Secció III. Altres disposicions i actes administratius
MANCOMUNITAT DES RAIGUER
Núm. 10308
Aprovació del Pla de mesures antifrau de la Mancomunitat des Raiguer
El Ple de la Mancomunitat des Raiguer, en sessió extraordinària celebrada el 7 de novembre de 2023, va adoptar per unanimitat, entre d'altres, el següent acord:
“PRIMER.- Aprovar el Pla de mesures antifrau de la Mancomunitat des Raiguer com a conjunt d'eines obligades de prevenció i lluita contra el frau, els conflictes d'interès i la corrupció dins la gestió de qualsevol projecte, actuació o inversió que tengui finançament total o parcial a càrrec del Fons Europeus Next Generation EU que s'adjunta a la present proposta d'acord, previ dictamen favorable de la comissió informativa.
SEGON.- Aprovar la Declaració institucional de la Mancomunitat des Raiguer del compromís amb la lluita contra el frau inclosa a l'Annex I del Pla.
TERCER.- Publicar el text íntegre del Pla a la seu electrònica d'aquesta Mancomunitat a l'efecte del seu general coneixement i al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
QUART.- Remetre, en cas de la seva aprovació, el Pla de mesures antifrau de la Mancomunitat des Raiguer al Servei Nacional de Coordinació Antifrau, per mitjà del correu electrònic habilitat a aquest efecte.”
Binissalem, a data de la signatura electrònica (28 de desembre de 2023)
El president Joan Rotger Seguí
PLA DE MESURES ANTIFRAU DE LA MANCOMUNITAT DES RAIGUER
Introducció
Pla de mesures antifrau
1. Objecte del Pla de mesures antifrau
2. Naturalesa i finalitat del Pla de mesures antifrau
3. Àmbit objectiu d'aplicació
4. Àmbit subjectiu d'aplicació
5. Principis del Pla de mesures antifrau
6. Organització, gestió i desenvolupament del Pla de mesures antifrau
7. Revisió i adaptació del Pla de mesures antifrau, així com seguiment i avaluació de les mesures proposades i configuració de noves
8. Estructura del Pla de mesures antifrau
9. Mesures de prevenció
9.1. Aprovació d'una Declaració institucional al màxim nivell de compromís de lluita contra el frau i la corrupció.
9.2. Definició d'un model bàsic de gestió d'avaluació de riscos a l'àmbit de la prevenció, la detecció i la correcció d'irregularitats, frau, corrupció i conflictes d'interès a la Mancomunitat.
9.3. Incorporació de la Declaració de no estar afectat per cap conflicte d'interès (DACI) als expedients de contractació, gestió de subvencions o de selecció de personal vinculats a projectes finançats amb fons europeus.
9.4. Desplegament d'una cultura ètica.
9.5. Codi de conducta d'alts càrrecs.
9.6. Codi de conducta dels treballadors públics.
9.7. Publicació de declaració de béns i activitats.
9.8. Participació de l'entitat local en accions de sensibilització i formatives en matèria d'integritat i ètica pública.
9.9. Publicitat i transparència del Pla de mesures antifrau.
9.10. Separació de responsabilitats de gestió, control i tresoreria en la gestió de fons europeus.
10. Mesures de detecció
10.1. Creació d'un canal intern o, si escau, la connexió amb un canal extern per a la gestió i presentació de dilemes ètics, queixes o denúncies.
10.2. Previsió d'un llistat de banderes vermelles que actuï com a sistema d'alertes en els casos on els riscos d'aparició d'irregularitats administratives, frau, corrupció o conflictes d'interès siguin elevats o mitjans i la utilització d'eines de gestió de dades i de traçabilitat per detectar irregularitats administratives, frau, corrupció o conflictes d'interès.
11. Mesures de correcció
11.1. La retirada dels projectes, o d'aquests, afectats pel frau i la corrupció o pels conflictes d'interès reals. La recuperació dels fons de la UE gastats fraudulentament.
11.2. L'adopció d'altres mesures de correcció complementàries: actuacions preliminars i recerques prèvies a la incoació de procediments administratius o penals. Actuació d'òrgans de control.
11.3. Correcció dels conflictes d'interès: l'abstenció.
11.4. Gestió davant de conflictes d'interès o indicis de possible frau o corrupció.
12. Mesures de persecució
12.1. Conflicte d'interès.
12.2. Incoació de procediments disciplinaris o sancionadors quan la competència sigui pròpia de la Mancomunitat.
12.3. Comunicació dels fets produïts i les mesures adoptades a les autoritats competents.
12.4. Denúncia dels casos de presumpte frau davant de les autoritats nacionals o de la Unió Europea, així com davant de la fiscalia o els tribunals.
Annexes al Pla de mesures antifrau
Annex I. Declaració institucional.
Annex II. Mapa de riscos i matriu d'avaluació.
Annex III. Banderes vermelles en la detecció de les irregularitats administratives, el frau, la corrupció i els conflictes d'interès.
Annex IV. Model de DACI.
Annex V. Model de tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Annex VI. Model de declaració de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Annex VII. Protocol de gestió de conflictes d'interessos.
Introducció
El Consell Europeu va aprovar el 21 de juny de 2020 la creació del programa Next Generation EU (NGEU), un instrument d'estímul econòmic en resposta a la crisi causada pel coronavirus. El Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR), establert a través del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer del 2021, és el nucli d'aquest Fons de Recuperació. L'Instrument Europeu de Recuperació es fonamenta alhora en tres pilars:
1. El Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), destinat a donar suport als esforços dels estats membres per recuperar-se, a reparar els danys i a sortir reforçats de la crisi, en un àmbit estructurat al voltant de sis grans blocs d'actuacions:
a. la transició ecològica;
b. la transformació digital;
c. el creixement intel·ligent, sostenible i integrador, que inclou la cohesió econòmica, l'ocupació, la productivitat, la competitivitat, la investigació, el desenvolupament i la innovació, i un mercat interior que funcioni correctament amb petites i mitjanes empreses sòlides;
d. la cohesió social i territorial;
e. la salut i la resiliència econòmica, social i institucional, amb l'objecte, entre d'altres, d'augmentar la preparació i la capacitat de reacció davant de les crisis, i
f. les polítiques per a la propera generació.
2. L'Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d'Europa (REACT-EU), que es canalitza mitjançant els fons FEDER, FSE i FEAD, i que pretén una recuperació ecològica, digital i resilient.
3. El reforçament de projectes clau de la Unió Europea per extreure els ensenyaments de la crisi, enfortir el mercat únic i accelerar la doble transició digital i ecològica.
D'acord amb això, cada estat membre ha d'elaborar un projecte de país. A l'Estat espanyol, aquest projecte és el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (d'ara endavant PRTR), basat en quatre eixos transversals que es vertebren en deu polítiques palanca, dins les quals es recullen trenta components, que permeten articular els programes coherents d'inversions i reformes del pla. Aquests quatre eixos són; la transició ecològica, la transformació social, la cohesió social i territorial i la igualtat de gènere.
Per fer efectives les iniciatives plantejades al PRTR, les administracions públiques han d'adaptar els procediments de gestió i el model de control. Algunes mesures d'agilitació es van establir mitjançant el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, pel qual s'han de canalitzar els fons europeus. A més, cal la configuració i el desenvolupament d'un sistema de gestió que faciliti la tramitació eficaç de les sol·licituds de desemborsament als serveis de la Comissió Europea. Per això, s'ha aprovat l'Ordre HFP/1030/2021, del 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR.
Les Illes Balears van aprovar, per la seva banda, el Pla Autonòmic de Reactivació i Transformació Econòmica i Social de les Illes Balears, amb deu eixos de futur i diferents plans, estratègies i pactes que han de permetre, en connivència, discussió, consens i construcció conjunta amb altres administracions i actors socioeconòmics, desplegar les accions que calen per fer front a la situació generada per la pandèmia i sortir enfortits.
A l'àmbit propi de la Comunitat de Balears, s'ha aprovat la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa a l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, amb l'objectiu d'establir mesures de simplificació administrativa per promoure la millora dels processos reguladors, de gestió i l'Organització de l'Administració de la comunitat autònoma i el sector públic.
També s'ha aprovat la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència per harmonitzar les particularitats organitzatives i normatives pròpies de la Comunitat amb què disposa el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del PRTR, en què s'estableix un marc general bàsic, les mesures del qual puguin, en alguns casos, ser aplicades directament, però en altres, han de ser desenvolupades autonòmicament.
Entre les previsions de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, destaca l'obligació que imposa i desenvolupa l'article 6 que, per tal de donar compliment a les obligacions que l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 , de 12 de febrer, del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència imposa Espanya en relació amb la protecció dels interessos financers de la Unió com a beneficiari dels fons del MRR, tota entitat, decisora o executora, que participi en l'execució de les mesures del PRTR haurà de disposar d'un Pla de mesures antifrau que li permeti garantir i declarar que, en el seu àmbit d'actuació respectiu, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, quant a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.
En compliment d'aquest mandat s'aprova aquest pla, que té per objecte definir les principals accions que cal adoptar per evitar el mal ús o frau en els recursos financers del PRTR, amb la finalitat de prevenir, detectar i establir mesures correctores perquè els recursos financers procedents de la Unió Europea no es malgastin i compleixin els importants fins per als quals estan assignats.
Les exigències derivades de l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, conjuntament amb les obligacions que imposa el dret de la Unió Europea als estats membres (i, per tant, també a les autoritats locals) quan gestionin de manera compartida o executin fons procedents del pressupost “comunitari” consisteixen en dotar-se dels mecanismes d'integritat que salvaguardin els interessos financers de la Unió, això suposa que la Mancomunitat des Raiguer ha de disposar d'un pla de mesures antifrau.
El Pla de mesures antifrau de la Mancomunitat des Raiguer parteix d'un diagnòstic previ de l'estat actual de la política d'integritat a l'entitat, posant en valor com a prioritat estratègica i operativa la integritat de la institució, així com de totes les persones que desenvolupen la seva activitat per tal d'articular un model basat en un enfocament de riscos que centri la seva activitat, principalment, en la prevenció i detecció de les irregularitats, del frau, de la corrupció i dels conflictes d'interessos, per evitar o mitigar-ne la concreció en què afecta la gestió o execució de fons europeus tant en la condició de la Mancomunitat des Raiguer com a òrgan gestor o com a beneficiari d'ajudes o subvencions d'altres òrgans gestors vinculades a projectes, subprojectes, actuacions o programes dels diferents components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Aquest Pla incideix principalment en l'àmbit de la prevenció de les conductes o comportaments que poden arribar a erosionar greument la confiança de la ciutadania en les seves institucions, sense oblidar els aspectes relatius a la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos que es puguin suscitar. També posa el focus en la col·laboració que, si escau, aquesta Mancomunitat ha de prestar quan es tracti de perseguir aquestes afectacions a la integritat.
Centrar l'atenció principal en la prevenció i detecció de les expressions d'irregularitats administratives i de frau té ple sentit en tant que les administracions públiques i entitats del seu sector públic com a executores o beneficiàries de fons europeus són en aquestes dues fases del cicle antifrau en les que tenen un major recorregut per adoptar mesures que comportin l'enfortiment de la integritat institucional, cosa que es complementa també amb una sèrie de mesures puntuals de correcció i persecució del frau i la corrupció.
Evidentment, l'objectiu últim d'aquest pla és salvaguardar els principis de bona gestió financera i de protecció dels interessos financers de la Unió Europea, garantint així mateix el principi de compliment per resultats, recollit a l'article 2 de l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre.
El Pla conté, per tant, un conjunt de mesures d'integritat i de lluita contra el frau, que essencialment persegueixen enfortir la integritat com a element substantiu de la bona governança municipal, alineant, així, aquest Pla d'Integritat i Mesures antifrau amb l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 16 de l'Agenda 2030, que té com a finalitat aconseguir la construcció d'institucions locals sòlides, que facin una aposta clara i contundent –com va reconèixer la Comissió Europea- per enfortir el Govern Obert, la Transparència i la Integritat, així com la rendició de comptes.
A més a més, aquest pla es configura com un instrument de planificació viu i flexible, d'adaptació, en la mesura que es podrà anar modificant conforme es puguin dictar instruccions, normativa o guies per a l'elaboració d'aquests plans de mesures antifrau, així com pretén estar en contínua revisió en relació amb cadascuna de les actuacions plantejades en la lluita contra el frau per perfeccionar-les.
Pla de mesures antifrau de la Mancomunitat des Raiguer
1. Objecte del Pla de mesures antifrau
1.1. Aquest Pla de mesures antifrau per a la gestió de fons europeus per part de la Mancomunitat des Raiguer, s'aprova de conformitat amb el que exposa l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
1.2. Aquest Pla s'articula al voltant de les quatre fases del cicle de gestió del risc del frau per tal de prevenir, detectar, corregir i perseguir les irregularitats, el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, així com evitar el doble finançament, en la gestió i l'execució dels fons europeus amb la pretensió última de salvaguardar els principis de bona gestió financera, de protecció dels interessos financers de la Unió Europea i de compliment de resultats a la gestió.
1.3. Així mateix, inclou els següents annexes que s'aproven amb aquest Pla de mesures antifrau:
2. Naturalesa i finalitat del Pla de mesures antifrau
2.1. El Pla de mesures antifrau de la Mancomunitat des Raiguer té per objecte enfortir la integritat institucional i la lluita contra les irregularitats administratives, el frau, la corrupció i els conflictes d'interès en la gestió de fons europeus, així com el doble finançament.
2.2. El Pla es revisarà periòdicament per tal de dur a terme una millora permanent dels estàndards ètics de la institució i organització municipal, particularment quant a la gestió i execució de fons europeus dels quals aquesta entitat local sigui entitat executora o beneficiària de recursos financers destinats a determinades actuacions.
2.3. Aquest Pla tindrà una durada indefinida, sens perjudici de la revisió periòdica en els termes establerts a l'apartat 7.2.
3. Àmbit objectiu d'aplicació
Aquest Pla de mesures antifrau s'aplica als fons europeus que la Mancomunitat des Raiguer gestioni o dels quals en sigui beneficiari i procedeixin dels diferents Components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència aprovat per la Comissió Europea el mes de juny de 2021, en el marc del sistema de gestió establert a l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, així com, si escau, d'aquells altres fons europeus sempre que sigui d'acord amb la seva pròpia normativa.
Aquest Pla de mesures antifrau preveu la regulació d'instruments i mesures que, més enllà de donar resposta concreta als requeriments de la gestió de fons europeus, s'emmarquen en el sistema d'integritat institucional de la Mancomunitat des Raiguer i com a tals, es poden aplicar a altres àmbits de la gestió municipal si així es resol de manera expressa.
Aquest Pla de mesures antifrau és un document viu que podrà ser actualitzat i completat en funció dels resultats de la seva aplicació, i d'acord amb les novetats que puguin sorgir en la normativa, instruccions, recomanacions o models provinents de la Comissió Europea o de l'Administració general de l'Estat sobre aquesta matèria, especialment al marc de gestió i execució dels fons Next Generation EU.
4. Àmbit subjectiu d'aplicació
4.1. Les mesures d'aquest Pla s'aplicaran a totes les persones/departaments d'aquesta entitat local implicats en la gestió de diners públics i, en concret, a tots aquells que tenguin algun tipus de relació amb el disseny, gestió, elaboració o execució dels projectes que comptin en finançament del PRTR.
4.2 Les mesures d'enfortiment de la integritat i de prevenció, detecció, correcció i persecució de les irregularitats, el frau, la corrupció i els conflictes d'interès s'aplicaran als actors següents de l'àmbit municipal o que tinguin relació amb la gestió, l'execució o la destinació dels fons europeus:
a. Alts càrrecs de la Corporació, així com, si escau, personal eventual.
b. Empleats públics municipals que participin en aquells expedients que compten amb finançament procedent dels fons europeus i que:
a. elaboren informes que serveixen de base per a la presa de decisions i/o,
b. intervenen a les meses de contractació i/o,
c. intervenen en processos de selecció de personal i/o,
d. realitzen tasques de gestió control i pagament,
e. així com qualsevol altre agent en qui hagin delegat o encomanat, així com externalitzat alguna o algunes d'aquestes tasques.
c. Beneficiaris privats, socis, contractistes i subcontractistes, les actuacions dels quals siguin finançades amb fons, que puguin actuar a favor dels interessos propis, però en contra dels interessos financers de la Unió, en el marc d'un conflicte d'interès.
d. Assessors externs, professionals o membres de comissions o grups de treball que participin a la preparació o als treballs preliminars de processos de contractació pública o de subvencions o ajudes, així com a l'elaboració d'estudis o dictàmens, que puguin incórrer en conflicte d'interès.
5. Principis del Pla de mesures antifrau
Pel que fa a la gestió de fons europeus, aquest Pla es fonamenta en els principis següents:
a. Integritat.
b. Imparcialitat i objectivitat.
c. Transparència.
d. Bona gestió financera.
e. Protecció dels interessos financers de la Unió Europea.
f. Compromís amb el resultat.
g. Rendició de comptes.
6. Organització, gestió i desenvolupament del Pla de mesures antifrau
6.1. Atenent les característiques, dimensions, recursos i capacitats de la Mancomunitat, el disseny de les estructures d'organització, gestió i desenvolupament del Pla es basarà en el principi d'economia, simplificació orgànica i procedimental i polivalència funcional.
6.2. La direcció política del Pla la durà a terme la Presidència, sense perjudici de les delegacions que pugui fer i de les competències de l'òrgan plenari.
6.3. El Comitè antifrau es constituirà amb la presència de la persona titular de la Presidència de la Mancomunitat, que la presidirà, així com, si s'escau, d'un o dos empleats públics. Com a mínim, el Comitè antifrau estarà format per la persona titular de la Presidència i el/la Tècnic/a Jurídic/a de la corporació.
6.4. Són funcions mínimes que haurà de dur a terme el Comitè Antifrau, les següents:
Mitjançant decret de Presidència es podrà modificar la composició del comitè antifrau quan les circumstàncies així ho aconsellin, de la qual cosa se'n donarà compte al Ple de la Mancomunitat.
7. Revisió i adaptació del Pla de mesures antifrau, així com seguiment i avaluació de les mesures proposades i configuració de noves
7.1. Aquest Pla podrà ser objecte de revisió i actualització periòdica. El Comitè Antifrau, responsable de la revisió i actualització del Pla, emetrà un informe que es sotmetrà a la consideració del Ple, que ho aprovarà, si escau, mitjançant acord.
7.2. Si no es duen a terme revisions o actualitzacions prèvies, el Pla serà objecte d'avaluació i, si escau, d'adaptació, almenys als dos anys de la seva aprovació i de forma periòdica a partir de després.
8. Estructura del Pla de mesures antifrau
De conformitat amb el que estableix a l'article 6.5 a) de l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, i d'acord amb el que s'ha exposat anteriorment, aquest Pla s'estructura al voltant dels quatre elements clau o fases de l'anomenat “cicle antifrau”:
• Prevenció
• Detecció
• Correcció
• Persecució
9. Mesures de prevenció
Les següents mesures de prevenció persegueixen articular una sèrie d'accions, eines, instruments i mitjans dirigits a enfortir la infraestructura ètica de l'organització i el sistema de gestió de fons europeus en clau d'integritat, adoptant un enfocament proactiu que aposti per mitigar o evitar riscos d'irregularitats, frau, corrupció o conflicte d'interès en la gestió d'aquests fons europeus.
La concreció de les mesures de prevenció que es pretenen adoptar a través del present Pla i de la seva posterior execució i desenvolupament per part de l'entitat és la següent:
9.1. Aprovació d'una Declaració institucional al màxim nivell de compromís de lluita contra el frau i la corrupció
Mitjançant la Declaració institucional al màxim nivell de compromís de lluita contra el frau i la corrupció, el Ple d'aquesta Mancomunitat adquireix el ferm compromís de lluita contra el frau, l'evitació o mitigació dels conflictes d'interès i una posició manifesta de tolerància zero davant la corrupció i les pràctiques d'irregularitat administrativa pel que fa a la gestió municipal.
La declaració institucional es preveu a l'Annex I del present Pla.
9.2. Definició d'un model bàsic de gestió d'avaluació de riscos a l'àmbit de la prevenció, la detecció i la correcció d'irregularitats, frau, corrupció i conflictes d'interès a la Mancomunitat
La Mancomunitat des Raiguer, d'acord amb el marc normatiu europeu i la normativa interna, disposarà d'un model d'avaluació de riscos quan gestioni fons europeus. Per això crearà i actualitzarà una matriu de riscos, especialment en els àmbits de gestió economicofinancera i de contractació pública.
Un cop adjudicades línies de subvencions per dur a terme actuacions en àmbits materials concrets relacionats amb determinats components, projectes, subprojectes o actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), el Comitè Antifrau, analitzarà i actualitzarà la matriu inicial de riscos.
La matriu inicial de riscos es conté a l'Annex II d'aquest Pla.
9.3. Incorporació de la Declaració de no estar afectat per cap conflicte d'interès (DACI) als expedients de contractació, gestió de subvencions o de selecció de personal vinculats a projectes finançats amb fons europeus.
La Mancomunitat des Raiguer incorpora en la gestió i execució dels projectes finançats amb fons europeus, la Declaració d'Absència de Conflicte d'Interès (DACI) de tots els agents als quals és aplicable el Pla de mesures antifrau d'acord amb l'article 4 d'aquest Pla.
La DACI ha de ser subscrita abans d'iniciar qualsevol activitat o actuació per evitar una situació de conflicte d'interès que s'hauria de gestionar de la manera més ràpida i efectiva possible, tal com preveuen les mesures de detecció i, si s'escau, de correcció.
En el cas de personal que participi a l'avaluació de sol·licituds o d'ofertes, la DACI s'ha de formalitzar amb caràcter previ a l'inici del procediment de subvenció o contractació.
A l'Annex IV es recull la Declaració d'absència de conflicte d'interès.
9.4. Desplegament d'una cultura ètica.
Desenvolupar una cultura contra el frau és fonamental per dissuadir els defraudadors i aconseguir el màxim compromís possible del personal per combatre el frau, mitjançant el foment dels valors d'integritat, objectivitat, rendició de comptes i honradesa. Per això resulta indispensable el coneixement de tot el personal de les obligacions que s'estableixen a la normativa d'aplicació.
En la creació d'aquesta cultura, s'han establert obligacions de comunicació i informació al personal relacionat amb la Mancomunitat des Raiguer per conscienciar-lo i informar-lo sobre les diferents modalitats de conflictes d'interès i les maneres d'evitar-lo, així com el concepte de frau i les seves possibilitats, perquè sigui més fàcil detectar-ho i prevenir-ho.
9.5. Codi de conducta dels d'alts càrrecs
Els membres de la corporació han d'adequar la seva activitat, també pel que fa a la gestió de fons europeus, als principis de bon govern establerts al Títol II de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, dret d'accés a la informació pública i bon govern; i així com la resta de normativa sobre aquesta matèria que els sigui aplicable.
9.6. Codi de conducta de treballadors públics
Pel que fa a les normes de conducta dels empleats públics locals són de plena aplicabilitat, també pel que fa a la gestió de fons europeus, els principis ètics i de conducta que configuren el Codi de Conducta regulats als articles 52, 53 i 54 del text refós de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
9.7. Publicació de declaració de béns i activitats
La Mancomunitat des Raiguer adquireix el compromís de complir fidelment la legalitat vigent en matèria de declaracions d´activitats i interessos i de béns patrimonials dels alts càrrecs.
En aquest punt, són d'aplicació les competències de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la corrupció de les Illes Balears contingudes a la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'oficina de prevenció i lluita contra la corrupció a les Illes Balears.
9.8. Participació de l'entitat local en accions de sensibilització i formatives en matèria d'integritat i ètica pública
El desenvolupament d'una cultura d'integritat en l'àmbit preventiu descansa en bona mesura en el fet que els comportaments i els hàbits dels actors institucionals que intervenen en aquests processos de decisió, gestió o execució de fons estiguin alineats amb els valors, principis, normes de conducta i d'actuació dels quals s'ha dotat, així com en el ple respecte del marc jurídic vigent i dels drets de la ciutadania.
La Mancomunitat des Raiguer assumeix el compromís d'impulsar la participació dels responsables polítics i empleats públics municipals en programes formatius en matèria d'integritat i ètica pública, així com la formació especialitzada en la prevenció, la detecció i la correcció d'irregularitats, frau, corrupció o conflictes d'interès en l'execució de fons europeus.
9.9. Publicitat i transparència del Pla de mesures antifrau
Aquest Pla de mesures antifrau es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al portal de transparència de la web municipal.
La Mancomunitat des Raiguer durà a terme accions de sensibilització tant per als treballadors públics com per a la ciutadania, per donar a conèixer el Pla de mesures antifrau, el codi de conducta dels empleats públics, el canal d'alertes i els indicadors d'alerta (banderes vermelles).
9.10. Separació de responsabilitats de gestió, control i tresoreria en la gestió de fons europeus
El Reglament Financer de 2018 de la Unió Europea preveu als articles 36 i 72 l'obligació d'establir una separació entre òrgans de gestió, de control intern i de pagament.
Els òrgans de gestió de fons europeus de la Mancomunitat des Raiguer seran la mateixa Secretaria General o l'àrea de l'Administració municipal responsable de l'execució dels fons europeus.
El control intern es durà a terme per la Intervenció en els termes establerts al Reglament Financer de la UE, al Reglament (UE) 2021/241 i al Reial Decret 424/2017, de control intern de les entitats locals.
El control intern es farà als nivells 1 i 2 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència per part de la Intervenció qui també haurà de controlar la destinació dels fons per part de contractistes i subcontractistes o, si escau, dels receptors de subvencions i evitar el doble finançament.
I el pagament dels recursos gestionats amb fons europeus serà competència de la Tresoreria Municipal.
Donat l'estructura organitzativa d'aquesta Entitat de conformitat amb l'article 8.1 del seu Estatut, on es contempla que pel desenvolupament de les funcions administratives de Secretaria, Intervenció i Tresoreria, la Mancomunitat considerarà si el seu volum de serveis o recursos és insuficient per al manteniment de llocs propis reservats a habilitats de caràcter nacional, l'article 4 de RD 1732/1994, de 29 de juliol, preveu la possibilitat que se'n demani exempció. En aquest cas, les funcions reservades han de ser exercides per un funcionari o funcionaris amb habilitació de caràcter nacional d'algun dels municipis que integren la Mancomunitat o per algun dels sistemes que estableixen els articles 5 (servei d'assistència dels Consells Insulars) ò 31.2 (acumulació de funcions).
Actualment, aquestes funcions estan exercides per la Secretària-interventora de l'Ajuntament de Mancor de la Vall.
10. Mesures de detecció
10.1. Creació d'un canal intern o, si escau, la connexió amb un canal extern per a la gestió i presentació de dilemes ètics, queixes o denúncies
La Mancomunitat des Raiguer podrà crear un canal intern telemàtic, telefònic o presencial per a la presentació de dilemes ètics, queixes o denúncies.
En tot cas, les denúncies també es poden vehicular a través dels canals externs següents:
https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/paginas/denan.aspx
10.2. Previsió d'un llistat de banderes vermelles que actuï com a sistema d'alertes en els casos on els riscos d'aparició d'irregularitats administratives, frau, corrupció o conflictes d'interès siguin elevats o mitjans i la utilització d'eines de gestió de dades i de traçabilitat per detectar irregularitats administratives, frau, corrupció o conflictes d'interès.
a) Banderes vermelles
Les banderes vermelles són senyals d'alarma, pistes o indicis de possible frau. L'existència d'una bandera vermella no implica necessàriament l'existència de frau, però si que indica que una determinada àrea d'activitat necessita d'una atenció extraordinària o un seguiment particular pels riscos associats a aquestes circumstàncies, per tal que no es materialitzin en manifestacions delictives o en irregularitats administratives greus o molt greus.
A l'Annex III es defineixen els senyals d'alerta o banderes vermelles, encara que no es tracta d'una relació exhaustiva i es podrà completar, si escau, incorporant altres indicadors, adaptant-los en funció dels riscos específics que s'indiquin a cada moment.
Aquets senyals s'han de difondre entre les persones que participin en l'execució de fons MRR, com a elements a tenir especialment en compte en gestió dels fons.
b) Base de dades
En la mesura que sigui possible i de conformitat amb el principi de proporcionalitat es farà ús de bases de dades i de tots els recursos tecnològics al seu abast per identificar senyals d'alerta de possibles casos de frau, corrupció o conflicte d'interès.
11. Mesures de correcció
11.1. La retirada dels projectes, o d'aquests, afectats pel frau i la corrupció o pels conflictes d'interès reals. La recuperació dels fons de la UE gastats fraudulentament
La detecció de possible frau, o la seva sospita fundada, d'haver-se comès, la Mancomunitat des Raiguer suspendrà de forma immediata el procediment i adoptarà les mesures que pertoquin conforme a l'article 6.6 de Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com l'adopció de totes les mesures que estiguin al seu abast per recuperar els fons europeus gastats fraudulentament.
La Mancomunitat des Raiguer en els casos de detecció de frau o sospita del mateix, col·laborarà activament i lleialment amb l'òrgan gestor, l'autoritat responsable, l'autoritat de control, els òrgans de control extern, la fiscalia i les autoritats judicial, i, quan així es produeixi, amb les actuacions que dugui a terme la Comissió Europea, l'OLAF o el Tribunal Europeu de Comptes Públics.
Així mateix, la Mancomunitat des Raiguer adquireix el compromís institucional que, si el frau detectat o la sospita de frau pogués comportar la comissió de presumptes fets susceptibles de condemna penal, es traslladarà immediatament a la fiscalia o a l'autoritat judicial.
11.2. L'adopció d'altres mesures de correcció complementàries: actuacions preliminars i investigacions prèvies a la incoació de procediments administratius o penals. Actuació d'òrgans de control.
Detectat un cas de possible irregularitat administrativa o frau o si existís sospita que s'ha pogut cometre aquesta actuació irregular, la Presidència o l'òrgan competent per iniciar el procediment sancionador, podrà obrir un període d'informació o actuacions prèvies per conèixer les circumstàncies del cas concret i determinar la conveniència o no d'iniciar el procediment disciplinari o sancionador que procedeixi.
La Mancomunitat des Raiguer es compromet a fer que, en cas d'obrir un període d'actuacions prèvies, el desenvolupament d'aquests tràmits es faci amb la celeritat necessària per garantir que els recursos financers es puguin recuperar, sense perjudici de la salvaguarda de drets dels interessats en el procediment.
11.3. Correcció dels conflictes d'interès: l'abstenció
Davant la sospita de possible existència de conflicte d'interès, aquesta circumstància s'ha de comunicar immediatament a l'òrgan de contractació o al superior jeràrquic (Presidència) perquè s'adoptin les mesures oportunes.
La Mancomunitat des Raiguer vetllarà pel compliment del règim d'abstenció i la recusació en els procediments administratius de gestió en què aquestes persones (treballadors o càrrecs públics) hi participin.
11.4. Gestió davant de conflictes d'interès o indicis de possible frau o corrupció
Davant d'una situació de conflicte d'interès, la Mancomunitat des Raiguer seguirà el procediment indicat a l'Annex VII relatiu al procediment intern d'actuació en situacions de conflicte d'interès.
Davant indicis o evidències de possible frau o corrupció, la Mancomunitat des Raiguer, una vegada constatada pel Comitè Antifrau l'existència d'aquests indicis o evidències, haurà de comunicar o denunciar els fets i, per tant, actuar, si escau, de conformitat amb el que estableixen els punts 12.2 i 12.3 del present pla de mesures antifrau.
12. Mesures de persecució
12.1. Conflicte d'interès
L'existència d'un conflicte d'interès es materialitza quan s'està “en presència d'un conflicte d'interès percebut i no resolt objectivament” i sobretot, en cas que aquest es concreti. En aquests casos, s'iniciarà la quarta fase del cicle antifrau: persecució.
De conformitat amb l'article 129 del Reglament Financer, la Mancomunitat des Raiguer cooperarà activament amb els diferents òrgans i entitats encarregats de fiscalitzar, controlar, sancionar o perseguir penalment les conductes que incorrin en conflictes d'interès que comportin irregularitats administratives, frau o corrupció.
En aquests casos la Mancomunitat adoptarà, entre d'altres, algunes de les mesures següents:
12.2. Incoació de procediments disciplinaris o sancionadors quan la competència sigui pròpia de la Mancomunitat des Raiguer.
Detectat un frau o l'existència de sospites fundades de frau, la Mancomunitat des Raiguer es compromet a incoar els procediments sancionadors en l'àmbit de les seves competències per depurar responsabilitats, mitjançant l'òrgan competent.
Aquestes resolucions també seran traslladades als òrgans competents en matèria de gestió de fons europeus.
12.3. Comunicació dels fets produïts i les mesures adoptades a les autoritats competents.
Per tant, la Mancomunitat des Raiguer, en funció de si és entitat executora o exclusivament receptor o beneficiari de fons europeus, haurà d'actuar davant de les situacions de possible frau o corrupció comunicant aquests fets:
a) En els casos que sigui entitat executora a l'entitat decisora.
b) En els casos en què sigui receptor o beneficiari de fons europeus gestionats o executats per una altra entitat o òrgan gestor, comunicant-ho immediatament a aquesta instància.
12.4. Denúncia dels casos de presumpte frau o corrupció davant les autoritats nacionals o de la Unió Europea, així com davant la fiscalia o els tribunals.
Tal com s'ha vist a la fase de correcció, si el presumpte frau o corrupció es constata de manera efectiva o les sospites de la seva realització existeixen i són fundades a partir d'indicis, en aquest cas la Mancomunitat des Raiguer adquireix el compromís d'exercir-ne alguna de les següents actuacions o accions:
a) Posar en coneixement, si és el cas, dels fets fraudulents a les autoritats públiques competents; és a dir, a l'Oficina Antifrau dels Illes Balears (OAIC), al Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA), o, si escau, a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF)
b) Iniciar una informació reservada per depurar responsabilitats o incoar un expedient disciplinari, de conformitat amb l'article 55 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, en els termes expressats a la fase de correcció.
c) Denunciar els fets davant la fiscalia i els tribunals competents, en els casos oportuns, de conformitat amb allò que s'ha exposat a la fase de correcció.
ANNEX I Declaració institucional
El Ple de la Mancomunitat des Raiguer, reunit en data 7 de novembre de 2023, acorda aprovar la present Declaració Institucional de compromís efectiu pel reforç dels mecanismes d'integritat, i més concretament en el desplegament de les mesures que siguin necessàries per combatre eficaçment les irregularitats administratives, el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, ja que aquests comportaments i conductes suposen l'erosió de la confiança que la ciutadania té a les seves pròpies institucions i, així mateix, que afecten la imatge institucional i, particularment, als principis d'economia, eficàcia i eficiència en l'ús, la destinació i el gaudi dels recursos públics, provocant així mateix situacions de marcada desigualtat.
A aquest efecte, aquesta Declaració s'incorporarà com a annex al Pla de mesures antifrau que aquesta Mancomunitat aprova en el mateix acte.
Aquesta Declaració institucional també té per objecte servir de compromís polític efectiu dirigit a garantir la bona gestió financera i la preservació dels interessos financers de la Unió en aquelles actuacions o ús de recursos financers que s'emmarquin en l'execució de fons europeus vinculats al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i així mateix de la resta de fons provinents del Marc Financer Plurianual (2021-2027) de la Unió Europea, mentre que la gestió compartida o destinació d'aquests recursos correspongui a aquesta entitat.
D'acord amb allò exposat, el Ple la Mancomunitat des Raiguer considerant que:
1. L'Agenda 2030 recull com un dels seus objectius de desenvolupament sostenible l'existència d'institucions sòlides també a l'administració municipal.
2. La Integritat Institucional és un dels pilars de la governança pública i, així mateix, del govern obert.
3. Les irregularitats administratives, el frau, la corrupció i els conflictes d'interès erosionen la legitimitat de les institucions públiques arruïnant la reputació pública i destruint la confiança de la ciutadania als poders públics.
4. Aquestes pràctiques irregulars, infractores o delictives, si escau, a més dels seus devastadors efectes en la reputació i el deteriorament de la imatge institucional, generen pèrdues ingents de recursos públics amb efectes letals sobre la societat i la prestació dels serveis públics, i provoquen desigualtat.
5. La recuperació i la transformació econòmica a partir de la crisi de la COVID-19 requereix que aquesta entitat millori gradualment els estàndards d'integritat i les infraestructures ètiques de l'organització.
6. El Dret de la Unió Europea recull, tant al Tractat de Funcionament de la Unió com al dret derivat, el principi de bona gestió financera.
7. El Reglament Financer de la UE del 2018 i el Reglament (UE) pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència preveuen que quan una autoritat pública d'un Estat membre (com és el cas d'una autoritat local i, per tant, d'aquesta Mancomunitat) gestioni fons procedents del pressupost de la Unió, s'hagin de protegir els interessos financers de la mateixa Unió Europea
8. Segons el que estableix l'article 3 del Reial decret llei 36/2020 i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència presentat pel Govern d'Espanya davant la Comissió, i aprovat al seu dia, es reconeix, per una banda, el reforç dels mecanismes d'integritat com a principi de bona gestió i, de l'altra, s'estableix un conjunt de mesures de reforma i projectes d'inversió que han d'emplenar les fites i els objectius establerts.
9. L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual s'aprova el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, recull el principi de compromís amb el resultat en l'execució que cada entitat faci dels fons europeus del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
10. Segons la disposició reglamentària esmentada, els mecanismes de reforç de la integritat institucional o de prevenció, detecció i correcció del frau, corrupció i conflicte d'interessos, s'integren com a principis o criteris de caràcter transversal al sistema de gestió de fons europeus o, a d'acord amb el Dret de la UE, en l'execució i la destinació d'aquests recursos financers procedents del pressupost europeu.
11. Com que estan en joc els interessos financers de la Unió, és obligació dels poders públics dels Estats membres (i també de les autoritats locals) adoptar totes les mesures que estiguin al seu abast per prevenir, detectar, corregir o perseguir les activitats que impliquin irregularitats administratives, frau, corrupció i conflicte d'interès.
12. Els tests d'escrutini de la ciutadania sobre els estàndards de conducta i integritat dels servidors públics són més incisius i exigents quan el context de crisi fiscal o econòmica és advers o en aquells casos en què els serveis públics pateixen limitacions o la pressió tributària incrementa.
En atenció a aquestes consideracions, el Ple de la Mancomunitat des Raiguer acorda els compromisos institucionals següents per fomentar i garantir la integritat en el funcionament dels seus òrgans, en les seves decisions i actes, així com en el comportament de les persones que desenvolupen les seves activitats polítiques, directives, de gestió o són receptores de fons públics.
COMPROMISOS INSTITUCIONALS
Primer. Tolerància zero davant del frau, la corrupció o els conflictes d'interès.
Segon. Combatre les irregularitats administratives així com la seva aparició mitjançant totes les mesures que siguin necessàries.
Tercer. Impulsar una política d'integritat institucional a través del Pla de mesures antifrau aprovat per aquesta Mancomunitat i de les seves revisions periòdiques.
Quart. Invertir activament en la prevenció i la detecció del frau, la corrupció i el conflicte d'interès.
Cinquè. Dotar l'entitat, gradualment, dels instruments efectius que impulsin la integritat institucional i els millors estàndards de conducta pel que fa a l'ètica pública.
Sisè. Promoure la sensibilització i facilitar la formació dels càrrecs públics representatius i empleats públics municipals en ètica pública i integritat institucional.
Setè. Garantir la plena efectivitat del principi de bona gestió financera i preservar els interessos financers de la Unió Europea en la gestió, execució i destinació dels fons europeus.
Vuitè. Implantar, si escau, un sistema de gestió de fons europeus que tingui com a element central el reforçament dels mecanismes d'integritat.
Novè. Gestionar i executar o destinar els fons europeus sota el principi de compromís amb el resultat, adequant-los a les fites i els objectius que en cada moment estableixi l'òrgan gestor o responsable d'aquesta gestió.
Desè. Corregir immediatament les conductes o accions que comprometin la integritat i col·laborar de manera activa amb les institucions de control en la persecució i erradicació del frau.
ANNEX II Mapa de riscos i matriu d'avaluació
Aquest annex incorpora un Mapa inicial de riscos essencialment bolcat en determinats àmbits (contractació pública, subvencions, organització i gestió) que són sens dubte les esferes de l'actuació municipal especialment implicades quant a la gestió dels recursos financers provinents dels fons europeus del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Al Pla de mesures antifrau ja es recullen aspectes conceptuals i normatius sobre la transcendència per adoptar un enfocament proactiu d'avaluació de riscos a fi de mitigar la irrupció puntual o sistèmica d'irregularitats administratives, frau, corrupció i conflictes d'interès a la gestió dels fons europeus, per tal de garantir el principi de bona gestió financera i el de protecció dels interessos financers de la Unió Europea, que són la premissa per la qual aquesta Mancomunitat ha aprovat aquest pla.
El Pla de mesures antifrau és un instrument viu, i això es materialitza particularment en l'àmbit de l'avaluació de riscos, atès que conforme la Mancomunitat va assumint, com a entitat beneficiària o receptora, l'execució d'àmbits puntuals o actuacions vinculades amb la gestió de fons europeus en el marc de projectes, subprojectes o línies d'acció, s'advertirà amb tota probabilitat que els àmbits o les actuacions definides com a riscs s'han d'ampliar, modificar o adaptar.
Per tant, el Mapa d'avaluació de riscos aportats és provisional i està subjecte a canvis i revisions. Aquest Mapa presta més atenció a l'àmbit de la contractació pública, sens perjudici que es pugui ampliar també a l'àrea de subvencions i organització, gestió economicofinancera i gestió de personal.
Sota les premisses indicades, l'avaluació inicial de riscos es duu a terme a través de la identificació de l'àmbit de risc, la probabilitat que es produeixi aquest risc i l'impacte o la gravetat que pugui generar, concretant així el risc brut, de tal manera que un cop determinat aquest s'adoptin mesures per evitar o mitigar la concreció, tot i partint del plantejament que el risc zero no existeix; però sí que es poden implantar mesures preventives, de detecció i correcció que pal·liïn aquests efectes.
En tot cas, els riscos que s'hi exposen procedeixen, pel que fa a la contractació, de la matriu de riscos del Fons Social Europeu que s'ha adaptat i simplificat per a les entitats locals de petita mesura. Aquest document incorpora només els riscos inherents i els riscos bruts. A partir d'aquesta identificació en els casos en què hi hagi riscos alts o mitjans, la Mancomunitat haurà d'adoptar les mesures necessàries perquè aquests riscos siguin tolerables i, per tant, es configurin com a riscs nets. En tot cas, les entitats locals quan actuïn com a òrgans gestors de segon grau (o entitats executores derivades d'una entitat primària), podran fer ús de la matriu de riscos que, en cada cas, adopti aquesta darrera.
Finalment cal fer esment que, de moment, la Comissió Europea no ha elaborat cap matriu de riscos per als fons europeus vinculats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
I . CONTRACTACIÓ PÚBLICA
Àmbit del risc: CONTRACTACIÓ (Risc inherent) |
Risc |
Freqüència Alta (3) Mitjana (2) Baixa (1) |
Impacte o gravetat (Alta/Mitjana/ Baixa) |
Naturalesa del risc (Risc brut) Alt/Mitjà/Baix |
---|---|---|---|---|
CONTRACTES MENORS |
Ús constant i reiterat dels contractes menors |
|
|
|
Fraccionar objecte de contractes per acudir a la contractació menor |
|
|
|
|
Adjudicacions directes sense demanar ofertes i sense valorar-les |
|
|
|
|
PLECS |
Plecs que es redacten a favor d'un licitador |
|
|
|
Plecs més restrictius que en procediments similars |
|
|
|
|
OFERTES |
Una única oferta |
|
|
|
MANIPULACIÓ PROCEDIMENT |
Contracte fraccionat |
|
|
|
Desert i es torna a convocar |
|
|
|
|
PRÀCTIQUES COL·LUSÒRIES |
Acords entre licitadors |
|
|
|
L'adjudicatari subcontracta altres licitadors |
|
|
|
|
CONFLICTES D'INTERÈS |
Empleat que cerca informació sobre processos de licitació sense ser de la seva competència |
|
|
|
Vinculacions familiars entre membres de l'òrgan de contractació i licitadors |
|
|
|
|
Vinculacions empresarials prèvies entre membre de l'òrgan de contractació i licitadors |
|
|
|
|
Reiteració d'adjudicacions a un mateix licitador |
|
|
|
|
Acceptació continuada d'ofertes amb preus elevats |
|
|
|
|
Els membres de l'òrgan de contractació no han subscrit el DACI |
|
|
|
|
Els membres dels òrgans de contractació i els càrrecs representatius no han subscrit les Declaracions d'activitats ni de béns |
|
|
|
CONFLICTE D'INTERÈS |
Indicis que membres òrgan de contractació puguin estar rebent contraprestacions indegudes |
|
|
|
Socialització entre empleat i proveïdor |
|
|
|
|
MANIPULACIÓ EN VALORACIÓ TÈCNICA I/O ECONÒMICA DE LES OFERTES |
Els criteris d'adjudicació no estan suficientment detallats o no es recullen als plecs |
|
|
|
Acceptació de baixa temerària sense haver-se justificat adequadament pel licitador |
|
|
|
|
Absència de procediments de control |
|
|
|
|
Indicis de canvis d'ofertes després de la recepció |
|
|
|
|
Valoracions no suficientment motivades |
|
|
|
|
Ofertes excloses per errors o raons dubtoses |
|
|
|
|
Queixes dels licitadors |
|
|
|
|
IRREGULARITATS EN LA FORMALITZACIÓ DEL CONTRACTE |
El contracte formalitzat altera els termes de l'adjudicació |
|
|
|
Manca de coincidència entre adjudicatari i el signatari del contracte |
|
|
|
|
Demores injustificades de la signatura del contracte |
|
|
|
|
Inexistència de contracte o pressupost de l'encàrrec acceptat (en cas de contractes menors) |
|
|
|
|
INCOMPLIMENT D'OBLIGACIONS O IRREGULARITATS EN LA PRESTACIÓ QUE BENEFICIEN L'ADJUDICATARI |
Prestació en termes inferiors al que estipula el contracte |
|
|
|
Manca de reciprocitat en les prestacions recollides al contracte |
|
|
|
|
Canvis en la prestació sense causa raonable justificada |
|
|
|
|
FALSETAT DOCUMENTAL |
Documentació falsificada presentada pels licitadors en el procés de selecció d'ofertes |
|
|
|
Manipulació de costos o facturació per incloure càrrecs incorrectes |
|
|
|
|
AUDITÒRIA CONTRACTES |
La documentació que obra a l'expedient de contractació és insuficient i no es pot fer l'auditoria |
|
|
|
II.- RISCOS EN MATÈRIA DE SUBVENCIONS
Risc |
Freqüència Alta (3) Mitjana (2) Baixa (1) |
Impacte o gravetat (Alta/Mitjana/ Baixa) |
Naturalesa del risc Alta/Mitja/Baixa |
---|---|---|---|
LIMITACIÓ CONCURRÈNCIA |
|||
S'incompleixen els principis d'objectivitat, igualtat i no discriminació a la selecció de beneficiaris. No se segueix un criteri homogeni per a la selecció de beneficiaris |
|
|
|
Inobservança dels terminis establerts a les bases reguladores/convocatòria per a la presentació de sol·licituds |
|
|
|
S'incompleixen els principis d'objectivitat, igualtat i no-discriminació en la selecció de beneficiaris. No es segueix un criteri homogeni per a la selecció de beneficiaris |
|
|
|
TRACTE DISCRIMINATORI |
|||
S'incompleixen els principis d'objectivitat, igualtat i no-discriminació en la selecció de beneficiaris. No segueix un criteri homogeni per a la selecció de beneficiaris |
|
|
|
CONFLICTES D'INTERÈS |
|
|
|
S'ha influït de forma deliberada en l'avaluació i la selecció dels beneficiaris, afavorint-ne algun, donant tracte preferent o pressionant altres membres de la comissió |
|
|
|
DESVIACIÓ DE L'OBJECTE |
|||
Inobservança de la finalitat establerta a la normativa reguladora de la subvenció per part del beneficiari o manca d'execució |
|
|
|
FALSETAT DOCUMENTAL |
|||
Es constata l'existència de documents o declaracions falses presentades pels sol·licitants |
|
|
|
S'ha manipulat el suport documental de justificació de despeses |
|
|
|
AUDITÒRIES |
|||
L'entitat òbvia la documentació correcta de l'operació que permetria garantir la pista de l'auditoria |
|
|
|
La convocatòria eludeix la manera com s'han de documentar les diferents despeses derivades de l'operació |
|
|
|
III.- RISCOS ORGANITZATIUS I DE GESTIÓ DE PERSONES EN L'EXECUCIÓ DE FONS EUROPEUS
Risc |
Freqüència Alta (3) Mitjana (2) Baixa (1) |
Impacte o gravetat (Alta/Mitjana/ Baixa) |
Naturalesa del risc Alta/Mitja/Baixa |
---|---|---|---|
Manca Comissió Tècnica en la gestió de fons |
|
|
|
Absència de sistemes de concertació institucional en l'execució de fons europeus |
|
|
|
Externalitzar tasques de gestió de fons que tinguin relació directa o indirecta amb potestats públiques i amb funcions d'autoritat |
|
|
|
Disposar d´una organització obsoleta, només funcional i no adaptada a la gestió de fons europeus |
|
|
|
GESTIÓ ECONÒMICA I FINANCERA |
|
|
|
No separar adequadament les tasques de gestió, control i pagament en l'execució dels fons (Amb les limitacions de la Secretaria-Intervenció, s'haurà de deixar constància) |
|
|
|
Insuficiència de mitjans de gestió a l'àmbit econòmic financer |
|
|
|
RECURSOS HUMANS |
|
|
|
No fomentar la realització d'accions d'enfortiment professional o accions singulars (formació, RRHH, integritat) en matèria de contractació pública |
|
|
|
No fomentar la realització d'accions d'enfortiment professional o accions singulars (formació, RRHH, integritat) en matèria de gestió econòmica financera |
|
|
|
No incorporar les eines de prevenció, detecció i correcció de les irregularitats, el frau, la corrupció i els conflictes d'interès en els sistemes de control intern si no és entitat executora |
|
|
|
En cas de ser entitat executora, no incorporeu les eines de prevenció, detecció i correcció de les irregularitats, el frau, la corrupció i els conflictes d'interès en els sistemes de control intern |
|
|
|
Abusar reiteradament de nomenaments interins i personal contractat laboral temporal sense exigir competències professionals qualificades i estàndards d'integritat elevats |
|
|
|
Manca de personal tècnic en matèria de contractació pública o personal escassament format |
|
|
|
ANNEX III Banderes vermelles en la detecció de les irregularitats administratives, el frau, la corrupció i els conflictes d'interès
Les “banderes vermelles” són sistemes d'alerta que identifiquen situacions o actuacions que poden implicar la possible existència d'indicis o pistes de frau, sense que això suposi que el frau es concreti finalment, però adverteixen l'organització i particularment les persones que decideixen o executen sobre fons europeus, que han d'adoptar el màxim de diligència i prevenció, així com desplegar totes les mesures possibles que estiguin en el seu àmbit de decisió o execució, perquè aquestes alertes no es transformin definitivament en situacions de frau o de corrupció.
Per tant, les banderes vermelles són indicadors d'alerta que tenen una dimensió preventiva, però sobretot faciliten la detecció de conductes d'irregularitat administrativa, frau o corrupció, així com de conflictes d'interès, ja que poden implicar, entre moltes altres coses, inaplicació de la normativa vigent, interpretació del marc normatiu clarament inadequada, promoció directa o indirecta de pautes de favoritisme, situacions que no encaixen a les pràctiques habituals de l'Administració o, en fi, una vulneració directa o indirecta de l'objectivitat i la imparcialitat que cal regir sempre l'actuació dels responsables i gestors de fons europeus.
Si es manifesten les alertes, això representa que, en funció de la gravetat, s'han d'adoptar mesures immediates per mitigar o descartar l'aparició del frau i de la corrupció. Per tant, davant de cada situació que s'identifiqui com a susceptible d'alerta, cal nuar una o diverses banderes vermelles en funció de si el risc és baix, mitjà o alt.
Aquesta classificació dels riscos comporta, per tant, una major o menor aparició de pràctiques de frau o de corrupció, i té com a finalitat posar en alerta l'organització (als seus responsables i gestors) que haurà d'estar particularment atenta i obrar amb la diligència quan aquests senyals es manifestin.
Aquest sistema de banderes vermelles ha de ser considerat com un primer marc de treball, que haurà de ser completat en funció de la complexitat de situacions crítiques que es puguin produir, que dependrà de cada context organitzatiu i funcional i que haurà de ser aplicat amb les modulacions que siguin procedents en cada cas. De totes maneres, es proposa la revisió anual o com a màxim amb caràcter bianual, mitjançant un procés d'avaluació en funció de la problemàtica que s'hagi plantejat en cada cas.
C |
CONTRACTES |
||||
BANDERES VERMELLES |
RESPOSTA |
CONTROLS ADOPTATS O A ADOPTAR |
|||
SI |
NO |
N/A |
|||
C.R1 |
Contractació menor |
|
|
|
|
1.1 |
Abús reiterat de la contractació menor amb adjudicacions als mateixos contractistes o reiteració en les adjudicacions a un nombre reduït sense cap motivació. |
|
|
|
|
1.2 |
Ús reiterat de la contractació menor sense sol·licitar mai ofertes. |
|
|
|
|
1.3 |
Fraccionament de l'objecte i de la quantia en la contractació menor per evitar acudir a altres procediments de contractació. |
|
|
|
|
C.R2 |
Plecs |
SI |
NO |
N/A |
|
2.1 |
Es presenta una única oferta o hi ha un nombre de licitadors anormalment baix. |
|
|
|
|
2.2 |
Similitud constatable entre els plecs del procediment de contractació i els serveis o productes del contractista adjudicatari. |
|
|
|
|
2.3 |
Els plecs de contractació inclouen prescripcions que disten de les aprovades en procediments previs similars. |
|
|
|
|
2.4 |
Els plecs incorporen clàusules inusuals o poc raonables. |
|
|
|
|
2.5 |
Absència de mesures d'informació i publicitat a la documentació relativa al procediment de contractació i/o insuficiència de terminis per a la recepció d'ofertes. |
|
|
|
|
C.R3 |
Col·lusió a la licitació |
SI |
NO |
N/A |
|
3.1 |
El resultat de la licitació condueix a l'adjudicació del contracte a una oferta excessivament alta en comparació dels costos previstos, amb les llistes de preus públics o amb obres o serveis similars. |
|
|
|
|
3.2 |
Totes les ofertes presentades inclouen preus elevats de forma continuada. |
|
|
|
|
3.3 |
Els adjudicataris fan torns de participació per localitats, tipues d'obra o servei. |
|
|
|
|
3.4 |
Davant la presència de nous licitadors, les ofertes baixen considerablement. |
|
|
|
|
3.5 |
Hi ha subcontratistes que participen en la licitació. |
|
|
|
|
3.6 |
Hi ha patrons d'ofertes inusuals (en pressupost, preu, temps..) |
|
|
|
|
3.7 |
Hi ha evidència de connexions entre licitadors (domicilis comuns, telèfons…) |
|
|
|
|
3.8 |
El contractista comunica al subcontractista que també participi com a licitador. |
|
|
|
|
3.9 |
Sempre competeixen les mateixes empreses o autònoms i altres mai ho fan. |
|
|
|
|
3.10 |
Hi ha licitadors ficticis |
|
|
|
|
3.11 |
S'evidencia que certs licitadors intercanvien informació, obtenint així acords informals. |
|
|
|
|
C.R4 |
Conflicte d'interès |
SI |
NO |
N/A |
|
4.1 |
S'afavoreix un contractista o venedor en concret, de forma inusual o sense cap explicació. |
|
|
|
|
4.2 |
Comportament inusual per part d'un empleat per obtenir informació sobre un procediment de licitació que no està a càrrec seu. |
|
|
|
|
4.3 |
Membre de contractació que ha treballat anteriorment a la seva incorporació a la Mancomunitat en una empresa que participa a la licitació. |
|
|
|
|
4.4 |
Alguna vinculació familiar o d'amistat, o si és el cas polític, entre membre de l'òrgan de contractació i adjudicatari d'un contracte o amb algun licitador. |
|
|
|
|
4.5 |
Reiteració d'adjudicacions a un mateix licitador. |
|
|
|
|
4.6 |
S'accepten preus alts i feines de baixa qualitat. |
|
|
|
|
4.7 |
Els membres de l'òrgan de contractació, com a són responsables locals, no han subscrit algunes de les declaracions d'activitats o de béns patrimonials, ni han declarat determinades activitats com a incompatibles. |
|
|
|
|
4.8 |
Els membres que conformen els òrgans de contractació no presenten la DACI, així com tampoc funcionaris o empleats encarregats de la contractació administrativa. |
|
|
|
|
4.9 |
El càrrec públic, funcionari o empleat que actua com a membre de l'òrgan de contractació o desenvolupa la seva activitat en l'àmbit de la contractació a la Mancomunitat, fa negocis propis que poden afectar la seva imparcialitat i objectivitat en el desenvolupament de les seves funcions. |
|
|
|
|
4.10 |
Hi ha relació més enllà de l'àmbit professional entre membres de l'òrgan de contractació o encarregats de la contractació i un proveïdor de serveis o productes. |
|
|
|
|
4.11 |
Increment inexplicable de la riquesa o del nivell de vida dels membres dels òrgans de contractació i de les persones encarregades de la contractació pública de la Mancomunitat. |
|
|
|
|
C.R5 |
Manipulació de les ofertes presentades |
SI |
NO |
N/A |
|
5.1 |
Han existit queixes (denúncies, reclamacions, etc..) de licitadors. |
|
|
|
|
5.2 |
No hi ha personal qualificat en matèria de contractació pública i Consell Insular de Mallorca no proveeix assistència en aquest àmbit. |
|
|
|
|
5.3 |
Hi ha una carència de control o inadequació dels procediments de licitació. |
|
|
|
|
5.4 |
Ofertes excloses per l'existència d'errors. |
|
|
|
|
5.5 |
Hi ha licitadors capacitats que han estat descartats per raons dubtoses. |
|
|
|
|
5.6 |
Es declara desert el procediment de contractació i es torna a convocar malgrat rebre ofertes admissibles d'acord amb els criteris que figuren als plecs. |
|
|
|
|
C.R6 |
Fraccionament de la despesa |
SI |
NO |
N/A |
|
6.1 |
S'aprecien dues o més adquisicions amb objecte similar efectuades a favor d'un adjudicatari idèntic, amb l'única finalitat de no utilitzar procediments amb més garanties de concurrència. |
|
|
|
|
6.2 |
Les compres s'han separat injustificadament per formalitzar contractes separats per sota els llindars de licitació oberta. |
|
|
|
|
6.3 |
Hi ha compres seqüencials per sota dels llindars d'obligació de publicitat de les licitacions. |
|
|
|
|
C.R7 |
Barreja de contractes |
SI |
NO |
N/A |
|
7.1 |
Hi ha factures similars presentades en diferents treballs o contractes. |
|
|
|
|
7.2 |
El contractista factura més d'una feina en el mateix període de temps. |
|
|
|
|
C.R8 |
Càrrega errònia de costos |
SI |
NO |
N/A |
|
8.1 |
Les càrregues laborals són excessives. |
|
|
|
|
8.2 |
Hi ha canvis aparents als fulls de control de temps. |
|
|
|
|
8.3 |
Inexistència de fulles de control de temps. |
|
|
|
|
8.4 |
Hi ha costos materials idèntics imputats a més d'un contracte. |
|
|
|
|
8.5 |
S'imputen costos indirectes com a costos indirectes. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S |
SUBVENCIONS |
||||
BANDERES VERMELLES |
RESPOSTA |
CONTROLS ADOPTATS O A ADOPTAR |
|||
SI |
NO |
N/A |
|||
S.R1 |
Limitació de la concurrència |
|
|
|
|
1.1 |
Manca de la suficient difusió de les bases reguladores/convocatòria, incomplint-se els principis de publicitat i transparència |
|
|
|
|
1.2 |
Manca d'una definició clara a la convocatòria dels requisits que han de complir els beneficiaris/destinataris de les ajudes/subvencions. |
|
|
|
|
1.3 |
Inobservança dels terminis establerts a les bases reguladores/convocatòria per a la presentació de sol·licituds. |
|
|
|
|
1.4 |
Es produeix absència de publicació dels barems als Butlletins Oficials corresponents quan resultin aplicables a subvencions concedides. |
|
|
|
|
S.R2 |
Tracte discriminatori en la selecció dels sol·licitants |
SI |
NO |
N/A |
|
2.1 |
S'incompleix els principis d'objectivitat, igualtat i no-discriminació a la selecció de beneficiaris. No se segueix un criteri homogeni per a la selecció de beneficiaris. |
|
|
|
|
S.R3 |
Conflicte d'interès |
SI |
NO |
N/A |
|
3.1 |
S'ha influït de forma deliberada en l'avaluació i la selecció dels beneficiaris, afavorint-ne algun, donant tracte preferent o pressionant altres membres de la comissió. |
|
|
|
|
S.R4 |
Ajuts d'Estat |
SI |
NO |
N/A |
|
3.1 |
Les operacions finançades constitueixen ajudes d'Estat i no s'ha seguit el procediment establert per la normativa europea quant a la informació i la notificació. |
|
|
|
|
S.R5 |
Desviació de l'objecte de subvenció |
SI |
NO |
N/A |
|
5.1 |
Inobservança de la finalitat establerta a la normativa reguladora de la subvenció per part del beneficiari o manca d'execució. |
|
|
|
|
S.R6 |
Incompliment de l'addicionalitat |
SI |
NO |
N/A |
|
6.1 |
Hi ha un excés de cofinançament de les aportacions i diversos cofinançadors que financen el mateix projecte, o duplicitat de recursos procedents dels fons de Mecanisme de Recuperació i altres fons europeus. |
|
|
|
|
6.2 |
Manca de documentació de suport de les aportacions realitzades per tercers. (convenis, donacions..) |
|
|
|
|
6.3 |
Inexistència d'un control de les despeses i els ingressos per projecte per part del beneficiari. |
|
|
|
|
S.R7 |
Falsedat documental |
SI |
NO |
N/A |
|
7.1 |
Es consta l'existència de documents o declaracions falses presentades pels sol·licitants a fi de sortir elegits en un procés de selecció, que indueixen l'error a la comissió de selecció. |
|
|
|
|
7.2 |
S'ha manipulat el suport documental de justificació de despeses. |
|
|
|
|
S.R8 |
Incompliment de les obligacions d'informació i publicitat establerts a normativa europea o nacional |
SI |
NO |
N/A |
|
8.1 |
Incompliment dels deures d'informació i comunicació, així com qualsevol altra obligació, establerta a la normativa europea o nacional. |
|
|
|
|
S.R9 |
Dificultats per a la realització de les auditories |
SI |
NO |
N/A |
|
9.1 |
L'entitat obvia la documentació correcta de l'operació que permetria garantir la pista de l'auditoria. |
|
|
|
|
9.2 |
La convocatòria eludeix la manera com s'han de documentar les diferents despeses derivades de l'operació. |
|
|
|
|
9.3 |
A la convocatòria manca una definició clara i precisa de les despeses exigibles. |
|
|
|
|
9.4 |
a la convocatòria manca el mètode de càlcul de costos que s'han d'aplicar als projectes. |
|
|
|
|
ANNEX IV Model de DACI
Expedient:
Contracte/subvenció.
A fi de garantir la imparcialitat en el procediment de contractació/subvenció a dalt referenciada, el/els a baix signant/s, com a participant/s en el procés de preparació i tramitació de l'expedient, declara/declaren:
Primer. Estar informat/des del següent:
1. Que l'article 61.3 «Conflicte d'interessos», del Reglament (UE, Euratom ) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, del 18 de juliol (Reglament financer de la UE) estableix que «existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol motiu directe o indirecte d'interès personal.»
2. Que l'article 64 «Lluita contra la corrupció i prevenció dels conflictes d'interessos» de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, té la finalitat d'evitar qualsevol distorsió de la competència i garantir la transparència en el procediment i assegurar la igualtat de tracte a tots els candidats i licitadors.
3. Que l'article 23 «Abstenció», de la Llei 40/2015, d'1 octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, estableix que s'han d'abstenir d'intervenir en el procediment «les autoritats i el personal al servei de les administracions en què es donin algunes de les circumstàncies assenyalades a l'apartat següent», sent aquestes:
a. Tenir interès personal en l'assumpte de què es tracti o en un altre en la resolució del qual pogués influir la d'aquell; ser administrador de societat o entitat interessada, o tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.
b. Tenir un vincle matrimonial o situació de fet assimilable i el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, amb els administradors d'entitats o societats interessades i també amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar-hi associat per a l'assessorament, la representació o el mandat.
c. Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades a l'apartat anterior.
d. Haver intervingut com a pèrit o com a testimoni en el procediment de què es tracti.
e. Tenir relació de servei amb persona natural o jurídica interessada directament en l'assumpte, o haver-li prestat en els dos darrers anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc».
Segon. Que no es troba/n incurs/s en cap situació que es pugui qualificar de conflicte d'interessos de les indicades a l'article 61.3 del Reglament Financer de la UE i que no concorre a la seva persona o persones cap causa d'abstenció de l'article 23.2 de la Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic que pugui afectar el procediment de licitació/concessió.
Tercer. Que es compromet/a posar en coneixement de l'òrgan de contractació/comissió d'avaluació, sense dilació, qualsevol situació de conflicte d'interessos o causa d'abstenció que doni o pogués donar lloc a aquest escenari.
Quart. Conec que, una declaració d'absència de conflicte d'interessos que es demostri que sigui falsa, comportarà les conseqüències disciplinàries/administratives/judicials que estableixi la normativa aplicable.
(Data i signatura, nom complet i DNI)
ANNEX V Model de tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
……………………………………………………....................... (nom i cognoms), amb DNI ……………………......, com a Conseller Delegat / Gerent / de l'entitat d ………………………………………………… ……. ., amb NIF …………………………., i domicili fiscal a .............................. ..............................……………………………………....................................................................................
beneficiari/ària d'ajudes finançades amb recursos procedents del PRTR que participa com a contractista/subcontractista en el desenvolupament d'actuacions necessàries per a la consecució dels objectius definits al Component XX «………………………», declara conèixer la normativa que és aplicable, en particular els apartats següents de l'article 22, del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència:
1. La lletra d) de l'apartat 2: «recopilar, als efectes d'auditoria i control de l'ús de fons en relació amb les mesures destinades a l'execució de reformes i projectes d'inversió en el marc del pla de recuperació i resiliència, un format electrònic que permeti fer cerques i en una base de dades única, les categories harmonitzades de dades següents:
i. El nom del perceptor final dels fons;
ii. El nom del contractista i del subcontractista, quan el perceptor final dels fons sigui un poder adjudicador de conformitat amb el dret de la Unió o nacional en matèria de contractació pública;
iii. Els noms, cognoms i dates de naixement dels titulars reals del perceptor dels fons o del contractista, segons es defineix a l'article 3, punt 6, de la Directiva (UE) 2015/849 del Parlament Europeu i del Consell (26);
iv. Una llista de mesures per a l'execució de projectes, subprojectes, actuacions o programes d'inversió en el marc del pla de recuperació i resiliència, juntament amb l'import total del finançament públic d'aquestes mesures i que indiqui la quantia dels fons desemborsats al marc del Mecanisme i altres fons de la Unió».
2. Apartat 3: «Les dades personals esmentades a l'apartat 2, lletra d), del present article només seran tractades pels Estats membres i per la Comissió als efectes i la durada de la corresponent auditoria de l'aprovació de la gestió pressupostària i dels procediments de control relacionats amb la utilització dels fons relacionats amb l'aplicació dels acords a què fan referència els articles 15, apartat 2, i 23, apartat 1. En el marc del procediment d'aprovació de la gestió de la Comissió, de conformitat amb l'article 319 del TFUE, el Mecanisme estarà subjecte a la presentació d'informes en el marc de la informació financera i de rendició de comptes integrada a què fa referència l'article 247 del Reglament Financer i, en particular, per separat, al informe anual de gestió i rendiment».
De conformitat amb el marc jurídic exposat, manifesta accedir a la cessió i tractament de les dades amb les finalitats expressament relacionades als articles esmentats.
……………………………..., XX de …………… de 202X
Signatura …………………………………………….
Càrrec/posició: …………………………………………
ANNEX VI Model de declaració de compromís amb relació a l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
.................................................. ....………………………………………………., amb DNI ……………………......, com a titular de l'òrgan / Conseller Delegat / Gerent / de l'entitat…………………………………................................. .……………………………………..........................….., NIF .... .……………………............................, i domicili fiscal a…………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………................ en condició d'òrgan responsable/òrgan gestor/beneficiari d'ajudes finançades amb recursos procedents del PRTR que participa com contractista/ens destinatari de l'encàrrec/ subcontractista, en el desenvolupament d'actuacions necessàries per a la consecució dels objectius definits al Component XX «………………………», manifesta el compromís de la persona/entitat que representa amb els estàndards més exigents en relació amb el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, adoptant les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, comunicant a les autoritats procedents els incompliments observats.
Addicionalment, atenent el contingut del PRTR, es compromet a respectar els principis d'economia circular i evitar impactes negatius significatius en el medi ambient (DNSH) per les sigles en anglès Do Not Significant Harm ») en l'execució de les actuacions dutes a terme en el marc d'aquest Pla, i manifesta que no incorre en doble finançament i que, si escau, no consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajudes d'Estat.
……………………………..., XX de …………… de 202X
Signatura. …………………………………………….
Càrrec …………………………………………
ANNEX VII Protocol per a la gestió dels conflictes d'interessos
A l'efecte de gestionar la fase de prevenció del conflicte d'interessos s'articulen les mesures següents:
I. MESURES EN LA FASE DE PREVENCIÓ
1. Comunicació i informació al personal de la Mancomunitat des Raiguer sobre les diferents modalitats de conflicte d'interès i de les maneres d'evitar-ho.
Cal donar a conèixer tot el personal en què consisteix el conflicte d'interessos i com és possible evitar-ho, així com la normativa que hi és aplicable, entre d'altres,
2. Emplenament d'una Declaració d'Absència de Conflicte d'Interessos (DACI)
D'acord amb el que disposa l'article 6.5 i) de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, s'estableix com a actuació obligatòria l'emplenament d'una Declaració d'absència de interessos (DACI) per qui participin en els procediments d'execució del PRTR.
Aquesta declaració haurà de ser emplenada per les persones que intervenen en la gestió de cada subprojecte o línies d'actuació de la Mancomunitat, tals com el responsable de l'òrgan de contractació o concessió de la subvenció, les persones que redactin els documents de licitació, bases o convocatòries corresponents, les persones tècniques que valorin les ofertes, sol·licituds o propostes presentades, així com els membres de les taules de contractació i comissions de valoració.
En cas d'òrgans col·legiats, aquesta declaració es pot fer a l'inici de la reunió corresponent per tots els intervinents en aquesta i reflectint-se a l'acta.
La declaració d'absència de conflictes d'interessos es farà conforme al model que s'adjunta a l'Annex IV d'aquest pla.
3. Comprovació d'informació
La comprovació d'informació es durà a terme mitjançant les bases de dades dels registres mercantils, bases de dades d'organismes nacionals i de la UE, expedients de les empleades i empleats (tenint en compte les normes de protecció de dades) o mitjançant la utilització d'eines de prospecció de dades (data mining) o de puntuació de riscos (ARACHNE) .
II. MESURES PER ABORDAR EL CONFLICTE D'INTERESSOS
Les persones afectades per una situació que pogués implicar l'existència d'un conflicte d'interès comunicaran per escrit aquesta circumstància al superior jeràrquic que durà a terme els controls i les investigacions necessaris per aclarir la situació i, en cas que consideri que existeix aquest conflicte, ho confirmarà per escrit.
Si escau, es podran dur a terme les actuacions següents:
Així mateix, quan l'actuació o conducta sigui de naturalesa penal, s'hauran de comunicar els fets al Ministeri Fiscal a fi que aquest adopti les mesures pertinents.
Procediment intern d'actuació en situacions de conflicte d'interès
Pla de mesures antifrau aprovat per acord de Ple de data 7 de novembre de 2023.
Binissalem, a data de la signatura electrònica (28 de desembre de 2023)
El president Joan Rotger Seguí