Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 56054
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte per a la reparació del camí de sa Foradada, terme municipal de Deià (Exp. 126a/2022)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 19 de setembre de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),
RESOLC FORMULAR
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte per a la reparació del camí de sa Foradada, terme municipal de Deià, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte per a la reparació del camí de sa Foradada es localitza al paratge natural de la serra de Tramuntana, que al seu Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals (PORN) aprovat pel decret 19/2007, de 16 de març, a l'article 101 determina les actuacions que s'han de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental, i entre altres hi ha: la reforma o condicionament de carreteres, rondes, vials i camins existents, i habilitació de nous senders i pistes forestals.
El projecte consisteix en la reparació d'un camí de 3,5 km, per tant, també està sotmès al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental d'acord amb el Decret Llei 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, atès que està inclòs a l'annex 2 Grup 1, punt 7: Pistes forestals a partir de 2 km o en pendents superiors al 15% i pistes agrícoles també en pendent superior al 15%.
Per l'anterior, d'acord amb l'art. 7.2. a de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i l'art. 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de l'esmentada Llei 21/2013.
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte s'ubica a la finca de Son Marroig al terme municipal de Deià, i és el camí privat que s'inicia al km 65 de la carretera Ma-10 i arriba al restaurant de sa Foradada, devora la mar, recorrent 3,5 km, i que també utilitzen nombrosos excursionistes. Els primers 50 m són d'asfalt i la resta són pista forestal de terra i pedres i amb forta pendent.
Atès que el camí es troba en mal estat a causa de pluges, tormentes i caps de fibló, presentant erosió i despreniments, els motius de la reparació són la seva conservació, la prevenció, poder circular i evitar perills.
El projecte consisteix en la reparació d'aquest camí, amb els següents treballs a realitzar:
- Retirada de l'arbrat, arbusts i branques caigudes, aclarint el lloc. Tall de la fusta i apilat per a la posterior recollida.
- Retirada de roques grans despreses, desplaçant-les fora de l'itinerari.
- Recollida de pedres mitjanes i farcit de sots amb les pedres petites.
- Reparació d'un bancal o mur de suport que s'ha ensorrat.
- Reparació de sots i solcs del camí. Col·locació i piconat de terra.
- Col·locació de ressalts oblics a la marxa per tal de desviar les aigües i treure-les als laterals.
- Arreglar les vores del camí o murets sobre el precipici que estiguin deteriorats.
- Senyalitzar els punts que comportin perill i que, en principi, no es puguin arreglar.
Per realitzar aquests treballs la maquinària a utilitzar serà una excavadora o una miniexcavadora. S'ha calculat que es necessitaran unes 80 tn de terra i tot-u (9 camions). Els treballs manuals els realitzaran 2 o 3 operaris durant 5 dies
3. Avaluació dels efectes previsibles
Un dels principals efectes que es pot produir és l'afecció a les aus, especialment les que motivaren la declaració de la ZEPA, Falco eleonorae i Phalacrocorax aristotelis desmarestii, així com a Pandion haliaetus que nidifica a la zona, espècies incloses a l'Annex I de la Directiva Aus (Directiva 2009/147/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de novembre de 2009, relativa a la conservació de les aus silvestres).
A més, Pandion haliaetus i Phalacrocorax aristotelis desmarestii es troben incloses al Catàleg Espanyol d'Espècies Amenaçades, amb la categoria de vulnerable (RD 139/2011, de 4 de febrer). També les 3 espècies es troben a l'annex IV (espècies que seran objecte de conservació especial pel que fa al seu hàbitat) de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat.
Altres possibles efectes que es poden produir per la reparació del camí són afeccions a l'atmosfera per partícules, residus i renous; a la vegetació de les proximitats del camí, així com a la fauna de la zona; i a les aigües subterrànies per abocaments accidentals de la maquinària, efectes que es minimitzen amb l'aplicació de les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental que incorpora el document ambiental.
4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions afectades i a la data d'emissió del present informe a l'expedient hi consten els següents informes:
- Servei de Protecció d'Espècies de data 30/09/2022 que informa favorablement el projecte amb les mesures correctores proposades a l'estudi ambiental. No obstant això a l'informe s'apunta el llistat de les espècies protegides de les quals hi ha constància de la seva presència a la zona, que s'ha revisat la presència de nius de rapinyaires a les proximitats del camí i cal aplicar mesures preventives per evitar molèsties a aquestes espècies durant la seva època de reproducció, és a dir, de febrer a agost. Segons criteri del Servei de Protecció d'Espècies, les actuacions projectades podrien suposar un efecte negatiu sobre l'àguila peixatera si es produeixen molèsties durant l'època de reproducció de l'espècie.
- Servei d'Espais Naturals de data 17/10/2022, que a les consideracions tècniques, a la núm. 2, apunta que d'acord amb l'article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental, l'Ajuntament de Deià, en el tràmit de l'obtenció de l'oportuna llicència d'obres, haurà de sol·licitar l'esmentat informe a l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits. També assenyala els articles d'aplicació del PORN de la serra de Tramuntana: 29.1, 33.1, 69. 2, 69.3, 96, 97.1.
- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics de data 18/10/2022, que informa favorablement amb els condicionants següent:
1. Atès que la parcel·la es troba afectada per APR d'esllavissament:
- El traçat del camí s'ha de mantenir, no s'ha d'ampliar i s'han de respectar els drenatges que puguin existir.
- L'acabat del camí i del terreny ha de quedar en les mateixes condicions que abans de l'execució de l'obra.
2. Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat i baix, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de data 07/12/2022 que conclou que es consideren adequades les reparacions al camí de sa Foradada per tal de millorar l'accés i circulació de l'operatiu d'extinció d'incendis forestals, així com per la seguretat front als incendis forestals dels usuaris i treballadors que la utilitzen i fa una sèrie de recordatoris.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic de data 27/09/2022 que conclou que es considera correcte pel que fa als vectors de canvi climàtic i contaminació atmosfèrica i recorda que s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica: https://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180
- Direcció general d'Emergències i Interior de data 30/09/2022 que informa favorablement amb el condicionant següent:
A la senyalització de punts de perill prevista s'incorpori informació sobre el risc d'incendi forestal des del punt de vista de protecció de les persones, atès que és un únic camí d'entrada i de sortida de la zona d'incendi.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
a) Característiques del projecte:
El projecte consisteix en la reparació del camí de sa Foradada atès que es troba en mal estat per erosió i despreniments a causa de pluges i tormentes, i cal evitar aquests perills al ser un camí transitat per vehicles per accedir al restaurant de sa Foradada i per nombrosos excursionistes.
Les actuacions a realitzar són bàsicament: eliminació d'arbres, arbusts, pedres i roques que han caigut al camí; aportar terres i pedres per eliminar els solcs i reparar murs i un bancal.
b) Ubicació del projecte:
El projecte s'ubica a la finca de Son Marroig, al terme municipal de Deià, i és el camí privat que s'inici al km 65 de la carretera Ma-10 i arriba al restaurant de sa Foradada, devora la mar, recorrent 3,5 km.
Dit camí es localitza al paratge natural de la serra de Tramuntana, concretament d'acord amb la zonificació del PORN a zona d'ús general els primers 280 m aproximadament, i a zona d'ús compatible fins arribar als 3,5 km. També es localitza a un espai protegit Xarxa Natura 2000, concretament a la ZEPA ES0000223 sa Foradada, i a l'àmbit marí confrontant s'hi localitza el LIC ES5310082 s'Estaca- Punta de Deià i la ZEPA estatal ES0000520 espai marí del nord de Mallorca.
Pel que fa a la classificació del sòl d'acord amb el Pla territorial de Mallorca, és sòl rústic protegit, i les categories que s'hi localitzen són: majoritàriament AANP i zones de reduïdes dimensions ANEI, ARIP i ARIP boscosa. També es tracta d'àrea de prevenció de risc (APR) d'erosió, d'esllavissada i gairebé la totalitat també d'incendi, aquesta darrera coincident amb zona d'alt risc d'incedi (ZAR), nivell molt alt i extremadament alt.
El projecte es troba a la massa d'aigua subterrània (MAS) 1802M3 Valldemossa, en bon estat quantitatiu i qualitatiu. No es troben cursos d'aigua superficial. Es troba en una zona de contaminació d'aqüífers de vulnerabilitat moderada i baixa.
La zona objecte d'estudi està catalogada com a element paisatgístic singular (EPS) del municipi de Deià. També com a unitat de paisatge (UP1) pel PTI de Mallorca.
c) Característiques del potencial impacte: no es preveuen impactes ambientals considerables si es duen a terme els treballs, les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental que inclou el document ambiental, així com les condicions d'aquest informe.
Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte per a la reparació del camí de sa Foradada, si es duen a terme els treballs, les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental que inclou el document ambiental i l'estudi de repercussions ambientals, firmats en data 12 de setembre de 2023 per Daniel Ramon Manera, llicenciat en biologia, i sempre que es compleixin les següent condicions:
- D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies hi ha constància de nius de rapinyaires a les proximitats i cal aplicar mesures preventives per evitar molèsties a aquestes espècies durant la seva època de reproducció, és a dir, de febrer a agost.
- El camí a reparar només pot suposar els treballs indicats al document ambiental, de cap manera es poden canviar les característiques (llargada, amplada, traçat, acabat, excavació, terraplè, etc.). S'han de respectar els drenatges que puguin existir.
- Ni el personal ni la maquinària pot fer dreceres, ni transitar camp a través, ni obrir nous camins.
- S'ha d'evitar l'ocupació fora del camí i a zones amb vegetació de maquinària, eines i materials.
- S'ha d'evitar la generació de renous forts o estridents per evitar l'afecció a les aus.
- S'ha d'evitar qualsevol abocament de residus i s'ha de comptar amb sistemes de recollida d'abocaments accidentals, especialment de líquids de la maquinària.
- Els residus que es generin hauran de ser correctament emmagatzemats i entregats al gestor autoritzat.
- S'ha de minimitzar la generació de pols.
- Els murs i les marjades a reparar es faran seguint les tècniques tradicionals de pedra en sec, tant pels materials a utilitzar com per la metodologia constructiva.
- A la senyalització de punts de perill prevista s'incorpori informació sobre el risc d'incendi forestal des del punt de vista de protecció de les persones, atès que és un únic camí d'entrada i de sortida de la zona d'incendi.
- Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, d'acord amb l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística.
Es recorda que:
- D'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals de data 17 d'octubre de 2022 i atès l'article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental, l'Ajuntament de Deià haurà de sol·licitar informe a l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits.
- Segons l'indicat pel Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, d'acord amb l'article 77 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, caldrà adequar les mesures incloses a la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, de 15 de febrer de 2021, d'aprovació de les instruccions per determinar les característiques específiques de les franges de seguretat i altres mesures d'autoprotecció en zones interfície urbano-forestal (https://xarxaforestal.org/wp-content/uploads/2021/05/Resolucio-franges-seguretat.pdf ), en concret pel que fa a les mesures dels accessos.
- Addicionalment, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).
S'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica: https://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 25 de gener de 2024)
La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)