Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 57740
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes per al desenvolupament dels programes sanitaris corresponents a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Decret 42/2021, d'11 d'octubre, regula el funcionament de les agrupacions de defensa sanitària ramadera en l'àmbit de les Illes Balears.

El Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes, publicat al Boletín Oficial del Estado núm. 50, de 27 de febrer, atribueix a les comunitats autònomes la competència per convocar les subvencions corresponents a les associacions de defensa sanitària el domicili social de les quals estigui en el seu àmbit territorial, per la qual cosa resulta necessari convocar aquestes ajudes en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adaptades a les seves particularitats organitzatives i procedimentals.

El Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, estableix les condicions que han de complir les ajudes, a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat. En concret, a l'article 26 del reglament esmentat s'estableixen les condicions per acollir-se a l'exempció que han de reunir determinades ajudes adreçades a la participació de productors de productes agrícoles en règims de qualitat.

En compliment del que preveu l'article 11 del Reglament (UE) núm. 2022/2472 esmentat, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació va trametre a la Comissió Europea la informació resumida d'aquesta ajuda, a la qual s'ha assignat el número d'identificació d'ajuda SA.109897.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, assenyala que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, la convocatòria d'aquestes ajudes s'ha d'aprovar per resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes (ADS) de les Illes Balears, per al desenvolupament dels programes sanitaris corresponents a l'any 2024, que preveu el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes, publicat al Boletín Oficial del Estado núm. 50, de 27 de febrer de 2015.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és compensar el cost de les actuacions de prevenció, control, lluita i erradicació de malalties dels animals que inclouen els programes o les actuacions sanitàries.

3. Aquestes ajudes es concedeixen d'acord amb l'article 26 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda als sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea de 21 de desembre de 2022.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de sis-cents mil euros (600.000,00 €), amb la distribució anual següent:

  • Any 2024: 300.000,00 €
  • Any 2025: 300.000,00 €

En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en l'anualitat de 2025, per finançar el compliment de les obligacions generades.

2. Aquesta ajuda es pot finançar, fins a un màxim del 50% del programa sanitari, amb càrrec als crèdits que a aquest efecte pugui destinar el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació , d'acord amb el que estableixen els articles 7 i 9 del Reial decret 81/2015, de 13 de febrer.

El finançament per part de l'Administració general de l'Estat queda subjecte a la condició suspensiva de la transferència de crèdit adequat i suficient per part del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Si escau, la resolució de concessió ha de determinar els fons que procedeixen dels pressupostos generals de l'Estat.

3. De conformitat amb el que preveu l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia que preveu el punt 1 es pot incrementar amb la quantia addicional d'un màxim de sis-cents mil euros (600.000,00 €); l'efectivitat d'aquesta quantia addicional està condicionada a la declaració de disponibilitat de crèdit, a conseqüència de les circumstàncies esmentades a l'apartat a del punt 2 de l'article 58 esmentat, amb l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària corresponent, si escau, abans de la resolució de concessió de la subvenció.

Tercer Persones beneficiàries

1. Poden tenir la consideració de beneficiàries directes i demanar les ajudes que preveu aquesta resolució les ADS integrades per productors que compleixin els requisits del punt 2 d'aquest apartat i que, abans que finalitzi el termini de presentació de sol·licituds o d'un altre, si així es determina, compleixin els requisits següents:

a. Que estiguin legalment constituïdes i reconegudes de conformitat amb el que estableixen el Reial decret 842/2011, de 17 de juny (BOE núm. 168, de 14 de juliol de 2011), i el Decret 42/2021, d'11 d'octubre, pel qual es regula el funcionament de les agrupacions de defensa sanitària ramadera en l'àmbit de les Illes Balears (BOIB núm. 140, de 12 d'octubre de 2021).

b. Les agrupacions reconegudes, a més, s'han d'inscriure i comunicar al Registre nacional d'agrupacions de defensa sanitària ramadera.

c. Que, abans de dictar-se la proposta de resolució, disposin d'un programa sanitari aprovat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, amb el contingut mínim que estableix el Decret 42/2021, d'11 d'octubre.

d. Que estiguin al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i compleixin la resta dels requisits de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els termes que preveu el punt 4 següent.

e. Que no estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

f. Que no es tracti d'empreses en crisi, tal com es defineixen a l'article 2.59 del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, i a les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).

L'acreditació del compliment dels requisits que preveuen els epígrafs a, b i c la fa d'ofici el FOGAIBA davant dels òrgans competents de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. En cas que no s'autoritzi aquesta comprovació, s'han de presentar els certificats corresponents.

2. Poden ser beneficiàries finals de les ajudes que preveu aquesta resolució les petites i mitjanes explotacions agràries integrades en una de les agrupacions de defensa sanitària ramaderes (ADS) de les Illes Balears que, amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la unitat gestora que preveu el punt 2 de l'apartat vuitè, compleixin els requisits següents:

a. Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i complir la resta dels requisits de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els termes que preveu el punt 4 següent.

b. Ser titulars d'explotacions ramaderes en actiu inscrites al Registre general d'explotacions ramaderes (REGA).

c. Tenir la condició de pimes, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda als sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

d. No estar subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

e. No tractar-se d'empreses en crisi, tal com es defineixen a l'article 2.59 del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, a les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).

L'acreditació del compliment del requisit que preveu l'epígraf b la fa d'ofici el FOGAIBA davant dels òrgans competents de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. En cas que no s'autoritzi aquesta comprovació, s'ha de presentar el certificat corresponent.

3. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'article 13 esmentat.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació serà la que preveu l'article 13.3.bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. D'acord amb el que disposa l'article 13.2.e de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans de dictar la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.

L'acreditació que es compleix aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici que es compleix el requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

6. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveuen el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Quart Activitats subvencionables

1. Poden ser subvencionables les despeses següents, derivades de les actuacions relacionades amb la realització, per part de les ADS, dels programes i actuacions sanitaris comunes, en relació amb les malalties que inclou la llista de malalties animals de l'Organització Mundial de Sanitat Animal (OIE) o les malalties animals i zoonosis que enumera l'annex III del Reglament 690/2021 del Parlament Europeu i del Consell, de 28 d'abril de 2021, pel qual s'estableix un programa per al mercat interior, la competitivitat de les empreses, incloses les petites i mitjanes empreses, l'àmbit dels vegetals, animals, aliments i pinsos, i les estadístiques europees (Programa per al mercat únic) i es deroguen els reglaments (UE) núm. 99/2013, (UE) núm. 1287/2013, (UE) núm. 254/2014 i (UE) núm. 652/2014.

a. Els controls sanitaris, les proves diagnòstiques, les anàlisis de laboratori o altres mesures de detecció de malalties animals, incloses les de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS. S'entenen excloses les despeses derivades de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS en la presa de mostres o la realització de diagnòstics en el marc dels programes nacionals d'erradicació de malalties que rebin cofinançament de la Unió Europea.

b. La compra i l'administració de vacunes, medicaments veterinaris, biocides o altres productes zoosanitaris, incloses les despeses de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS.

c. El sacrifici d'animals o la destrucció de casolanes, quan estiguin malalts o se sospiti que puguin estar-ho, i les despeses de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS per aquestes actuacions, excloses les despeses per aquestes actuacions que, en el marc dels programes nacionals d'erradicació de les malalties animals, rebin cofinançament de la Unió Europea.

d. Les despeses de destrucció de productes d'origen animal i la neteja i desinfecció de l'explotació i de l'equip, incloses les de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS.

Així mateix, seran subvencionables les despeses derivades de l'obtenció, si escau, de la certificació de no estar incurs en el supòsit que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, recollida en el punt 2.g de l'apartat sisè d'aquesta resolució.

2. Únicament són subvencionables les despeses efectuades i pagades a partir de l'1 de gener del 2024 i fins al 31 de desembre del 2024, tret de les despeses que corresponguin als salaris i a la Seguretat Social del mes de desembre i les retencions de l'IRPF del quart trimestre de l'any 2024, que es poden pagar fins al 31 de gener del 2025.

3. En tot cas, les despeses subvencionables han de ser avalades amb proves documentals clares, específiques i actualitzades.

4. L'impost sobre el valor afegit (IVA) no és subvencionable, excepte quan el beneficiari no el pugui recuperar. A aquest efecte, el beneficiari que sol·liciti la subvencionabilitat de l'IVA ha de presentar el certificat 036 o la resolució d'excepció.

5. Quant a les despeses subvencionables, és d'aplicació el que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, com també el que estableix l'article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

6. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de quinze mil euros (15.000,00 €), en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L'elecció entre les ofertes es presentin, que s'han d'aportar juntament amb la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de la subvenció, es fa d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Cinquè Quantia de les ajudes

1. Amb caràcter general, l'import de les ajudes és del 100% de les despeses derivades de les actuacions relacionades amb la realització, per part de les ADS, dels programes i actuacions comunes, amb un límit màxim de tres mil euros (3.000,00 €) per beneficiari final.

2. L'import màxim que cada ADS ha de percebre es determina d'acord amb la informació del cens que figura al REGA que prové de la Declaració anual obligatòria de l'any 2024 per a cada una de les espècies i aplicant els criteris següents:

- Agrupacions de bestiar oví i caprí de carn:

  • 13,24 € per unitat de bestiar major (UBM)
  • 6,33 € per explotació

- Agrupacions de bestiar oví i caprí de carn amb característiques específiques:

  • 30,55 €/UBM (màxim, 1.000 UBM; la resta, 9,90 €/UBM)
  • 6,33 € per explotació

- Agrupacions de bestiar oví i caprí de llet:

  • 30,55 €/UBM
  • 6,33 € per explotació

- Agrupacions de bestiar porcí:

  • 31,69 €/UBM
  • 6,33 € per explotació

- Agrupacions de bestiar boví de llet:

  • 11,28 €/UBM
  • 6,33 € per explotació

- Agrupacions de bestiar boví de carn:

  • 15,32 €/UBM
  • 6,33 € per explotació

- Agrupacions apícoles:

  • 30,93 €/UBM
  • 36,08 € per explotació (explotacions amb menys de 75 caseres)
  • 46,39 € per explotació (explotacions amb 75 caseres o més)

A l'efecte que preveu aquest punt, el càlcul de les UBM de reproductores i engreix de porcí s'ha de fer d'acord amb el quadre d'equivalències següent:

  • Reproductores de boví de llet: 1,00 UBM
  • Reproductores de boví de carn: 1,00 UBM
  • Reproductores d'oví i caprí: 0,15 UBM
  • Reproductores de porcí: 0,30 UBM
  • Porcí d'engreix: 0,16 UBM
  • Casera: 0,15 UBM

3. Les ADS d'oví i caprí de carn amb característiques específiques han de ser les úniques ADS de l'espècie a l'àrea insular que disposin d'un nombre d'explotacions inferior a 190, amb una mitjana de reproductores per explotació inferior a 60, o bé les que siguin d'una zona de muntanya amb gran dispersió i amb una mitjana d'animals per explotació inferior a 60.

4. Durant els tres primers anys, per a les ADS inscrites al Registre d'agrupacions de defensa sanitària ramadera de les Illes Balears, de nova creació, per afavorir la seva posada en marxa i desenvolupar les actuacions que preveu el Programa sanitari comú aprovat, la quantia total de les ajudes per percebre s'ha de multiplicar amb un factor de 2.

5. Amb caràcter general, per al càlcul de la subvenció només s'han de tenir en compte les explotacions actives i les dades que constin de les explotacions de cada ADS declarades al Registre general d'explotacions ramaderes (REGA) de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural en data 1 de gener de 2024 de les explotacions els titulars de les quals compleixin els requisits del punt 2 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

Per a la resta d'actuacions del Programa sanitari, cal tenir en compte els censos de reproductores d'aquestes explotacions. En cas del boví, s'han de tenir en compte les explotacions que constin al REGA i les femelles de més de 24 mesos que figurin al Registre d'identificació individual d'animals (RIIA).

6. De l'import màxim dels costos o les pèrdues que donen dret a l'ajuda, se n'han de reduir els imports rebuts d'acord amb els règims d'assegurança.

7. L'import de la subvenció no pot superar el cost total de l'activitat objecte de la subvenció ni els límits que estableix el Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea del 21 de desembre de 2022.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i acaba el 26 d'abril del 2024.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

 

Les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveuen els articles 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Caldrà aportar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Una fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b. L'acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.

c. Un pressupost detallat de les despeses per les quals es sol·licita la subvenció. Aquest pressupost ha d'incloure les despeses previstes per al compliment efectiu del programa sanitari comú, i de la resta d'actuacions del programa sanitari de l'ADS, i l'ha d'elaborar el veterinari de l'ADS, o el cap dels veterinaris si n'hi ha més d'un, i l'ha de signar el president de l'ADS.

d. La relació dels ramaders que constitueixen efectivament l'ADS en el moment de presentar la sol·licitud; aquesta relació ha d'incloure, com a mínim, el nom i els llinatges, el NIF de cada associat i els codis d'explotació d'acord amb l'article 5 del Reial decret 479/2004, de 26 de març, que estableix i regula el Registre general d'explotacions ramaderes (REGA). Aquesta relació s'ha de lliurar signada electrònicament i en format de full de càlcul.

e. Una declaració responsable de cada associat, d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat. Si la declaració presentada no conté totes les dades d'aquest formulari, o bé presenta ratllades o esmenes, es considera no presentada. El beneficiari ha de presentar aquestes declaracions de manera ordenada i numerada d'acord amb la relació de ramaders que hagi presentat.

f. Documentació que demostri que el beneficiari no pot recuperar l'IVA, en cas de sol·licitar la subvencionabilitat de l'IVA: el certificat 036 o una resolució d'excepció.

g. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

  • Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat o no estan obligades a presentar-les, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Aquesta certificació tindrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
  • Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenti la sol·licitud. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir aquestes dades, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents.

En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha de presentar declaració responsable del seu compliment.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits que s'han assenyalat, s'ha de requerir a la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o presenti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, i de la resta de la normativa d'aplicació, i comporta l'autorització de la persona sol·licitant perquè el FOGAIBA obtingui, de manera directa, l'acreditació de les circumstàncies que preveuen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei general de subvencions esmentat, mitjançant certificats telemàtics; en aquest cas, la persona sol·licitant no ha d'aportar la certificació corresponent.

No obstant això, la persona sol·licitant pot denegar-li expressament el consentiment; en aquest cas, ha d'aportar la certificació en els termes que preveu l'article 22 del reglament esmentat.

En els casos que preveu l'article 24 del Reglament de la Llei general de subvencions, es pot presentar una declaració responsable que acrediti que no s'ha incorregut en les prohibicions de l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

Setè Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència no competitiva; en conseqüència, se selecciona tots els beneficiaris sol·licitants que compleixen els requisits d'aquesta convocatòria i adjunten a la sol·licitud la documentació necessària.

2. En cas que el conjunt de les sol·licituds amb dret a ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, s'ha de reduir a cada beneficiari en el mateix percentatge unitari corresponent a l'ajustament pressupostari.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca. La unitat gestora emet un informe en el qual s'ha d'acreditar, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda, s'hi ha de fer constar que ha estat finançada amb càrrec als pressupostos del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, si escau.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Si transcorre aquest temps sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre que la sol·licitud ha estat desestimada.

4. Les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment es fan de manera telemàtica.

5. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, com també col·laborar activament amb les autoritats competents en sanitat animal en l'execució de proves diagnòstiques de camp, en les vacunacions i en les recollides de mostres dels animals de les explotacions ramaderes integrades, que preveuen els programes que la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural elabora per tal de complir el que estableixen els programes nacionals de vigilància, control i erradicació de malalties animals en l'àmbit del territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions esmentades és el que estableixen el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de la subvenció acaba el 31 de març del 2025 i són elegibles les despeses que el beneficiari hagi efectuat i pagat entre l'1 de gener del 2024 i el 31 de desembre del 2024.

No obstant això, s'accepta el pagament de les despeses corresponents als salaris i a la Seguretat Social del mes de desembre i a les retencions de l'IRPF del quart trimestre de l'any 2024, fins al dia 31 de gener del 2025.

2. Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i els justificants de la despesa, és aplicable el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Durant el termini de justificació que s'estableix, els beneficiaris han de presentar el formulari de sol·licitud de pagament que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçat al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquest formulari contingui.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. La memòria de les activitats dutes a terme, dels resultats obtinguts i del grau de compliment dels objectius que estableix el programa sanitari comú presentat.

b. Una relació de justificants imputats, d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

c. Documentació justificativa de les despeses fetes. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:

  • Factures que compleixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
  • Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.
  • Els documents RLC i RNT (antics TC1 i TC2), juntament amb una llista en què figurin, de manera detallada per mes i per treballador, els imports corresponents al total meritat a la nòmina i els justificants de pagament.
  • El document de l'IRPF i el justificant de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Un extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat, mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Una factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part de l'emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignats a la factura la data de cobrament, la identificació, amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l'empresa, el qual és facultatiu si l'emissor és una persona física.

3r. Un comprovant de transferència bancària en què quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

Aquesta documentació estarà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors per fer qualsevol control que es consideri oportú.

No s'admeten pagaments en efectiu iguals o superiors als mil euros (1.000,00 €), en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i lluita contra el frau.

d. Indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses, si escau.

e. Els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, com també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

f. Una declaració dels imports rebuts a conseqüència de règims d'assegurances, si escau.

g. Una declaració expressa, si escau, de les altres ajudes rebudes per a la mateixa finalitat i l'aportació de la documentació justificativa de les ajudes rebudes, per tal de comprovar els límits que preveu l'apartat onzè d'aquesta convocatòria.

 

​​​​​​​4. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha d'aportar els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'ha de presentar una declaració responsable del seu compliment.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abona al beneficiari per mitjà d'una transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes que s'estableixen suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta resolució.

6. A petició del beneficiari, es pot fer un pagament parcial, amb la justificació prèvia de les despeses fetes efectivament, per un mínim del 50% del cost de les actuacions del programa sanitari de l'ADS objecte d'ajuda, en els termes que estableix aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n deriven no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa i el cost total de l'activitat subvencionada.

7. L'agrupació de defensa sanitària que vulgui sol·licitar el pagament parcial de les actuacions efectuades ho ha de fer mitjançant la sol·licitud de pagament i la documentació que preveu el punt 3 d'aquest apartat, que ha d'adreçar al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

8. La sol·licitud d'un pagament parcial implica la justificació de totes les actuacions efectuades per al període per al qual se sol·licita aquest pagament i no es poden incorporar les actuacions no justificades en altres pagaments parcials a la liquidació final.

9. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del programa sanitari aprovat.

Onzè Compatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que el beneficiari pugui rebre, per a la mateixa finalitat, de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada, nacional o internacional, amb l'excepció de les ajudes destinades a la intervenció sectorial apícola (ISA 2024-2027), que es consideren incompatibles.

2. L'import de l'ajuda, tant aïlladament com en concurrència amb altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o de persones físiques o jurídiques, o procedents del règim d'assegurament, que cobreixin el mateix objecte d'aquestes ajudes, no pot superar el límit del 100% de la despesa en les actuacions subvencionables que preveu l'article 26.13 del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea. Aquestes ajudes no s'acumulen amb cap ajuda de minimis corresponent als mateixos costos subvencionables si aquesta acumulació dona lloc a una intensitat o a un import de l'ajuda superior al límit esmentat.

3. L'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per a la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, o de pagaments de règims d'assegurament que cobreixin el mateix objecte i les mateixes finalitats d'aquestes ajudes, quan l'import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de tota l'activitat subvencionable que s'hagi de desenvolupar, dona lloc a la reducció proporcional que correspongui en l'import de les subvencions que es regulen en aquesta convocatòria, fins que s'ajusti al límit esmentat. Si, a més, la suma de subvencions suposa una intensitat de l'ajuda superior als percentatges màxims que estableix l'article 7 del Reial decret 81/2015 o la normativa estatal o comunitària aplicables, s'ha de reduir fins al límit esmentat.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altra normativa aplicable.

 

Tretzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (30 de gener de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons