Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 784162
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació Puntual de les NN.SS per a la delimitació SG-viari en sòl rústic per connexió de Jornets amb camí de Son Tomasset, TM Costitx (190e/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 11 d'octubre de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual de les NN.SS per a la delimitació SG-viari en sòl rústic per connexió de Jornets amb camí de Son Tomasset, TM Costitx, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'Ajuntament de Costitx en data 19 de desembre de 2022, sol·licita a la CMAIB l'informe ambiental preceptiu per continuar amb la tramitació mitjançant ofici de tramesa (entrada al SAA-CMAIB el 20 de desembre de 2022) de part de la documentació necessària per a la modificació puntual de les Normes Subsidiàries per a la delimitació SG-viari en sòl rústic per a la connexió del camí de Jornets amb el camí de Son Tomasset. La memòria de la MP té entrada en data 5 de juny de 2023.

La Modificació puntual es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada, ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei. Segons el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, en l'article 12 d'àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica s'ha d'entendre com una modificació que estableix l'ús d'un àmbit concret de reduïda extensió en l'àmbit municipal (1.400 m2).

2.Descripció i ubicació de la modificació puntual

L'objecte és el canvi de qualificació del sòl necessari per a la creació d'un vial d'uns 180 metres de llarg i de 8 metres d'amplada que afecta una extensió d'uns 1378 m2 aproximadament, que discorre per les parcel·les 13, 14 i 15, del polígon 3 del TM de Costitx.

La justificació de necessitat d'obertura d'aquest vial és el desig de connexió de dos camins per part dels usuaris.

Aquesta modificació puntual afecta l'àmbit que correspon a la parcel·la 13 del polígon 3 qualificada de SG-infraestructures de serveis d'abastament i depuració de l'EDAR de Costitx, i les parcel·les 14 i 15 del mateix polígon 3 qualificades de sòl rústic general previst a les NN.SS vigents al TM de Costitx. L'àmbit de la modificació puntual correspon a uns 1050 m2 i es tracta d'un espai de caràcter rural situat al nord-oest del nucli urbà i limita al nord amb el torrent de Pina, a l'oest amb camí de Jornets, a l'est amb el camí de Son Tomasset, i al sud amb la parcel·la 12 catalogada al mapa general d'Hàbitats d'Interès Comunitari de les Illes Balears 2022 i amb dos HIC, un d'ells l'hàbitat de codi 6220 de tipus prioritari.

L'àmbit d'actuació s'assenta majoritàriament sobre calcarenites i esculls amb nivells de calcàries oolítiques i estromatolits.

Finalment, a la darrera documentació tramesa, s'han estudiat 5 alternatives, el manteniment de la situació actual (alternativa 0) , l'alternativa 1 proposada per la MP objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada que consisteix en el vial situat a les parcel·les 13, 14 i 15 del polígon 3 sense afectació als HIC, l'alternativa 2 que consisteix en l'obertura del vial a la parcel·la 11 del polígon 3 amb intersecció amb el Camí des Gorg i una alternativa 3 paral·lela que confronta amb l'anterior alternativa situada principalment a cultius de cereals. Finalment, una alternativa 4 que segueix el traçat del camí existent, creat per la necessitat de pas i que passa per les mateixes parcel·les de la MP proposada reduint més la superfície del SG.

3. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es varen consultar les administracions públiques afectades i les persones interessades següents:

Al Servei d'Emergències del Departament d'Emergències (data d'entrada 09/02/2023). L'informe conclou que es pot informar favorablement atès que no existeixen riscs dels analitzats a la planificació especial de Protecció Civil a l'àmbit de l'expedient i que l'objecte de la modificació puntual no incrementa el risc per a les persones i béns.

Al Servei d'Explotació i Conservació de la Direcció Insular d'Infraestructures del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca (data d'entrada 06/02/2023). L'informe indica que l'actuació de la qual es demana informe es localitza a una distància de 870 m de la Ma – 3241, carretera de la xarxa secundària de la xarxa de carreteres del Consell de Mallorca i es desenvolupa a sòl rústic. L'informe, conclou que, aquesta actuació es troba a més de 50 m de la Ma-3241. Per tant, l'actuació no s'ha d'informar.

Al Servei Tècnic d'Urbanisme de la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori del Consell de Mallorca (data d'entrada 08/02/2023). La Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme, en sessió de dia 27 de gener de 2023 acorda emetre l'informe de conformitat amb les consideracions d'aquest Servei Tècnic. L'informe diu que en l'expedient haurà de constar la conformitat de la intervenció de l'Ajuntament respecte de l'informe de sostenibilitat econòmica. També que la zona té una afectació pel que fa al torrent, ja que part està afectat per la zona de policia i que haurà de tenir en compte les determinacions especificades segons l'actuació d'aquesta afectació. Conclou informar favorablement la modificació i que les observacions es fan en el marc del tràmit d'informe previst en l'article 55.3 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, i a partir del nivell de definició inicial de la documentació aportada.

Al Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius (data d'entrada 06/02/2023). L'informe fa una sèrie de consideracions per tenir en compte en relació amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer de Canvi Climàtic i Transició Energètica, i recorda que estableix recomanacions i obligacions per part de particulars i administracions públiques que s'hauran de tenir en compte i indica el contingut dels articles següents: 20, 23, 31, 45, 54. Realitza una sèrie de consideracions sobre la mitigació d'emissions de gasos d'efecte hivernacle, indica que una mesura que pot ajudar és exigir que el ferm del vial mantengui la permeabilitat. I respecte de la contaminació atmosfèrica adverteix que en la fase d'obres s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació, indicant l'enllaç. Conclou que el Document Ambiental Estratègic ha d'incorporar la documentació justificativa necessària pel que fa als punts 3.3 i 3.4 d'aquest informe.

Al Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (data d'entrada a la CMAIB 26/06/2023). L'informe diu que la modificació proposada suposa una disminució de la superfície de la parcel·la on s'ubica l'EDAR i que afecta a una possible ampliació de l'EDAR o la instal·lació d'una infraestructura per a l'ús d'aigües regenerades, i que la superfície de la parcel·la pugui esser insuficient. Indica que al PHIB de tercer cicle de moment no hi ha prevista cap actuació a aquesta EDAR i que l'actuació que hi havia prevista en el PHIB 2019 INFRAESTRUCTURES_4a_5_009 remodelació i millora de tractament de Costitx es va descartar perquè es realitzarà amb posterioritat a 2027 i que si en un futur és necessari ampliar l'EDAR i la parcel·la restant no és suficient l'Ajuntament haurà de cercar una parcel·la veïna per poder dur-la a terme l'ampliació, tot i això, prèvia classificació com a sistema general d'infraestructura. Finalitza informant favorablement, amb dos condicionants un sobre la parcel·la per a l'EDAR i un altre sobre l'errada a la massa d'aigües subterrània que s'ha d'esmenar.

Al Servei d'Ordenació del Territori de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori del Consell de Mallorca (data d'entrada a la CMAIB 22/09/2023). A les consideracions tècniques indica que es considera adient incloure una anàlisi de l'impacte paisatgístic més detallat i definir els aspectes a desenvolupar i respectar en el futur projecte constructiu. Conclou que ateses les consideracions formulades s'hauran de tenir en compte tres aspectes un sobre l'elaboració d'un “Estudi d'integració paisatgística (EIP)” d'acord amb la norma 7 (quarter) del PTIM en cas de subjecció a avaluació ambiental estratègica ordinària. Incloure una anàlisi de l'impacte paisatgístic i definir aspectes a desenvolupar i respectar en el futur projecte constructiu. Un altre sobre que no sembla necessari que l'amplada del nou vial superi l'estrictament necessari establert per les normes subsidiàries de Costitx i la normativa sectorial i reservar part del vial als usuaris no motoritzats i a elements de mitigació d'impacte paisatgístic.

Al Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic de la DG de Recursos Hídrics, al Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme de la Direcció General de Territori i Paisatge, al Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, al GOB, a Terraferida, a Amics de la Terra que no han emès cap informe a dia d'avui.

4. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 i avaluació dels efectes previsibles.

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA, es preveu que aquesta modificació puntual no tengui efectes significatius sobre el medi ambient, tal com exposen les consideracions tècniques següents:

Aquesta modificació puntual escull l'alternativa que suposa menor cost econòmic, però inicialment podria suposar major cost ambiental en cas d'afectar Hàbitats d'Interès Comunitari, sobretot si fos un l'hàbitat prioritari.

D'acord amb l'article 46.3 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat:

«3. Els òrgans competents, en el marc dels procediments previstos en la legislació d'avaluació ambiental, hauran d'adoptar les mesures necessàries per a evitar la deterioració, la contaminació i la fragmentació dels hàbitats i les pertorbacions que afectin les espècies fora de la Xarxa Natura 2000, en la mesura que aquests fenòmens tinguin un efecte significatiu sobre l'estat de conservació d'aquests hàbitats i espècies.»

La documentació ambiental de data setembre 2023 modifica la delimitació del vial i facilita la viabilitat del projecte al plantejar un canvi positiu, en el sentit en què el vial tot i que mantenen l'alternativa triada, l'han delimitat al límit dels Hàbitats d'Interès Comunitari i no a sobre d'aquesta vegetació com a la documentació inicial i es preserven els valors ambientals significatius de la zona així com els patrimonials. Per altra banda, i malgrat una alternativa amb cota més alta i enfora del torrent sembla una millor opció, l'àmbit no es troba afectat per cap zona ni inundable ni potencialment inundable en referència al Pla Especial per fer front al risc d'inundacions (INUNBAL). I, d'acord amb l'informe del tècnic d'Emergències del Servei d'Emergències del Departament d'Emergències, no existeixen riscs dels analitzats a la planificació especial de Protecció Civil a l'àmbit de l'expedient i que l'objecte de la modificació puntual no incrementa el risc per a les persones i béns i la MP ha estat informada favorablement.

D'altra part, la modificació proposada suposa una disminució de la superfície qualificada de Sistema General d'Infraestructura de la parcel·la on s'ubica l'EDAR i afecta una possible ampliació o la instal·lació d'una infraestructura per a l'ús d'aigües regenerades. La remodelació i millora de tractament de l'EDAR de Costitx s'ha descartat temporalment i es realitzarà amb posterioritat a 2027. Si en un futur és necessari ampliar l'EDAR i la parcel·la restant no és suficient, l'Ajuntament haurà de cercar una parcel·la veïna per poder dur a terme l'ampliació, tot i això, prèvia classificació com a sistema general d'infraestructura. D'acord amb l'informe favorable del Servei d'Estudis i Planificació queda condicionat en aquests termes.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària, la modificació Puntual de les NN.SS per a la delimitació SG-viari en sòl rústic per connexió de Jornets amb camí de Son Tomasset, atès que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i compensatòries, així com les recollides al seguiment ambiental d'aquesta MP que figuren al Document Ambiental Estratègic de Setembre de 2023 i els condicionants següents respecte al futur projecte que haurà de tenir en compte els següents condicionants d'acord amb les consultes realitzades:

• La delimitació de l'alternativa triada en cap cas podrà coincidir amb la franja densament vegetada i es respectarà la vegetació existent delimitant el camí més al nord i al límit d'aquesta vegetació, utilitzant la mateixa com un element integrador i mitigador de l'impacte paisatgístic del vial, tot i que impliqui una major reculada del vial respecte d'aquest límit sud que afecta les parcel·les 13, 14 i 15, del polígon 3.

• Respecte al patrimoni històric, la proposta de la MP haurà de protegir els elements patrimonials i les diferents construccions històriques protegides en el catàleg de les NNSS de Costitx, i aquests no es podran veure afectats ni minvats.

• El projecte de construcció haurà de proposar un sistema de compensació de les emissions de la fase de construcció i funcionament. Aquest consistirà en una inversió en un projecte d'absorció de carboni. Com a exemple es proposa que la previsió de nova vegetació, si el projecte constructiu en preveu, siguin espècies autòctones i de baix requeriment hídric.

• El ferm del vial mantendrà la permeabilitat del sòl com a mesura relacionada amb el paisatge i l'adaptació al canvi climàtic.

• La zona de pas existent haurà de definir quin ús es donarà a aquest element, així com, si es considera adient realitzar una delimitació física mitjançant un tancament.

Es recomana reservar part del vial als usuaris no motoritzats i a elements de mitigació d'impacte paisatgístic.

Es recorda que:

Abans de l'aprovació definitiva del projecte s'haurà d'obtenir un informe favorable de la Direcció General Recursos Hídrics del Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic, d'acord amb la ubicació de l'alternativa 1 que és l'alternativa triada per a la MP de les NNSS per a la qualificació de SG-viari que es troba dintre la zona de policia del Torrent de Pina i amb el topònim de la zona de «sa Torrentera», i s'hauran d'incorporar mesures de protecció envers la inundació en cas que aquestes fossin necessàries. I, si escau, establir les corresponents mesures correctores per evitar i minimitzar qualsevol tipus d'inundació a l'àmbit tenint en compte les consideracions sobre l'adaptació al canvi climàtic i els canvis en el règim de precipitacions i les possibles inundacions.

En cas que fos necessari ampliar l'EDAR i la parcel·la restant no és suficient, l'Ajuntament haurà de cercar una parcel·la veïna per poder dur-la a terme, prèvia classificació com a Sistema General d'Infraestructura.

En relació al futur projecte constructiu, atès que el vial suggerit s'ubica en una àrea amb un grau de valoració paisatgística alt, molt alt i extraordinari, segons indica el PTIM al plànol 3 es considera adient dur a terme una anàlisi de l'impacte paisatgístic i definir aspectes paisatgístics a desenvolupar i respectar.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 7 de desembre de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)