Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALARÓ
Núm. 65489
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa pels serveis de recollida i tractament de residus urbans
Atès que durant el termini d'informació pública de l'acord del Ple de l'Ajuntament de 16 de novembre de 2023, pel qual s'aprovà inicialment la imposició i ordenació de la Ordenança Fiscal reguladora de la taxa pels serveis de recollida i tractament de residus urbans (exp. núm. 1207/2023), no s'han presentat reclamacions o observacions, aquest acord s'entén definitivament aprovat, d'acord amb allò que preveu l'article 17.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 març, pel qual s'aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE RECOLLIDA I TRACTAMENT DE FEMS
Article 1. Fonament i naturalesa
1. En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que es disposa en els articles 15 a 19 del RDL 2/2004, text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament modifica i estableix la taxa per recollida i eliminació de residus sòlids urbans que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 del RDL 2/2004, text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
Article 2. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la taxa, la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària de residus sòlids urbans dels habitatges, dels allotjaments i dels locals o dels establiments on s'exerceixin les activitats industrials, comercials professionals, artístiques o de serveis, així com el tractament, transferència, transport i la utilització del Parc Verd.
2. A tal efecte, es consideren residus domiciliaris urbans domiciliaris els especificats a l'article 3 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats. La separació de les fraccions dels residus urbans es realitzarà d'acord amb el que estableixi aquesta Ordenança Reguladora.
3. La taxa es desglossa en dos conceptes principals. Per una banda, una part fixa per cobrir principalment els costs fixos del servei de recollida, transferència i tractament final dels residus urbans, i per altra, una part variable que pretén distribuir el cost de l'eliminació del rebuig depenent de la quantitat de rebuig que cada subjecte passiu generi. D'aquesta manera, es pretén incentivar la correcta separació de les diverses fraccions dels residus urbans i complir així amb un principi general de “qui més genera més paga”, de forma que els subjectes passius que generin més rebuig paguin més que els que generin menys, repercutint d'aquesta manera una part del cost de l'eliminació del rebuig en qui ho ha generat.
4. A instàncies de part, la prestació de caràcter voluntari no estarà subjecte a la taxa dels serveis següents:
a) Recollida de residus no qualificats com a urbans, d'indústries, hospitals i laboratoris
b) Recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals
c) Recollida de runes d'obres
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius contribuents totes les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 desembre, de la Llei general tributària, que ocupin o facin servir els habitatges, els establiments i els locals situats als llocs, places, carrers o vies públiques en les quals es presti el servei, o aquells que es trobin en zona rústica quan al servei del Parc Verd; ja sigui a títol de propietari, d'úsdefructuari, habitacionista, llogater i fins i tot de precari.
2. Tendrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent i obligat al pagament de la part fixa de la taxa: el propietari de l'habitatge, del local o de l'establiment; el qual podrà repercutir sobre l'usuari, si n'és el cas, les quotes satisfetes per aquest servei.
Article 4. Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix els articles 41 i 42 Llei 58/2003, de 17 desembre, de la Llei general tributària.
2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o els liquidadors de fallides, de concursos, de societats i de les entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei 58/2003, de 17 desembre, de la Llei general tributària.
3. Els usuaris del servei estaran obligats a dipositar la fracció de rebuig dins les bosses estandarditzades autoritzades per l'Ajuntament a tal efecte.
4. Per facilitar la distribució de les bosses estandarditzades, l'Ajuntament podrà signar un acord de col·laboració amb les empreses locals, en el qual, es detallaran les condicions d'ingrés, la cessió de les bosses i altres aspectes que es consideri convenient. En aquest cas, els empresaris estaran també obligats al pagament de la taxa i actuaran com a deutors principals de la corresponent part variable d'aquesta.
Article 5. Exempcions
1. No es concedeix cap exempció ni bonificació en l'exacció de la present taxa.
Article 6. Quota tributària
1. La quota tributaria consisteix en una part fixa per unitat de local, la qual, ve determinada en funció de la naturalesa i destinació de l'immoble; i d'una part variable, determinada en funció de la quantitat de les bosses extres utilitzades pel rebuig o dels contenidors autoritzats a les empreses per l'Ajuntament, d'acord amb les tarifes contingudes a l'annex.
2. Les úniques bosses de fems que podran lliurar-se per a la recollida d'aquesta fracció de rebuig seran les autoritzades per l'Ajuntament i per a aquest ús específic. La quota de la taxa serà el preu de les bosses estandarditzades que es pagarà en adquirir les bosses.
3. En el cas dels negocis grans productors de rebuig dins del casc urbà existirà la possibilitat de dipositar el rebuig en els contenidors sense haver d'emprar una bossa estandarditzada, si l'Ajuntament així ho aprova en cada cas.
4. Les quotes fixes i les variables per contenidor seran les assenyalades en l'annex i aquestes tenen caràcter irreductible i anual.
5. Quan un titular físic o jurídic figuri d'alta d'una activitat al seu domicili habitual, només es tributarà per una sola quota, la de més quantia.
Article 7è. Meritació
1. Es meritarà la taxa fixa i l'obligació de contribuir serà des del moment que s'iniciï la prestació del servei, i s'entendrà iniciada, donada la naturalesa de la recepció del servei, quan estigui establerta en funció del servei municipal de la recollida dels residus domiciliaris, com també en el Parc Verd, en els carrers o en les llocs on figurin els habitatges o els locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa. El període impositiu comprendrà l'any natural.
2. Pel que fa a la part variable de la taxa, es meritarà tant aviat com es posi a disposició del subjecte passiu la bossa estandarditzada, o bé l'equivalent a cada bossa que es depositi al punt verd. En el cas que la recollida es faci mitjançant contenidors estandarditzats prèvia autorització de l'Ajuntament, la meritació es farà en el mateix moment que la part fixa i en les mateixes condicions.
3. Anualment es formarà un padró on figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que posteriorment es liquidaran aplicant la present ordenança,. Aquest, s'exposarà al públic durant un període de 15 dies als efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i tauler d'anuncis Municipal.
4. Transcorregut el termini d'exposició, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró que servirà de base pels documents recaptadors corresponents.
5. Les altes que es produeixin dins l'exercici, sortiran efectes des de la data en que neixi la obligació de contribuir. Com a requisit previ a l'inici de la prestació del servei, els subjectes passius hauran de presentar amb anterioritat la corresponent declaració d'alta.
6. L'Administració notificarà als subjectes passius la liquidació corresponent de l'alta al padró, amb l'expressió de:
a. Els elements essencials de la liquidació.
b. Els mitjans d'impugnació que puguin ser exercits amb indicació dels terminis i de l'organisme davant el qual haurà de ser interposat.
c. Lloc, termini i forma en que haurà de ser satisfet el deute tributari.
7. S'entendrà que un habitatge cessa en l'ús del servei quan aquest perdi la condició habitabilitat, i així vengui certificat per un tècnic competent. Els locals cessaran en l'ús del servei quan es cessi definitivament en l'activitat.
8. Les quotes liquidades i no satisfetes dins el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, segons les normes del Reglament general de recaptació.
9. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables, aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectiva pel procediment de constrenyiment, d'acord amb el que es preveu en el vigent Reglament de recaptació.
10. Les famílies nombroses i les famílies monoparentals hauran d'acreditar, mitjançant el corresponent títol, la seva condició davant l'Ajuntament de Alaró, el qual mantindrà la tarifa corresponent fins la data de caducitat que figuri al seu carnet. Si aquesta data canvia o s'allarga, serà responsabilitat del ciutadà acreditar-lo davant l'Ajuntament, a efectes de mantenir les condicions de la seva tarifa.
Article 8. Infraccions i sancions
En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, així també com el de les sancions que hi corresponguin a cada cas, s'actuarà segons l'article 191 i següents de la Llei 58/2003, de 17 desembre de la Llei general tributària.
Disposició final
La modificació d'aquesta ordenança fiscal entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat el text aprovat definitivament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i estarà vigent fins que es modifiqui o es derogui expressament.
ANNEX
Part fixa de la taxa
Quadre de tarifes de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa pels serveis de recollida i tractament de residus sòlids urbans
Total €/any | |
---|---|
1. Habitatges unifamiliars (amb recollida) |
121,22 € |
2. Habitatges unifamiliars ocupats per una o dues persones menors de 30 anys i habitatges unifamiliars ocupats per una o dues persones majors de 65 anys (segons dades del padró d'habitants), |
84,76 € |
3. Habitatges unifamiliars ocupats per famílies nombroses o per famílies monoparentals (segons les corresponents acreditacions dels títols de família nombrosa o família monoparental) |
84,76 € |
4. Petits negocis: botigues, forns, fusteries, garatges, magatzems, tallers mecànics, xapisteries, carnisseries, apotecaries, tendes de roba, estancs, llibreries, tendes d'esport, electrodomèstics, perruqueries, joieries, fotografies i sabateries |
165,87 € |
5. Bars i cafeteries |
514,01 € |
6. Bar-restaurants, restaurants i cellers |
719,98 € |
7. Bar-restaurants en sòl rústic (sense recollida) |
514,01 € |
8. Supermercats i estacions de servei |
4.512,00 € |
9. Empreses fins a 10 treballadors, entitats bancàries i empreses immobiliàries |
328,09 € |
10. Empreses d'11 a 25 treballadors |
865,80 € |
11. Empreses de més de 25 treballadors |
4.000,00 € |
12. Establiments d'hoteleria amb allotjament fins a 2 habitacions |
180,00 € |
13. Establiments d'hoteleria amb allotjament a partir de 3 habitacions (per habitació i any) |
75,00 € |
14. Establiments d'hoteleria en sòl rústic amb allotjament fins a 2 habitacions, albergs juvenils i refugis de muntanya (sense recollida) |
140,00 € |
15. Establiments d'hoteleria en sòl rústic amb allotjament a partir de 3 habitacions (sense recollida) (per habitació i any) |
60,00 € |
16. Habitatges en sòl rústic (sense recollida) |
84,76 € |
17. Habitatges en sòl rústic (sense recollida) ocupats per majors de 65 anys o menors de 30 anys (segons dades del padró d`habitants) |
59,24 € |
18. Habitatges en sòl rústic (sense recollida) ocupats per famílies nombroses o monoparentals (segons les corresponents acreditacions dels títols de família nombrosa o família monoparental) |
59,24 € |
L'Ajuntament entregarà als habitatges, la quantitat de 20 bosses estandarditzades que estima seran suficient per a tot l'any.
Les famílies nombroses que així ho justifiquin podran demanar gratuïtament 10 bosses domiciliaries extres.
Els comerços podran demanar gratuïtament un total de 10 bosses estandarditzades grosses o 20 bosses estandarditzades de les normals.
Part variable de la taxa
1. Recollida amb bossa estandarditzada
Preu de la bossa estandarditzada pel rebuig quan les que facilita l'Ajuntament no siguin suficients:
2. Recollida a través de contenidors estandarditzats
Per als establiments en nucli urbà que així ho sol·licitin i s'acordi per la regidoria de Medi Ambient, es permetrà dipositar el rebuig dins el contenidor sense haver d'emprar una bossa estandarditzada. En aquest cas serà aplicable una taxa per contenidor autoritzat a recollir una vegada per setmana computable a raó de:
Aquesta quota es cobrarà anualment junt amb el rebut de la part fitxa de la taxa.
Recollida en el punt verd
3.1 Tots els usuaris hauran de depositar la fracció de rebuig al punt verd en bosses estandarditzades. En el cas de que l'usuari no porti la bossa estandarditzada podrà abonar en el Parc Verd la quota corresponent al número de bosses equivalents estandarditzades.
(Signat electrònicament: 1 de febrer de 2024
El batle Llorenç Perelló Rosselló)