Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 783764
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de instal·lació gestora de residus no perillosos al c/ Gerrers, 70 (TM de Marratxí) (Exp. 102a-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 d'octubre de 2023, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de instal·lació gestora de residus no perillosos al C/ Gerrers, 70 (TM de Marratxí) , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2, el projecte de deixalleria de Costitx s'inclou en els punts 1 i 4 del grup 6:

Instal·lacions de tractament de residus no perillosos que realitzin operacions d'eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en el polígon industrial i no estiguin incloses en l'annex 1 d'aquesta llei.

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

S'ha d'entendre que les referències fetes a la Llei 22/2011, ja derogada, són a la llei de residus actualment en vigor, la Llei 7/2022, de 8 d'abril.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte pretén implementar un procés d'aprofitament de residus de formigó procedents de sobrants d'obra al C/ Gerrers, 70 de Marratxí, segons la documentació aportada, però segons el Cadastre i la normativa urbanística municipal de Marratxí es troba al carrer Gerrers núm. 7. Es tracta de sòl urbà d'ús industrial.

El procés de reciclat del formigó sobrant es considera una activitat puntual i secundària de l'activitat principal.

El procés consisteix en les següents fases:

• La planta de formigó disposarà d'una zona d'amuntegament de sobrants que puguin ser retornats per camions propis i d'altres plantes. També es poden utilitzar retalls de marbreries.

• El material acumulat i solidificat serà processat amb una unitat mòbil de trituració, la qual disposa de grup electrogen independent.

• S'omple la tremuja de la trituradora amb una pala carregadora.

• El procés de trituració redueix els residus de formigó a un nou àrid que passa a ser matèria primera per a la producció de nous formigons sense funció estructural.

• El procés es realitza en banyat per evitar l'emissió de pols en suspensió.

• L'aprofitament del residu és del 100%.

El projecte no requereix la realització d'obres.

Es preveu una capacitat de tractaments de 60.000 t/any de reciclat o recuperació d'altres matèries orgàniques (R0505) i un emmagatzematge de residus en l'àmbit del tractament (R1302) de 500 t. Codificació segons l'annex II de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

3. Avaluació dels efectes previsibles

El document ambiental no preveu impactes ambientals, indicant que projecte no implica l'ús de recursos naturals i que no presenta efectes directes o indirectes, acumulatius ni sinèrgics sobre la població, la salut humana, la flora, la fauna, la biodiversitat, el sòl, l'aire, l'aigua, el medi marí, el clima, el canvi climàtic, el paisatge, els bens materials, ni en la fase d'execució ni en la fase d'explotació. Es conclou que el projecte té un impacte ambiental nul o gairebé nul.

No es considera adequat considerar que no hi ha aspectes ambientals afectats pel projecte. Per una banda, la trituració dels residus de formigó suposa la generació de pols i partícules en suspensió i, per altra, la generació de l'energia necessària per a la trituració requereix el consum de combustibles fòssils amb la consegüent emissió de gasos d'efecte d'hivernacle. També es produeix un consum d'aigua per reduir la generació de pols. Tot i això, aquests efectes seran limitats pel fet que es preveu un funcionament de la planta trituradora de menys de 3,57 hores mensuals.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat les següents consultes:

• Direcció Insular d'Urbanisme del Consell Insular de Mallorca.

• Direcció Insular de Territori i Paisatge Consell Insular de Mallorca.

• Ajuntament de Marratxí.

• Grup Balear d'Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB).

• Amics de la Terra.

• Servei d'Estudis i Planificació, de la Direcció General de Recursos Hídrics.

• Direcció General d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

• Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

• Direcció General de Salut Pública, de la Conselleria de Salut i Consum.

• Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, de 01 d'agost de 2023

Conclou:

Una vegada revisat el projecte a avaluar, i en vista de que no afecta a l'àmbit competencial del Servei de Protecció d'Espècies, no hi ha cap consideració tècnica a realitzar, sempre que es compleixin les mesures preventives i correctores que es preveuen a la documentació presentada.

- Informe de la Direcció General d'Emergències i interior, de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, de 26 de juliol de 2023

Es conclou que:

Una vegada examinada la documentació, es considera que el projecte d'instal·lació gestora de residus no perillosos al Terme Municipal de Marratxí, es pot informar favorablement atès que no incrementa els riscos per a les persones i béns descrits als plans especials de Protecció Civil de la CAIB.

Atès que es troba dis el mateix recinte que la planta ja existent, si s'escau, s'haurà de revisar el pla d'autoprotecció per donar compliment a la normativa vigent en aquesta matèria.

-Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, de 19 de juliol de 2023

 

Conclou:

• El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la modificació de la seva autorització administrativa com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup B. Amb la sol·licitud s'ha d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica en la qual es descriguin les noves activitats projectades, on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

• La nova resolució de modificació de l'autorització d'APCA, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents.

• No es considera adequat considerar que no hi ha aspectes ambientals afectats pel projecte. Tant a la trituració del nou material, dels residus de formigó com l'energia necessària per dur a terme la trituració s'han de tenir en compte a l'hora d'avaluar els possibles impactes i presentar mesures correctores adients.

• S'haurà de fer un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant el canvi Climàtic. Dins de l'estudi d'alternatives s'hauran d'avaluar aquests aspectes.

- Informe del Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua, de 27 de setembre de 2023

Es conclou que:

Des d'un punt de vista de protecció del domini públic hidràulic subterrani i d'acord a allò establert a l'article 76.5 del PHIB2022 en relació a instal·lacions d'emmagatzemament de residus a perímetre de protecció de pous de proveïment, informem favorablement la instal·lació gestora de residus no perillosos situada al C. Gerrers, 7, del Polígon de Es Caülls al T.M. Marratxí amb el següent condicionant:

• D'acord amb l'article 51.1 del PHIB 2022, el projecte ha de preveure la recollida de les aigües pluvials de les teulades i, en cas que sigui possible, d'altres superfícies impermeables de la instal·lació per a l'ús d'aspersió a la trituradora així com altres usos possibles.

• En cas que es vulguin augmentar el número d'hores de funcionament de la planta, s'haurà d'avaluar l'impacte sobre el consum de les aigües.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: El projecte pretén la reutilització mitjançant trituració dels sobrants de formigó no descarregats a l'obra i retornats a planta. Aquests sobrants es descarreguen en terra perquè s'eixuguin i solidifiquin i passin a trituració en haver una quantitat suficient. Es preveu un ús de la maquinària de 3,57 hores mensuals. La trituradora mòbil a utilitzar és del model R3C-080/100 SR3-G Krupp autopropulsada, de dimensions de transport corresponents al ample, llarg i alt de 3x11, 4x3, 4, amb una amplada d'apertura de trituradora de 1,06 metres i una potència motriu de 84 kW. El projecte no requereix la realització de cap obra ja que el procés de tractament es produeix a l'aire lliure.

2. Ubicació del projecte: el projecte d'instal·lació de gestora de residus no contaminants està situat, segons la documentació aportada, al C/ Gerrers, 70 (Polígon Industrial Can Rubiol) del terme municipal de Marratxí, però segons el Cadastre i la normativa urbanística municipal de Marratxí es troba al carrer Gerrers núm. 7. Es tracta de sòl urbà d'ús industrial.

L'àmbit d'actuació no afecta cap espai de rellevància ambiental, ni cap espai definit per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. Els terrenys objecte d'estudi no es localitzen sobre cap hàbitat d'interès comunitari (HIC). D'acord amb el Pla Territorial de Mallorca (PTM), la zona d'estudi no es troba afectada per cap APR d'inundació, d'esllavissament, d'erosió o d'incendis. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es correspon amb una zona sense risc d'incendi forestal.

El projecte es situa sobre la massa d'aigua subterrània MAS 1814M3 Pont d'Inca, en mal estat quantitatiu i qualitatiu. La vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers a la parcel·la és moderada per la permeabilitat dels materials geològics que hi afloren.

No es troba dins el perímetre de protecció de captacions de proveïment.

A la zona on s'ubica el projecte no hi ha constància de la presència d'espècies protegides. Tampoc hi ha constància de la presència de nius de rapinyaires ni s'afecta cap àrea important per als rapinyaires diürns de les Illes Balears.

Dins la zona d'estudi no figura cap Bé d'Interès Cultural ni Béns Catalogats de la D. I. de Patrimoni Històric i molins de vent d'extracció d'aigua, molins de vent fariners i tafones del programa de Patrimoni Històric-industrial.

3. Característiques del potencial impacte: atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar i la ubicació de la instal·lació, no es preveuen efectes significatius sobre el medi ambient. El document ambiental indica que el procés de trituració es realitza en banyat per evitar la generació de pols i partícules.

Cal tenir en compte que el projecte suposa la valorització dels residus de la producció de formigó i una reducció de l'ús d'àrids naturals.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària la Instal·lació gestora de residus no perillosos (TM de Marratxí) sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental, signat, amb data 29 de maig de 2023, pel Sr. Pere Buñola Sansó, enginyer industrial, de la consultora T2B Ingenieria & Consulting – promotor HORMORT BALEARES, S.A. –, la normativa vigent i els següents condicionants:

1. El pressupost del projecte ha de preveure una partida específica per a la incorporació de mesures de mitigació de l'emissió de gasos, pols i partícules en suspensió, consum d'aigua i l'elaboració d'un pla de vigilància ambiental que inclogui el seu seguiment periòdic.

2. Durant la fase de funcionament, hauran de dur-se a terme regs periòdics, preferentment amb aigua regenerada, per minimitzar la producció de pols, i aplicar bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

3. Els materials inerts que no es puguin reutilitzar per a la producció de formigó fresc hauran de destinar-se a pedreres amb pla de restauració aprovat.

4. Abans de l'inici de l'activitat, el titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la modificació de la seva autorització administrativa com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup B. Amb la sol·licitud s'ha d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica en la qual es descriguin les noves activitats projectades, on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

La nova resolució de modificació de l'autorització d'APCA, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents. Aquestes comprovacions s'incorporaran al Pla de vigilància ambiental.

5. D'acord amb l'article 51.1 del PHIB 2022, el projecte ha de preveure la recollida de les aigües pluvials de les teulades i, en cas que sigui possible, d'altres superfícies impermeables de la instal·lació per a l'ús d'aspersió a la trituradora així com altres usos possibles.

6. En cas que es vulguin augmentar el número d'hores de funcionament de la planta, d'acord amb l'article 13. 2. d) del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, el projecte serà objecte d'avaluació ambiental simplificada sempre que suposi un increment significatiu de les emissions a l'atmosfera o sobre el consum de les aigües.

Es recorda que:

• Per assegurar la protecció del domini hidràulic subterrani, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

• Si s'escau, s'haurà de revisar el pla d'autoprotecció per donar compliment a la normativa vigent en aquesta matèria.

• En la mesura del possible, s'hauran de complir els objectius de reducció de gasos d'efecte d'hivernacle, millora de l'eficiència energètica i penetració d'energies renovables establerts a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

• Durant el procés de trituració s'haurà de complir la normativa de renous.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(signat electrònicament: 5 de desembre de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol de 2023)