Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FUNDACIÓ D'ATENCIÓ I SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I PROMOCIÓ DE L'AUTONOMIA PERSONAL DE LES ILLES BALEARS

Núm. 175877
Resolució de la secretària del Patronat de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears per la qual es disposa la publicació de la modificació dels Estatuts de la Fundació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Amb els informes previs favorables de la Direcció General de Funció Pública de dia 1 de febrer de 2024, de la Direcció General de Pressuposts de dia 8 de febrer de 2024 i del Servei del Sector Públic Instrumental de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació de 12 de febrer de 2024, el Consell de Govern de les Illes Balears va autoritzar, dia 15 de març de 2024, la modificació dels Estatuts de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears consistent en una nova redacció.

2. Dia 20 de febrer de 2024, la Conselleria de Famílies i Afers Socials, en l'exercici de les funcions de protectorat de la Fundació, va informar que no és procedent oposar-se a la modificació dels Estatuts, atès que s'ajusten a la legalitat.

3. Dia 18 de març de 2024 el Patronat de la Fundació ha aprovat la modificació dels Estatuts de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears i ha acordat publicarla en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, elevar-la a escriptura pública i inscriure-la al Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears.

Consideracions jurídiques

1. Article 57.3 i 4 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que disposa que les modificacions dels estatuts de les fundacions s'han d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a la seva aprovació per l'òrgan de l'entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè en faci l'autorització prèvia, juntament, si s'escau, amb el pla d'actuació i l'estudi economicofinancer a què es refereix el segon paràgraf de l'article 56.3. Aquest acord s'ha d'adoptar a proposta de la conselleria interessada, amb l'informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts. Els estatuts de les fundacions del sector públic i les seves modificacions s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per l'anterior, dict la següent:

RESOLUCIÓ

Disposar la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la modificació dels Estatuts de Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears aprovada per acord del seu Patronat de dia 18 de març de 2024.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (19 de març de 2024)

La secretària del Patronat de la Fundació Sira Fiz Vozmediano

 

ANNEX ESTATUTS DE LA FUNDACIÓ D'ATENCIÓ I SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I DE PROMOCIÓ DE L'AUTONOMIA PERSONAL DE LES ILLES BALEARS

Capítol I Disposicions generals

Article 1 Denominació i naturalesa

La Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears és un organisme de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, sense ànim de lucre, el patrimoni de la qual es troba afectat de manera duradora al compliment de les finalitats d'interès general que es detallen en l'article 7 d'aquests Estatuts.

Article 2 Personalitat i capacitat

Una vegada inscrita en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears, la Fundació constituïda té personalitat jurídica pròpia i capacitat plena d'actuar; en conseqüència, pot dur a terme tots els actes necessaris per complir la finalitat per a la qual s'ha creat, amb subjecció al que estableix l'ordenament jurídic i als principis de legalitat, servei a l'interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència. Atesa la seva personalitat jurídica privada, en cap cas pot exercir potestats públiques reservades als funcionaria i a les autoritats, sens perjudici del que preveu l'article 48 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 3 Règim jurídic

La Fundació es regeix per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions; pel Decret 61/2007, de 18 de maig, pel qual es regula el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de regulació de l'exercici del protectorat; per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i per les altres disposicions legals vigents; per la voluntat de les persones fundadores manifestada en aquests Estatuts, i pels acords que el Patronat aprovi per interpretar-los i executar-los.

La Fundació es regeix per l'ordenament jurídic privat, excepte en els aspectes establerts en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, i en la resta de normativa de dret públic que li sigui d'aplicació.

Article 4 Règim de la Fundació com a mitjà propi personificat

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, la Fundació té el caràcter de mitjà propi personificat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats del sector públic dependents d'aquesta que s'hagin de considerar poders adjudicadors d'acord amb la Llei 9/2017 esmentada. De la mateixa manera, la Fundació pot tenir el caràcter de mitjà propi dels consells insulars i, en general, d'altres administracions i poders adjudicadors no integrats en el sector públic instrumental autonòmic, sempre que participin en la dotació de la Fundació.

2. A aquest efecte, l'Administració de la Comunitat Autònoma o qualssevol de les administracions o entitats referides en l'apartat anterior pot encarregar a la Fundació l'execució de qualsevol actuació material relacionada amb qualsevol dels objectius continguts en l'article 7 d'aquests Estatuts, sense que, per la seva banda, la Fundació pugui participar en cap licitació de contractació pública establerta per aquestes administracions o entitats instrumentals. La contraprestació a favor de la Fundació per raó dels encàrrecs de gestió que rebi d'aquests poders adjudicadors s'ha d'ajustar a les tarifes que aprovi l'Administració autonòmica, les quals s'han de calcular segons els costs reals imputables a l'execució dels projectes, tot tenint en compte especialment la informació que, a aquest efecte, aporti la Fundació. En tot cas, les tarifes aplicables a cada encàrrec s'han d'aprovar amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs de gestió per mitjà d'una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'afers socials.

Article 5 Nacionalitat i domicili

1. La Fundació té nacionalitat espanyola.

2. El domicili de la Fundació és a l'Avinguda Gabriel Alomar i Villalonga, 33, 07006 de Palma.

3. El Patronat pot promoure el canvi de domicili mitjançant la modificació estatutària oportuna, i ha de comunicar-ho immediatament al Protectorat en la manera que estableix la legislació vigent.

Article 6 Àmbit d'actuació

La Fundació desenvolupa les seves activitats a tot el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i pot col·laborar en qualsevol altre àmbit territorial amb altres organitzacions i entitats per a la consecució dels seus fins.

 

Capítol II Finalitats i activitats de la Fundació

Article 7 Finalitats

Les finalitats de la Fundació són aquestes:

a) Col·laborar i prestar serveis amb les administracions públiques en el desenvolupament de plans, programes o projectes que tenen per objectiu l'atenció integral dels col·lectius beneficiaris següents: persones amb dependència, persones amb grau de discapacitat reconegut, persones amb problemes de salut mental i persones amb discapacitat intel·lectual, i de forma especial d'aquelles que pateixin alteracions de conducta.

b) Impulsar i desenvolupar programes d'investigació i innovació científica en el àmbit de la dependència, la discapacitat i de la salut mental.

c) Participar en programes sociosanitaris de caràcter preventiu, de promoció, assistència i rehabilitadors, i desenvolupar-los.

d) Promocionar el desenvolupament dels recursos sociosanitaris mitjançant accions i programes propis o amb entitats concertades.

e) Aconseguir recursos per destinar-los a programes d'atenció, suport, investigació i innovació en matèria de dependència, de discapacitat i de salut mental.

f) Dur a terme actuacions derivades de l'execució de la normativa vigent en matèria de promoció de l'autonomia personal i atenció als col·lectius, esmentats a l'apartat a), que li encarregui qualsevol institució pública de les Illes Balears.

g) La protecció jurídica, patrimonial i social de les persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport, incurses en un procés judicial de modificació de la capacitat o en un procés per a la provisió de mesures de suport a persones majors d'edat amb discapacitat, que es trobin en situació de desemparament mitjançant:

 

— L'atenció i l'exercici de la tutela i la curatela encomanades a la Fundació per l'autoritat judicial o per la pròpia persona major d'edat discapacitada mitjançant poder notarial.

— L'assumpció de defenses judicials en els processos de modificació de la capacitat d'obrar o en processos per a la provisió de mesures de suport a persones majors d'edat amb discapacitat , així com l'exercici de totes les funcions que determini l'autoritat judicial en mesures de suport, mesures provisionals de defensa, protecció personal i patrimonial de les persones amb la capacitat d'obrar modificada i de les persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport que es troben en situació de desemparament.

— L'administració dels béns de la persona tutelada o curatelada, de conformitat amb el que disposa l'autoritat judicial o la pròpia persona discapacitada voluntàriament mitjançant poder notarial, actuant en benefici d'aquesta sota els principis de prudència, conservació i millora d'acord amb el que es preveu al Codi civil.

 

h) Facilitar d'accés a les activitats d'assistència, prevenció, rehabilitació, reinserció, integració sociolaboral i formació, que n'afavoreixin la integració en la comunitat.

i) Promoure la realització, directa o indirectament, de programes que facilitin el desenvolupament social de les persones tutelades i curatelades.

j) Orientar i assessorar les persones que exerceixin funcions tutelars i curatelars i, en general, a totes les persones que demanin informació.

k) Participar en la formació de professionals relacionats amb els serveis socials d'atenció a les persones amb capacitat d'obrar limitada modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport.

l) Fomentar activitats de caràcter educatiu, tècnic, científic i cultural en l'àmbit de la protecció jurídica i social de les persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport.

m) Impulsar activitats de divulgació i sensibilització social per fomentar el respecte als drets de les persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport, així com la integració i la normalització en la societat.

n) Fomentar accions de patrocini, solidaritat i finançament en l'àmbit de la tutela o curatela d'adults per part d'empreses i entitats públiques i privades.

o) Qualsevol altra finalitat relacionada amb les esmentades que acordi el Patronat.

Article 8 Activitats fundacionals

Per assolir les seves finalitats, la Fundació pot dur a terme les activitats següents:

a) Gestió i administració directa o indirecta de centres, recursos i serveis assistencials i sociosanitaris d'atenció a persones amb dependència, persones amb discapacitat reconeguda, persones amb trastorn mental greu i prolongat, persones amb discapacitat intel·lectual, i de forma especial d'aquelles que pateixin alteracions de conducta, així com qualsevol altre col·lectiu derivat de les finalitats c) i d).

b) Promoció del coneixement de les tècniques i les experiències que afavoreixen la salut i la qualitat de vida dels grups beneficiaris.

c) Orientació i suport personalitzat en els aspectes socials i familiars per afrontar la dependència en l'entorn propi.

d) Avaluació periòdica del funcionament del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència de les Illes Balears.

e) Protecció dels drets i control del compliment de les obligacions de les persones beneficiàries del Sistema.

f) Sensibilització de la societat respecte als col·lectius de beneficiaris per tal d'impulsar-ne la plena integració social, perquè puguin gaudir de tots els drets que com a ciutadans els corresponen.

g) Desenvolupament i execució de programes i projectes en l'àmbit de la dependència, la discapacitat, la salut mental i la discapacitat intel·lectual amb alteracions de conducta.

h) Valoració per a la detecció de dependència.

i) Exploració i valoració dels infants de 0 a 6 anys.

j) Elaboració de les propostes de programes individuals d'atenció (PIA) de les persones dependents.

k) Intervenció rehabilitadora i de fisioteràpia dirigida als col·lectius beneficiaris.

l) Promoció i execució de la formació especialitzada en l'àmbit de la dependència, la discapacitat, la salut mental i la discapacitat intel·lectual amb alteracions de conducta, directament o amb col·laboració amb altres institucions.

m) Investigació en el camp d'atenció social de la família serveis socioculturals i a la comunitat, per a la innovació i experimentació en matèria de formació professional.

n) Desenvolupament i manteniment de recursos i eines informàtiques per a la gestió de serveis i usuaris de la conselleria d'adscripció.

o) Tractament de dades pròpies i de la conselleria d'adscripció, en els termes que disposa la normativa en matèria de protecció de dades.

p) Activitats de foment, en els termes prevists a la legislació autonòmica en matèria de subvencions.

q) Impulsar recursos, prestacions, activitats i equipaments destinats a proporcionar atenció i protecció a les persones en situació de risc, necessitat o desemparament social, procurant-ne el desenvolupament social i la integració.

r) Col·laboració amb el Ministeri Fiscal i els òrgans jurisdiccionals per a la constitució i l'exercici de la tutela o curatela de les persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport i en situació de desemparament a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

s) Exercitar tot tipus d'accions en defensa dels drets de les persones que es trobin sota tutela o curatela, l'exercici del qual s'hagi encomanat a la Fundació.

t) Administració del patrimoni de les persones tutelades o curatelades per la Fundació.

u) Orientació, assessorament i suport a les persones i entitats que tenguin encomanat l'exercici de les funcions tutelars o curatelars i de guarda de persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport.

v) Col·laboració amb el desenvolupament i la gestió de les prestacions, serveis i centres socials destinats a l'atenció de les situacions de risc, necessitat o desemparament previstes en l'àmbit d'acció de la Fundació.

w) Qualssevol altres activitats anàlogues que contribueixin al compliment dels fins de la Fundació.

Article 9 Llibertat d'actuació

El Patronat té llibertat plena per determinar les activitats de la Fundació que tendeixin a aconseguir els objectius concrets més adequats o convenients en cada moment, a judici del Patronat i en el compliment de les seves finalitats.

Article 10 Determinació de les persones beneficiàries

El Patronat ha d'elegir les persones beneficiàries dels seus recursos amb criteris d'imparcialitat i no-discriminació, d'entre les que tenguin les característiques següents:

a) Formar part del sector de població afectada per qualsevol grau de dependència que atén la Fundació; tenir una discapacitat reconeguda o tenir problemes de salut mental; tenir discapacitat intel·lectual amb alteracions de conducta, en el cas de persones físiques; o desenvolupar programes a favor de la investigació, la formació, la integració, la gestió de processos etc., en el camp de la dependència, en el cas de persones jurídiques.

b) Formar part del sector de població que es troba en una situació de desemparament total i d'especial vulnerabilitat social, com poden ser les persones adultes amb la capacitat d'obrar modificada, les persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport, o en procés de modificació de la capacitat d'obrar, totalment o parcialment, o en procés per a la provisió de mesures de suport per a persones majors d'edat amb discapacitat i de les quals la Fundació es designa com a tutora, curadora o com una altra figura legal per resolució judicial o per la pròpia persona discapacitada voluntàriament mitjançant poder notarial. Al servei de curatela s'hi accedeix per resolució judicial o quan existeixin mesures de suport establertes voluntàriament per la pròpia persona discapacitada.

c) Sol·licitar la prestació, el servei o el finançament que la Fundació pot oferir.

d) No tenir els mitjans adequats per obtenir els mateixos beneficis que els que presta la Fundació.

e) Complir els requisits específics que, complementàriament, pugui acordar el Patronat per a cada programa.

Qualsevol persona es podrà beneficiar dels recursos d'informació, d'orientació i d'assessorament disposats per la Fundació sobre les matèries pròpies del seu àmbit d'actuació.

Article 11 Finalitat de les rendes i dels ingressos

1.S'ha de destinar a complir les finalitats fundacionals almenys el 70% dels resultats de les explotacions econòmiques que es desenvolupin i dels ingressos que s'obtinguin per qualsevol altre concepte, una vegada deduïdes les despeses per obtenir-los. La resta s'ha de destinar a incrementar la dotació fundacional o les reserves, segons un acord del Patronat.

2. La Fundació pot fer efectiva aquesta obligació en el període comprès entre l'inici de l'exercici en el qual s'obtinguin els resultats i els ingressos i els quatre anys següents al tancament d'aquest exercici.

 

Capítol III Òrgans de la Fundació

Article 12 Òrgans de la Fundació

Els òrgans de la Fundació són aquests:

a) El Patronat, que és l'òrgan de govern i representació.

b) El president o la presidenta, a qui correspon la màxima representació de la Fundació i presidir el Patronat.

c) El vicepresident o vicepresidenta

d) El gerent o la gerent.

e) El director o la directora assistencial i de gestió.

 

Secció 1a Patronat

Article 13 Naturalesa

El Patronat és l'òrgan de govern, representació i administració de la Fundació, el qual executa les funcions que li corresponen amb subjecció al que disposen l'ordenament jurídic i aquests Estatuts.

Article 14 Composició i organització del Patronat

1. El Patronat està compost pels membres nats i els electes.

2. Són membres nats del Patronat:

a) El conseller o la consellera competent en matèria de serveis socials del Govern de les Illes Balears, que n'és el president o la presidenta.

b) El conseller o la consellera competent en matèria de salut del Govern de les Illes Balears que n'és el vicepresident o la vicepresidenta.

c) El conseller o la consellera del Consell Insular de Mallorca competent en matèria de serveis socials, que n'és vocal.

d) El conseller o la consellera del Consell Insular de Menorca competent en matèria de serveis socials, que n'és vocal.

e) El conseller o la consellera del Consell Insular d'Eivissa competent en matèria de serveis socials, que n'és vocal.

f) El conseller o la consellera del Consell Insular de Formentera competent en matèria de serveis socials, que n'és vocal.

g) El representant legal d'AMADIP ESMENT, que n'és vocal.

3. Són membres electes del Patronat:

a) Un representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, que n'és vocal.

b) Dues persones a proposta de la conselleria competent en matèria de serveis socials del Govern de les Illes Balears, que en són vocals.

c) Dues persones a proposta de la conselleria competent en matèria de salut del Govern de les Illes Balears, que en són vocals.

d) Una persona nomenada per un òrgan col·legiat del Tercer Sector d'Acció Social, d'entre les entitats representatives de discapacitat i dependència.

4. Ha d'assistir a les sessions del patronat, en tasques d'assessorament jurídic d'aquest, amb veu i sense vot, un representant de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sense perjudici que aquesta pugui delegar les funcions esmentades en un membre del servei que tingui atribuït l'assessorament jurídic de l'ens.

5. El secretari o la secretària és la persona que exerceix el càrrec de gerent, amb veu i sense vot, que no pot tenir la condició de patró.

Article 15 Durada del mandat

1. Els patrons nats exerceixen les seves funcions de manera indefinida, mentre ocupin el càrrec pel qual foren nomenats.

2. Els patrons electes exerceixen les seves funcions durant quatre anys, i poden ser reelegits per un nombre indefinit de vegades.

Article 16 Nomenament i substitució de membres del Patronat

1. El nomenament de membres electes és competència del Patronat a proposta dels òrgans competents, segons l'article 14.3 d'aquests Estatuts.

2. El termini per cobrir les vacants és de dos mesos des que es produeixen.

3. Perquè els acords per nomenar membres siguin vàlids, es requereix que s'aprovin per majoria absoluta dels membres del Patronat.

Article 17 Acceptació del càrrec de patró

1. Els patrons comencen a exercir les seves funcions després d'haver acceptat expressament el càrrec en un document públic, en un document privat amb la signatura legitimada per un notari o mitjançant la compareixença realitzada amb aquesta finalitat al Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. També es pot acceptar el càrrec davant el Patronat mitjançant un certificat que expedeix el secretari o la secretària, amb la signatura legitimada notarialment.

3. En qualsevol cas, l'acceptació s'ha de comunicar formalment al Protectorat i s'ha d'inscriure en el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 18 Cessament dels patrons

1. El cessament dels membres del Patronat de la Fundació es produeix en els supòsits següents:

a) Mort o declaració de mort.

b) Renúncia comunicada amb les formalitats oportunes.

c) Incapacitat, inhabilitació o incompatibilitat, d'acord amb el que estableix la llei.

d) Cessament en el càrrec per raó del qual varen ser nomenats membres del Patronat.

e) Finalització del termini del mandat pel qual varen ser nomenats.

f) Resolució judicial.

g) A proposta del mateix òrgan que els va proposar.

2. La renúncia es pot fer per qualsevol dels mitjans i els tràmits establerts per acceptar el càrrec de patró.

Article 19 Facultats del Patronat

1. La competència del Patronat abasta les incidències de tot el que concerneix el govern, la representació i l'administració de la Fundació, i també la interpretació i la modificació d'aquests Estatuts.

2. Independentment de les funcions que li atorguen aquests Estatuts, i sense perjudici de sol·licitar al Protectorat les autoritzacions preceptives, són facultats del Patronat, a títol merament enunciatiu, entre d'altres, aquestes funcions:

a) Exercir l'alta direcció, la inspecció, la vigilància i l'orientació de la tasca de la Fundació.

b) Interpretar els Estatuts fundacionals i executar-los amb els acords oportuns, si n'és el cas. També, adoptar acords sobre la seva modificació, sempre que resulti convenient per als interessos de la Fundació o per aconseguir les seves finalitats.

c) Acordar l'obertura i el tancament dels centres i les oficines i delegacions.

d) Nomenar apoderats i apoderades generals o especials, i atorgar els poders necessaris per dur-los a terme, i també per revocar-los.

e) Aprovar el pla d'actuació en el primer trimestre de l'exercici pressupostari corresponent, que ha de trametre a la conselleria competent en matèria de serveis socials, la qual n'ha de donar compte al Consell de Govern; aprovar els pressuposts, com també les seves modificacions; i aprovar els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts en els sis mesos següents al tancament de l'exercici.

f) Adoptar acords sobre la fusió, l'extinció i la liquidació de la Fundació en els casos que estableix la llei, amb l'autorització prèvia del Consell de Govern, en els casos previstos en la legislació vigent.

g) Acordar les mesures per a l'administració dels béns i els drets de la Fundació.

h) Fixar els criteris d'ordenació de pagaments i assignar en aquesta matèria les atribucions del gerent o de la gerent, sens perjudici de la superior coordinació i control de la gestió de la tresoreria per part dels òrgans competents de l'Administració de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l'article 11 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

i) Autoritzar, disposar i ordenar els pagaments la competència dels quals no s'hagi atribuït a altres òrgans de la Fundació. Quan es tracti d'expedients de despesa dels quals es puguin derivar obligacions econòmiques superiors a l'import que prevegi l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'ha de demanar l'autorització prèvia del Consell de Govern, a proposta de la conselleria competent en matèria de serveis socials, d'acord amb l'article 40.2 d'aquests Estatuts.

j) Contractar tot tipus d'operacions financeres i de crèdit a curt o llarg termini, amb les limitacions establertes en l'article 12 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

k) Delegar les seves facultats en un o més patrons, encara que no es poden delegar l'aprovació del pla d'actuació, els comptes anuals i els pressuposts; la modificació dels Estatuts; la fusió i la liquidació de la Fundació, i els actes que requereixen l'autorització del Protectorat.

l) Dissenyar la política del personal de la Fundació, amb les limitacions que, si s'escau, s'estableixin reglamentàriament, en els termes prevists en l'article 20.6 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en el marc del que disposen els articles 22, 23 i 49 de la Llei esmentada i els articles 33 i 34 d'aquests Estatuts.

m) Qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a un altre òrgan de la Fundació.

Article 20 Sessions del Patronat i convocatòria

1. El Patronat s'ha de reunir totes les vegades que calguin per al bon funcionament de la Fundació i, com a mínim, tres vegades a l'any per aprovar el Pla d'actuació, l'avantprojecte de pressuposts i els comptes anuals a què es refereixen, respectivament, els articles 41.1, 39.4 i 41.3 d'aquests Estatuts. Correspon al president o a la presidenta disposar la convocatòria dels membres a les sessions del Patronat, a iniciativa pròpia o quan ho sol·liciti un terç dels membres.

2. El secretari o la secretària ha de redactar la convocatòria de sessió i trametre-la a cada un dels membres, amb almenys cinc dies naturals d'antelació a la data de la sessió. Ha d'utilitzar un mitjà que permeti deixar-ne constància de la recepció. En la convocatòria cal indicar el lloc, el dia i l'hora de la sessió, i també l'ordre del dia dels assumptes dels quals s'ha de tractar.

3. No és necessari fer una convocatòria prèvia quan hi siguin presents tots els patrons i acordin per unanimitat tenir una sessió com a Patronat.

 

Article 21 Manera de deliberar i de prendre els acords

1. La sessió del Patronat queda constituïda vàlidament quan hi assisteixen almenys la meitat més un dels membres. Per constituir vàlidament la sessió del Patronat, es requereix la presència del president o la presidenta, el secretari o la secretària i almenys la meitat dels membres.

2. Els acords del Patronat són executius immediatament, i s'han d'aprovar per la majoria dels vots dels membres presents. El president o la presidenta disposa de vot de qualitat en els casos d'empat.

3. No obstant això, es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat per aprovar acords que es refereixin a aquests assumptes:

a) La reforma o la modificació dels Estatuts.

b) El nomenament de nous patrons i càrrecs en el Patronat.

c) Els cessaments de patrons i càrrecs, amb causa legal o estatutària.

d) L'alienació i el gravamen dels béns integrants del seu patrimoni.

e) La fusió i l'extinció de la Fundació.

4. El secretari o la secretària ha d'estendre acta de les sessions del Patronat, que han de signar tots els membres presents i el secretari o la secretària i s'ha d'aprovar a la mateixa sessió o a la següent. Una vegada aprovada, s'ha de transcriure en el llibre d'actes corresponent i l'han de signar el secretari o la secretària i el president o la presidenta.

Article 22 Obligacions del Patronat

1. En la seva actuació, el Patronat s'ha d'ajustar a la legislació vigent i a la voluntat de les persones fundadores, manifestada en aquests Estatuts.

2. Correspon al Patronat complir les finalitats fundacionals i administrar els béns i els drets que integren el patrimoni de la Fundació, i mantenir-ne plenament el rendiment i la utilitat.

3. El Patronat ha de donar informació suficient sobre les finalitats i les activitats de la Fundació perquè les coneguin les persones beneficiàries i la resta de persones interessades. Amb aquesta finalitat, s'ha d'editar anualment la memòria d'actuació de la Fundació.

Article 23 Obligacions i responsabilitat dels patrons

1. Entre d'altres, són obligacions dels patrons:

  • Fer que es compleixin les finalitats de la Fundació.
  • Assistir a les sessions a què siguin convocats. No obstant això, un patró pot actuar en nom i representació d'un altre que l'hagi designat. Aquesta actuació és sempre per a actes concrets i ha d'ajustar-se a les instruccions que, si s'escau, el representant formuli per escrit.
  • Ocupar el càrrec amb la diligència d'un representant lleial.
  • Mantenir en bon estat de conservació i producció els béns i els valors de la Fundació.
  • En les seves actuacions, complir el que determinen les disposicions legals vigents i aquests Estatuts.

2. Els patrons han de respondre solidàriament davant la Fundació pels danys i els perjudicis que causin per actes contraris a la llei o als Estatuts o pels actes duits a terme sense la diligència amb què han d'ocupar el càrrec.

3. Queden exempts de responsabilitat els patrons que hagin votat en contra de l'acord i els que provin que, sense haver intervingut per adoptar-los i executar-los, desconeixien que s'havien adoptat o, sabent-ho, hagin fet tot el possible per evitar el dany o que s'hagin oposat expressament a executar-los.

Article 24 Caràcter gratuït del càrrec de patró

1. Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament i en cap cas no poden percebre cap retribució ni dieta per exercir-ne les funcions.

2. No obstant això, els patrons tenen dret que se'ls reemborsin les despeses, justificades degudament, que els ocasioni exercir les seves funcions.

Secció 2a El president o presidenta

Article 25 El president o la presidenta

Corresponen al president o a la presidenta del Patronat aquestes funcions:

a) Exercir la representació de la Fundació en judici o fora de judici, sempre que el Patronat no l'hagi atorgada expressament a un altre membre.

b) Disposar la convocatòria de les sessions del patronat i fixar-ne l'ordre del dia.

c) Presidir les sessions i dirigir i moderar el desenvolupament dels debats, sotmetre a votació els acords i proclamar el resultat de les votacions.

d) Vetlar per l'execució correcta dels acords que adopti el Patronat.

e) Vetlar pel compliment de la llei i dels Estatuts.

f) Visar les actes de les sessions i els certificats dels acords del Patronat.

g) Prendre, en circumstàncies especials o per raons d'urgència, qualsevol decisió que correspongui al Patronat susceptible de delegació. Posteriorment, el president o la presidenta ha d'obtenir la ratificació dels actes realitzats en virtut d'aquesta facultat al Patronat.

h) Qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.

El president o la presidenta pot delegar les seves funcions, en tot o en part, amb caràcter temporal o permanent, en el vicepresident o la vicepresidenta o en el o la gerent, excepte les que li hagi delegat el Patronat. No es poden delegar en la gerència la representació institucional de l'ens, la fixació de l'ordre del dia i la presidència i direcció de les sessions del Patronat.

Article 26 El vicepresident o la vicepresidenta

En els supòsits d'absència o malaltia del president o de la presidenta, correspon al vicepresident o a la vicepresidenta exercir-ne les funcions. També pot actuar en representació de la Fundació en els supòsits en què el Patronat ho acordi.

Article 27 El secretari o la secretària

1. Corresponen al secretari o la secretària del Patronat les funcions següents:

a) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre del president o la presidenta, i les citacions als membres del Patronat.

b) Assistir a les sessions del Patronat, amb veu i sense vot.

c) Conservar la documentació de la Fundació, preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions i reflectir degudament en el llibre d'actes del Patronat el desenvolupament de les sessions.

d) Expedir certificats dels acords que adopti el Patronat amb el vistiplau del president o la presidenta.

e) Rebre els actes de comunicació dels membres amb l'òrgan i, per tant, les notificacions, les peticions de dades, les rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits de què hagi de tenir coneixement.

f) Qualsevol altra funció inherent al seu càrrec o que s'estableixi expressament en els Estatuts de la Fundació.

2. En el cas d'absència, malaltia o vacant del secretari o de la secretària l'ha de substituir el director o directora assistencial i de gestió. En el cas d'absència, malaltia o vacant director o directora assistencial i de gestió les funcions del secretari o la secretària el cap o la cap del Departament de Gestió.

 

Secció 3a El gerent o la gerent i el director o directora assistencial i de gestió

Article 28 El gerent o la gerent

1. El Patronat, a proposta del president o de la presidenta, ha de nomenar un gerent o una gerent, com a òrgan de direcció de la Fundació amb funcions de gestió, que ha de recaure en una persona amb titulació universitària i un perfil professional adient. Amb caràcter previ al nomenament, s'han d'emetre el informes previs de les direccions generals competents en matèria de pressuposts i de funció pública establerts a l'article 20.5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

El nomenament del gerent o la gerent de la Fundació s'ha de comunicar al Consell de Govern.

2. El gerent o la gerent ha de mantenir amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, com a personal d'alta direcció, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent i, supletòriament, per les disposicions vigents en matèria laboral. Al gerent o a la gerent li és aplicable la normativa reguladora del règim d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d'acord amb el que estableix l'article 21.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. En el cas de que el gerent o la gerent sigui empleat públic estarà assimilat al rang d'alt càrrec als efectes prevists a l'article 99.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears i a l'article 87.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, que regulen la declaració de la situació de serveis especials.

4. La retribució bruta anual del gerent o la gerent, l'ha d'aprovar el Patronat en el moment del nomenament, i abans de signar el contracte de treball. Aquesta retribució no pot excedir de la retribució anual establerta per als director generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

5. El gerent o la gerent, a més dels supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i la normativa laboral aplicable, cessa automàticament quan es realitza el nomenament d'un nou gerent o, si no, en el termini màxim de tres mesos des del cessament de la persona que el va proposar pel càrrec. En tot cas, el cessament s'ha de comunicar al Consell de Govern.

6. La persona titular de la gerència no pot percebre en el moment del seu cessament cap indemnització, llevat de les que estiguin establertes per disposició legal de dret necessari. A aquest efecte, no es poden pactar o subscriure clàusules contractuals que tenguin per objecte reconèixer indemnitzacions o compensacions econòmiques contràries o superiors.

Article 29 Funcions del gerent o la gerent

1. Corresponen al gerent o la gerent les funcions següents:

a) Establir, aprovar i fer complir les normes globals de funcionament intern de la Fundació, i les de cada una de les unitats organitzatives.

b) Elaborar i proposar al Patronat el projecte de pressupost anual de despeses i ingressos, i, si s'escau, les modificacions pressupostàries que hi hagi, com també formular els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts de l'any anterior.

c) Elaborar i proposar al Patronat el projecte del pla d'actuació en què quedin reflectits els objectius i les activitats que es prevegi desenvolupar durant l'exercici següent.

d) Administrar i gestionar amb caràcter ordinari el patrimoni de la Fundació, d'acord amb les lleis i les atribucions conferides pel Patronat, al qual n'ha de retre comptes, i mantenir degudament actualitzat l'inventari de béns.

e) Ordenar els pagaments i gestionar la tresoreria d'acord amb els criteris aprovats pel Patronat.

f) Ser l'òrgan de contractació, aprovant el plecs de condicions tècniques i administratives que han de regir la contractació, en tot tipus de contractes relacionats amb l'objecte i finalitats de la Fundació, sens perjudici de les autoritzacions prèvies que calguin respecte de la despesa corresponent, d'acord amb la lletra anterior.

g) Vigilar el compliment correcte dels principis i els criteris aplicables a la comptabilitat de la Fundació, i supervisar-la.

h) Proposar al Patronat el nomenament i la destitució dels càrrecs directius de la Fundació.

i) Desenvolupar la política de personal dissenyada pel Patronat i, amb aquesta finalitat, concertar o resoldre relacions laborals, seleccionar el personal laboral, acordar les sancions i executar les actuacions que, en aquesta matèria, li siguin encomanades.

j) Exercir la direcció superior del personal al servei de la Fundació i mantenir les relacions amb els òrgan de representació del personal.

k) Comunicar a les conselleries competents en matèria de funció pública i en matèria d'hisenda i pressuposts, amb l'antelació suficient, la celebració de reunions dels òrgans de negociació de les condicions del personal, com també, responsabilitzar-se de la legalitat de les contractacions del personal de la Fundació, d'acord amb el que estableixen les disposicions addicionals novena i onzena de la Llei del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

l) Informar regularment al Patronat dels resultats de gestió, clínics, operatius i financers.

m) Subscriure l'informe anual d'activitat i la declaració de garantia i responsabilitat, i informar-ne d'això al Patronat, de conformitat amb els apartats 2 a 4 de l'article 18 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

n) Exercir, per apoderament del president o la presidenta, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries en defensa dels drets i els interessos de la Fundació, de la qual cosa ha de donar compte al Patronat en la primera sessió que es faci.

o) Qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.

2. El gerent o la gerent respon de les seves actuacions davant el Patronat de la Fundació amb independència i sense perjudici de qualssevol altres responsabilitats en què pugui incórrer.

Article 30 El director o directora assistencial i de gestió

1. El Patronat, a proposta del president o la presidenta, ha de nomenar un director o directora assistencial i de gestió, com a òrgan unipersonal de direcció de la Fundació, vinculat amb els objectius generals de l'ens, amb funcions de coordinació general tècnica de totes les àrees, que ha de recaure en una persona amb titulació universitària i un perfil professional adient. Amb caràcter previ al nomenament, s'han d'emetre el informes previs de les direccions generals competents en matèria de pressuposts i de funció pública establerts a l'article 20.5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

El nomenament s'ha de comunicar al Consell de Govern.

2. El director o directora assistencial i de gestió ha de mantenir amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, com a personal d'alta direcció, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent i, supletòriament, per les disposicions vigents en matèria laboral. Al director o directora assistencial i de gestió li és aplicable la normativa reguladora del règim d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d'acord amb el que estableix l'article 21.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. En el cas de que el director o directora assistencial i de gestió sigui empleat públic estarà assimilat al rang d'alt càrrec als efectes prevists a l'article 99.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears i a l'article 87.1 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, que regulen la declaració de la situació de serveis especials.

4. La retribució bruta anual del director o directora assistencial i de gestió l'ha d'aprovar el Patronat en el moment del nomenament, i abans de signar el contracte de treball. Aquesta retribució no pot excedir de la retribució anual establerta per als director generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears. En tot cas, aquesta retribució ha de ser inferior a la de la Gerència i ha de ser igual a la que corresponia al lloc de feina de director o directora tècnica, amb les actualitzacions que corresponguin.

5. El director o directora assistencial i de gestió, a més dels supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i la normativa laboral aplicable, cessa automàticament quan es realitza el nomenament d'un nou director o directora assistencial i de gestió o, si no, en el termini màxim de tres mesos des del cessament de la persona que el va proposar pel càrrec. En tot cas, el cessament s'ha de comunicar al Consell de Govern.

6. La persona titular de la direcció assistencial i de gestió no pot percebre en el moment del seu cessament cap indemnització, llevat de les que estiguin establertes per disposició legal de dret necessari. A aquest efecte, no es poden pactar o subscriure clàusules contractuals que tinguin per objecte reconèixer indemnitzacions o compensacions econòmiques contràries o superiors.

7. En cas d'absència, malaltia o vacant del gerent o la gerent, l'ha de substituir el director o directora assistencial i de gestió.

Article 31 Funcions del director o directora assistencial i de gestió

Corresponen al director o directora assistencial i de gestió les funcions següents:

a) Col·laborar amb el gerent o la gerent per a elaborar i fer complir les normes globals de funcionament intern de la Fundació, i les de cada una de les unitats organitzatives.

b) Col·laborar amb el gerent o la gerent en l'elaboració i proposta al Patronat del projecte del pla d'actuació en què quedin reflectits els objectius i les activitats que es prevegi desenvolupar durant l'exercici següent.

c) En coordinació amb el gerent o la gerent, desenvolupar la política de personal dissenyada pel Patronat.

d) Supervisar i fer el seguiment dels programes i els projectes que es derivin del pla de la Fundació.

e) Ordenar i supervisar el seguiment tècnic i assistencial dels serveis i les prestacions derivats de l'aplicació de la Llei de la dependència i que són objecte de gestió de la Fundació.

f) Coordinar l'actuació de la Fundació amb la resta d'administracions i ens autònoms d'aquestes.

g) Ordenar els processos i els fluxos de treball tècnic relatiu a la valoració i l'aplicació de recursos de la dependència.

h) Qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.

 

Article 32 Comissions específiques

1. Per acord del Patronat es poden crear comissions específiques, de caràcter permanent o temporal, per tractar temes d'interès o rellevància o per assolir les funcions que expressament se li encomanin dins l'acord de creació.

2. Aquestes comissions específiques, que no seran retribuïdes, poden estar formades per membres del Patronat o per persones alienes a aquest.

3. Presideix les comissions la persona que designi el Patronat en l'acord de creació.

 

Capítol IV Règim de personal

Article 33 Estructura i organigrama

1. L'estructura directiva de la Fundació ha d'incloure les àrees que es considerin més adequades a les característiques i les peculiaritats de la Fundació, per a possibilitar-ne la millor gestió i bon funcionament, i l'existència, si s'escau, d'òrgans de suport a la direcció.

2. Les direccions d'àrea han de recaure en persones amb titulació universitària adequada i un perfil professional adient i han de mantenir amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent i, supletòriament, per les disposicions vigents en matèria laboral.

Article 34 Personal

1. Tot el personal que treballi per a la Fundació ha de mantenir-hi una relació de caràcter laboral, mitjançant la formalització del contracte de treball corresponent.

El règim jurídic del personal contractat per la Fundació s'ha d'ajustar a les normes de dret laboral, amb les garanties que a tal efecte estableix l'Estatut dels treballadors i la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma, així com el que disposa el Conveni Col·lectiu per al personal de la Fundació o el que el substitueixi. En tot cas, i com a mínim, és d'aplicació a tot el personal la regulació establerta en l'Estatut bàsic de l'empleat públic quant als deures dels empleats públics i al codi de conducta, als principis ètics, als principis de conducta, als principis rectors de l'accés a l'ocupació pública i a les normes reguladores de la reserva de quota per a persones amb discapacitat.

2. El personal s'ha de seleccionar atenint-se als principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. S'ha d'ajustar als sistemes i als procediments que s'estableixen a la normativa reguladora d'aquesta matèria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. La Fundació ha de disposar d'una relació de llocs de feina pròpia com a instrument d'ordenació dels seus recursos humans.

 

Capítol V Patrimoni i gestió econòmica i financera

Article 35 Patrimoni fundacional

1. El patrimoni de la Fundació pot estar integrat per tota classe de béns, drets i obligacions susceptibles de valoració econòmica que integrin la dotació i per aquells que adquireixi la Fundació amb posterioritat a la seva constitució, s'afectin o no a la dotació.

2. Tots han de figurar a nom de la Fundació i constar en l'inventari, en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en els altres registres que corresponguin.

Article 36 Dotació patrimonial de la Fundació

1. La dotació patrimonial de la Fundació està integrada per tots els béns i els drets que constitueixen la dotació inicial de la Fundació i pels que en el futur s'hi aportin amb aquest caràcter.

2. En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l'autorització prèvia del Consell de Govern, d'acord amb el que disposa l'article 56.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 37 Finançament

1. Per dur a terme les seves activitats, la Fundació es pot finançar, d'acord amb l'article 10 de la Llei 7/2010, amb els recursos econòmics següents:

a) Els béns i drets que constitueixin el seu patrimoni.

b) El productes i les rendes d'aquest patrimoni.

c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzat a percebre, segons les disposicions per les quals es regeix.

d) Les transferències, corrents o de capital, que tengui assignades en els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears o d'altres administracions o entitats públiques.

e) Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.

f) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d'entitats privades i de particulars.

g) L'endeutament a curt o llarg termini, en els termes que prevegi la llei i, en particular, l'article 12 de la Llei 7/2010.

h) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

2. En particular, i en el marc del que estableix amb caràcter general l'apartat anterior, els recursos econòmics següents:

a) Les aportacions de les administracions públiques i de les entitats que formen part del Patronat per coadjuvar al finançament general de la Fundació sense el caràcter de dotació patrimonial.

b) Els ingressos resultants dels convenis de col·laboració o dels instruments jurídics que subscriguin amb la Fundació el Consell Insular de Mallorca, o si s'escau, la resta de consells insulars, per raó de les places dels centres respecte de les quals la competència en la matèria sigui dels consells insulars.

c) Els ingressos que la Fundació rebi de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per raó de les competències pròpies de l'Administració autonòmica o de les que no hagin estat encara transferides als consells insulars.

Article 38 Administració i disposició del patrimoni

1. La gestió patrimonial de la Fundació s'ha de regir per la legislació aplicable a les fundacions, sense perjudici de l'aplicació dels principis generals d'eficàcia, eficiència i transparència a què es refereix l'article 3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. El Patronat està facultat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que aconselli la conjuntura econòmica de cada moment, i sense perjudici de sol·licitar l'autorització oportuna o comunicar-ho degudament al Protectorat, d'acord amb el que estableixen la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, i la resta de normativa de desplegament.

Article 39 Règim financer i pressupostari

1. L'exercici econòmic ha de coincidir amb l'any natural.

2. La Fundació ha de portar necessàriament un llibre diari i un llibre d'inventaris i comptes anuals, i altres llibres convenients per desenvolupar-ne adequadament les activitats i per controlar-ne la comptabilitat.

3. En la gestió economicofinancera, la Fundació s'ha de regir pels principis i els criteris generals que determina la normativa vigent i ha d'aplicar les normes específiques que es contenen en aquests Estatuts i les que, en relació amb les entitats que integren el sector públic fundacional, s'estableixen a la legislació economicofinancera de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en les normes reglamentàries de desplegament.

4. Cada any, el Patronat ha de debatre i aprovar, a proposta del gerent o de la gerent, el pressupost de la Fundació per a l'any següent, de conformitat amb el que estableix l'article 40 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En tot cas, la modificació de les dotacions en els pressuposts de la Fundació durant l'exercici s'ha d'ajustar al que preveu l'article 8 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, i l'article 63 de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb caràcter general, no es poden transferir dotacions de despeses de capital a despeses corrents, llevat de les despeses de capital que, d'acord amb el pressupost de la Fundació, estiguin finançades amb ingressos corrents derivats de l'activitat pròpia d'aquesta.

Així mateix, l'adopció de compromisos de despesa pluriennals s'ha d'ajustar a les normes que es contenen en l'article 9 de la Llei 7/2010 y en la normativa reglamentària de desplegament.

5. La liquidació dels pressuposts s'ha de formular i aprovar pels mateixos òrgans de la Fundació i en els mateixos terminis que els comptes anuals, i s'ha de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma juntament amb aquests comptes.

Article 40 Règim de control intern

1. La Fundació resta sotmesa al control de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, que ha d'exercir les funcions de centre de control intern d'acord amb el que s'estableix en la Llei 7/2010, en la normativa economicofinancera de la Comunitat Autònoma i en la resta de normes legals i reglamentàries aplicables. Així mateix, la Fundació ha de subministrar a la direcció general competent en matèria de pressupost la informació rellevant per verificar el compliment de les disposicions en matèria pressupostària que aquesta li requereixi.

2. Prèviament a la iniciació de qualsevol expedient de despesa per part de la Fundació del qual es puguin derivar obligacions econòmiques per a aquesta superiors a l'import que prevegi l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'ha de demanar l'autorització del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d'adscripció de la Fundació.

3. La Fundació està sotmesa al control d'eficàcia i d'eficiència per part de la conselleria d'adscripció, sense perjudici del que correspongui a la Intervenció General o a altres òrgans. Aquest control té per finalitat comprovar el grau de compliment dels objectius i la utilització adequada dels recursos assignats, com també el control del compliment dels compromisos específics que, si n'és el cas, hagi assumit la Fundació en virtut de convenis, contractes programa o altres negocis jurídics.

4. Així mateix, són aplicables a la Fundació les mesures addicionals de control previstes en l'article 19 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 41 Pla d'actuació, informe anual d'activitat, declaració de garantia de gestió i comptes anuals

1. La Fundació ha d'elaborar, anualment, un pla d'actuacions que ha d'incloure els objectius prevists per a l'exercici, els seus indicadors, les línies d'actuació necessàries per aconseguir-los, un pla economicofinancer i les previsions relatives a recursos humans i tecnologies de la informació, tot això en el marc del pressupost aprovat per a l'entitat per al mateix exercici. Aquest pla l'ha d'aprovar el Patronat en el primer trimestre de l'exercici pressupostari corresponent, i s'ha de trametre al Protectorat i a la personal titular de la conselleria d'adscripció, la qual ha de donar compte al Consell de Govern.

La valoració del grau de compliment del pla d'actuació s'ha de reflectir en l'informe anual d'activitat i en la declaració de garantia de gestió a què es refereix l'apartat següent.

2. Simultàniament a l'aprovació dels comptes anuals, el gerent a la gerent ha de presentar al Patronat i a la conselleria d'adscripció un informe anual d'activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les actuacions dutes a terme per la Fundació durant l'any anterior.

L'informe anual d'activitat ha d'incloure les dades relatives a les actuacions desenvolupades, els objectius aconseguits en els termes dels indicadors prevists, com també el compliment de les previsions relatives al pla economicofinancer, els recursos humans i les tecnologies de la informació. Una còpia d'aquest informe s'ha de trametre a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

La declaració de garantia i responsabilitat ha d'oferir una garantia raonable que els recursos assignats a les activitats de la Fundació s'han d'aplicar a les finalitats previstes, respectant els principis de bona gestió financera i les normes aplicables; que els procediments de control intern de la Fundació ofereixen garanties suficients, i que s'ha posat de manifest total la informació rellevant per als interessos de la Fundació o de la comunitat autònoma.

3. El gerent o la gerent ha de formular els comptes anuals en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l'exercici, que ha d'aprovar el Patronat en el termini de sis mesos des que s'hagi tancat l'exercici.

4. Els comptes anuals, que comprenen el balanç, el compte de resultats i la memòria, formen una unitat, s'han de redactar amb claredat i han de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i dels resultats de la Fundació. La memòria completa, amplia i comenta la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats, i ha d'incloure un inventari dels elements patrimonials. A més, ha de comprendre les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern, direcció i representació, i el grau de compliment del pla d'actuació. Així mateix, s'hi han d'indicar els recursos emprats, d'on provenen i el nombre de persones beneficiàries en cada actuació realitzada, els convenis que s'hagin subscrit amb altres entitats per a aquestes finalitats i el grau de compliment de la finalitat de rendes i ingressos.

5. Una vegada que el Patronat de la Fundació ha aprovat els comptes anuals, s'han de presentar al Protectorat en els deu dies hàbils comptadors a partir de la data d'aprovació, acompanyats d'un certificat de l'acord d'aprovació del Patronat en el qual figuri l'aplicació del resultat, que ha d'estendre el secretari o la secretària amb el vistiplau del president o la presidenta.

El Protectorat ha d'examinar els comptes anuals i dipositar-los posteriorment en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Els comptes anuals s'han de trametre també a la Intervenció General de la comunitat autònoma en els deu dies posteriors a la seva formulació i a la seva aprovació.

Article 42 Contractació de serveis, subministraments i obres

L'actuació de la Fundació en matèria de contractació s'ha d'ajustar a les disposicions de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, a les normes que la despleguen, i, en allò que sigui aplicable, de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.

 

Capítol VI Modificació, fusió i extinció

Article 43 Modificació de l'escriptura de constitució i dels estatuts

1. Quan les circumstàncies que van presidir la constitució de la Fundació hagin variat de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament d'acord amb els Estatuts en vigor, el Patronat ha d'acordar-ne la modificació.

2. Les modificacions de l'escriptura de constitució de la Fundació s'han d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a la seva aprovació pel Patronat, al Consell de Govern perquè procedeixi a l'autorització prèvia, juntament, si s'escau, amb el pla d'actuació i l'estudi econòmic financer. Aquest acord s'ha adoptar pel Consell de Govern a proposta de la conselleria a la qual està adscrita la Fundació, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts i en matèria de fundacions.

3. Les modificacions de l'escriptura de constitució que afectin substancialment a aspectes propis del pla d'actuació inicial o de l'estudi econòmic financer a què es refereix l'article 5 de la Llei 7/2010 requereixen l'elaboració d'un nou pla d'actuació i d'un nou estudi econòmic financer.

4. Per acord del Patronat, es poden modificar aquests Estatuts sempre que resulti convenient per als interessos de la Fundació. Per dur a terme aquesta modificació s'ha d'aplicar el mateix règim establert per a la modificació de l'escriptura de constitució.

5. Per adoptar els acords de modificació estatutària i de l'escriptura de constitució, és necessari el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat.

6. La modificació o la nova redacció dels Estatuts que hagi acordat el Patronat s'ha de comunicar al Protectorat perquè hi manifesti la seva oposició, únicament per raons de legalitat i mitjançant un acord motivat, o bé hi manifesti la seva no-oposició.

La modificació ha de formalitzar-se en escriptura pública, s'ha d'inscriure en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 44 Transformació i fusió

1. La Fundació es pot fusionar amb altres fundacions i pot ser absorbida per altres ens de dret públic integrats en el sector públic autonòmic, inclosa la integració en l'Administració de la Comunitat Autònoma. També es pot transformar en qualsevol altre tipus d'ens de dret públic que s'integri en el sector públic autonòmic. La fusió, l'absorció, la integració i la transformació de la Fundació no implica l'obertura del procediment de liquidació.

2. La proposta de fusió, absorció, integració o transformació de la Fundació s'ha d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ que el Patronat l'aprovi, al Consell de Govern, perquè procedeixi a l'autorització prèvia, a proposta de la conselleria d'adscripció i amb els informes previs de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts i en matèria de fundacions, com també amb l'informe previ, preceptiu i vinculant, de la conselleria competent en matèria de funció pública.

3. Fins que no es completi el procediment de fusió, absorció, integració o transformació de la Fundació, aquesta ha de continuar desenvolupant les activitats pròpies del seu objecte i finalitats. Una vegada completat tot el procediment, l'Administració de la Comunitat Autònoma o l'ens instrumental corresponent s'ha de subrogar en tots els drets i obligacions i en totes les relacions jurídiques adscrits a la seva conselleria, amb l'informe previ de la conselleria competent de la Fundació, sens perjudici, pel que fa al règim de personal, de les limitacions derivades del que estableix la disposició addicional desena de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i s'ha de cancel·lar l'assentament de la Fundació en el Registre de Fundacions de les Illes Balears.

Article 45 Extinció de la Fundació

1. La Fundació s'extingeix per les causes i segons els procediments que estableix la legislació vigent.

2. Als efectes del que preveu l'article 31.e) de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, la Fundació es pot extingir en cas que les activitats d'interès general que desenvolupa d'acord amb aquests Estatuts passin a ser desenvolupades per l'Administració de la Comunitat Autònoma o per una altra entitat del sector públic autonòmic, de naturalesa fundacional o no. L'extinció per aquests motius pot tenir lloc tant en el cas en què la Fundació s'integri en l'Administració autonòmica o en un altre ens instrumental, d'acord amb el que preveu l'article anterior, com en el cas en què no tengui lloc la integració, supòsit en el qual la Fundació dissolta entra en període de liquidació.

3. L'extinció requereix acord previ del Consell de Govern, a proposta de la conselleria interessada, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.

Article 46 Liquidació i adjudicació de l'haver

1. L'extinció de la Fundació determina l'obertura del procediment de liquidació, que ha de dur a terme el Patronat sota el control del Protectorat.

2. Els béns resultants de la liquidació s'han de destinar a fundacions o a altres institucions que persegueixin finalitats d'interès general anàlogues a les de la Fundació i que tenguin afectats els seus béns, fins i tot per al supòsit de la dissolució, a aconseguir aquestes finalitats. Aquestes finalitats, les ha de designar el Patronat en el moment oportú, d'acord amb el que ordeni la legislació vigent.