Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 60367
Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa de 30 de gener de 2024 per la qual es convoca la prova lliure corresponent a l’any 2024 perquè les persones majors de vint anys puguin obtenir directament el títol de batxiller a les Illes Balears i s’aproven les bases de la convocatòria

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. L'article 69.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, disposa que correspon a les administracions educatives, dins l'àmbit de les seves competències, organitzar periòdicament proves perquè les persones majors de vint anys puguin obtenir directament el títol de batxiller.

2. El Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims del batxillerat, en la seva disposició transitòria primera, apartat 2, estableix que les proves que fins a final de curs 2023 – 2024 realitzin les administracions educatives per a l'obtenció directa del títol de Batxiller, s'organitzaran basant-se en la configuració curricular desenvolupada a partir del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel que s'estableix el currículum bàsic de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat.

3. L'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 29 de novembre de 2012 per la qual es regula la prova lliure per obtenir el títol de batxiller dirigida a les persones majors de vint anys a l'àmbit territorial de les Illes Balears, modificada per l'Ordre de 27 de febrer de 2018, estableix en l'apartat 1 de l'article 3 que cada curs acadèmic s'ha de dictar una resolució per convocar la prova per obtenir el títol de batxiller per a les persones majors de vint anys. L'apartat 2 de l'article 3 determina que la Resolució de convocatòria ha de fixar el termini d'inscripció, els dies de realització de la prova lliure, els centres educatius on s'ha de fer, l'horari i la durada dels exercicis i qualsevol altra qüestió que es consideri necessària perquè aquesta es dugui a terme. L'apartat 3 de l'article 3 determina que la Resolució de convocatòria ha d'informar dels criteris de qualificació de cadascuna de les matèries, així com del material necessari per a fer els exercicis.

4. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'article 35 la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa a l'ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i en l'apartat 2 de l'article 36, la competència en el desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

5. De conformitat amb el que disposa el Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, que modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, la direcció general competent en matèria de proves lliures de batxillerat és la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Convocar la prova lliure corresponent a l'any 2024 perquè les persones majors de vint anys puguin obtenir directament el títol de batxiller, a les Illes Balears.

2. Aprovar les bases que regeixen aquesta convocatòria, que s'inclouen com a annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Aprovar els continguts, l'estructura i els criteris de qualificació dels diferents exercicis de la prova i informar del material necessari per dur-los a terme, d'acord amb l'annex 2 d'aquesta Resolució.

4. Aprovar els models de sol·licitud i de revisió de notes, que s'inclouen, respectivament, com a annexos 3 i 4 d'aquesta Resolució.

5. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6. Establir que aquesta resolució entri en vigor el dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució –que no exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que estableixen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma 30 de gener de 2024

La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa Maria Isabel Salas Sánchez

ANNEX 1 Bases de la convocatòria Primera

Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquestes bases concreten els aspectes necessaris per desenvolupar la convocatòria ordinària de la prova lliure perquè les persones majors de vint anys puguin obtenir directament el títol de batxiller que s'ha de dur a terme en instituts d'educació secundària de les Illes Balears.

2. Les proves s'han d'efectuar de conformitat amb el que s'estableix en l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 29 de novembre de 2012 per la qual es regula la prova lliure per obtenir el títol de batxiller dirigida a les persones majors de vint anys a l'àmbit territorial de les Illes Balears, modificada per l'Ordre de 27 de febrer de 2018, a les Illes Balears, excepte pel que fa al contingut de les proves atès que aquest s'ha d'ajustar al que es preveu a la disposició transitòria primera del Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims del batxillerat.

Segona Modalitats convocades

Es convoca la prova segons les modalitats següents:

1. Arts

2. Ciències

3. Humanitats i ciències socials

Tercera Centres on es duu a terme la prova lliure

Els instituts d'educació secundària on es realitzarà la prova esmentada són els que se citen a continuació:

1. IES Ses Estacions (c. del Marquès de la Fontsanta,12. Palma. Tel. 971 77 02 67)

2. IES Maria dels Àngels Cardona (ronda de les Balears, s/n. Ciutadella. Tel. 971 38 01 66)

3. IES Santa Maria d'Eivissa (av. d'Ignasi Wallis, 33. Eivissa. Tel. 971 19 15 51)

Quarta Matèries de la prova

Les matèries de batxillerat corresponents a aquesta convocatòria són les especificades en l'annex 1 de l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 29 de novembre de 2012, modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 27 de febrer de 2018.

Cinquena Requisits dels participants

Poden participar en aquesta prova totes les persones que acreditin els requisits que s'especifiquen en l'article 5 de l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 29 de novembre de 2012, modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 27 de febrer de 2018:

1. Tenir, com a mínim, vint anys el dia que es faci el primer exercici de la prova.

2. Ser resident a les Illes Balears.

3. Estar en possessió del títol de graduat en educació secundària obligatòria o equivalent a efectes acadèmics, o de l'homologació d'aquest títol.

4. No estar en possessió del títol de batxiller regulat a l'article 37 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació o qualsevol altre títol declarat equivalent o homologat a tots els efectes.

5. No estar matriculat en els ensenyaments de batxillerat en qualsevol de les modalitats o règims.

Sisena Formalització de la sol·licitud d'inscripció

1. La inscripció s'ha de presentar de forma telemàtica, segons les instruccions que es publicaran en la pàgina web del Servei d'Ordenació Educativa. A la pàgina web esmentada també hi figuren les instruccions per al procediment excepcional de presentació presencial de la sol·licitud d'inscripció. La inscripció a les proves d'aquesta convocatòria no està sotmesa al pagament de cap taxa.

2. Les persones que s'inscriuen per fer la prova han de declarar que no tenen el títol de batxillerat ni cap títol equivalent a tots els efectes i que no estan matriculades en els ensenyaments de batxillerat en qualsevol de les modalitats o règims. Aquesta declaració responsable està inclosa en el model de sol·licitud d'inscripció a la prova lliure de batxillerat.

3. Les persones amb discapacitat que necessitin una adaptació de les condicions d'accés a les proves ho han de fer constar en la sol·licitud d'inscripció.

4. Les persones que es trobin en algun dels supòsits prevists en l'Ordre del conseller d'Educació i Universitats de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la Llengua Catalana i Literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana (BOIB núm. 38, de 27 de març) i vulguin demanar l'exempció de l'exercici de Llengua Catalana i Literatura II ho han de fer constar a la sol·licitud d'inscripció.

5. La inscripció s'ha de fer per matèries, des d'un mínim d'una fins a un màxim de set. La inscripció en una matèria superada anteriorment implica la renúncia a la qualificació anterior.

6. La sol·licitud d'inscripció ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

1. Les persones que demanen l'adaptació de les condicions d'accés a les proves han de presentar el certificat oficial que acrediti el grau de discapacitat reconeguda, expedit per un organisme oficial competent en matèria d'afers socials.

2. Les persones que demanen l'exempció de l'exercici de Llengua Catalana i Literatura II han de presentar la resolució d'atorgament de l'exempció. Si no disposen d'aquesta resolució en el moment de formalitzar la matrícula, l'hauran de presentar en el moment de la realització de la prova de Llengua Catalana i Literatura II perquè sigui efectiva; en el cas contrari, se n'hauran d'examinar.

3. Un certificat oficial acreditatiu de l'avaluació positiva de les matèries superades anteriorment, sempre que aquestes no figurin en el GESTIB. En el cas que no s'hagi sol·licitat el reconeixement de matèries superades amb anterioritat, s'ha d'entendre que la persona inscrita renuncia a la qualificació anterior per a aquesta convocatòria.

7. En el cas que s'hagi d'obtenir informació complementària es podrà sol·licitar a l'aspirant que aporti documentació addicional.

Setena Termini d'inscripció

La inscripció per fer la prova lliure de la convocatòria ordinària s'ha de formalitzar del 14 al 28 de febrer de 2024, ambdós inclosos.

Vuitena Publicació de les llistes d'aspirants admesos i exclosos

1. Una vegada hagi finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, i dins els sis dies hàbils següents, s'emetrà la Resolució de la directora general per la qual es fa pública la llista provisional de totes les persones que s'hi han inscrit. El Servei d'Ordenació Educativa publicarà aquesta llista provisional a la seva web i al tauler d'anuncis dels centres on s'ha de realitzar la prova.

2. En la relació provisional s'hi ha de fer constar:

1. Si estan admeses o excloses. En aquest darrer cas, se n'ha d'especificar el motiu.

2. Les matèries de les quals els aspirants han manifestat la voluntat d'examinar-se.

3. Les matèries superades anteriorment, si escau.

4. L'exempció de l'exercici de Llengua Catalana i Literatura II o la sol·licitud d'aquesta exempció, si escau.

5. Si té dret a alguna adaptació de la prova.

3. Els sol·licitants disposen d'un termini màxim de tres dies hàbils, comptadors des del dia hàbil següent al de la publicació de les llistes provisionals, per presentar una reclamació o esmenar les deficiències detectades.

4. En un termini màxim de tres dies hàbils comptadors a partir de la finalització del període de reclamació s'emetrà la Resolució de la directora general per la qual es fa pública la llista definitiva d'admesos i exclosos. La relació definitiva d'admesos i exclosos s'ha de publicar al web del Servei d'Ordenació Educativa i al tauler d'anuncis dels centres on es realitzaran les proves.

5. Contra aquesta Resolució, les persones interessades podran presentar recurs d'alçada en el termini d'un mes davant el conseller d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears.

Novena Estructura de la prova i continguts

1. La prova s'ha d'organitzar de forma diferenciada segons les modalitats de batxillerat.

2. La prova consta d'un exercici per a cadascuna de les matèries a les quals fa referència l'annex 1 de l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 29 de novembre de 2012, modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 27 de febrer de 2018.

3. Cada exercici té una durada de 90 minuts. Hi haurà un descans de 30 minuts entre els exercicis.

Desena Matèries superades anteriorment

Poden tenir la consideració de matèries superades anteriorment:

1. Les matèries superades mitjançant una prova lliure en convocatòries anteriors únicament si aquesta ha estat realitzada d'acord amb la normativa de proves lliures de les Illes Balears.

2. Les matèries superades en el segon curs de batxillerat i les matèries d'altres estudis cursats amb anterioritat que es corresponguin, segons la normativa vigent, a matèries del segon curs del batxillerat actual.

Onzena Data i horari

1. La prova tindrà lloc els dies 9, 10 i 11 d'abril de 2024. Per fer-la els participants han d'acreditar la seva identitat mitjançant el document nacional d'identitat, el NIE o el passaport.

2. Una vegada finalitzat el termini d'inscripció, la Conselleria d'Educació i Universitats ha de publicar la distribució horària dels exercicis de les diferents matèries a la pàgina web del Servei d'Ordenació Educativa de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa. Aquest document també s'ha de fer públic al tauler d'anuncis dels centres on es farà la prova.

3. Els exercicis es desenvoluparan entre les 15 i les 21.30 hores.

Dotzena Tribunals

1. La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa ha de nomenar els membres del tribunal. El tribunal està format per un president, un secretari i vocals especialistes de les distintes matèries. Es poden nomenar altres membres per tal de col·laborar amb les tasques del tribunal i per al bon funcionament de la prova.

2. Els presidents dels tribunals han de prendre les decisions oportunes per assegurar el desenvolupament adequat de la prova i resoldre qualsevol incidència.

3. Les tasques de correcció de proves per part del tribunal s'han de dur a terme fora de l'horari habitual de treball, per tal de generar dret a rebre una compensació econòmica.

Tretzena Avaluació i qualificació

1. La prova ha d'avaluar l'assoliment dels objectius del batxillerat establerts a l'article 33 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, així com els fixats en els aspectes bàsics del currículum establerts tant en el Reial decret 1467/2007, de 2 de novembre, com en el Decret 82/2008, de 25 de juliol, pel qual s'estableix l'estructura del batxillerat i es fixen els ensenyaments mínims, l'estructura i el currículum del batxillerat a les Illes Balears.

2. El tribunal ha de realitzar una sessió d'avaluació i complimentar l'acta d'avaluació corresponent. A l'acta s'ha de fer constar una relació de totes les persones admeses a la prova amb les qualificacions obtingudes. Si una persona admesa no es presenta a l'exercici d'alguna de les matèries de la prova, s'ha de fer constar com a no presentat (NP) a la casella corresponent de l'acta.

3. La qualificació global obtinguda a cada una de les matèries de la prova és numèrica i s'expressa en nombres enters, de 0 a 10. Es considera que una matèria està superada quan l'examinand ha obtingut una qualificació de cinc (5) o superior. Per obtenir el títol de batxiller cal tenir superades totes les matèries que conformen la prova. La nota mitjana s'obté calculant la mitjana aritmètica de les qualificacions de les matèries de la prova arrodonida a la centèsima més pròxima i en cas d'equidistància a la superior.

4. En el cas d'exempció d'avaluació de Llengua Catalana i Literatura, aquesta matèria no s'ha de tenir en compte per calcular la nota mitjana.

5. A l'efecte de calcular la nota mitjana de batxillerat, per als participants que hagin superat amb anterioritat les matèries a les quals fa referència la base desena d'aquesta resolució, s'ha de tenir en compte la qualificació que consti en els respectius historials acadèmics.

6. En el cas d'alumnes que hagin finalitzat els ensenyaments professionals de música o dansa, la nota mitjana s'obtindrà calculant la mitjana aritmètica de les qualificacions de les matèries comunes (Llengua Catalana i Literatura II, Llengua Castellana i Literatura II, Primera Llengua Estrangera i Història d'Espanya) i les matèries del sisè curs dels ensenyaments professionals de música o dansa arrodonida a la centèsima més pròxima i en cas d'equidistància a la superior.

7. Per als participants en la prova que ho sol·licitin, el secretari del centre on s'hagi desenvolupat la prova ha d'expedir un certificat de les matèries superades i no superades segons l'acta d'avaluació de la prova lliure, signat per la direcció del centre.

8. En cas de no superar totes les matèries, la qualificació de les matèries superades es manté per a convocatòries posteriors de la prova realitzades d'acord amb la normativa de les Illes Balears.

9. Els aspirants que tenguin totes les matèries de la prova superades es troben en condicions d'obtenir el títol de batxiller i el poden sol·licitar a la secretaria del centre on s'ha fet la prova. Aquests centres són els encarregats de trametre les propostes de titulació a la Conselleria d'Educació i Universitats.

Catorzena Reclamacions

1. Els participants poden presentar una reclamació si consideren incorrecta l'aplicació dels criteris d'avaluació i de qualificació. Les reclamacions, adreçades al tribunal, s'han de presentar per correu electrònic al Servei d'Ordenació Educativa (ordenacio@dgplacen.caib.es) dins els tres dies hàbils posteriors a la publicació de les qualificacions, i s'han d'argumentar les raons que motiven la reclamació. A aquest efecte, s'ha d'emprar el model que figura en l'annex 4 d'aquesta Resolució.

2. El tribunal, en els dos dies hàbils següents a la recepció de les reclamacions, ha de fer una sessió d'avaluació extraordinària per resoldre les reclamacions presentades. En cas necessari, es pot comptar amb assessors especialistes que no formin part del tribunal. La decisió presa pel tribunal s'ha de comunicar a la persona interessada en un termini màxim de tres dies hàbils. Si les decisions modifiquen les qualificacions, aquestes modificacions s'han de traslladar a l'acta definitiva, i s'han de publicar dins el mateix termini a la web del Servei d'Ordenació Educativa i al tauler d'anuncis dels centres on s'ha fet la prova.

3. Contra les resolucions dels tribunals, es pot interposar un recurs d'alçada davant la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa en el termini d'un mes comptador des de la comunicació de la resolució d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Quinzena Coordinació i informació

1. El Servei d'Ordenació Educativa de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa coordina totes les accions relacionades amb l'organització i la celebració de la prova objecte d'aquesta convocatòria, així com la informació que es proporcioni als usuaris de tot el que se'n derivi. La informació relativa a aquesta prova es pot trobar en la pàgina web d'aquest Servei.

2. Les dades personals que conté aquesta sol·licitud seran tractades per la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa de la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears i per l'IES en el qual es realitzin les proves.

3. La finalitat del tractament d'aquestes dades és gestionar el procediment per a la realització d'aquesta prova.

4. La persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix el Reglament general de protecció de dades) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).

5. Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

6. La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència (Passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma; a/e: protecciodades@dpd.caib.es).

ANNEX 2 Continguts, estructura i criteris de qualificació dels diferents exercicis de la prova i material necessari per dur-los a terme

Matèria: Arts Escèniques II

Continguts de la prova

Bloc 1. Les arts escèniques i el seu context històric.

Bloc 2. L'expressió i la comunicació escènica.

Bloc 3. La interpretació en les arts escèniques: el teatre.

Bloc 4. La representació i l'escenificació.

Bloc 5. La recepció d'espectacles escènics.

Estructura i criteris de qualificació

L'exercici consta dels apartats següents:

1. Una part pràctica consistent en l'anàlisi dels elements escènics d'un vídeo representatiu de les arts escèniques. Valoració: 4 punts.

2. Desenvolupament per escrit de la dramatització i l'escenificació d'un text narratiu, un tema o una situació determinada. Valoració: 4 punts.

3. Desenvolupament d'un tema sobre les arts escèniques i el seu context històric. Valoració: 2 punts.

Matèria: Biologia

Continguts de la prova

Bloc 1. La base molecular i fisicoquímica de la vida.

Bloc 2. Morfologia, estructura i fisiologia cel·lulars.

Bloc 3. La base de l'herència. Genètica molecular.

Bloc 4. Microbiologia i biotecnologia.

Bloc 5. Immunologia.

Estructura i criteris de qualificació

1. La prova consta de cinc preguntes, tres de les quals són obligatòries, valorades amb 2 punts cadascuna. De les dues preguntes restants, se n'ha de triar una, que tindrà dos apartats valorats amb 2 punts cada un.

2. Hi haurà una pregunta o un apartat per cada bloc de continguts.

Matèria: Cultura Audiovisual II

Continguts de la prova

Bloc 1. Integració de so i imatge en la creació d'audiovisuals i nous mitjans.

Bloc 2. Característiques de la producció audiovisual i multimèdia en els diferents mitjans.

Bloc 3. Els mitjans de comunicació audiovisual.

Bloc 4. La publicitat.

Bloc 5. Anàlisi d'imatges i missatges multimèdia.

Estructura i criteris de qualificació

L'examinand ha de resoldre qüestions dels tipus següents:

1. Dues qüestions teòriques (2 punts).

2. Anàlisi d'un document audiovisual (5 punts).

3. Anàlisi d'una imatge publicitària (3 punts).

L'enunciat de cada apartat ha d'indicar la valoració corresponent:

1. L'anàlisi del document audiovisual s'ha de fer comentant aspectes com gènere, tipologia de plans, angulació i moviment de càmera, tipus de muntatge, banda sonora, anàlisi del missatge, etc. El fragment es podrà visionar fins a tres vegades durant la prova.

2. En les qüestions teòriques, l'alumne ha de demostrar el coneixement dels conceptes teòrics de la matèria i el domini del llenguatge i la terminologia específica propis del món audiovisual.

3. L'anàlisi de la imatge publicitària ha d'abraçar aspectes formals i tècnics i valors de significat. L'alumne ha d'escollir una imatge entre les dues opcions proposades: A o B.

Matèria: Dibuix Tècnic II

Continguts de la prova

Bloc 1. Traçats fonamentals en el pla.

Bloc 2. Polígons.

Bloc 3. Relacions geomètriques. Proporcionalitat i semblança.

Bloc 4. Transformacions geomètriques: homologia, afinitat i inversió.

Bloc 5. Tangències.

Bloc 6. Corbes planes: tècniques i còniques.

Bloc 7. Sistemes de representació.

Bloc 8. Sistema dièdric.

Bloc 9. Sistema axonomètric ortogonal i oblic.

Bloc 10. Sistema cònic.

Bloc 11. Classificació de les normes.

Bloc 12. Vistes i croquisació.

Bloc 13. Acotació.

Estructura i criteris de qualificació

L'examinand ha de resoldre tres problemes dels tipus següents:

1. Geometria plana o acotació (2 punts).

2. Sistema dièdric clàssic o directe (4 punts).

3. Perspectiva axonomètrica (isomètrica, cavallera, etc.) o perspectiva cònica (4 punts).

L'enunciat de cada exercici ha d'indicar la valoració corresponent:

1. L'exercici 1 presenta només una opció a un problema de la part de geometria plana o de la part d'acotació.

2. L'exercici 2 presenta una opció a un problema de la part de sistema dièdric. Només s'ha de resoldre un dels dos sistemes: clàssic o directe.

3. L'exercici 3 presenta dues opcions (A o B). Només se'n pot triar una:

1. Opció A: perspectiva axonomètrica (isomètrica, cavallera, etc.).

2. Opció B: perspectiva cònica.

El format de l'examen, A4, permet que les solucions gràfiques càpiguen totalment en el full.

Materials

A l'exercici de Dibuix Tècnic II, els aspirants han d'aportar obligatòriament llapis i/o portamines de diferents dureses, goma d'esborrar, regles (30 cm), compàs, escaires (25 cm), paral·lex, etc., per fer els dibuixos amb llapis. No es poden utilitzar models de figures geomètriques. Opcionalment, poden dur estris de tinta, portamines calibrats de colors i/o una calculadora no programable.

Matèria: Disseny

Continguts de la prova

Bloc 1. El disseny. Història i procés.

Bloc 2. Teoria del disseny.

Bloc 3. Disseny gràfic i comunicació visual.

Bloc 4. Disseny en l'espai.

Estructura i criteris de qualificació

L'exercici presenta dues opcions diferents i l'examinand ha de triar-ne una:

1. Opció A: disseny gràfic i comunicació visual.

2. Opció B: disseny d'objectes i de l'espai.

L'exercici té una estructura pràctica consistent a demostrar la capacitat de generar idees i propostes en projectes de disseny, així com el coneixement i el bon ús del vocabulari específic de la matèria i dels mètodes adequats per al desenvolupament del projecte, explicant els processos, justificant les eleccions i atenent els objectius prefixats i els requeriments de la proposta.

Tots els blocs de continguts hi són implícits.

Materials

Els aspirants han d'aportar els elements següents:

1. Llapis durs i llapis tous, bolígraf negre, retoladors negres de diferents gruixes.

2. Escaire, cartabó, regle graduat, escalímetre, paral·lex, plantilles de corbes i compàs.

3. Tècniques seques per aplicar color: llapis de colors, collage, retoladors, barres de cera dura (tipus Plastidecor), ceres toves (tipus Manley), etc.

4. Paper DlN A3. Màxim: 5 unitats, que es poden utilitzar per davant i per darrere.

5. Paper bàsic: paper vegetal, paper pautat, paper blanc DIN A4.

6. Papers amb diferents textures: cartolines de colors, paper Canson, aquarel·la, Caballo, Geller, etc.

7. Retalls de revistes classificats per temes: textures, colors, natures, paisatges. Lletres de revistes o catàlegs, classificades per la caixa, el color, la mida, etc.

8. Tisores, cúter i base per tallar, cola de barra.

9. Opcionalment: calculadora (pot ser científica) no programable.

Matèria: Economia de l'Empresa

Continguts de la prova

Bloc 1. L'empresa:

1. L'empresa com a sistema i el seu entorn.

2. L'empresari i les seves funcions.

3. Classificació de les empreses segons la grandària, l'activitat, la zona geogràfica on competeixen, la destinació dels beneficis, la propietat del capital.

4. Tipus d'empreses.

5. Objectius de l'empresa.

6. Marc jurídic, legislació mercantil.

7. Responsabilitat social de l'empresa.

Bloc 2. Desenvolupament de l'empresa:

1. Localització de l'empresa.

2. Formes de concentració d'empreses.

3. Les pimes.

4. Les multinacionals.

5. Estratègies d'especialització i diversificació.

Bloc 3. Organització i direcció de l'empresa:

1. L'organització formal i informal en l'empresa.

2. Procés de direcció (planificació, organització, gestió i control).

3. Departament de recursos humans.

4. Funcions de l'empresa.

Bloc 4. La funció productiva:

1. Productivitat i eficiència de la producció.

2. Llindar de rendibilitat o punt mort.

3. Comprar o produir. Llindar de producció.

4. Gestió d'inventaris.

5. Fitxa d'inventaris: PMP i FIFO.

Bloc 5. La funció comercial de l'empresa:

1. Fases de l'estudi de mercat, anàlisi dels consumidors i segmentació de mercats.

2. El màrqueting. Producte.

3. El màrqueting. Preu.

4. El màrqueting. Distribució.

5. El màrqueting. Promoció.

Bloc 6. La informació en l'empresa:

1. Patrimoni i comptes anuals.

2. Marc jurídic, legislació fiscal.

3. Elaboració d'un balanç de situació per masses patrimonials.

4. Elaboració d'un compte de resultats (pèrdues i guanys).

5. Càlcul i interpretació del fons de maniobra.

6. Càlcul i interpretació de les ràtios de tresoreria, liquiditat, garantia, disponibilitat, autonomia i qualitat del deute.

Bloc 7. La funció financera:

1. Recursos financers propis.

2. Recursos financers aliens a llarg termini.

3. Recursos financers aliens a curt termini.

4. Càlcul i interpretació del termini de recuperació (payback).

5. Càlcul i interpretació del valor actualitzat net (VAN).

6. Càlcul i interpretació de la taxa de rendiment intern (TIR). La TIR tindrà com a màxim 2 anys.

Estructura i criteris de qualificació

La prova consta de dues parts:

1. Part teòrica: consta de cinc preguntes de desenvolupament i se n'han de triar tres. Valoració de cada pregunta: 2 punts.

2. Part pràctica: s'han de resoldre dos exercicis. Valoració de cada exercici: 2 punts.

Per a la part pràctica és necessari l'ús de calculadora.

Matèria: Física

Continguts de la prova

Bloc 1. Interacció gravitatòria.

Bloc 2. Electromagnetisme.

Bloc 3. Ones.

Bloc 4. Òptica.

Bloc 5. Introducció a la física moderna.

Estructura i criteris de qualificació

La prova consta de cinc preguntes, amb dos apartats cadascuna. Cada apartat val 1 punt.

Cada pregunta correspon a un bloc dels continguts.

Materials

Es permet usar una calculadora no programable.

Matèria: Fonaments de l'Art II

Continguts de la prova

Bloc 1. El Romanticisme. La pintura europea (Friedrich, Géricault, Delacroix i Turner) i la pintura espanyola (Goya).

Bloc 2. El Romanticisme tardà. 1850-1900. Les exposicions universals (torre Eiffel); l'escultura de Rodin; la pintura prerafaelita (D. G. Rossetti i J. E. Millais). Així mateix, s'analitza el moviment Arts and Crafts (William Morris), així com la irrupció de la fotografia (Talbot, Nadar, Daguerre) i el naixement del cinema (Lumière, Méliès, Griffith).

Bloc 3. Les avantguardes. Teoria dels colors i la influència que exerceix en els pintors impressionistes (Cézanne, Monet, Manet, Pissarro, Sisley, etc.); el fauvismo (Matisse); el postimpressionisme de Van Gogh; el cubisme (Gris, Braque i Picasso), i el cartell publicitari (Toulouse-Lautrec). L'estampa japonesa.

Bloc 4. El Modernisme - art nouveau. Estudi de l'arquitectura europea de l'art nouveau; el Modernisme de Víctor Horta; el Modernisme català de Gaudí i Domènech i Montaner.

Bloc 5. El surrealisme i altres avantguardes. El surrealisme (Dalí i Miró) i el dadaisme: Marcel Duchamp; el surrealisme al cinema, especialment les primeres obres de Luis Buñuel (Un chien andalou); el cinema expressionista alemany (El gabinet del doctor Caligari, de Wiene).

Bloc 6. La Gran Depressió i l'art d'aquesta època. El còmic europeu (Tintín); el còmic nord-americà (Superman, Batman), i l'obra de Chaplin (Temps moderns). Fotografia de la Gran Depressió (Dorothea Lange).

Bloc 7. La Segona Guerra Mundial. L'art del feixisme i del comunisme. La fotografia de guerra (Robert Capa); l'abstracció escultòrica (Henry Moore), i el cinema clàssic americà: les grans companyies (Warner Bros, United Artists, Columbia, Metro-Goldwyn-Mayer). Els gèneres cinematogràfics: musical, melodrama, western, còmic, de terror, etc. Exemple de western (La diligència, de J. Ford) i de melodrama (Casablanca, de M. Curtiz).

Bloc 8. El funcionalisme i les dècades dels quaranta i els cinquanta. Anàlisi de l'arquitectura funcional: Mies van der Rohe, F. Lloyd Wright, Le Corbusier i la Bauhaus.

Bloc 9. Els anys 1960-1970. La pintura expressionista abstracta (Pollock i Rothko) i l'expressionista figurativa (Bacon).

Bloc 10. Els anys 1980-1990. La postmodernitat arquitectònica (F. Gehry i N. Foster).

Bloc 11. Els anys 2000-2015. Internet com a mitjà de producció i difusió artística.

Estructura i criteris de qualificació

La prova consta de tres parts:

1. Fer un comentari i l'anàlisi formal d'una obra. Descripció formal de l'obra i contextualització (moviment artístic, relació de les característiques de l'obra amb les del moviment, etc.). 30 %.

2. Respondre preguntes de resposta breu. 40 %.

3. Relacionar llenguatges i/o moviments artístics. 30 %.

Tots els blocs de continguts hi són implícits.

Es valorarà:

1. La capacitat expositiva: l'estructura, la claredat, l'expressió escrita i l'ús de la terminologia pròpia de la matèria.

2. La capacitat d'establir relacions entre obres, artistes, moviments i disciplines artístiques.

3. La capacitat de situar cronològicament artistes, obres i moviments (contextualització).

Matèria: Geografia

Continguts de la prova

Bloc 1. L'espai geogràfic.

Bloc 2. L'espai físic i natural.

Bloc 3. L'espai demogràfic.

Bloc 4. L'espai econòmic.

Bloc 5. L'espai urbà.

Bloc 6. L'espai politico-administratiu.

Bloc 7. L'espai europeu.

Estructura i criteris de qualificació

La prova consta de quatre qüestions:

1. Mapa: l'examinand podrà triar entre dos mapes i contestar les qüestions plantejades. Valoració: 3 punts.

2. Vocabulari: s'han de triar cinc termes entre els vuit que es proposen (no s'han de respondre gaire àmpliament, ja que l'espai de resposta és limitat). Valoració total: 3 punts (0,6 punts per terme).

3. Dos comentaris guiats sobre un document (text, gràfic, sèrie estadística o mapa temàtic). Cada comentari conté quatre qüestions. Valoració: 2 punts per comentari.

Matèria: Geologia

Continguts de la prova

Bloc 1. Estudi del planeta Terra.

Bloc 2. Minerals: els components de les roques.

Bloc 3. Roques ígnies, sedimentàries i metamòrfiques.

Bloc 4. La tectònica de plaques: una teoria global.

Bloc 5. Processos geològics externs.

Bloc 6. Temps geològic i geologia històrica.

Bloc 7. Riscs geològics.

Bloc 8. Recursos minerals i energètics i aigües subterrànies.

Bloc 9. Geologia d'Espanya.

Bloc 10. Geologia de camp.

Estructura i criteris de qualificació

La prova consta de cinc preguntes, tres de les quals són obligatòries, valorades amb 2 punts cadascuna. De les dues preguntes restants, se n'ha de triar una, que tindrà dos apartats valorats amb 2 punts cada un.

Hi haurà una pregunta o una part d'una pregunta o d'un apartat per cada bloc dels continguts.

Matèria: Grec II

Continguts de la prova

Bloc 1. Llengua grega.

Bloc 2. Morfologia.

Bloc 3. Sintaxi.

Bloc 4. Literatura.

Bloc 5. Textos.

Bloc 6. Lèxic.

Estructura i criteris de qualificació

L'exercici consta de tres preguntes:

1. Una qüestió obligatòria: text grec per traduir (3 punts) i analitzar sintàcticament (3 punts).

2. Dues qüestions que s'han de triar de les quatre següents:

1. Coneixement morfològic de la llengua grega (2 punts).

2. Etimologies gregues al nostre lèxic (2 punts).

3. Literatura grega (2 punts).

4. Pervivència de la cultura clàssica (2 punts).

Materials

Es permet l'ús d'un diccionari bilingüe.

Matèria: Història de la Filosofia

Continguts de la prova

Bloc 1. La filosofia antiga i medieval.

Bloc 2. La filosofia moderna.

Bloc 3. La filosofia contemporània.

Estructura i criteris de qualificació

1. Comentari de text (context històric, social i cultural; identificació del tema i de la tesi o les tesis del text; establiment d'algun tipus de relació amb algun autor o sistema filosòfic del temari; valoració crítica a mode de conclusió). Valoració: 5 punts.

2. Pregunta teòrica sobre un dels autors, sistemes filosòfics o corrents que conformen el contingut teòric de la matèria (s'ha de triar una opció entre dues de possibles). Valoració: 2,5 punts.

3. Comparació entre dos autors, sistemes filosòfics o corrents filosòfics. S'oferirà la possibilitat de triar un element de la relació, entre dues opcions. Valoració: 2,5 punts.

Es podrà descomptar fins a 1 punt de la qualificació per l'acumulació d'errades ortogràfiques, sintàctiques o d'expressió escrita.

Matèria: Història de l'Art

Continguts de la prova

Bloc 0. Continguts comuns i terminologia.

Bloc 1. El llegat de l'art clàssic.

Bloc 2. L'art medieval.

Bloc 3. L'art occidental en el món modern.

Bloc 4. L'art contemporani.

Estructura i criteris de qualificació

La prova consta de quatre preguntes:

1. Terminologia: s'han d'escriure 10 termes correctes de les 20 definicions proposades. Valoració: 2 punts.

2. Pregunta temàtica de resposta àmplia del temari. S'ha de triar-ne una entre dues. Valoració: 3 punts.

3. Comentari d'una imatge que s'ha de triar d'entre dues d'obres d'art (arquitectura, escultura i/o pintura). Se n'ha de desenvolupar l'anàlisi tècnica i formal, iconogràfica i contextual, i de l'evolució de l'estil amb models i influències. Valoració: 2,5 punts.

4. Comentari de la imatge d'una obra d'art (arquitectura, escultura i/o pintura), sense elecció. Se n'ha de desenvolupar l'anàlisi tècnica i formal, iconogràfica i contextual, i de l'evolució de l'estil amb models i influències. Valoració: 2,5 punts.

Les preguntes b), c) i d) han de fer referència als continguts dels blocs 1, 2, 3 i 4 del temari; el bloc 0 no és objecte específic d'examen, sinó que es desenvolupa transversalment al llarg de la resta dels blocs i de les diferents parts de la prova.

Matèria: Història d'Espanya

Continguts de la prova

Bloc 1. Les arrels de l'Espanya contemporània: des de l'antiguitat fins al segle XVIII.

Bloc 2. L'Espanya del segle XIX.

Bloc 3. L'Espanya del segle XX.

Estructura i criteris de qualificació

L'exercici consta de tres preguntes:

1. Pregunta del bloc 1. Valoració: 3 punts. L'examinand ha de contestar una de les dues preguntes proposades:

1. Una pregunta teòrica.

2. Una pregunta teòrica o bé una de pràctica (text o mapa).

2. Pregunta del bloc 2. Valoració: 3,5 punts. L'examinand ha de contestar una de les dues preguntes proposades:

1. Una pregunta teòrica.

2. Una pregunta teòrica o bé una de pràctica (text o mapa).

3. Pregunta del bloc 3. Valoració: 3,5 punts. L'examinand ha de contestar, sense possibilitat de triar, la pregunta teòrica proposada.

Matèria: Llatí II

Continguts de la prova

Bloc 1. El llatí, origen de les llengües romàniques.

Bloc 2. Morfologia.

Bloc 3. Sintaxi.

Bloc 4. Literatura romana.

Bloc 5. Textos.

Bloc 6. Lèxic.

Estructura i criteris de qualificació

Les preguntes de l'exercici es distribueixen de la manera següent:

1. Una qüestió obligatòria: un text en llatí d'uns 25-30 mots per traduir (3 punts) i analitzar sintàcticament (3 punts).

2. Opcions de preguntes per triar (les preguntes que es triïn han de sumar 4 punts en total):

1. Morfologia (2 punts).

2. Sintaxi (2 punts).

3. Expressions llatines (1 punt).

4. Derivats en la nostra llengua de mots llatins (1 punt).

5. Literatura romana i pervivència d'aquesta literatura (1 punt).

Materials

Es permet l'ús d'un diccionari bilingüe.

Matèria: Llengua Castellana i Literatura II

Continguts de la prova

Bloc 1. La varietat dels discursos i el tractament de la informació.

Bloc 2. El discurs literari.

Bloc 3. Coneixement de la llengua.

Estructura i criteris de qualificació

L'examen consta de tres grups de preguntes:

1. El primer grup parteix d'un text o d'un fragment d'un text a partir del qual s'han de desenvolupar tres exercicis:

1. Resum i identificació del tema.

2. Explicació de l'estructura del text.

3. Identificació de la modalitat textual i justificació.

Cadascun d'aquests exercicis té una nota màxima d'1 punt.

Sobre la temàtica del text, o a partir d'aquesta, a mode de comentari crític es proposaran dues qüestions que s'han de desenvolupar per escrit amb un text de fins a cent cinquanta paraules; aquest exercici té una nota màxima de 2 punts.

La nota màxima total d'aquest bloc és de 5 punts.

2. El segon grup està format per tres preguntes sobre coneixement de la llengua (sintaxi, morfologia o semàntica). Aquestes preguntes poden partir de fragments del text proposat en el primer bloc o poden ser independents. Cadascuna d'aquestes preguntes té una nota màxima d'1 punt. La nota màxima d'aquest bloc és de 3 punts.

3. El tercer grup consisteix a desenvolupar per escrit una de les dues qüestions teòriques proposades entre les que conformen els continguts. La nota màxima d'aquest bloc és de 2 punts.

De forma global s'avaluaran l'expressió i l'ortografia, de tal forma que es podran arribar a descomptar fins a 2 punts del total de l'examen; com a norma general es descompten 0,1 punts per cada falta.

Matèria: Llengua Catalana i Literatura II

Continguts de la prova

Bloc 1. Comunicació oral: escoltar i parlar.

Bloc 2. Comunicació escrita: llegir i escriure.

Bloc 3. Coneixement de la llengua.

Bloc 4. Educació literària.

Estructura i criteris de qualificació

L'examen s'estructura en quatre blocs:

1. El bloc 1 no és avaluable amb aquesta prova.

2. Al bloc 2 li corresponen quatre qüestions relacionades amb un text que prèviament s'ha de llegir amb esment. La nota corresponent a aquest bloc és de 5 punts: entre 1 i 1,5 punts per qüestió, segons els objectius, lligats a la comprensió i a l'anàlisi textual i a l'expressió escrita.

3. Al tercer bloc li corresponen dues preguntes, valorades amb 1 i 2 punts. Preferentment, la primera ha de tenir algun tipus de relació amb el text que s'ha llegit. A la segona, i sisena de l'exercici, s'ha de triar entre dues propostes (a o b) referides al contingut del bloc. Aquest apartat, per tant, s'avalua amb 3 punts.

4. Al quart bloc li corresponen dues opcions (a i b) sobre literatura, i se n'ha de triar una. És la pregunta setena en el conjunt de l'exercici i es valora amb 2 punts.

L'ortografia s'avaluarà de forma general i es poden arribar a descomptar fins a 2 punts del total.

Matèria: Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials II

Continguts de la prova

Bloc 1. Àlgebra.

Bloc 2. Anàlisi.

Bloc 3. Probabilitat i estadística.

Estructura i criteris de qualificació

L'estructura de la prova és la següent:

1. Sis problemes, dels quals l'examinand n'ha de triar i desenvolupar quatre.

2. Valoració: 2,5 punts per problema. La nota serà la suma de les puntuacions obtingudes a cada problema.

3. Els problemes poden tenir apartats diferents; la puntuació de cada apartat es donarà a l'enunciat de l'examen.

4. Hi haurà dos problemes per cada un dels tres blocs assenyalats anteriorment.

L'examinand ha de raonar o explicar el perquè de totes les respostes. Es valorarà la correcció i la claredat en el llenguatge emprat per l'examinand en la redacció de les respostes. Els errors de càlcul es penalitzen, especialment els que portin a resultats incoherents o absurds.

Només es permet utilitzar calculadores no programables. No s'autoritza l'ús de les que duguin informació emmagatzemada.

Materials

Es permet l'ús d'una calculadora no programable.

Matèria: Matemàtiques II

Continguts de la prova

Bloc 1. Àlgebra lineal.

Bloc 2. Geometria.

Bloc 3. Anàlisi.

Estructura i criteris de qualificació

L'examen consta de quatre preguntes: les dues primeres no tenen opcions per triar, i en el cas de la tercera i la quarta s'ha de triar una de les dues opcions proposades.

Hi ha una pregunta d'àlgebra lineal, una de geometria i dues d'anàlisi. Cada pregunta es valora amb 2,5 punts.

Es tindrà en compte la claredat en les respostes, així com l'explicació acurada del raonament fet.

Materials

Es pot utilitzar una calculadora no programable.

Matèria: Primera Llengua Estrangera

Continguts de la prova

Bloc 1. Llegir i escriure.

Bloc 2. Coneixement de la llengua.

Bloc 3. Aspectes socioculturals i consciència intercultural.

Estructura i criteris de qualificació

L'estructura de la prova és la següent:

1. Comprensió lectora (3 punts):

1. Dues preguntes obertes de comprensió lectora global (0,5 punts x 2).

2. Entre dues i quatre preguntes tancades (vertader/fals o resposta múltiple) (1 punt).

3. Una activitat de resposta tancada de fonètica (s'ha de triar el so adequat o descartar la paraula que sona diferent) (0,5 punts x 2).

2. Ús de l'idioma (4 punts):

Deu preguntes o activitats curtes (domini de vocabulari, estructures gramaticals i ús de frases fetes). S'hi poden incloure activitats de resposta tancada (resposta múltiple) (0,4 punts x 10).

3. Escriptura (3 punts):

S'ha de triar una de les opcions ofertes, a o b, i s'ha de redactar un text escrit de 150 paraules (màxim 175 paraules) en forma d'article d'opinió, text d'argumentació, text narratiu, carta formal o currículum:

1. Lèxic i estructures correctes: 1 punt.

2. Bona estructuració del text (cohesió i coherència): 1 punt.

3. Creativitat personal: 1 punt.

Matèria: Química

Continguts de la prova

Bloc 1. Estructura atòmica i classificació periòdica dels elements.

Bloc 2. L'enllaç químic i propietats de les substàncies.

Bloc 3. Cinètica i equilibri químic.

Bloc 4. Reaccions de transferència de protons.

Bloc 5. Reaccions de transferència d'electrons.

Bloc 6. Química del carboni. Estudi d'algunes funcions orgàniques.

Estructura i criteris de qualificació

La prova consta de cinc preguntes, amb dos o tres apartats cadascuna. En el cas que n'hi hagi dos, cada apartat val 1 punt, en el cas n'hi hagi tres, cada apartat valdrà 0.6, 0.7 i 0.7.

Tipus de continguts:

1. Resolució de problemes.

2. Qüestions breus de raonament, descripció o formulació.

Materials

Es permet l'ús d'una calculadora no programable.

Documents adjunts