Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 10326
Conveni entre l’Ajuntament de Palma i Médicos del Mundo, pel qual s’estableixen les condicions de la subvenció nominativa per a l’execució del projecte PEP: Obrint camins Palma, en el municipi de Palma, per a l’any 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

MARGINAL: 2023/100022

Parts

D'una banda María de Lourdes Roca Calafell, l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, amb el NIF P0704000I i amb domicili a la plaça de Cort, 1, 07001 de Palma, en representació del dit Ajuntament en virtut del Decret de Batlia núm. 202311880 de 19 de juny de 2023. Actua en nom i representació d'aquest, amb competència per delegació del batle per firmar convenis adreçats a desenvolupar i executar competències pròpies de Serveis Socials i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, en els termes prevists als articles 2.1.J i 12.II. del decret de Batlia núm. 202312178 de 22 de juny de 2023, d'organització dels serveis administratius de l'Ajuntament de Palma.

D'altra banda, Belen M. Matesanz Mateu, amb DNI núm. 43109373J, com a coordinadora autonòmica de Médicos  del Mundo a les Illes Balears, representant legal de l'entitat amb NIF núm. G79408852, i domicili al carrer Ricard Ankerman,1, local baix de Palma (CP07006).

Antecedents

1. A la ciutat de Palma, l'atenció a persones en prostitució, d'ara endavant PEP, s'ha vingut realitzant històricament a partir de la col·laboració de la iniciativa social i l'administració municipal. Recordam com el servei municipal de la Casa dels Socors, que va ser operatiu fins als anys vuitanta del segle passat era l'espai d'atenció sociosanitària d'aquestes persones, que a la vegada  estaven vinculades a l'atenció de procés que venien fent amb les entitats socials que llavors intervenien, abans de l'establiment d'una xarxa de serveis socials de caràcter públic.

Amb l'ordenament de les competències en matèria de salut i de serveis socials que la legislació estatal i autonòmica va propiciar en la dècada esmentada, així com de l'ordenament que incorporà la Llei de bases del Règim local de 1985, fruit de la consolidació del funcionament democràtic a partir de la Constitució de 1978, els municipis deixaren de prestar l'atenció sanitària, però passaren a desenvolupar una xarxa de serveis socials comunitaris tant bàsics com específics.

Hi hagut un procés d'especialització per part de tres entitats socials en l'atenció a PEP a Palma –Médicos del Mundo, Hermanas Oblatas, Cruz Roja -  que ha permès consolidar tres serveis estables des de fa 20 anys.

2. En el segle XXI, la realitat del sistema prostitucional  a Palma ha evolucionat  en el mateix sentit de la resta de l'estat:

-La prostitució de carrer, tant la  tradicional de la Porta de Sant Antoni com aquella vinculada als consums d'heroïna i alcohol, ha quedat estancada o en regressió.

-L'oferta de carrer a zones turístiques es redueix a S'Arenal i està marcada per l'estricta estacionalitat de la temporada.

-La prostitució que s'ofereix a espais com a clubs o altres locals comercials d'ambient, decreix per la crisi d'aquest format, agreujada durant la pandèmia.

-L'oferta de serveis sexuals es va deslocalitzant progressivament, i és a través de les xarxes socials i aplicatius de mòbil que té la seva llotja de concertació. Augmenten les ubicacions  temporals d'oferta en pisos i cases i va guanyant importància el desplaçament cap al lloc establert pel client, així com el consum de productes de prostitució en audiovisual,...

Pel que fa a l'atenció a les PEP cada vegada és més difícil poder oferir serveis d'ajuda de forma presencial a les persones en prostitució.

3. A Palma, des de 2009, l'Ajuntament ha treballat per establir una actuació coordinada i complementària entre els serveis públics implicats (Regidoria competent en matèria d'Igualtat i contra les Violències Masclistes, IBdona, IbSalut, Policia Local, UCRIF, Delegación del Gobierno) i les tres entitats socials que de forma estable han vingut fent l'atenció social específica.

Es tracta de la Xarxa d'Atenció Directa a Persones en Prostitució a Palma (XADPEP ). Aquesta xarxa de treball elabora anualment una edició actualitzada del Catàleg de Serveis Específics per a l'atenció social a la prostitució a Palma, es reuneix de forma mensual ordinària per resoldre situacions que afecten l'atenció, i elabora una memòria conjunta, amb les dades aportades per les 3 entitats socials, de l'atenció anual realitzada al municipi i el perfil de les persones ateses.

Amb les 3 entitats es treballa un projecte conjunt de “visites” proactiu, per possibilitar el primer contacte amb PEP i que es conegui l'oferta d'ajuda, sense solapaments. L'esmentada memòria anual es presenta als mitjans de comunicació, es publica any rere any i està disponible al web municipal, tractant-se de la sèrie cronològica de dades sobre prostitució més important al nostre entorn.

El lideratge municipal en el treball en xarxa en aquest àmbit es recull al Pla Municipal d'Igualtat 2017-21.

A més del suport tècnic municipal al treball de la xarxa d'atenció (XADPEP), l'Ajuntament publica anualment una convocatòria de subvencions en l'àmbit de l'atenció a aquest col·lectiu que és un important suport per garantir la tasca de les entitats en el municipi i que incorpora  determinades condicions de col·laboració en la XADPEP. Des de l'origen d'aquesta convocatòria pública, fa més de 10 anys, només es presenten a la mateixa i reben subvenció, Médicos  del Mundo, Creu Roja Espanyola i les Hermanas Oblatas, perquè són les tres entitats que intervenen en aquest àmbit de la prostitució a Palma.

Des de 2009 el treball conjunt amb les entitats es basa en el reconeixement de la prostitució com una forma de violència masclista i d'aquestes persones que s'hi troben en situació de vulnerabilitat,  com a subjectes de drets.

Médicos  del Mundo, Cruz Roja i la Comunidad de  Oblatas del Santísimo Redentor, són les tres entitats socials reconegudes com a agents referents d'intervenció pel Pla Autonòmic per a la lluita contra el tràfic de dones i nines amb fins d'explotació sexual i l'abordatge de la prostitució a les Illes Balears (2019-22). Són entitats sense afany de lucre.

Aquest Pla, també recull, com a referent de treball en xarxa a la XADPEP, que ha servit de referència per a la constitució de meses de treball col·laboratiu a Calvià i altres a Eivissa.

4. Justifiquen  l'exclusió de l'aplicació de les regles de concurrència competitiva que sustenten  l'atorgament d'una subvenció nominativa a la Creu Roja Espanyola, Médicos  del Mundoi les Hermanas Oblatas del Santísimo Redentor per part de l'Ajuntament de Palma:

-El reconeixement  per part del GOIB a través del Pla Autonòmic per a la lluita contra el tràfic de dones i nines amb fins d'explotació sexual i l'abordatge de la prostitució a les Illes Balears (2019-22) , tant referit en exclusiva a cada una de les tres entitats socials en qualitat d'agents referents d'intervenció, com al model de treball en xarxa que suposa el projecte PEP des de la XADPEP

-La dilatada experiència de com a mínim 20 anys en el suport social a les PEP en situació de vulnerabilitat per part d'aquestes tres entitats al municipi de Palma.

-El fet que només elles hagin concorregut a la convocatòria de subvencions municipals per a donar suport a la intervenció amb aquest col.lectiu als llarg dels darrers 10 anys.

-L'abast de la seva tasca recollida quantitativa i qualitativament en una memòria conjunta anual entre aquest col.lectiu, que ens indica objectivament que intervenen en més de 400 persones en prostitució, cada una d'elles (any 2021).

-La dilatada col.laboració amb l'Ajuntament de Palma de les tres entitats socials , participant entre d'altres en el Consell de les dones -órgan consultiu de l'Aj de Palma- o la seva inscripció al REMEC.

- Són  membres estables del Grup d'Estudi sobre Prostitució de les Illes Balears (GEPIB), des de fa més de 10 anys.

- Estan inscrites al registre Unificat de Serveis Socials i en el  Cens Públic del Tercer Sector a les Illes Balears.

5. Tant les actuacions policials realitzades, com la detecció que es realitza a Palma des dels serveis socials específics a partir d'un sistema d'indicadors estandarditzat, fan referència a la coexistència estructural de situacions de tràfic de persones amb finalitat d'explotació sexual (TFES) a l'àmbit de la prostitució. De l'informe anual sobre Identificació de casos de tràfic de persones amb finalitat d'explotació sexual Palma 2021 elaborat per la Regidoria de FSFLGTBI, sabem que entorn al 22% de les persones en prostitució a Palma -més de 300- es troba en situació de TFES, un 23% es detecta amb la verbalització i reconeixement de la mateixa víctima i en el 65% dels casos se n'identifiquen per indicis. Sols un 12% de les víctimes interposa una denuncia. Aquestes dades ens evidencien que la situació de pressió i explotació és ben present i es converteix en un dels factors de pes per entendre que aquestes persones en situació de greu vulnerabilitat social, sanitària i econòmica, no acudeixin als serveis socials comunitaris universals públics.

Quan la situació de prostitució es creua amb altres  situacions que generen estigma social com és la migració, la diversitat sexual i de gènere o quan es creua amb l'esmentat TPFES, els serveis gestionats per l'administració es solen viure per aquestes persones i els seus entorns,  com una amenaça a diferència dels serveis de les entitats socials, que són viscuts com a neutrals. Aquest aspecte que es dóna en quasi bé tots els països del món, determina la necessitat des de l'administració pública i per tant des de l'Ajuntament de Palma, de trobar fórmules col·laboratives amb el tercer sector per tal de garantir l'accessibilitat a l'exercici dels drets que tenen aquestes persones en matèria social i altres.

6. Segons l'informe Dades d'Atenció de la XADPEP Memòria Conjunta 2021, a Palma s'han atès 1396 PEP. La caracterització d'aquest col·lectiu és la següent: el 68% tenen entre 25 i 44 anys. Només el 18% són ciutadanes comunitàries. El 92% són estrangeres. Del total de les persones ateses, el 45% es troba en situació administrativa irregular o en tràmit de regularització (1%). Quan als entorns, el 54% es troben en prostitució a cases o pisos, el 34% a carrer, el 12% a clubs o altres. El 91% són dones cis, el 5% dones trans i el 4% són homes. El 35% reben atenció puntual per part de les entitats socials, mentre que el 20% rep atencions successives i el 45% atenció de procés, el que ens indica que la sortida d'aquesta situació requereix de processos d'atenció de llarga durada. El 57% viu en una habitació llogada; el 10% resideixen en el club on exerceixen i un 3% no té habitatge fixe, el que ens indica la vulnerabilitat residencial del 60% de les PEP ateses. La xarxa de suport social majoritària, per davant de familiars o amistats són companyes en prostitució (33%). El 54% té responsabilitats familiars. A les 807 visites realitzades per establir un primer contacte, 375 no generen cap contacte el que ens indica la progressiva opacitat del sistema prostitucional i la dificultat d'establir contacte personal amb les PEP, la qual cosa les aïlla i dificulta l'exercici dels seus drets. 

7. Pel que fa a la distribució dels casos atesos entre les entitats , cal tenir present que les tres entitats treballen a nivell pràctic a partir de la idea de xarxa de serveis i això vol dir que  tal com es reflecteix al Catàleg de serveis específics, qualsevol persona atesa pot accedir a l'atenció de qualsevol de les tres entitats tot i que  per als casos d'actuacions successives i en els casos de procés es prioritza l'estabilització de la relació amb una entitat que n'assumeix la direcció del cas. De fet, quasi el 20% de les persones ateses, ho és per més d'una entitat de la xarxa.

De l'anàlisi de les prestacions que figuren a l'esmentat Catàleg de 2022, veim que les prestacions comuns a les tres entitats són:

-atenció: professional, voluntària, econòmica

-nivell d'intervenció: individual, grupal i comunitària

-àmbit de la intervenció: social, laboral, formatiu, informatiu, psicològic

-perfil per situació administrativa: regular, irregular, en tramitació

-entorn d'intervenció: carrer, pisos o cases, clubs; l'atenció es combina entre aquests espais i l'atenció en la seu de cada entitat

-metodologia: es treballa sobre l'expedient o història social personal, amb una responsable del cas. Els casos de procés disposen d'un pla d'intervenció, d'acord a la normativa en matèria de serveis socials.

En el marc de la XADPEP, comparteixen l'ús de les bases de dades acordades per nodrir la Memòria Conjunta; també comparteixen el projecte de Visites, en el que es consensuen i distribueixen -el 44% de les visites es fan conjuntament entre 2 o 3 entitats- les sortides a carrer, pisos i clubs, els diferents horaris, la freqüència dels contactes, les rutes on s'ordenen les visites a fer, les participants, i la tasca prèvia de recerca i presència informativa  en les plataformes i xats.

Les prestacions diferencials són:

  • àmbit de la intervenció: Creu Roja Espanyola i Médicos  del Mundo fan intervenció sociosanitària. Només les Hermanas Oblatas disposen d'oferta residencial concertada amb l'IBdona. CR Espanyola vincula l'atenció a PEP a altres programes de la institució: asil, refugiades, prestacions materials, orientació laboral. Médicos  del Mundo vincula l'atenció a PEP a intervencions sanitàries amb la finalitat de garantir i vincular cap als serveis públics el dret a l'atenció sanitària. Gestiona també l'app ELLA de contacte amb PEP, que recull informació dels diferents serveis de la xarxa.
  • tipologia de casos: Hermanas Oblatas atenen més casos de procés (82%) que complementen amb accions formatives consolidades de mitjana durada, mentre que només un 2% són casos atenció puntual. La CR Espanyola  té percentatges quasi bé idèntics en  ambdues modalitats (48 i 47 %), mentre Médicos  del Mundoatén un 15% de casos de procés , un 36% d'accions successives i un 49% de casos d'atenció puntual.
  • tràfic de persones amb finalitats d'explotació sexual: Les tres entitats fan detecció de situacions TFES; Hermanas Oblatas (Casal Petit) són el servei referent en aquesta matèria quan a atenció social específica, per part de l'IBdona.
  • entorn d'intervenció: HH Oblatas tenen els percentatges més alts de casos en carrer (44%) i clubs (18%), mentre que Metges del Món, els té de casos en pisos (65%), molt semblant a CR Espanyola (63%). CRE es troba en valors mitjans entre les altres dues entitats.

8. Médicos  del Mundo, és una entitat amb prop de 27 anys de dedicació a l'atenció social de persones en situació de vulnerabilitat sociosanitària, i en especial a les dones en contextos de prostitució, amb una implantació estable a Palma des de fa més de 25 anys. Ha treballat l'abordatge d'aquestes situacions interseccionant la tasca amb la defensa del dret a l'atenció sanitària pública i de qualitat d'aquestes persones. Combina l'atenció a carrer amb el contacte en contextos tancats (pisos, clubs, ...).

Ha estat beneficiària de subvencions municipals des de l'origen de la convocatòria d'intervenció social amb PEP i a ran del suport rebut va llançar una aplicació mòbil per establir la relació virtual amb les PEP , experiència que s'ha ampliat a altres comunitats autònomes.  Participa de forma estable en el Consell Municipal de les Dones, essent membre estable de la XADPEP des dels seus inicis. Està inscrita al REMEC amb núm. vigent 405/96.

Al 2021 ha atès 651 persones de les que el 61% són casos reoberts, el que ens indica  la dilatada trajectòria de la seva tasca. Disposa d'un nodrit i dinàmic equip de voluntàries. Participa en el projecte de Visites que es consensua en la XADPEP, havent realitzat 434 visites.

9. En el document  de Bases d'execució del pressupost general corresponent a l'exercici 2023, de l'Ajuntament de Palma, a l'apartat ANNEX: SUBVENCIONS NOMINATIVES, s'estableix una partida pressupostària:

 

Org.

Prog.

Eco.

Entitat

Descripció

Import

20

23123

 48101

Hermanas oblates 

Metges del Mon  

Cruz Roja Española 

 

Justícia social

Subvenció projecte PEP

 

 

175.000,00

10. La partida esmentada s'estableix per a donar cobertura econòmica a les respectives subvencions nominatives a les tres entitats, que conflueixen en el denominat PROJECTE PEP, en el marc de la Xarxa d'atenció directa a persones en prostitució (XADPEP)

11. El 18 de setembre de 2023 va tenir entrada al Registre Municipal la sol·licitud de subvenció de l'entitat per un import total de 58.333,33€ per el desenvolupament del projecte Obrint camins Palma,  en el municipi de Palma durant l'any 2023. L'entitat sol·licitava a l'Ajuntament que se l'atorgués una subvenció del 100% del cost de l'activitat.

Vist aquests antecedents, i atesa la importància social de l'activitat presentada, és voluntat de les entitats establir i mantenir un nivell de col·laboració que asseguri l'execució de l'activitat objecte d'aquest conveni i instrumentar una subvenció de 58.333,33€ a favor d'aquesta entitat, de conformitat amb el que estableix l'article 22.2 a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament plena capacitat jurídica per formalitzar aquest Conveni de col·laboració, d'acord amb les següents

CLÀUSULES

1. Objecte del conveni.

Aquest conveni té per objecte instrumentar una subvenció a favor de Médicos  del Mundo per a dur a terme actuacions adreçades a les persones en entorns de prostitució i en situació de TFES d'aquest municipi, que majorment són dones en situació de vulnerabilitat social i no solen emprar la xarxa de serveis socials comunitaris bàsics per a satisfer els seus drets socials, durant 2023. Ambdues parts entenen la prostitució com una forma de violència masclista.

2. Actuacions previstes i compromisos de les parts. Compatibilitat.

-Mitjançant aquest conveni , Médicos  del Mundo es compromet a dedicar els recursos econòmics municipals a dur a terme les següents actuacions en el marc del denominat Projecte PEP a l'àmbit de la XADPEP, d'acord al projecte d'activitats que ha presentat per a 2023:

-l'atenció socio-psico-educativa individual i grupal d'un mínim de 300 PEP contactades, d'acord a la normativa de l'àmbit dels serveis social i de la lluita contra les violències masclistes de les Illes Balears. Aquesta actuació  s'operativitzarà en el Projecte d'activitats que s'acompanya com annex (Obrint Camins Palma) i que inclou: identificació i resum del projecte, objectius i activitats, metodologia/estratègia, població destinatària/àrea d'intervenció o altres aspectes del projecte, relacions i participació amb altres entitats, temporalització i cronograma, seguiment, avaluació i pressupost del projecte. En el pressupost, si escau, s'han d'incloure les demés vies de finançament indicant la procedència, destinació  i quantia.

-la col·laboració amb la XADPEP en:

-el registre i aportació a la memòria conjunta o altres informes consensuats, d'informació sobre la intervenció realitzada a Palma.

-la participació en la programació i execució  conjunta dels primers contactes a persones en prostitució, i presència informativa a les plataformes i xats.

-la participació a les reunions ordinàries i extraordinàries

La finalitat de l'actuació serà el suport a aquestes persones per tal que puguin desenvolupar un projecte de vida fora de la violència masclista i que el suport que reben sigui efectiu i incorpori els feedbacks necessaris a partir de les avaluacions i dades disponibles per part de la xarxa (XADPEP).

El pressupost del projecte d'activitats a executar per Médicos  del Mundo per a 2023, és de 58.333,33€.

Els requisits a presentar per part de l'entitat seran: 

Estar legalment constituïda de conformitat amb la normativa vigent, registrada i activa a la data d'inici per a la presentació de sol·licituds.

Tenir capacitat jurídica i d'obrar.

Ser una entitat sense ànim de lucre i presentar actuacions, dins el municipi de Palma, sense ànim de lucre.

Estar al corrent d'obligacions tributàries i de Seguretat Social.

Estar al corrent de les obligacions fiscals amb l'Ajuntament de Palma.

No haver estat sancionat, mitjançant resolució ferma, amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions de conformitat amb aquesta o altres lleis que així ho estableixin.

No incórrer en cap de la resta de circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança Municipal general reguladora de la concessió de subvencions, així com l'article 13 de la Llei 38/2003, General de subvencions. 

Disposar de la estructura i capacitat suficient per a garantir el compliment dels objectius del projecte presentat; a aquests efectes s'haurà de presentar una declaració jurada.

Trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.

Trobar-se inscrita en el Registre Unificat de Serveis Socials, de conformitat amb l'estipulat a l'article 84.3 de la Llei 4/2009, de 11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

Aquesta entitat haurà de presentar, abans de la signatura d'aquest Conveni, la següent documentació:

Sol·licitud de subvenció i descripció de l'activitat objecte del Conveni.

Declaració responsable d'estar al corrent d'obligacions tributàries i de seguretat social i de no incórrer en cap de les circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança General de subvencions de l'Ajuntament de Palma.

Declaració expressa de que no s'han sol·licitat o obtingut altres subvencions per al mateix concepte.

Document signat per l'entitat bancària on s'acrediti el núm. de compte per a la realització de pagaments per part de la Tresoreria Municipal..  

Còpia actualitzada dels estatuts de l'entitat sol·licitant.

Còpia del DNI del representant de l'entitat.

Còpia de la targeta d'Identificació  Fiscal (NIF) de l'entitat sol·licitant.

Declaració responsable de vigència dels estatuts i dels càrrecs representatius de l'entitat.

Declaració responsable de trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.

Declaració responsable de no disposar dels recursos suficients per finançar transitòriament l'activitat.

De conformitat amb l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en relació amb l'article 53 f) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre,  del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i pel que fa a la documentació referida als apartats e), f), g) i h), si aquesta documentació ja es troba en poder de l'Ajuntament, l'entitat sol·licitant sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment a què corresponguin,  pot fer ús del dret de no presentar-los, fent constar la data i l'òrgan o dependència en els quals varen ser presentats o emesos.

Mitjançant aquest conveni, l'Ajuntament de Palma es compromet a:

Aportar a Médicos  del Mundo una subvenció per import de 58.333,33 € (cinquanta vuit mil tres-cents trenta tres amb trenta tres cèntims) per a dur a terme les actuacions objecte d'aquest conveni en el marc del denominat Projecte PEP a l'àmbit de la XADPEP, amb càrrec a la partida pressupostària 20.23123.48101 - JUSTICIAL SOCIAL I LGTBI.- SUBV.PER A PROJECTE PEP (Ref. 22023008271, Op. 220230025606) del vigent pressupost de despeses per a l'any 2023.

Serà compatible amb altres aportacions per a la mateixa finalitat sempre que la suma de totes elles no superi el pressupost global del Projecte d'activitats. En el cas de que les despeses executades pel projecte hagin estat superiors a les inicialment previstes, l'import restant s'haurà de satisfer necessàriament amb fons propis de l'entitat.

3. Pagament i Justificació de la subvenció

Es donen els requisits i les condicions tècniques per a acreditar l' interès públic del projecte de  Médicos del Mundo OBRINT CAMINS PALMA i realitzar el pagament avançat del 100% de la subvenció nominativa –corresponent al 100,00% de l'import del projecte-  una vegada signat el conveni del 2023 entre  Médicos del Mundo i l'Ajuntament de Palma i transcorreguts 8 mesos des de l'inici del període d'activitat del mateix; amb càrrec a l'aplicació 20   23123    48101    Subvenció projecte PEP   del pressupost de despeses per a l'any 2023.

Médicos  del Mundo , abans del 28 de febrer de 2024,  presentarà a l'Ajuntament de Palma la documentació justificativa de la subvenció concedida, que consistirà en:

a) Una memòria tècnica avaluadora de les activitats realitzades, detallant els següents punts:

Descripció de l'activitat.

Finalitat, conforme al pressupost presentat.

Actuacions realitzades, amb els objectius proposats i els resultats obtinguts, així com les modificacions realitzades en el desenvolupament de la seva activitat.

Seguiment en relació a l'execució de les actuacions objecte del conveni.

Qualsevol altre consideració tècnica que es consideri rellevant.

Conclusions.

b)  Una memòria justificativa de la inversió econòmica amb:

Compte justificatiu integrat per una relació numerada seqüencialment de les despeses realitzades, detallant l'import i la seva procedència, les dates d'emissió i pagament dels justificants econòmics corresponents, el proveïdor i la resta de dades que permetin identificar les despeses realitzades.

Originals i còpies de factures relatives a les despeses a les que s'han destinat els fons rebuts o qualsevol altre document probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, acreditatius de la despesa realitzada. Aquests documents justificatius hauran de contenir les dades següents:

Raó social i NIF del proveïdor.

Raó social i NIF de la beneficiària.

Expressió detallada del servei prestat i/o material administrat

Data de la factura.

S'adjuntaran a tots aquests documents econòmics justificatius, els documents acreditatius de la realització efectiva de la despesa (document bancari de la despesa realitzada, rebut del subministrador, documents de transferència bancària, etc).

Els documents de la Seguretat Social corresponents en cas de que s'imputin despeses de personal i els models de l'Agència Tributària corresponents en cas de factures en que s'hagin practicat qualsevol tipus de retenció.

Indicació de la tributació corresponent, assenyalant si escau la seva exempció.

Si escau, carta de reintegrament en el suposat de romanents no aplicats així com dels interessos derivats dels mateixos.

Certificats actualitzats de l'entitat de que es troba al corrent en les seves obligacions amb la Seguretat Social i l'AEAT o, en el seu defecte, document de l'entitat en que s'autoritzi a l'Ajuntament l'obtenció dels certificats esmentats.

Les despeses a subcontractar no podran superar en cap cas el 40% de les despeses totals de l'activitat subvencionable. Així mateix les despeses indirectes no podran superar el 20% del cost total de l'activitat.

La falta de presentació de la documentació justificativa en termini tindrà la consideració d'infracció lleu de conformitat amb l'article 56 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En aquest supòsit, l'Administració requerirà a l'entitat perquè en el termini de 15 dies presenti la seva justificació, sense perjudici de l'incoació del corresponent procediment sancionador.

Si transcorregut aquest nou termini no s'hagués presentat la documentació requerida, es procedirà a la revocació de la subvenció concedida i, en el seu cas, al reintegrament de la quantitat anticipadament percebuda.

Avaluada tota la documentació, es realitzarà un informe de valoració subscrit pels tècnics municipals competents, en el qual s'ha de posar de manifest si la justificació presentada és adequada i pertinent i si es compleixen o no els objectius proposats. En el cas de que l'informe avaluador sigui desfavorable, s'hauran d'assenyalar les deficiències detectades en la memòria justificativa presentada i, si fossin esmenables, atorgar un termini de 10 dies a l'entitat per esmenar-les.

Posteriorment, s'haurà de realitzar Acord de Junta de Govern que declari justificat el Conveni i el pagament de l'import restant que correspongui o, si escau, donar inici al procediment de reintegrament, una vegada s'hagi atorgat a l'entitat beneficiària un període per a l'esmena de deficiències.

Per a les dades de la base de dades de la XADPEP el termini màxim de presentació és el 28 de febrer de 2024.

 

​​​​​​​4. Reintegrament             

4.1. Sense perjudici de l'exigència de les responsabilitats que s'escaiguin, l'Ajuntament procedirà a l'anul·lació total o parcial de la subvenció proposada o atorgada o a l'inici del procediment de reintegrament d'acord amb l'establert a la base 43 de les bases d'execució del pressupost vigent de l'Ajuntament de Palma, als articles 52 i següents de l'Ordenança Municipal i a la resta de la normativa aplicable.

4.2. Procedirà el reintegrament total o parcial de la quantitat percebuda en els següents casos:

Incompliment de la finalitat pel qual s'ha concedit la subvenció.

Incompliment de l'obligació de justificar l'aplicació dels fons rebuts.

Modificació o incompliment de les condicions considerades per a l'atorgament dels fons.

Qualsevol altre de las causes previstes en l'article 37 de la Llei general de subvencions, l'article 53 de l'Ordenança municipal de subvencions i l'establert a la resta de normativa que resulti d'aplicació.

4.3. En aquests casos, l'entitat beneficiària vendrà obligada al reintegrament de les quantitats percebudes i dels interessos de demora que corresponguin, prèvia tramitació del procediment corresponent. Tot això, sense perjudici de poder exigir les responsabilitats que hi pogués haver d'ordre penal, civil o administratiu.

5. Publicitat de la subvenció

Fer l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de la subvenció, i fer constar a tots els elements publicitaris i de difusió de l'activitat subvencionada la col·laboració i el suport de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, incloent-hi el logotip de l'Ajuntament que es facilitarà a tal efecte.

6. Vigència i temporalitat

Aquest conveni estendrà la seva vigència des de la seva signatura fins al 28 de febrer de 2023, sense perjudici dels efectes retroactius des de l'1 de gener de 2023.

Les actuacions subvencionables del conveni hauran d'estar compreses entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2023.

7. Extinció

7.1. Aquest Conveni s'extingeix per expiració del temps convingut en els termes que estableix la clàusula vuitena, o per la concurrència de qualsevol de les causes de resolució següents:

a) Per mutu acord de les parts, que s'ha de formalitzar per escrit.

b) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir les obligacions que es deriven de l'objecte del Conveni.

c) La denúncia prèvia per escrit d'alguna de les parts, amb una antelació mínima de tres mesos des de l'acabament de la vigència del Conveni.

d) L'incompliment greu i manifest, per qualsevol de les parts, de les clàusules pactades, amb la denúncia prèvia d'una de les parts. En aquest cas, es poden exigir les responsabilitats que es derivin d'incomplir-les.

e) Per qualsevol altre causa que legalment procedeixi.

7.2. L'extinció d'aquest conveni per qualsevol de les causes previstes en el punt anterior implicarà en tot cas, la presentació de la documentació justificativa pertinent, a efectes de, si escau, iniciar el corresponent procediment de reintegrament de la subvenció percebuda de forma anticipada.

8. Normativa aplicable

En tot allò no previst a aquesta convocatòria serà d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret Legislatiu 2/2005,  de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'Ordenança municipal de subvencions de l'Ajuntament de Palma; les bases d'execució vigents que regulen les subvencions del pressupost municipal, així com la resta de normativa que sigui d'aplicació.

Així mateix, el present conveni resta exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, de conformitat amb l'establert a l'article 6 de l'esmentada llei.

D'altra banda, ambdues parts es comprometen a complir el que disposa la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia de drets digitals així com el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques respecte el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (Reglament General de Protecció de Dades), així com la seva normativa de desenvolupament, i consentir que les dades personals reflectides en el present conveni, siguin incorporats en els fitxers respectius de cada part signant amb el domicili estipulat en l'encapçalament del conveni, amb les finalitats principals de complir amb el desenvolupament del mateix.

9. Jurisdicció competent

Aquest Conveni té caràcter administratiu, per la qual cosa l'Ajuntament de Palma té la facultat d'interpretar en primer terme i resoldre quantes incidències puguin produir-se durant la seva vigència. En qualsevol cas, les qüestions litigioses que es puguin suscitar en cas de conflicte en la interpretació, l'aplicació, l'execució i, si escau, la resolució, s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció.

Com a prova de conformitat, signem aquest conveni en dos exemplars.

 

Palma, a la data de signatura electrònica (19 de desembre de 2023)

Per l'Ajuntament de Palma, la tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials,Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat

 

María de Lourdes Roca Calafell

La representant de Médicos  del Mundo,

 

 

Belen Matesanz Mateu