Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 787821
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives de 15 de desembre de 2023 per la qual s’aproven les instruccions relatives al registre de la qualificació dels resultats del procés d’aprenentatge dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i dels alumnes de programes d’escolarització compartida matriculats als ensenyaments d’educació primària i educació secundària obligatòria a les Illes Balears
L'entrada en vigor de la Llei orgànica 3/2020,de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, comporta canvis normatius enfocats al fet que tots els alumnes tenguin garanties d'èxit escolar mitjançant una major personalització en el seu aprenentatge i, en general, per augmentar les oportunitats educatives i formatives de tota la ciutadania, sempre tenint com a objectiu principal una educació de qualitat i d'equitat, com a dos principis indissociables.
La Llei 1/2022, de 8 de març d'educació de les Illes Balears, estableix a l'article 10.2 que l'educació bàsica s'ha d'orientar a l'adquisició de les competències que han de contribuir al desenvolupament personal dels alumnes i a la pràctica de la ciutadania activa, i ha d'incorporar de manera generalitzada les tecnologies de la informació i la comunicació en els processos d'aprenentatge. En aquesta etapa s'han d'establir mecanismes per a la detecció de necessitats específiques de suport educatiu i s'han d'implementar, si escau, recursos d'intervenció i de compensació, i ajusts metodològics i en l'avaluació per a la seva correcta gestió. L'article 112 d'aquesta Llei delimita quines són les necessitats específiques de suport educatiu que poden tenir els alumnes. També, a l'article 11, apartat 3, i a l'article 15, apartat 1, respectivament, indiquen que tant en l'educació primària com en l'educació secundària obligatòria, l'avaluació dels aprenentatges dels alumnes ha de ser contínua i global, ha de tenir un caràcter progressiu i ha de tenir en compte el procés d'aprenentatge. Així mateix ha de preveure mesures de millora progressives per arribar a l'avaluació dels processos d'aprenentatge.
En el BOIB núm. 101, de 2 d'agost de 2022, es publicaren el Decret 31/2022 i el Decret 32/2022, pels quals s'estableixen el currículum de l'educació primària i el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, respectivament.
Per altra banda, en el BOIB núm. 133, de 28 de setembre de 2023, s'han publicat la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives de 26 de setembre de 2023 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'Educació Primària a les Illes Balears per al curs 2023-2024, i la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives de 26 de setembre de 2023 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2023-2024.
Al punt 7 de les resolucions d'avaluació del curs 2023-2024 esmentades en el paràgraf anterior s'estableix que els docents han de registrar els resultats de les sessions de seguiment i d'avaluació final a l'aplicació per a la gestió educativa de les Illes Balears (GestIB).
Tanmateix, en el cas dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i en el cas dels alumnes de programes d'escolarització compartida, atesa la diferent casuística que es pot presentar, es fa necessari dictar unes instruccions específiques per facilitar el procediment per dur a terme el registre al GestIB de les qualificacions d'aquests alumnes matriculats als centres ordinaris d'educació primària i d'ESO a les Illes Balears.
L'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix a l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, dict la següent,
Resolució
1. Aprovar les instruccions relatives al registre de la qualificació dels resultats del procés d'aprenentatge dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i alumnes de programes d'escolarització compartida matriculats als ensenyaments d'educació primària i educació secundària obligatòria a les Illes Balears. Les instruccions figuren en l'annex d'aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. Aquesta Resolució entra en vigor el dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 15 de desembre de 2023
El director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives Ismael Alonso Sánchez
ANNEX
Instruccions relatives al registre de la qualificació dels resultats del procés d'aprenentatge dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i alumnes de programes d'escolarització compartida matriculats als ensenyaments d'educació primària i educació secundària obligatòria a les Illes Balears
1. Alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE)
1.1. Amb caràcter general, el registre de la qualificació dels resultats del procés d'aprenentatge dels alumnes amb NESE, s'ha de fer d'acord amb el procediment que estableixen les instruccions vigents per a l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes de cada etapa educativa.
1.2. Això no obstant, cal tenir en compte les especificacions que figuren als punts següents.
2. Alumnes amb NESE identificats com a alumnes amb necessitats educatives especials (NEE)
A les sessions de seguiment i a la sessió d'avaluació final, el registre al GestIB de la qualificació d'una àrea o matèria dels alumnes identificats amb NEE es pot fer de tres maneres diferents, que són excloents entre elles:
a) Si el docent no ha hagut d'adaptar cap criteri d'avaluació d'una àrea o matèria, la qualificació s'ha de registrar al GestIB d'acord amb el procediment que estableixen les instruccions vigents per a l'avaluació de cada etapa educativa.
b) En el cas que el docent hagi modificat substancialment un o més criteris d'avaluació d'una àrea o matèria, de tal manera que s'apartin del perfil de sortida de l'etapa, s'ha de fer l'adaptació curricular significativa (ACS) pertinent, la qual s'ha de fer constar al GestIB.
Així mateix, les mesures i suports addicionals i/o intensius que rep l'alumne han de constar a l'apartat Mesures educatives de GestIB. En cas de rebre mesures intensives, aquestes han de figurar en un pla educatiu personalitzat.
c) Els alumnes amb escolarització combinada matriculats a centres ordinaris han de constar a GestIB com a tals. L'equip directiu ha d'indicar al GestIB quines àrees o matèries no cursa al centre ordinari; s'ha de seleccionar Esc Comb (escolarització combinada) per a cadascuna (alumnat/matrícula/estat matèria). Una vegada feta la selecció, les àrees o matèries que no es cursen al centre ordinari no es podran qualificar i figuraran amb la indicació «Esc. Comb.» o «EC». Per registrar al GestIB les qualificacions de cadascuna de les àrees o matèries que es cursen en el centre ordinari s'han de seguir els criteris que figuren a les lletres a) o b) d'aquest punt 2, segons correspongui.
3. Alumnes amb desconeixement de les dues llengües oficials
Als alumnes amb desconeixement de les dues llengües oficials se'ls poden aplicar mesures i suports per a la millora de la competència lingüística que no afecten necessàriament totes les àrees o matèries.
Les mesures i suports s'han de reflectir al GestIB, a l'apartat Mesures educatives. Si cal, s'ha d'elaborar un pla educatiu personalitzat.
A l'hora d'avaluar, el docent d'un alumne amb desconeixement de les dues llengües oficials, sempre d'acord amb la resta de l'equip docent, té dues possibilitats:
a) Dur a terme l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumne tenint en compte tots els criteris d'avaluació. En aquest cas, els resultats de les sessions de seguiment i de la d'avaluació final d'aquesta àrea o matèria s'han de registrar al GestIB, d'acord amb el procediment que estableixen les instruccions vigents per a l'avaluació.
b) Dur a terme l'avaluació de l'aprenentatge sense tenir en compte alguns criteris d'avaluació de l'àrea o matèria. Cal tenir en compte que aquesta decisió només es pot aplicar durant dos cursos i que no es pot aplicar als alumnes de 4t d'ESO, atès que aquest curs comporta la decisió de titulació. En cas de no valorar alguns criteris d'avaluació de l'àrea o matèria, s'han de tenir en compte les indicacions següents:
- L'equip directiu ha d'indicar al GestIB de quines àrees o matèries no es qualificarà l'alumne en concret seleccionant DDLO (desconeixement de les dues llengües oficials)(alumnat/matrícula/estat matèria).ç
- Una vegada feta la selecció anterior, les àrees o matèries no es poden qualificar i figuraran al GestIB amb la indicació DDLO.
- A partir del moment que un docent consideri que pot valorar tots els criteris d'avaluació de les competències específiques de la seva àrea o matèria, ho ha de comunicar a l'equip docent. Si l'equip docent està d'acord amb la proposta del docent, a les sessions de seguiment o a la sessió d'avaluació final que tenguin lloc a partir de l'acord, s'ha de reflectir la qualificació d'aquesta àrea o matèria d'acord amb el procediment que estableixen les instruccions vigents per a l'avaluació de cada etapa.
4. Alumnes matriculats a programes d'escolarització compartida
1. Per avaluar la intervenció socioeducativa dels alumnes matriculats a programes d'escolarització compartida, cal que l'equip directiu indiqui al GestIB quines àrees o matèries no cursa l'alumne al centre educatiu, per això s'ha de seleccionar PISE per a cadascuna. (alumnat/matrícula/estat matèria).
2. Una vegada feta la selecció anterior, s'ha de registrar al GestIB la qualificació de les matèries que cursa l'alumne del programa d'escolarització compartida en el centre educatiu, d'acord amb el procediment ordinari que estableixen les instruccions vigents per a l'avaluació.
3. Si l'alumne que segueix un programa d'escolarització compartida està identificat amb NEE, se li apliquen les mateixes consideracions del punt 2 (Alumnes amb NESE identificats com a alumnes amb NEE) per a les matèries que cursa en el centre.
4. Les matèries no cursades en el centre educatiu no es podran qualificar i al GestIB figuraran amb la indicació PISE.