Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 61783
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 8 de gener de 2024, relatiu a l’aprovació de la política i procediment de gestió del Sistema Intern d’Informació del Consell Insular de Menorca i entitats dependents i adherides (exp. 1614-2023-000008)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 20 de febrer de 2023 es va aprovar la Llei 2/2023, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre les infraccions normatives i la lluita contra la corrupció (en endavant LPI) (BOE núm. 44 de 21.2.2023), que transposa a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva UE 2019/197 del Parlament europeu i del Consell, de 2 d'octubre de 2019, coneguda com a Directiva Whistleblowing.

L'esmentada llei, d'acord amb el seu article 1, té com a finalitat atorgar una protecció adequada a les persones físiques que informin sobre alguna de les accions o omissions regulades en la llei enfront de les represalies que puguin patir.

Amb aquest objecte, estableix l'obligació tant en l'àmbit públic com en el privat de disposar d'un sistema intern d'informació per a la recepció de comunicacions sobre infraccions normatives i penals a què es refereix la normativa primerament esmentada.

L'LPI estableix l'obligatorietat d'implantació dels sistemes interns d'informació a l'Administració local, en particular en l'article 5.2 LPI estableix que aquest sistema ha de:

  • Comptar amb un responsable del sistema en els termes previstos en l'article 8.
  • Comptar amb una política o estratègia que enunciï els principis generals en matèria de sistemes interns d'informació i defensa de l'informant i que sigui degudament publicitada en el si de l'entitat o organisme.
  • Comptar amb un procediment de gestió de les informacions rebudes.
  • Establir les garanties per a la protecció dels informants en l'àmbit de la mateixa entitat o organisme, respectant, en tot cas, el que es disposa en l'article 9.

Així mateix l'article 26 de l'LPI estableix l'obligació de comptar amb un llibre registre de les informacions rebudes i de les investigacions internes.

Per acord del Ple del Consell Insular de Menorca de data 14 de març de 2022, es va aprovar el Pla de mesures antifrau per a la gestió dels projectes i actuacions que reben finançament europeu dels fons Next Generation EU (BOIB núm. 42 de 26 de març de 2022). L'esmentat pla establia la creació de la Comissió Antifrau, com a òrgan de garantia del compliment del Pla.

Atesa la similitud de funcions entre la Comissió Antifrau i l'òrgan responsable del sistema intern regulat en la Llei 2/2023, es considera convenient, atenent els principis d'eficàcia i eficiència administrativa, assignar les funcions de responsable del sistema intern d'informació a aquest mateix òrgan.

Atès que l'article 14 de l'LIP preveu la possibilitat de compartir el sistema intern d'informació per part de les entitats dependents que comptin amb menys de 50 treballadors i per part dels ajuntaments de menys de 10.000 habitants.

Aquest Acord s'ha sotmès a una consulta prèvia amb els representants dels treballadors, de conformitat amb l'article 5.1 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer.

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals,

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Acordar la implantació del Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca, les seves entitats dependents i els municipis de menys de 10.000 habitants que s'hi adhereixin.

Segon. Aprovar la Política del Sistema Intern d'Informació i protecció de les persones informants i les persones afectades i el procediment de gestió d'informació, que es transcriuen en annex I i II respectivament.

Tercer. Crear el canal intern d'informació del Consell Insular de Menorca i les condicions generals d'ús d'aquest que es transcriuen com a annex III.

Quart. Crear el llibre registre previst en l'article 26 de l'LPI.

Cinquè. Designar la Comissió Antifrau del Consell Insular de Menorca, com a responsable del Sistema.

Sisè. Publicar el present acord i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes legals oportuns.

Setè. Donar publicitat al present acord i als documents integrants de l'expedient mitjançant la publicació en la pàgina web del Consell Insular de Menorca i en el Portal de Transparència.

Vuitè. Aprovar el model d'acord a subscriure pels ajuntaments i entitats dependents que es vulguin adherir al Sistema que es transcriu com a annex IV.

Novè. Comunicar aquest acord a les entitats dependents i als ajuntaments de l'illa amb població inferior a 10.000 habitants.

 

Maó, 25 de gener de 2024

Per delegació del president, el secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)

 

ANNEX I POLÍTICA DEL SISTEMA INTERN D'INFORMACIÓ I GARANTIES DE PROTECCIÓ DE LES PERSONES INFORMANTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA (art. 5.2.h i 5.2.j Llei 2/2023)

L'article 5.2.h) de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, estableix l'obligació que el Sistema Intern d'Informació (d'ara endavant, SII) disposi d'una política o estratègia que enunciï els principis generals del sistema i de defensa de la persona informant. A més, l'article 5.2.j) reitera l'obligació d'establir les garanties per a la protecció dels informants en l'àmbit de la mateixa entitat o organisme, respectant, en tot cas, el que disposa l'art. 9. En aquest annex es facilita un model a fi d'acomplir ambdues exigències legals.

1. Objecte

2. Normativa aplicable

3. Àmbit personal

4. Àmbit material d'aplicació

5. Principis generals del Sistema Intern d'Informació

6. Responsable del Sistema Intern d'Informació

7. Canal intern d'informació

8. Procediment de gestió de les informacions rebudes

9. Identificació dels canals externs d'informació

10. Garantia de confidencialitat

11. Tractament de dades personals

12. Conservació de dades personals

13. Llibre de registre

14. Drets i garanties de la persona informant

15. Protecció de la persona informant i prohibició de represàlies

16. Drets i garanties de les persones afectades per la informació

17. Publicitat

Glossari de termes

1. Objecte

1. El Consell Insular de Menorca, en compliment de la legalitat, elabora la Política del Sistema Intern d'Informació (SII), de conformitat amb el que estableixen els articles 5.2.h) i 5.2.j) de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció (d'ara endavant, Llei 2/2023), per la qual s'ha incorporat a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre del 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la Unió (d'ara endavant DPI).

Així mateix, aquest document pretén atorgar una protecció adequada davant les represàlies que puguin patir les persones que informin sobre les infraccions normatives.

Per tant, es tracta de complir allò que disposa l'article 13.1 de la Llei 2/2023, que estableix l'obligació de les administracions públiques d'implantar un sistema intern d'informació que serveixi de via preferent (article 4 de la Llei 2/2023) per a la comunicació de les infraccions normatives compreses en l'article 2 de la Llei 2/2023 i de protegir les persones informants davant possibles represàlies.

Sens perjudici del caràcter preferent del canal intern d'informació, tota persona física pot informar de la comissió de qualssevol accions o omissions, incloses en l'àmbit d'aplicació de la Llei 2/2023, i en la present política, directament a través dels següents canals externs d'informació:

a) Bústia de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears o organisme a qui s'atribueixi les funcions a què fa referència aquest document

b) Bústia externa de l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant, AAI

c) Sistema de notificació de fraus de l'Oficina Europea de Lluita Contra el Frau de la Comissió Europea (OLAF)

d) Bústia de denúncies del Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA)

2. Normativa aplicable

La Política del Sistema Intern d'Informació es regeix pel que preveu la normativa vigent aplicable, així com per aquella que la modifiqui o substitueixi en el futur. En la data de la seva elaboració, entre d'altres, la normativa vigent aplicable és la següent:

  • Directiva 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre del 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la Unió
  • Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció
  • Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 (RGPD), relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE
  • Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia de drets digitals

3. Àmbit personal

De conformitat amb el que estableix l'article 3 de la Llei 2/2023, únicament tenen la consideració de persones informants del Sistema Intern d'Informació les persones físiques que hagin obtingut, en un context laboral o professional, informació sobre els fets a què es refereixin les comunicacions que realitzin i que, alternativament:

a) Treballin al sector públic o privat, com a empleat/ada públic/a o treballador/a per compte d'altri, així com els càrrecs electes, consellers/es executius, òrgans directius i la resta d'autoritats del Consell Insular de Menorca o dels municipis amb població inferior a 10.000 habitants i ens adherits al SII de conformitat amb l'art. 14 de la Llei 2/2023 i amb aquesta política.

  • Pel que fa als empleats públics, comprèn: personal funcionari de carrera o interí, personal laboral, ja sigui fix o indefinit, personal eventual i personal directiu, així com les persones participants en procediments selectius, si la informació s'obté durant el procés de selecció.
  • També s'ha d'aplicar als treballadors laborals no empleats públics (en cas que n'hi hagi a l'entitat).

b) Persones autònomes.

c) Accionistes, partícips i/o integrants de l'òrgan d'administració, direcció o supervisió d'una empresa, inclosos els membres no executius.

d) Persones que treballin per a o sota la supervisió i/o direcció de contractistes, subcontractistes i proveïdors/es, i beneficiaris/àries de subvencions.

Així mateix, tenen la condició d'informants:

e) Les persones que hagin obtingut informació en el marc d'una relació laboral o funcionarial ja finalitzada.

f) Voluntaris/àries o becaris/àries.

g) Treballadors/es en període de formació (amb independència que percebin o no remuneració).

h) Aquelles persones la relació laboral o funcionarial de les quals encara no hagi començat però que hagin obtingut informació sobre infraccions durant el procés de selecció.

 

4. Àmbit material d'aplicació

1. El Sistema Intern d'Informació és la via per informar de qualssevol accions o omissions a què fa referència l'article 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, que es produeixin en l'àmbit d'actuació del Consell Insular de Menorca o dels municipis i entitats adherides i que:

a. Puguin constituir infraccions del dret de la Unió Europea sempre que:

  • entrin dins l'àmbit d'aplicació dels actes de la Unió Europea enumerats en l'annex de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la Unió, amb independència de la qualificació que en faci l'ordenament jurídic intern;
  • afectin els interessos financers de la Unió Europea tal com es preveuen en l'article 325 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE);
  • incideixin en el mercat interior, tal com es preveu en l'article 26.2 del TFUE.

L'àmbit d'aplicació material de la Directiva comprèn, entre d'altres, els àmbits de:

  • Contractació pública
  • Serveis, productes i mitjans financers i prevenció del blanqueig de capitals i el finançament del terrorisme
  • Seguretat del transport
  • Protecció del medi ambient
  • Protecció dels consumidors
  • Protecció de la intimitat i dades personals i seguretat de les xarxes i els sistemes d'informació

b. Accions o omissions que puguin ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu. En tot cas, s'hi entenen compreses totes les infraccions penals o administratives greus o molt greus que impliquin menyscapte econòmic per a la hisenda pública i per a la Seguretat Social.

A aquests efectes, s'entén per àmbit d'actuació el conformat pels òrgans administratius i unitats integrants del Consell Insular de Menorca, de les seves entitats vinculades o dependents (organismes autònoms i entitats públiques empresarials, si n'hi hagués i consorcis) que tenguin menys de 50 treballadors/es o el nombre legalment establert en cada moment i els dels municipis adherits.

2. Queden excloses de l'àmbit objectiu del Sistema d'Informació del Consell Insular de Menorca:

a) Les informacions que afectin la informació classificada.

b) Les informacions afectades per obligacions que resulten de la protecció del secret professional dels/de les professionals de la medicina i de l'advocacia.

c) Les informacions relatives a infraccions en la tramitació de procediments de contractació que contenguin informació classificada o que hagin estat declarats secrets o reservats, o aquells l'execució dels quals hagi d'anar acompanyada de mesures de seguretat especials conforme a la legislació vigent, o en els quals ho exigeixi la protecció d'interessos essencials per a la seguretat de l'Estat.

d) Les informacions relatives a les infraccions a què fa referència la part II de l'annex de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019.

5. Principis generals del Sistema Intern d'Informació

El Sistema Intern d'Informació es regeix pels principis següents:

  1.  Impulsar una cultura preventiva: basada en el principi de «tolerància zero» davant actuacions irregulars i actes il·lícits o contraris a la llei.
  2.  Accessibilitat: permet a totes les persones referides en el punt 3 d'aquesta política comunicar informació sobre les infraccions previstes en aquest apartat, fins i tot de forma anònima.
  3.  Seguretat, confidencialitat i respecte a la normativa sobre protecció de dades: el canal està dissenyat i gestionat de manera segura. Garanteix la confidencialitat de la identitat de la persona informant i de qualsevol tercera persona esmentada en la informació i de les actuacions que es desenvolupin per a la gestió i tramitació d'aquesta, així com els drets a la intimitat, a la privadesa, a l'honor, a la defensa i a la presumpció d'innocència de les persones involucrades en el procés d'investigació iniciat com a conseqüència de la recepció d'una informació realitzada a través del canal i la protecció de dades, i impedeix l'accés de personal no autoritzat. La identitat de la persona informant, en cas de ser coneguda, així com la de terceres persones esmentades en la informació, només podrà ser comunicada a l'autoritat judicial, al Ministeri Fiscal o a l'autoritat administrativa competent en el marc d'una investigació penal, disciplinària o sancionadora, previ trasllat a la persona informant o a la tercera persona afectada, sempre que aquesta circumstància no comprometi la investigació o el procediment judicial en curs.
  4.  Diligència, agilitat i efectivitat: les actuacions adreçades a la comprovació i aclariment dels fets recollits en les informacions rebudes han de dur-se a terme amb la major diligència, agilitat i efectivitat possibles, tenint en compte la complexitat dels fets.
  5.  Proporcionalitat, objectivitat i respecte a les garanties de les persones intervinents: les actuacions realitzades en el marc del Sistema s'han de desenvolupar conforme a criteris de proporcionalitat i objectivitat, amb el màxim respecte a la legalitat vigent, reconeixent-se els drets que assisteixen totes les parts intervinents i observant totes les garanties expressament previstes en el procediment de gestió del Sistema. Està expressament prohibit qualsevol acte constitutiu de represàlia contra les persones informants. La persona afectada per la comunicació té dret a ser informada dels fets que se li atribueixen i a ser escortada en qualsevol moment. Una vegada informada, pot sol·licitar l'examen de la informació i documentació que consti a l'expedient que hagi donat lloc a la tramitació de la comunicació, sens perjudici de l'adopció de les mesures necessàries per assegurar que no se'n revela cap tipus d'informació que permeti conèixer la identitat de la persona informant.
  6.  Bona fe: constitueix requisit indispensable per a la protecció de la persona informant que aquesta actuï de bona fe i amb consciència honesta que s'han produït o poden produir fets greus perjudicials. Aquest principi es contraposa a actuacions com la tramesa d'informacions falses o tergiversades, així com les que s'hagin obtingut de manera il·lícita.
  7.  Publicitat: la informació necessària perquè les persones informants puguin fer ús del canal es proporciona de manera clara i fàcilment accessible a la pàgina web del Consell Insular de Menorca.

6. Responsable del Sistema Intern d'Informació

El responsable de la implantació del Sistema Intern d'Informació és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca o l'òrgan de govern de l'ajuntament/entitat adherida que correspongui, prèvia consulta amb la representació legal dels treballadors.

El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca ha de designar el responsable del Sistema Intern d'Informació, que serà un òrgan col·legiat. Com a responsable del Sistema Intern d'Informació ha de desenvolupar les funcions de forma independent i autònoma respecte de la resta d'òrgans de l'entitat. Per garantir la imparcialitat i la independència en el desenvolupament de les seves funcions no podrà rebre instruccions de cap tipus en l'exercici de les seves funcions.

L'òrgan col·legiat responsable del Sistema ha de delegar en un dels seus membres les facultats de gestió del Sistema Intern d'Informació i de tramitació dels expedients de recerca. Aquest membre delegat s'anomena responsable de gestió del Sistema.

Per a l'exercici de les seves funcions el responsable del Sistema ha de disposar de tots els mitjans personals i materials. En el moment en què el volum d'informacions que es comuniquin al Sistema així ho aconsellin s'hauran d'assignar els mitjans de suport administratiu necessaris, que hauran de ser suficients i adequats perquè pugui complir fidelment el que estableix aquesta política.

7. Canal intern d'informació

1. El canal intern d'informació del Consell Insular de Menorca i dels municipis i entitats que hi estiguin adherits constitueix el mitjà preferent per informar sobre les accions o omissions a què fa referència l'article 2 de la Llei 2/2023, sempre que es pugui tractar la infracció internament de manera efectiva i que la persona informant consideri que no hi ha risc de represàlies.

2. Mitjançant la creació del canal intern d'informació, s'estableix una via de comunicació segura que s'ajusta als requeriments de la Llei 2/2023 i garanteix el compliment de les exigències de seguretat, la confidencialitat i la protecció de la identitat de la persona informant. També vol afavorir la cultura de la comunicació d'informacions com a mitjà per enfortir la integritat institucional.

8. Procediment de gestió de les informacions rebudes

Mitjançant instrucció de l'òrgan competent s'ha d'establir el procediment de gestió de les informacions rebudes i determinar els aspectes clau de la recepció, tractament, investigació i resolució de les informacions sobre presumptes accions o omissions que puguin constituir infraccions en els termes de l'article 2 de la Llei 2/2023 i de la present política.

9. Identificació dels canals externs d'informació

Sens perjudici del caràcter preferent del canal intern d'informació, tota persona física pot informar de la comissió de qualssevol accions o omissions incloses en l'àmbit d'aplicació de la Llei 2/2023 i en la present política directament a través dels canals externs d'informació següents:

a) Bústia externa autonòmica de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears o de l'organisme a qui s'atribueixi les funcions a què fa referència aquest document

b) Bústia externa de l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant (AAI)

c) Sistema de notificació de fraus de l'Oficina Europea de Lluita Contra el Frau de la Comissió Europea (OLAF)

d) Bústia de denúncies del Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA)

 

​​​​​​​10. Garantia de confidencialitat

1. Només poden accedir a les informacions presentades al Sistema Intern d'Informació les persones expressament autoritzades.

2. Les persones al servei del Consell Insular de Menorca que tenguin assignades funcions en relació amb la recepció i tramitació de les informacions han de mantenir el degut secret respecte de qualsevol informació de què tenguin coneixement, en especial respecte a la identitat de la persona informant, de la persona afectada i de qualsevol tercera persona esmentada en la informació. La informació no es pot utilitzar per a finalitats diferents de les expressament establertes per l'ordenament jurídic.

3. Llevat que la persona informant sol·liciti expressament el contrari, cal mantenir la confidencialitat respecte de la seva identitat, de manera que aquesta no pot ser revelada a ningú. Aquesta obligació inclou qualsevol informació de la qual es pugui deduir, directament o indirectament, la identitat. En totes les comunicacions, actuacions de verificació o sol·licituds de documentació que es duguin a terme s'han d'ometre les dades relatives a la identitat de la persona informant, així com qualssevol altres que puguin conduir totalment o parcialment a la seva identificació.

4. Tot el personal del Consell Insular de Menorca, de les entitats dependents i dels municipis adherits al SII està subjecte als deures de confidencialitat establerts per la normativa reguladora de la protecció de les persones informants.

5. En cas que les comunicacions s'enviïn per mitjans que no siguin els recollits en aquesta política o les rebi personal no responsable del tractament s'han d'enviar immediatament al responsable del Sistema d'Informació.

6. Sense perjudici del que estableixen els apartats anteriors, la identitat de la persona informant, així com de la persona afectada i de les terceres esmentades en la informació remesa, pot ser comunicada a l'autoritat judicial, al Ministeri Fiscal i/o a l'autoritat administrativa competent quan, en el marc d'una investigació penal, disciplinària o sancionadora, així ho estableixin les lleis.

7. Una vegada conclosa la tramitació en l'àmbit del Sistema Intern d'Informació, si el resultat de les actuacions és la proposta d'incoació d'un procediment posterior, disciplinari o de qualsevol altra naturalesa, o que es traslladin les actuacions a una altra autoritat competent, la informació i les actuacions dutes a terme s'han de posar en coneixement de les unitats o autoritats encarregades de la tramitació dels procediments corresponents, preservant la identitat de la persona que va formular la informació al canal intern d'informació.

11. Tractament de dades personals

El tractament de dades personals que es du a terme en el Sistema Intern d'Informació es regeix pel que disposa la legislació vigent de protecció de dades personals, la Llei 2/2023 i la normativa interna de protecció de dades personals del Consell Insular de Menorca. La seguretat de les dades personals es regeix pel Reial decret 311/2022, de 3 de maig, pel qual es regula l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS) i la normativa interna de seguretat de la informació.

Les condicions específiques del tractament de les dades es poden consultar en l'apartat específic del Sistema Intern d'Informació de la pàgina web del Consell Insular de Menorca, de les entitats dependents i dels municipis adherits al SII.

1. Règim jurídic del tractament de dades personals en el Sistema Intern d'Informació

D'acord amb el que assenyala l'art. 29 de la Llei 2/2023, els tractaments de dades personals que derivin de l'aplicació de la Llei 2/2023 es regeixen pel que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 (RGPD); la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD); la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig, de protecció de dades personals tractades per a fins de prevenció, detecció, investigació i enjudiciament d'infraccions penitenciàries i d'execució de sancions penitenciàries, i aquest apartat.

No es poden recopilar dades personals la pertinència de les quals no resulti manifesta per tractar una informació específica, o si es recopilen per accident, s'han d'eliminar sense dilació indeguda.

2. Legalitat dels tractaments de dades personals en el Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca, entitats dependents i municipis adherits

D'acord amb el que preveu l'art. 30 pel que fa a l'art. 13 de la Llei 2/2023, els tractaments de dades necessaris per a l'aplicació de la Llei 2/2023 i el funcionament del Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca, de les seves entitats dependents i dels municipis adherits s'entenen lícits perquè són d'implantació obligatòria (obligació legal) en virtut del que estableixen els articles 6.1.c) de l'RGPD, art. 8 de l'LOPDGDD i art. 11 de la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig, de protecció de dades personals tractades per a fins de prevenció, detecció, investigació i enjudiciament d'infraccions penitenciàries i d'execució de sancions penitenciàries.

 

​​​​​​​3. Informació sobre protecció de dades personals i exercici de drets

S'han de respectar els drets d'informació recollits en l'art. 31 de la Llei 2/2023:

a) Quan s'obtenguin directament de les persones interessades les seves dades personals se'ls facilitarà la informació a què fan referència els articles 13 de l'RGPD i 11 de l'LOPDGDD.

A més, s'informarà de manera expressa les persones informants que la seva identitat serà en tot cas reservada i que no es comunicarà a les persones a què es refereixen els fets relatats ni a terceres persones.

b) La persona afectada per les informacions no pot ser en cap cas informada de la identitat de la persona informant.

c) Les persones interessades poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, limitació del tractament, portabilitat, oposició i el relatiu a les decisions individuals automatitzades a què es refereixen els articles 15 a 22 de l'RGPD.

d) En cas que la persona afectada per les informacions exerceixi el dret d'oposició, es presumirà que, llevat de prova en contra, hi ha motius legítims imperiosos que legitimen el tractament de les seves dades personals.

4. Tractament de dades personals en el Sistema Intern d'Informació

El tractament de les dades personals contingudes en el Sistema s'ha de desenvolupar d'acord amb el que estableix l'art. 32 de la Llei 2/2023:

a) Limitació de l'accés a les dades personals del Sistema Intern d'Informació.

L'accés a les dades personals contingudes en el Sistema Intern d'Informació queda limitat, dins l'àmbit de les seves competències i funcions, exclusivament a la persona o òrgan responsable del Sistema i a qui el gestioni directament, a la persona responsable o l'òrgan competent per a la tramitació del procediment d'adopció de mesures disciplinàries o sancionadores corresponents, a la persona responsable dels serveis jurídics de l'entitat o organisme encarregada de l'adopció de mesures legals en relació amb els fets relatats a la comunicació i a les que tenguin consideració d'encarregades del tractament que eventualment es designin. En tot cas, per a l'exercici de les seves funcions, a la persona designada com a delegada de protecció de dades.

b) Legalitat del tractament per a l'adopció de mesures correctores.

És lícit el tractament de les dades per altres persones, o fins i tot la seva comunicació a tercers, quan sigui necessari per a l'adopció de mesures correctores a l'entitat o la tramitació dels procediments sancionadors o penals que, si escau, siguin procedents.

c) Supressió i conservació de dades.

En cap cas poden ser objecte de tractament les dades personals que no siguin necessàries per al coneixement i la investigació de les accions o omissions que puguin constituir infraccions incloses en l'àmbit material d'aplicació de la Llei 2/2023, i, si escau, se suprimiran immediatament. Així mateix, s'han de suprimir totes les dades personals que es puguin haver comunicat i que es refereixin a conductes que no estiguin incloses en l'àmbit d'aplicació de la llei.

Si la informació rebuda conté dades personals incloses dins les categories especials de dades, se suprimiran immediatament, sense que es faci el registre i tractament d'aquestes.

Si s'acredités que la informació facilitada o part d'aquesta no és veraç, s'ha de suprimir immediatament des del moment en què es tengui constància de la dita circumstància, llevat que aquesta manca de veracitat pugui constituir un il·lícit penal, cas en què es guardarà la informació pel temps necessari durant el qual es tramiti el procediment judicial.

d) Els empleats públiques i tercers han de ser informats sobre el tractament de dades personals en el marc dels sistemes d'informació a què fa referència aquest apartat.

5. Preservació de la identitat de les persones informants i de les persones afectades per les informacions

Les persones informants tenen dret que la seva identitat no sigui revelada a terceres persones, en els termes establerts en l'art. 33 de la Llei 2/2023.

El Sistema Intern d'Informació no pot obtenir dades que permetin la identificació de la persona informant i ha de comptar amb mesures tècniques i organitzatives adequades per preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades corresponents a les persones afectades i la de qualsevol tercera persona que s'esmenti en la informació subministrada, especialment la identitat de l'informant en cas que s'hagués identificat.

La identitat de la persona informant només es pot comunicar a l'autoritat judicial, al Ministeri Fiscal o a l'autoritat administrativa competent en el marc d'una investigació penitenciària, disciplinària o sancionadora. En aquest cas, la revelació de la identitat està subjecta a les salvaguardes establertes en la normativa aplicable. En particular, abans de revelar-ne la identitat s'ha de traslladar aquest fet a la persona informant, llevat que aquesta informació pogués comprometre la investigació o el procediment judicial. Quan l'autoritat competent ho comuniqui a la persona informant, li ha de remetre un escrit explicant els motius de la revelació de les dades confidencials en qüestió.

6. Delegat/ada de protecció de dades

Per al cas que el Consell Insular de Menorca, les seves entitats dependents i els municipis adherits al SII comptin amb la figura del delegat/ada de protecció de dades, aquest tindrà accés a les dades del Sistema Intern dins l'àmbit de les seves competències i funcions.

12. Conservació de dades personals

1. Les dades de qui formuli la comunicació d'informació i de les persones afectades i de qualsevol altra persona esmentada en la comunicació només es poden conservar en el Sistema Intern d'Informació durant el temps imprescindible per decidir sobre la procedència d'iniciar una investigació sobre els fets comunicats.

2. Un cop transcorreguts tres mesos des de la recepció de la informació, si no s'han iniciat actuacions de recerca, s'han de suprimir les dades incorporades en l'activitat de tractament Sistema Intern d'Informació, llevat que la finalitat de la conservació sigui deixar evidència del funcionament del sistema.

3. Les comunicacions a les quals no s'hagi donat curs només poden constar de manera anonimitzada i no és aplicable l'obligació de bloqueig prevista en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.

13. Llibre de registre

1. Tant les informacions com les actuacions desenvolupades s'han d'emmagatzemar en una base de dades, segura i d'accés restringit exclusivament a les persones responsables del Sistema Intern d'Informació, que ha de contenir com a mínim el següent:

  • Data de recepció
  • Codi d'identificació de la informació
  • Entitat afectada (Consell Insular o ajuntament/entitat adherida)
  • Actuacions desenvolupades
  • Mesures adoptades
  • Data de tancament de les actuacions

2. Al marge de l'accés per part del responsable del Sistema d'Informació (i el seu personal de suport), al contingut d'aquest llibre registre només s'hi pot accedir a petició raonada de l'autoritat judicial competent, mitjançant interlocutòria, i en el marc d'un procediment judicial i sota la tutela d'aquella.

3. Les dades personals relatives a les informacions rebudes i a les investigacions internes a què fa referència l'apartat anterior només s'han de conservar durant el període que sigui necessari i proporcionat als efectes de complir aquesta llei. En particular, es tindrà en compte el que preveuen els apartats 3 i 4 de l'article 32 Llei 2/2023.

14. Drets i garanties de la persona informant

En compliment del que estableix l'article 5.2.h) i 5.2.j) de la Llei 2/2023, aquesta política del Sistema Intern d'Informació estableix els principis, els drets i les garanties de protecció de les persones informants. La persona informant gaudeix dels drets següents en les seves actuacions:

a) Decidir si desitja formular la comunicació d'informació de forma anònima o amb la seva identificació. En tot cas, s'ha de respectar la reserva de la seva identitat, i no s'ha de revelar a les persones afectades per la informació ni a terceres persones; tot això a través d'un canal segur de comunicació.

b) Formular la informació per escrit, verbalment, fins i tot mitjançant reunió presencial.

c) Indicar un domicili, adreça electrònica o lloc segur per poder rebre, si escau, les comunicacions corresponents o renunciar, si escau, a la recepció de comunicacions.

d) Comparèixer davant el responsable del Sistema o la persona física delegada per aquest, per iniciativa pròpia o quan sigui requerit per aquesta. Si és el cas i si ho considera oportú pot ser assistit per advocat/ada.

e) Al fet que es confirmi la recepció de la seva comunicació en el termini de set dies naturals des de la presentació.

f) Rebre resposta a la comunicació en un termini de 3 mesos o de 6 mesos, si la complexitat del cas ha determinat l'ampliació del termini esmentat.

g) Rebre informació, de forma clara i accessible, sobre els canals externs d'informació davant les autoritats competents i, si escau, davant les institucions, òrgans o organismes de la Unió Europea.

h) Exercir els drets que li confereix la legislació en matèria de protecció de dades personals, amb les limitacions contingudes en la Llei 2/2023.

i) Conèixer l'estat de la tramitació de la seva informació i que se li notifiquin els resultats de les actuacions de recerca.

j) Dret a no patir represàlies per causa de les informacions presentades, incloses les amenaces de represàlies i les temptatives de represàlies. Aquesta garantia de no ser objecte de cap tipus de represàlia s'ha de mantenir fins i tot quan del resultat de les activitats de recerca es conclogués que no ha tingut lloc cap fet o conducta dels establerts en l'àmbit d'aplicació material de la Llei 2/2023.

15. Protecció de la persona informant i prohibició de represàlies

1. Les persones informants tenen dret a la protecció sempre que concorrin els requisits següents:

a) Que tenguin motius raonables per pensar que la informació referida és veraç en el moment de la comunicació o revelació, encara que no aportin proves concloents.

b) Que la informació esmentada es trobi dins l'àmbit material d'aplicació de la Llei 2/2023 i d'aquesta política.

c) Que la informació o la revelació s'hagin realitzat d'acord amb els requeriments previstos en la Llei 2/2023 i aquesta política.

2. Les mesures de protecció del sistema també s'apliquen a les persones que:

a) En lloc de comunicar els fets, els revelin públicament sempre que compleixin els requisits de l'article 28 de la Llei 2/2023.

b) Exerceixin la representació legal dels treballadors i treballadores i desenvolupin funcions d'assessorament i suport a la persona informant.

c) Assisteixin la persona informant en el procés, en el marc de l'organització per a la qual treballi o presti els seus serveis.

d) Poguessin patir represàlies pels seus vincles laborals o familiars amb la persona informant.

e) Ocupin o mantenguin qualsevol altre tipus de relació en un context laboral o, en el cas de persones jurídiques, en què tengui una participació significativa l'informant. A aquests efectes, s'entén que la participació en el capital o en els drets de vot corresponents a accions o participacions és significativa quan, per la seva proporció, permet a la persona que la tengui tenir capacitat d'influència en la persona jurídica.

f) Hagin comunicat o revelat públicament informació sobre accions o omissions incloses en l'àmbit d'aplicació de forma anònima, però que posteriorment hagin estat identificades i compleixin les condicions previstes.

3. No es podran acollir al dret de protecció les persones que comuniquin les informacions següents:

a) Informacions inadmeses per algun canal intern d'informació o per alguna de les causes previstes de l'art. 18.2.a) de la Llei 2/2023.

b) Informacions vinculades a reclamacions sobre conflictes interpersonals o que afectin únicament la persona informant i les persones a què es refereixi la comunicació o revelació.

c) Informacions disponibles per al públic o que constitueixin mers rumors.

d) Informacions relatives a accions o omissions no compreses o excloses de l'àmbit material d'aplicació de l'art. 2 de la Llei 2/2023 i d'aquesta política.

4. Es prohibeixen expressament els actes constitutius de represàlia, incloses les amenaces de represàlia i les temptatives de represàlia contra les persones informants.

S'entén per represàlia qualssevol actes o omissions que estiguin prohibits per la llei o que, de manera directa o indirecta, suposin un tracte desfavorable que situï les persones que els pateixen en desavantatge particular respecte d'una altra en el context laboral o professional i/o suposin un perjudici injustificat (real o potencial), només per la condició d'informants, o per haver realitzat una revelació pública. S'exceptua el supòsit en què aquesta acció o omissió es pugui justificar objectivament en atenció a una finalitat legítima i que els mitjans per assolir aquesta finalitat siguin necessaris i adequats.

A títol enunciatiu, es consideren represàlies les que s'adoptin en forma de:

a) Suspensió del contracte de treball, acomiadament o extinció de la relació laboral o funcionarial, incloent-hi la no renovació o la terminació anticipada d'un contracte de treball temporal una vegada superat el període de prova, o resolució anticipada o desistiment de contractes de béns o serveis.

b) Imposició de qualsevol mesura disciplinària, degradació o denegació d'ascensos i qualsevol altra modificació substancial de les condicions de treball i la no conversió d'un contracte de treball temporal en un d'indefinit, en cas que el treballador/a tingués expectatives legítimes que se li oferiria una feina indefinida; llevat que aquestes mesures es duguin a terme dins l'exercici regular del poder de direcció a l'empara de la legislació laboral o reguladora de l'estatut de l'empleat públic corresponent, per circumstàncies, fets o infraccions acreditades i alienes a la presentació de la comunicació.

c) Danys, inclosos els de caràcter reputacional, o pèrdues econòmiques, coaccions, intimidacions, assetjament o ostracisme.

d) Avaluació o referències negatives respecte a l'exercici laboral o professional.

e) Inclusió en llistes negres o difusió d'informació en un àmbit sectorial determinat, que dificultin o impedeixin l'accés a l'ocupació o la contractació d'obres o serveis.

f) Revocació i/o denegació injustificada d'una llicència o permís.

g) Denegació de peticions de formació.

h) Discriminació, tracte desfavorable o injust.

i) Limitació dels mitjans materials assignats per exercir les funcions assignades.

5. La protecció té una durada de dos anys. La persona que veiés lesionats els seus drets per causa de la seva informació o revelació una vegada transcorregut el termini de dos anys pot sol·licitar la protecció davant el responsable del Sistema si persisteixen les causes que van motivar la protecció.

6. Els actes administratius que tenguin per objecte impedir o dificultar la presentació d'informacions i revelacions, així com els que constitueixin represàlia o causin discriminació després de presentar-les a l'empara d'aquesta llei, seran nuls de ple dret, donaran lloc, si s'escau, a mesures correctores disciplinàries o de responsabilitat i poden incloure la corresponent indemnització de danys i perjudicis al perjudicat.

16. Drets i garanties de les persones afectades per la informació

Les persones afectades per la informació gaudeixen dels drets següents:

a) A la presumpció d'innocència i a la protecció durant el transcurs de les activitats de recerca.

b) A ser informades dels fets objecte de recerca i a rebre la informació necessària durant les activitats de recerca que els permetin exercir el dret de defensa i a al·legar tot allò que considerin oportú. S'haurà de proporcionar —en un llenguatge senzill, comprensible i accessible— informació fiable, veraç i completa sobre la investigació interna que es duu a terme.

c) A la confidencialitat, durant les activitats de recerca, de les seves dades personals, evitant qualsevol tipus de difusió d'informació que pugui afectar els seus drets i llibertats fonamentals, especialment el dret a l'honor, la intimitat personal o familiar i la pròpia imatge.

d) A ser objecte d'una investigació objectiva, àgil, eficaç i transparent.

e) A acarar l'expedient de recerca. S'ha de garantir la possibilitat que la persona investigada accedeixi íntegrament a l'expedient de la investigació interna i a obtenir-ne còpia. A aquests efectes, s'anonimitzaran les dades directes o indirectes necessàries per garantir la protecció de la identitat de la persona informant.

f) Dret a no declarar contra si mateixa i a no admetre les informacions. No es pot exigir la col·laboració forçosa de la persona afectada per la investigació.

g) Dret a l'assistència lletrada: tant en el marc de l'entrevista com durant tot el procediment d'investigació interna restant, la persona afectada per la informació podrà ser assistida per un/a lletrat/ada, a elecció pròpia, que no podrà ser proposat ni suggerit pel Consell Insular de Menorca.

h) Dret a ser assistida i assessorada per un/a representant legal dels treballadors/es en les actuacions de recerca.

i) Dret a ser informada de si es farà l'enregistrament i el registre de l'entrevista.

j) Dret a formular al·legacions per escrit i a proposar diligències d'investigació.

k) Dret a l'audiència amb caràcter previ a l'emissió de l'informe d'investigació, en tot cas.

17. Publicitat

El Consell Insular de Menorca, les entitats dependents i els municipis adherits han de publicitar i difondre el Sistema Intern d'Informació amb l'objectiu de donar-lo a conèixer.

GLOSSARI DE TERMES

SISTEMA INTERN D'INFORMACIÓ (SII): conjunt integrat constituït per l'estratègia, política del sistema, canal intern per rebre les comunicacions i el procediment de gestió de les informacions que funciona sota l'autoritat d'un/a responsable del Sistema.

CANAL INTERN D'INFORMACIÓ: bústia habilitada per l'entitat per a la presentació d'informacions en les formes habilitades i que possibilita la presentació d'informació respecte a les infraccions descrites en l'àmbit material per les persones relacionades en l'àmbit personal (subjectiu) del Sistema Intern d'Informació.

RESPONSABLE DEL SISTEMA INTERN D'INFORMACIÓ: el responsable del Sistema Intern d'Informació és el designat per l'òrgan de govern per garantir l'eficàcia del sistema i assegurar el compliment de les obligacions establertes en la llei. Aquesta designació es pot fer en un òrgan col·legiat (per exemple, al comitè o comissió antifrau de l'entitat, si ja existís), però en aquest cas haurà de delegar en un dels seus membres les facultats de gestió i tramitació d'expedients de recerca.

 

RESPONSABLE DE GESTIÓ DEL SISTEMA: s'ha optat per denominar responsable de gestió del Sistema la persona física a la qual l'òrgan col·legiat responsable del Sistema hagi delegat les facultats de gestió del Sistema Intern d'Informació i de tramitació d'expedients de recerca.

Infraccions (art. 5 de la Directiva i art. 2 de la Llei): es consideren infraccions a aquest efecte les accions o omissions que siguin il·lícites i que estiguin relacionades amb l'àmbit material de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció. L'àmbit material de la Directiva 2019//1937 del Parlament i del Consell, entre d'altres i sense caràcter limitatiu, inclou les matèries següents:

  • Contractació pública
  • Serveis, productes i mitjans financers i prevenció del blanqueig de capitals i el finançament del terrorisme
  • Seguretat del transport
  • Protecció del medi ambient
  • Seguretat dels aliments, i els pinsos, salut i benestar animals
  • Protecció dels consumidors
  • Protecció de la intimitat i dades personals i seguretat de les xarxes i els sistemes d'informació

A més, comprèn les accions o les omissions que puguin ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu.

INFORMACIÓ SOBRE POSSIBLES INFRACCIONS: qualsevol informació sobre possibles infraccions que s'hagin produït o que molt probablement puguin produir-se al Consell Insular de Menorca o als municipis i entitats adherits al SII del primer i a la qual s'hagi tingut accés en un context laboral o professional.

INFRACCIONS EN L'ÀMBIT DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA O DELS MUNICIPIS I ENTITATS ADHERITS: accions o omissions que siguin il·lícites i estiguin relacionades amb els actes i àmbits de competència del Consell Insular de Menorca o dels municipis i entitats adherits al SII.

COMUNICACIÓ INTERNA D'INFORMACIÓ: comunicació, per escrit, verbal o mitjançant reunió, d'informació sobre infraccions dins del Consell Insular de Menorca o dels municipis i les entitats adherits al SII a través del Sistema Intern d'Informació.

COMUNICACIÓ EXTERNA D'INFORMACIÓ: comunicació, verbal o per escrit, d'informació sobre infraccions davant de les autoritats competents aliena a l'entitat local.

REVELACIÓ PÚBLICA O REVELAR PÚBLICAMENT: posada a disposició del públic d'informació sobre infraccions.

INFORMANT: qualsevol persona física que comunica mitjançant el canal intern d'informació o revela públicament informació sobre infraccions obtinguda en el context de les relacions professionals o laborals, inclosa en l'àmbit personal del present document de política del Sistema Intern d'Informació.

INFORMANT ANÒNIM: informant la identitat del qual no es pot determinar ni directament ni indirectament.

PERSONA AFECTADA PER LA INFORMACIÓ: qualsevol persona física o jurídica a qui s'atribueix la infracció o amb la qual s'associa la infracció.

REPRESÀLIA: qualsevol acció o omissió, directa o indirecta, que tengui lloc en un context laboral, que estigui motivada per una comunicació d'informació o revelació pública i que causi o pugui causar perjudicis injustificats a l'informant.

SEGUIMENT: qualsevol acció empresa pel/per la responsable del Sistema d'Informació o la persona responsable de gestió del Sistema a fi de valorar l'exactitud de les al·legacions fetes en la comunicació d'informació i, si escau, resoldre la infracció comunicada, fins i tot a mitjançant investigacions internes, accions judicials, accions de recuperació de fons o l'arxivament del procediment.

RESPOSTA: informació facilitada a les persones informants sobre les mesures previstes o adoptades per seguir la denúncia i els motius del seguiment esmentat.

 

ANNEX II ​​​​​​​Instrucció sobre el procediment de gestió de les informacions rebudes al Sistema Intern d'Informació

Sumari

Capítol I. Comunicació d'irregularitats

Article 1. Obligació d'informar sobre irregularitats

Article 2. Formes de comunicació de la informació

Article 3. Tramesa de les informacions

Article 4. Comunicacions anònimes

Article 5. Forma de comunicar-se amb la persona informant

Article 6. Contingut de la informació

Article 7. Comunicació d'informacions falses o de mala fe

 

Capítol II. Recepció i anàlisi preliminar de les denúncies

Article 8. Recepció d'informacions

Article 9. Acusament de recepció

Article 10. Anàlisi sobre la versemblança de la informació i admissió a tràmit

 

Capítol III. Expedient d'investigació

Article 11. Obertura de l'expedient d'investigació i possible acumulació d'expedients

Article 12. Instrucció

Article 13. Actuacions d'investigació

Article 14. Actuacions per a la garantia de drets de la persona afectada per la informació

Article 15. Adopció de mesures cautelars en el marc de la investigació interna

 

Capítol IV. Conclusió del procediment

Article 16. Terminació de les actuacions. Informe final

Article 17. Termini màxim d'acabament d'actuacions d'investigació

Article 18. Recursos

 

CAPÍTOL I COMUNICACIÓ D'IRREGULARITATS

Article 1. Obligació d'informar sobre irregularitats

Les persones incloses en l'àmbit personal (subjectiu) de la Política del Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca, entitats dependents i dels municipis adherits que tenguin coneixement de la comissió de fets o conductes dins el seu àmbit d'aplicació material estan obligades a comunicar la informació corresponent en els termes que preveu aquesta instrucció.

De conformitat amb l'article 93.3 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, incorreran en responsabilitat els/les funcionaris/àries o personal laboral que encobreixin les faltes consumades molt greus o greus, quan dels actes esmentats se'n derivi dany greu per a l'Administració o els/les ciutadans/es.

Article 2. Formes de comunicació de la informació

Les comunicacions al canal intern d'informació es poden presentar per escrit, verbalment o, fins i tot, sol·licitant una reunió presencial, a través de les vies habilitades en aquest procediment.

Article 3. Tramesa de les informacions

1. Les comunicacions de les informacions, amb identificació de la persona informant o de manera anònima, es poden remetre mitjançant formulari electrònic i correu postal, o bé mitjançant sistema de missatgeria de veu o en una reunió presencial, la qual s'ha de sol·licitar prèviament.

  • Electrònicament a través del formulari del web del Consell Insular de Menorca i dels municipis i entitats adherits, a la secció corresponent al Sistema Intern d'Informació, al qual s'accedeix mitjançant un enllaç ubicat en un apartat visible i clarament identificable a la pàgina principal de la pàgina web corporativa de l'entitat.

Aquest formulari forma part de les bústies electròniques del Consell Insular de Menorca i dels municipis i entitats adherits al SII, que són un canal segur d'admissió d'informacions. Aquestes bústies permeten una comunicació bidireccional, mitjançant la comunicació d'un codi únic que permet fer el seguiment i la consulta de les actuacions de manera segura i garanteix l'anonimat durant tot el procés a partir de l'ocultació de la identificació del dispositiu de la persona informant. La persona informant ha de custodiar en un entorn segur aquest codi únic, ja que en cas de pèrdua no es pot recuperar. Així mateix, aquest codi permet afegir informació addicional en qualsevol moment abans de l'acabament i el tancament de l'expedient.

  • A través de correu postal ordinari, adreçat al responsable de gestió del Sistema Intern d'Informació (plaça de la Biosfera, 5, 07703, Maó, Menorca).
  • Mitjançant missatgeria de veu habilitada al formulari electrònic disponible al canal intern de cada entitat.
  • Presencialment, mitjançant una reunió amb el/la responsable de gestió del Sistema, i que, una vegada sol·licitada per alguna de les vies anteriors, s'ha de fer en els set dies hàbils següents, llevat que la persona informant sol·liciti fer-la en una data posterior.

La reunió s'enregistrarà, ja sigui en vídeo o només en àudio, amb el consentiment previ per escrit de la persona que informa, la qual ha de rebre informació sobre la protecció de les seves dades personals.

La persona responsable de gestió del sistema s'ha d'assegurar que les reunions que mantengui amb la persona informant es facin en condicions que garanteixin la confidencialitat de la informació i de la identitat de l'informant.

2. En cas que les comunicacions s'enviïn per mitjans que no siguin els anteriors o les rebi personal diferent del responsable de gestió del Sistema d'Informació (o personal col·laborador degudament acreditat), s'han de remetre immediatament a aquest i adoptar les mesures particulars que resultin oportunes per garantir el compliment dels principis del Sistema, especialment el deure de confidencialitat i la protecció de la persona informant.

Article 4. Comunicacions anònimes

1. Les persones informants poden remetre comunicacions anònimes al canal intern d'informació.

2. S'entén per comunicació anònima aquella en què no es faciliten dades personals que permetin identificar la persona informant.

3. Si fos possible, s'ha de comunicar a la persona que informi anònimament que, si s'identifiqués més tard, tindrà dret a les mesures de protecció establertes en la Política del Sistema Intern d'Informació i en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció (d'ara endavant, Llei 2/2023).

Article 5. Forma de comunicar-se amb la persona informant

1. El Consell Insular de Menorca es pot comunicar amb la persona informant a través del sistema habilitat pel mateix canal intern d'informació. Aquest canal electrònic facilita un codi únic d'identificació a la persona informant que, sempre que el conservi, permet mantenir la comunicació entre la persona informant, amb independència que s'hagi identificat o no, i el Sistema Intern d'Informació. En tot cas, en els supòsits d'informacions anònimes, només és possible aquesta comunicació mitjançant aquest mitjà electrònic.

2. La persona informant podrà renunciar expressament a la recepció de qualssevol comunicacions realitzades dutes a terme pel responsable del Sistema o per la persona responsable de gestió del Sistema com a conseqüència de la informació.

3. Quan es rebin comunicacions per correu postal o mitjançant reunió presencial, les comunicacions amb la persona informant s'han de fer, preferentment, per mitjans electrònics, sempre que es pugui garantir adequadament el compliment dels principis del Sistema Intern d'Informació, especialment, la protecció de la persona informant.

Article 6. Contingut de la informació

La informació remesa ha de contenir una descripció dels fets de la forma més concreta i detallada possible, i identificar, sempre que sigui possible, la persona o persones que hi haguessin participat; els fets, conductes, negocis jurídics, convocatòries, instruments o expedients afectats que es corresponguin amb l'àmbit d'aplicació material de la Llei 2/2023 i que tenguin relació amb l'activitat i el funcionament del Consell Insular de Menorca o dels municipis i entitats adherits; la data certa o aproximada en què es van produir, i les persones o òrgans a qui, si s'escau, s'hagi tramès prèviament la informació. Es pot aportar, a més, qualsevol documentació o element de prova que faciliti la verificació de la informació o, en cas de no disposar-ne, la denominació i identificació dels elements probatoris que acreditin els fets comunicats.

Article 7. Comunicació d'informacions falses o de mala fe

1. El canal intern d'informació del Consell Insular de Menorca i dels municipis i entitats adherits s'ha d'emprar de manera responsable i adequada. La comunicació de fets falsos, amb una actitud maliciosa, suposa una infracció de la bona fe i poden derivar en les mesures disciplinàries o d'altres tipus que legalment corresponguin.

2. Si, després de l'anàlisi oportuna, es pogués concloure que els fets denunciats són manifestament falsos i que la denúncia ha estat presentada amb mala fe, la persona responsable del Sistema:

  • Arxivarà la denúncia, documentarà els motius que han portat a arxivar l'expedient i finalitzaran les actuacions d'investigació.
  • Traslladarà, si escau, aquesta circumstància a l'òrgan competent perquè adopti les accions judicials civils, penals, administratives o disciplinàries que corresponguin.

 

CAPÍTOL II RECEPCIÓ I ANÀLISI PRELIMINAR DE LES DENÚNCIES

Article 8. Recepció d'informacions

1. Les informacions verbals o escrites seran recepcionades per la persona o persones responsables de gestió del sistema i/o pel personal, degudament acreditat, al qual s'assignin funcions de suport tecnicoadministratiu.

2. Rebuda la informació i amb caràcter previ a la seva tramitació, la persona responsable de gestió del sistema que s'encarregarà de la instrucció del procediment ha de signar una declaració d'absència de conflicte d'interès. Aquesta declaració s'incorporarà a l'expedient. En cas de concórrer causes d'abstenció, ho comunicarà al responsable del Sistema.

En el cas que la informació es refereixi a la persona responsable del sistema, o a persones que hi estiguin relacionades, o concorregués causa d'abstenció, aquesta s'abstindrà de totes les actuacions que es puguin dur a terme en el marc de la investigació interna respectiva que, si escau, s'incoï. En aquest darrer cas, assumirà les funcions de persona responsable del sistema el seu suplent.

Article 9. Acusament de recepció

1. Després de la recepció de la informació, en un termini no superior a 7 dies naturals comptadors de l'endemà de rebre-la, se n'acusarà recepció, llevat que sigui anònima, que l'informant expressament hagi renunciat a rebre comunicacions relatives a la investigació o que resulti materialment impossible fer aquesta comunicació per raó del mitjà a través del qual s'hagi comunicat la informació.

L'acusament de recepció s'ha de fer en condicions que garanteixin que no es posa en perill la confidencialitat de la informació.

2. Amb l'acusament de recepció s'ha d'informar la persona del següent:

a) Com pot contactar amb la persona responsable del seguiment de la informació.

b) La possibilitat de mantenir contacte amb la persona responsable durant tot el procés d'investigació i la possibilitat d'aportar més informació o documentació.

c) Els drets que la Llei 2/2023 atorga a les persones informants.

d) El temps màxim per rebre una resposta sobre la informació.

e) La confidencialitat amb què serà tractada la informació, així com el tractament reservat que rebran les seves dades personals en aplicació de la legislació de protecció de dades personals vigent, sens perjudici que la persona informant, amb caràcter previ a la comunicació d'una informació, disposi de la informació sobre les condicions específiques del tractament de les dades en l'apartat del Sistema Intern d'Informació de la pàgina web del Consell Insular de Menorca i dels municipis i entitats adherits.

3. Si la informació ha estat presentada verbalment, la persona responsable de gestió del Sistema ha de comunicar-li de forma escrita, així mateix, la confidencialitat de què gaudirà la informació detallada, la protecció que es durà a terme de les seves dades personals, així com la resta dels continguts referits en l'apartat 2 del present article.

Article 10. Anàlisi sobre la versemblança de la informació i admissió a tràmit

1. Inicialment, la persona responsable de gestió del sistema analitzarà la informació rebuda a l'efecte de comprovar si s'hi exposen fets o conductes que es troben dins l'àmbit d'aplicació material i personal del sistema intern d'informació. A aquests efectes podrà realitzar les verificacions i actuacions que es considerin necessàries, així com sol·licitar la documentació, informació addicional o assessorament tecnicojurídic que resulti estrictament necessari per a la realització d'aquesta anàlisi, tant a la persona informant com a les àrees o serveis que poguessin disposar d'aquesta informació o que poguessin resultar afectats, els quals hauran de facilitar-la en un termini no superior a quatre dies hàbils. L'assessorament tecnicojurídic també haurà de ser prestat amb caràcter preferent, respectant aquest termini.

2. La persona responsable de gestió del Sistema, una vegada analitzada la informació presentada, ha de proposar, en un termini de cinc dies hàbils des de la recepció o, si s'escau, des de la recepció de la informació complementària sol·licitada, el següent a la Comissió Antifrau:

a) Incoar el corresponent expedient d'investigació perquè entén que els fets denunciats resulten versemblants, suficients i que podrien revestir el caràcter d'irregularitat presumptament comesa per una persona vinculada amb el Consell Insular de Menorca o amb els municipis i les entitats adherits.

b) Inadmetre la informació pels motius següents:

 

a. Els fets o conductes relatats són manifestament irrellevants.

b. Els fets denunciats no són constitutius d'infracció de l'ordenament jurídic inclòs en l'àmbit d'aplicació del Sistema Intern d'Informació o no es pot identificar la persona autora dels fets.

c. Els fets o conductes relatats manquen manifestament de versemblança o fonament o se sustenten únicament en opinions o rumors.

d. La informació remesa conté una descripció excessivament genèrica o inconcreta dels fets o els elements de prova subministrats no permeten fer una verificació adequada de la informació rebuda.

e. Els fets denunciats no han estat comesos per persona que mantengui una relació funcionarial, laboral, contractual, de caràcter electe o d'una altra índole (directa o indirecta) amb el Consell Insular de Menorca o amb els municipis i les entitats adherits.

f. Els fets o conductes relatats no contenen informació nova i significativa sobre infraccions en comparació d'una informació anterior respecte de la qual hagin conclòs els procediments corresponents, llevat que s'apreciïn noves circumstàncies de fet o de dret que justifiquin un nou procediment.

g. La informació sobre els fets o les conductes relatats ha estat obtinguda mitjançant la comissió d'un delicte. En aquest supòsit, a més de la inadmissió, es proposa la tramesa de la informació rebuda al Ministeri Fiscal.

 

c) Remetre amb caràcter immediat la informació al Ministeri Fiscal quan els fets puguin ser indiciàriament constitutius de delicte, o a la Fiscalia europea en cas que els fets afectin els interessos financers de la Unió Europea.

d) Remetre la comunicació a l'autoritat, entitat o organisme que es consideri competent per tramitar-la.

3. Un cop rebuda la proposta d'admissió per part de la persona responsable de gestió del sistema, la Presidència de la Comissió Antifrau ha de convocar els seus membres amb fixació d'una data per a la sessió en funció de la naturalesa, gravetat o urgència de la informació rebuda i, en tot cas, abans del transcurs de 10 dies hàbils des de la recepció de la proposta d'admissió.

En cas que la informació es refereixi a un membre de la Comissió Antifrau/persona física responsable o a persones que hi estiguin relacionades, aquest s'ha d'abstenir de participar en la reunió, així com de totes les altres actuacions que posteriorment poguessin dur-se a terme en el marc de la respectiva investigació interna que, si escau, s'incoï. Si de la mera lectura de la informació s'advertís aquest fet, no se'l convocarà a la reunió i es posarà de manifest aquesta circumstància a la persona afectada. En aquest darrer supòsit se'n convocarà el suplent.

Els membres de la Comissió Antifrau, amb caràcter previ a l'inici de la sessió, subscriuran una declaració d'absència de conflicte d'interès. Aquesta declaració s'ha d'incorporar a l'expedient. En cas de concórrer causes d'abstenció en algun dels membres de la Comissió Antifrau aquests han de comunicar la seva abstenció de la Comissió Antifrau.

4. La Comissió Antifrau, amb l'anàlisi prèvia de la proposta de la persona responsable de gestió del sistema, ha d'acordar motivadament, per majoria absoluta dels seus membres, la inadmissió de la comunicació, l'admissió a tràmit d'aquesta, la tramesa al Ministeri Fiscal o la tramesa de la informació a l'òrgan competent per a la seva tramitació.

5. Quan sigui possible, s'ha de traslladar a la persona informant la decisió adoptada respecte de la seva comunicació.

 

CAPÍTOL III EXPEDIENT D'INVESTIGACIÓ

Article 11. Obertura de l'expedient d'investigació i possible acumulació d'expedients

1. Un cop admesa a tràmit la informació, s'inicia el corresponent expedient d'investigació, el qual ha d'estar individualitzat per a cada informació.

Tot i això, en el cas que s'hagin rebut diverses informacions relacionades amb un mateix fet o diversos fets vinculats, la persona responsable de gestió del Sistema pot acordar l'acumulació de les informacions en un mateix expedient d'investigació respectant la confidencialitat individualitzada de cada una.

2. Les actuacions d'investigació tenen la consideració d'actuacions prèvies de conformitat amb l'article 55 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 12. Instrucció

1. La instrucció de l'expedient d'investigació comprèn totes les actuacions encaminades a comprovar els fets o conductes relatats als efectes de determinar el tractament que s'hi hagi de donar.

2. La instrucció s'inicia sol·licitant informació als òrgans, unitats o persones implicades en els fets relatats, recopilant tota la informació que es requereixi per poder efectuar una primera valoració del cas, així com de possibles antecedents o indicadors que puguin resultar d'interès, amb els límits que pogués tenir, si escau, determinada informació confidencial.

Article 13. Actuacions d'investigació

1. En el marc de la instrucció de l'expedient d'investigació es pot fer ús de totes les actuacions jurídicament lícites i vàlides per esbrinar els fets objecte de denúncia.

Les actuacions d'investigació han d'estar regides pel principi de proporcionalitat i han de respectar les consideracions següents:

a) No hi ha d'haver altres actuacions investigadores que siguin alternatives menys costoses per assolir l'objectiu perseguit.

b) S'ha de respectar el principi de mínima investigació, per la qual cosa per a tota actuació s'ha de justificar que la seva no pràctica podria comprometre la investigació.

c) Han de servir als fins de la investigació.

2. Entre d'altres, es poden realitzar les següents actuacions d'investigació:

a) Entrevista a la persona afectada per la informació. Ha d'anar precedida de la lectura pertinent dels drets i garanties que té (consignats en l'article 13 de la Política). Se n'ha d'estendre acta, que la persona entrevistada ha de signar en prova de conformitat.

b) Entrevista amb la persona informant, en cas que sigui possible, de la qual se n'ha d'estendre acta, que la persona entrevistada ha de signar en prova de conformitat.

c) Entrevista a testimonis, que ha d'anar precedida, en tot cas, de l'advertiment de l'obligació que han de ser veraços en les declaracions. Se n'ha d'estendre acta, que la persona entrevistada ha de signar en prova de conformitat.

d) Examen de qualsevol tipus de documentació i requeriment d'aquesta a les persones físiques o jurídiques corresponents.

3. Durant la instrucció del procediment, la persona responsable de gestió del sistema pot requerir assessorament sobre qualsevol aspecte que tengui relació amb el cas objecte d'investigació. A aquests efectes, es pot recórrer a personal especialitzat, intern o extern, garantint la confidencialitat de les dades de la persona informant, de la persona afectada per la informació i de les altres persones que s'esmenti en la informació.

Article 14. Actuacions per a la garantia de drets de la persona afectada per la informació

1. Un cop admesa a tràmit la comunicació, la persona afectada ha de ser informada per escrit de les accions o omissions que se li atribueixen. Aquesta comunicació es pot fer en el tràmit d'audiència, si es considera que fer-la amb anterioritat podria facilitar l'ocultació, la destrucció o l'alteració de les proves.

2. A més, cal informar-la dels drets que té, establerts en l'article 13 de la Política del Sistema d'Informació i en la Llei 2/2023.

3. Les actuacions d'investigació comprenen, sempre que sigui possible, una entrevista amb la persona afectada en què, amb absolut respecte a la presumpció d'innocència, se la convidarà a exposar la seva versió dels fets i a aportar els mitjans de prova que consideri adequats i pertinents.

4. A fi de garantir el dret de defensa, la persona afectada per la informació tindrà accés a l'expedient, del qual s'ha d'ometre, en tot cas, la informació que pogués identificar la persona informant; podrà ser escoltada en qualsevol moment, i serà advertida de la possibilitat de comparèixer assistida d'advocat/ada i/o d'una persona representant dels treballadors.

5. Amb caràcter previ a l'emissió de l'informe d'investigació, s'ha de donar tràmit d'audiència a la persona afectada, per un termini no inferior a deu dies hàbils.

Article 15. Adopció de mesures cautelars en el marc de la investigació interna

1. El responsable del Sistema pot proposar l'adopció de les mesures cautelars necessàries, amb l'objectiu de garantir la bona fi de la investigació interna, així com per evitar qualsevol perjudici per al Consell Insular de Menorca o per als municipis i entitats adherits, persones informants o per a terceres persones afectades.

2. L'adopció de les mesures cautelars l'ha d'acordar per escrit l'òrgan competent del Consell Insular de Menorca o de les entitats adherides. S'hi exposaran detalladament les raons i necessitats que condueixen a l'adopció de les mesures cautelars, la durada que tindran, la identificació de les mesures concretes que s'adopten i un judici de proporcionalitat entre les mesures adoptades i els fins perseguits.

3. L'adopció de tals mesures ha de ser posada en coneixement, immediatament i per escrit, dels serveis competents del Consell Insular de Menorca o dels municipis i entitats adherits, segons escaigui, per a la seva execució, així com de la persona o persones afectades directament o indirectament per aquestes i al responsable del SII.

 

CAPÍTOL IV CONCLUSIÓ DEL PROCEDIMENT

Article 16. Terminació de les actuacions. Informe final

1. Concloses les actuacions d'investigació, la persona responsable de gestió del Sistema emet un informe que ha de contenir almenys:

  • L'exposició dels fets relatats
  • Les actuacions realitzades per tal de comprovar la versemblança dels fets
  • Les actuacions d'investigació practicades
  • Les conclusions a què s'ha arribat en la instrucció i valoració dels fets, les proves i els indicis que les sustenten

2. L'informe és remès al responsable del Sistema, per tal que adopti alguna de les decisions següents:

a) Arxivament de l'expedient, que es notifica a la persona informant i a la persona afectada. En aquests supòsits, la persona informant té dret a la protecció prevista en l'ordenament, llevat que es conclogués en la instrucció que la informació hauria d'haver estat inadmesa.

b) Tramesa al Ministeri Fiscal si, malgrat no haver-se apreciat inicialment indicis que els fets poguessin revestir el caràcter de delicte, en resultés el contrari del curs de la instrucció. Si el delicte afecta els interessos financers de la Unió Europea, s'ha de remetre a la Fiscalia europea.

c) Tramesa de la informació, així com de l'informe final, a l'òrgan competent del Consell Insular o de les entitats adherides, segons escaigui, per perseguir els fets o conductes dins l'àmbit d'aplicació material de la Llei 2/2023. Quan pogués escaure l'adopció de mesures sancionadores i/o disciplinàries contra un/a empleat/ada públic/a o contractat/ada per compte d'altri del Consell Insular de Menorca o dels municipis i entitats adherits, es remetrà immediatament al servei competent en matèria de recursos humans de l'entitat afectada. Quan la decisió de l'informe incorpori una proposta d'incoació d'un expedient sancionador o disciplinari, les tasques de comprovació i la decisió adoptada tindran els efectes i la consideració d'expedient d'informació reservada.

3. A més del contingut mínim previst en els apartats anteriors, el responsable del Sistema pot incorporar recomanacions motivades als serveis del Consell Insular de Menorca o dels municipis i entitats adherits, en què se suggereixi la modificació, l'anul·lació o la incorporació de criteris amb la finalitat d'evitar les disfuncions i les incorreccions detectades i d'impulsar iniciatives de millora en les pràctiques administratives.

Article 17. Termini màxim d'acabament d'actuacions d'investigació

1. El termini per finalitzar el procediment i donar, si escau, resposta a la persona informant no pot ser superior als tres mesos des de la recepció de la informació o, si no es va donar resposta a la persona informant, de tres mesos des del venciment del termini de set dies hàbils després d'efectuar-se la comunicació.

2. No obstant això, el responsable de gestió del Sistema pot determinar l'ampliació del termini, fins a tres mesos addicionals, quan l'especial complexitat de l'assumpte o altres raons degudament justificades ho aconsellin.

Article 18. Recursos

De conformitat amb l'article 13.5 de la Llei 2/2023, les decisions de la Comissió Antifrau no són recurribles en via administrativa ni en via contenciosa administrativa, sens perjudici del recurs administratiu o contenciós administratiu que pogués interposar-se davant l'eventual resolució que posi fi al procediment sancionador o d'un altre tipus que pogués incoar-se a causa dels fets relatats.

 

ANNEX III ​​​​​​​CONDICIONS GENERALS D'ÚS DEL CANAL INTERN D'INFORMACIÓ

Les presents condicions general d'ús («Condicions») regulen les normes d'utilització, funcionament, accés i ús del canal intern d'informació del Consell Insular de Menorca («Canal»), el qual està integrat dins el Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca.

La utilització del Canal atribueix la condició de persona informant i implica l'acceptació de totes les condicions incloses en aquest document i en la política de privacitat.

Les Condicions tenen un període de validesa indefinit, de tal manera que el Consell Insular de Menorca es reserva el dret a modificar-les i/o actualitzar-les en qualsevol moment, sense necessitat d'haver-ne d'informar amb caràcter previ a la persona informant, per la qual cosa es recomana revisar-les freqüentment.

1. Què és el canal intern d'informació?

Constitueix un mecanisme intern de bústia creada als efectes de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció («Llei 2/2023»), amb la finalitat de posar en coneixement l'existència, en un context laboral o professional, d'accions o omissions que puguin constituir, als efectes de l'article 2 de la Llei 2/2023, infraccions del dret de la Unió Europea o constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu.

2. Característiques de l'aplicatiu

El Canal ha estat desenvolupat pel Consell Insular de Menorca fent servir el programari lliure de codi obert GlobaLeaks.

3. Qui pot fer ús del Canal i tenir-hi accés?

El Canal està habilitat per a la totalitat del personal treballador que forma part del Consell Insular de Menorca amb independència de la naturalesa del vincle i de la seva durada inclòs el personal treballador a temps parcial i aquell amb contractes de durada determinada, fins i tot aquells la relació laboral dels quals hagi finalitzat o encara no hagi començat en relació amb informació d'infraccions obtinguda durant el procés de selecció o de negociació precontractual, i amb independència també que percebin o no remuneració. També per a qualsevol persona que treballi per a o sota la supervisió i la direcció de contractistes i subcontractistes i proveïdors.

S'hi pot accedir a través de la següent adreça electrònica: https://denuncia.cime.es. També és accessible des de la pàgina principal de la web corporativa de Consell Insular de Menorca www.cime.es.

4. Tipus d'informacions

El Canal permet la presentació dels següents tipus d'informacions:

  • Identificatives: s'hi indica el nom de la persona informant i es pot assenyalar la manera en què aquesta prefereix rebre les notificacions relatives al tractament de la comunicació. A aquest efecte, pot facilitar una adreça electrònica i/o telèfon per rebre comunicacions. No obstant això, pot renunciar expressament a la recepció de qualsevol comunicació de les actuacions dutes a terme.
  • Anònimes: es desconeix la identitat de la persona informant.

5. A quin tipus d'infraccions s'aplica?

S'aplica a les infraccions establertes en l'article 2 de la Llei 2/2023, que comprèn totes les informacions que versin sobre:

  • Infraccions del dret de la Unió Europea quan (i) afectin alguna de les matèries assenyalades en l'Annex I de la Directiva 2019/1937, anomenada Directiva Whistleblowing, (ii) afectin els interessos financers de la Unió o (iii) incideixin en el mercat interior.
  • Infraccions administratives greus o molt greus
  • Fets delictius

Es preveuen algunes excepcions, com ara les comunicacions relatives a informació classificada o que puguin afectar la seguretat de l'Estat, que no entrarien en l'àmbit de protecció de la norma.

6. Ús responsable del Canal

Les persones informants han de fer un ús responsable del Canal. No està permès el trasllat d'informacions infundades o de mala fe.

Perquè les informacions presentades siguin preses en consideració no poden ser genèriques, han d'identificar o aportar alguna dada que permeti identificar els fets traslladats i han d'indicar algun element de prova que permeti raonablement la verificació o determinar el tractament que es donarà a la informació comunicada.

7. Com es poden traslladar les informacions?

La presentació de les informacions al Canal s'ha de realitzar de forma:

  • Escrita: emplenant el formulari habilitat al Canal.
  • Verbal: mitjançant l'enregistrament d'un missatge de veu habilitat al Canal o mitjançant entrevista personal.

Les informacions que es traslladin han de contenir, en la mesura que sigui possible, els aspectes següents:

  • Identificació de la persona informant, tret que es presenti una informació anònima.
  • Nom i llinatges de la/les persona/es a qui s'atribueixen els fets i/o conductes objecte d'informació.
  • Data dels fets i el màxim d'informació disponible sobre aquests.
  • Eventuals documents o altres mitjans de prova que hom tengui a l'abast i que puguin acreditar la realitat dels fets i/o conductes objecte de comunicació.

8. Procediment de gestió de les informacions traslladades

Consultau l'annex II de l'acord de creació del Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca, relatiu al procediment de gestió del Sistema Intern d'Informació.

9. Terminis aplicables al procediment

El termini màxim per donar resposta a les actuacions de recerca s'estableix en tres (3) mesos a partir de l'acusament de recepció o, en el cas que no s'hagi efectuat l'acusament de recepció, del venciment del termini de set (7) dies naturals després d'efectuar-se la informació. No obstant això, en els casos d'especial complexitat que requereixin una ampliació del termini, aquest es podrà ampliar fins a un màxim de tres (3) mesos addicionals.

10. Mesures per a la protecció de les persones informants

Es prohibeixen expressament els actes constitutius de represàlia contra les persones informants.

S'entén per represàlia qualssevol actes o omissions que estiguin prohibits per la llei o que, de manera directa o indirecta, suposin un tracte desfavorable que situï les persones que els pateixen en desavantatge particular respecte d'una altra en el context laboral o professional, tan sols per la condició d'informant.

Consultau les clàusules 14 i 15 de l'annex I de l'acord de creació del Sistema Intern d'informació, relatiu a la política del Sistema Intern d'Informació.

11. Llibre registre de les informacions rebudes

El Consell Insular de Menorca disposa del Llibre registre de les informacions rebudes i de les investigacions internes a què hagin donat lloc i en garanteix, en tot cas, els requisits de confidencialitat prevists en la Llei 2/2023.

Aquest registre no és públic i únicament a petició raonada de l'autoritat judicial competent, mitjançant interlocutòria, i en el marc d'un procediment judicial i sota la tutela d'aquella, es pot accedir totalment o parcialment al contingut del registre esmentat.

Les dades personals relatives a les informacions rebudes i investigacions internes a les quals es refereix l'apartat anterior només es conservaran durant el termini necessari i proporcionat als efectes de complir amb la Llei 2/2023, en els termes que estableixen els apartats 3 i 4 de l'article 32. En cap cas, es poden conservar les dades per un termini superior a deu (10) anys.

POLÍTICA DE PRIVACITAT

1. Confidencialitat i protecció de dades personals

La preservació de la identitat de la persona informant és una de les premisses essencials de protecció als efectes de la Llei 2/2023, per la qual cosa qui presenti una comunicació o informació sobre alguna infracció segons l'article 2 de la mencionada llei té dret al fet que la seva identitat no sigui revelada a terceres persones.

A aquest efecte, el Canal no permet la identificació de la persona informant i aplica les mesures tècniques i organitzatives adequades per preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades corresponents a les persones afectades, així com a qualsevol tercer que es mencioni a la informació subministrada, especialment la identitat de la persona informant en cas que s'hagués identificat.

En el cas d'informacions realitzades verbalment, es requereix el consentiment de la persona informant per enregistrar-ne la veu i se la informa del tractament de les seves dades personals d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades.

En cap cas poden ser objecte de tractament les dades personals que no siguin necessàries per al coneixement i investigació de les accions o omissions constitutives d'infraccions penals o administratives greus o molts greus, i si s'escau s'han de suprimir immediatament. En aquest sentit, i en cas d'informacions anònimes, s'informa que l'adreça IP de l'ordinador no serà enregistrada ni emmagatzemada.

Si la informació rebuda contingués categories especials de dades personals, subjectes a protecció especial, s'han de suprimir immediatament, llevat que el tractament sigui necessari per raons d'un interès públic essencial conforme al que preveu l'article 9.2.g) de l'RGPD, segons disposa l'article 30.5 de la Llei 2/2023. En tot cas, no es poden recopilar dades personals la pertinència de les quals no resulti manifesta per poder tractar una informació específica o, si es recopilen per accident, s'han d'eliminar sense dilació indeguda.

De conformitat amb la clàusula 2 de les Condicions generals d'ús, el present canal intern d'informació ha estat desenvolupat pel Consell Insular de Menorca fent servir el programari lliure de codi obert GlobaLeaks. En conseqüència, totes les dades personals facilitades al Canal seran tractades pel Consell Insular de Menorca en qualitat de responsable del tractament de les dades personals facilitades.

2. Informació sobre el tractament de dades personals

En virtut de la normativa vigent en matèria de protecció de dades (Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 —RGPD— i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garanties de drets digitals —LOPDGDD—) s'informa del següent:

Responsable del tractament: Consell Insular de Menorca, amb domicili a la plaça de la Biosfera, 5, 07703, Maó, Illes Balears, i número de telèfon 971 35 60 50.

Contacte del delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es

Finalitats i legitimació: Recepcionar i analitzar les accions o omissions informades i, si escau, decidir sobre la procedència d'iniciar una investigació sobre els fets informats, sobre la base del compliment d'una obligació legal de conformitat amb l'article 6.1.c) de l'RGPD i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018 (LOPDGDD) i amb la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig. El tractament, si s'escau, de categories especials de dades per raons d'interès públic es podrà realitzar d'acord amb l'article 9.2.g) de l'RGPD.

Termini de conservació i supressió de les dades: Les dades seran conservades dins del sistema d'informació només durant el temps imprescindible per decidir sobre si escau o no iniciar una investigació. Si aquesta decisió no s'adoptés en un termini de tres (3) mesos, les dades personals seran suprimides del sistema de comunicació, a excepció que sigui necessari mantenir evidència del funcionament del sistema i de manera anonimitzada si fossin comunicacions no cursades.

Destinataris: No cedim dades a tercers, excepte els necessaris conforme a la llei (autoritat judicial, Ministeri Fiscal o autoritat administrativa competent en el marc d'una investigació penal, disciplinària o sancionadora), i aquelles àrees o departaments rellevants per a la tramitació de la informació i, si escau, per a la investigació i les possibles mesures a prendre respecte de la conducta comunicada, sempre que resulti necessari.

Transferències internacionals de dades: No es preveuen transferències internacionals de dades.

Drets: Podeu exercir els vostres drets de forma gratuïta dirigint escrit al delegat de protecció de dades a l'adreça de correu electrònic protecciodades@cime.es acreditant la vostra identitat.

3. Política de galetes

No es fan servir galetes (cookies).

 

ANNEX IV Acord d'adhesió de (indicau el nom de l'Ajuntament o entitat dependent) al Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca

El Sr. / La Sra. (nom i llinatges) ....................................................., en qualitat de (batle/essa……….....….../ president/a) i en representació de (l'Ajuntament de ....................................... / l'entitat dependent ............... del Consell Insular de Menorca),

DECLARA

1. La Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció (en endavant LPI), té com a finalitat atorgar una protecció adequada a les persones físiques que informin sobre alguna de les accions o omissions regulades en la llei enfront de les represalies que puguin patir, i amb aquest objecte estableix l'obligació tant en l'àmbit públic com en el privat de disposar d'un sistema intern d'informació per a la recepció de comunicacions sobre infraccions normatives i penals a què es refereix la normativa primerament esmentada.

D'acord amb l'article 5.2 de l'LPI, el sistema intern d'informació ha de:

  • Comptar amb un responsable del sistema en els termes prevists en l'article 8.
  • Comptar amb una política o estratègia que enunciï els principis generals en matèria de sistemes interns d'informació i defensa de l'informant i que sigui degudament publicitada en el si de l'entitat o organisme.
  • Comptar amb un procediment de gestió de les informacions rebudes.
  • Establir les garanties per a la protecció dels informants en l'àmbit de la mateixa entitat o organisme, respectant, en tot cas, el que es disposa en l'article 9.

Així mateix, l'article 26 estableix l'obligació de comptar amb un llibre registre de les informacions rebudes i de les investigacions internes.

2. L'article 14 de l'LPI preveu la possibilitat de compartir el sistema intern d'informació i els recursos destinats a les investigacions i les tramitacions per part de les entitats dependents que comptin amb menys de 50 treballadors i per part dels municipis de menys de 10.000 habitants, entre si o amb qualssevol altres administracions públiques ubicades dins el territori de la comunitat autònoma.

3. El Consell Insular de Menorca, per acord del Consell Executiu de data ........., va acordar la implantació del Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca, de les seves entitats dependents i dels municipis de l'illa de menys de 10.000 habitants que voluntàriament s'hi vulguin adherir. El mateix acord incloïa l'aprovació de la Política del Sistema Intern d'Informació i protecció de les persones informants i les persones afectades, el procediment de gestió d'informació i les condicions generals d'ús del canal intern d'informació.

4. ............................................. (òrgan competent de l'Ajuntament o entitat dependent), en data ……………………..........……, prèvia consulta amb la representació legal dels treballadors, ha acordat adherir-se al Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca per poder complir les obligacions que preveu la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

5. (L'Ajuntament de ....................................... / L'entitat dependent ...............) coneix i accepta sense cap classe de reserva la Política del Sistema Intern d'Informació i protecció de les persones informants i les persones afectades del Consell Insular de Menorca, el procediment de gestió d'informació i les condicions generals d'ús del canal intern d'informació, i es compromet al compliment de les obligacions que es derivin de l'adhesió.

I, en conseqüència,

COMUNICA

1. L'adhesió de (l'Ajuntament de ....................................... / l'entitat dependent ...............), la representació del qual exerceix, al Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca, en aplicació del que disposa l'article 14 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, d'acord amb les condicions que es transcriuen més avall.

2. Els interlocutors designats als efectes d'aquesta adhesió són:

– ...................................................................... (titular)

– ...................................................................... (suplent)

 

​​​​​​​3. Condicions de l'acord d'adhesió:

3.1 Normes de funcionament

L'adhesió al Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca comporta que aquest ha de ser el sistema per informar de les accions o omissions previstes en l'article 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, que afectin (l'Ajuntament de .............................................. / l'entitat dependent ...............), i comporta l'acceptació per part de les entitats adherides de les condicions que el regeixen en cada moment i que estan conformades per:

  • la Política del Sistema Intern d'Informació i protecció de les persones informants i les persones afectades del Consell Insular de Menorca,
  • el procediment de gestió d'informació,
  • les condicions generals d'ús del canal intern d'informació, que han de fer referència particularitzada al canal de cada entitat adherida.

El Consell Insular, per la seva banda, s'obliga a comunicar a les entitats adherides qualsevol modificació dels documents anteriorment esmentats.

3.2 Responsabilitats que corresponen a cada entitat

El Consell Insular de Menorca posa a disposició de les entitats adherides el Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca i els recursos propis destinats a les investigacions i les tramitacions que es derivin de l'aplicació de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, sens perjudici de l'obligació de l'entitat adherida de prestar la màxima col·laboració amb l'administració insular per al compliment de la llei, i d'assumir les responsabilitats i dur a terme les actuacions que li corresponguin, d'acord amb el que s'indica a continuació.

En qualsevol cas correspon a les entitats adherides:

– La responsabilitat de la implantació del Sistema Intern d'informació correspon a l'òrgan d'administració o òrgan de govern de cada entitat adherida, de conformitat amb l'article 5 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer; en conseqüència, aquest òrgan pot deixar sense efecte en qualsevol moment el present acord d'adhesió. Aquest acord, que s'ha de comunicar al Consell Insular, no afecta els expedients d'investigació iniciats per l'administració insular, que han de continuar la tramitació fins que es resolguin.

– Garantir, juntament amb el Consell Insular, que els sistemes de les diferents entitats adherides resultin independents entre si i que els canals interns de denúncies apareguin diferenciats respecte dels de la resta de les entitats i organismes que comparteixin el sistema, de manera que no generi confusió als ciutadans, i sens perjudici de la seva interconnexió amb el Sistema Intern d'Informació del CIM.

– Fer constar a la seu electrònica i a la pàgina web principal de l'entitat, en una secció separada i fàcilment identificable, informació clara i accessible sobre l'ús del canal intern d'informació implantat, que com a mínim ha de comprendre:

  • Identificació del responsable del Sistema Intern d'Informació.
  • Formulari web, al qual s'ha d'accedir mitjançant un enllaç ubicat en un apartat visible i clarament identificable.
  • La política del Sistema Intern d'Informació i protecció de les persones informants i les persones afectades del Consell Insular de Menorca.
  • El procediment de gestió d'informació.
  • Les condicions generals d'ús del canal intern d'informació.

– Col·laborar en tot moment amb el responsable de gestió del sistema designat pel Consell Insular de Menorca en la tramitació de les denúncies rebudes i els procediments d'investigació que es tramitin.

– Designar un interlocutor (titular i suplent) amb disponibilitat immediata i permanent per col·laborar i resoldre qualsevol qüestió que es pugui plantejar en relació amb els fets denunciats i la tramitació dels expedients d'investigació que afectin l'entitat adherida.

– Facilitar al responsable de gestió del Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Menorca, a través de les persones designades, tota la informació i l'accés als expedients, de forma diligent, amb l'objectiu d'assegurar la correcta tramitació dels procediments i respectar els terminis legals per a la tramitació i resolució dels expedients que s'instrueixin.

– Avisar de la recepció de la proposta de mesures cautelars i de les decisions que posin fi als expedients d'investigació que es comuniquin a les entitats adherides per part del responsable del sistema designat pel Consell Insular de Menorca. En el cas de la proposta de mesures cautelars, donar compte de les decisions adoptades al respecte per part dels òrgans competents de l'entitat adherida.

– Respectar i garantir la protecció de la persona informant i els drets i garanties de les persones afectades per la informació en la tramitació dels expedients i en l'adopció de les resolucions i acords que els corresponguin.

........, …… de ……………… de 2024

El/La batle/essa / El/La president/a

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.