Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 12284
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’estableix la convocatòria de subvencions per executar projectes de postemergència en l’àmbit de l’ajuda humanitària en els territoris del Sud per a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 735935

Fets

1. De conformitat amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, la Conselleria de Famílies i Afers Socials, concretament la Direcció General de Cooperació i Immigració, exerceix les competències en matèria de polítiques de cooperació i acció humanitària per a la defensa dels drets humans, l'erradicació de la pobresa i la promoció del desenvolupament sostenible als territoris del Sud, i educació per a la transformació social a les Illes Balears amb perspectiva local-global.

2. Aquesta convocatòria s'emmarca en la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, que indica que l'acció humanitària és una de les tres modalitats de la cooperació al desenvolupament. La modalitat d'acció humanitària es divideix en ajuda humanitària i ajuda d'emergència. L'ajuda humanitària és el conjunt divers d'accions d'ajuda a les víctimes de desastres i crisis de llarga durada, orientades a mitigar-ne el sofriment, garantir-ne la subsistència, protegir-ne els drets fonamentals i defensar-ne la dignitat, com també aturar el procés de desestructuració social i econòmica de la comunitat, i preparar-la davant les catàstrofes i crisis humanitàries. L'ajuda d'emergència forma part també de la tipologia d'acció humanitària i comprèn l'ajuda proporcionada amb caràcter d'urgència a les víctimes de desastres per contribuir a proveir-les gratuïtament de béns i serveis essencials per a la supervivència immediata.

3. La dificultat per resoldre tant les crisis perllongades com l'increment dels desastres, de vegades causats pel canvi climàtic, provoca una pobresa creixent i un augment de les desigualtats no tan sols entre països, sinó també entre la població d'un mateix país. En aquest sentit, l'Agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) permeten avançar en la incorporació de la perspectiva humanitària en tots els àmbits possibles i en l'atenció de les necessitats derivades de les crisis prolongades, dels desastres naturals i dels desplaçaments forçosos. De fet, els conflictes violents i els desastres són les situacions que més poden obstaculitzar el compliment dels ODS. D'altra banda, especialment després de la Cimera Humanitària Mundial i dels compromisos del Grand Bargain del 2016 i l'adaptació d'aquesta Agenda amb l'aprovació del Grand Bargain 2.0, es va fer palesa la importància d'anticipar-se als canvis que es produeixen en els contexts en els quals és necessària l'acció humanitària, promoure el treball en xarxa creant noves aliances, augmentar l'ús i la coordinació de respostes basades en efectiu, garantir la participació de les persones beneficiàries en el procés de presa de decisions, reduir els costs de gestió i promoure mecanismes de finançament d'actors locals i nacionals.

4. Tot i que s'han produït progressos en la darrera dècada en l'assistència a les comunitats vulnerables, el sistema humanitari sembla incapaç de respondre a molts dels desafiaments que presenta el convuls context internacional. Les crisis humanitàries es prolonguen en el temps i les necessitats augmenten a un ritme superior a l'ajuda. En aquest sentit, les crisis són cada vegada més freqüents i duradores, afecten més persones i són una de les causes més evidents dels desplaçaments forçosos. En el moment actual, els reptes als quals s'enfronta el món, després de la situació provocada per la pandèmia de la COVID-19, són, entre d'altres, les implicacions globals que té la guerra de Rússia contra Ucraïna, Palestina, els conflictes armats al Sahel, la crisi de drets humans a l'Amèrica Llatina i el Carib, la inseguretat ciutadana unida a la violència criminal, que han generat un augment de la mobilitat humana i han convertit les migracions en crisis cròniques, l'increment dels preus dels aliments i altres béns bàsics, així com els efectes de l'emergència climàtica. Es requereixen solucions que ofereixin resultats humanitaris més eficaços per a les poblacions afectades a través de l'eficiència, l'eficàcia i més transparència.

5. Els principis que regeixen l'acció humanitària són la humanitat, la imparcialitat, la independència, la universalitat i la neutralitat. Les persones i les comunitats se situen en el centre de les actuacions humanitàries i l'enfortiment de les capacitats locals, la participació de la població, l'enfocament de gènere, els drets humans i la sostenibilitat ecològica són les perspectives que han d'orientar les actuacions. La transversalitat de gènere és especialment rellevant, ja que nines, dones, nins i homes no resulten afectats per les crisis de la mateixa manera, tenen capacitats i vulnerabilitats diferenciades, s'enfronten a riscs diferents, l'accés als recursos i serveis és desigual i desenvolupen mecanismes dispars de supervivència i suport a les seves comunitats.

6. Les crisis humanitàries, inclosos els conflictes provocats per l'home, les catàstrofes naturals i les pandèmies, donen lloc a problemes de drets humans i incrementen les vulnerabilitats preexistents en la matèria. Durant la resposta a una crisi humanitària, la protecció dels drets humans és un component global i clau de l'acció humanitària. La incorporació de l'enfocament de protecció i drets humans en el disseny i la intervenció en ajuda humanitària és considerada com una obligació mínima que han de dur a terme tots els actors de l'acció humanitària. És reconeguda la importància de la centralitat de la protecció en l'acció humanitària, que en garanteix la integració de manera sistemàtica i enforteix la cooperació entre els actors en els contexts humanitaris i de drets humans.

7. La societat balear acredita una àmplia trajectòria solidària i de compromís envers els territoris del Sud, mitjançant actuacions tant de cooperació com d'acció humanitària o d'informació i sensibilització a les Illes Balears. Per això, el Govern de les Illes Balears vol enfortir i prioritzar les accions de postemergència, amb el compromís ferm de consolidar-les.

8. Pel que fa a l'acció de postemergència, la Direcció General de Cooperació i Immigració es regeix pel principi de la necessitat, segons els requisits del punt 6 de la convocatòria. És necessari ampliar els esforços i millorar l'efectivitat de l'ajuda, atès que, en la darrera dècada, s'ha doblat el nombre d'afectats per crisis humanitàries, i aquesta xifra pot augmentar el 2024 amb nous escenaris de crisi, a més dels conflictes actuals i les crisis oblidades o cronificades que passen desapercebudes per a l'opinió pública.

9. Aquesta convocatòria cerca pal·liar les situacions d'emergència i ajuda humanitària en els territoris del Sud. Les actuacions s'adrecen a les poblacions afectades per desastres naturals o conflictes armats, i s'hi prioritzen les crisis humanitàries de llarga durada o oblidades que provoquen grans desplaçaments de persones amb la destrucció consegüent de l'estructura social i econòmica de la població.

10. Des del punt de vista normatiu, aquesta convocatòria de subvencions per executar projectes de postemergència en l'àmbit de l'ajuda humanitària en territoris del Sud per a l'any 2024 es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Els ajuts s'adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears o d'àmbit estatal que duguin a terme projectes d'emergència destinats a satisfer les necessitats bàsiques urgents i immediates de la població.

11. En data 23 de desembre de 2023, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Acord del Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023 fins que s'aprovi i desplegui els efectes el nou Pla Estratègic de Subvencions. Aquest Pla preveu que la Direcció General de Cooperació i Immigració, en el marc de l'objectiu estratègic IV.3.4, estableixi subvencions per executar projectes de postemergència destinats a la recuperació dels serveis bàsics i al desenvolupament en les poblacions que han patit una situació de desastre o conflicte armat.

12. Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat d'acord amb la comunicació de la Comissió Europea relativa al concepte d'ajut d'estat, segons el que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que els projectes de postemergència per presentar estan lligats a una activitat no econòmica de les organitzacions no governamentals per al desenvolupament sol·licitants.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; a proposta de la directora general de Cooperació i Immigració; amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent:

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes de postemergència destinats a la recuperació dels serveis bàsics i al desenvolupament en les poblacions que han patit una situació de desastre o conflicte armat, d'acord amb els punts de la convocatòria que consten en els annexos 1 («Punts de la convocatòria») i 2 («Criteris objectius de valoració dels projectes») d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 700.000,00 € euros (set-cents mil euros).

3. Autoritzar una despesa de 700.000,00 € (set-cents mil euros) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024:

• 450.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00.

• 250.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.78000.00.

4. Tramitar aquesta convocatòria pel procediment de tramitació anticipada d'expedients de despesa, de conformitat amb l'article 43 i els següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la qual cosa queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de la CAIB per al 2024.

5. Designar la directora general de Cooperació i Immigració òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (8 de gener de 2024)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX 1 Punts de la convocatòria

1. Objecte i finalitat de les subvencions

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és donar suport a les poblacions dels territoris del Sud afectades per situacions d'emergència o crisis humanitàries mitjançant el finançament de projectes en l'àmbit de l'ajuda de postemergència. El projecte s'ha d'emmarcar en els principis de l'acció humanitària reconeguts internacionalment.

1.2. La finalitat és protegir la vida, els drets i la dignitat de les persones, garantir-ne la subsistència, recuperar els serveis bàsics i rehabilitar infraestructures bàsiques de la comunitat. S'han de prioritzar les persones en situació de més vulnerabilitat en les crisis humanitàries: menors d'edat, especialment no acompanyats, dones en situació de violència sexual, víctimes de violència de gènere, víctimes de tràfic d'éssers humans, població LGTBIQ, persones refugiades, desplaçats interns, persones amb diversitat funcional i gent gran. Els àmbits d'actuació són els següents:

a) Serveis de salut, incloent-hi activitats de suport psicològic i social a les víctimes, amb un èmfasi especial en els col·lectius especialment vulnerables.

b) L'ajuda alimentària i la distribució d'aliments, prioritzant les compres locals o regionals.

c) L'accés a l'aigua potable, el sanejament, la higiene, el refugi i el recer.

d) L'enfortiment de les capacitats locals i els serveis públics.

e) La reactivació de l'activitat econòmica i productiva immediata en postdesastre o postconflicte.

f) La satisfacció de les necessitats bàsiques educatives.

g) Accions de rehabilitació i reconstrucció (postemergències).

h) La protecció de la dignitat humana i els drets de les persones, especialment amb la prevenció i la mitigació de la violència de gènere i sexual.

i) El reforç dels sistemes de salut i suport econòmic a les poblacions afectades per la pandèmia de la COVID-19.

j) Altres necessitats bàsiques en l'àmbit de l'acció de postemergència.

2. Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).

3. Import màxim i crèdit pressupostari

3.1. L'import màxim que es destina a la convocatòria és de 700.000,00 € (set-cents mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'any 2024:

— 450.000.00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00.

— 250.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.78000.00.

3.2. L'import màxim previst es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Nombre de projectes i import sol·licitat

4.1. Cada ONGD sol·licitant pot presentar un màxim de dos projectes durant el termini de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria, si bé necessàriament ha d'haver transcorregut un mínim de tres mesos entre ambdues presentacions.

4.2. L'import sol·licitat per a cada projecte no pot ser superior a la quantia de 60.000,00 €.

4.3. Atesa la distribució del crèdit al llarg de tot el període de presentació de sol·licituds, per garantir la transparència i que les entitats estiguin informades del crèdit disponible abans de presentar la sol·licitud i, per tant, puguin presentar projectes ajustats i subvencionables, la Direcció General de Cooperació i Immigració ha de publicar, en el web http://dgcooper.caib.es, la informació actualitzada respecte de les subvencions atorgades i el crèdit disponible, així com la relació de les entitats beneficiàries en el marc d'aquesta convocatòria.

5. Requisits de les ONGD beneficiàries

Poden resultar beneficiàries de les subvencions que estableix aquesta convocatòria les ONGD que compleixin els requisits següents:

a) Estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre corresponent. En el cas d'entitats radicades a les Illes Balears, han d'estar inscrites en el Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (RONGD), i, en el cas d'entitats d'àmbit estatal, han d'estar inscrites en el Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID). Cal que la constitució legal de l'entitat s'hagi produït com a mínim dos anys abans de la publicació d'aquesta convocatòria.

b) Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.

c) Tenir entre els objectius estatutaris la realització d'activitats o projectes relacionats amb la cooperació al desenvolupament i el foment de la solidaritat amb els pobles.

d) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

e) En el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

f) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

g) Haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears, si n'és el cas.

h) No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

i) Executar els projectes mitjançant l'actuació d'un soci local en el país empobrit. S'entén per soci local o contrapart estrangera la persona jurídica legalment creada i reconeguda en el registre oficial corresponent com a entitat nacional, sense ànim de lucre, d'acord amb la legislació del país on s'ha de desplegar l'acció, que manté relacions de col·laboració amb l'entitat beneficiària i que assumeix, en tot o en part, l'execució directa de les actuacions objecte d'ajuda.

6. Requisits dels projectes

Els projectes que es presentin a aquesta convocatòria han de complir els requisits següents:

a) El projecte ha de respondre a la finalitat objecte de la convocatòria i s'ha d'emmarcar en els principis de l'acció humanitària reconeguts internacionalment. En cap cas, no es valoraran els projectes que no s'adaptin a l'objecte de la convocatòria.

b) El projecte s'ha de desenvolupar en els països inclosos en la llista de països receptors d'ajuda del Comitè d'Ajuda al Desenvolupament (CAD) de l'OCDE, així com en els països menys avançats (PMA), on es produeixin les circumstàncies que especifica l'apartat f), i s'ha de dur a terme a través d'una entitat local del país en el qual s'hagi produït el desastre. En casos excepcionals, es poden subvencionar projectes en països que no pertanyin a aquesta llista, sempre que s'adrecin a població refugiada provinent de països receptors d'ajuda del CAD amb conflictes armats o afectats per desastres naturals o humanitaris. En aquests casos en què el país no pertany a la llista, l'entitat ha d'acreditar en el projecte l'excepcionalitat de la situació que no permet al país d'acollida atendre les necessitats bàsiques dels titulars de drets.

c) La durada màxima de l'execució del projecte per a les actuacions de postemergència és de dotze mesos comptadors des de la data d'inici d'execució del projecte. Es poden subvencionar projectes que s'iniciïn a partir de l'1 de gener de 2024, sens perjudici del que disposen els apartats 15.5 i 15.6 d'aquesta convocatòria.

d) S'han de tenir en compte els sectors socials més vulnerables, com ara els infants, la gent gran, la població amb diversitat funcional, les persones LGTBIQ, la població refugiada, els grups ètnics i, especialment, les dones de tots aquests col·lectius.

e) Sempre que sigui possible, s'han de coordinar amb els altres actors que hi intervenen i han de contribuir a la capacitat administrativa i operativa dels països receptors, per no disminuir-ne les competències i el futur desenvolupament.

f) La situació sobre la qual actua el projecte ha de ser susceptible d'actuacions de postemergència i s'ha de derivar d'una insuficiència en la capacitat de resposta, per causa política o econòmica, de les autoritats nacionals i locals per atendre la població vulnerable, i, a més, s'ha de produir alguna de les circumstàncies següents:

• Que siguin situacions de conflicte armat, desastres naturals, crisis humanitàries o crisis oblidades de llarga durada que puguin provocar desplaçaments forçosos de persones, amb la destrucció consegüent de l'estructura social i econòmica de la població amb greus violacions dels drets humans.

• Que hi hagi una demanda específica de la societat civil o de les autoritats del país o regió afectat en casos d'emergència.

• Que hi hagi una crida internacional per emergència, ja sigui d'ECHO, OCHA o una altra font.

7. Sol·licituds i termini de presentació

7.1. Les ONGD interessades han de presentar les sol·licituds electrònicament mitjançant el tràmit telemàtic específic disponible a la Seu Electrònica de la CAIB per a aquesta convocatòria: https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/5863843.

7.2. No s'admetran a tràmit les sol·licituds presentades per qualsevol altre mitjà electrònic diferent del que s'assenyala en el punt anterior.

7.3. El termini de presentació de les sol·licituds s'inicia l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el dia 15 de novembre de 2024.

7.4. Amb la sol·licitud, s'han de presentar obligatòriament el formulari del projecte, la matriu de planificació i el pressupost, mitjançant els models normalitzats facilitats per la Direcció General de Cooperació i Immigració per a aquesta convocatòria. L'entitat ha de presentar també la documentació que acrediti els requisits.

7.5. La manca de presentació del formulari del projecte, de la matriu de planificació o del pressupost no és esmenable i implica l'exclusió del procediment i que no es valori el projecte.

7.6. El formulari del projecte i la matriu de planificació s'han de presentar amb tots els apartats emplenats, atès que els que es deixin buits o incomplets no es poden esmenar i no obtindran cap puntuació. Només es valorarà la informació que consti en ambdós documents presentats amb la sol·licitud.

7.7. La presentació del formulari, de la matriu de planificació o del pressupost en un model diferent del que s'estableix per a aquesta convocatòria en el tràmit específic implica l'exclusió del procediment i que no es valori el projecte.

7.8. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquesta convocatòria implica el consentiment per al tractament de les dades personals que s'hi puguin incloure, per poder-la tramitar.

7.9. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s'accepten les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 15/2018.

8. Documentació que s'ha de presentar

8.1. Les ONGD sol·licitants han de presentar els documents següents:

 a) Les declaracions responsables següents, d'acord amb els models normalitzats disponibles en el web http://dgcooper.caib.es:

 — De complir les obligacions que estableixen per a les entitats beneficiàries l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 21 del Decret 15/2018 i aquesta convocatòria.

 — De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajut, d'acord amb la normativa aplicable, i de no haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

 — De disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció en el moment en què es publica la convocatòria.

 — De totes les ajudes i subvencions sol·licitades a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que s'hagin concedit a l'entitat.

 b) El formulari del projecte, la matriu de planificació i el pressupost, d'acord amb els models normalitzats, en què han de constar els antecedents, els objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar les activitats, la població subjecte final i el pressupost, amb detall dels ingressos i les despeses o inversions prevists.

 c) Amb relació al soci local, la documentació següent:

 — Estatuts de l'entitat inscrits formalment en el registre corresponent.

 — Certificat expedit per l'organisme oficial competent que acrediti que l'entitat té personalitat jurídica al país on radica.

 — Document d'identificació de la persona responsable legal i del nomenament.

 — Si el soci o contrapart local és una administració pública, certificat de compromís de participació en el projecte.

 — Quan aquests documents estiguin en un idioma diferent de les llengües oficials de les Illes Balears, s'hi ha d'adjuntar una declaració responsable de la persona que representa l'entitat que n'acrediti el contingut.

 d) Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària en què consti que està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat, en el cas que l'entitat sol·licitant denegui expressament en la sol·licitud l'autorització perquè es comprovi d'ofici.

 e) En el cas de fundacions, un document acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

 f) En el cas de desplaçament de personal expatriat, un informe signat per la persona que representa l'entitat legalment que en justifiqui la necessitat, com també les tasques que s'han de fer, el temps de dedicació i la retribució.

 g) Una declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (n'ha de tenir la titularitat l'entitat sol·licitant), d'acord amb el model normalitzat disponible en el web http://dgcooper.caib.es. En el cas que els comptes ja estiguin d'alta a la Comunitat Autònoma, n'hi ha prou d'especificar en quin s'ha de fer el pagament.

8.2. Addicionalment, les entitats d'àmbit estatal no inscrites en el Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (RONGD) han de presentar la documentació següent:

 a) Acreditació d'estar inscrites en el Registre de l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID).

 b) Acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

 c) El document d'identificació fiscal de l'entitat.

8.3. L'entitat sol·licitant pot presentar documentació addicional que acrediti els requisits del formulari i dels criteris objectius de valoració dels projectes. Només s'acceptaran els annexos detallats en el tràmit electrònic corresponent. En cap cas, l'aportació d'aquest material no substitueix la informació inclosa en el formulari.

9. Inici i instrucció del procediment

9.1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici per resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials i es fa efectiu mitjançant la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9.2. La competència per instruir el procediment correspon a la directora general de Cooperació i Immigració, que ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per accedir a les subvencions i ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per impulsar i ordenar el procediment i elaborar-ne la proposta de resolució, d'acord amb el que disposa aquesta convocatòria, així com comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida.

9.3. Una vegada rebudes les sol·licituds, l'òrgan instructor ha de verificar que compleixen els requisits i que s'hi adjunta la documentació esmentada en el punt anterior. A més del que preveu el punt 7, són causes d'exclusió no esmenables les següents:

a) La presentació de la sol·licitud fora del termini establert en la convocatòria.

b) La sol·licitud de subvenció per a activitats l'objecte i la finalitat de les quals no estan prevists en la convocatòria.

9.4. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeixen el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils sense que s'hagi esmenat, es considerarà que desisteix de la sol·licitud i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

9.5. D'acord amb el que disposa l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix una comissió avaluadora, que ha de valorar els projectes presentats d'acord amb els criteris objectius que estableix l'annex 2 d'aquesta convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

9.6. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:

a) Presidència: el cap del Servei de Cooperació de la Direcció General de Cooperació i Immigració o la persona que delegui.

b) Vocalies:

— Dos o més funcionaris o funcionàries de l'equip tècnic de la Direcció General de Cooperació i Immigració, designats pel president o presidenta.

— Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat per la cap del servei.

c) Secretaria: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació i Immigració, designat pel president o presidenta, amb veu però sense vot.

Quan el president o presidenta de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, es poden incorporar a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades, amb coneixements o experiència en l'àmbit de l'ajuda humanitària o expertes en la matèria objecte del projecte.

El règim de constitució i el funcionament de la Comissió Avaluadora s'han d'ajustar a les normes que conté la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

9.7. Atès l'informe de la Comissió Avaluadora, si escau, l'òrgan instructor ha de donar un termini d'audiència prèvia i reformulació a les ONGD mitjançant una proposta de resolució provisional —que s'ha de publicar en el tràmit específic de la Seu Electrònica—, perquè en el termini de deu dies hàbils comptadors des de la publicació puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda o reformular el projecte presentat en els termes establerts en el punt 11 d'aquesta convocatòria.

9.8. L'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució, que s'ha de publicar a la Seu Electrònica. S'ha d'atorgar a les entitats beneficiàries un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la publicació de la proposta de resolució, per acceptar la subvenció o renunciar-hi. L'acceptació i la renúncia s'han de dur a terme de manera expressa mitjançant el tràmit específic previst a la Seu Electrònica. Aquesta proposta de resolució no crea cap dret a favor de l'ONGD beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es publiqui a la Seu Electrònica.

10. Valoració de les sol·licituds i selecció de projectes subvencionables

10.1. L'òrgan instructor ha d'estudiar cada sol·licitud per ordre de presentació i ha de comprovar que compleix els requisits administratius corresponents. Posteriorment, s'ha de valorar individualment cada sol·licitud.

10.2. La Comissió Avaluadora, atesos els informes de l'equip tècnic de la Direcció General de Cooperació i Immigració, ha de valorar els projectes presentats d'acord amb el barem previst en l'annex 2, amb una puntuació compresa entre 0 i 100.

10.3. Els projectes han de superar o tenir els 15 punts en el bloc A i els 30 punts en el bloc B, prevists en l'annex 2:

a) Bloc A: ONGD sol·licitant i soci local.

b) Bloc B: descripció del projecte.

10.4. Superada la puntuació que estableix l'apartat anterior, per obtenir la subvenció, d'acord amb els criteris objectius de valoració dels projectes (annex 2), el projecte ha d'obtenir necessàriament una puntuació mínima de 65 punts.

10.5. Els projectes que tenguin la puntuació mínima s'han de subvencionar, per ordre de presentació, amb el 100 % de la quantia sol·licitada, fins a un import màxim de 60.000,00 €, sens perjudici dels factors de correcció que es puguin aplicar i fins a exhaurir el crèdit pressupostari previst.

10.6. Si el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l'import total sol·licitat, s'ha de proposar a l'entitat interessada que reformuli el projecte i accepti o rebutgi la subvenció, de conformitat amb el que preveuen el punt 11 d'aquesta convocatòria i l'article 19 del Decret 15/2018.

11. Factors de correcció i reformulació del projecte

11.1. L'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

11.2. Quant a la reformulació, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018. El termini d'audiència prèvia i reformulació del projecte és de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat la proposta de resolució provisional.

11.3. La reformulació s'ha de presentar segons el model normalitzat que proporciona la Direcció General de Cooperació i Immigració, disponible a la Seu Electrònica. En el cas que s'apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, s'ha de concedir a l'entitat interessada un termini de deu dies perquè pugui esmenar-los.

11.4. Segons l'article 19 del Decret 15/2018, una vegada acabada la fase de determinació dels imports de les subvencions, en el cas de reformulació, el projecte aprovat es pot modificar per ajustar-se al finançament obtingut.

11.5. En el cas que s'apliquin factors de correcció o es produeixin modificacions, el projecte aprovat és el que determina la resolució de concessió.

12. Resolució del procediment

12.1. L'òrgan competent per resoldre el procediment és la consellera de Famílies i Afers Socials.

12.2. Les resolucions dictades en aquest procediment, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i han de fixar, en cas de concessió, la quantia de la subvenció concedida. D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, s'han de publicar a la Seu Electrònica en el termini màxim de sis mesos comptadors des de la data de presentació de les sol·licituds.

12.3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

12.4. Contra aquestes resolucions, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015 i l'article 57 de la Llei 3/2003. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

13. Pagament de les subvencions

13.1. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'han de pagar íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100% de la quantia concedida i sense necessitat de constitució de garanties, d'acord amb el que disposen l'article 20.3.a) de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, i l'article 22 del Decret 15/2018.

13.2. Les entitats beneficiàries que no puguin dur a terme el projecte aprovat sense l'ajuda econòmica sol·licitada disposen d'un termini màxim de trenta dies naturals, a partir del pagament de la subvenció, per iniciar l'execució del projecte, fet que han de comunicar formalment a la Direcció General de Cooperació i Immigració en aquest mateix termini, amb la indicació de la data d'inici del projecte, concretament, dia, mes i any.

13.3. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a la subvenció, l'òrgan que la concedeix n'ha d'atorgar la quantia a l'entitat beneficiària o entitats beneficiàries següents per ordre de presentació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia, s'alliberi crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L'òrgan instructor ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat hagi acceptat la proposta, s'ha de dictar la resolució de concessió i s'ha de publicar.

14. Despeses subvencionables

14.1. Es consideren despeses subvencionables les que, d'una manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat objecte de l'ajut; concretament, les que s'indiquen a continuació:

A) Són despeses directes:

1r. Terrenys o immobles (compra). S'inclouen en aquesta partida totes les despeses necessàries per adquirir els terrenys i els immobles i fer-ne la inscripció legal corresponent en els registres locals de propietat: imposts, taxes, despeses notarials, llicències legals, etc., quan siguin imprescindibles per aconseguir els objectius. Se n'exclou la compra de seus administratives o d'habitatges per al personal local o expatriat. Tots els béns immobles adquirits amb càrrec a la subvenció han de ser propietat dels titulars de drets del projecte, del soci local o de les entitats públiques.

2n. Construcció o reforma d'immobles i infraestructures. S'inclouen en aquesta partida totes les despeses relacionades directament amb treballs de construcció i reforma, inclosos la mà d'obra i els estudis tècnics. També s'hi inclouen les obres per instal·lar sistemes d'aigua i sanejament, així com per construir pous i sistemes de regadiu. No es poden imputar a la subvenció, en cap cas, despeses per reformes o reparacions en l'habitatge del personal expatriat, ni tampoc les efectuades en locals o seus de l'entitat beneficiària o de la contrapart local, excepte si coincideix amb els titulars de drets finals o si els immobles o infraestructures es transfereixen als titulars de drets o a les entitats públiques al final de la intervenció.

3r. Equips i materials inventariables. S'inclouen en aquesta partida totes les adquisicions i l'arrendament d'equips i materials, les adquisicions d'immobilitzat material, mobiliari, maquinària i eines, equips i programes informàtics que estiguin relacionats directament amb la consecució dels objectius del projecte, així com les despeses de transport i emmagatzematge d'aquests béns. S'hi inclou el material agrícola essencial per mantenir i recuperar l'agricultura bàsica familiar. Se n'exclouen l'equipament i l'adquisició de materials per a seus administratives o habitatges del personal del projecte.

4t. Materials no inventariables i subministraments. El material no inventariable és aquell que es consumeix amb l'ús i que requereix reposició. S'inclouen en aquesta partida totes les adquisicions de material fungible, aliments bàsics, material de neteja i higiene, materials d'abric i estructures d'aixopluc, reparacions i manteniment de maquinària i material d'oficina, així com les despeses de transport i emmagatzematge d'aquests béns, directament relacionats amb la consecució dels objectius del projecte. Se n'exclouen l'adquisició de subministraments per a habitatges del personal del projecte o per a seus administratives.

5è. Personal. S'inclouen en aquesta partida les despeses derivades de contractar el personal al servei del projecte, sempre que hi hagi una relació laboral, fixa o temporal, entre l'entitat i el treballador o treballadora. No són imputables a la subvenció despeses originades pels membres de les juntes directives o els consells de direcció de les entitats. La imputació de les despeses derivades del personal és total o parcial segons la dedicació a l'actuació concreta de què es tracti. En la formulació, és necessari indicar el percentatge de jornada laboral que el personal dedica al projecte i imputar-hi només la part proporcional de la retribució. S'inclouen en aquesta partida salaris, assegurances socials a càrrec de l'entitat i altres provisions de fons de dipòsit obligats d'acord amb la legislació local i, en el cas de personal a l'exterior, altres assegurances subscrites a nom del personal o dels seus familiars de primer grau. Aquestes darreres assegurances, si no són obligatòries per la legislació laboral que correspongui, han de constar en el contracte laboral subscrit per l'entitat. No s'hi inclouen penalitzacions o compensacions per incompliments del contracte imputables a l'entitat beneficiària o a contraparts locals, ni recàrrecs per impagament o retards en imposts retinguts o de la Seguretat Social, que no són imputables a la subvenció. Hi ha tres subpartides per a aquest concepte:

— Personal local: personal contractat per l'entitat beneficiària o contraparts locals, sotmès a la legislació laboral del país on s'executa la intervenció i en el qual presta servei o d'un tercer país, sempre que sigui de cooperació al desenvolupament, d'acord amb el règim laboral corresponent, i que les seves funcions i tasques estiguin relacionades directament amb la intervenció. Els costs salarials del personal local adscrit al projecte s'han de correspondre als salaris mitjans segons la categoria professional on es du a terme la intervenció.

— Personal expatriat: personal contractat per l'entitat sol·licitant sotmès a la legislació corresponent, que presta servei en el país d'execució i les tasques del qual es vinculen directament a la intervenció. L'entitat ha de presentar amb el formulari un informe justificatiu de la necessitat de la presència de personal expatriat en el projecte.

— Personal en la seu: personal contractat per l'entitat beneficiària a les Illes Balears, sotmès a la legislació corresponent i que presta servei a les Illes Balears. Es pot imputar fins a un 3 % del pressupost aprovat a aquest concepte.

6è. Aportacions monetàries a la població refugiada o desplaçada. És el lliurament de diners a individus o a unitats familiars, ja sigui com a ajuda de postemergència, amb la finalitat de satisfer les necessitats bàsiques d'aliments i de productes no alimentaris o serveis bàsics, o ja sigui per comprar béns essencials per recuperar els mitjans de subsistència. Aquest tipus de despesa ha d'estar justificada i tenir l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix la subvenció. Les despeses s'han d'acreditar mitjançant rebuts de caixa.

7è. Despeses de viatges, allotjament i dietes directament relacionades amb les actuacions previstes.

8è. Serveis tècnics i professionals. S'hi inclouen els serveis necessaris per realitzar capacitacions, seminaris, informes, projectes d'obra, publicacions, control de gestió o altres necessitats, inclosos en la formulació o en les modificacions autoritzades degudament, que no impliquin relació laboral i que no es puguin incloure en altres partides.

9è. Despeses de funcionament sobre el terreny. S'han d'imputar a aquesta partida despeses corrents de funcionament d'electricitat, aigua, comunicacions, manteniment, seguretat, neteja, lloguers de seus i altres despeses anàlogues esdevingudes en el país d'execució i lligades al manteniment de les seus i a l'organització de la contrapart local.

10è. Altres despeses. S'han d'imputar a aquesta partida les despeses financeres i les despeses derivades de compulses i de traduccions obligatòries de documents per presentar amb l'informe final.

B) Són despeses indirectes:

Corresponen a despeses del funcionament regular de l'entitat sol·licitant i que també serveixen per sostenir l'execució de la intervenció. Aquestes despeses s'han d'imputar dins el període d'execució de la intervenció, i les entitats beneficiàries les han d'acreditar mitjançant una declaració responsable signada per la persona que les representa legalment. Aquest tipus de despeses indirectes no poden ser superiors al 5 % de la subvenció sol·licitada.

14.2. Les despeses inventariables derivades dels punts primer, segon i tercer són amb càrrec al capítol 7 (transferències de capital) del pressupost disponible per a la convocatòria; totes les altres despeses són amb càrrec al capítol 4 (transferències corrents).

14.3. Les entitats han de posar tots els mitjans necessaris perquè els costs objecte de subvenció siguin els més adequats en preu i qualitat, i han de prioritzar l'ús de recursos materials i humans disponibles en el mercat local o regional. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses objecte de l'ajut no pot ser superior al valor de mercat.

14.4. Les entitats beneficiàries han de reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes i en les partides que no tenguin limitació percentual, tots els interessos, ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.

14.5. Quan l'import de la despesa susceptible d'ajut superi la quantia de 40.000,00€ (quaranta mil euros), en el cas de cost d'execució d'obra, o de 15.000,00€ (quinze mil euros), en el cas de subministrament d'equips o prestació de serveis, l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes d'empreses proveïdores diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, en el mercat no hi hagi un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o excepte que la despesa s'hagi efectuat abans de sol·licitar la subvenció. En ambdós casos, l'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'adjuntar a la memòria final del projecte, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència, economia i prevenció de riscs laborals. Quan no s'elegeixi la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en la memòria.

14.6. Les despeses s'han de justificar d'acord amb el punt 18 d'aquesta convocatòria, i la subvenció s'ha de reduir en proporció a la part del pressupost que s'hagi deixat de justificar.

14.7. En cap cas, no són subvencionables les despeses següents:

a) Interessos deutors de comptes bancaris

b) Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, i interessos d'aplicació a la demora dels pagaments

c) Despeses de procediments judicials derivats de l'activitat o del projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionats

d) Imposts indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació.

En cap cas, la subvenció atorgada no es pot utilitzar per a despeses i atencions protocol·làries, per a indemnitzacions per acomiadaments, ni per a despeses de promoció genèrica de l'entitat o del soci local, captació de socis o voluntaris, o actuacions d'apadrinament.

15. Modificació dels projectes aprovats i ampliació de terminis

15.1. Les entitats beneficiàries queden obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

15.2. És necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut en el cas de modificacions substancials. Es consideren modificacions substancials:

a) Les que afecten aspectes bàsics del projecte, com ara objectius, resultats, població beneficiària, ubicació territorial o soci local o contrapart.

b) Respecte al pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia de l'ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat però que, sumades, arribin a aquest límit passen a tenir la consideració de modificació substancial.

c) Les que suposen una ampliació del termini d'execució superior als tres mesos.

A aquest efecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar, posteriorment a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució o de justificació de l'activitat, la modificació del contingut del projecte, per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin alterar les condicions d'execució de l'activitat objecte d'ajuda. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajut pot autoritzar-ne la modificació, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.

15.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

15.4. Les modificacions dels projectes que, sense alterar la quantia de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst estan condicionades a la comunicació a la Direcció General de Cooperació i Immigració. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les diferents partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de la resolució de concessió de l'ajut.

15.5. El termini màxim per acabar l'activitat es pot ampliar d'acord amb l'article 10.3.b) del Decret 15/2018.

15.6. L'entitat beneficiària pot sol·licitar una segona ampliació del termini de finalització si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que afectin directament l'execució del projecte i s'acreditin fefaentment. La sol·licitud de la segona ampliació s'ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d'execució, en el qual s'han de considerar inclosos el termini inicial d'execució i la primera ampliació.

15.7. Una vegada acabada l'execució del projecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar, d'una manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial, d'acord amb el que estableixen l'article 10.4 del Decret 15/2018 i l'article 32 de la Llei 39/2015.

16. Obligacions de les entitats beneficiàries

16.1. A més de les previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 21 del Decret 15/2018, són obligacions de les entitats beneficiàries:

a) Comunicar l'acceptació o la renúncia respecte a la proposta de resolució de concessió en el termini de deu dies hàbils comptadors des que es publiqui aquesta proposta a la Seu Electrònica.

b) Comunicar la data d'inici d'execució del projecte en el termini màxim d'un mes des de la publicació de la resolució de concessió.

c) Comunicar, en el termini de tres dies hàbils, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, i especificar-ne la quantia exacta, la procedència i la finalitat que es donarà a aquests fons. Aquest fet pot donar lloc a modificar la resolució de concessió de la subvenció, d'acord amb l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

d) Comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

e) Informar en tot moment, a requeriment de la Direcció General de Cooperació i Immigració, de l'estat d'execució del projecte.

f) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

g) Lliurar un informe tècnic de seguiment de l'execució del projecte al cap de sis mesos del començament de l'activitat subvencionada per als projectes el termini d'execució dels quals sigui igual o superior a dotze mesos. Per als projectes amb un termini d'execució inferior a dotze mesos no s'han de presentar informes de seguiment. Els informes de seguiment s'han de presentar d'acord amb el model disponible en el tràmit específic publicat a la Seu Electrònica i no han d'incloure factures o altres justificants de les despeses. El termini per presentar aquest informe no és susceptible d'ampliació.

h) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts concedits, en el termini màxim de tres mesos des de la finalització de l'execució del projecte, i en la forma escaient, d'acord amb el punt 18 d'aquesta convocatòria.

i) Incorporar d'una manera visible en el material imprès o en les actuacions derivades de la intervenció subvencionada el logotip oficial del Govern de les Illes Balears proporcionat per la Direcció General de Cooperació i Immigració, per identificar l'origen dels ajuts. Si l'entitat beneficiària també hi inclou el seu propi logotip, ambdós hi han d'aparèixer amb les mateixes dimensions i condicions de visibilitat.

j) Quan hi hagi contrapart o soci local, lliurar les quanties rebudes de l'Administració a les contraparts gestores de les accions.

k) No transferir els fons atorgats ni permetre que siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis locals designats en el formulari.

l) Obligar-se que tots els béns mobles i immobles adquirits amb la contribució de l'Administració autonòmica de les Illes Balears quedin vinculats formalment al projecte. En tot cas, quan es tracti de béns o altres drets reals, hi haurà un termini de deu anys, per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic, i de cinc anys, per a la resta de béns. L'entitat ha de presentar amb la memòria final els documents que n'acreditin el règim de propietat i la titularitat. En el cas d'immobles, ha de presentar la inscripció en el registre de propietat a nom dels destinataris, del soci local o de l'administració pública corresponent.

m) Quan els projectes prevegin l'enviament de personal expatriat, fer-se responsable de facilitar-li la formació necessària per executar el projecte i formalitzar les assegurances corresponents, així com complir les disposicions del Reial decret 519/2006, de 28 d'abril, pel qual s'estableix l'Estatut dels cooperants, especialment les relatives a l'assegurança dels cooperants.

n) Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.

16.2. En qualsevol moment durant l'execució del projecte, la Direcció General de Cooperació i Immigració pot requerir a l'entitat beneficiària qualsevol document, informe o aclariment tècnic, així com fer missions de seguiment en el terreny per verificar el grau de compliment de les actuacions.

17. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost de l'activitat objecte d'ajuda. És a dir, l'import derivat de la suma de totes les subvencions o ajudes atorgades no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada.

18. Justificació del projecte aprovat

18.1. L'entitat beneficiària ha de justificar tot el projecte aprovat en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data d'acabament de l'execució, mitjançant la modalitat de compte justificatiu, d'acord amb els models normalitzats proporcionats per la Direcció General de Cooperació i Immigració i disponibles en el web http://dgcooper.caib.es. La memòria justificativa final que s'ha de presentar ha de contenir la documentació següent:

a) Informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, d'acord amb el model de la Direcció General de Cooperació i Immigració, disponible en el web http://dgcooper.caib.es, que ha d'especificar amb el màxim detall els objectius assolits, els resultats obtinguts, l'impacte, les activitats duites a terme, les dificultats i les mesures correctores, sobre els quals s'han d'aportar dades rellevants i fonts de verificació objectives. També ha de constar com a documentació complementària material fotogràfic, material didàctic, si escau, i les llistes d'assistència als tallers, reunions o altres esdeveniments significatius.

b) Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s'han duit a terme, que comprèn els documents següents:

— Compte justificatiu segons el model disponible en el web http://dgcooper.caib.es.

— Llista de les despeses efectuades, classificades per partides i per dates, amb indicació del número de justificant, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

— Documents justificatius de les despeses ordenats segons la llista esmentada anteriorment.

— Balanç final del projecte aprovat, que ha de contenir les despeses finançades pel Govern de les Illes Balears, les finançades per altres administracions públiques o ens privats o públics, tant nacionals com estrangers, i les finançades amb fons propis.

— Comprovants de les transferències efectuades amb els fons del projecte subvencionat per acreditar les divises.

— Documents acreditatius del tipus de canvi.

— Declaració responsable signada per la persona que representa legalment el soci local en la qual declari haver rebut els fons al país beneficiari.

— Declaració responsable signada pel representant legal que acrediti les quanties imputades a l'ajut en concepte de despeses indirectes.

En relació amb el tipus de canvi, a l'hora de convertir en euros les despeses efectuades en moneda estrangera, es pot optar entre dos mètodes per aplicar els tipus de canvi:

— Mètode FIFO: el tipus de canvi al qual s'adquireix una remesa de fons s'aplica a totes les despeses efectuades fins que s'exhaureix la remesa.

— Tipus de canvi mitjà ponderat total: es ponderen tots els tipus de canvi efectuats per un període que pot ser inferior a un any o anual o que pot comprendre tot el període d'execució.

El mètode ha de ser el que triï l'entitat adjudicatària, d'acord amb el que s'ajusti millor als seus sistemes de gestió. En la gestió i la justificació d'una subvenció no es poden utilitzar diferents mètodes d'aplicació dels tipus de canvi. En la llista de despeses s'ha d'indicar el mètode utilitzat per aplicar els tipus de canvi i el tipus de canvi aplicat a cada despesa. Sigui quin sigui el mètode, s'ha de basar sempre en el tipus de canvi que realment hagi intervingut entre els euros desemborsats per la Direcció General de Cooperació i Immigració i la moneda local en què s'hagin abonat les despeses; és a dir, es tracta de determinar el cost real d'una despesa per a l'entitat adjudicatària. Per tant:

 • S'han de tenir sempre en compte els tipus de canvi aplicats a les transferències al país d'execució, tant si s'han fet abans com si s'han fet després de l'execució de la despesa, pel fet d'haver anticipat els fons del soci local, tot i que hi ha d'haver correspondència entre les quanties globals transferides i les gastades.

 • No s'admeten documents que acreditin tipus de canvi oficials d'una manera genèrica.

 • No s'han de basar mai en estimacions de futur. Així, en un conveni de justificació econòmica anual, si s'hi fa servir un tipus de canvi mitjà ponderat, el període màxim en què es pot fer la ponderació és el que comprèn l'informe econòmic rendit.

 • Les operacions de tipus de canvi s'han d'efectuar en mercats oficials i s'han d'acreditar amb els justificants emesos per les entitats que operen en aquests mercats.

Excepcionalment, i sempre que no sigui possible aplicar cap dels dos mètodes esmentats, es pot aplicar el tipus de canvi que estableix InforEuro, d'acord amb les instruccions del web http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/index_en.cfm. L'entitat ha d'acreditar aquesta excepcionalitat.

18.2. L'entitat beneficiària pot substituir la memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s'han duit a terme per la presentació d'un compte justificatiu amb informe d'auditoria, que ha de tenir el contingut i ha de complir els requisits que estableix l'article 35 del Decret 15/2018.

18.3. Totes les factures o documents justificatius de la despesa que s'imputin al projecte han d'estar estampillats degudament, amb el segell en els originals, quan siguin en paper, i digitalment en cas de documents originals digitals. Necessàriament, han d'acreditar, almenys, l'origen del finançament. El model de segell d'estampillat es troba disponible en el web http://dgcooper.caib.es.

A més, aquestes factures o documents justificatius que són de presentació preceptiva es poden substituir amb caràcter provisional per una còpia electrònica simple diligenciada pel responsable de l'entitat (és a dir, signada electrònicament) en la qual es declari responsablement la correspondència amb els documents originals. Quan s'utilitzin aquestes diligències provisionals, s'hi haurà d'adjuntar també una declaració responsable en la qual s'indiqui el lloc on estan dipositats els originals i el compromís de presentar-los, o les còpies autèntiques, en cas que siguin requerits totalment o parcialment per la Direcció General de Cooperació i Immigració.

18.4. Les despeses que s'imputin a la subvenció concedida s'han d'haver meritat dins el termini d'execució real del projecte.

18.5. Quan els documents justificatius de les despeses siguin en un idioma diferent de les llengües oficials de les Illes Balears, s'hi ha d'adjuntar una declaració responsable de la persona que representa l'entitat que acrediti els conceptes i les quanties corresponents. En qualsevol cas, el compte justificatiu ha d'estar escrit en una de les dues llengües oficials de les Illes Balears.

18.6. La despesa corresponent als ajuts concedits a organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional, o les entitats que les representen en l'àmbit de les Illes Balears, es pot justificar mitjançant l'aportació d'un certificat relatiu a l'aplicació correcta dels fons emès per l'òrgan de control propi de l'estat o l'organització, d'acord amb les normes corresponents dels estats o les organitzacions internacionals beneficiaris de les subvencions i els ajuts, o segons els mecanismes establerts en els acords o altres instruments internacionals que hi siguin aplicables.

18.7. Quan en el projecte concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d'altres administracions, l'entitat beneficiària ha de justificar davant la Direcció General de Cooperació i Immigració l'import de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte a la resta d'aportacions d'altres administracions públiques, únicament s'ha d'acreditar l'aplicació dels fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient l'acreditació mitjançant certificats que emetin la resta d'administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l'Administració autonòmica.

18.8. Com a aportacions locals, en concepte de despeses susceptibles d'ajut, es poden acceptar valoracions, sempre que estiguin suficientment acreditades i vinculades intrínsecament, d'una manera exclusiva o proporcional, a la intervenció que s'ha de desenvolupar. Aquestes valoracions s'han d'ajustar als preus del mercat local. Es consideren valoracions les aportacions de terrenys, locals, equips, materials i serveis per la població subjecte final, socis locals i altres entitats locals diferents de les entitats beneficiàries, com també la mà d'obra de les persones destinatàries finals vinculades directament a l'execució de les activitats pressupostades que, en el cas de terrenys, locals o equips, s'hagin de transferir definitivament quan acabi l'execució, juntament amb la resta de béns adquirits amb càrrec al projecte objecte d'ajut. També es poden valorar els béns i els locals posats temporalment a disposició de l'execució directa del projecte, per un import equivalent al lloguer durant el temps en què s'utilitzin en el termini d'execució. Les valoracions s'han d'acreditar amb un certificat de la contrapart, de la població subjecte final del projecte o de l'entitat que aporti els béns i els serveis. En aquest certificat, o en un document annex, s'ha de descriure i quantificar l'aportació, amb indicació del nombre d'unitats, les hores de treball, els preus unitaris —si correspon—i la valoració total. Les valoracions s'han d'ajustar als preus del mercat local i, en el cas d'equips i béns, han de tenir en compte l'antiguitat. En la justificació final del projecte, en el cas que es produeixin augments en les valoracions del soci local respecte del pressupost aprovat, això no pot suposar una disminució de la justificació de l'import subvencionat per la Direcció General de Cooperació i Immigració.

18.9. També es poden utilitzar com a justificants de despesa els rebuts de caixa. A aquest efecte, s'entén per rebuts de caixa els documents que emet l'entitat o el subjecte que efectua el pagament, signats pel proveïdor dels béns o serveis, el qual, d'aquesta manera, acredita que s'ha rebut l'import que s'hi indica. L'òrgan que concedeix l'ajut ha d'autoritzar la utilització de rebuts de caixa amb caràcter previ, sens perjudici que la pugui validar posteriorment, sempre que consideri que l'autorització s'hauria produït si s'hagués sol·licitat amb caràcter previ. Per a activitats duites a terme a les Illes Balears, no s'admeten rebuts de caixa.

18.10. Si s'esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement complir l'obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, l'entitat n'ha de sol·licitar una pròrroga, mitjançant un escrit en el qual s'ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d'ampliació. La sol·licitud s'ha de presentar sempre abans del venciment d'aquest termini. En cap cas, no pot ser objecte d'ampliació un termini vençut. Les particularitats de l'ampliació s'han de dur a terme de conformitat amb l'article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, s'ha d'autoritzar expressament l'ampliació del termini de justificació mitjançant resolució.

18.11. Si de la memòria final es desprèn que el cost definitiu del projecte és inferior a l'import previst inicialment, l'entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici que sigui aplicable l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

18.12. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut apreciï defectes en la justificació de l'ajut, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària, amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposa d'un termini de quinze dies hàbils per esmenar-los.

19. Revocació i reintegrament

19.1. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent del procediment d'iniciar la revocació o el reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar, en el termini de nou mesos comptadors des que es presenta la justificació, una liquidació de la subvenció, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

19.2. Pertoca revocar la subvenció i reintegrar les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.

19.3. Pel que fa a la revocació i al reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s'estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l'atorgament de la subvenció:

a) Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s'ha atorgat la subvenció: 100 %.

b) Incompliment total de l'obligació de justificació: 100 %.

c) Introducció de modificacions substancials sense l'autorització preceptiva: 100% de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l'autorització prèvia.

d) Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.

En el supòsit d'incomplir les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la quantia que s'ha de reintegrar s'ha de determinar amb l'aplicació del principi de proporcionalitat. No obstant això, aquest principi es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s'aproximi significativament al compliment total i que s'acrediti una actuació inequívoca tendent a complir els compromisos. Entre aquests incompliments possibles, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s'indiquen:

• Incompliment del termini d'execució de l'activitat sense l'autorització de la pròrroga o ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.

• Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.

• Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10 % de la subvenció.

• Incompliment del requisit de disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·licita una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.

20. Responsabilitat i règim sancionador

20.1. L'entitat beneficiària de la subvenció és l'única responsable de l'execució del projecte, que és el fonament de la concessió, així com de la justificació de les despeses que se'n deriven, en la forma i amb les condicions que estableix aquesta convocatòria.

20.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador sobre infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions i a les especialitats previstes en l'article 63 de la Llei 39/2015.

21. Protecció de dades personals

Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques s'han de fer amb subjecció estricta al que disposen el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.

 

ANNEX 2 Criteris objectius de valoració dels projectes (màxim 100 punts)

Bloc 1. Característiques, capacitat i solvència de l'entitat sol·licitant i del soci local o equip en el terreny (0-30 punts)

A.1. Entitat sol·licitant: capacitat d'intervenció (0-15 punts)

A.1.1. Presència activa a les Illes Balears (3 punts)

a) L'entitat es coordina amb altres entitats del sector i/o s'adhereix a xarxes locals, nacionals o internacionals d'igualtat de gènere o defensa dels drets humans o del medi ambient (1 punt).

b) L'entitat ha promogut activitats de sensibilització —1 punt—, educació o incidència i reflexió a les Illes Balears —1 punt— (fins a 2 punts).

A.1.2. Perspectiva de gènere (2 punts)

 a) L'entitat presenta el pla d'igualtat de l'associació vigent i aprovat per l'òrgan competent (1 punt).

 b) L'entitat aporta un document estratègic de gènere en l'àmbit de la cooperació i l'acció humanitària, vigent (1 punt).

A.1.3. Estratègia d'ajuda humanitària (2 punts)

 a) L'entitat planteja amb claredat una estratègia d'acció humanitària coherent i definida en el sector (1 punt).

 b) L'entitat aporta un document estratègic d'acció humanitària vigent, definit i coherent (1 punt).

A.1.4. Capacitat de gestió en projectes d'emergències o postemergències (3 punts)

a) L'entitat sol·licitant ha gestionat en els darrers cinc anys almenys un projecte d'emergència o d'ajuda humanitària de quantia igual o superior a la subvenció sol·licitada (3 punts).

b) L'entitat sol·licitant ha gestionat en els darrers cinc anys un projecte d'emergència o d'ajuda humanitària de quantia igual o superior al 75 % de la subvenció sol·licitada (2 punts).

c) L'entitat sol·licitant ha gestionat en els darrers cinc anys algun projecte d'emergència o d'ajuda humanitària de quantia igual o superior al 50 % de la subvenció sol·licitada (1 punt).

A.1.5. Experiència en el sector d'intervenció (3 punts)

a) L'entitat sol·licitant té tres anys o més d'experiència en el sector concret d'intervenció (3 punts).

b) L'entitat sol·licitant té dos anys d'experiència en el sector concret d'intervenció (2 punts).

c) L'entitat sol·licitant té almenys un any d'experiència en el sector concret d'intervenció (1 punt).

A.1.6. Experiència en relació amb la zona geogràfica (2 punts)

a) L'entitat sol·licitant ha duit a terme almenys un projecte en la mateixa zona o regió (2 punts).

b) L'entitat sol·licitant ha duit a terme almenys un projecte en el mateix país (1 punt).

A.2. Soci local o equip en el terreny (0-15 punts)

A.2.1. Capacitat i línies de treball en acció humanitària (fins a 3 punts)

a) El soci del Sud té capacitat operativa i tècnica suficient per dur a terme les accions del projecte (fins a 2 punts).

b) El soci del Sud participa al llarg de tot el cicle del projecte (1 punt).

A.2.2. Experiència en el sector d'intervenció (2 punts)

a) L'entitat sol·licitant té dos anys d'experiència en el sector concret d'intervenció (2 punts).

b) L'entitat sol·licitant té almenys un any d'experiència en el sector concret d'intervenció (1 punt).

A.2.3. Capacitat de gestió (2 punts)

a) El soci local ha gestionat en els darrers tres anys algun projecte d'emergència o d'ajuda humanitària de quantia igual o superior al 100 % de la subvenció sol·licitada (2 punts).

b) El soci local ha gestionat en els darrers tres anys algun projecte d'emergència o d'ajuda humanitària de quantia igual o superior al 50 % de la subvenció sol·licitada (1 punt).

A.2.4. Experiència amb l'entitat sol·licitant (2 punts)

a) El soci local ha duit a terme dos projectes conjuntament amb l'entitat sol·licitant en els darrers cinc anys (2 punts), o

b) El soci local ha duit a terme un projecte conjuntament amb l'entitat sol·licitant en els darrers cinc anys (1 punt).

A.2.5. Experiència amb la comunitat destinatària o amb els titulars de drets (2 punts)

a) El soci local ha treballat dos anys amb la comunitat destinatària (2 punts), o

b) El soci local ha treballat almenys un any amb la comunitat destinatària (1 punt).

A.2.6. Perspectiva de gènere (2 punts)

a) L'entitat presenta el pla d'igualtat de l'associació vigent i aprovat per l'òrgan competent (1 punt).

b) L'entitat aporta un document estratègic de gènere en l'àmbit de la cooperació i l'acció humanitària, vigent (1 punt).

A.2.7. Estratègia d'acció humanitària (2 punts)

a) L'entitat planteja una estratègia d'acció humanitària coherent i definida en el sector (1 punt).

b) L'entitat aporta un document estratègic d'acció humanitària vigent, definit i coherent (1 punt)

Bloc 2. Descripció del projecte (70 punts)

2.1. Fonamentació i contextualització de l'acció (0-13 punts)

a) Es justifica la pertinència de la intervenció amb les prioritats i les necessitats dels titulars de drets (fins a 2 punts).

b) Es descriu d'una manera detallada el treball previ d'identificació i prospecció, amb dades quantitatives com a punt de referència o línia de base (fins a 2 punts).

c) L'entitat s'alinea amb algun pla estratègic de desenvolupament del país o regió i/o hi participa (fins a 2 punts).

d) El projecte es coordina amb altres actuacions similars a la zona realitzades per ONGD, associacions locals o organismes internacionals (clústers) (1 punt).

e) L'entitat coneix els estàndards humanitaris i les normes mínimes reconeguts internacionalment i els aplica en la intervenció proposada (fins a 2 punts).

f) El projecte contribueix a la connectivitat amb el desenvolupament (fins a 2 punts)

g) Es descriu de quina manera el projecte incorpora els ODS al llarg del cicle del projecte —1 punt— i es detalla en quines metes contribueix —1 punt— (2 punts).

2.2. Definició dels titulars de drets (0-10 punts)

a) Els titulars de drets estan quantificats i identificats correctament i es detalla quines són les seves condicions socials i familiars (1 punt).

b) L'actuació detalla com ha afectat el desastre d'una manera diferenciada per gènere, quines són les necessitats de les dones i les mesures per corregir-ho (fins a 2 punts).

c) El projecte contribueix a reduir la vulnerabilitat de la població així com a l'augment de les seves capacitats (fins a 2 punts).

d) Es prioritzen els col·lectius en situació de vulnerabilitat: dones, infants, gent gran, població refugiada o desplaçada, discapacitats funcionals i població LGTBIQ (1 punt).

e) Els titulars de drets participen en la identificació i la implantació del projecte (fins a 2 punts).

f) Es fan accions concretes per disminuir les bretxes de gènere —1 punt— i es prioritzen les dones per ocupar rols de responsabilitat —1 punt— (fins a 2 punts).

2.3. Estratègia del projecte: matriu de planificació i resultats (0-16 punts)

a) La lògica vertical del projecte expressa una relació causal de la planificació: entrades i activitats a resultats, resultats a l'objectiu específic i objectiu específic a l'objectiu general (fins a 3 punts).

b) La lògica horitzontal del projecte expressa una coherència lògica entre resultats, indicadors i fonts de verificació (fins a 3 punts).

c) L'anàlisi critica sobre les relacions de gènere es veu reflectida en la matriu de planificació i es presenten resultats i indicadors de gènere ben definits (2 punts).

d) Els indicadors s'expressen d'una manera concisa, són verificables objectivament (fins a 2 punts).

e) Les fonts de verificació estan associades correctament a cada indicador (1 punt).

f) Els factors externs es preveuen i s'expressen d'una manera correcta (1 punt).

g) Les activitats són adequades i coherents amb els objectius del projecte (fins a 2 punts).

h) L'explicació narrativa de la lògica d'intervenció demostra un pla de treball coherent i és congruent amb la lògica interna de la intervenció (fins a 2 punts).

2.4. Valoració econòmica del projecte (0-8 punts)

a) Les partides previstes són raonables (no estan sobrevalorades) (1 punt).

b) Les partides previstes són necessàries per complir els objectius i els resultats del projecte (fins a 2 punts).

c) El pressupost està clarament desglossat per partides —1 punt— i conceptes —1punt— (fins a 2 punts).

d) Els recursos humans, tècnics i materials estan ben identificats i són coherents amb les necessitats del projecte (fins a 2 punts).

e) Es prioritzen les compres locals, o a països veïns, de béns, materials, aliments i productes sanitaris (1 punt).

2.5. Viabilitat i suport de l'acció (0–6 punts)

a) Es disposa de la implicació i la participació d'alguna institució representativa del país (s'aporten cartes que ho avalen) (1 punt).

b) S'han previst mesures coherents per garantir l'apropiació i l'empoderament dels titulars de drets (fins a 2 punts).

c) S'han establert mecanismes per a la continuïtat dels resultats un cop finalitzada l'actuació (fins a 2 punts).

d) S'han generat processos d'enfortiment de capacitats dels titulars de drets, de responsabilitats i d'obligacions (1 punt).

2.6. Enfocaments (0-6 punts)

a) El projecte incorpora l'enfocament de drets humans al llarg del cicle del projecte i està dirigit al reconeixement i el compliment efectiu dels drets humans de les persones titulars de drets (2 punts).

b) El projecte incorpora l'enfocament de lluita contra la pobresa al llarg del cicle del projecte i afavoreix la inclusió social (1 punt).

c) El projecte incorpora l'enfocament de gènere al llarg del cicle, té en compte les relacions de gènere i ofereix mesures per a l'assoliment dels drets de les dones (2 punts).

d) La intervenció contribueix a la sostenibilitat ecològica i la resiliència del Sud al llarg del cicle del projecte (1 punt).

2.7. Seguiment i avaluació (0-5 punts)

a) S'indiquen el pla, les eines i la metodologia per al seguiment i l'avaluació, les funcions dels diferents actors i les mesures de control que permetin anar identificant possibles situacions que pugin perjudicar la consecució dels resultats i els objectius prevists (fins a 4 punts).

b) Es preveu la rendició de comptes davant la població destinatària del projecte (1 punt).

2.8. Priorització geogràfica (0-6 punts)

a) És un poble sense estat, receptor d'un gran flux de població refugiada, crisi de llarga durada o l'índex de desenvolupament humà (IDH) del país és inferior a 0,5 (6 punts).

b) L'IDH se situa entre 0,5 i 0,599 (3 punts).

c) L'IDH se situa entre 0,6 i 0,699 (1 punt).