Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 208389
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 25 de març de 2024, relatiu al Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l’any 2024 (exp. 03135-2023-000013)
L'art. 53.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, modificat per la Llei 1/2024, de 16 de febrer, diu que per atorgar llicències temporals, els ajuntaments s'han de basar en les limitacions i els criteris objectius referits a la millora de la qualitat de l'aire, la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic, que s'establiran mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears. Les llicències temporals s'atorgaran per al període determinat com a temporada alta pel respectiu ajuntament i podran tenir una vigència màxima de quatre anys.
Mentre no s'hagi aprovat el decret referit en el punt anterior, els ajuntaments podran atorgar llicències temporals mitjançant un acte administratiu motivat que determini l'adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions a les quals han d'ajustar-se, els drets i les obligacions, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació, els terminis de durada i les altres condicions que es considerin adequades o necessàries.
El 28 de març de 2022, l'Ajuntament de Maó va aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle de turisme per als anys 2022 a 2025 (mitjançant Decret d'Alcaldia núm. 2022/DA/0001008) i posteriorment va atorgar les respectives llicències temporals per Decret d'Alcaldia núm. 2023/DA/0001087, de 23-3-2023, se n'ha modificat la vigència, que passarà de quatre a sis mesos (de l'1 de maig al 31 d'octubre).
El 6 de febrer de 2024, el Ple de l'Ajuntament d'Alaior va aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle de turisme per als anys 2024 a 2027 (BOIB núm. 26/2024 de 22/02/2024) i posteriorment va atorgar les respectives llicències temporals amb una vigència de 6 mesos anuals.
L'11 d'abril de 2019, l'Ajuntament de Sant Lluís va aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle de turisme per als anys 2019 a 2022 (BOIB núm. 48 de 13 d'abril de 2019) i posteriorment va atorgar les respectives llicències temporals.
Atesa la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, l'Ajuntament de Sant Lluís va declarar la suspensió de la prestació del servei de les llicències temporals, deixant sense efecte el Pla d'actuació i prolongant-ne la vigència fins a la temporada 2024 (Resolucions d'Alcaldia 2020/PRE/0001211, de 29 de desembre i 2021/PRE/0000622, de 28 de juny).
El 27 de desembre de 2021, l'Ajuntament de Ciutadella va aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle de turisme per als anys 2022 a 2025 (BOIB núm. 7 d'11 de gener de 2022).
El 9 de febrer de 2022, l'Ajuntament de Ferreries, mitjançant Decret d'Alcaldia núm. 108/2022, aprovà el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2022 a 2025.
El 23 de febrer de 2022, l'Ajuntament des Mercadal, mitjançant la Resolució núm. 194, aprovà el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicles turisme per als anys 2022 a 2025.
El 25 d'octubre de 2022, l'Ajuntament des Migjorn Gran, mitjançant decret d'Alcaldia, va aprovar el Pla d'Actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2023 a 2026.
El 14-11-2022, l'Ajuntament des Castell, mitjançant resolució d'Alcaldia, aprovà el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2023 a 2026.
Des de l'any 2018, excepte l'any 2020, que no es va prestar el servei per la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, el CIM ha aprovat cada any els plans d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme corresponents.
Atès l'informe justificatiu de la directora insular de Transports de data 29/12/2023, que consta en l'expedient;
Atès l'informe tècnic, que consta en l'expedient;
Atès l'art. 69.4 de la Llei 4/2014, abans esmentada, segons el qual correspon al Consell Insular de Menorca establir les condicions que han de regir en el procediment d'atorgament d'autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal i d'àmbit insular;
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Mobilitat, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació amb el Decret de Presidència núm. 227/2023, de 17 de novembre, d'extinció d'un departament i reestructuració de la resta de departaments (BOIB núm. 158 de 21 de novembre de 2023);
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar el Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l'any 2024 que s'adjunta com a annex a aquesta proposta.
Segon. Publicar el Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l'any 2024 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i al tauler d'edictes del CIM.
ANNEX
Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l'any 2024
1. Objecte
El Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l'any 2024 és un acte administratiu que estableix les condicions que han de regir en el procediment d'atorgament d'autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal i d'àmbit insular.
2. Característiques de les autoritzacions
3. Determinació del nombre d'autoritzacions
El nombre d'autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal i d'àmbit insular coincidirà com a màxim amb el nombre final de llicències temporals municipals que s'hagin atorgat per al període de vigència d'aquest pla.
4. Procediment d'autorització
La presentació de sol·licituds començarà a partir de l'endemà de la data de la publicació d'aquest pla d'actuació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
4.1. Requisits
Ser titular d'una llicència temporal d'autotaxi en vigor concedida per qualsevol ajuntament de l'illa de Menorca, amb subjecció a les condicions establertes al respectiu pla regulador aprovat en cada municipi d'adscripció.
4.2. Documentació que s'ha de presentar
4.2.1 Identificació personal (DNI).
4.2.2 Documentació acreditativa del títol habilitant obtingut com a titular de la llicència temporal d'autotaxi.
4.2.3 Documentació del vehicle: permís de circulació i fitxa tècnica.
4.2.4 Pagament de la taxa per l'import aprovat a les Illes Balears per a l'atorgament d'una autorització de transport públic de viatgers en vehicle de menys de deu places.
4.3. Emissió de la targeta de transports
Els titulars d'una autorització temporal d'àmbit insular rebran per part del Consell Insular de Menorca una targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, d'acord amb el model incorporat a aquest annex, amb indicació del nom, el termini de vigència, l'ajuntament d'adscripció i la matrícula del vehicle. En el cas de pròrroga d'aquest pla per un any addcional s'expedirà una nova targeta acreditativa d'anàlogues característiques i d'acord amb el que s'hagi regulat a l'efecte.
5. Prestació del servei. Drets i obligacions
- Exercici de l'activitat
- Règim tarifari
Les tarifes aplicables a la prestació del servei són les mateixes que en cada moment resultin vigents i d'aplicació a les autoritzacions de transport discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter ordinari (no temporals).
- Règim sancionador
L'incompliment per part del titular d'una autorització temporal de les condicions de prestació del servei o la seva realització sense el preceptiu títol habilitant podrà sancionar-se d'acord amb la normativa d'aplicació.
- Revocació
El Consell Insular de Menorca podrà revocar l'autorització pel fet que s'incorri en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com per l'incompliment de les condicions de prestació del servei, que suposarà la pèrdua de tots els drets vinculats a l'autorització i la impossibilitat de prestar el servei que emparava. Igualment serà procedent la revocació en el cas d'haver estat revocada la llicència temporal municipal corresponent. Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització, serà preceptiu el tràmit d'audiència a l'interessat.
MODEL DE TARGETA DE TRANSPORTS
TARGETA D'AUTORITZACIÓ TEMPORAL DE TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLE TURISME
Nom i llinatges del titular:
NIF:
Matrícula del vehicle:
Ajuntament d'adscripció:
Número d'autorització:
Vigència:
Concedida per Resolució del conseller executiu del Departament de Mobilitat del CIM de dia ...................., en aplicació del que es disposa en el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per a l'any 2024 aprovat per acord del Consell Executiu de dia .........
CONDICIONS D'ÚS DE L'AUTORITZACIÓ
La prestació d'aquest servei s'efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a l'autorització estacional insular. Els vehicles se substituiran en les mateixes condicions que recullin els respectius plans reguladors de les llicències temporals municipals, tot havent-se d'aportar còpia al Consell Insular de Menorca de la nova llicència temporal emesa per l'ajuntament, cas en què serà procedent emetre una nova targeta de transports d'àmbit insular.
Els titulars de les autoritzacions temporals insulars poden prestar el servei personalment o mitjançant la contractació d'un o més conductors assalariats.
La vigència de l'autorització insular resta vinculada a la de l'autorització municipal, així com al compliment de tots els requisits i les condicions exigits als respectius plans reguladors aprovats per cada ajuntament de l'illa de Menorca.
NOTA IMPORTANT: la caducitat de l'autorització es produirà a partir del darrer dia de prestació del servei, sense necessitat de cap resolució administrativa expressa, amb la subsegüent pèrdua de qualsevol dret o obligació vinculats a l'autorització caducada.
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 3 d'abril de 2024
Per delegació del president La secretària Rosa Salord Oleo (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)