatal o autonòmic que atorgui un període d'execució diferents.

 

II. Beneficiaris i procediment de sol·licitud

Tercer Entitats beneficiàries

 1. Podran obtenir la condició de beneficiaris els centres públics de recerca de les Illes Balears amb personalitat jurídica pròpia i sense ànim de lucre que s'ajustin a la següent definició:

a) Centre públic de recerca: universitats públiques, organismes públics de recerca (reconeguts en la Llei 14/2011), entitats sanitàries públiques o de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, sense ànim de lucre, i, en general, qualsevol centre de recerca dependent de les diferents administracions públiques.

b) Les fundacions, públiques o privades, que incloguin dins les seves finalitats la recerca o el desenvolupament científic o tecnològic.

c) Les entitats sense finalitat lucrativa que incloguin entre els seus objectius la recerca o el desenvolupament científic o tecnològic.

d) Entitats públiques empresarials del sector instrumental que prestin assessorament especialitzat en matèria de recerca.

2. Els beneficiaris han de complir els requisits específics següents:

a) Han de tenir una oficina o domicili social en l'àmbit territorial de les Illes Balears.

b) Han d'estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el Registre corresponent; disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per a garantir el compliment de l'actuació objecte de subvenció.

3. No poden obtenir la condició de beneficiàries les entitats en les quals concorri alguna de les circumstàncies descrites en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).

4. He d'existir una vinculació entre l'entitat beneficiària i l'investigador o investigadora responsable i el grup de recerca principal que avalen la sol·licitud. 

5. Les entitats beneficiàries poden presentar tants projectes i actuacions com sigui necessari, sempre que compleixin els requisits establerts en aquest annex. S'ha de presentar una sol·licitud per cada projecte i/o actuació objecte de l'ajut.

Quart Requisits i característiques de l'equip d'investigació, de la persona investigadora principal (IP) i de la persona investigadora coordinadora (IC)

La persona que ostenti el rang d'investigadora principal (IP) del projecte, subprojecte o actuació ha de tenir una vinculació amb l'entitat beneficiària de l'ajuda com a personal investigador actiu, mitjançant una relació funcionarial, estatutària o laboral en el moment de presentar la sol·licituds. En els projectes i actuacions coordinades es designarà una persona en rang d'investigadora coordinadora (IC) que coincidirà amb l'IP del subprojecte 1.

Poden ser membres de l'equip investigador els doctors/es. Poden ser persones col·laboradores de l'equip el personal amb categoria de titulació superior, de diplomatura i tècnic/a de suport.

La resta dels membres de l'equip investigador o personal col·laborador pot mantenir una relació funcionarial, estatutària o laboral (indefinida o temporal) amb l'entitat beneficiària o amb una altra entitat que compleixi els requisits del punt Tercer.1.

La signatura de la sol·licitud presentada per la persona que ostenti la representació legal de l'entitat sol·licitant implicarà la veracitat del compliment del requisit de vinculació i el compromís de l'entitat de mantenir l'esmentada vinculació des de la data de tancament del termini de presentació de les sol·licituds fins a la data de finalització del període d'execució del projecte o actuació.

L'òrgan instructor pot requerir en qualsevol moment del procediment de concessió la documentació que consideri necessària a fi d'acreditar el compliment de les condicions descrites en els paràgrafs anteriors (com el contracte o document de vinculació acreditatiu de l'investigador principal i resta de membres de l'equip vinculats amb l'entitat beneficiària).

La composició de l'equip investigador tendrà una presència equilibrada d'homes i dones, d'acord amb la Llei 17/2022, de 6 de setembre. (Les persones de cada sexe no superaran el 60% i no seran inferiors al 40%)

 

III. Presentació de sol·licituds, terminis i documentació

Cinquè Termini de presentació de les sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds serà de 20 dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Sisè Presentació de la documentació  

Els projectes i actuacions tendran dos tràmits diferenciats. L'entitat sol·licitant ha de presentar la documentació recollida en aquest apartat de manera electrònica mitjançant el tràmit corresponent segons si es tracta d'un projecte de recerca en Biodiversitat o d'una actuació de recerca en biodiversitat) habilitat a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (accessible també a través de la pàgina web de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital http://dgrdi.caib.es).

La sol·licitud s'ha d'emplenar i signar electrònicament per la persona que representa legalment l'entitat sol·licitant.

La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació per part de l'entitat de les condicions establertes en l'Ordre de bases i en aquesta convocatòria.

Les sol·licituds es poden presentar en català, castellà o anglès.

Juntament amb la sol·licitud, a través de l'aplicació i en format PDF s'ha de presentar obligatòriament la documentació que s'enumera a continuació, seguint els models normalitzats per aquest procediment.

A) Pel que fa al projecte

a) Imprès 1: Informe cientificotècnic i pressupost. Ha de ser únic, signat per l'IP (Tipus 1: màxim 10 pàgines) o per l'IC; (Projectes Tipus 2: màxim 15 pàgines) i ha de contenir els punts següents:

- Resum de la proposta: títol del projecte, resum executiu del projecte (màxim 300 paraules).

- Objectius cientificotècnics del projecte.

- Actuacions i metodologia.

- Pla de treball.

- Descripció dels resultats esperats:

  •  Modalitat A: aportació científica al coneixement del grup taxonòmic, hàbitat o ecosistema objecte de l'estudi tenint en compte el seu interès i l'actual estat de coneixement en el context balear. S'espera que els resultats incloguin: (a) caracterització genètica de les espècies i poblacions locals; (b) avaluació de l'estat de conservació mitjançant l'ús de sistemes de monitoratge ambiental, espècies bioindicadors i índexs biòtics. (c) Metagenòmica i genòmica ambiental.

  • Modalitat B: aportació científica al coneixement de recurs ecosistèmics a nivell d'inventari i d'avaluació, tenint en compte el seu interès i l'actual estat de coneixement en el context balear. S'espera que els resultats incloguin: (a) el desenvolupament d'una metodologia innovadora per a l'avaluació de l'estat de conservació dels hàbitats i comunitats marines o terrestres; (b) l'avaluació de l'efecte de les àrees protegides o comunitats protegides en el manteniment de la biodiversitat, les funcions ecològiques i la productivitat dels recursos en zones adjacents, així com la seva contribució al manteniment dels serveis ecosistèmics; (c) el desenvolupament d'aplicacions i solucions en relació amb la gestió mediambiental i la gestió de residus, l'economia circular, la gestió de l'aigua i actuacions per a mitigar el canvi global.

  • Modalitat C: aportació científica al coneixement d'avaluació i mitigació de l'impacte del canvi global sobre la biodiversitat. S'espera que els resultats incloguin: (a) l'avaluació de l'estat ecològic actual, l'efecte de la transformació dels ecosistemes i comunitats biològiques insulars davant el canvi global; (b) l'avaluació de l'estat de conservació i resiliència de comunitats biològiques locals davant del canvi global a través de l'estudi integrat i interdisciplinari de les poblacions i de les espècies emblemàtiques.

- Transferència del coneixement i divulgació.

- Pressupost. S'han d'emplenar així com correspongui les partides proposades al model amb l'IVA desglossat. L'IVA no és subvencionable. El pressupost ha de contenir una explicació d'aquest en coherència amb el pla de treball i de la proposta presentada. S'ha de tenir en compte l'elegibilitat de les despeses indicada al punt vuitè. L'ha de signar l'IP o  l'IC.

b) Imprès 2. Recursos humans

- Equip investigador: nom, categoria, entitat a la qual pertany cada persona implicada en el projecte.

- Resum de l'historial científic del grup investigador i de la capacitat tècnica per al desenvolupament del projecte.

c) Imprès 3. CV normalitzat de l'equip investigador en format PDF.

B)   Pel que fa a l'actuació

a) Imprès 1. Memòria descriptiva de l'actuació, la qual ha de contenir els apartats següents:

-  Línia on s'emmarca l'actuació, d'acord amb el que es desprèn del punt segon 2.2. (Línia A, Línia B, Línia C).

-  Objectius i descripció de la proposta de l'actuació.

-  Pla de treball previst per dur a terme les activitats programades.

- El pressupost de l'actuació, d'acord amb el model facilitat. L'IVA no és subvencionable. El pressupost ha de contenir una explicació d'aquest en coherència amb el pla de treball i de la proposta presentada. S'ha de tenir en compte l'elegibilitat de les despeses indicada al punt vuitè. L'ha de signar l'IP.

- Adequació de la proposta als objectius de les modalitats descrites al punt segon 2.1. Les actuacions s'han d'emmarcar dins una única modalitat (A, B, C)

- Descripció dels resultats esperats

- Transferència del coneixement i divulgació. En el cas de que no sigui una actuació de transferència i de divulgació, heu de fer referència al projecte al qual està imbricada l'actuació. 

b) Imprès 2. Recursos Humans

c) Document 3. CV normalitzat de l'equip investigador en format PDF.

C )  Pel que fa a l'entitat sol·licitant tant si la sol·licitud correspon a un projecte com si correspon a una actuació:

a) Imprès 4. Declaracions responsables de l'entitat. S'ha de signar pel responsable de cada entitat. En el cas de projectes coordinats, l'han de signar les dues entitats. La declaració ha d'incloure els punts següents.  

- Que no ha obtingut subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat i tasques per executar el mateix projecte, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada. És a dir, que no existeix doble finançament.

- Que l'entitat a la qual representa no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre la subvenció, d'acord amb la legislació de subvencions vigent.

- Que es compleixen les obligacions que estableix l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, com també les que estableix el punt vintè de les bases d'aquesta convocatòria.

- Que l'entitat sol·licitant es troba al corrent del pagament amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb les hisendes públiques estatal i autonòmica i, així mateix, autoritza l'òrgan instructor a consultar les dades de l'entitat sol·licitant a la Tresoreria General de la Seguretat Social i a les hisendes públiques estatal i autonòmica. Si no autoritza que es faci la consulta, s'ha de presentar una declaració de desautorització i la corresponent documentació d'acreditació.

- Que s'adquireix el compromís de comunicar a la Direcció General de Recerca, Innovació i Desenvolupament qualsevol circumstància que afecti qualcun dels requisits exigits i considerats per a la concessió de la subvenció.

- Que aporta dades vertaderes tant en el formulari de sol·licitud com en els documents que l'acompanyen, assumeix les responsabilitats que puguin derivar-se de les inexactituds que constin en els esmentats documents, i és coneixedor i responsable de tota la informació de la sol·licitud.

- Que compleix amb tots els requisits per obtenir la condició de beneficiari detallats en el punt tercer d'aquestes bases (ubicació i objectius de l'entitat, etc.).

- Que s'ajusta al principi de no causar cap perjudici significatiu (principi de Do Not Significant Harm o DNSH).

- Que compleix els principis transversals establerts en el PRTR d'acord amb el model annex IV de l'Ordre HFP/1030/2021: Declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI). Declaració de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del PRTR. Declaració de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del PRTR.

2. Tots els documents on així s'exigeixi, s'han de signar mitjançant signatura electrònica que compleixi els requisits i les especificacions previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. Si la sol·licitud no s'ha formulat mitjançant els impresos normalitzats o bé s'ha presentat sense adjuntar-hi degudament tota la documentació esmentada en els apartats anteriors, s'ha de requerir l'interessat perquè en el termini de 5 dies esmeni aquestes mancances. Si no ho fa, es considera que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que fixa l'article 21 de la Llei 39/2015.

4. L'òrgan instructor pot requerir, en qualsevol moment del procediment de concessió, la documentació que consideri necessària a fi d'acreditar el compliment dels requisits o la veracitat de la documentació i declaracions presentades. Aquesta documentació addicional a efectes de comprovació ha de ser presentada de forma electrònica i, excepcionalment (en el cas que sigui necessari confrontar una documentació original, o alguna altra circumstància justificada adequadament), es podrà presentar en qualsevol altra de les formes recollides en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

IV. Finançament, quantia i intensitat de l'ajuda i criteris per a la seva determinació

Setè Finançament, intensitat de l'ajuda i criteris per a la seva determinació

1. El finançament total per donar suport als projectes i actuacions de recerca en biodiversitat descrites a la present convocatòria ascendeix a 1.312.183,69 € dels quals 889.554,00€ provenen de fons MRR i 422.629,69 provenen de fons caib. Aquesta aportació té caràcter biennal (2024-2025).

2.  La distribució màxima per anualitats ha de ser la següent:

- Any 2024: 889.554,00 euros:

  • 177.954,00 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 70100 00 MR074
  • 177.900,00 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 74700 00 MR074
  • 177.900,00 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 74800 00 MR074
  • 177.900,00 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 74900 00 MR074
  • 177.900,00 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 78000 00 MR074

- Any 2025: 422.629,69 euros

  • 84.525,94 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 70100 00
  • 84.525,94 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 74700 00
  • 84.525,94 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 74800 00
  • 84.525,93 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 74900 00
  • 84.525,94 euros, amb càrrec a la partida 14901 541A01 78000 00

3. Atès que aquesta subvenció s'imputa a més d'una partida pressupostària, l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida. Aquesta vinculació està condicionada per les limitacions pressupostàries del crèdit disponible i per les pròpies dels expedients de modificació de crèdit que estableixen les normes pressupostàries que hi són aplicables.

4. Les ajudes podran finançar fins al 100% del pressupost aprovat per la comissió de selecció, d'acord amb el punt tretzè de les propostes presentades.

5. La quantia de les ajudes es determinarà en cada cas en funció del cost finançable real del projecte o  l'actuació i de les disponibilitats pressupostàries.

Vuitè Conceptes susceptibles d'ajuda

1. Es consideren despeses subvencionables les que, de manera indubtable, responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten necessàries i s'imputen dins del període d'execució de la mateixa.

2.  Despeses subvencionables: d'acord amb l'RD 287/2022, de 19 d'abril, són elegibles les despeses següents:

- Contractació de personal investigador o de suport. La imputació despeses de personal, està limitada a la contractació nova de personal temporal, i als costs de personal indefinit per activitats R+D+I directament relacionades amb l'execució del Programa. Estan exclosos els costs de personal funcionari, laboral fix i estatutari segons el que defineix el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic. Així mateix, d'acord amb la disposició addicional quinta del Reial decret 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la  reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació del mercat de treball, es permet la subscripció de contractes de duració determinada, sempre que aquests es trobin associats a l'estricta execució del PRTR i només pel temps necessari per a l'execució dels projectes o actuacions esmentats. S'estableix un màxim de dues jornades completes contractades per projecte o actuació i per un període màxim de 15 mesos cadascuna.

- La imputació de despeses d'equipament està limitada a la deducció de la part amortitzable d'aquest. La despesa ha d'estar justificada. Únicament es pot imputar aquest concepte als projectes, no a les actuacions.

S'aclareix que l'amortització s'imputarà per dies des de la data de recepció de l'equipament és a dir, s'ha de fer el càlcul següent:

1r Determinar la vida útil equipament d'acord amb el fabricant, recomanacions d'hisenda o altres certificats que ho acreditin. (VA)

2n Calcular ús de l'equipament durant l'execució del projecte en dies. (D)

3r. Calcular l'amortització imputable: tants de dies usats, tants de dies amortitzats. (A)

Es pot usar la següent fórmula:

On:

A: Amortització

VA: Cost d'adquisició i posta en funcionament

D: Dies d'ús de l'equipament dins el projecte.

VU: Vida útil expressada en dies d'acord amb la taula que es facilita.

La Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital  ha de facilitar un model per realitzar el càlcul. En cas de voler usar un model propi, s'ha de validar per la Direcció General esmentada.

- La imputació d'altres despeses està limitada a despeses no recurrents i estrictament relacionades amb l'execució del Programa que no es corresponguin a costs de personal i equipament incloent, entre d'altres, costos de fungible i subcontractacions fins al límit permès per la Llei general de subvencions. Podran ser:

  •  Material fungible: tot aquell material consumible.

  •  Material bibliogràfic: en qualsevol format (electrònic, audiovisual, físic...). No inclou la subscripció a revistes.

  •  Subcontractacions de serveis: Explicades al punt novè d'aquesta convocatòria.

  • Assessorament científic: activitat professional que consisteix a aconsellar, avaluar i ampliar informació, basant-se en l'experiència i els coneixements de la ciència.

  • Viatges i dietes; desplaçaments i dietes tant de l'equip de recerca com del personal col·laborador de col·laboracions externes.

  • Inscripcions a congressos

  • Publicació i difusió de resultats: en qualsevol format (electrònic, audiovisual, físic...).

3. Despeses indirectes: Es podran imputar addicionalment un percentatge de fins un 10% dels costs directes de personal vàlidament justificats i subvencionables.

4. Despeses no subvencionables: d'acord amb el RD 287/2022, de 19 d'abril, no són elegibles les despeses següents:

  • No es podran imputar despeses financeres ni imposts directes, tals com l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA).

  • No es finançaran despeses pressupostàries ordinàries i recurrents. Totes les despeses han de respondre sense dubte a la naturalesa de l'activitat d'R+D+I seleccionada per al seu finançament pel MRR, que en qualsevol cas i circumstàncies hauran de contribuir a les fites i objectius de la mesura.  

  • Els dispositius informàtics d'ús genèric (PC, ordinadors, portàtils, impressores). En el cas que siguin necessaris pels requeriments tècnics del projecte, s'ha de justificar adequadament.

  • El mobiliari i material d'oficina.

  • Les quotes a societats científiques nacionals i internacionals.

  • Les financeres o bancàries.

  • Les relacionades amb la sol·licitud de patents.

  • Els complements salarials i les hores extres.

Novè Subcontractació, assistència tècnica i consultoria

1. En el cas que sigui necessari, per les característiques de l'activitat objecte de l'ajuda, l'entitat beneficiària podrà realitzar subcontractacions sempre que el percentatge de subcontractació no excedeixi el 50 %.

2. S'entén que l'entitat beneficiària subcontracta quan concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de l'ajuda o quan s'externalitzen les activitats que poden ser realitzades per l'entitat beneficiària.

3. Els subcontractistes queden obligats només davant del beneficiari, el qual assumirà la total responsabilitat de l'execució de l'activitat objecte de l'ajuda davant la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital.

4. En cap cas no poden subcontractar-se activitats que, augmentant el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut d'aquesta.

5. No pot subcontractar-se amb les mateixes entitats que formen part del projecte o actuació. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions que estableixen els apartats 3 a 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

6. D'acord amb l'article 38 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, en cap cas el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades amb ell, llevat que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtingui l'autorització prèvia de l'òrgan que concedeix la subvenció.

Desè Entitats col·laboradores

De conformitat amb el que disposen els articles 26 i 27 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 9 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, en la fase d'avaluació externa es pot designar com a entitat col·laboradora una entitat avaluadora de prestigi reconegut i de dret públic (AGAUR, AVAP, AQUIB, AEI o alguna altra de similar), amb la qual s'ha de formalitzar un conveni o un contracte per concretar els termes de la col·laboració.

Onzè Compatibilitat amb altres ajudes

D'acord amb el Reial decret 287/2022, les ajudes regulades en aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes sempre que no siguin concurrents sinó complementàries, de conformitat amb el que disposa el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014. En tot cas, els projectes o actuacions finançats amb càrrecs a les ajudes contemplades en el Reial decret esmentat podran rebre ajuda d'altres programes o instruments de la Unió Europea sempre que aquesta ajuda no cobreixi el mateix cost i

Dotzè Instrucció i òrgans competents

1.  La Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital és l'òrgan competent per instruir els procediments de concessió de les ajudes d'aquesta convocatòria.

2. L'òrgan competent per resoldre la concessió de les ajudes és el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació o la persona delegada en virtut de la normativa vigent.

Tretzè Procediment d'avaluació i selecció de les sol·licituds

1. El procediment per elegir els projectes i actuacions serà el mateix i constarà de dues fases: la fase d'avaluació i la fase de selecció. A la fase d'avaluació, en primer lloc, s'ha de puntuar la qualitat del projecte o actuació i la seva adequació als objectius fent al·lusió als indicadors avaluables per al compliment dels objectius del programa de biodiversitat dels plans complementaris, així com l'adequació del pressupost, resultats esperats i difusió del projecte o actuació. En segon lloc, s'ha d'avaluar la capacitat cientificotècnica de l'equip investigador. A la fase de selecció es determinarà l'oportunitat de cada projecte o actuació.

2. L'àrea d'avaluació del projecte o actuació l'ha de seleccionar la persona investigadora principal o la persona investigadora coordinadora, segons correspongui, en la sol·licitud d'entre els codis de la UNESCO.

3. L'avaluació ha de ser realitzada per un panell d'avaluadors designats per la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital en col·laboració amb l'entitat col·laboradora que ha de funcionar de la manera següent: cada proposta ha de ser avaluada per dos experts i hi ha d'haver tres coordinadors. Els criteris de l'avaluació de la primera part i les puntuacions màximes per criteri, sobre una puntuació màxima total de 80, són les següents:

​​

 

Criteris d'avaluació

Puntuació

Qualitat del projecte o actuació. Avaluació de l'adequació dels objectius plantejats associats a les línies d'actuació que emmarquen el projecte de Biodiversitat (ajustar-se segons modalitat), així com la metodologia i el pla de treball.

Màx. 35 p

Modalitat A

 

Interès de conservació i estat de coneixement del grup taxonòmic, hàbitat o ecosistema

7

Amplitud de l'estudi (nombre d'espècies / taxa o nombre  d'hàbitats/comunitats)

7

Recopilació i integració de dades fisicoquímiques i biològiques (morfologia, un o diversos marcadors genètics, genòmics, ecologia, distribució)

7

Justificació dels bioindicadors / índex biòtics proposats

7

Originalitat de la proposta, grau d'innovació quant a conceptes, metodologia i tecnologia aplicada. Valorar el pla de treball.

7

Modalitat B

Interès de conservació i estat de coneixement dels servicis ecosistèmics objecte  de l'estudi

7

Dimensió de l'estudi (nombre de serveis ecosistèmics, àmbit geogràfic)

7

Contribució a la sostenibilitat: capacitat per proposar solucions  innovadores que promoguin la conservació dels serveix ecosistèmics, la gestió ambiental sostenible i la mitigació del canvi global

7

Desenvolupament metodologia, aplicacions i solucions innovadores en relació amb la gestió mediambiental i la gestió de residus, l'economia circular, la gestió de l'aigua i el sòl i actuacions per mitigar el canvi global

7

Desenvolupament de metodologia innovadora  per a l'inventari i avaluació de l'estat actual

7

Modalitat C

Interès de conservació i estat de coneixement del grup taxonòmic, hàbitats o ecosistemes. Prioritzar aquells projectes o acotacions que inclouen espècies i hàbitats més sensibles front el canvi global (incloses en llistes vermelles)

7

Recopilació i integració de dades per analitzar l'impacte de les invasions biològiques sobre la Biodiversitat i el seu control

7

Anàlisi de la resiliència de la Biodiversitat front al canvi global

7

Enfocament interdisciplinari: avaluar la capacitat del projecte per assolir els objectius del projecte de forma interdisciplinari, integrant coneixements i metodologies de diverses disciplines per a una anàlisi més integral de la relació entre l'ús del territori, les invasions biològiques i la resiliència front al canvi climàtic.

7

Desenvolupament de programes de detecció, seguiment i avaluació de l'impacte de les espècies invasores

7

Originalitat de la proposta, grau d'innovació quant a conceptes, metodologia i tecnologia aplicada en accions de mitigació de l'impacte del canvi global sobre la biodiversitat.

7

Resultats i impactes del projecte o actuació amb relació a la modalitat escollida. Es tindrà en compte l'interès, rellevància, i sobretot la novetat i concreció dels resultats.

Màx. 15 p

S'ha de valorar l'adequació dels recursos i pressupostos als objectius i la metodologia prevista.

Màx. 15 p

Difusió i Transferència de coneixement. Valorar l'adequació del format i canal de difusió i transferència, així com el col·lectiu al qual va adreçat (públic general, entitats, empreses)

Màx. 15 p

Aquells expedients que hagin obtingut 55 punts o més de la primera part s'avaluaran, en segona instància, d'acord amb la capacitat cientificotècnica i la internacionalització de l'equip d'investigació atorgant un màxim de 20 punts per projecte o actuació.

Capacitat cientificotècnica. S'han de valorar la capacitat i l'experiència de l'equip d'investigació per dur a terme les activitats proposades, col·laboracions prèvies o el potencial de col·laboració.

Màxim 20 punts

4. La fase de selecció de les propostes, l'ha de dur a terme la Comissió de selecció d'acord amb les característiques especificades en el punt catorzè d'aquesta convocatòria. Aquesta Comissió, atesos els informes de la fase d'avaluació ha d'elaborar un llistat per ordre de prelació que determini l'oportunitat de les propostes segons la puntuació obtinguda a la fase d'avaluació, determinant en quina modalitat s'inclou cada projecte o actuació. 

5. D'acord amb el llistat proposat per la Comissió de selecció, l'òrgan instructor publicarà una diligència indicant quines són les propostes finançables (aquelles que hagin igualat o superat els 55 punts a la part primera de la fase d'avaluació) i les propostes no finançables. Les entitats beneficiàries disposen de 5 dies hàbils comptadors des del dia següent a la publicació de la diligència per formular les al·legacions que considerin oportunes.

 

​​​​​​​Catorzè Composició de la Comissió de Selecció

1.  La Comissió de Selecció és única i té la composició següent:

a) President: el director general amb competències en matèria de recerca.

b) Suplent del president: La cap de servei de Recerca i Desenvolupament.

c)  Tres tècnics nomenats pel conseller d'Economia, Hisenda i Innovació.

d) Secretària amb veu però sense vot: la cap de servei de Recerca i Desenvolupament.

e) Suplent de Secretària: un funcionari o funcionària del Servei de Recerca i Desenvolupament.

f) Coordinador científic: ha de ser un dels tres coordinadors científics experts que prèviament hagin avaluat des del punt de vista científic i tècnic els projectes i actuacions.

2. S'ha de procurar la paritat entre homes i dones de la Comissió de Selecció.

3. Allò que no estigui previst expressament en aquesta convocatòria o a les bases reguladores sobre el funcionament de la Comissió de selecció s'ha de regir pel que estableix el capítol II de la Llei 40/2015, Títol preliminar.

Quinzè Procediment de concessió, notificació i comunicació

1. El procediment de concessió de les ajudes ha de ser el de concurrència competitiva, d'acord amb els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics, assenyalats per l'article 6.2 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. Realitzada l'avaluació i selecció de les sol·licituds en la forma prevista en aquesta convocatòria (punt tretzè), i una vegada revisades les al·legacions formulades després de publicar la diligència dels projectes i actuacions finançables i no finançables, si escau, l'òrgan instructor ha de formular les propostes de resolució oportunes. Els interessats disposen d'un termini màxim de cinc dies hàbils des de la notificació per manifestar l'acceptació o el desistiment de l'ajuda proposada o per exposar les al·legacions que considerin necessàries.

3. En la proposta provisional, d'acord amb l'avaluació externa, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i la modificació del pressupost que ha presentat l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma d'execució de l'activitat que l'entitat ha proposat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de l'entitat  sol·licitant, la qual s'entén concedida si la proposta que formula l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició per escrit dins el tràmit d'audiència. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes que ha expressat l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

4. En el document d'acceptació de l'ajuda (Imprès 5), s'ha de certificar que la quantitat total concedida en la proposta de resolució és suficient per dur a terme el projecte o actuació sense que no se'n desvirtuï la finalitat.

5. En el mateix document d'acceptació (Imprès 5), s'ha d'incloure el reconeixement sobre l'obligació que tenen les entitats beneficiàries de gestionar les despeses del projecte o actuació d'acord amb el contingut de la Llei de contractes del sector públic vigent, i de tramitar, sempre que així ho determini la llei, els expedients de contractació necessaris per gestionar les propostes. Juntament amb el model d'acceptació de l'ajut s'ha de presentar la documentació següent. En el cas de projectes coordinats, per cadascuna de les entitats:

a) Una referència de la norma legal corresponent de la creació o del reconeixement de l'entitat o els estatuts.

b) Un certificat o una acreditació de l'existència d'un compte bancari la titularitat del qual recau en el beneficiari de la subvenció.

c) El contracte o document acreditatiu de la vinculació de l'investigador o investigadora responsable amb l'entitat beneficiària, sempre que no s'hagi adjuntat a la sol·licitud i no hagi estat requerit per l'òrgan instructor del procediment i, per tant, no consti a l'expedient.

6.Si no es presenta l'acceptació de l'ajuda ni es formula cap al·legació o hi ha un desistiment exprés en l'esmentat termini, s'entén que es desisteix de la sol·licitud i de l'ajuda proposada.

7. En virtut d'allò que preveu l'article 45 de la Llei 39/2015, la notificació dels tràmits de proposta de resolució i de resolució s'han de realitzar mitjançant publicació en la pàgina web de la Direcció General (http://dgrdi.caib.es), i suposarà tots els efectes de notificació practicada, o bé de forma individual mitjançant la plataforma habilitada per a la gestió de les notificacions i comunicacions per part de l'Administració autonòmica (@notifica o equivalent) 

8. El procediment finalitza amb la resolució definitiva.

9. Les propostes de resolució, provisionals i definitives; les resolucions de concessió i de modificació, i les resolucions de pagament, n'han d'indicar el programa operatiu, els eixos, els temes prioritaris, i que la subvenció està finançada amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, destinat a executar projectes d'inversió de «Noves polítiques públiques per a un mercat de treball dinàmic, resilient i inclusiu» recollit en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

10. La documentació administrativa de les operacions ha de reconèixer el finançament de fons europeus, amb el text següent: «Aquest projecte/actuació està finançat/finançada o està previst que es financi amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, destinat a l'execució de projectes de recerca emmarcats en els plans complementaris, recollits en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència».

11. La resta d'accions derivades dels tràmits de notificació de les propostes de resolució i resolucions, com és el cas d'un avís, l'enviament d'informació complementària de l'avaluació, l'enviament d'una fitxa econòmica i terminis anuals de justificació, etc., es podrà realitzar per correu electrònic.

12. La presentació per part de les persones interessades de qualsevol tipus de sol·licitud o resposta a aquests tràmits (com l'acceptació de l'ajuda, l'entrega de documentació addicional o les al·legacions als tràmits) ha de fer-se per registre electrònic. De forma excepcional, en el cas que sigui necessari confrontar una documentació original o es doni alguna altra circumstància justificada adequadament, es podrà presentar la documentació en qualsevol altra de les formes recollides en l'article 16 de la Llei 39/2015.

13. El document de resolució de concessió ha de contenir les dades indicades en el punt 12.1 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010. A més, la resolució de concessió ha d'incloure:

a) La identificació del finançament del Pla Complementari de Biodiversitat en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea.

b) El text següent, referent a la transparència de l'ajut rebut: «Aquesta Resolució / acceptació del finançament suposa autoritzar a ser inclòs en la llista pública d'operacions que recull l'article 115, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell», d'acord amb el que estableix el punt 3.2.1 de l'annex 12 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell.

c) L'obligació de l'entitat beneficiària d'informar de l'ajut rebut al públic (article 2.2 de l'annex 12 del Reglament (UE) núm. 1303/2013).

d)L'obligació de l'entitat beneficiària d'aplicar mesures per evitar el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos a l'hora de dedicar les subvencions rebudes a finançar les actuacions.

Setzè Termini per resoldre i recursos

1. El termini màxim per resoldre els procediments i notificar la resolució és de sis mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. La persona o l'entitat interessada pot entendre desestimada la sol·licitud si, una vegada transcorregut el termini màxim de sis mesos des de que la va presentar, no se li ha notificat cap resolució.

El termini per resoldre pot ser interromput, d'acord amb l'article 22.1 de la Llei 39/2015, durant el període d'avaluació, així com en l'utilitzat per a l'esmena de deficiències i l'aportació de documents.

2. Contra la resolució del procediment de concessió, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar potestativament un recurs de reposició davant l'òrgan que la va dictar, en el termini d'un mes, si la resolució és expressa, o de tres mesos, si no ho és, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015. Sense perjudici  tot això, contra la resolució del procediment de concessió i, si escau, contra la resolució del recurs potestatiu de reposició, es pot interposar un recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, si la resolució és expressa, o de sis mesos, si no ho és, d'acord amb els articles 11.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici d'interposar qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

Dissetè Modificació de la resolució de concessió

1. Els projectes o actuacions s'han d'executar en el termini i en la forma que es determini en les resolucions de concessió i documentació complementària. No obstant això, si hi ha circumstàncies concretes que alteren les condicions tècniques o econòmiques, la resolució de concessió es pot modificar sempre que es compleixin els requisits següents:

a) Que la modificació no afecti els objectius perseguits amb l'ajuda ni els aspectes fonamentals d'aquesta o que hagin estat decisius per concedir-la, i que no alteri la determinació del beneficiari ni danyi els drets de tercers. Tan sols es poden autoritzar modificacions amb relació a la determinació del beneficiari en el cas de fusió o absorció entre entitats que continuïn ubicades a les Illes Balears. En aquest cas, la nova entitat adquireix la condició de beneficiària des de la data de la modificació de la resolució de concessió.

b) Que la sol·licitud de modificació sigui autoritzada prèviament per l'òrgan instructor del procediment, el qual n'ha d'emetre un informe i ha de proposar la modificació de la resolució de concessió a l'òrgan competent perquè resolgui.

c) Que tant la sol·licitud de modificació com l'autorització es produeixin abans del venciment del termini d'execució estipulat en la resolució de concessió.

d) Que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment.

e) Que no impliqui un ajornament del termini d'execució estipulat a excepció de que s'aprovi una norma de rang estatal o autonòmic que ho permeti.

2. La sol·licitud de modificació s'ha d'acompanyar d'un informe en el qual s'han d'exposar els motius dels canvis i s'ha de justificar, tant la impossibilitat de complir les condicions establertes en la resolució de concessió, com el compliment dels requisits assenyalats en l'apartat anterior.

3. El canvi de l'investigador o investigadors principals és possible, sempre que el nou investigador principal compleixi amb els requisits establerts en aquesta convocatòria. Llevat de casos excepcionals degudament justificats, tan sols s'admet aquest canvi com a conseqüència de la pèrdua de vinculació amb l'entitat beneficiària de l'investigador principal que figurava en la sol·licitud de l'ajuda o altres circumstàncies que no es poden evitar o preveure.

4. Les sol·licituds de modificació s'han de presentar amb temps suficient per aprovar els canvis i, com a data límit, 1 mes abans de la data de justificació i tres mesos abans de la data màxima de finalització del projecte o actuació.

5. Els transvasaments entre les partides no necessiten autorització sempre que es compleixin els requisits següents:

a) Que l'augment en una de les partides existents en la resolució de concessió es compensi amb la disminució d'una altra partida també existent, de manera que no s'alteri l'import destinat al projecte o actuació concedida ni s'introdueixin partides amb conceptes nous.

b) Que no es modifiqui la naturalesa de l'actuació i no suposi alteracions dels objectius i condicions essencials per als quals es va concedir l'ajuda.

c) Que l'import transvasat no superi el 10 % del total subvencionat per a cada projecte, subprojecte (atès que la justificació econòmica es fa per separat) o actuació.

d) Que el beneficiari justifiqui adequadament el canvi entre partides en un escrit de seguiment o en les memòries de justificació.

6. El beneficiari ha d'informar la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital de la intenció d'introduir qualsevol canvi en els termes de la concessió.

Divuitè Període d'inversió, execució i justificació de les ajudes

1. El període d'inversió i execució està comprès entre dia 01/01/2024 i dia 29/09/2025, ambdós inclosos, o la data d'inici i fi que determini la resolució ambdós inclosos, a excepció que s'aprovi una normativa europea o una norma de rang estatal o autonòmic que atorgui un període d'execució diferents.

2. La data de justificació ha de constar a la proposta de resolució i a la proposta definitiva. La data de justificació final de l'ajuda no podrà ser, en cap cas, posterior al 30 de octubre de 2025.

3. La quantitat total a justificar s'ha d'establir en la resolució de concessió i ha de coincidir amb l'import total de la proposta presentada.

4. En el supòsit de superar-se la justificació dels imports concedits en la primera justificació la diferència respecte al mínim a justificar s'ha d'acumular i comptabilitzar o tenir en compte en la justificació i regularització final del projecte o actuació.

5.  En el cas que hi hagi incompliment s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament del total de l'ajuda concedida.

6. És obligatori justificar la subvenció en els termes establerts i amb la documentació detallada en el punt següent. La no justificació o la justificació insuficient comporta l'obligació de reintegrar la subvenció a la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. S'ha de presentar, signat per l'investigador/a principal coordinador/a, segons el tipus de projecte (Tipus 1: projecte individual; Tipus 2: projecte coordinat) o actuació, una memòria tècnica i documents lliurables tal com s'especifiquin al punt Divuitè.10 així com una memòria econòmica per cadascuna de les entitats beneficiàries, (en el cas de projectes coordinats es presentaran un total de dues memòries econòmiques).

8. El contingut de l'informe tècnic i memòries econòmiques per a la primera justificació serà el següent:

a) Una memòria tècnica d'execució (Imprès 6):

  •  De compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

  • Una descripció del grau de compliment dels objectius proposats en l'acció, l'impacte dels resultats, i, si escau, la justificació de les desviacions produïdes amb relació a les actuacions per a les quals s'ha concedit la subvenció, així com la resta d'informació que incorpori l'imprès corresponent. Aquesta memòria ha d'incloure els mecanismes que ha aplicat l'entitat per complir el principi de «no causar cap perjudici significatiu» (principi Do Not Significant Harm o DNSH) i també les mesures correctores que ha aplicat, si escau, per implementar-lo.

b) Una memòria econòmica justificativa (Imprès 7) del cost de les activitats, elaborada en funció dels resultats obtinguts, que ha de contenir, com a mínim, els extrems següents:

  • Un certificat de les despeses realitzades. Aquest certificat ha de contenir un resum de les despeses realitzades durant el període per justificar.
  •  Una còpia de les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa emesos a nom de l'entitat beneficiària de l'ajuda. Totes les factures i els documents justificatius que tenguin aquest mateix valor han de complir els requisits establerts en els articles 6 i següents del Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, relatiu a les obligacions de facturació (BOE núm. 289,d'1 de desembre). Entre aquests requisits s'ha de destacar la presència de la informació següent: la data d'expedició de la factura; la identificació, amb el NIF i el domicili, tant del proveïdor com de l'entitat beneficiària (a càrrec de la qual s'han d'emetre totes les factures); la descripció de les operacions amb la data en què s'han duit a terme, i l'IVA. Cap factura no pot anar a un altre nom que no sigui el de l'entitat beneficiària.

Les factures originals poden ser requerides per ser comprovades i per verificar que no han estat ni seran objecte de cap altra subvenció. Les factures originals, una vegada comprovades, s'han de retornar al beneficiari.

  • No obstant això, d'acord amb l'article 17 de la Llei 4/2021, no és necessària la presentació de les factures o documents equivalents d'un import igual o inferior a tres mil euros (IVA inclòs), sense perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.
  • Els documents que acreditin els pagaments de les factures. Els pagaments de les factures presentades es poden acreditar mitjançant una fotocòpia compulsada del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari que doni fe del pagament, en el qual han de figurar la data de la transferència, l'import transferit i la identificació del concepte de la transferència, així com les dades de qui l'ordena i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament. En aquest document s'ha d'adjuntar l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda, en el qual ha de figurar el càrrec de la transferència.
  • Els pagaments també es poden acreditar mitjançant una còpia d'un xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si el total de l'extracte bancari no coincideix amb el total de la factura presentada (perquè al mateix proveïdor se li ha transferit el pagament conjunt de diverses factures), s'ha d'aportar un desglossament de les factures que formen part de l'extracte. Així mateix, en el cas que el certificat de pagament es presenti en una moneda diferent de la de la factura, s'ha de presentar el document bancari que fa la conversió entre les divises.

  • Els pagaments en efectiu de quantitats superiors a 500,00 euros no són subvencionables. Per als pagaments en efectiu d'imports inferiors a 500,00 euros s'ha de presentar el rebut del pagament signat pel proveïdor. Tan sols s'accepten tiquets de caixa per a imports inferiors a 100,00 euros.
  • Un certificat de l'Administració tributària estatal i un altre de la Tresoreria General de la Seguretat Social en què s'indiqui que la persona beneficiària està al corrent dels pagaments de les seves obligacions davant aquests organismes. En el cas que la persona beneficiària sigui una entitat pública, aquests certificats s'han de substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant en què s'indiqui que l'entitat es troba al corrent del pagament d'aquestes obligacions.
  • Els documents que acreditin que es manté una comptabilitat separada o un codi comptable específic per a totes les transaccions relacionades amb l'operació.
  • En el cas de la justificació de despeses de personal, s'ha de presentar la documentació específica següent: el contracte afectat al projecte o actuació; les nòmines; un justificant del pagament de la nòmina compulsat per l'entitat bancària, o bé un certificat o un extracte mensual bancari que acrediti l'ingrés de la nòmina en el compte corrent del perceptor i, en el cas d'un pagament conjunt de diferents persones, un document compulsat desglossat per perceptors, que ha de coincidir amb l'import total de l'ingrés dels certificats bancaris presentats; un model RLC (TC1) de la Tresoreria General de la Seguretat Social amb el justificant del pagament bancari corresponent; un model RNT (TC2)  de la Tresoreria General de la Seguretat Social; els models 111 (retencions i ingressos a compte de l'IRPF) amb una còpia compulsada del justificant del pagament bancari corresponent al període de justificació, i una còpia compulsada del model 190 (resum anual de retencions i ingressos a compte de l'IRPF) corresponent al període de justificació. S'han de presentar el primer full de dades generals i els corresponents a les persones declarades.

No s'acceptarà cap document justificatiu de personal que no es documenti mitjançant nòmines.

  • En el cas de la justificació de despeses de viatges, s'ha de presentar la documentació específica següent: la factura i la targeta d'embarcament (en el cas de justificar-se desplaçaments en un mitjà de transport en el qual no consta la targeta d'embarcament, s'ha de presentar, en substitució, el bitllet corresponent).

Tots els tiquets de les despeses derivades d'un desplaçament amb mitjans propis (benzina, peatges, etc.) gestionats directament per l'equip de recerca o equip de treball s'han de presentar en un full d'indemnització de serveis o un full de liquidació signat per l'investigador principal o investigador coordinador i amb el vistiplau de l'entitat beneficiària, juntament amb la còpia de les factures i els justificants de pagament o dels tiquets que permetin justificar aquests consums o serveis.

  • En el cas de la justificació de despeses de manutenció, s'ha de presentar la documentació específica següent: el full d'indemnització de serveis signat per l'investigador principal o l'investigador coordinador amb el vistiplau de l'entitat beneficiària o, en el cas de personal complementari, un full de liquidació, juntament amb la còpia de les factures i els justificants de pagament o dels tiquets que permetin justificar aquests consums o serveis. No s'accepten tiquets sense els fulls de liquidació corresponents.
  • En el cas de la justificació de despeses d'allotjament, s'ha de presentar la documentació específica següent: la factura de l'hotel i, si escau, d'una despesa avançada per l'investigador, el full d'indemnització de serveis o un full de liquidació signat per l'investigador i per l'entitat beneficiària, amb una còpia de la factura a nom de l'investigador i el justificant del pagament.
  •  En el cas que hagi estat necessària la tramitació d'un expedient de contractació, segons el contingut de la Llei de contractes del sector públic vigent, s'ha de presentar amb la documentació de justificació la documentació necessària per a la comprovació de l'expedient tramitat.
  •  Detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i de la procedència, així com l'acreditació d'haver ingressat, si s'escau, l'import corresponent a la diferència entre la quantitat justificada i la rebuda en concepte d'avançament.
  • Atès que s'ha d'adjuntar una memòria econòmica, d'acord amb l'article 17 de la Llei 4/2021, els compromisos que s'hi plasmin es poden flexibilitzar en el sentit que es permetin compensacions entre els conceptes pressupostats, sempre que es compleixi la finalitat de la subvenció  segons el punt dissetè 5 d'aquesta convocatòria.

9. Els informes tècnics aportats no seran publicats sense el consentiment dels grups de recerca i l'ús d'aquestes dades del Pla Complementari de Biodiversitat requeriran convenis específics entre les parts.

10. En la darrera justificació s'ha de presentar l'informe final, que ha d'incloure la mateixa documentació detallada en el punt anterior (amb les particularitats de la memòria final), a més d'un compte justificatiu (Imprès 8) per a cada projecte, subprojecte o actuació, amb les despeses realitzades durant tot el període d'execució i tota la documentació acreditativa prevista al respecte per a les memòries econòmiques anuals. Així com Lliurables d'acord amb el  model facilitat (Imprès 9) en funció de la modalitat.

  • Llistes d'organismes identificats i dades d'ocurrències emprant com a model els establerts per Global Biodiversity Information Facilty (GBIF¸ https://www.gbif.org/es/standards).
  • Almenys una col·lecció de referència amb diversos exemplars de les espècies recol·lectades es dipositaran el Centre de Biodiversitat. Aquestes han d'estar acompanyades de les dades necessàries per a la seva georeferenciació, emprant com a model l'establert per Global Biodiversity Information Facility (GBIF). Com a mínim un exemplar de la sèrie tipus amb la seva mostra d'ADN genòmic. També es pot associar a un ADN d'un pool d'individus.
  • Les dades ambientals o cartografia produïda pels projectes o actuacions. Les seqüencies genètiques i genòmiques seran publicades, en plataformes públiques com GenBank o Barcode of Life Data System (BOLD SYSTEMS).
  • Inventaris d'índexs biòtics i resultats de la valoració de l'estat de conservació d'hàbitats i ecosistemes.

11. Si, una vegada transcorregut el termini establert, no s'ha presentat la documentació justificativa davant l'òrgan competent, aquest ha de requerir al beneficiari perquè la presenti en el termini improrrogable de deu dies, amb l'advertiment que, si no la presenta, se li exigirà el reintegrament de l'import percebut i s'iniciarà el procediment de reintegrament corresponent.

12. Si, per causes sobrevingudes que no puguin haver estat previstes en el moment de la concessió, el projecte o l'actuació s'ha d'interrompre i es produeix la renúncia expressa de tots els membres a una o diverses anualitats, s'ha de presentar una memòria tècnica acreditativa dels objectius assolits i justificativa de les causes que han impedit l'execució total del projecte o actuació. L'avaluació de la memòria per part de la Comissió de Selecció determinarà si s'inicia el procediment de reintegrament del total de l'ajuda concedit.

13. Sense perjudici de tot això, la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital podrà demanar semestralment, la informació necessària per dur a terme les seves obligacions davant del Ministeri de Ciència i Innovació, d'acord amb l'Ordre HFP/1031/2021 quant al seguiment del compliment de fites i objectius marcats en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

 

​​​​​​​Dinovè Pagament de les ajudes

1. Les ajudes concedides a l'empara d'aquesta Resolució s'han de lliurar a favor de l'entitat beneficiària a la qual estigui adscrit l'IP o l'IC, en el cas d'haver-n'hi dos. Correspon a aquesta entitat gestionar l'import total destinat al projecte o actuació.

2. L'ajuda s'ha de fraccionar en dos pagaments. Els imports màxims per anualitat de la convocatòria es detallen en el punt setè.

3. La distribució dels imports màxims de pagament per anualitats de cada proposta es calcularan de forma individual en el moment de la concessió del projecte (o de cada subprojecte, en el cas de projectes coordinats) o actuació i està condicionada a les disponibilitats pressupostàries.

4.El pagament de la primera anualitat i de les successives resta condicionat a la justificació prèvia i al fet que hi hagi constància que el beneficiari compleix els requisits exigits en l'article 11.f) del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. En el cas que no consti la situació del beneficiari respecte a aquestes obligacions, se li ha de requerir perquè, en el termini màxim de deu dies, comptadors des del dia següent al de la notificació del requeriment, aporti els certificats pertinents.

Vintè Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries de les ajudes han de complir les obligacions fixades en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, així com les establertes en aquesta Resolució. Aquestes obligacions es detallen a continuació:

a) Acreditar davant la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital que l'activitat s'ha duit a terme i que s'han complert de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir les ajudes, com també justificar les ajudes en la forma i amb la documentació que es detallen en el punt divuitè d'aquesta convocatòria i d'acord amb la normativa vigent sobre subvencions, contractes, etc.

b) Comunicar a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital qualsevol canvi que s'introdueixi en el detall dels conceptes pressupostats en la sol·licitud (de personal, tipus d'equipament, destinació dels viatges, etc.) i altres possibles modificacions, d'acord amb el punt dissetè. Els canvis han d'estar prou motivats i no han d'afectar els objectius del projecte ni les condicions establertes en la resolució de concessió de l'ajuda.

c)  Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma.

d)  Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties indegudament percebudes.

e) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de la contractació, les subvencions, la comptabilitat, la publicitat, el medi ambient i la igualtat d'oportunitats.

f) Fer constar en les memòries justificatives que es redactin, així com en els treballs, els contractes de personal, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció el patrocini de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, s'hi ha d'incorporar la imatge corporativa de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital (per a més informació vegeu la guia de divulgació). Una còpia d'aquestes publicacions s'ha de trametre a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital.

g) Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació.

h) Adoptar mesures antifrau eficaces i proporcionades en l'àmbit de la gestió administrativa que correspongui a fi d'evitar sobrefinançament o doble finançament amb altres subvencions comunitàries, estatals, o autonòmiques o altres programes o períodes de programació, fraccionament de la despesa, etc. En aquest sentit, s'ha d'informar la Direcció General Recerca, Innovació i Transformació Digital sobre les sol·licituds d'altres ajudes per a les mateixes inversions o activitats cursades davant qualsevol altra administració o organisme, públic o privat, i, si escau, si s'han concedit i per quina quantia.

i) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per comptar amb una pista d'auditoria apropiada.

j) En el cas de renunciar a l'ajuda atorgada, comunicar la renúncia per escrit a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital. Si la renúncia és posterior al pagament de l'ajuda, la persona beneficiària l'ha de reintegrar a la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el termini de quinze dies i ha d'aportar una còpia del document acreditatiu del reintegrament a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital.

k) Avisar la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, de qualsevol acte públic relacionat amb el projecte que tengui previst dur a terme.

l) Participar, si escau, en l'acte inicial i final de les jornades de divulgació dels projectes que organitzi la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital (punt vint-i-quatrè, 3).

m)  Utilitzar un llenguatge no sexista i transmetre missatges en què el paper d'ambdós sexes no estigui estereotipat.

n) Fer que les actuacions subvencionables siguin respectuoses amb la protecció i la conservació del medi ambient i compatibles amb un desenvolupament sostenible, sempre respectant la normativa mediambiental vigent.

o) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. En particular, cada entitat participant ha de respondre de les obligacions de reintegrament o de les sancions que es puguin imposar com a conseqüència d'incompliment dels compromisos.

p) Subministrar les dades de contractistes i subcontractistes perquè la direcció general pugui registrar aquestes dades juntament amb les del beneficiari, segons disposa  l'article 8 de l'Ordre HFP /1030/2021.

p) Permetre l'accés a la Comissió Europea, a l'Oficina Europea de Lluita Contra el Frau (OLAF), al Tribunal de Comptes de la UE i, si s'escau, a la Fiscalia Europea, tal com preveu l'article 22.2 del Reglament 241/2021, del Parlament Europeu y del Consell de 12 de febrer de 2021 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i l'article 129.1 del Reglament Financer (UE) 2018/1046.

q) Conservar els documents de conformitat amb l'article 132 del Reglament Financer (UE) 2018/1046.

r) Subscriure la declaració responsable relativa al compromís de compliment dels principis transversals establerts en el PRTR d'acord amb el model annex IV.C de l'Ordre HFP/1030/2021.

s) Complir la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal; concretament, la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril.

2. Els deures que comporten la realització i la justificació de l'activitat subvencionada constitueixen una obligació personalitzada en el beneficiari que no pot ser encomanada a un tercer, com recull l'article 68 del Reglament de desplegament de la Llei de subvencions (Reial decret 887/2006), llevat del que s'estableix respecte a la subcontractació en l'article 29 de la Llei general de subvencions i en el punt novè.5 de les bases d'aquesta convocatòria.

Vint-i-unè Compromís de no causar cap perjudici significatiu al medi ambient

En totes les fases del disseny i de l'execució dels projectes o actuacions, i de manera individual per a cada acció, les entitats beneficiàries de les subvencions que regula aquesta convocatòria han de garantir el ple compliment del principi de «no causar cap perjudici significatiu» (principi Do Not Significant Harm o DNSH) i l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que preveuen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat pel Consell de Ministres el 27 d'abril de 2021, i el Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència. El model de la declaració responsable serà facilitat per la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital (Imprès 4, en cas de projectes; Imprès 3 en cas d'actuacions).

En tot cas, les entitats beneficiàries han de preveure mecanismes per verificar que compleixen el principi de «no causar cap perjudici significatiu» (principi Do Not Significant Harm o DNSH) i mesures correctores per assegurar-ne la implementació, les quals han de constar en la memòria justificativa de la subvenció.

Vint-i-dosè Exempció de responsabilitats

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es fa responsable de les accions del personal investigador beneficiari de les ajudes, ni dels danys i perjudicis que puguin sobrevenir com a conseqüència de l'execució de les accions subvencionades en aquesta convocatòria.

Vint-i-tresè Difusió pública de les accions

1.Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, així com qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta convocatòria, ha d'estar, com a mínim, en català; s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones, i hi ha de ser visible el logotip del Servei de Recerca i Desenvolupament i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació. També s'hi ha d'incloure que les accions que es duen a terme han estat «impulsades pel Servei de Recerca i Desenvolupament i per la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació», si s'escau.

2. Les comunicacions relacionades amb l'execució del Pla han d'incorporar el logotip oficial del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i s'han de fer en els termes que estipula el protocol de gestió d'aquesta convocatòria i de conformitat amb les obligacions que determina la normativa interna i de la Unió Europea per al Mecanisme de Recuperació i Resiliència en matèria d'informació, comunicació i publicitat.

A més, les entitats beneficiàries han de donar visibilitat a l'origen dels fons rebuts, de manera que, en la documentació i els mitjans per difondre les accions, s'hi ha de fer constar que és «finançat per la Unió Europea - Next Generation EU», per a les actuacions finançades amb les subvencions que regula aquesta convocatòria. Aquesta visibilitat ha de  ser palesa, en particular, quan promoguin accions, en difonguin els resultats i facilitin informació coherent, efectiva i proporcionada adreçada a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.

3. Tota la publicitat i la difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar a l'òrgan concedent, com a mínim, set dies hàbils abans que es dugui a terme. S'hi han d'indicar el text i el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què se'n farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, l'òrgan concedent, en aquest mateix termini, ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni.

4. Quan presentin la justificació de l'execució de l'operació subvencionada, les entitats beneficiàries tenen l'obligació d'aportar una còpia de tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització que hagin utilitzat en què consti el finançament amb fons de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital i dels fons europeus.

5. Quan sigui procedent, s'hi ha d'incloure la clàusula d'extinció de responsabilitat següent: «Finançat per la Unió Europea - Next Generation EU. Tot i així, els punts de vista i les opinions expressats són únicament de l'autor o dels autors, i no reflecteixen necessàriament els de la Unió Europea o la Comissió Europea. Ni la Unió Europea ni la Comissió Europea se'n poden considerar responsables».

Vint-i-quatrè Seguiment i control

1. La Direcció General Recerca, Innovació i Transformació Digital ha d'establir els procediments adequats i ha de designar, si escau, els òrgans, les comissions o els experts que consideri necessaris per dur a terme el seguiment i comprovació de l'aplicació de l'ajuda. Es podrà dur a terme a través de reunions, visites in situ, petició i avaluació de documentació i informes de seguiment (els models seran proporcionats per la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital).

2. En el seguiment, s'ha de valorar el grau de compliment de les activitats programades, mitjançant l'informe justificatiu que s'estableix en el punt divuitè.

3. Les entitats beneficiàries i equips de recerca dels projectes concedits han de participar, si escau, en les jornades de divulgació dels projectes que organitzi la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital. L'objectiu de les jornades serà la divulgació del contingut i els resultats dels projectes i es desenvoluparan en diferents moments de l'execució del projecte (presentació inicial i finalització).

4. El fet de no complir les normes d'aquesta convocatòria, d'ocultar dades o de presentar dades falses o inexactes, de no dur a terme l'acció o de no justificar-la pot donar lloc a revocar la concessió de l'ajuda i a haver de reintegrar les quantitats rebudes, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sense perjudici que s'apliqui el règim sancionador que estableix el Títol V d'aquesta norma.

5. Les ajudes concedides d'acord amb el que disposa aquesta convocatòria s'han de sotmetre al règim de fiscalització, control i inspecció que estableixen els articles 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions.

6.Correspon al conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, decidir sobre la modificació de la resolució de concessió, amb els efectes que corresponguin, que inclouen la devolució de les quantitats percebudes, amb els interessos pertinents, i l'eventual aplicació del règim sancionador establert legalment, si en el seguiment de l'aplicació de l'ajuda s'observa alguna de les circumstàncies següents:

a) L'incompliment o la desviació, per raons imputables als beneficiaris, de les obligacions derivades de la concessió de l'ajuda.

b) La falsedat, la inexactitud o l'omissió de dades.

c) Una desviació clara pel que fa a la qualitat cientificotècnica dels processos seguits i dels resultats esperats.

d) L'aplicació, en tot o en part, de les quantitats rebudes a finalitats diferents d'aquelles per a les quals es va concedir l'ajuda inicialment.

e) L'obtenció, amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud, d'altres ajudes públiques o privades que, en conjunt, superin el cost de l'activitat.

7. Les entitats beneficiàries de les ajudes queden obligades a comunicar a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital qualsevol eventualitat en l'activitat subvencionada quan afecti el compliment de l'activitat segons els termes de la concessió de l'ajuda.

Vint-i-cinquè Revocació i reintegrament de les subvencions, i règim sancionador

El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació és l'òrgan competent per dictar les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 23 i 24 de l'Ordre de bases.

L'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció; l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, i, en qualsevol cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats que ha percebut l'entitat, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, amb l'aplicació dels interessos de demora que pertoquin.

De conformitat amb el que preveuen l'article 7, regla sexta, de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023 (prorrogats per aquest any 2024) , i l'article 37.4 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, genera l'obligació de reintegrar els fons rebuts l'incompliment dels principis, obligacions, fites, objectius, calendari o qualsevol altre aspecte relacionat amb la normativa del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i amb el que estableix el Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com la resta de normativa de la Unió Europea que hi sigui aplicable; en particular, l'incompliment del principi de «no causar cap perjudici significatiu».

A aquest efecte, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de graduació que consten en l'Ordre de bases (Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010).

Sense perjudici del que disposen els apartats anteriors, és aplicable el règim d'infraccions i sancions que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, així com, si escau, el que determina el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000.