Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 784487
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’estacionament temporal a l’entrada des Migjorn, polígon 5, parcel·la 114 (TM des Migjorn Gran)(77a/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 de juliol de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'estacionament temporal a l'entrada des Migjorn, polígon 5, parcel·la 114 (TM des Migjorn Gran), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, el Projecte d'estacionament temporal a l'entrada des Migjorn, polígon 5, parcel·la 114 (TM des Migjorn Gran), s'inclou al punt 4 del grup 4:

Aparcaments d'ús públic o col·lectiu i marines seques en sòl rústic.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte pretén el condicionament d'un estacionament temporal al polígon 5, parcel·la 114 (av. del Mar, TM des Migjorn Gran), a l'est de la primera rotonda d'entrada al municipi, amb l'objecte de resoldre la manca d'aparcament durant l'estiu. L'aparcament romandrà obert fins a un màxim de cinc anys, únicament durant els mesos estivals (maig-octubre).

Segons el document ambiental, al solar no s'ha fet cap actuació de construcció, és a dir, és un solar de terra semicompactada, a través dels diferents usos realitzats en aquests anys. Aquest està dividit en dos grans bancals, que es connecten còmodament al lateral est. La zona sud és la part alta i a la mateixa cota que l'av. de la Mar. La zona nord és la més deprimida i queda acotada per un camí formigonat que dona accés a diferents habitatges i horts situats al nord de la parcel·la.

D'acord amb el document ambiental, el projecte afectarà 2.900 m2 dels 9.825 m2 totals de superfície total de la parcel·la referida, a la qual s'accedeix des de la ctra. Me-18. Es diferenciaran dos sectors:

a) Zona sense afectació, o zona verda que respecta la poca vegetació existent amb un total de 1.250 m2.

b) Zona destinada com a estacionament i zona de trànsit, utilitzada per a la distribució i poder arribar a estacionar, amb un total de 1.650 m2. Es preveuen 70 places, 3 d'elles adaptades a persones amb mobilitat reduïda, just a l'entrada.

Les actuacions previstes al projecte són les següents:

-Marcar la zona de trànsit, mitjançant una capa de material d'aportació tipus tot-1, amb una amplada de 6 metres i una longitud de 125 m lineals. Es correspon amb la zona de maniobra, zona de passadís i de distribució, amb un gruix de 10 cm de base i una superfície de 765 m2, per aconseguir la seva diferenciació de la zona d'estacionament.

-Identificar les zones d'estacionament amb el rasanteig de les terres naturals actuals, deixant-ho anivellat i sense aportació de material aliè, amb una superfície total de 885 m2 i destinada majoritàriament a vehicles no pesants, amb amplades de 2,5 m i llargs de 5 m per vehicle.

-Delimitació interior dels dos nivells, amb la col·locació d'unes pedres de marès d'uns 50 kg, per poder indicar els diferents nivells entre bancals.

-Instal·lació d'un aparcament per a bicicletes, compost per barrots de fusta.

-Adequació de la zona d'entrada i sortida, consistent en realitzar un pavimentat amb transicions entre l'asfalt actual de la carretera i l'accés a la parcel·la, de 6 m2.

-Instal·lació de senyalització vertical, indicant entrades i sortides de l'aparcament, i senyalització horitzontal a la sortida a la carretera, amb el pintat de fletxes indicatives d'entrada i sortida, un Stop a la sortida i un símbol de pàrquing per a l'entrada.

Segons el document ambiental, la fase de desmantellament de l'aparcament temporal consistirà bàsicament en descompactar el terreny, treure la capa de sauló existent i substituir-la per terra vegetal, la qual finalment es llaurarà i es revegetarà.

No es preveu la generació d'aigües residuals, en qualsevol cas, i sempre que aquestes no continguin residus especials, es duran fins al primer punt de clavegueram o en tot cas hauran de ser gestionades a través d'un gestor autoritzat.

L'execució de les obres té una durada prevista de trenta dies, amb un pressupost de 23.903,49 euros, incloent-hi una partida específica de 4.750 euros, relativa a la incorporació de les mesures ambientals i el seu seguiment.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Durant la fase de construcció, els efectes adversos sobre el medi ambient es consideren majoritàriament compatibles. En tot cas, l'execució de les obres afectarà diversos exemplars arboris, principalment ullastres, que, en la mesura del possible, seran trasplantats a altres espais pròxims no afectats pel projecte. Per altra banda, atès que l'àmbit d'actuació es localitza dins una ZAR, s'hauran d'adoptar les mesures preventives adients per evitar possibles incendis forestals.

Durant la fase de funcionament, es considera que l'aparcament temporal suposarà una millor ordenació dels vehicles durant la temporada estival, evitant la situació actual de grans aglomeracions de cotxes mal aparcats. A més, en trobar-se just a l'entrada del poble des Migjorn Gran, reduirà el trànsit rodat pel centre.

Finalment, durant la fase de desmantellament, es preveuen efectes beneficiosos sobre el medi ambient, atès que es procedirà a la descompactació i restauració del terreny afectat per l'activitat, amb la plantació de vegetació natural adaptada a l'entorn.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

L'òrgan ambiental ha realitzat consulta a les següents administracions previsiblement afectades:

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

-Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

-Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos ¨Hídrics.

-DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

-Direcció Insular de Reserva de la Biosfera, del Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera del Consell Insular de Menorca.

-Direcció Insular de Carreteres, del Departament de Mobilitat del Consell Insular de Menorca.

-GOB Menorca.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

-La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb data 15 de maig de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Una vegada examinada la documentació, es considera que el projecte d'estacionament temporal a l'entrada des Migjorn, polígon 5 parcel·la 114 al terme municipal Migjorn Gran ha de tenir en compte la proximitat del límit forestal amb risc d'incendi i, per tant, tot i que no és una de les casuístiques d'ús previstes a l'annex 6 de l'INFOBAL, convé que, com a mínim, es rebaixi la quantitat de combustible en una faixa d'ample suficient en el límit amb la zona forestal i s'exigeixi que la superfície d'aparcament quedi lliure de vegetació herbàcia seca. Al marge es poden plantejar per part de l'Ajuntament altres mesures a valorar (instal·lació d'extintor, d'hidrant si no hi ha, o senyalització...), d'acord amb la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, amb data 25 de maig de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

-En cas que l'aparcament s'implanti en sòl urbà, s'ha de donar compliment a l'article 53.3 de la Llei 10/2019 de canvi climàtic i transició energètica, que obliga a cobrir amb plaques solars de generació fotovoltaica els espais destinats a les places d'estacionament de tots els aparcaments de titularitat pública en sòl urbà quan la superfície de l'aparcament sigui superior a 1.000 metres quadrats.

-Cal recordar que les administracions públiques han de planificar i implantar una xarxa de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics (article 64 de la Llei 10/2019) a la vegada que reservar places per a ús exclusiu de vehicles lliures d'emissions en les vies públiques i en els aparcaments públics de la seva titularitat (article 65 de la Llei 10/2019).

-S'hauria de dur a terme un estudi de mobilitat, d'acord amb la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, valorant el nombre de vehicles que empren actualment aquest aparcament i el possible augment a causa de les intervencions previstes al projecte, les places previstes i la mobilitat induïda i/o reduïda i l'afecció a la contaminació atmosfèrica i al canvi climàtic.

-Sempre que el projecte mantengui la permeabilitat al sòl, el projecte es considera correcte quant a adaptació al canvi climàtic. Es recomana instal·lar punts d'ombra a causa de l'augment de temperatures previst als mesos d'estiu a causa del canvi climàtic.

-S'hauria d'estudiar la possibilitat d'implantar un sistema de lloguer de bicicletes per facilitar la visita al poble des de l'aparcament.

-En la fase d'obres s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

-La consellera executiva del Departament de Mobilitat del Consell Insular de Menorca, amb data 25 de maig de 2023, va resoldre el següent:

«En relació amb l'art. 32 de la Llei de carreteres resulta preceptiu l'informe de l'organisme titular o gestor de la carretera per l'execució de les obres definides al projecte.

Al no veure's modificat substancialment el projecte per la nova versió entregada, es mantén l'informe anterior. En conseqüència, s'informa favorablement la Declaració d'Interès General per l'execució de l'aparcament (sempre que l'accés estigui contemplat en els instruments urbanístics en vigor), mantenint els condicionants indicats a l'informe anterior i que no s'han previst a la nova versió del projecte:

Prescripcions:

1. No es permetrà el gir a l'esquerra en cap dels dos sentits d'accés i sortida de l'aparcament. És a dir, sortint de l'aparcament els vehicles no es podran dirigir en sentit Sant Tomàs i circulant per la Me-18 direcció Sant Tomàs no es podrà accedir a l'aparcament.

2. Es desplaçarà el pas de vianants ubicat a la sortida de l'aparcament perquè els vehicles no hi circulin per sobre a l'hora d'entrar o sortir d'aquest. Es desplaçarà a una zona amb suficient visibilitat i deixant la distància necessària perquè puguin parar-se els vehicles que han de cedir el pas a la rotonda de la Me-18 sense obstaculitzar el pas de vianants.

3. Prèviament a l'execució de les obres s'haurà de sol·licitar l'autorització al Departament de Carreteres previst a l'art. 35 de la Llei de carreteres de la comunitat autònoma adjuntant el projecte constructiu redactat de conformitat amb els condicionants esmentats al present informe així com els establerts a la declaració d'interès general.»

- El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 16 de juny de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:

En relació a la prevenció contra incendis forestals

-Sense cap inconvenient o consideració específica en relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).

-Es compliran les mesures d'autoprotecció en zones d'interfície urbà-forestal indicades en la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, de 15 de febrer de 2021, d'aprovació de les instruccions per determinar les característiques específiques en les franges de seguretat i altres mesures d'autoprotecció en zones interfície urbà-forestal que s'annexa (franja preventiva al voltant de la zona d'aparcament mitjançant gestió de vegetació, accessos segurs, punts d'aigua, altres mesures recomanades).

-La zona d'aparcament restarà desproveïda de combustible fi en el ferm i es mantindrà el tancament perimetral lliure de vegetació.

-Les zones d'aparcament hauran de restar allunyades de vegetació.

-Es recomana que la zona d'aparcament tingui una entrada i una sortida, i que l'aparcament de vehicles es faci sempre en sentit a la sortida.

-Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril.

-Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi, i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).

-La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.

-Es considera convenient que en el certificat de final d'obra emès pel tècnic municipal corresponent s'acrediti que s'han realitzat les mesures preventives d'incendis forestals que estableix la normativa vigent.

-També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

-En relació a la gestió forestal

-En cas d'haver de realitzar-se actuacions forestals en la massa forestal de l'entorn de la zona d'aparcament, s'hauran de seguir les següents premisses:

-En tot cas s'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears, així com endemismes i altres espècies protegides per diferents normatives.

-L'òrgan administratiu competent és qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, i les autoritzarà, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.

-En cas de realitzar plantacions de vegetació dins o en l'entorn de la zona d'aparcament, les plantes emprades en la plantació hauran de ser sempre autòctones, provinents de material forestal de reproducció de Menorca, i emprant les mateixes espècies que les existents a la zona.

-Per altra banda, entre la documentació aportada pel promotor figura l'Informe del Servei d'Agricultura, del Consell Insular de Menorca, de data 22 de març de 2023:

-Es conclou que:

-La nova documentació no modifica el resultat de l'informe d'agricultura de 31/03/2022. L'actuació no està relacionada amb l'activitat agrària i no afecta negativament a cap explotació agrícola o ramadera, ni a sòl agrari de bona qualitat, per tant, informam favorablement al projecte, segons la documentació presentada, sense perjudici del que estableixi la normativa territorial o urbanística.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

D'acord amb el que preveu l'article 7, apartat 1, lletra b, de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte de l'apartat 2 s'ha de subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària, s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'annex III que es detallen i avaluen a continuació:

1. Característiques del projecte: El projecte pretén el condicionament d'un estacionament temporal a l'est de la primera rotonda d'entrada al municipi des Migjorn Gran, amb l'objecte de resoldre la manca d'aparcament durant l'estiu. L'aparcament romandrà obert fins a un màxim de cinc anys, únicament durant els mesos estivals (maig-octubre) i afectarà 2.900 m2 dels 9.825 m2 totals de superfície total de la parcel·la referida, a la qual s'accedeix des de la ctra. Me-18. Es preveu una fase de desmantellament de l'aparcament temporal, consistent bàsicament en descompactar el terreny, treure la capa de sauló existent i substituir-la per terra vegetal, la qual finalment es llaurarà i es revegetarà.

2. Ubicació del projecte: l'aparcament temporal s'executarà al polígon 5, parcel·la 114 (av. del Mar, TM des Migjorn Gran). D'acord amb el PTI de Menorca, els terrenys objecte d'estudi es troben qualificats com a sòl rústic de règim general-àrea de transició (SRG-AT). D'acord amb el document ambiental, es corresponen amb terres de cultiu abandonades, catalogades com a àrees de vegetació arbustiva i herbàcia amb ullastrars en regeneració.

La zona d'estudi es troba allunyada d'espais de rellevància ambiental i d'espais definits a la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. Segons el document ambiental, la zona ocupada per l'aparcament es troba afectada per l'hàbitat 32211 Garrigues o marines d'ullastre (Olea europaea var. sylvestris) i llentiscle (Pistacia lentiscus). Es tracta de formacions esclerofil·les de port arbustiu (<1,5 m) en les que l'ullastre i el llentiscle són molt abundants. És una comunitat de transició cap a comunitats més estructurades que ocupa transitòriament àrees amb activitat agrícola o ramadera. Aquest hàbitat coincideix amb els hàbitats d'interès comunitari (HIC) Matollars termomediterranis i predesèrtics (5330) i Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea), de tipus prioritari.

L'àmbit d'actuació no es localitza a zona potencialment inundable, però a una distància aproximada de 30 m del límit de la zona d'estacionament trobam la plana geomorfològica d'inundació del Barranc de Binigaus. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es correspon amb una zona d'alt risc d'incendi forestal (ZAR).

La parcel·la es troba sobre la massa d'aigua subterrània 1901M2 «Migjorn Gran», aqüífer poc profund en bon estat qualitatiu i quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació. Es correspon a una zona vulnerable a contaminació per nitrats (ZVCN1901M2).

Segons informe del Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de les espècies protegides següents:

-Espècies catalogades com a Vulnerables (RD 139/2011): ratapinyada de ferradura grossa (Rhinolophus ferrumequinum).

-Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011): tortuga mediterrània (Testudo hermanni).

Així mateix, no hi ha constància de la presència de nius de rapinyaires a menys d'1 km de distància de la parcel·la.

D'acord amb el Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca, el projecte no afecta el patrimoni històric.

3.Característiques del potencial impacte: els principals impactes que pot suposar el projecte són l'eliminació d'exemplars arboris, principalment ullastres, i l'increment del risc d'incendi forestal, durant la fase d'obres, per la qual cosa s'hauran d'adoptar mesures compensatòries i preventives, respectivament.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte d'estacionament temporal a l'entrada des Migjorn, polígon 5, parcel·la 114 (TM des Migjorn Gran), atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades en el document ambiental, signat pel Sr. Jofre de Febrer Bonilla, ambientòleg, de la consultora ARTTERRA SIMÈTRICA SL, amb data 16 de febrer de 2023, i les condicions següents:

1. Atès que l'àmbit d'actuació es localitza molt pròxim a una zona potencialment inundable (< 100 m), serà necessari informe favorable de l'administració competent en matèria hidràulica abans d'iniciar les obres.

2. En la fase d'obres s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construcció_i_demolicio-30632/

 3. Atès que la massa d'aigua subterrània té una vulnerabilitat moderada a la contaminació, s'atendrà al que disposa l'art. 2, lletra c), del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

4.En cas que no es pugui dur a terme el trasplantament de les espècies arbòries afectades pel projecte (ullastres...), s'haurà de compensar amb la plantació d'almenys el mateix nombre d'exemplars eliminats a un altre espai de l'entorn no afectat per l'aparcament temporal.

5.S'haurà de realitzar una plantació d'ullastres que permetin crear una barrera visual, en relació amb els habitatges propers de la zona nord.

6.Es compliran les mesures d'autoprotecció en zones d'interfície urbà-forestal indicades en la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, de 15 de febrer de 2021, d'aprovació de les instruccions per determinar les característiques específiques en les franges de seguretat i altres mesures d'autoprotecció en zones interfície urbà-forestal que s'annexa (franja preventiva al voltant de la zona d'aparcament mitjançant gestió de vegetació, accessos segurs, punts d'aigua, altres mesures recomanades).

Respecte de la faixa d'autoprotecció contra incendis en tot el perímetre de l'aparcament, s'haurà de respectar e n tot cas la vegetació arbustiva i arbòria de l'entorn. En cas que no sigui possible executar aquesta faixa cap a fora de la zona destinada a aparcament sense afectar la vegetació natural existent, s'haurà de deixar un espai d'esmorteïment de la mateixa amplada dins l'aparcament.

7. S'haurà de definir un perímetre de protecció d'estacionament de vehicles al voltant dels arbres i arbusts que quedin dins l'aparcament i no s'eliminin o trasplantin, amb l'objecte d'evitar la compactació del terreny a la zona de les arrels i afavorir la infiltració d'aigua.

8. Atesa la ubicació de l'activitat dins ZAR, i d'acord amb el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl,

-Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril.

-Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi, i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).

-La zona d'aparcament restarà desproveïda de combustible fi en el ferm i es mantindrà el tancament perimetral lliure de vegetació. Així mateix, les places d'aparcament hauran de restar allunyades de vegetació.

-La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.

 -Caldrà respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears, així com endemismes i altres espècies protegides per diferents normatives.

9. Les zones pavimentades projectades hauran d'executar-se amb materials permeables, per no minvar la capacitat d'infiltració d'aigua al terreny.

10. Exhaurit el termini màxim previst de funcionament de l'aparcament temporal (cinc anys), s'haurà de procedir a restaurar el terreny ocupat al seu estat natural, o alternativament, en cas que es desitgi continuar amb l'activitat, el projecte s'haurà de sotmetre novament a avaluació ambiental. 

La revegetació s'haurà de realitzar amb espècies autòctones presents a la zona i provinents de material forestal de reproducció de Menorca.

 Així mateix, es recomana:

-D'acord amb al Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl,

a) Que la zona d'aparcament tingui una entrada i una sortida, i que l'aparcament de vehicles es faci sempre en sentit a la sortida.

b) Que en el certificat de final d'obra emès pel tècnic municipal corresponent s'acrediti que s'han realitzat les mesures preventives d'incendis forestals que estableix la normativa vigent.

- Que es plantegi la possibilitat d'implantar un sistema de lloguer de bicicletes per facilitar la visita al poble des de l'aparcament, d'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. 

Per altra banda, es recorda que:

+Segons la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, les administracions públiques han de planificar i implantar una xarxa de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics (art. 64) i reservar places per a ús exclusiu de vehicles lliures d'emissions en els aparcaments públics de la seva titularitat (art. 65).

+Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).

+L'òrgan administratiu competent és qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, i les autoritzarà, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.

+Prèviament a l'execució de les obres s'haurà de sol·licitar l'autorització al Departament de Carreteres del Consell de Mallorca, prevista a l'art. 35 de la Llei de carreteres de la comunitat autònoma, adjuntant el projecte constructiu.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicamente: 7 de desembre de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)