Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 159100
Acord d’acció concertada entre la Conselleria de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears i l’entitat Creu Roja Espanyola, per dur a terme el servei de promoció de l’autonomia personal i prevenció de la situació de dependència per a persones majors en situació de dependència amb entitats acreditades

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Parts

Catalina Cirer Adrover, consellera de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol de 2023), en representació de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, amb NIF S-071100-H, en ús de les atribucions que li confereix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).

María del Carmen Iglesias Manjón, amb DNI ****112**, en representació de l'entitat Creu Roja Espanyola, amb seu social a Avinguda Arquitecte Gaspar Bennàssar, 73 i amb NIF Q2866001G.

Antecedents

1. L'objecte de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, és, d'acord amb l'article 1, regular les condicions bàsiques que garanteixin la igualtat en l'exercici del dret subjectiu de la ciutadania a la promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, mitjançant el Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), amb la col·laboració i la participació de totes les administracions públiques

2. El SAAD respon a una acció coordinada i cooperativa de l'Administració general de l'Estat i les comunitats autònomes que preveu mesures en totes les àrees que afecten les persones en situació de dependència, amb la participació, si escau, de les entitats locals, d'acord amb el que estableix l'article 1.2 de la Llei 39/2006.

3. Els apartats 14 i 15 de l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableixen com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, la tercera edat, l'acció i el benestar social i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

4. L'article 36 del Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears, estableix que la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears està integrada pels centres i els serveis privats concertats, entre d'altres.

5. El Decret 63/2017, de 22 de desembre, disposa els principis generals dels procediments d'accés als serveis de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència.

6. Decret 32/2023 de 26 de maig pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social.

7. De conformitat amb el Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears, la consellera de Famílies i Afers Socials actua en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb les atribucions que li confereixen els articles 11.c) i 80.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. La Conselleria de Famílies i Afers Socials, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència, exerceix competències en matèria d'atenció i suport a persones amb dependència, segons l'article 2.8 b) del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol.

9. A l'empara de la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s'aprova la convocatòria d'acció concertada del servei de promoció de l'autonomia personal i prevenció de la situació de dependència per a persones majors en situació de dependència amb entitats acreditades, per als anys 2024 i 2025 (BOIB núm. 167, 9 de desembre de 2023).

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni d'acord amb les següents:

CLÀUSULES

Primera Objecte

L'objecte d'aquest Acord d'acció concertada és la incorporació, a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears, de 62 mòduls anuals del servei de promoció de l'autonomia personal i prevenció de la situació de dependència per a persones majors en situació de dependència, que ofereixen prestacions d'estimulació cognitiva, rehabilitació funcional, habilitats socials i relacionals i formació de cuidadors, distribuïdes territorialment de la manera següent:

Área

Zona

Mòduls

Àrea 1: Menorca

Zona 1.2: Maó

5

Àrea 3: Nord i Raiguer de Mallorca

Zona 3.2: Alaró, Binissalem, Consell, Santa Maria Del Camí, Búger

7

Àrea 4: Llevant i sud de Mallorca

Zona 4.2: Artà, Capdepera, Sant Llorenç Des Cardassar, Son Servera

7

Àrea 6: Palma

Zona 6.1: Ciutat Antiga

14

Zona 6.3: Nord

15

Zona 6.4: Est

14

Segona Finalitat

1. La finalitat d'aquest Acord d'acció concertada és optimitzar els recursos disponibles, per la qual cosa l'entitat Creu Roja Espanyola, posa a disposició de la Conselleria de Famílies i Afers Socials els programes modulars per a la promoció de l'autonomia personal en persones grans en situació de dependència que consten en aquest Acord. Han de gaudir d'aquest servei les persones grans que tenguin el reconeixement de la situació de dependència, preferentment de grau I, designades mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, d'acord amb el que estableix el Decret 83/2010, de 25 de juny.

2. Els mòduls de promoció de l'autonomia personal en persones en situació de dependència que són objecte d'aquest Acord d'acció concertada queden incloses en el catàleg de serveis que estableix l'article 15 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.

Tercera Tipus d'activitats grupals de promoció de l'autonomia personal

Als efectes d'aquest Acord d'acció concertada, els mòduls de promoció de l'autonomia personal inclouen les activitats següents:

a) L'estimulació cognitiva

Tractament terapèutic que, per mitjà de les tècniques adequades, té per finalitat mantenir i/o millorar el funcionament d'alguna o algunes de les capacitats cognitives superiors (raonament, memòria, atenció, concentració, llenguatge i similars), de les capacitats funcionals, de conducta o d'afectivitat.

b) La promoció, el manteniment i la recuperació de l'autonomia funcional

Conjunt d'intervencions orientades a mantenir i/o millorar la capacitat per realitzar les activitats de la vida diària, evitar l'aparició de limitacions en l'activitat, deficiències o dèficits secundaris i potenciar el desenvolupament personal i la inclusió social. Tot això per tal d'aconseguir el major nivell d'autonomia personal i qualitat de vida.

c) La millora d'habilitats socials i relacionals

Conjunt d'actuacions encaminades a prestar suports, transitoris o permanents, per tal de millorar les seves possibilitats de mantenir-se en l'entorn familiar i social, i la presa pròpia de decisions en les condicions més normalitzades i independents que sigui possible.

d) La formació i el suport de les persones cuidadores

Conjunt d'actuacions encaminades a prestar suports, transitoris o permanents, per tal de potenciar les destreses de foment de l'autonomia en els/les cuidadors/es per a retardar i/o prevenir l'avenç cap a l'agreujament dels signes de dependència de les persones a les que donen suport quotidià.

Quarta Preu i intensitat del servei

1. El preu per mòdul de promoció de l'autonomia personal en persones en situació de dependència és de 1.350,36 € (33,759 €/hora), amb l'IVA inclòs, durant l'any 2024, i 1.377,64 € (34,441 €/hora), amb l'IVA inclòs, durant l'any 2025.

2. El servei donarà cobertura a les persones prenent com a referència les intensitats de grau I (Dependència moderada), és a dir, un mínim de 12 hores mensuals per a tots els serveis, excepte pel servei de promoció, manteniment i recuperació de l'autonomia funcional que és un mínim de 15 hores mensuals.

Cinquena Finançament, justificació i forma de pagament

1. La quantia màxima prevista per a aquest Acord d'acció concertada és de 169.136,00 € (cent seixanta-nou mil cent trenta-sis euros, amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per els anys 2024 i 2025, amb la següent distribució de quanties per anys i partides:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

83.722,32 €

17301.313D01.26104.00

2025

85.413,68 €

17301.313D01.26104.00

(o l'alternativa corresponent)

2. La justificació del servei s'ha de fer de la manera següent:

a) L'entitat ha de presentar dintre dels cinc primers dies de cada mes, la justificació corresponent als mòduls finalitzats en el mes anterior, en format electrònic, i mitjançant l'aportació de la documentació següent:

  • Factura del mòdul o mòduls , signada pel coordinador tècnic del servei, en la que s'ha de detallar el preu unitari del mòdul, nombre i referència de mòduls fets  i data de realització.
  • Llista amb el detall de mòduls realitzats que inclogui data d'inici i data de finalització; municipi de realització i distribució d'hores d'acord amb el que preveu el punt 3.2 del plec de condicions tècniques
  • Llista general de persones usuàries ateses en cada un dels mòduls facturats, distribuïda per zones geogràfiques, signada pel coordinador tècnic del servei, amb les dades d'identificació següents: DNI, llinatge i nom, grau de dependència, municipi i tipologia d'activitat ( grupal, individual o cuidador).

3. El pagament de les quantitats justificades mensualment s'efectuarà d'acord amb els criteris següents:

a) La Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, tramitarà mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei. El pagament de la quantitat que correspongui es farà en el compte corrent que indiqui l'entitat concertada.

b) Les activitats de promoció de l'autonomia personal són gratuïtes i, per tant, les persones usuàries no han de participar en el finançament del servei.

c) Per demanar aportacions econòmiques per altres conceptes que es puguin oferir complementàriament, l'entitat Creu Roja Espanyola, ha de tenir l'autorització de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

d) L'execució de les propostes de pagament s'ha de fer d'acord amb el Pla de Disposició de Fons de la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 16 de març de 2012.

e) La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrament d'aquestes quantitats, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui, amb l'audiència de la persona interessada.

d) Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els serveis concertats queden subjectes al control de caràcter financer i a les funcions inspectores i sancionadores de les administracions competents en la matèria.

 

Sisena Obligacions de les parts

1. L'entitat Creu Roja Espanyola, es compromet a:

a) Complir totes les obligacions que estableix el Plec general de condicions tècniques aprovat per la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

b) Complir totes les obligacions que estableix l'article 9 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

2. La Conselleria de Famílies i Afers Socials es compromet a:

a) Proposar el pagament dels mòduls efectuats segons el que estableix aquest Acord d'acció concertada, per a la qual cosa ha d'expedir un certificat de conformitat amb la prestació del servei.

b) Garantir l'autonomia de gestió de l'entitat concertada dins els marges de les condicions que defineix el Plec general de condicions tècniques.

c) Informar amb diligència de les modificacions en relació amb els circuits i els criteris de treball que afectin la prestació del servei de promoció de l'autonomia personal.

d) Facilitar a l'entitat concertada l'accés al programa informàtic DISDEP, que gestiona el procediment d'altes, de baixes i d'incidències dels usuaris en el servei per a la promoció de l'autonomia personal en persones en situació de dependència.

Setena Auditorias

La Conselleria de Famílies i Afers Socials pot requerir d'ofici a l'entitat titular del servei una auditoria tècnica o econòmica per garantir la qualitat i la sostenibilitat del servei concertat, així com els drets de les persones usuàries ateses, tal com disposa l'article 27 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

Vuitena Vigilància i control

En qualsevol moment, la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, pot fer totes les comprovacions relatives tant a les instal·lacions com al funcionament del servei concertat i, en general, a tot el que pugui repercutir sobre els usuaris que gaudeixin del servei de promoció de l'autonomia personal en persones en situació de dependència. Així mateix, pot fer tots els requeriments de documentació a l'entitat concertada que siguin necessaris per garantir el compliment efectiu del que regula aquest Acord d'acció concertada, sens perjudici de les competències dels consells insulars en matèria d'inspecció d'entitats, serveis i centres de serveis socials, d'acord amb la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social.

Novena Informació i divulgació

1. Tots els impresos, la correspondència, les publicacions i els materials tècnics que es puguin derivar de l'objecte d'aquest Acord d'acció concertada han de tenir la identificació següent:

(Escut institucional del Govern de les Illes Balears)

Govern de les Illes Balears

Conselleria de Famílies i Afers Socials

Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència

2. L'entitat concertada ha de confeccionar un díptic explicatiu del servei a què fa referència aquest Acord d'acció concertada, que ha d'estar a la disposició dels serveis socials municipals i de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

3. Les despeses derivades de les accions d'informació i divulgació són a càrrec de l'entitat concertada.

4. El disseny de les accions d'informació i divulgació ha de tenir el vistiplau de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

Dècima Vigència i modificació

1. El règim de concert s'iniciarà a partir de la seva formalització. No obstant l'anterior, els efectes econòmics del concert per a les zones ja prèviament arrelades per l'entitat – zona 1.2, zona 4.2, zona 6.3, zona 6.4 –, s'iniciaràn a partir de dia 1 de gener de 2024.

En quant als efectes econòmics del concert de les zones no arrelades prèviament per l'entitat – zona 3.2 i zona 6.1 – aquests s'iniciaràn a partir de la formalització del concert.

2. El concert finalitzarà en tot cas el 30 de novembre de 2025.

3. Aquest Acord d'acció concertada pot ser objecte de revisió i, si escau, de modificació, abans que n'acabi la vigència. En cas que hi hagi llista d'espera, no serà necessari tramitar una modificació del concert d'ampliació de hores. En aquest cas, serà suficient incrementar el crèdit autoritzat, mitjançant un expedient d'ajust comptable, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Onzena Extinció

Aquest Acord d'acció concertada s'extingeix per compliment i venciment del termini establert en la clàusula 10, o per la concurrència d'alguna de les causes de resolució que estableix l'article 9 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Dotzena Normativa aplicable

1. En tot el que no està estipulat en aquest Acord, s'han d'aplicar el Plec de prescripcions tècniques; la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, de 4 de setembre de 2023; la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears; el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials; la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

2. Aquest Acord d'acció concertada queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic.

Tretzena Jurisdicció competent

Aquest Acord d'acció concertada té caràcter administratiu, per la qual cosa les qüestions litigioses que es puguin suscitar en cas de conflicte en la interpretació, l'aplicació, l'execució i, si escau, la resolució, s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Catorzena Clàusula de transparència

1. Totes les dades, suports o documents que es generin o s'adquireixin com a conseqüència del desenvolupament o execució de l'acord d'acció concertada constitueixen informació pública a disposició de Govern de les Illes Balears, i el mateix Govern és el titular d'aquests. En conseqüència, l'òrgan competent podrà requerir i disposar de les dades que consideri procedents per divulgar-les a través del portal de transparència, per a atendre les sol·licituds d'accés a la informació pública o per a qualsevol altra finalitat en el marc de la normativa de transparència i reutilització de la informació pública.

2. De conformitat amb l'article 4 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació i bon govern, l'entitat concertada està obligada a subministrar per escrit a l'Administració, previ requeriment, tota la informació necessària per al compliment de les obligacions previstes a la normativa de transparència, en el termini de quinze dies hàbils des del requeriment. Aquesta informació es facilitarà per mitjans electrònics i, sempre que sigui possible, en formats oberts, llegibles per màquina, accessibles i reutilitzables, o en la forma que determini el requeriment.

3. Transcorregut el termini sense que el requeriment s'hagi atès, l'Administració podrà acordar, amb l'advertència prèvia i amb audiència a l'entitat, la imposició de multes coercitives per un import de 1.000,00 euros, reiterats per períodes de quinze dies fins al seu compliment, i fins i tot arribar a la quantitat corresponent al 5% de l'import de la formalització del concert.

4. Pel que fa a la informació que hagin de subministrar les entitats concertades, queda exceptuada la informació o les dades que resultin afectades pels secrets comercials, llicències, patents i drets de propietat intel·lectual o industrial que corresponguin a l'entitat concertada o a terceres parts.

5. L'Administració ponderarà abans de publicar o facilitar la informació la possible concurrència dels límits al dret d'accés a la informació recollits a l'article 14 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.

Com a mostra de conformitat, signam aquest concert electrònicament.

Palma, 5 de març de 2024

Per la Conselleria de Famílies i Afers Socials

 

Per Creu Roja Espanyola

 

Catalina Cirer Adrover María del Carmen Iglesias Manjón