Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 210090
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 2 d’abril de 2024, per la qual es publica el resultat de l’Informe 225/2023 sobre els processos de gestió de personal i d’ingressos tributaris de l’Ajuntament de Palma corresponent a l’exercici 2021
Fets
1. Dia 23 de novembre de 2023, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l'Informe 225/2023 sobre els processos de gestió de personal i d'ingressos tributaris de l'Ajuntament de Palma corresponent a l'exercici 2021.
2. Dia 27 de març de 2024, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s'havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat d'aquest a la sessió de la Comissió d'Hisenda i Pressuposts de dia 19 de març de 2023.
Fonaments de dret
1. L'article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
2. L'article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que se n'ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.
Per tot això, i d'acord amb el que disposen l'esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el resultat de la fiscalització de l'Informe 225/2023 sobre els processos de gestió de personal i d'ingressos tributaris de l'Ajuntament de Palma corresponent a l'exercici 2021, que s'adjunta com a annex.
A la data de la signatura electrònica (3 d'abril de 2024)
El síndic major Joan Rosselló Villalonga
ANNEX
Edicte pel qual es fa públic el resultat de l'Informe 225/2023 sobre els processos de gestió de personal i d'ingressos tributaris de l'Ajuntament de Palma corresponent a l'exercici 2021
L'Informe 225/2023 sobre les processos de gestió de personal i d'ingressos tributaris de l'Ajuntament de Palma corresponent a l'exercici 2021, previst en el Programa d'actuacions de la Sindicatura per a l'any 2023, és un informe de caràcter específic i de compliment de la legalitat, l'àmbit subjectiu del qual abasta l'Ajuntament de Palma i les seves entitats dependents.
D'acord amb el que estableix l'article 27.3 del Reglament de règim interior d'aquesta Sindicatura, es tracta d'un informe de caràcter específic, mitjançant el qual la Sindicatura analitza, en el marc de la fiscalització del Compte general de l'Ajuntament de Palma corresponent al mateix exercici econòmic, els dos processos esmentats sota un enfocament de risc.
La dita anàlisi comprèn la revisió i l'avaluació de l'efectivitat i confiabilitat dels controls generals de tecnologies de la informació i dels controls d'aplicació dels processos i els sistemes d'informació que els suporten, de la qual l'SCIB emet unes conclusions amb un nivell de seguretat raonable.
En l'anàlisi del procés de gestió dels ingressos tributaris s'han considerat tots els ingressos de naturalesa tributària registrats en els capítols 1 «Imposts directes», 2 «Imposts indirectes» i 3 «Taxes, preus públics i altres ingressos» de la liquidació del pressupost d'ingressos de l'Ajuntament de Palma per a l'any 2021, excepte els que figuren detallats en aquest mateix Informe 225/2023. Quant a la revisió del procés de gestió de les despeses de personal, s'han considerat les despeses registrades en el capítol 1 «Despeses de personal» de la liquidació del pressupost de despeses de l'Ajuntament de Palma per a l'any 2021, sense excepcions.
Quant a l'àmbit subjectiu de la fiscalització abasta l'Administració general de l'Ajuntament de Palma. No en formen part les entitats dependents ni les vinculades, atès que no se'n revisen els processos específics de gestió de les despeses de personal i, si escau, d'ingressos tributaris. Tot i així, cal assenyalar que l'organisme autònom Institut Municipal d'Innovació (IMI), que és el competent per realitzar les tasques d'informàtica que requereixen els serveis i les activitats municipals, esdevé una entitat clau en la fiscalització efectuada per l'SCIB, atès que, en 2021, abasta les àrees d'Informàtica, Cadastre i Cartografia de l'Ajuntament de Palma.
Excepte per les 13 incidències més significatives que es descriuen en l'Informe (10 pel que fa al procés d'ingressos tributaris i 3 en relació amb el procés de gestió de personal), l'Ajuntament de Palma ha dissenyat i implementat de forma adequada, en els aspectes més significatius, els controls que la Sindicatura de Comptes ha revisat i analitzat en el marc d'aquesta fiscalització, quant al procés de gestió d'ingressos tributaris i de personal, a fi de prevenir, detectar i corregir les incorreccions materials, i els ha aplicat, en general, de forma correcta durant l'exercici 2021.
A part de les incidències més significatives, cal ressaltar les detallades en cadascun dels apartats de l'Informe, les quals, d'altra banda, els òrgans responsables han de tenir en compte i, si escau, corregir.
A més, l'Informe conté un total de 59 recomanacions, de les quals 44 estan relacionades amb el procés de gestió d'ingressos tributaris i 15, amb el de despeses de personal.
D'acord amb l'article 30.c del Reglament de l'SCIB, un cop aprovat provisionalment l'Informe, es va trametre al batle de l'Ajuntament de Palma, així com a la persona que va ocupar la Batlia en el període fiscalitzat, perquè hi formulassin les al·legacions i presentassin els documents que considerassin adients. Vençut el termini concedit, s'han presentat al·legacions, que consten en l'Informe com a annex.
Podeu consultar l'Informe al portal web de la Sindicatura, <www.sindicaturaib.org>, amb el número 225/2023.