Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 207091
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es convoquen ajudes complementàries per a l’alumnat de les Illes Balears que participa en programes institucionals de mobilitat per cursar part dels estudis universitaris a qualsevol país de la Unió Europea (UE-27) durant l’any acadèmic 2023-2024
Fets
1. La mobilitat dels estudiants és un dels pilars fonamentals de l'espai europeu d'educació superior (EEES). La Declaració de Bolonya va establir les bases per construir un espai europeu d'educació superior organitzat conforme a certs principis (qualitat, mobilitat, diversitat, competitivitat) i orientat a assolir els dos objectius estratègics que s'indiquen a continuació, entre d'altres: incrementar l'ocupació a la Unió Europea i convertir el sistema europeu de formació superior en un pol d'atracció per a estudiants i professors d'altres parts del món.
La Declaració de Bolonya recull els sis objectius següents:
-Adoptar un sistema de titulacions fàcilment comprensible i comparable, mitjançant la implantació, entre altres aspectes, d'un suplement al diploma.
-Adoptar un sistema basat, fonamentalment, en dos cicles principals.
-Establir un sistema de crèdits, com el sistema ECTS.
-Promoure la cooperació europea en matèria d'avaluació de la qualitat a fi d'elaborar criteris i metodologies comparables.
-Promoure la necessària dimensió europea en l'ensenyament superior, especialment en relació amb el desenvolupament curricular.
-Promoure la mobilitat mitjançant l'eliminació dels obstacles que impedeixen el ple exercici de la lliure circulació d'estudiants, professors i personal administratiu de les universitats i altres institucions de l'ensenyament superior europeu.
2. El procés de Bolonya forma part dels objectius de les estratègies «Educació i formació 2020» i «Europa 2020».
S'ha de remarcar que la Declaració de Bolonya té caràcter polític: enuncia una sèrie d'objectius i uns instruments per aconseguir-los, però no fixa uns deures jurídicament exigibles. Aquesta convocatòria pretén ajudar a assolir aquests objectius, en la mesura que contribueix a eliminar els obstacles a la mobilitat dels estudiants de les Illes Balears que participen en programes de mobilitat a qualsevol universitat de la UE-27.
3. D'aquesta compensació econòmica per a mobilitat se'n poden beneficiar els alumnes de les Illes Balears que s'hagin de desplaçar fora de l'illa on resideixen per participar en aquests programes, si compleixen uns requisits acadèmics mínims pel que fa als crèdits dels quals s'han d'haver matriculat.
4. L'Euroregió Pirineus Mediterrània, creada el 29 d'octubre de 2004, és un projecte de cooperació política entre les Illes Balears, Catalunya i Occitània (abans Llenguadoc Rosselló i Migdia Pirineus) amb l'objectiu de crear al nord-oest de la Mediterrània un pol de desenvolupament sostenible basat en la innovació i la integració social i econòmica del territori i contribuir a la construcció d'una Europa unida, solidària i propera a la ciutadania.
Els reptes que té són aconseguir l'afirmació com a territori de projectes a escala europea, defensar amb una mateixa veu projectes essencials per al desenvolupament equilibrat i sostenible, millorar la competitivitat tot situant les persones al cor de l'acció i convertir-se en un pol d'innovació i creixement mitjançant els vincles teixits entre els centres tecnològics, científics i culturals respectius.
5. Per situar la formació de l'alumnat universitari de les Illes Balears a un nivell de qualitat semblant al de la resta de països de la Unió Europea i per facilitar la mobilitat internacional de l'alumnat entre els diferents centres d'ensenyament superior, la Conselleria d'Educació i Universitats concedeix ajudes complementàries per a alumnes residents a les Illes Balears que cursen part dels estudis universitaris a l'estranger. Pel que fa als països en els quals poden cursar els estudis universitaris els estudiants beneficiaris de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria, de la mateixa manera que en anys anteriors, s'exclou el Regne Unit de la relació de països, una vegada ratificat l'Acord de sortida del Regne Unit de la Unió Europea amb efectes des del 31 de gener de 2020.
6. La Conselleria d'Educació i Universitats, atès l'interès que té per desenvolupar projectes conjunts dins l'àmbit de l'Euroregió i l'acceptació de les ajudes en anys anteriors, considera estratègic mantenir una línia específica d'ajudes de mobilitat internacional durant l'any acadèmic 2023-2024, sobretot en el context d'adaptació obligada del sistema universitari espanyol a les directrius de l'espai europeu d'educació superior i tenint en compte l'Acord de l'Euroregió Pirineus Mediterrània de 18 de juny de 2009 de fomentar la mobilitat internacional en el si de l'Eurocampus Pirineus Mediterrània. Per tot plegat, en aquesta convocatòria de subvencions s'hi inclouen ajudes per a aquests desplaçaments. A més, s'estableixen com a àrees prioritàries les temàtiques considerades estratègiques per a l'Eurocampus, que són les següents: plataformes tecnològiques relacionades amb la salut, agroalimentació, biotecnologia i turisme.
7. Els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'Estat atès que, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conformement al que es disposa a l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, les normes sobre ajudes estatals només són d'aplicació quan el beneficiari de l'ajuda és una empresa. En el cas d'aquesta convocatòria els beneficiaris són els estudiants universitaris.
8. El procediment de concessió d'aquestes subvencions s'ha de tramitar d'acord amb els principis de publicitat, d'objectivitat, de transparència, d'igualtat i de no-discriminació, la qual cosa exigeix publicar-ne la convocatòria corresponent. D'acord amb l'article 4.1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol), correspon al conseller d'Educació i Universitats aprovar aquesta convocatòria mitjançant una resolució.
9. També són aplicables a aquesta Resolució la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
10. Finalment, mitjançant un acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021, es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions (PES) de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021). Per l'Acord de Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre) s'ha prorrogat la vigència del PES per als exercicis 2021-2023 fins que s'aprovi i desplegui els efectes el nou PES. En l'esmentat Pla Estratègic de Subvencions estan incloses les ajudes objecte de la convocatòria.
Fonaments de dret
1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003.
4. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura, publicada en el BOIB núm. 100, d'11 de juliol.
5. El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021), prorrogat per l'Acord de Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria, en règim de concurrència competitiva, d'ajudes complementàries per a l'alumnat de les Illes Balears que participa en programes institucionals de mobilitat per cursar part dels estudis universitaris a qualsevol país de la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2023-2024.
2. Aprovar els termes d'aquesta convocatòria, que consten en l'annex 1, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica ( 2 d'abril de 2024)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX 1 Normes generals i particulars de les ajudes complementàries per a l'alumnat de les Illes Balears que participa en programes institucionals de mobilitat per cursar part dels estudis universitaris a qualsevol país de la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2023-2024
1. Objecte
L'objecte d'aquesta Resolució és convocar ajudes complementàries per a alumnat de les Illes Balears que cursa estudis universitaris oficials a qualsevol país de la Unió Europea (UE-27) i participa en programes institucionals de mobilitat que permeten cursar part d'aquests estudis a centres d'ensenyament superior a qualsevol país de la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2023-2024.
2. Règim jurídic
Aquesta convocatòria es regeix pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol).
3. Partida pressupostària
A aquesta convocatòria s'hi destina un màxim de 100.000,00 euros, amb càrrec a la partida pressupostària 13801 421F05 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.
Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import consignat inicialment a aquesta convocatòria, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria sense haver d'ampliar el termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 4.3.b) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.
4. Compatibilitat
Les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució són compatibles amb altres destinades a programes institucionals de mobilitat internacional per a alumnat universitari i amb les concedides en el marc del programa estatal de beques i ajudes a l'estudi per a l'any acadèmic 2023-2024. En cap cas, l'import total que rebi una mateixa persona beneficiària no pot superar, aïlladament o conjuntament amb altres subvencions o ajudes de l'Administració o d'altres entitats públiques o privades, el cost de l'activitat que es dugui a terme.
5. Beneficiaris
Poden beneficiar-se de les ajudes previstes en aquesta Resolució per a l'any acadèmic 2023-2024 les persones que es trobin en alguna de les circumstàncies descrites en cadascuna de les cinc categories següents:
1.a Alumnat amb domicili familiar a les Illes Balears que cursa estudis universitaris oficials de grau o màster en alguna universitat espanyola de l'Euroregió Pirineus Mediterrània i que participa en programes institucionals de mobilitat que permeten cursar part d'aquests estudis en un centre d'ensenyament superior francès dins l'àmbit del territori integrat a l'Euroregió Pirineus Mediterrània. La Euroregió Pirineus Mediterrània està formada per la Regió Occitània (prèviament Migdia-Pirineus i Llenguadoc-Rosselló), Catalunya i les Illes Balears.
Tenen prioritat les sol·licituds per cursar estudis relacionats amb les temàtiques següents:
- plataformes tecnològiques relacionades amb la salut
- agroalimentació
- biotecnologia
- turisme
2.a Alumnat amb domicili familiar a les Illes Balears que cursa estudis oficials de grau o màster a centres propis de la Universitat de les Illes Balears i que participa durant l'any acadèmic 2023-2024 en els programes de mobilitat Erasmus+ o SICUE.
3.a Alumnat amb domicili familiar a les Illes Balears que cursa estudis oficials de grau o màster a centres propis de la Universitat de les Illes Balears i que participa durant l'any acadèmic 2023-2024 en algun programa institucional de mobilitat nacional o internacional diferent dels programes Erasmus+ o SICUE, amb convocatòria pública i competitiva, per cursar una part dels estudis en un centre d'ensenyament superior d'un país de la Unió Europea (UE-27).
4.a Alumnat amb domicili familiar a les Illes Balears que cursa estudis oficials de grau o màster a centres propis d'universitats públiques de qualsevol país de la Unió Europea (UE-27) i que participa durant l'any acadèmic 2023-2024 en algun programa institucional de mobilitat nacional o internacional, amb convocatòria pública i competitiva, per cursar una part dels estudis en un centre d'ensenyament superior d'un país de la Unió Europea (UE-27).
5.a Alumnat amb domicili familiar a les Illes Balears que cursa estudis oficials de grau o màster a universitats privades o a centres adscrits a universitats públiques o privades de qualsevol país de la Unió Europea (UE-27) i que participa durant l'any acadèmic 2023-2024 en algun programa institucional de mobilitat nacional o internacional, amb convocatòria pública i competitiva, per cursar una part dels estudis en un centre d'ensenyament superior d'un país de la Unió Europea (UE-27).
Així mateix, per poder beneficiar-se d'aquestes ajudes s'han de complir els requisits generals que s'indiquen en l'apartat següent.
6. Requisits generals
Per poder obtenir l'ajuda s'han de complir els requisits següents:
6.1. Per poder obtenir una de les ajudes d'aquesta convocatòria, s'han de complir els requisits generals següents:
a) El sol·licitant ha de tenir la nacionalitat espanyola o d'algun estat membre de la Unió Europea. Les persones estrangeres no comunitàries han d'acreditar la condició de residents. Queden excloses de concórrer-hi les que es trobin en situació d'estada.
b) El sol·licitant ha de tenir el domicili familiar a les Illes Balears. A aquest efecte, s'entén que tenen el domicili familiar a les Illes Balears les persones que tenen veïnatge administratiu a qualssevol dels municipis de les Illes Balears.
El compliment del requisit de veïnatge administratiu s'ha de mantenir de manera continuada durant tot el període comprés entre l'1 de setembre de 2023 i el 30 de juny de 2024.
c) El sol·licitant ha de cursar 42 crèdits o més d'una única titulació universitària oficial durant l'any acadèmic 2023-2024. En el cas de sol·licitants que cursin estudis corresponents a una programació conjunta d'ensenyaments oficials (PCEO) o doble grau, els crèdits poden ser de qualssevol de les dues titulacions que componen la PCEO.
d) El sol·licitant ha de cursar els estudis en una universitat pública o privada ubicada en algun dels països de la Unió Europea (UE-27): Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Hongria, Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, els Països Baixos, Polònia, Portugal, la República Txeca, Romania, Suècia o Xipre.
e) El sol·licitant ha de participar durant l'any acadèmic 2023-2024 en un programa institucional de mobilitat internacional per a alumnes universitaris, preferentment a través d'una convocatòria pública i competitiva, amb una estada mínima de tres mesos i una dedicació docent mínima de 24 crèdits.
f) S'ha d'haver signat un acord d'estudis definitiu (final study programme, final learning agreement o similar) o un document de correspondència equivalent entre la universitat d'origen i el centre d'ensenyament superior de destinació per a una estada igual a tres mesos o superior i una dedicació docent mínima de 24 crèdits durant l'any acadèmic 2023-2024.
6.2. Per poder obtenir l'ajuda, s'han de complir els requisits següents, referents al rendiment acadèmic del curs 2022-2023:
a) Els sol·licitants de l'ajuda que cursen estudis de grau han de complir els requisits acadèmics següents:
- Els sol·licitants de l'ajuda de segon curs o dels posteriors han d'haver superat durant el curs acadèmic 2022-2023, segons la branca de coneixement a la qual pertanyin els estudis, els percentatges de crèdits de què es varen matricular que s'indiquen a continuació:
- Arts i humanitats: 90 %.
- Ciències: 65 %.
- Ciències socials i jurídiques: 90 %.
- Ciències de la salut: 80 %.
- Enginyeria o Arquitectura: 65 %.
- En qualsevol cas, al curs 2022-2023 el sol·licitant s'havia d'haver matriculat, com a mínim, de 42 crèdits d'una única titulació universitària oficial. En el cas de sol·licitants que cursaven estudis corresponents a una programació conjunta d'ensenyaments oficials (PCEO) o doble grau, els crèdits poden ser de qualssevol de les dues titulacions que componen la PCEO.
A l'efecte d'acreditar aquest requisit, no es tenen en compte els crèdits convalidats, reconeguts o transferits.
b) Els sol·licitants d'ajuda que cursen estudis de màster han de complir els requisits acadèmics següents:
- Els estudiants de primer curs de màsters que habiliten o que són una condició necessària per a l'exercici d'una professió regulada han d'acreditar una nota mitjana de 5 punts en els estudis previs que donen accés al màster. Pel que fa als restants estudis de màster, han d'acreditar una nota mitjana de 6,00 punts.
Les notes mitjanes procedents d'estudis d'ensenyaments tècnics (branca de coneixement d'enginyeria i arquitectura) s'han de multiplicar pel coeficient 1,17.
- Els sol·licitants d'ajuda per al segon curs d'un màster han d'acreditar que han superat tots els crèdits de què s'havien matriculat el primer curs. Aquest mateix criteri s'aplica també als casos d'estudiants amb una discapacitat igual al 65 % o superior als quals s'havia reduït la càrrega lectiva.
A més, el nombre mínim de crèdits de què s'havien d'haver matriculat els sol·licitants el curs 2022-2023 és el que, per a cada cas, s'indica en el punt a) anterior.
6.3. En el cas dels sol·licitants que, durant el curs 2022-2023, no es varen matricular d'ensenyaments universitaris oficials, els requisits de rendiment acadèmic i de matrícula s'entenen referits al darrer any acadèmic cursat.
6.4. Resten excloses d'aquesta convocatòria:
a) Les persones que cursin ensenyaments artístics superiors, com estudis de música, de dansa i d'art dramàtic, de conservació i restauració de béns culturals i d'arts plàstiques i disseny.
b) Les persones que cursin ensenyaments superiors religiosos.
c) Les persones que cursin ensenyaments superiors militars.
d) Les persones que cursin estudis corresponents a títols propis de les universitats.
e) Les persones que cursin estudis corresponents a un doctorat.
f) Les persones que cursin estudis de les modalitats a distància, en línia o virtual.
g) Les persones que cursen estudis específics i obligatoris de preparació o especialització per a l'exercici professional que no siguin màsters universitaris oficials.
h) Les persones que cursen estudis a centres adscrits a universitats que no siguin de països de la UE-27.
7. Sol·licitud
7.1 Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica, juntament amb la documentació requerida en l'apartat 8 d'aquest annex, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015.
La sol·licitud conté les declaracions responsables a què fa referència l'apartat c) de l'article 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
L'accés al tràmit s'ha de fer mitjançant identificació i firma electrònica.
Addicionalment, la pàgina web de la Direcció General d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors (http://dguni.caib.es) conté la fitxa informativa completa.
7.2. Per als ajuts de mobilitat dins l'àmbit de l'Euroregió Pirineus Mediterrània (euroxecs) s'estableixen dues modalitats de sol·licitud:
a) Modalitat 1: temàtiques prioritàries. Estudis oficials relacionats amb les àrees de coneixement prioritàries següents:
- plataformes tecnològiques relacionades amb la salut
- agroalimentació
- biotecnologia
- turisme
b) Modalitat 2: temàtica lliure. Estudis oficials de temàtica lliure.
7.3. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 24 de juliol de 2024.
7.4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda implica autoritzar l'Administració educativa a obtenir, a l'efecte de concedir l'ajuda, les dades necessàries per comprovar que l'alumne està empadronat a les Illes Balears, les dades d'identitat i les dades de matrícula a universitats espanyoles.
8. Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud
8.1. Per tramitar la sol·licitud, s'ha de presentar la documentació següent:
a) L'imprès de sol·licitud emplenat en el tràmit telemàtic. La sol·licitud conté les declaracions responsables a què fan referència els apartats c) i e) de l'article 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
b) En el cas d'alumnes estrangers, una còpia del passaport i una còpia del número d'identificació d'estranger (NIE).
c) En el cas d'alumnes estrangers no comunitaris, una còpia de la targeta de residència.
d) En el cas que no s'autoritzi l'Administració a comprovar les dades d'empadronament, un certificat d'empadronament que acrediti el veïnatge administratiu del sol·licitant a un municipi de les Illes Balears.
e) En el cas que no s'autoritzi l'Administració a comprovar les dades d'identitat, una còpia del DNI.
f) Els rebuts de l'entitat financera que acreditin el pagament complet de la matrícula, incloses les despeses acadèmiques i administratives dels estudis per als quals se sol·licita l'ajuda, així com del total de la resta de despeses acadèmiques en el cas d'universitats privades o de centres adscrits a universitats públiques o privades; un certificat emès per la universitat, que acrediti el pagament complet de la matrícula, incloses les despeses acadèmiques i administratives, dels estudis per als quals se sol·licita l'ajuda, així com del total de la resta de despeses acadèmiques en el cas d'universitats privades o de centres adscrits a universitats públiques o privades.
g) L'imprès de la matrícula universitària corresponent a l'any acadèmic 2023-2024 en què consti la titulació cursada pel sol·licitant i el nombre de crèdits de què s'ha matriculat, que ha de ser igual a 42 o superior, sense tenir en compte els crèdits convalidats, reconeguts o transferits.
h) Un certificat acadèmic oficial complet o un extracte complet de l'expedient personal, validat amb el segell de la universitat, en què constin les assignatures de què es va matricular el curs acadèmic 2022-2023, amb el nombre de crèdits i les qualificacions obtingudes, o en el cas del supòsit previst en el punt 6.3, del darrer any acadèmic cursat, amb el nombre de crèdits i les qualificacions obtingudes.
En qualsevol cas, el segell original de la universitat ha d'incloure l'escut o imatge corporativa identificativa de la universitat, així com la denominació de la universitat de què es tracti (no s'admeten documents amb segells que no reuneixin els requisits anteriors).
En el cas que el sol·licitant s'hagi matriculat del primer curs d'uns estudis de màster, també hi ha de constar la nota mitjana dels estudis que donen accés al màster.
Els exemplars impresos de documents electrònics únicament són vàlids si tenen el corresponent codi segur de verificació (CSV), que permet comprovar la integritat i la veracitat del document.
i) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries del compte del qual el sol·licitant és titular o cotitular degudament emplenada i signada pel sol·licitant. Aquest document es genera automàticament una vegada fet el tràmit telemàtic.
j) El document que acredita que el sol·licitant participa en un programa de mobilitat per a alumnes universitaris durant l'any acadèmic 2023-2024, expedit per la universitat d'origen, amb indicació del centre d'ensenyament superior de destinació, la durada de l'estada (que ha de ser igual a tres mesos o superior) i la denominació exacta del programa.
k) Si es tracta d'un programa de mobilitat de caràcter intern de la universitat d'origen i/o sense convocatòria pública i competitiva, la documentació reguladora de les condicions per participar-hi.
l) L'acord d'estudis definitiu (final study programme, final learning agreement o similar) o del document de correspondència equivalent entre la universitat d'origen i el centre d'ensenyament superior de destinació per a l'any acadèmic 2023-2024 en què consti que el sol·licitant cursa 24 crèdits o més en mobilitat.
m) En el cas de presentació de la sol·licitud en representació d'un tercer, acreditació de la representació legal i vigent amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud.
n) Qualsevol altre document que l'Administració sol·liciti perquè el considera necessari per verificar el compliment i l'efectivitat de les condicions de concessió de l'ajuda.
8.2. En el cas de sol·licitants matriculats a un país que no sigui Espanya, la documentació acreditativa ha d'estar redactada en català, castellà, alemany, anglès, francès, italià o portuguès.
En el cas que algun document acreditatiu estigui redactat en un idioma diferent dels anteriors i, a partir del conjunt de la documentació, la unitat encarregada de la tramitació administrativa no pugui comprovar el compliment dels requisits, en l'informe a què fa referència l'apartat 12 d'aquest annex s'ha de requerir al sol·licitant que presenti els documents originals traduïts a qualssevol dels idiomes esmentats en el paràgraf anterior.
9. Instrucció del procediment
9.1. L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors, que ha de dur a terme les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la Resolució corresponent, en el marc de l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
9.2. En concret, correspon a l'òrgan instructor:
a) Determinar les persones admeses a la convocatòria.
b) Resoldre els dubtes d'interpretació que puguin sorgir en relació amb les bases reguladores de la subvenció i la convocatòria.
c) Sol·licitar l'informe de la Comissió Avaluadora al qual fa referència el punt 11.1.b) d'aquest annex.
d) Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la proposta de resolució.
e) Requerir els documents complementaris que es considerin necessaris per conèixer les circumstàncies peculiars de cada cas a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.
f) Formular la proposta de resolució.
10. Quantia de l'ajuda i criteris objectius i de preferència que han de regir la concessió
10.1. La subvenció per a cada sol·licitant que compleixi els requisits establerts en els apartats 5 i 6 d'aquest annex consisteix en el següent:
a) Una ajuda econòmica de mobilitat dins l'àmbit de l'Euroregió Pirineus Mediterrània (euroxecs) d'una dotació fixa de 1.200,00 euros. Es poden concedir fins a 20 ajudes d'aquest tipus.
b) Una ajuda econòmica de mobilitat de 1.200,00 euros com a màxim, per als sol·licitants que es trobin en qualssevol de les circumstàncies descrites en les categories 2a a 5a de l'apartat 5.
10.2. En el cas que la quantitat consignada per a aquesta convocatòria no sigui suficient per atendre totes les sol·licituds avaluades positivament, la concessió de les ajudes s'ha de prioritzar d'acord amb les regles i els criteris següents:
a) Les persones sol·licitants que compleixin els requisits establerts s'han d'agrupar segons les cinc categories esmentades en el punt 5 d'aquest annex.
Pel que fa a les sol·licituds corresponents a la categoria 1a (mobilitat dins l'àmbit de l'Euroregió Pirineus Mediterrània), tenen prioritat les sol·licituds corresponents a la modalitat 1 (temàtiques prioritàries) sobre les de la modalitat 2 (temàtica lliure).
Les sol·licituds de cadascuna de les categories s'han d'ordenar, al seu torn, per la nota mitjana de l'expedient acadèmic. A l'efecte d'establir l'ordre de prelació final, es classificaran amb una nota mitjana de 5 les persones que, tot i complir tots els requisits per obtenir les ajudes, no hagin indicat al tràmit telemàtic la nota mitjana de l'expedient acadèmic.
b) L'ordre de prelació entre aquestes categories s'ha d'establir tenint en compte l'ordre en què apareixen en el punt 5 d'aquest annex.
c) En primer lloc, s'han de concedir les ajudes de mobilitat dins l'àmbit de l'Euroregió Pirineus Mediterrània (euroxecs) a totes les sol·licituds valorades favorablement fins a un màxim de 20 ajudes o euroxecs.
En el cas que el nombre de sol·licituds avaluades favorablement sigui superior a 20, s'ha d'atorgar aquest nombre d'ajudes ordenant les sol·licituds, dins cada modalitat, per ordre de la nota mitjana de l'expedient acadèmic i només en cas d'empat, per ordre d'entrada fins a exhaurir el nombre total d'ajudes.
d) A continuació, s'han de concedir les ajudes per a mobilitat a totes les sol·licituds valorades favorablement dins cada una de les categories per ordre de prelació d'aquestes categories. En cap cas no es pot superar la quantitat consignada per a aquest convocatòria conjuntament amb les quantitats concedides en concepte de mobilitat dins l'Euroregió.
e) Una vegada concedides les ajudes de mobilitat dins l'àmbit de l'Euroregió Pirineus Mediterrània, si el crèdit restant disponible no permet atendre totalment les sol·licituds d'ajudes de mobilitat de totes les categories, però sí que permet atendre-les de manera parcial, totes les ajudes corresponents s'han de reduir a prorrata en la quantia necessària fins a exhaurir el pressupost disponible.
f) En el supòsit anterior, si de la reducció a prorrata en resulta una quantitat inferior a 850,00 euros per sol·licitant, s'han d'atorgar 850,00 euros a cadascun dels sol·licitants ordenats segons la nota mitjana de l'expedient acadèmic i només en cas d'empat, per la data d'entrada de les sol·licituds fins a exhaurir el pressupost disponible.
La nota mitjana s'ha de calcular d'acord amb el sistema de qualificacions establert en el Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori nacional (BOE núm. 224, de 18 de setembre, i suplement en català núm. 20, de 16 d'octubre), i s'ha d'expressar amb dues xifres decimals.
Per a les certificacions acadèmiques d'estudis cursats a l'estranger, s'ha de calcular l'equivalència de la nota mitjana de l'expedient acadèmic universitari, de conformitat amb la regulació prevista a la Resolució de 21 de març de 2016 de la Direcció General de Política Universitària per la qual s'actualitza la relació de les escales de qualificació dels estudis o títols universitaris estrangers i les equivalències al sistema de qualificació de les universitats espanyoles i en la Resolució de 21 de juliol de 2016, que la complementa. Aquesta declaració d'equivalència es pot obtenir a través de la pàgina web del Ministeri d'Universitats.
10.3. En aquesta convocatòria, només es pot concedir una ajuda complementària de mobilitat per sol·licitant. En el cas que una persona presenti més d'una sol·licitud, s'ha de prendre en consideració exclusivament la darrera que es registri i les altres sol·licituds s'han de desestimar automàticament.
11. Comissió Avaluadora
11.1. S'ha de constituir una comissió avaluadora, la qual ha d'exercir les funcions següents:
a) Avaluar i qualificar les sol·licituds d'acord amb els criteris i els requisits establerts en aquesta convocatòria.
b) Emetre l'informe, degudament motivat, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
11.2. La Comissió Avaluadora ha de tenir la composició següent:
a) Presidència: el director general d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors.
b) Secretaria: la cap del Servei d'Universitat.
c) Vocalies:
- La cap de la Secció IV de la Direcció General d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors.
- Un representant dels Serveis Jurídics de la Secretaria General de la Conselleria d'Educació i Universitats.
- Un representant de la Unitat de Gestió Econòmica de la Secretaria General de la Conselleria d'Educació i Universitats.
12. Esmena de la sol·licitud, proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes i al·legacions
12.1. Entre els dies 2 i 6 de setembre de 2024 s'ha de fer públic, a la pàgina web de la Direcció General d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors (http://dguni.cab.es), un informe referent a la documentació de les sol·licituds presentades a la convocatòria.
12.2. Mitjançant la publicació d'aquest informe es notifiquen les possibles manques de documentació o els defectes de les sol·licituds. Els sol·licitants poden aportar la documentació per esmenar la sol·licitud fins al 20 de setembre de 2024. Si no ho fan, es considerarà que desisteixen de la seva petició, amb la Resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
Dins aquest termini, les persones sol·licitants també poden al·legar el que considerin adient.
12.3. La documentació per esmenar les sol·licituds s'ha de presentar dins el termini establert a qualssevol de les dependències que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015. S'habilitarà un tràmit telemàtic de presentació d'esmenes que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.
12.4. Una vegada que l'òrgan instructor hagi analitzat les al·legacions presentades i la documentació aportada per esmenar les sol·licituds, la Comissió Avaluadora s'ha de reunir per elaborar l'informe a què fa referència el punt 11.1.
12.5. Correspon al director general d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors formular la proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes fonamentant-se en l'informe de la Comissió Avaluadora. La proposta de resolució ha d'incloure la llista de persones beneficiàries a qui es proposa atorgar la subvenció, així com les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.
12.6. La proposta de resolució s'ha de fer pública entre els dies 16 i 31 d'octubre de 2024 a la pàgina web de la Direcció General d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors (http://dguni.caib.es).
12.7. En relació amb aquesta proposta de resolució, es pot al·legar el que es consideri adient en el termini de deu dies naturals comptadors des de la data en què s'hagi publicat. Les al·legacions s'han de formular mitjançant un escrit adreçat al director general d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors, que s'ha de presentar a qualssevol de les dependències que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015. S'habilitarà un tràmit telemàtic de presentació d'al·legacions que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.
No s'acceptaran al·legacions consistents a aportar documents que no s'hagin presentat en el termini d'esmena de sol·licituds a què fa referència el punt 12.2, previ a la publicació de la proposta de resolució.
12.8. Les persones beneficiàries disposen de vuit dies hàbils, comptadors a partir de la publicació de la proposta de resolució, per renunciar a l'ajuda. En aquest cas, han de presentar un escrit de renúncia i l'han d'adreçar a la Direcció General d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors. Passat aquest termini sense que hagin renunciat a l'ajuda, s'entendrà que l'accepten.
13. Resolució del conseller d'Educació i Universitats
13.1. Una vegada que s'hagin analitzat les al·legacions presentades, o un cop acabat el termini sense que se n'hagi presentada cap, l'òrgan instructor ha d'elevar la proposta de resolució al conseller d'Educació i Universitats, que ha de resoldre motivadament el procediment en el termini màxim de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini per presentar sol·licituds.
La resolució del conseller ha d'incloure la llista de persones beneficiàries a qui s'atorga la subvenció i la quantia d'aquesta, així com la llista de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.
En el cas que la convocatòria no es resolgui en el termini de sis mesos fixat en aquest apartat, totes les sol·licituds s'han d'entendre desestimades.
13.2. La Resolució del conseller s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors (http://dguni.caib.es).
13.3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que disposa l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
No s'acceptaran al·legacions consistents a aportar documents que no s'hagin presentat abans de publicar-se la proposta de resolució per esmenar la sol·licitud d'acord amb el que preveu l'apartat 12 d'aquest annex.
14. Justificació
En el marc de l'article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions, aquestes ajudes es justifiquen pel fet de complir els requisits necessaris per beneficiar-se'n.
15. Pagament
La Conselleria d'Educació i Universitats ha d'abonar als beneficiaris l'import de les ajudes concedides a l'empara d'aquesta convocatòria mitjançant una transferència bancària. Aquest pagament s'ha de fer una vegada s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució del conseller d'Educació i Universitats, de concessió i de denegació de les ajudes.
16. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris les que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; en concret, les següents:
a) Destinar l'ajuda a la finalitat per a la qual es concedeix.
b) Complir els requisits i les condicions establerts per a la concessió i el gaudi de l'ajuda.
c) Cooperar amb l'Administració en les actuacions de comprovació que calgui fer per verificar, si escau, el compliment i l'efectivitat de les condicions de la concessió de l'ajuda.
d) Comunicar a la Conselleria d'Educació i Universitats l'obtenció de beques de l'Administració o subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat de qualsevol administració o ens públic o entitat privada nacional o internacional.
17. Control
Els beneficiaris queden sotmesos a les mesures de fiscalització, control i deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions i als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control de les ajudes públiques.
L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits donarà lloc a la revocació de l'ajuda concedida.
Per intensificar el control a fi d'evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajudes, l'Administració pot determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.
18. Revocació de les ajudes concedides
D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la Resolució de concessió, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
19. Reintegrament de les ajudes concedides
Pertoca reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la Resolució per la qual s'acorda el reintegrament en els casos establerts en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions; en concret, en el supòsit que s'anul·li la matrícula dels estudis universitaris, de conformitat amb el que preveu l'article 44.1.b) d'aquesta norma.
Per tant, s'han de reintegrar les quantitats rebudes en el cas que s'hagi obtingut l'ajuda falsejant les condicions requerides o amagant les que haguessin impedit que se'n concedís i en qualsevol altre supòsit que doni lloc a l'anul·lació de la Resolució de concessió.
Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
20. Règim d'infraccions i sancions
Si s'incompleixen els requisits que estableixen aquesta Resolució i l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, s'aplicarà el règim d'infraccions i sancions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions i el que contenen la legislació de finances i pressupostària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes que la despleguen.
L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits donarà lloc a la revocació de l'ajuda concedida.
Per intensificar el control a fi d'evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajudes, l'Administració pot determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.
ANNEX 2 Resum del calendari d'actuacions
Actuació |
Dates |
Lloc |
Presentació de sol·licituds |
Des de la publicació de la convocatòria i fins al 24 de juliol |
http://dguni.caib.es i seu electrònica CAIB |
Publicació de l'informe d'esmenes |
Entre el 2 i el 6 de setembre |
http://dguni.caib.es i seu electrònica CAIB |
Presentació d'esmenes |
Des de la publicació de l'informe d'esmenes i fins al 20 de setembre |
http://dguni.caib.es i seu electrònica CAIB |
Publicació de la Resolució de declaració de desistiments |
Entre el 16 i el 31 d'octubre |
http://boib.caib.es, http://dguni.caib.es i seu electrònica CAIB |
Publicació de la proposta de resolució |
Entre el 16 i el 31 d'octubre |
http://dguni.caib.es i seu electrònica CAIB |
Presentació d'al·legacions a la proposta de resolució |
10 dies naturals des de la publicació de la proposta de resolució |
http://dguni.caib.es i seu electrònica CAIB |
Publicació de la resolució de concessió o exclusió |
Posterior a la revisió de les al·legacions presentades a la proposta i abans del 10 de desembre |
http://boib.caib.es, http://dguni.caib.es i seu electrònica CAIB |